A Magyar Nagydíj apropóján idén is Forma–1-es kincsekre lehet lelni Budapest több pontján – az egyik fő ilyen látványosságként hétfőtől bárki megcsodálhatja Charles Leclerc és Lewis Hamilton idei Ferrarijának másolatát.
Az SF-25-ös replikája a Ferdinánd téren található Westend Bevásárlóközpontban lett kiállítva a Boxutca Élményhét nevű esemény hétfő esti megnyitója során, s ott egész héten megcsodálható lesz a látogatók számára.
De nem csak nézelődni lehet, interaktív programokkal és játékokkal is készültek a szervezők: a helyszínen kipróbálható egy F1-es szimulátor, távirányítós versenyautók, reflexjátékok, valamint a Ferrari két partnere, a Shell és a Peroni termékei is közelebbről megismerhetők.
Fotó: racingline.hu
További budapesti F1-es eseményként a Margit-szigeten ezen a héten minden este megelevenednek a hungaroringi győztesek, de idén persze maga a versenypálya is rengeteg újdonságot kínál a kilátogatóknak, hiszen alapos ráncfelvarráson esett át a Magyar Nagydíj helyszíne, ahol még egy óriáskereket is felállítottak.
Nico Hülkenberg silverstone-i csodadobogójának emléke a Belga Nagydíj hétvégéjén is élt tovább, ennek jegyében a Sauber több riválisának motorhome-jába is betoppant Spában.
Amikor három héttel ezelőtt az esős Brit Nagydíjon Hülkenberget a harmadik helyen intették le, azzal minden túlzás nélkül kijelenthető volt, hogy az évszázad egyik legmeglepőbb dobogós helyezése született az F1-ben. A német 239 futam után végzett végre először a legjobb három között, a Sauber pedig 2012 óta nem járt ilyen magasságokban – tavaly pedig már utolsó lett a konstruktőri tabellán.
Nem csoda, hogy a csapatot is felkészületlenül érte, hogy hirtelen sűrű ünnepelnivalója támadt, ám több istálló is a svájciak segítségére sietett néhány üveg pezsgővel, hogy legyen mit kortyolni és persze szétlocsolni.
A Saubernél nagyra értékelték, hogy a paddock ilyen formában fogott össze értük, így Spa-Francorchamps-ban köszönetük jeléül ők is egy kedves gesztussal készültek, több riválisuk motorhome-jába is egy méretes ajándékkosárral toppanva be. A csapat által közzétett videók alapján legalább öt istálló, a Red Bull, az Alpine, a Mercedes, az Aston Martin és a McLaren részesült az ajándékból.
— Stake F1 Team KICK Sauber (@stakef1team_ks) July 24, 2025
A spái verseny szintén esős volt, ám hosszú kényszerszünet után gyorsan felszáradó pálya ezúttal nem tette lehetővé, hogy egy kiscsapat ismét a zavarosban halásszon. A Sauber így is elhozott azért két további pontot a hétvégéről Gabriel Bortoleto 9. helye révén. Talán lehetett volna ennél több is, mert Hülkenberg a 10. helyen haladt, amikor kihívták egy második kerékcserére – Jonathan Wheatley csapatfőnök szerint a német romló tempója miatt kezdtek azon aggódni, hogy nem fogja végigbírni a versenyt azon az egy közepes keverékű szetten, bár utólag már azt mondta, át kell értékelniük a döntés helyességét – Hülkenberg végül a 12. helyig zárkózott vissza.
„Gabi ismét hibátlan teljesítményt szállított, sziklaszilárd volt az egész hétvége során, az edzésen, a sprinten és a versenyen is. A kilencedik helye pedig azt jelenti, hogy a csapat zsinórban az ötödik versenyen szerzett pontot, ami a pályán és a gyárban keményen dolgozó csapattagok munkájának elismerése” – dicsérte meg brazil pilótáját és az istálló teljes személyzetét Wheatley.
A Hungaroring megszavaztatja a szurkolókat, hogyan neveznék el a pálya kanyarjait. Budapesten több eseménnyel is készülnek a 40. F1-es Magyar Nagydíj apropójából.
Gyulay Zsolt, a Hungaroring Sport Zrt. elnök-vezérigazgatója hétfőn felidézte a bokszépület felújítása kapcsán, hogy Stefano Domenicali, az F1 vezérigazgatója azt üzente a többi pályának, építkezzenek úgy, ahogy Magyarországon csinálták. Többek között ez a felújítás a biztosítéka annak, hogy még hosszú ideig fogadja hazánk a világbajnokságot, és több ország szervezőgárdája eljön hozzánk tanulmányútra; köztük lesznek az új madridi futam szervezői is.
A sajtótájékoztatón kiderült, hogy Budapesten több helyen QR-kódokat helyeznek el a Hungaroringgel kapcsolatos érdekes információkkal, ez egyfajta kincskereső játék lesz. A Magyar Nagydíjra kilátogató nézők közül 40-en értékes nyereményben részesülnek majd: pénteken 40 üléshez köthetően vouchert helyeznek el, és ezen ülések gazdái bokszutca-látogatáson vehetnek részt.
Sokkal többen vehetnek részt viszont abban a kezdeményezésben, hogy elnevezzék a pálya eddig számmal jelölt kanyarjait, melyek közül csak kettő, a 4-es és a 11-es számú (a Mansell és az Alesi) volt eddig úgy-ahogy elkeresztelve.
„Hirdetünk egy akciót, játékot a szurkolók számára, szeretnénk az ő véleményüket is megismerni. Ha be fognak jönni ezek a javaslatok, akkor utána kihirdetjük, hogy a kanyarokat hogyan fogjuk elnevezni – mondta Gyulay Zsolt. – Azt gondolom, az új, megújuló Hungaroringnek mindenképpen jár az elmúlt 40 év alapján az, hogy híres pilótákról, kanyarokól nevezzük el ezeket a fordulókat.”
Korábban indult kezdeményezés a Hungaroring kanyarjainak elnevezésére, (a magyar motorsport híres alakjain kívül többek között a Forrás, a Rubik-S, a Népliget név is felmerült), de abból nem valósult meg semmi.
A Magyar Nagydíj keretében Budapesten a Margit-szigeti zenélő szökőkútnál hétfőtől vasárnapig minden este 21:15 és 21:45 között különleges műsor is várja az érdeklődőket, ahol megelevenítik a futam eddigi győzteseit az F1 főcímdalával.
A Red Bull csapatfőnöke elnézést kért Yuki Tsunodától a csapat hibája miatt, akinek túl későn szóltak neki, hogy jöjjön be száraz pályás gumiért.
Tsunoda a malőr miatt megint pont nélkül maradt a Belga Nagydíjon, a 7.-ről a 12. helyre csúszott vissza, ahonnan a táv nagyobbik részében nem tudott fentebb kapaszkodni (sőt, a leintésig visszaesett 13.-nak, miután az utolsó előtti körben Oliver Bearman megelőzte). A japán nem leplezte a csalódottságát, amit stratégiai hibának tulajdonít: a száradó pályán az utolsók között szabadult meg az átmeneti esőgumiktól, két körrel azután, hogy Lewis Hamilton elindított a kerékcserék sorozatát.
„Ez nagyon bosszantó. Nem volt jó a kommunikáció, vagy hogyan tudnám egyértelműbben megfogalmazni azt a kérést, hogy cseréljünk gumit – idézte az Autosport. – Túl későn hívtak be, már elmentem a bokszbejárat mellett. Egy többlet kör ezen a pályán sokat számít, és sajnos tőlem lehetőséget vett el. Négy-öt pozíciót vesztettem, utána pedig beragadtam Pierre [Gasly] mögé.”
A Red Bull új csapatfőnöke dicsérte Tsunodát az időmérőn mutatott jó teljesítményéért, bár ez nyilván sovány vigasz a japán számára, aki immár zsinórban hat nagydíjon nem szerzett pontot.
„Bocsánatot kérünk tőle, mert addig jó versenyt futott. A szerelők készen álltak, egyszerűen mi hívtuk őt túl későn – ismerte el Laurent Mekies. – Jó volt a tempója, értékes pontok felé tartott, de sajnos így alakult. Szépet léptünk előre a hétvégén, ezt remélhetőleg megtartjuk Budapesten is.”
A Mercedes korábbi versenyzője szerint nehéz szerződéshosszabbítást kicsikarni a csapatfőnökből, ha neki ez nem sürgős, és George Russell pont erre vár.
Nico Rosberg 2010-től 2016-ig, F1-es karrierje végéig volt a Mercedes pilótája, nagyobb részt Toto Wolff irányítása alatt. Így saját bőrén tapasztalta meg, mivel jár elérni a szerződéshosszabbítást nála, ami a jelek szerint idegőrlő folyamat tud lenni – igaz, Russell szemlátomást nyugodt, mivel abban a hitben él, hogy mindenképp az F1 mezőnyében marad 2026-ban, akár őt választja a Mercedest, akár megkaparintja Max Verstappent.
Hírbe hozták a britet az Aston Martinnal is, de tényleg az a valószínűbb, hogy ha a Mercedeshez érkezik Max Verstappen, akkor Russell-lel alkot majd duót, mivel Kimi Antonelli mélyrepülésben van, és könnyen lehet, hogy ez esetben őt adnák kölcsön az egyik motorvásárló csapatnak, például az Alpine-nak.
„Hallották George Russellt, aki azt mondta, egyértelműen nem lesz aláírt szerződése a Magyar Nagydíjig. Ez nagyon furcsa, hogy tudja ezt. Valami készül a háttérben, nemde? Mindjárt itt az augusztus, pár hónap maradt a szezon végéig, de ő tudja, hogy még nem lesz szerződése. Ez extrém” – elemezte a helyzetet Nico Rosberg a Sky Sports adásában.
„Totóval szörnyű egyezkedni! Az a taktikája, hogy eltűnik, szóval amikor George próbálná elkapni, ő köddé válik. Bizonyára próbál majd írni Totónak, hogy lépjen valamit, de ő eltűnik. Emlékszem, velem is ezt csinálta, nem válaszolt, nehezen lehetett elérni. Ez szörnyű.”
Azt is hozzá kell tenni viszont, hogy annak idején Lewis Hamiltonnal sem mindig sietett a Mercedes szerződést hosszabbítani: volt, hogy csak egy adott idény naptári évének elején kerültek fel a papírokra a két fél aláírása. Úgy hírlik egyébként, Verstappen nem aktiválhatja az idén a szerződésében szereplő kilépési záradékot.
Megnyugodhat a Red Bull, a Belga Nagydíjon ugyanis biztossá vált, hogy Max Verstappen nem aktiválhatja az idén a szerződésében szereplő kilépési záradékot – számolt be róla a The-Race.com.
Noha Max Verstappen a Belga Nagydíj előtt is arra utaló nyilatkozatokat tett, hogy jövőre még biztosan a Red Bull versenyzője lesz, a Spában szerzett pontjaival biztossá vált, hogy nem tudja aktiválni a szerződésében levő kilépési záradékot. Sajtóhírek már korábban is megjelentek arról, hogy Verstappen 2028 végéig szóló szerződésében minden szezonra vonatkozóan a nyári szünet a meghatározó ebből a szempontból, azaz ha a holland pilóta addig a pontig nem áll jobban egy bizonyos eredménynél, akkor szabadon távozhat.
Az idei szezonra ez azt jelentette, hogy amennyiben a hétvégi Magyar Nagydíjat követően a négyszeres világbajnok nincs az első három helyezett között az összetett pontversenyben, leléphet a Red Bulltól. Mivel hónapok óta arról szólnak a hírek, hogy Verstappen mikortól írhat alá a Mercedeshez, ennek a dátumnak az idén különleges jelentősége volt, így aztán megnyugtató lehet a Red Bullnak, hogy a Belga Nagydíjon biztossá vált, hogy a holland klasszis akkor sem csúszik vissza a 3. helynél hátrébb, ha a Hungaroringen egyetlen pontot sem szerez, mivel a negyedik helyen álló George Russell lemaradása 28 pontra nőtt vele szemben.
Noha az utóbbi napokban ettől függetlenül is erősen megnőtt a valószínűsége, hogy Verstappen 2026-ban marad a Red Bullnál, azzal, hogy a kilépési záradék aktiválásának lehetősége elillant, a bikás istálló jóval nyugodtabb lehet. Hiszen nemcsak a távozást hozhatta volna magával, ha a holland nincs a legjobb háromban a Magyar Nagydíj után, hanem ebben az esetben Verstappen a szerzdőésének újratárgyalását kérhette volna a jövőre nézve.
„Ami a prioritásokat illeti, biztos vagyok benne, hogy Max gyors autót akar. Ha ilyen autót tudunk adni neki, biztos vagyok benne, hogy az mindenfajta más megfontolást semmissé tesz. Úgyhogy a fókusz azon van, a lehető leggyorsabban megismerjem a csapatot annak érdekében, hogy lássam, miként támogathatjuk és építhetjük a versenyképesség következő lépcsőfokát a gyors autóért, ezzel megkönnyítve Max döntését” – nyilatkozta Laurent Mekies, a Red Bull újdonsült csapatfőnöke a Belga Nagydíjon.
Lewis Hamilton a Belga Nagydíj után árulta el, hogy változtatás történt a mérnöki csapatában, de nemcsak emiatt sikerült felejthetőre a spái hétvége a Ferrari hétszeres világbajnokának.
Noha a Belga Nagydíjon a bokszutcából rajtolva a 18. helyről a 7. pozícióig kapaszkodott fel, Lewis Hamilton számára igencsak felejthetően alakult ez a hétvége, hiszen a sprintidőmérőn és a rendes kvalifikáción is kiesett az első szakaszban. Előbbin egy megpördülés akadályozta meg a továbbjutásban, míg utóbbin kanyarlevágás miatt törölték a legjobb idejét.
Hamilton mindkétszer egy-egy szavas nyilatkozatokat adott és szemmel láthatóan nagyon le volt sújtva, a Ferrari új fejlesztésű, Charles Leclerc által a jó irányba tett lépésként jellemzett hátsó felfüggesztéréről pedig egy határozott „nem” kíséretében tudatta, hogy nem javított a korábbi problémáin, és „nem igazán” érződött jobbnak az autó tőle.
A 40 esztendős brit a verseny után ezzel szemben a közösségi médiában már azt posztolta, hogy „ez a fejlesztés igazán pozitív lépés előre és izgatottan várom, hogy a jövő héten még jobban megismerjem.” De nemcsak ebben változott Hamilton az időmérő utáni önmagához képest, hanem a hangulata is gyökeresen más volt. „Ezt a hétvégét egyértelműen magam mögött kell hagynom, és egyértelműen magabiztos vagyok a folytatást illetően. Többet tanultam ma az autóról, finomhangoltam, a következő versenyre pedig jobban be fogom állítani. Szerdán a gyárban leszek, és nem látom, miért ne javulhatnának az eredményeink a folytatásban” – közölte.
Hamilton már bizakodó / Fotó: Florent Gooden / DPPI
Új mérnököt kapott
Hamilton emellett jobban belement az őt Spában hátráltató tényezőkbe is, és elárulta, hogy a hátsó felfüggesztés mellett számára a sprintidőmérős megpördülése után emlegetett komponens is új volt. A The-Race.com szerint ennek a hátsó fékhez van köze, amely jobban harap nagy nyomásnál, mint korábban, és míg Charles Leclerc már a kanadai futam óta használja (ahol nem mellesleg összetörte az autót a szabadedzésen, amikor őt is megtréfálta az eltérő fékérzet) , Hamilton most próbálta ki először.
„A fejlesztésnek két oldala van. Az egyik, amit már Montrealban is teszteltünk, de én végül nem teszteltem, csak Charles. Ő végül egy részét már néhány verseny óta használja. Egyértelműen remek munkát végzett ma, kényelmesebben érzi magát és jobban akklimatizálódott. Én most először használtam, a megpördülésnél pedig kifogott rajtam, mert nem számítottam ilyesmire” – ecsetelte a brit.
„Aztán ott van a mérnökcsere. Mindketten mély vízbe ugrottunk, de szerintem remek munkát végeztünk a változtatásokkal és finomhangolással. Az autót annyival jobb volt vezetni ma, és nagyon jól szórakoztam, miközben próbáltam átvágni a mezőnyön” – folytatta Hamilton.
Hogy milyen mérnökcseréről beszélt Hamilton, azt sem ő, sem a Ferrari nem volt hajlandó elárulni, de a The-Race értesülései szerint egy már eddig is a maranellói istállónál dolgozó szakembert léptettek elő Hamilton mellé a teljesítménymérnöki pozícióba. Ráadásul olyat, aki korábban a Mercedesnél már dolgozott együtt a hétszeres világbajnokkal.
„Nem könnyű mérnököt váltani szezon közben, de olyasvalakiről van szó, akit évek óta ismerek az előző csapatomból, de nem ebben a szerepkörben. Úgyhogy hozzá kellett szoknunk egymáshoz és nagyon-nagyon gyorsan kellett tanulnunk. Az autóval végrehajtott változtatások mindkettőnkön kifogtak, de remek munkát végeztünk egyik napról a másikra, és csak egyre erősebbé váltunk együtt” – mondta Hamilton az új mérnökéről.
A hétvégén jön a jubileumi 40. Forma–1-es Magyar Nagydíj. Mutatjuk, milyen trófeát kap a győztes, és hogy miért érdemes este kilátogatni a Margit-szigetre.
Elkezdődött a 40. Magyar Nagydíj hete, amelynek elején a Hungaroringen bemutatták a jubileumi 40. hazai F1-es futam Herendi Porcelánmanufaktúra Zrt. által készített díjait. Az erre az évre alaposan megújult mogyoródi pályán már javában zajlanak a hétvégi futam előkészületei, erről hamarosan képgalériával jelentkezünk.
Fotón az egyéni győztesnek járó serleg és a konstruktőri első helyezettnek járó tál:
Fotó: Hungaroring
Fotó: Hungaroring
Fotó: Hungaroring
Fotó: Hungaroring
Fotó: Hungaroring
„Nem vagyunk könnyű helyzetben, amikor kiválasztjuk az adott év trófeáit, hiszen 16 ezer fehér formával, 4000 festett mintával, 64 millió különböző alkotással rendelkezünk, és ebből a hatalmas választékból választjuk azt a formát, amelyen minden évben egyedi, kifejezetten a Hungaroring győztesei számára készített, kézzel festett minták megtalálhatók – mondta Simon Attila, a Herendi Porcelánmanufaktúra vezérigazgatója a Racingline részvételével zajló sajtótájékoztatón a Hungaroringen. – Az idei díjakon található minta a 15.-17. századi magyar hímzés világából merített. Tulipán, szegfű és gránátalma található ezen a nagyon különleges festékszínen, amely nem tiszta, hanem kevert szín, azaz több festék titkos receptúrájából áll elő. A győztes trófeájának magassága közel 60 cm, illetve a konstruktőri dísztál átmérője is 60 cm. Utóbbin mintegy ezer csipkeszerű áttörés található, ami szintén a Herendi Porcelánmanufaktúra egyedi technikája.”
A vezérigazgató szót ejtett a limitált példányszámban készített Herendi sisakokról is.
„Az idei év tiszteletére és a Hungaroring 40 éves születésnapjára tekintettel útjára indítottunk egy gyűjtői klubot egy versenysisak formájában, amelyet minden évben olyan mintával festünk meg, amilyet az adott évi trófeák viselnek. A Forma–1 szerelmesei ha a trófeát nem is vihetik haza, de annak emlékét egy sisak formájában igen. Ez azért is különleges, mert a Herendi Manufaktúra az idén ünnepli az alapításának 200. évfordulóját, így ezt a sisakot minden évben 200 példányban limitáljuk, ennyit készítünk belőle.”
George Russell szarkasztikus megjegyzést tett a Mercedes teljesítményére a vasárnapi belgiumi verseny előtt, amit csak ismételni tudott a futam után.
A brit a szombati időmérőt követően azt mondta, „hatalmas lépést tettünk a középmezőny irányába”, kiforgatva az általában megszokott frázist a pozitív irányú változásra. A véleménye a Belga Nagydíj után sem változott, amelyen ugyan az 5. helyen intették le, de úgy értékelt, hogy a Mercedes részéről ez az eddigi mélypont.
„Muszáj megértenünk, mi történik, és miért léptünk ekkorát hátra. Mondhatnánk, hogy a vasárnapi körülmények ideálisak voltak az autónknak – utalt a viszonylag hűvös időjárásra, ami általában segít a Mercedesnek. – Ez volt a legrosszabb teljesítményünk a szezonban. A héten le kell ülnünk alaposan átbeszélni a helyzetet és megoldást találni rá.”
„Barcelonában kicseréltük az első szárnyat, majd a vele kapcsolatos problémák megoldása érdekében kicsit más útra léptünk. Azóta egyértelműen nagyot léptünk hátra. Lehet, hogy egyszerűen csak a szezon korábbi részében használt megoldáshoz kellene visszatérnünk, akár az első légterelővel, akár a többi beállítással. Furcsa, hogy ilyen sokat estünk hátra.”
Mindez azért különösen furcsa, mert az említett barcelonait követő versenyt, a kanadait Russell önerőből megnyerte, méghozzá melegben, ami miatt a csapatnál bízni kezdtek a hosszú távú fejlődésben. A Mercedes formája azonban nem erősödött, és a Kanadai Nagydíj óta eltelt három futamon a két pilótájuk lényegében ugyanannyi pontot szerzett együtt, mint Max Verstappen egyedül.
Russell csapattársa, Kimi Antonelli pontot sem szerzett Belgiumban, miután az időmérőn szégyenszemre már az első felvonásban búcsúzott és a mezőny végéről indult.
Max Verstappen párja, Kelly Piquet a gázai helyzetet és az ottani humanitárius katasztrófát kritizálta.
Ezzel Lewis Hamilton nyomába lépett, aki nemrég szintén megszólalt a közösségi médiában az ottani állapotokról és „teljesen összetört” amiatt, tűzszünetet sürgetett és a nemzetközi közösség tétlenségét kritizálta. Kelly Piquet az Instagramon egy sztoriban osztotta meg az elkeseredettségét, bejegyzéséhez pedig egy Kanadában élő, magyar származású holokauszt-túlélő, Dr. Máté Gábor egyik videóját tette be háttérvideónak, amiben a náci németek tetteiről beszélt.
„Auschwitz és Gáza nem hasonlítható össze közvetlenül, de ugyanolyan hatást kelt az emberi kegyetlenséggel, az emberség hiányával, mások szándékos szenvedtetésével” – írta Verstappen párja. Emellett egy gyermekvédelmi szervezet bejegyzését is megosztotta, amiben gyerekeket idéztek, hogy a szüleiknek azt mondják, a mennybe akarnak jutni, mert ott legalább van élelem.
Dr. Máté Gábor függőségek kutatásával és kezelésével foglalkozik. A Wikipedia alapján anyai nagyszülei az auschwitzi koncentrációs táborban haltak meg, nagynénje a második világháború alatt eltűnt, édesapját a zsidótörvények alapján munkaszolgálatra deportálták.