Kategória: Formula 1

  • Visszatér egy ismerős kísérlet a Belga Nagydíjon

    Visszatér egy ismerős kísérlet a Belga Nagydíjon

    Az F1-es Belga Nagydíj hétvégéjére a Pirelli ezúttal nem három szomszédos gumikeveréket szállít a kínálatából.

    A megszokottól eltérő hozzáállás célja a nagyobb stratégiai változatosság, ami elsősorban azáltal valósulhat meg, hogy népszerűbb lesz a kétkiállásos taktika: az F1 gumiszállítója a C1, C3, C4 keveréket viszi a Belga Nagydíj helyszínére, Spába, vagyis a legkeményebb típus mellett két viszonylag puhább fajta lesz elérhető a csapatok készletében „közepes” és „lágy” gumiként. Ettől alapesetben azt várhatjuk, hogy kevesebben szavaznak az egyetlen kiállásra, mivel a tartósabb abroncs lassabb tempót tesz lehetővé, a C3-mal és C4-gyel (vagy a C1 mellett a C3-mal és a C4-gyel) variáló versenyzők gyorsabbak lehetnek.

    Nem árt a két kiállás felé terelni a csapatokat, tavaly ugyanis olyan versenyző teljesítette leggyorsabban a távot, aki csak egyszer járt a depóban – igaz, George Russellt utólag kizárták a túl könnyű autó miatt, aminek egyik oka az volt, hogy a hőségben túl sok gumit vesztett. Idén nem várható hőség, így a gumik terhelése enyhül és többen választhatták volna az egyetlen kiállást a megszokott gumikiosztással.

    Megszokottól eltérő készlet ide vagy oda, elképzelhető, hogy az egésznek semmilyen hatása sem lesz a futamra: a hét eleji előrejelzés szerint péntektől vasárnapig bármikor eshet az eső Spában.

    A Pirelli Belga Nagydíjra hozott döntése nem teljesen újdonság a nem szomszédos keverékek választásával, volt már ilyen kísérlet, legutóbb három és fél éve, a 2022-es Ausztrál Nagydíjon. Akkor a gumikínálat lágyabb spektrumán, a C2 mellett bevetett C3 és a C5 között maradt ki egy lépcső.

  • Soha nem látott még olyat a mérnök, amit a McLaren csinál Norris autójával

    Soha nem látott még olyat a mérnök, amit a McLaren csinál Norris autójával

    Lando Norris utóbbi három versenyhétvégén mutatott eredményessége a bizonyíték arra, hogy működik a brit pilóta érdekében végrehajtott felfüggesztés-változtatás, amivel a McLaren olyasmit csinál, amit a neves mérnök még soha nem látott.

    Miként azzal bizonyára a legtöbb Forma–1-rajongó tisztában van, a McLaren módosított felfüggesztést vitt a Kanadai Nagydíjra, hogy azzal segítsen az idei autót Oscar Piastrinál kevésbé érző Lando Norrisnak. A fejlesztésnek nem mondható változtatás – amelyet Piastri pont azon okból kifolyólag a mai napig nem használ, hogy nem teszi gyorsabbá a kocsit, és ő egyébként is tökéletesen jól boldogul a korábbi változattal – segített Norrisnak, aki már Kanadában is a leggyorsabb volt a hétvége egészét tekintve, majd az utóbbi két futamot (Ausztria, Nagy-Britannia) megnyerte.

    Hogy miről van szó pontosan, azt a Motorsport Magazin podcastban a Sauber korábbi főtervezője, Jörg Zander világította meg. „Elmondhatom, hogy korábban soha nem láttam olyan Forma–1-es autót, amelynek negatív kormányzási dőlésszöge lett volna, mindig pozitív volt. Tudom, hogy a negatív utánfutási szög bizonyos körülmények között előnyöket kínálhat” – mondta Zander.

    „Ha nincsenek háromszög lengőkarjaid, hanem több lengőkaros felfüggesztésed van, ahol létrehozhatod ezeket a képzeletbeli csuklópontokat, akkor valójában nagyon jó negatív kormányzási szögeket lehet elérni” – tette hozzá a mérnök.

    De mire utalt Zander? Nos, arra, hogy a Norris kívánalmainak megfelelő felfüggesztéssel a McLaren a brit pilóta alatt úgy viselkedik, hogy bekormányzásnál az autó eleinte a kormányzás irányával ellentétes irányba rotál. Azaz amikor mondjuk Norris jobbra kormányoz, az MCL39-es kezdteben kicsit balra rotál, mielőtt elkezdődik a kívánt rotáció jobbra (fordítva ugyanez). Ezt nevezik negative yaw-nak, azaz negatív kormányzási dőlésszögnek.

    Miként Zander is mondta, ez a fajta viselkedés nem minden esetben negatív, és megvannak az előnyei, de kell hozzá az, hogy az adott pilóta preferálja ezt a fajta viselkedést, mert ami mondjuk Norrisnak kívánatos, azzal lehet, hogy Piastri nem tudna megbirkózni és lassabb lenne.

  • Nem egyeznek Verstappen és a Red Bull elképzelései az idei évről

    Nem egyeznek Verstappen és a Red Bull elképzelései az idei évről

    A Red Bull először lemondott az idei évről, majd Helmut Marko közölte, hogy még nincs lefutva a 2025-ös szezon. Max Verstappen szavai azonban azt mutatják, hogy a holland nem túl bizakodó az idei felzárkózást illetően.

    Noha korábban Helmut Marko, a Red Bull tanácsadója már temette az idei világbajnoki esélyeiket, Christian Horner menesztése után a 82 esztendős osztrák azonban kijelentette, hogy „még nem mondtunk le a bajnoki címről”, és „még nem lefutott a világbajnokság.” Marko egyúttal a hétvégi Belga Nagydíjra és a jövő heti Magyar Nagydíjra is fejlesztéseket ígért, amelyekkel szerinte közelebb kerülhetnek a McLarenhez.

    A konstruktőri összetett persze már így is rég elúszott, és csakis az egyéni pontversenyben reménykedhetnek még, de Max Verstappen hátránya tetemes, 69 pont az éllovas Oscar Piastri mögött. A holland pilóta a Brit Nagydíj után nem is nagyon rejtette véka alá, hogy persze próbálkoznak, de nem bízik a McLaren utolérésében. „Ha mindenki tudná, hogy mit kell tennie, akkor mindenki versenyeket nyerne, vagy legalább mindenkinek lenne erre esélye. A Forma–1-ben azonban sajnos nem ez a helyzet, mert ez egy nagyon összetett sport” – idézi a négyszeres világbajnokot a Racefans.

    „Természetesen nem tartunk ott, ahol akarunk, de továbbra is dobogós helyezésekért harcolunk. Lehetne sokkal rosszabb is, lehetnénk utolsók. Dolgozunk. Próbálunk teljesítményt találni az autóval. Tavaly nyilván kissé hátráltattak minket az egyensúly-problémáink, úgyhogy előbb meg kellett értenünk ezeket. Ez bizonyára kissé visszavetette a jövőbeli, azaz az idei autóra készülő fejlesztéseket” – folytatta a holland.

    „Továbbra is mindent megteszünk, hogy a lehető legversenyképesebbek legyünk. Hogy eljutunk-e a McLaren szintjére? Valószínűleg nem, mert ilyen az F1. Olykor neked vannak domináns éveid, jó éveid, amelyekben sokat nyerhetsz, máskor pedig talán vagy egyáltalán nem nyersz.”

    Ami az érkező fejlesztéseket illeti, Verstappen azt mondta, hogy „fejlődni fogunk egy kicsit, de a többi csapat is, úgyohgy nem arról van szó, hogy majd hirtelen könnyedén hozni fogjuk a McLaren teljesítményét.”

    „Az egyensúlyproblémák az idén kevésbé rosszak, de a kanyarok egyes területein egyszerűen csak gyengék vagyunk. A lassú kanyarokban nem vagyunk olyan jók, a McLaren pedig különösen a középgyors kanyarokban igazán erős a többiekhez viszonyítva. Úgy tűnik, nem vagyunk képesek hozni az ő teljesítményüket.”

    Ami 2026-ot illeti, egyelőre az sem tisztázott, hogy Verstappen a Red Bullnál folytatja-e pályafutását, vagy esetleg átigazol a Mercedeshez. Többen azt az indokot hozzák fel a maradása mellett, hogy szinte lehetetlen megjósolni a következő szezon erőviszonyait. Hogy mennyire, azt a holland egy példával is szemléltette.

    „Ha megnézzük a korábbi szabályváltozásokat, senki nem számított rá, hogy a McLaren ilyen szintre kerül. Olykor időbe telik mindent összerakni. Nekünk az ellenkezője állt fenn. Az új szabályciklus kezdetétől fogva igazán jók voltunk, majd a vége felé küszködni kezdtünk. Ez olyasmi, amire rá kell jönnünk, hogy miért nem értünk el hasonló fejlődést, mint néhány másik csapat. De 2026 teljesen más lesz, teljesen más dolgokra lesz szükség az autótól. A mostani generációs autók előtti generációnál fordított volt a helyzet, az elején le voltunk maradva, aztán a végére belejöttünk. Olykor néha nehéz mindenre magyarázatot találni, hogy miért vagy hogyan jó vagy átlagos valami.”

  • Sokkolta a hír az F1 egyik újdonsült csapatfőnökét, akinek több nagy változást is meg kell szoknia

    Sokkolta a hír az F1 egyik újdonsült csapatfőnökét, akinek több nagy változást is meg kell szoknia

    A hétvégi Belga Nagydíjon nemcsak Laurent Mekies debütál majd a Red Bull Racing csapatfőnökeként, hanem megteszi ezt Alan Permane is a Racing Bulls élén. A Mekiest váltó 58 esztendős szakember ezzel csatlakozik régi barátjához, már ami a csapatfőnökök névsorát illeti, miközben azt tervezi, hogy ugyanazon az ösvényen tartja a faenzai istállót, amelyen az eddig haladt.

    Az 1989 óta a Forma–1-ben dolgozó, pályafutása nagy részét Enstone-ban, a Benetton/Renault/Lotus/Alpine nevek közül éppen valamelyiken futó istállónál töltötte, míg két évvel ezelőtt Otmar Szafnauer csapatfőnökkel együtt távozott, majd 2024 januárjától a Racing Bulls versenyigazgatója lett. A Belga Nagydíjon viszont már csapatfőnökként képviseli majd a Red Bull testvércsapatát.

    „Sokféle reakcióm volt a hírekre. Némi sokk, némi büszkeség. Csodálatos, hogy úgy érzik, képes vagyok rá és megvan bennem a potenciál, hogy vezessem ezt a csapatot. Mélyen köszönöm a Red Bull Austria senior menedzsmentjének, Oliver Mintzlaffnak és Helmut Markónak, és természetesen Laurent-nak, hogy ajánlott engem, előtérbe tolt és azt is, hogy hitt bennem. Nagyszerű hét volt” – nyilatkozta az Autosportnak adott exkluzív interjúban.

    A volt versenyigazgató elmondta, hogy a Mekies és a vezérigazgató Peter Bayer által létrehozott szilárd csapatstruktúra könnyíti a helyzetét, és nem is akar változtatni az eddigi úton. „A terv az, hogy minden megy tovább úgy, ahogyan eddig. Laurent és Peter fantasztikus munkát végzett ezzel a csapattal az elmúlt 18 hónapban, ami a versenyképesség növekedéséhez vezetett. A tervem, hogy ezt folytatom, és ugyanazon az ösvényen tartom a csapatot, amelyen eddig haladt.”

    Alan Permane, Laurent Mekies, Racing Bulls
    Permane (balra) és Mekies mostantól mindketten csapatfőnök, csak utóbbi már a Red Bullnál / Fotó: Rudy Carezzevoli/Getty Images/Red Bull Content Pool

    „Ez egy nagyszerű csapat, és tudom, hogy a Red Bull vezetői nagyon boldogok azzal, ahogyan a csapatot működtetik. Nagyon elégedettek a versenyképességünkkel. A cél, hogy a középmezőny elején legyünk, és egyértelműen harcban vagyunk ezért, és folytatni fogjuk a csatát az év hátralevő részében. Ami engem illet, ez egyértelműen valamivel több utazással fog járni. Főként Milton Keynes-ben vagyok, míg a korábbi pozíciómban eltöltöttem némi időt Olaszországban, de ezután kétségtelenül meg fogom osztani az időmet a két központ között. Valószínűleg kicsit többet leszek Faenzában [mint Angliában], mert a csapat nagyobb része ott dolgozik.”

    Noha Permane-nek nem nagyon lehet újat mutatni a Forma–1-ben, azért a csapatfőnöki pozíció bárkinak hatalmas ugrást jelent, így nem is becsüli alá az ezzel járó kihívást.

    „A sportigazgatói szerepkör jó alapokat ad, de ez természetesen egy sokkal nagyobb feladat. Sportigazgatóként 60-70 emberért felelsz, beülsz FIA-bizottságokba, együtt dolgozol az FIA-val, a felügyelőkkel, ott vagy a büntetéseknél, óvásoknál, meg ilyenek. Úgyhogy nagyon jó alapokat ad ahhoz, hogy elvállald ezt a munkát, de ez egy sokkal nagyobb szerep. Sok dolog új lesz, de nagyon is készen állok rá, és magabiztos vagyok azt illetően, hogy jó munkát fogok végezni.”

    A Racing Bulls  egyelőre nem nevez ki új versenyigazgatót, helyette Mattia Spini vezető versenymérnök veszi át Permane korábbi feladatait. „Mattia feljebb lép. Ő egy kiváló vezető versenymérnök, és szeretne több mindent csinálni, amihez egyértelműen megvannak a képességei. A csapat ezen oldalába elkerülhetetlenül jobban bevonódok majd, mint amennyire Laurent tette, különösen kezdetben, csak hogy biztosítsam, a lehető legsimább legyen az átmenet. De egyáltalán nem aggódom. A pályán dolgozók kapcsolata Milton Keynes és Faenza között nagyon erős” – mondta Permane.

    A mérnöki múlttal rendelkező szakember kinevezése után barátja, az Audi csapatfőnökeként tevékenykedő Jonathan Wheatley egy közös fotót posztolt magukról, amelyen Michael Schumacher 1995-ös vb-címét ünneplik. Az Autosport erről is kérdezte Permane-t.

    Az ominózus fotó:

     

    View this post on Instagram

     

    A post shared by Jonathan Wheatley (@j.m.wheatley)

    „Együtt nőttünk fel. Mindketten Michael autóján dolgoztunk. Akkoriban én elektronikai mérnök voltam, Jonathan pedig a kettes számú szerelő. Ott kezdődött a barátságunk, sok évig dolgoztunk együtt a Benettonnál, majd a Renault-nál, aztán ő továbbállt a Red Bullhoz, most pedig az Audinál van.”

    „Őszintén szóva, nem – felelte Permane arra, hogy Wheatley-hez hasonlóan neki is voltak-e korábban csapatfőnöki ambíciói. – Sokkal inkább technikai vagy sportszakmai fickó voltam. De most megtörtént és kiélvezem. Nagyszerű kihívás lesz ez nekem, és már igazán várom.”

  • Ezzel az énekesnővel randizik Lewis Hamilton?

    Ezzel az énekesnővel randizik Lewis Hamilton?

    Újabb név merült fel azok sorában, akik randiznak vagy randiztak a Nicole Scherzingerrel történt 2015-ös szakítása óta nyíltan párkapcsolatot még senkivel sem felvállaló Lewis Hamiltonnal.

    Lewis Hamilton a Nicole Scherzingerrel történt szakítása óta igen minimális betekintést enged a szerelmi életébe, de azért időről időre mindig felmerül valamilyen híresség neve, akivel a hétszeres világbajnok jár vagy csak randizik. A legújabb ilyen személy egy brit popénekes, akivel a Ferrari veteránja már dolgozott együtt, és aki a legutóbbi futamon, a Brit Nagydíjon a maranellóiak garázsában is feltűnt.

    A világ legrégebbi nemzeti újságjaként és nyolcadik legrégebbi napilapjaként számon tartott skót The Herald is beszámolt a pletykáról a Planet F1-re hivatkozva, és megírta az énekes nevét is. Ő történetesen Raye (Rachel Keen), aki a nemrég bemutatott F1 című filmben is együtt dolgozott a producerként jelen levő Hamiltonnal. A 27 esztendős énekes ráadásul ott volt Silverstone-ban, a Brit Nagydíjon, ahol nemcsak fellépett, hanem a Ferrari garázsából szurkolt a 40 esztendős versenyzőnek, ami már az idei második versenye volt, korábban ugyanis Melbourne-ben is szorított Hamiltonnak.

    „Team Lewis! Nem hagyhattuk ki ezt a pillanatot. Ez felvillanyozó. Az első fekete férfi vörösben, annyira büszkék vagyunk, hogy láthatjuk – mondta Martin Brundle-nak az ausztráliai futam rajtja előtt, majd Brundle megkérdezte tőle, hogy tartotta-e a kapcsolatot Hamiltonnal a versenyhétvége alatt, így felelt: „Igen, nem. Igazán a megfelelő koncentrációs állapotba kellett kerülnie. Csak azért vagyunk itt, hogy támogassuk őt, és annyira hálás vagyok, hogy itt lehetek és láthatom ezt a pillanatot.”

    Brundle Silverstone-ban már nem szólaltatta meg Raye-t, Hamilton viszont beszélt róla, részt vett ugyanis az énekesnő hétvége alatt tartott koncertjén. „Raye koncertje az első, amin részt vettem egy verseny után, és ő nagyszerű volt. Valójában ez az első koncert, amin részt vettem Silverstone-ban. Nagyszerű volt látni őt, nem igaz? Annyira nagyszerű, hogy a fellépők már eljöhetnek ide. Amikor néztem a koncertet múlt este, elképesztőnek találtam az itteni fellépést, a közönség is nagyszerű volt.”

  • „Beszélünk Mick-kel” – Lehet visszaút Schumacher számára a Forma–1-be?

    „Beszélünk Mick-kel” – Lehet visszaút Schumacher számára a Forma–1-be?

    Mick Schumacher is ott van a Forma–1-ben jövőre bemutatkozó Cadillac-istálló radarján, de a csapatfőnök további nevekről is beszélt.

    Alig több mint fél év múlva kezdetét veszi az első 2026-os szezon előtti teszt, amelyen először lépnek pályára a radikális szabályváltozások alapján készült F1-es autók. De nemcsak az új kocsikat, hanem a sportág legújabb csapatát, a Cadillacet is január 26-án pillanthatjuk meg először élesben Barcelonában. Ám hogy kik fogják vezetni a General Motors F1-es istállójának autóit, az továbbra is kérdés, hiszen a második amerikai gárda még egyik pilótáját sem jelentette be.

    Graeme Lowdon, a Cadillac csapatfőnöke a High Performance podcastban azonban minden eddiginél konkrétabban beszélt bizonyos jelöltekről, mint például az F1-es visszatérés lehetőségét továbbra is aktívan kereső, a paddockban az idén több alkalommal is feltűnő Mick Schumacherről. „Igen, beszélünk Mick-kel” – jelentette ki a jelenleg az Alpine WEC-csapatát erősítő, 2021-ben és 2022-ben a Haasszal az F1-ben két idényt lehúzó 26 esztendős pilótáról a Marussia korábbi F1-es vezére.

    Az azonban elég valószínűnek tűnik, hogy nem Schumacher van a lista tetején, hiszen olyanoknak is jó esélye van az F1-es visszatérésre a Cadillac színeiben, mint a 10-szeres futamgyőztes Valtteri Bottas. „Igen, igazán jól ismerem Valtterit” – mondta Lowdon, majd belement egy okfejtésbe, miszerint nem szeretnének olyan csapat lenni, amelyben a pilóták csak azt akarják bizonyítani, hogy korábban rosszul ítélték meg őket.

    „Szerintem ők mind a ketten (Schumacher és Bottas) bizonyítottak egy rakás dolgot. Mindenki bizonyítani akar ismét valamit, de soha nem a legnagyobb motivációs erőként tekintek erre. A csapatunk nem azért van, hogy valaki bizonyítson valamit. A csapatunk azért van, hogy biztosítson egy helyet a mezőnyben, ha úgy tetszik, valakinek, hogy bizonyítsa, mire képes biztosan. De nem azért, hogy bizonyítson valamit a világnak.”

    „A versenyzők azért vannak, hogy megmutassák a legjobbjukat a csapatnak, és motiváltnak kell lenniük a körülöttük levő csapat miatt is. Kevésbé érdekelnek az olyanok, akik valamilyen személyes igazukat akarják bizonyítani” – szögezte le Lowdon.

    Ebbe a kategóriába sorolhatjuk Sergio Pérezt is, aki nyilván megmutatná mindenkinek, hogy nem ő felejtett el vezetni a Red Bullnál, hanem a csapat nem tudott neki olyan autót biztosítani, amellyel ott lehet az élmezőnyben. „Igen, vele is beszélünk” – mondta a mexikóiről Lowdon, majd rámutatott, hogy az F1-es tapasztalattal nem, vagy csak korlátozottan rendelkező versenyzőket sem zárják ki.

    „Van egy csomó fiatal. Akadnak igazán jó F2-es pilóták, Felipe Drugovich, Fred Vesti, és a lista folytatódik. Arvid [Lindblad] egy igazán jó sráck, jó munkát végzett és a Red Bull áll mögötte” – mondta.

    Az jelenleg kevésbé tűnik valószínűnek, hogy rögtön az első évében amerikai versenyzőt ültet az egyik ülésébe a Cadillac. Korábban az IndyCarban versenyő Colton Hertha neve került szóba. „Igen, de még egyszer mondom, különböző versenyzőknek különböző jellemezőik, pozitívumaik és korlátaik vannak. Colton esetében a szuperlicenc jelenti a gondot, de egyértelműen tud versenyautót vezetni.”

  • Megjött India válasza Brad Pittre – készül az újabb F1-es film

    Megjött India válasza Brad Pittre – készül az újabb F1-es film

    Talán az F1-es hollywoodi produkció körüli felhajtást is meglovagolva jelentette be egy indiai filmstúdió, hogy saját filmet készít a Forma–1-ről – ennek központjában viszont Narain Karthikeyan lesz, az ország első versenyzője, aki eljutott az autósportok csúcsára.

    Kathikeyan ezzel tulajdonképpen egy életrajzi filmet kap, amely bemutatja, hogyan navigálta a karrierjét a veszélyes indiai közutakról egészen a királykategóriáig, ahol 2005-ben a Jordannél kapott versenyzői ülést – és szerezte meg az ország első pontjait a mezőny nagy része által bojkottált USA Nagydíjon –, majd 2011-ben másfél szezonra még visszatért a HRT-vel.

    A film egészen gyerekkorától nyomon követi az indiai versenyző életét, és romantikus szálat is tartalmaz majd, hiszen elmeséli, hogyan ismerkedett meg Karthikeyan a későbbi feleségével egy liftben.

    A film tamil nyelven készül, hiszen Karthikeyan is ebből a kultúrkörből származik India déli részéről – ez pedig nem összetévesztendő az indiai filmipar központjaként emlegetett Bollywooddal, ami a hindi nyelvű filmipar gyűjtőneve. De a tamil filmgyártásnak is van ilyen fantázianeve, ez a Kollywood.

    „Narain Karthikeyan útja nemcsak a versenyzésről szól, hanem a hitről is. Hitt önmagában, az országában, és egy olyan álomban, amilyen senki másnak nem volt. Emiatt keltette fel a figyelmem ez a történet” – idézi a Variety a film rendezőjét, Mahesh Narayanant.

    Az egyik producer, Faraz Ahsan szavaiból kitűnik, hogy a film nem közvetlenül a mozikba múlt hónapban megérkezett, Brad Pitt nevével fémjelzett és nagy népszerűségnek örvendő F1-es filmre adott válasz, hiszen már évek óta tervben van, csak éppen most kapott zöld utat a projekt.

    „Az indiai közúti közlekedés az egyik legveszélyesebb a világon, már ahhoz is képességekre van szükség, hogy valaki ezt túlélje. Lenyűgözött, hogy NK hogyan jutott el ezekről az utakról oda, hogy 365 km/órával versenyezzen – gyorsabban, mint egy utasszállító repülőgép felszállási sebessége. Évek óta hajszoltam már Naraint, hogy beleegyezzen, és néhány őszinte beszélgetés és a megfelelő csapat összerakása után végül igent mondott” – fogalmazott Ahsan.

    Indiának eddig mindössze két F1-es versenyzője volt, Karun Chandhokot 2010-ben szintén a HRT foglalkoztatta – ő ugyancsak a tamil régióból származik. Öles léptekkel közelít azonban az F1-hez egy újabb részben indiai származású versenyző, bár a Red Bull által támogatott és nemrég már a superlicencet is megszerző Arvid Lindblad svéd apa és indiai anya gyermekeként brit színekben versenyez.

  • Az FIA-t nem érdekli, ha a Mercedes jövőre mindenkit faképnél hagy, de lesz, akinek segít

    Az FIA-t nem érdekli, ha a Mercedes jövőre mindenkit faképnél hagy, de lesz, akinek segít

    A 2026-tól érkező új motorszabályok magukban hordozzák a lehetőségét annak, hogy nagy különbségek alakuljanak ki az F1-es motorgyártók, így pedig a csapatok között. Az FIA-nak van terve erre az eshetőségre, de csak a leszakadóknak készül segíteni, visszalassítani a nagy előnnyel rendelkezőket sem fogja – ugyanis nem a teljesítménykiegyenlítő rendszer (BoP) Forma–1-ben való meghonosítása a cél.

    Az idei négy helyett jövőre már öt motorgyártó lesz az F1-ben, közülük pedig kettő is teljesen újonc, mivel a Renault kiszáll: az Audi saját gyári csapatát fogja ellátni, és tulajdonképpen a Red Bull is gyári csapattá válik, miután a Milton Keynesben felépített saját motorrészlege az elmúlt években a Hondával való együttműködés tapasztalatai után immár Red Bull-motorokat fog gyártani saját két istállója számára.

    Nem kizárt, hogy az új szabályciklus kezdetén még jelentős különbségeket tapasztalhatunk majd az egyes motorok fejlettségében, teljesítményében, elvégre ez történt 2014-ben, a legutóbbi motorformulaváltás alkalmával is: a Mercedes akkora előnyben kezdett, hogy szándékosan még lejjebb is tekerték a motorokat, míg egy évvel később érkezve a Honda gyengén kezdett a McLaren oldalán.

    Ezúttal ismét a Mercedesről híresztelik a paddockban, hogy a legelőrehaladottabb állapotban járhat a fejlesztésekkel, míg az új beszállóktól talán nem is elvárható, hogy azonnal világverő erőforrással rukkoljanak elő. Még Christian Horner is óvatosan beszélt a Red Bull motorprogramjával kapcsolatos elvárásokról, mielőtt menesztették volna az istálló éléről.

    Az FIA szemmel tartja majd a motorok fejlettségét, és nem hagyja nagyon leszakadni a hátrányban kezdőket. A technikai szabályok egyik mellékletében ugyanis az áll, hogy amennyiben valamelyik gyártó belső égésű motorjának teljesítménye legalább 3%-kal alacsonyabb, mint a mezőny legjobbjáé, akkor a szezon ötödik futamát követően nagyobb szabadságot kap a fejlesztésekben és a tesztpad használatában.

    V8-as motor és drasztikus költségcsökkentés – az FIA elnöke felvázolta az F1 jövőjét

    A motorfejlesztések az új éra kezdetével nem lesznek befagyasztva, de bizonyos korlátozások vonatkoznak majd rájuk, tehát ezek alól kapnak majd engedményt a leszakadók. A vizsgálatot minden szezon elején elvégzi majd az FIA, és hasonló ügymenet szerint jár el.

    Az FIA arra is felkészült, hogy lecsapjon a trükközőkre, akik például szándékosan alacsonyabb motorteljesítményt használnak majd az első öt futamon, hogy ezt követően nagyobb fejlesztési szabadságot kapjanak: ha a teljesítmény mértékében ezután következetlenséget tapasztalnak, visszavonhatják az engedményt.

    Nikolas Tombazis, az FIA együléses sorozatokért felelős igazgatója a The Race-nek beszélt arról, elengedhetetlen ez a fajta külső segítség a lemaradásban kezdő gyártók számára, akik enélkül valószínűleg sohasem tudnának felzárkózni a legjobbakra – főleg, ha az új érkezőkről van szó.

    „Aki az F1-ben szerepel, az évek során rengeteg tapasztalatot halmoz fel. Az ebből származó előny évről évre csak nő, a költséglimit mellett pedig nem könnyű felzárkóznia annak, aki lemaradásban van” – fogalmazott Tombazis.

    „A maratonfutáshoz tudom ezt hasonlítani. Tegyük fel, hogy gyorsabb vagy nálam, ezért 20 perccel előbb célba érsz a maratonon, mint én. Ha viszont ez is úgy működne, mint az F1, akkor a következő maratonunkon te már 20 perccel korábban elrajtolnál, mint én, és így már 40 perccel győznél le engem. Emiatt számomra nem is lenne elég annyi, hogy felzárkózok hozzád a teljesítményben, ennél is többet kell tennem, hogy a részedről felgyülemlett tapasztalatot ellensúlyozzam.”

    Korábban is volt már rá példa, hogy egy lemaradásban lévő motorgyártó extra lehetőséget kapott a felzárkózásra, legutóbb két éve a Renault-val kapcsolatban érkeztek ilyen hírek.

    Tombazis azonban fontosnak tartja hangsúlyozni a különbséget a hátrányban lévők megsegítése és az abszolút teljesítménykiegyenlítés között. Arra a kérdésre ugyanis, hogy a más sorozatokban, például a WEC-ben és a TCR-autóknál ismert Balance of Performance bevezetését tervezik-e, ezzel garantálva a mezőny kiegyenlítését, kategorikusan nemmel válaszolt. Vagyis ha egy gyártó jelentős fölénybe kerül, azt biztosan nem fogják majd vissza.

    „Ez egész biztosan nem fog megtörténni. Nem lekicsinylően mondom, de azok a bajnokságok, amelyek BoP-t használnak, ők tényleg megpróbálják kiegyenlíteni az autók teljesítményét, és mesterségesen gyorsabbá tesznek olyan autókat, amelyeknek nem kellene annak lenniük” – mutatott rá.

    „Vannak olyan sorozatok, amelyekben ez tényleg szükséges, hiszen az utcai modellen alapuló GT-autóknak eredendően eltér a teljesítményük egymástól. Az esetükben tényleg butaság lenne, ha megtartanák, hogy az egyik gyártó állandóan három másodperccel lassabb legyen a másiknál, csak amiatt, mert így tervezték meg az autót a közútra. Tehát egyes kategóriákban, például Le Mans-ban nagyon jó okkal létezik a BoP, de az F1 esetében nem áll fenn ilyen helyzet.”

  • Alonso eléggé máshogy látja az F1 jövőjét, mint a többség

    Alonso eléggé máshogy látja az F1 jövőjét, mint a többség

    Lehet, hogy nem ő fog elsőként nagy eredményeket elérni, de hosszú távon ő lesz a generáció legjobbja – mondja az újonc Gabriel Bortoletóról menedzsere, Fernando Alonso.

    Persze a személyes és üzleti érintettség miatt nem nehéz elfogultsággal gyanúsítani Alonsót, amiért a saját menedzsmentcége által támogatott és képzett brazil pilótát méltatja, ugyanakkor az érveiben attól még lehet igazság, így érdemes meghallgatni a mezőny legtapasztaltabb és 50 éve a legidősebb versenyzőjének véleményét a szezon újoncairól.

    Bortoleto idén a Sauberben debütált, a mezőnyt elárasztó új pilóták közül papíron a leggyengébb csapatnál, az istálló váratlan előreugrásával azonban megvan a lehetősége, hogy erősebb eredményeket, pontszerzéseket szállítson a szezon második felében.

    A brazil pilóta tavaly megnyerte a Forma-2-es bajnoki címet Isack Hadjar előtt, ám a Red Bull által támogatott francia, a Mercedes-protezsált Kimi Antonelli és a Ferrari akadémiájában edződő Oliver Bearman mellett mégis kevés vetült rá a rivaldafényből.

    „Abu-Dzabiban [az F2-es szezonzárón] úgy éreztem, ő a generáció legjobbja – mondta Bortoletóról Alonso. – Újoncként megnyerte a Forma-3-at, újonckét megnyerte a Forma-2-t. Nem tesztelt korábbi F1-es autókat, semmit, de megérkezve így is elképesztő munkát végez. Másoknak jobb autójuk van, talán mások korábban fognak sikereket elérni, mint ő, de hosszú távon ő fog kiemelkedni ebből a generációból. Ennek bizonyítékai az alacsonyabb kategóriák, ahol az autók mind egyformák.”

    „Ő és Nico [Hülkenberg] pedig idén motivációt tudtak vinni a tavaly még küszködő csapathoz, így megindult a fejlődés. Eddig elképesztő munkát végez – de még mindig mögöttem van!”

    Az ifjú padavan naivan azt hitte, Alonso vele majd kíméletes lesz

    Alonsónak abban alighanem igaza van, hogy Bearmannek a Ferrarihoz, Hadjarnak a Red Bullhoz egyenesebb útja vezethet, nem beszélve a Mercedesszel már dobogós Antonelliről, míg Bortoletónak nincs köteléke egy nagycsapat pilótaprogramjához. Neki a kétszeres világbajnok Alonsóval „kell beérnie”, aki viszont a versenyhétvégéken is élő referenciát tud jelenteni. A mester és a tanítvány az Osztrák Nagydíj végjátékában első éles F1-es csatájukat is megvívták, ami a brazil számára a 8. helyet és első pontjait jelentette, még ha csak Alonso mögött befutva is.

    „Kanyarokon keresztül egymás mellett haladtunk, de végig sportszerűen. Gokarttal és szimulátorban néhányszor már csináltunk ilyet egymás ellen, és most élőben is megismételtük. De ezúttal én értem el előbb a célvonalat, ami ad azért némi megnyugvást” – idézte vissza a számára is kellemes spielbergi pillanatokat Alonso, akit a Racefans idéz.

  • Verstappen a Mercedesnél? – halálos páros a McLarennek, katasztrófa a Red Bullnak

    Verstappen a Mercedesnél? – halálos páros a McLarennek, katasztrófa a Red Bullnak

    Függetlenül attól, hogy meg fog-e történni, az F1-es paddock már egy ideje Max Verstappen és a Mercedes lehetséges szövetségétől hangos. Most a McLaren vezérigazgatója, Zak Brown mondta el, őt hogyan érintené egy ilyen bejelentés.

    Ha egy átigazolásról sokat beszélnek az F1-ben, az szinte bizonyosan meg fog történni, a Verstappent a Mercedesszel összeboronáló hangok pedig már rég átlépték ezt a lélektani határt. Mégis, a Mercedes csapatfőnökének ezzel kapcsolatos szokatlan nyitottsága, valamint Verstappen kifürkészhetetlen gondolatvilága valami különös misztikummal itatják át ezt az ügyet, tényleg azt az érzést keltve, hogy itt még jöhetnek váratlan fordulatok.

    Jövőre új szabályrendszer érkezik, és ilyenkor mindig több az ismeretlen a megszokottnál, szinte lehetetlen tudni, hogy melyik csapatok fognak majd a leggyorsabban alkalmazkodni az új kihíváshoz. Ez a mostani helyzet viszont még ebből a szempontból is felettébb furcsa, hiszen általános vélekedés, hogy az új motor fejlesztésével a Mercedes halad a legjobban, s több prominens személy is szinte készpénznek veszi, hogy Toto Wolff istállója négy nehezebb év után jövőre visszatér a mezőny legelejére.

    A nagy szabályváltozások alatti csapatváltás tényleg ugrást jelent az ismeretlenbe a versenyzők számára, ám most már látatlanban is többen úgy gondolják, hogy 2026-ban a Mercedes és Verstappen párosával igazi szupercsapat jönne létre. Erről beszélt Zak Brown is a The Sports Agents podcastban, amit a planetf1 idéz.

    „Azt hiszem, a Mercedes felszállóágban van. A Red Bull pedig kihívásokkal szembesül, noha ez nem jelenti azt, hogy ne lennének képesek azokat megoldani” – mondta.

    „Viszont elég kényelmetlen belegondolni, hogy Max a Mercedesnél lehet, mivel ő annyira jó. Szóval én jobban örülnék, ha ott maradna, ahol van. A Red Bull számára katasztrófa lenne, ha elveszítenék őt.”

    A McLaren idén látványosan profitál abból, hogy a Red Bull gyengélkedik, hiszen a szezon elején még úgy tűnt, a csapata egyértelmű elsőszámú pilótájaként Verstappen akár veszélyt is jelenthet az egyéni bajnoki címre, miközben Lando Norris és Oscar Piastri pontokat vesznek el egymástól. A Red Bull azonban az utóbbi időben összehozott néhány gyengébb eredményt, az elmúlt négy futam összesítésében még a Sauberrel Nico Hülkenberg is több pontot szerzett, mint Verstappen, így a Piastri mögött 69 pontos hátrányban lévő holland el is zárkózik attól, hogy az esélyesek közé sorolja magát.