Kategória: Formula 1

  • A halálos baleset miatt húzták az időt Spában? Két párhuzamos valóságban élnek az F1-es versenyzők

    A halálos baleset miatt húzták az időt Spában? Két párhuzamos valóságban élnek az F1-es versenyzők

    A Belga Nagydíj után Lewis Hamilton és Max Verstappen éles kritikát fogalmazott meg az FIA felé, amiért túl sokat várakoztatták a mezőnyt az eső miatt, több más versenyző azonban nem ért velük egyet: ha valahol tényleg elsőbbséget élvez a biztonság, akkor az éppen a spa-francorchamps-i pálya, ahol még csak hat éve, hogy Anthoine Hubert életét vesztette egy F2-es versenyen.

    Erősen megosztja a véleményeket az F1-es mezőny tagja között, ahogy a versenyiránytás kezelte a Belga Nagydíj lebonyolítását: az eső miatt 80 perccel elhalasztotta a rajtot, s az autók csak azt követően hajthattak ki a bokszutcából, hogy elállt a csapadék, s négy további biztonsági autós kör után kapcsolhattak versenytempóra. A pálya gyorsan száradt, innen már nem is telt el sok idő, hogy slick gumikra váltsanak a versenyzők – ez táplálta Verstappen gúnyos reakcióját, aki szerint ilyen hozzáállás mellett nem is kellene esős versenyeket rendezni.

    Több más versenyző szerint azonban helyes döntés volt az óvatosság, hiszen a pálya legvizesebb szakasza egyben a legveszélyesebb is volt, az 1-es kanyartól az Eau Rouge-on át a Kemmel egyenes végéig tartó gyors felfelé meneten pedig szárazon is könnyű hibázni. Charles Leclerc utalt is Hubert balesetére, aki 2019-ben, az F1 betétfutamaként rendezett Forma–2 szombati versenyén szenvedett tragikus kimenetelű balesetet itt a dombtetőn.

    Az F1-es mezőny azóta is minden évben megemlékezik Hubert-ről, akinek édesanyja, Nathalie jelen is volt ezen a hétvégén, az Alpine garázsából figyelte a versenyt, amely fiának egykori nevelőcsapata volt.

    „Egy ilyen pályán nem feledkezhetünk meg arról, hogy mi történt a múltban. Egyszerűen nem felejthetjük el. Emiatt én mindig a biztonságot választanám ahelyett, hogy túl korán elinduljunk” – fogalmazott Leclerc, akit a The Race idéz.

    „De persze ez folyamatosan téma, és valószínűleg a döntéshozók most inkább olyan visszajelzéseket fognak kapni tőlünk, hogy túl sokat vártunk, de én nem változtattam volna ezen.”

    Verstappen: Ha nem látsz, vedd el a gázt. Aztán majd látsz

    És nem Leclerc volt az egyetlen, aki burkoltan egy újabb súlyos baleset elkerülésének fontossággával példálózott. A versenyzők érdekvédelmi szervezetének két igazgatója, Carlos Sainz és George Russell érthető módon szintén az FIA döntésének helyességét hangsúlyozták.

    „Tiszteletem a versenyigazgatónak, aki a silverstone-i balesetek után azt mondta, hogy itt óvatosabb lesz a hozzáállása, és így is történt. Jobb óvatosnak lenni, mint hogy történjen egy baleset, és aztán sajnálkozzunk” – mutatott rá Sainz.

    „320 km/órás sebességgel az Eau Rouge-ban ilyen körülmények között szó szerint semmit nem látunk. Ezzel az erővel akár bekötött szemmel is mehetnénk. Ez pedig nem versenyzés lenne, hanem hülyeség – tette hozzá sarkos véleményét Russell. – Mivel tudható volt, hogy délután 4 óra után már száraz lesz az idő, a helyes döntés született.”

    A futamgyőztes Oscar Piastri közvetlenül a gördülőrajt után előzte meg Lando Norrist, amihez elmondása szerint nagy bátorságra volt szüksége, amikor a hétvége során először érkezett meg versenytempóval a vizes Eau Rouge-ba, de azt ő sem érezte volna kényelmesnek, ha ennél korábban szabad utat adnak a mezőnynek.

    „Az elmúlt években azt jeleztük az FIA felé, hogy inkább az óvatosság felé hajlunk, semmint hogy bármit is kockáztassunk – különösen ezen a pályán. Ma pedig pontosan ez is történt. Ha mindenképp bele akarunk kötni, akkor talán lehetett volna eggyel kevesebb körünk a biztonsági autó mögött, de a nagyképet tekintve, vajon ha úgy alakultak volna a dolgok, hogy épp abban az egy körben történik valami, akkor megérte volna? Nem” – szögezte le Piastri.

  • Verstappen: Ha nem látsz, vedd el a gázt. Aztán majd látsz

    Verstappen: Ha nem látsz, vedd el a gázt. Aztán majd látsz

    Max Verstappen és Lewis Hamilton is kritizálta a versenyirányítást, amiért túl sokáig várt a Belga Nagydíj ejrajtoltatásával az eső miatt. A holland szerint nem is lett volna szükség a piros zászlóra, vagy ha már mindenképp ez a hozzáállás, akkor rendezzék a versenyeket mindig kizárólag száraz körülmények között.

    A spa-francorchamps-i verseny egy biztonsági autó mögött megtett felvezető kör után 80 percnyi várakozással indult, az FIA ugyanis megvárta az eső elállását, miután több versenyző is a rossz látási viszonyokra panaszkodott az autók által felvert víz miatt. Verstappen és Hamilton nem voltak az óvatoskodók között, s a futam után mindketten hangot adtak nemtetszésüknek amiatt, hogy túl sokáig várakoztatták a mezőnyt, így végül már alig volt szükség az intermediate gumik használatára is.

    A versenytáv végül négy további biztonsági autós körrel kezdődött meg, de a 12. körben már megkezdődtek a kerékcserék, hiszen slick gumikon máris jobb köridőt lehetett autózni.

    A döntés ráadásul sokak terveit is keresztülhúzta: Verstappen a szombati szárnyállítással, Hamilton a bokszutcai rajttal gondoskodott róla, hogy autója az esős körülményekhez illően nagyobb leszorítóerőt termeljen, de miután a verseny zöme száraz pályán zajlott, ebből hátrányuk fakadt.

    „Ez így elég nagy kár mindenki számára. Többé már nem fogunk klasszikus esőversenyeket látni” – bosszankodott Verstappen a verseny után több interjúban is.

    „Túlságosan óvatosak voltak. Azonnal el kellett volna indulnunk, mert nem is esett az eső. Három-négy biztonsági autó mögött eltöltött kör után pedig már versenyezhettünk is volna. Beszéltünk velük, és azt mondták, hogy biztosra akarnak menni, de végül túlzásba vitték.”

    „Ráadásul így már nem is versenyezhetünk többé esőben. Csak pár kört tettünk meg intermediate gumikon, és már váltottunk is át slickekre. Ennek nem így kellene működnie. És ez az általunk választott beállítás szempontjából is váratlanul jött.”

    Verstappen szerint már a tervezett 15 órai rajt idején is csak a pálya első szektorában voltak nehezek a körülmények, de a helyzeten javíthatott volna, ha az autók folytatják a körözést.

    „Az 1-es és az 5-ös kanyar között persze elég sok volt a víz, de miután megteszünk 2-3 kört a biztonsági autó mögött, rögtön jobban letisztult volna, a pálya többi része pedig már akkor is versenyezhető állapotban volt” – idézi a hollandot a The Race.

    „Akkor már inkább mondják azt, hogy: »Tudjátok mit? Várjuk meg, amíg teljesen felszárad, és versenyezzünk csak slickeken.« Mert ami itt történt, az számomra nem esős versenyzés.”

    „Csupán pár kör kellett volna, hogy sokkal jobbá váljon a helyzet. Ha pedig nem látsz, bármikor elemelheted a gázt. Aztán majd eljön a pont, amikor látsz.”

    Hamilton felkapaszkodása a mezőny végéről eleinte elég jól ment, az intermediate gumikon többet is előzött, a slickeken viszont már egyet sem – korai kerékcseréjével a 7. helyig ugrott előre, de onnantól 30 körön át csak Alexander Albon Williamsének hátsó szárnyát nézhette.

    A Ferrari britje szerint az FIA a három héttel ezelőtti, szintén esős Brit Nagydíjból okulva volt ezúttal túlságosan óvatos – Silverstone-ban sok baleset és kicsúszás történt, és a biztonsági autó mögött is sok kör telt el. Ezúttal viszont mindenki célba ért, senki nem követett el nagy hibát.

    „Szerintem túl későn kezdtük el a versenyt, pedig én már kiáltoztam, hogy »készen állok, készen állok!«. De csak mentünk körbe-körbe. Azt hiszem, ezt most túlreagálták azok után, hogy az előző versenyen még mi kértük őket arra, hogy a rossz látási viszonyok miatt ne induljunk el túl korán” – fogalmazott Hamilton.

    „Ezen a hétvégén viszont átestek a ló túloldalára, mert nem lett volna szükség repülőrajtra. Az autóm esőre volt beállítva, de addig vártunk, amíg már majdnem száraz lett a pálya. Mindenképpen állórajtot kellett volna elrendelni, hiszen már szinte a száraz ív is látszott, és felverődő víz sem volt.”

  • Hamisítatlan Spa: azon múlt Piastri és Norris csatája, hogy melyikük tökösebb a vizes Eau Rouge-ban

    Hamisítatlan Spa: azon múlt Piastri és Norris csatája, hogy melyikük tökösebb a vizes Eau Rouge-ban

    A győztes Oscar Piastri és a második helyezett Lando Norris is az első versenytempóban megtett kört tartották kritikusnak a spa-francorchamps-i győzelemért folyó harcban. Az ausztrál elmondta, milyen vakmerőségre volt szüksége ahhoz, hogy kicselezze csapattársát a még nagyon vizes pályán.

    A Belga Nagydíj közel másfél órás késéssel kezdődött meg a pályára zúduló rengeteg eső miatt, és bár csak akkor engedték ki a bokszutcából a mezőnyt, amikor már elállt az eső, a safety car pedig négy kör után hajtott ki a repülőrajtra készülő versenyzők elől, amikor már itt-ott száradni is kezdett a pálya, az első körök így is nagy kihívást jelentettek, hiszen a hétvége során mindenkinek most először kellett versenytempóban végigszáguldania a vizes Eau Rouge-on és az azt követő Kemmel egyenesen, amely a legnedvesebb szakasznak tűnt akkor.

    Norris az 1-es kanyarból kiérkezve hibázott, kissé megcsúszott alatta a McLaren, ez pedig azonnal megnyitotta a lehetőséget Piastri előtt, hogy a hosszú, szinte egyenes, szinte padlógázos szakasz végére legyorsulja csapattársát. Ez sikerült is, ami a közelgő bokszkiállások leosztása miatt is kulcsfontosságú volt az ausztrál számára, hiszen így ő hajtott ki slick gumikért az optimális pillanatban, Norrisnak pedig még egy kört várnia kellett, amivel 9 másodpercre nőtt a különbség a két autó között.

    „Tegnap elég csalódott voltam az eredményem miatt, de a második rajthely végül nem bizonyult olyan rossznak, mint azt gondoltam” – mondta Piastri, aki egy híján az összes elérhető pontot bezsákolta Spában, hiszen szombaton a sprintversenyen második lett Max Verstappen mögött.

    Előzés döntötte el a győzelmet a két McLaren között az eső miatt halasztott Belga Nagydíjon

    „Tudtam, hogy az első körben nyílik majd a legjobb lehetőségem a verseny megnyerésére. Jól gyorsítottam ki a 1-es kanyarból, majd vettem a bátorságot és alig emeltem el a lábam a gázpedálról az Eau Rouge-ban. Egy kicsit kevésbé kellett elemelnem, mint azt Lando tette, úgy, hogy közben a pályán maradjak. Elég mozgalmas volt a helyzet a domboldalon felfelé, de sikerült ott tartanom az autót, a szélárnyék pedig sokat segített.”

    „A verseny hátralévő részét aztán sikerült nagyon jól lehoznunk. A végén küszködtem egy kicsit, az utolsó öt-hat körre talán már nem a közepes keverék volt a legjobb gumi, de nagyrészt irányítás alatt tartottam a dolgokat.”

    Az utóbbi két versenyt Spielbergben és Silverstone-ban Norris nyerte, Piastri pedig a június 1-jei Spanyol Nagydíj óta először állt a dobogó tetején, de szűk pontelőnyét mindvégig megőrizte, s most 16 pontosra tornázta. A két McLaren-pilóta teljesítménye továbbra is rendkívül közel van egymáshoz, így Norris is tisztában van vele, hogy olykor be kell érnie a második hellyel.

    „Oscar szép munkát végzett, nem tudok mást hozzátenni. Egy kicsit rámenősebb volt az Eau Rouge-ban, szélárnyéka volt és megcsinálta. Szóval nincs okom panaszkodni. Jobban tette a dolgát a verseny elején, onnantól pedig már semmit nem tudtam csinálni” – fogalmazott Norris a leintés után.

    Fotó: McLaren

    A bokszkiállások után úgy tűnt, a britnek taktikai előnyt adhat, hogy Piastrival ellentétben (és a mezőnyből egyedüliként) kemény keverékű gumikat kapott, ám végül csapattársa is végig tudott menni 31 kört ezzel az egy szettel, s csak a hajrában esett vissza kicsit a tempója. Előtte pedig amikor Norris faragott egy-két másodpercet a hátrányából, egy hibával hamarosan el is dobta azt. De vajon lett volna esélye a győzelemre, ha makulátlan versenyt fut?

    „Nem tudjuk, mi lett volna, ha… Oscar ezt megérdemelte. Biztos vagyok benne, hogy ő is elkövetett néhány hibát, de ha tökéletes versenyt futott, akkor viszont semmiképpen nem nyerhettem volna” – ismerte el vereségét Norris.

  • Előzés döntötte el a győzelmet a két McLaren között az eső miatt halasztott Belga Nagydíjon

    Előzés döntötte el a győzelmet a két McLaren között az eső miatt halasztott Belga Nagydíjon

    Bár a nagy vihar miatt 80 perces csúszással indult csak el a Belga Nagydíj, a futam jelentős része végül mégis száraz pályán, viszonylag eseménytelenül zajlott. A táv első negyede viszont fontos pillanatokat hozott, ekkor előzte meg Oscar Piastri a győzelemért a pole-ból induló Lando Norrist, Lewis Hamilton pedig véghezvitte a nap legértékesebb taktikai húzását.

    A várakozásoknak megfelelően alaposan megváltoztak az időjárási körülmények Spa-Francorchamps-ban vasárnapra, az eső a délelőtti F3-as verseny lefutását el is lehetetlenítette.

    Az F1-es rajt előtt az eső újra rákezdett, így késlekedés nélküli, de biztonsági autó mögüli kezdést rendelt el a versenyirányítás. A rajtrácson csak 16 autó állt, miután az időmérőn egyaránt gyengélkedő Carlos Sainz, Lewis Hamilton, Kimi Antonelli és Fernando Alonso autóját csapataik új beállítások vagy új motorelemek beszerelése miatt kivették a parc fermé-korlátozások alól, így ebben a sorrendben a bokszutcában sorakoztak fel.

    A felvezető kört minden versenyző intermediate gumikon kezdte meg, és nem is annyira a pályán felgyülemlett víz, inkább a rossz látási viszonyok miatt többen is panaszkodtak. Erre pedig az FIA gyorsan reagált, már ebben a körben elrendelte a piros zászlós leállást. A versenyzők az aktuális sorrendben leparkolták autóikat a bokszutcában, majd azokból kiszállva várták a fejleményeket. A versenyekre kijelölt maximális 3 órás időtartam azonban még nem kezdett el leperegni: az FIA megerősítette a Sky Sports kérdésére, hogy ez a számláló nem a felvezető körrel, hanem a tényleges versenytáv megkezdésével, erre pedig még nem került sor.

    Egy órán keresztül szakadatlanul hullott még az eső a pályára, ám 16 óra körül elállt, az ég és a pálya is tisztulni kezdett, és 16:20-ra ki is tűzték a folytatást. Biztonsági autó vezette ki a bokszutcából a Lando Norris McLarenjével kezdődő mezőnyt.

    Négy kör után hajtott vissza a bokszutcába a safety car, a versenyirányítás pedig repülőrajtot rendelt el a még mindig eléggé vizes pályán. Az első helyen így is hamar változás történt: Norrisnak korrigálnia kellett a La Source kijáratánál, így Piastri tapadni tudott rá az Eau Rouge-on keresztül, a Kemmel egyenesben pedig el is ment csapattársa mellett, átvéve ezzel a vezetést.

    Mögöttük Russell gyorsan megelőzte Albont az ötödik helyért, Verstappen pedig szorongatta Leclerc-t a harmadikért, de a fő pozícióvadász Hamilton volt, aki többet is előzött, igyekezve felkapaszkodni a mezőny hátsó traktusaiból.

    A kevés veszítenivalóval rendelkező Hamilton volt az is, aki elsőként hajtott ki közepes keverékű gumikért a 12. körben, amivel ráadásul tökéletes pillanatot választott, hiszen a pálya állapota éppen átbillent, s slick gumikkal már gyorsabb kört lehetett autózni. A 13. körben aztán már sokan követték, az élmezőnyből Piastri, Leclerc, Verstappen és Russell is, Norrisnak azonban csapattársa mögötti közelsége miatt még eggyel több kört kellett várnia, s miután még a kerékcseréje sem volt túl gyors, már 9 másodperces hátrányban tért vissza a pályára Piastri mögé, továbbra is a második helyen – viszont egyedüliként kemény keverékű gumikon. A kiállások nagy nyertese Hamilton lett, aki a hetedik helyen találta magát a McLarenek, Leclerc, Verstappen, Russell és Albon mögött.

    Innentől viszont hosszú időre megszilárdultak a frontvonalak, nem történtek pozíciócserék a mezőny első felében. A fő beszédtéma a versenyzők és mérnökeik között nagyon gyorsan arra terelődött, vajon a több mint 30 körös etap teljesíthető lesz-e a közepes keverékekkel. Ez a győzelem sorsában is kulcskérdésnek tűnt, hiszen Norris a keménnyel – amely ezen a hétvégén két fokkal keményebb, mint a közepes keverék – már semmiképpen nem tervezett újabb kerékcserét.

    Eközben a két McLaren-pilóta közötti különbség sem változott érdemben, mert amikor Norris faragott volna egy-két másodpercet a lemaradásán, egy kisebb hibával rendre semmissé tette azt.

    Második kerékcserét végül csak a mezőny második felében haladók vállaltak be részben taktikai céllal, de ők sem tudtak ebből profitálni, miután újabb biztonsági autó már nem érkezett, sőt még csak egyetlen kiesőt sem hozott a verseny – amit a 15 órakor Spában uralkodó állapotok alapján még nehéz volt elképzelni.

    Norris az utolsó néhány körben kezdte el látványosan csökkenteni a lemaradását, de arra már nem volt elég az ekkorra kirajzolódó tempóelőnye, hogy veszélyt tudjon helyezni Piastri első helyére. A McLaren újabb kettős sikerült ünnepelhetett, az ausztrál pedig idei hatodik győzelmét szerezve megtörte kissé Norris előző versenyeken kialakuló lendületét, s 16 pontosra növelte előnyét a bajnokságban.

    A dobogóra még Leclerc állhatott fel, akit Verstappen, Russell, Albon, Hamilton, Lawson, Bortoleto és Gasly követett a célban a pontszerző helyeken.

    A világbajnoki szezon következő versenye pedig már a Magyar Nagydíj lesz az előttünk álló következő hétvégén!

    A Belga Nagydíj pontszerzői:

  • Hamilton nem értett egyet a teljesen nyilvánvalóval, de nem ez a legaggasztóbb a szenvedése kapcsán

    Hamilton nem értett egyet a teljesen nyilvánvalóval, de nem ez a legaggasztóbb a szenvedése kapcsán

    A Belga Nagydíj mindkét időmérő edzését (sprint és rendes) elrontó Lewis Hamilton utólag úgy vélte, nem vágta át a pályát, amiért törölték a körét és kiesett a Q1-ben. A valóság azonban mást mutat, ugyanakkor ennél nagyobb problémái is vannak a hétszeres világbajnoknak.

    Lewis Hamilton eddigi ferraris karrierje legrosszabb időmérős eredményét produkálta a Belga Nagydíjon tegnap, amikor a sprintidőmérőhöz hasonlóan a rendes kvalifikáción is búcsúzott az első szakaszban. A hétszeres világbajnok ezúttal is hibázott, de most nem megpördült, hanem négy kerékkel elhagyta a pályát a Raidillon-kanyarban (ez Eau Rouge utáni balos törés a domb tetején), ami miatt utólag törölték az egyébként 7., azaz továbbjutást érő helyre elegendő körét.

    Noha Hamilton utólag bocsánatot kért a csapattól és „elfogadhatatlannak” nevezte, hogy egy napon belül másodszor is kiesik az első szakaszban, azért hozzátette, hogy „nem értek egyet” a kör törlésével, mert „nagyjából” ugyanolyan íven ment át a kanyaron, mint korábban. Lehet, hogy a hétszeres világbajnok a visszajátszás megtekintése után megváltoztatta a véleményét, azon ugyanis egyértelműen látszik, hogy mind a négy kerekével kívül volt a fehér vonalon.

    Ennyivel vágta át a pályát Hamilton:

    A 40 esztendős veterán ráadásul már az utolsó köre előtti felvezető körében is átvágta a Raidillont, és azt a körét is törölte a rendszer, noha ez értelemszerűen nem számított. A gyorskörén történtekkel kapcsolatban Damon Hill, 1996 világbajnoka a BBC Radio 5 Sports Extra 2 adásában úgy fogalmazott, Hamilton „egyszerűen túl messzire ment a dombtetőn, az egész autója lement a pályáról”, és „nem kellett ezt tennie, nem tudom, miért érezte szükségét annak, hogy ennyire kihasználja a pályát, mert ezzel valójában nem nyersz annyit, mint amennyit veszíthetsz.”

    Mark Webber a Channel 4 műsorában eközben azt fejtegette, hogy „igen furcsa volt” Hamilton pályaelhagyása, és „ha figyeljük a kormányt, látszik egy kis ki-be mozgás, egy apró korrigálás.”

    „Próbálta megtalálni az útját, de nem szabad elfelejteni, hogy milyen alacsonyan ülnek a versenyzők, nem látják a domb tetejét, ezért igazán nehéz szemre belőni a fehér vonalat” – mondta az Oscar Piastrit menedzselő ausztrál, aki szerint „brutális nap volt ez” Hamiltonnak, miközben a másik Ferrariban Charles Leclerc a 3. rajtkockát szerezte meg.

    Hamiltonon egyelőre az új fejlesztés sem segít

    A Q1-es búcsúnál sokkal nagyobb probléma a szezon hátralevő részére nézve a hétszeres világbajnoknak, hogy elmondása szerint a Ferrari új hátsó felfüggesztése az ő esetében nem hozta meg a kívánt hatást. A maranellóiak a Brit és a Belga Nagydíj között Mugellóben próbálták ki az újítást, amelyhez nagy reményeket fűznek, lévén ettől várják, hogy végre közelebb tudják engedni az SF-25-öst az aszfalthoz, ami egy sor gondjukat orvosolhatná.

    Hamilton azonban kérdésre azt felelte, hogy „nem igazán” érződött jobbnak az autó a fejlesztésekkel, a fő limitáló tényező továbbra is a „hátsó tengely”, és határozott „nem” volt a válasza arra, hogy más érzés-e az autó hátulja ezen a hétvégén, mint a korábbiakon. Ezzel szemben a 3. hellyel a saját várakozásait túlszárnyaló Charles Leclerc javulásról számolt be.

    Charles Leclerc, Ferrari
    Leclerc a 3. helyre hozta be a Ferrarit / Fotó: Javier Jimenez / DPPI

    „Egy kicsit – válaszolta arra, hogy más érzés-e vezetni az autót a fejlesztéssel. – De mint a mi csapatunk esetében mindig, mindent nagyon felfújnak. Igen, ez egy fejlesztés és egy lépés a helyes irányba, de továbbra is nagyon apró különbségekről beszélünk egy teljes kör során. Úgyhogy egy kicsit másnak érződik és a jó irányba tartunk az egész csapat által a gyárban végzett kemény munkának köszönhetően.”

    Leclerc számára pozitívum, hogy a szabadedzéstől kezdve jól érezte magát az autóban, míg az idén számos hétvégén nem ez volt a helyzet. Ez már a spái hétvégén is segített neki következetesebbé válni és könnyebben jön számára a köridő, miután eddig sokszor küzdött azzal az idén, hogy mindent összerakjon egy körön. Ugyanakkor kiemelte, hogy elképesztően jól tapad a spái pálya, ezért több hétvégére lesz szükségük ahhoz, hogy lássák, a javuló érzetben mekkora a szerepe a felfüggesztésnek.

    Leclerc emellett rámutatott, hogy a McLaren sem tétlenkedett, a wokingiakat utolérni ezért szerinte új felfüggesztéssel sem fogják. „Sajnos a McLaren is hozott néhány fejlesztést erre a hétvégére, és a jelek szerint ők is léptek egy kicsit a jó irányba, úgyhogy nagyon nehéz csökkenteni a különbséget. De szerintem csapatként jó munkát végzünk és csak folytatnunk kell ezt.”

    „Igen és nem – felelte arra, hogy a fejlesztéssel jobb lesz-e a szezon második fele. – Még egyszer mondom, egyértelműen a jó irányba megyünk, ugyanakkor a McLarenhez viszonyítva átlagosan 3-4 tizeddel vagyunk lemaradva az időmérőn. Lépni fogunk egyet előre, de nem gondolom, hogy ezzel a fejlesztéssel behozzuk ezt a 3-4 tizedet. De segíteni fog közelebb kerülni. Minél többet használjuk, annál inkább képesek leszünk kihozni belőle a legtöbbet, és van még benne potenciál, amit kihozhatunk. De nem, nem hiszem, hogy elég lesz arra, hogy mostantól folyamatosan a McLaren kihívói legyünk.”

  • Rögtön az első körben borulhat minden a Belga Nagydíjon? – a McLaren csapatfőnöke szerint igen

    Rögtön az első körben borulhat minden a Belga Nagydíjon? – a McLaren csapatfőnöke szerint igen

    A sprintfutammal ellentétben a Belga Nagydíjra a McLaren kibérelte az első rajtsort, ám Andrea Stella csapatfőnök így is elképzelhetőnek tartja, hogy nem valamelyik papajaszínű autó fog vezetni az első kör végén.

    A spái sprinten Oscar Piastri hiába rajtolt a pole pozícióból és fordult elsőként az első kanyarba, Max Verstappen a Red Bull jobb egyenesbeli tempóját kihasználva nem sokkal ezután elviharzott mellette, majd a hátralevő 14 körben sikerült előtte maradnia és nyert. Andrea Stella, a McLaren csapatfőnöke tisztában van vele, hogy hasonló forgatókönyv a nagydíjon is életbe léphet, még úgy is, hogy most a legjobb nem McLaren-autó a 3., és nem a 2. helyről kezd.

    „Oscar tegnap azt mondta, hogy nem feltétlenül ez a legjobb pálya a pole pozícióból indulónak, mert az első kanyar után 18 másodpercnyi padlógázas szakasz következik, amelyen nagyon ki vagy téve bárki támadásainak, aki a szélárnyékodban halad” – idézi a RacingNews365 az olasz szakembert.

    „Remélhetőleg nem kell majd előznünk, de reálisan nézve tudjuk, hogy például száraz pályás rajtnál ki leszünk téve a támadásnak, mert a jelek szerint [Charles] Leclerc ismét az alacsony leszorítóerős beállításra szavazott. Lando viszont bizonyította a sprinten, hogy amennyiben elegendő a tempóelőnyöd, akkor lehetséges az előzés” – utalt Stella arra, hogy Norris a sprinten vissza tudta előzni a rajt után elé kerülő monacóit.

    Káoszt még okozhat, de a Red Bullnak és a Ferrarinak sem jó az, ami Belgiumban történik

    Ellentétben a várható eső miatt magasabb leszorítóerős beállításra szavazó, a versenyt a 4. rajtkockából kezdő Max Verstappennel, Leclerc kitartott az alacsony leszorítóerős setup mellett, amivel Stella szerint akár mindkét McLarent lenyomhatja.

    „A Ferrarinak jelentős egyenesbeli tempóelőnye van, úgyhogy nem lennék meglepve, ha Leclerc vezetne az első kör végén – mondta a csapatfőnök, majd kitért arra, hogy Piastri és Norris természetesen összedolgozhat a pozíciójuk védelme érdekében, de leginkább csak azt szeretné tőlük látni, ha egyben tartanák az autót. – Egyértelműen lehet előre tervezni, de végső soron hagyni kell a versenyzőket, hogy meghozzák a saját döntéseiket. Azt biztosan el fogom nekik mondani, hogy az első kör csak egyetlen kör a 44-ből, és amikor ennyire jó, versenyképes autód van, akkor biztosra kell menned, hogy kimaradsz a bajból az első körben. És aztán ha a lehető legjobban kivitelezzük a versenyt, olyan állapotban leszünk, hogy visszaszerezzük a győzelem megszerzésének esélyét még akkor is, ha az első kör nem az időmérő eredménye szerint zárul.”

    Stella egyébként kitért arra is, hogy miután az első körben alulmaradtak a sprinten Verstappennel szemben, a folytatásban nem az egyenesbeli tempójuk hiány volt elsősorban a gátja annak, hogy visszaelőzzék a hollandot.

    „Ez egyfajta jellemzővé is vált, aminek szerintem köze van ahhoz, ahogy az autókat aerodinamikai szempontból egyre tovább és tovább fejlesztettük és egyre előrehaladottabbá váltak a jelenlegi technikai szabályokkal, ettől pedig nagyon nehéz lett követni a másikat. Spa pedig egy olyan pályából, amelyen könnyű volt előzni, eléggé nehéz pályává vált ebből a szempontból. Tavaly ugyanez volt a helyzet, az idén pedig a sprint megerősítette, hogy most is ugyanez van.”

    „Való igaz, hogy egy kicsit nagyobb csúcssebességet segített volna, de ez csak az első körre igaz, mert amikor próbáltuk megelőzni Verstappent, valójában az volt a probléma, hogy túl sokat veszítettünk a második szektorban a turbulens levegő miatt. Spa bizonyos értelemben megőrizte a jellegzetességeit az első kör és az előzési lehetőség tekintetében, de a sprinten látottak alapján a szélárnyék hatása nagy, ami nehézzé teszi az előzést.”

  • Hamilton, Alonso, Antonelli és Sainz is büntetést kapott a Belga Nagydíj előtt

    Hamilton, Alonso, Antonelli és Sainz is büntetést kapott a Belga Nagydíj előtt

    Lewis Hamilton, Andrea Kimi Antonelli és Fernando Alonso sem az időmérő edzésen elért helyéről fogja kezdeni a ma 15 órakor rajtoló (hacsak az eső nem szól közbe) Belga Nagydíjat.

    A Ferrari, a Mercedes és az Aston Martin versenyzője is lehangoló kvalifikáción van túl, hiszen sorrendben a 16., a 18. és a 19. időt érték el szombat délután. Ezt követően pedig mindhárom versenyző csapata úgy döntött, hogy friss erőforrást szerel az autóba, azaz betáraz a felhasználható elemek közé egy-egy friss komponenst, elkerülve az év hátralevő részében a büntetést egy olyan nagydíjon, amelyen jobb rajthelyet bukna el ezzel. Ezzel mindhárom versenyző a bokszutcából kezd, így csak 17 autó fog felsorakozni a rajtrácsra.

    Az időmérő után Hamilton már a 16. helyre is azt mondta, hogy „nagyon nehéz lesz” feljebb kapaszkodni, de akkor még nem tartotta valószínűnek, hogy a bokszutcából indul majd. Ezzel ő bukja a legtöbb pozíciót, míg például Fernando Alonso csak egy helyet veszít. „Nyilván fáj és kicsit csalódott vagyok, mert ez a hétvége eddig nem tartozik a legversenyképesebb hétvégéink közé – mondta a spanyol veterán. – Az, hogy a mi két autónk végzett az utolsó két helyen, nem tükrözi az idei teljesítményünket. Ez a pálya egy kicsit rosszabb az autónknak, aminek meg kell értenünk az okait.”

    Ami Antonellit illeti, az időmérő után a könnyeit törölgetve kamera elé álló fiatal olasz teljesen elveszettnek látszik, nincs meg az önbizalma a Mercedesben és nem érzi az autót. A bokszutcából indulva alighanem számára is arról fog szólni a mai futam, hogy válaszokat találjon a problémáira.

    FRISSÍTÉS:

    Később kiderült, hogy a Williams változtatott Carlos Sainz autójának beállításain, amivelk megszegte a parc fermé-szabályokat, így a spanyol is a bokszutcából fogja várni a lámpák kialvását.

    A Belga Nagydíj rajtrácsa a büntetések után:

    Rajthely Pilóta Csapat
    1. Lando Norris McLaren
    2. Oscar Piastri McLaren
    3. Charles Leclerc Ferrari
    4. Max Verstappen Red Bull
    5. Alex Albon Williams
    6. George Russell Mercedes
    7. Yuki Tsunoda Red Bull
    8. Isack Hadjar Racing Bulls
    9. Liam Lawson Racing Bulls
    10. Gabriel Bortoleto Stake
    11. Esteban Ocon Haas
    12. Ollie Bearman Haas
    13. Pierre Gasly Alpine
    14. Nico Hulkenberg Stake
    15. Franco Colapinto Alpine
    16. Lance Stroll Aston Martin
    Bokszutca Carlos Sainz Williams
    Bokszutca Lewis Hamilton Ferrari
    Bokszutca Kimi Antonelli Mercedes
    Bokszutca Fernando Alonso Aston Martin
  • Káoszt még okozhat, de a Red Bullnak és a Ferrarinak sem jó az, ami Belgiumban történik

    Káoszt még okozhat, de a Red Bullnak és a Ferrarinak sem jó az, ami Belgiumban történik

    Max Verstappen és Charles Leclerc is rendkívül pesszimistán nyilatkozott a Red Bull, illetve a Ferrari esélyeiről a Belga Nagydíj előtt.

    Miután vasárnapra megérkezett az eső a Belga Nagydíj helyszínére, ami miatt a Forma–3-as futamot törölni kellett, majd a Forma–2-es versenyt bár megrendezték, de szinte végig esett, jó esély van rá, hogy a Forma–1-es mezőny is vizes pályán lesz kénytelen boldogulni. Azonban amellett, hogy az ilyen körülmények mindig szolgáltathatnak izgalmakat, Max Verstappen és Charles Leclerc is úgy véli, hogy az ő csapatuk nem fog tudni profitálni a vizes aszfaltból, előbbi pedig a száraz pályán látottnál is nagyobb McLaren-fölényt vetített előre.

    „A múlt héten már beszéltünk róla, hogy az esős körülmények jelenleg nem tartoznak az autónk erősségei közé. Igazán szenvedünk az esőben. Ugyanakkor minden hétvége más, tanulni fogunk a múltból és meglátjuk, mi lesz lehetséges a versenyen – mondta a 3. rajtkockát megszerző Leclerc, hozzátéve, hogy a Ferrari dolgozik a megoldáson. – A csapattal nagyon-nagyon keményen dolgozunk azon, hogy megpróbáljuk megfordítani az esős körülmények közötti helyzetet, mert az autónkat hihetetlenül nehéz vezetni ilyen körülmények között. Érdekes, hogy most már a másik csapattól jövő Lewis tapasztalatait is fel tudjuk használni, úgyhogy rengeteg munka zajlik a háttérben, amivel próbálunk fordítani, mert nagyon nehéz ebben a helyzetben lenni és a jelenlegi autóval boldogulni.”

    Hamilton nem értett egyet a teljesen nyilvánvalóval, de nem ez a legaggasztóbb a szenvedése kapcsán

    Verstappen az időmérő után elmondta, hogy a 4. helyről rajtolva még száraz körülmények között sem tartaná elérhetőnek a dobog első két fokának valamelyikét, de esőben aztán végképp esélytelenek lesznek a McLarenekkel szemben. „Reálisan nézve a harmadik helyért fogunk harcolni, legalábbis száraz körülmények között. Az eső mindig okozhat egy kis káoszt, de normál esetben ilyen körülmények között a McLarennek még nagyobb az előnye, úgyhogy a harmadik hely az elérhető legjobb. Valójában a sprinten is ez volt a helyzet, csak nem sikerült előzniük.”

    „A McLaren esőben még erősebb, mint szárazon, mert intermediate gumikon természetesen nagyobb a túlmelegedés, ezt pedig igazán jól képesek kontrollálni. Minden alkalommal, amikor esőben versenyeztünk, nem igazán volt esélyünk, ez pedig most sem fog hirtelen megváltozni. Továbbra is mérföldekkel előttünk járnak gumikezelésben, és amikor ez a helyzet, akkor szinte verhetetlenek” – ecsetelte a címvédő, aki arra is kitért, hogy a Red Bull új fejlesztései szerinte működnek, „de továbbra sem adják meg azt az egyensúlyt, amit akarok ahhoz, hogy igazán támadhassam a kanyarokat. Ezek a problémák változatlanok.”

  • Horner ember maradt a kirúgása után is, utódja elárulta, milyen gesztust tett felé a Red Bull volt csapatfőnöke

    Horner ember maradt a kirúgása után is, utódja elárulta, milyen gesztust tett felé a Red Bull volt csapatfőnöke

    A Red Bull nemcsak a nyilvánosságnak, hanem a Christian Horner helyét átvevő Laurent Mekies-nek sem árulta el, hogy miért rúgta ki a bikások F1-es istállóját 20 éven át irányító Christian Hornert. A Racing Bullstól átcsábított szakember azt is megosztotta, milyen gesztust tett felé az energiaitalos pályafutását igencsak csúnyán lezáró elődje.

    „Egyelőre nem mentünk bele a miértekbe, de felvázolták a csapat céljait a jövőre nézve” – mondta az FIA sajtótájékoztatóján Spában. – Kaptam egy hívást néhány órával a bejelentés előtt, amely során megkérdezték tőlem, hogy érdekelne-e a munka.”

    Mekies elárulta, hogy nem fogadta el azonnal Oliver Mintzlaff és Helmut Marko felkérését.

    „Nyilván abban a pillanatban ez a semmiból jött nekem. Az Egyesült Királyságban voltam a Racing Bulls gyárában, és teljesen váratlanul ért. Valójában megkértem őket, hogy hadd gondolkodjak rajta néhány órát, és letettem a telefont. Nehéz az ilyesmit befogadni. Az első dolog, ami eszedbe jut, hogy »várjunk egy pillanatot, ez a Red Bull, ők hívnak téged.« Arra kérnek, hogy végezd ezt a munkát, mindazzal, amit a Red Bull jelent – energia, szellemiség, ahogyan viseltetnek a versenycsapataik iránt. Ezután felvettem a telefont, hogy »természetesen, megtiszteltetés és kiváltság« [a Red Bull csapatfőnökének lenni].”

    Laurent Mekies, Red Bull
    Laurent Mekies Spában / Fotó: Clive Rose/Getty Images/Red Bull Content Pool

    Az újdonsült csapatfőnök beszélt arról is, hogy elődje, Christian Horner mennyire elegáns és nagylelkű volt vele nemcsak azóta, hogy visszatért a Red Bull-családba, hanem azután is, hogy kinevezték az utódjává.

    „Kizárólag elképesztően támogatóan viselkedett velem az elmúlt két évben. Nem titok, hogy Helmuttal és Oliverrel közösen ő hozott vissza a Red Bull-családba néhány éve, úgyhogy kavarogtak bennem az érzelmek [a menesztésekor]. De mint mondtam, a domináns érzelem az volt, hogy a Red bull hív, és itt a márka iránti lojalitásról van szó, amikor azt mondod, hogy »természetesen, ha úgy vélitek, hogy szükségetek van rám, akkor oda megyek.«”

    „Ő volt az első, aki írt, és az első, aki hívott. Ma reggel vagy tegnap ismét üzenetet váltottunk. Csakis támogató volt, ami a körülményeket figyelembe véve nagyon lenyűgöző. Senki sem fogja pótolni a személyiségét, senki nem fogja őt egy az egyben helyettesíteni. Azért jöttem, hogy elvégezzem a vezérigazgatói és csapatfőnöki teendőket. Hogy bármilyen módon lehet-e ezt ugyanúgy csinálni, ahogyan Christian csinálta? Nem. Vagy legalábbis nem nekem. De támaszkodni fogunk a csapat elképesztő erősségeire.”

    Mekies első versenyhétvégéje a Red Bull csapatfőnökeként eddig biztatóan alakult, hiszen Max Verstappen megnyerte a szombati sprintet, az időmérőn pedig mindkét Red Bull bejutott a Q3-ba, amire szintén nem mostanában volt példa.

  • Horner elment, beköltözött a mosolygás a Red Bullhoz, jött is egy idén még nem látott eredmény

    Horner elment, beköltözött a mosolygás a Red Bullhoz, jött is egy idén még nem látott eredmény

    A Red Bull F1-es csapatában váratlan helyzetet teremtett az évközi csapatvezetőváltás, de ha van valaki, akinek kifejezetten előnyére válhat, hogy Christian Horner helyére Laurent Mekies érkezett, az Yuki Tsunoda, aki régi főnökét kapta meg újra, és vele együtt egy kedves gesztus is visszatért a versenyhétvégéibe.

    A Red Bulltól való tavaszi felléptetése óta a pontszerzéssel is küszködő Tsunoda helyzete több szempontból is javult a Belga Nagydíj hétvégéjén. A legfontosabb, hogy új padlólemezt kapott az autója, ami ráadásul a hétvége kellős közepén érkezett meg, így a sprintverseny és az időmérő között helyezték fel a szerelők.

    Tsunoda autójának több pontján is régebbi specifikációkat viselt Max Verstappenéhez képest, így nagyrészt ennek tudható be, hogy az utóbbi időben a szoros mezőny hátsó traktusaiban végzett az időmérőn a japán, és bár a becslések szerint körönként 3-4 tizedmásodpercet segítő padlólemez most megérkezett, a hátsó vezetőszárnyból még mindig egy régebbi változatot használ.

    A sprintgyőzelem után rosszabbá tette Verstappen autóját a Red Bull

    A versenyző a spái időmérőn, élesben próbálhatta ki először az új elemet, amivel végül a 7. helyre kvalifikált, hét tizedre a pole-tól és négyre a negyedik helyen végző Verstappentől. Ez pedig az idei legjobb időmérős eredmény a Red Bull második autójától: Tsunodának Dzsiddában volt egy 8. helye a kvalifikáción, de saját idei legjobb rajtpozíciója, egy 5. hely a szezonnyitó Ausztrál Nagydíjról származik, amikor még a Racing Bulls versenyzője volt.

    „Yuki nagyon-nagyon szép előrelépést tett a hétvége során, jó volt őt a Q3-ban látni – méltatta versenyzője teljesítményét Mekies, a Red Bull új csapatfőnöke. – Biztos vagyok benne, hogy ez az eredmény nagy önbizalomlöketet ad neki. Közvetlenül az időmérő előtt kapott az autója egy fejlesztést, mert bár mindig a határokat feszegetjük az alkatrészek mennyiségével, úgy döntöttünk, hogy most bevállaljuk ezt a kockázatot.”

    „Ez volt az oka annak, hogy egy kicsit késve kezdtük meg az időmérőt, de megérte a befektetett munka mindenkitől. Neki pedig egyértelműen segített abban, hogy nagyon-nagyon jó szintre tornázza fel a teljesítményét.”

    Fotó: Mark Thompson/ Getty Images / Red Bull Content Pool

    Mekies és Tsunoda persze már jól ismerik egymást, hiszen a Racing Bullsnál is együtt dolgoztak azóta, hogy a francia 2024-re megérkezett Faenzába csapatfőnökként, így most néhány hónap szünet után egyesültek újra. A japán máris kapott egy kellemes gesztust Mekiestől, és az, ahogyan erről beszámolt, erős jelzés arra, hogy sokkal jobban érzi magát új főnökével, mint Hornerrel.

    „Amíg a VCARB-nál versenyeztem, akkor mindig, amikor bejutottam a Q2-ből a Q3-ba, Laurent mosolygott felém a bokszutca faláról, ezzel jelezve nekem, hogy jó munkát végeztem.”

    „Ez az időmérő pedig felidézte bennem a korábbi emlékeket, mert amint visszatértem a csapathoz, egyenesen rám mosolygott, ami jó önbizalomnövelő volt” – idézi Tsunodát a planetf1.