Oscar Piastri a sprintfutam időmérőjén több mint 7 tizedmásodperccel javította meg Lewis Hamilton 2020-as pole-körét.
Spa-Franchorchamps pályáján 1:40,510 az új F1-es pályacsúcs a hétvége óta Piastri révén, Hamilton 1:41,252-es eredményét adta át a múltnak. A Formula Addict rendszeresen tesz közzé az Instagramon olyan látványos videókat, amin versenyzők köreit hasonlítják össze animálva, de ezúttal nem ugyanazon kvalifikáció résztvevőivel tették ezt, hanem az átadott és az új pályacsúcs gazdáival.
Látható, hogy az öt évvel ezelőtti Hamilton csak az első kanyarnál járt előrébb Piastrinál az összevetésben, az ausztrál onnantól jelentős épített ki a hosszú egyenes végéig tartó padlógázos száguldásnál. Tulajdonképp ezzel alapozta meg az új rekordot, Hamilton onnantól nagyjából tartotta vele az iramot, és a kör második felében a Fagnes kanyarkombinációnál és a Stavelot-nál közeledett is hozzá.
A hétszeres világbajnok 1:41 fölötti ideje azért tűnt megdönthetetlennek, mert előbb a padlólemezt érintő szabálymódosítás lassította az autókat 2021-re (abban az évben az időmérőn ráadásul heves eső is volt Spában), majd a 2022-es szabályrendszer által generált hízás. 2022-ben 1:43 közepi idővel bizonyult a leggyorsabbnak Max Verstappen a kvalifikáción, a következő két évben viszont nem kaptunk tiszta képet a sokáig vizes pálya miatt.
A Mercedes veterán mérnöke beszélt a csapat autójának problémájáról, ennek során tért ki az FIA néhány versennyel ezelőtt bevezetett intézkedésére.
George Russell szerint a Mercedesre komoly kutatómunka vár, hogy megfejtse, miért tart rossz irányba. A csapat szezonja a bajnokság Miamiban rendezett hatodik állomása után váltott lejtmenetbe, amibe csak a Kanadai Nagydíj hozott felüdülést Russell győzelmével, és azóta a Ferrari átvette tőlük a 2. helyet a konstruktőri rangsorban.
Az olaszok (első) előzése Spanyolországban történt, így óhatatlanul felmerül a kérdés, hogy vajon az a technikai direktíva okozta-e ezt, ami az első szárnyak hajlékonysági mérésének szigorításáról szól, hiszen több mint különös egybeesés, hogy az Barcelonától lépett érvénybe. Ettől alapvetően a McLaren előnyének csökkentését várták, amely a jelek szerint jól ügyeskedett ilyen téren, de az intézkedés látszólag nagyjából egyformán lassította a csapatok autóit, talán csak a Saubert vetette vissza kevésbé.
A Mercedes tapasztalt szakembere, Andrew Shovlin azonban nem lát összefüggést a kényszerűségből módosított első légterelő megjelenése és a csapat problémái között. „Az autónk az év korábbi részében szinte minden pályán jól működött. Általában a második rajtsorért, időnként az elsőért harcoltunk. Való igaz, a technikai direktíva nem javított semelyik autó stabilitásán sem, de ez a szárny már Montrealban is rajta volt, és rendben üzemelt” – mondta a GPblog-nak, utalva arra, hogy a Spanyol Nagydíjhoz képest később rendezték a Kanadait.
„Mások jobban tudják alakítani az autójuk egyensúlyát. Nem kérdés, megoldást találunk mi is, de minden lépésünket, változtatásunkat megvizsgáljuk, amit az előző versenyeken végrehajtottunk. Nem csak az első légterelőn változtattunk, szóval biztos vagyok benne, hogy tudunk tanulni. A következő versenyeken arra koncentrálunk, hogy kiderüljön, miért jelentkezik a kanyarok bejáratánál a stabilitási probléma.”
Való igaz, a Mercedes megújította az autó hátsó felfüggesztését is, amihez bevallottan nehezen találták meg az optimális beállításokat, de maga a futómű elvileg rendben működik.
Shovlin hozzátette, Kimi Antonellit azért sújtják jobban a problémák, mert a rutinjával Russell jobban ráérez a nüanszokra, mi fér még bele az izgága kocsival időmérős körülmények között.
Az Audi a következő szezontól lesz az F1 tagja a Sauber átvételével, és szerdán bejelentették a névadó szponzorukat.
Az F1-es csapatok közül tehát ők sem lógnak majd ki a sorból az ilyen megállapodás meglétével, ami az adott szponzornak értékes megjelenést, az istállónak pedig sok-sok pénzt generál. Ellentétben a Saubert tavaly óta támogató Kick és State nevű cégekkel, az Audi névadó szponzora nálunk is ismert márka: a pénzügyi és átutalási szolgáltatásokat kínáló Revolut, amelynek világszerte 60 millió felhasználója van.
Az Audi megtartja a jelenlegi Sauber mindkét versenyzőjét 2026-ra, Nico Hülkenberg és Gabriel Bortoleto fogja vezetni az autóikat.
Oscar Piastri az első körben végrehajtott előzésének köszönhette a Belga Nagydíjon aratott sikerét, de a Lando Norris elleni manővert valójában nem pont úgy készítette elő, ahogy sokan gondoltuk, vagy ahogy épp mi is megírtuk.
A leintés utáni nyilatkozatában Norris azt mondta, csapattársa „egy kicsit rámenősebb volt az Eau Rouge-ban”, míg Piastri elismerte, hogy alig emelte el a lábát a gázpedálról, vagyis ebből arra következtetésre juthattunk, hogy alapvetően az döntötte el az 1. hely sorsát, melyikük volt bevállalósabb a híres, emelkedőre vezető kanyarkombinációban. Azt száraz aszfalton manapság már simán beveszik padlógázzal a pilóták, de vizes állapotában, amilyen vasárnap is volt, ez nem könnyű mutatvány.
A The Race oldalán rápillantottak a telemetriai adatokra, és azokon bizony más rajzolódik ki, mint amit elsőre sejtenénk: Piastri pont nem ment át gyorsabban az Eau Rouge-on Norrisnál, sőt, csapattársával ellentétben az alja előtt 75%-ra visszavett a 100%-os gázpedál-állásból (a “padlógázból”), hogy elegendő helyet hagyjon maga előtt. Az Eau Rouge emelkedőjének felénél mindketten ismét jelentősen elvették a lábukat a gázról, és a különbséget az jelentette Piastri javára az előzésnél, hogy a dombtetőn lévő balos ívtörésnél, a Raidillon-nál ő padlógázon maradt, Norris elővigyázatosságból viszont 87%-os állásra lassított.
Ez adta meg az ausztrálnak azt a lendületelőnyt, amit a szélárnyékkal kombinálva előzésre tudott váltani a hosszú egyenesben. Ezt az M4 Sport kommentátora, Wéber Gábor is megemlítette egy Facebook-oldalán egy bejegyzésben, amiből kiderült, hogy a két versenyző között 13 km/h-s sebességkülönbség alakult ki Norris mozdulata miatt.
A biztosnak látszó győzelemtől fosztotta meg a McLaren-Mercedest egy felelőtlen őrült a napra pontosan 25 éve rendezett 2000-es Német Nagydíjon, de hozzájárult egy történelmi sikerhez.
2000-ben ezen a napon, azaz július 30-án rendezték az akkor még a régi, 6,8 km hosszú, nagyrészt erdőben futó hockenheimi pályán tartott Német Nagydíjat, amelyet félig száraz, félig esős időmérő edzés vezetett fel. A pole pozíciót David Coulthard szerezte meg 1,366 másodperccel Michael Schumacher előtt, miközben az előző futamot, az Osztrák Nagydíjat megnyerő Mika Häkkinen a negyedik időt érte el. Az eső tehát csak mérsékelten borította fel az erőviszonyokat, a legnagyobb vesztes pedig Rubens Barrichello lett a másik Ferrariban, mivel csak a 18. rajtkockából várhatta a lámpák kialvását.
A lelátókon természetesen Schumacher-drukkerek tízezrei remélték tűkön ülve, hogy kedvencük az évben másodszor is nyerni fog hazai pályán, hiszen tavasszal a Nürburgringen rendezett Európa Nagydíjon őt intette le elsőként a kockás zászló. A német kétszeres világbajnoknak pedig nagyon nagy szüksége is lett volna egy győzelemre, mivel 22 pontos előnye (akkor még 10 pont járt egy győzelemért) két verseny alatt 6 pontosra olvadt az összetett élén David Coulthard-dal szemben – és Häkkinen is felzárkózott 8 pontra a harmadik helyen –, miután a Francia Nagydíjon motorhiba miatt nullázott, Ausztriában pedig már a rajtnál véget ért a versenye, amikor Ricardo Zonta megtorpedózta. (videó ITT)
A hazai publikum és a Ferrari-garázs döbbenetére azonban Schumacher ismét „nem élte túl” az első kanyart, ezúttal ugyanis Giancarlo Fisichellával akadt össze, amitől a Ferrari és a Benetton is nagy sebességgel a gumifalba csapódott. Eközben Häkkinen mindenkit lerajtolt és átvette a vezetést, mögötte pedig Coulthard fejezte be a második helyen az első kört. Miközben Schumacher és Fisichella a bokszutcában sétálva vitatta meg a történteket, Barrichello igyekezett menteni a menthetőt a maranellóiaknak, ésegyetlen kör alatt 8 helyet javított.
Az élen Häkkinen belefogott egy kis előny kiépítésébe, így a nézők Barrichello felzárkózására koncentrálhattak. A bivalyerős Ferrari-motor csak úgy repítette a már nyolcadik F1-es szezonját taposó, de továbbra is futamgyőzelem nélkül álló brazilt, aki a 6. körben már Johnny Herbertet előzte az 5. pozícióért. Persze itt nem állt meg, és a 11. körben a 4., a 13. körben pedig már a 3. helyre jött fel, hogy aztán elsőként látogassa meg a szerelőit új gumikért és egy kis üzemanyagért.
Ekkor bebizonyosodott, hogy a Hockenheimben kifizetődőbb egykiállásos stratégia helyett a Ferrari két kiállást tervezett Barrichellónak, hogy a brazilnak könnyebb legyen a felzárkózás. Persze a dobogós helyezés ezzel a stratégiával is elérhetőnek tűnt, a két McLaren-Mercedes azonban időközben eltűnt a távolban: féltávnál Häkkinen 1,4 másodperccel vezetett Coulthard előtt, míg a harmadik helyezett Jarno Trulli hátránya már 22 másodpercre rúgott.
Tükörsima McLaren kettős győzelmet várhattunk tehát, csakhogy a 25. körben minden előzetes számítást keresztülhúzott egy felelőtlen idióta. A neve Robert Sehli, és mint kiderült, korábbi Mercedes-alkalmazott, akit a gyártó 22 évnyi munkaviszony után korábban elbocsátott, a 47 éves férfit pedig annyira elkeserítették a kirúgásának körülményei, hogy úgy döntött, tiltakozásul beszökik a pályára a Német Nagydíj alatt.
Ez már önmagában elképesztően veszélyes, de Sehli mindezt a pálya leggyorsabb pontján tette meg, és teljes nyugalommal sétálgatott a fűben, miközben a pilóták jóval 300 km/órás tempó felett húztak el mellette. Hogy tetézze, egyszer csak gondolt egyet, és átrohant keresztbe az aszfaltcsíkon, hogy a túloldalon is sétálgasson egy kicsit…
A döbbenetes jelenetsor:
A versenyirányítás természetesen nem sokat gondolkodott és rögtön pályára küldte a biztonsági autót (majd gyorsan a korláton kívülre tessékelték Sehlit), amely lenullázta a McLarenek előnyét, és mindent a feje tetejére állított. A mezőny hátsó régióiból azonnal mindenki a bokszba hajtott, de az élmezőnynek mennie kellett még egy kört, lévén ők már elhagyták a bokszbejáratot, amikor életbe lépett a Safety Car-fázis.
A McLaren ennek a körnek a végén azonban érthetetlen módon csak a versenyt vezető Häkkinent hívta ki, a közvetlenül mögötte haladó Coulthardnak mennie kellett még egy kört, csakhogy akkorra már utolérte az utcai Mercedest. Akkoriban még tervben sem volt olyasmi, hogy a biztonsági autós fázis során bizonyos tempót kell tartania mindenkinek, így a mezőny versenytempóban száguldott Coulthard után, és mire a Safety Car elért a bokszutcáig, már Häkkinen, Trulli, Barrichello és de la Rosa is utolérte a skótot. Coulthard végül a késői kiállással hatodik helyre csúszott vissza, mert még Heinz-Harald Frentzen is megelőzte.
Az újraindítást tehát Häkkinen várhatta az élről Trulli és Barrichello előtt úgy, hogy már senkinek nem kellett kiállnia. Gondolhattuk legalábbis ekkor, az esőnek ugyanis más tervei voltak… Häkkinen rögtön begyújtotta a rakétákat és másfél kör alatt ellépett a Barrichellót feltartó Trullitól, de előnye hamarosan ismét elillant, mivel Pedro Diniz előzés közben leszorította a pályáról Jean Alesit, ami óriási balesetet és újabb biztonsági autós fázist eredményezett.
A valódi káosz azonban csak a második újraindítás után kezdődött: a szemerkélni kezdő esőben a fűre hajtó Wurz már a célegyenesben megpördült, de miután igazán rákezdett, sorban jöttek a többiek is. Zonta saját csapattársát, Jacques Villeneuve-öt pöckölte ki az első kanyarban, de megforgott Eddie Irvine is, miközben az egyik Minardi hatalmas füstfelhőt eregetve lehelte ki a lelkét. A Mclarennek pedig nem is kellett több, behívta esőgumikért az ekkorra ismét kisebb előnyt kiépítő Häkkinent az élről, őt pedig többek között a második helyezett Trulli és a negyedik de la Rosa is követte, miközben Barrichello, Coulthard, Frentzen és Zonta kint maradt.
A stadionrészben szakadt az eső, a pálya erdős szakaszai azonban jórészt teljesen szárazak voltak, de a célegyenesben és annak környékén így is elképesztően nehéz volt a pályán tartani az autót az élmezőny tagjainak. Zontának nem is sikerült sokáig és a falba állította a BAR-Hondát, miközben Coulthard feladta a küzdelmet és a bokszba vette az irányt.
Frentzen ugyan kitartott a második helyen, de az autója megadta magát, így Häkkinen vette át ezt a pozíciót és eredt Barrichello után, de elkapni már nem tudta a kockáztató brazilt, akit az égiek is megkíméltek a nagyobb esőzéstől, így végül 7,4 másodperces előnnyel célba érve megszerezte pályafutása első Forma-1-es futamgyőzelmét. Nem mellesleg Ayrton Senna 1993-as Ausztrál Nagydíjon aratott győzelme óta ekkor nyert először brazil pilóta.
Barrichello 123 futamot várt az első győzelmére, nem csoda, hogy már a levezető körben eltört nála a mécses:
Alighanem nézők millióiban hagyott kitörölhetetlen emléket a pilótatársak körében is rendkívül népszerű Barrichello, aki gyakorlatilag az egész eredményhirdetést végigzokogta, hogy aztán Häkkinen és Coulthard a vállukra emelve ünnepeljék őt. És volt mit ünnepelnie a Ferrarinak is, hiszen amellett, hogy nyertek, Barrichellónak sikerült megakadályoznia a futam után pontegyenlőséggel a második helyen álló McLaren-kettőst, hogy valamelyikük letaszítsa a pontverseny éléről Schumachert.
És hogy mi lett az eset után fogdába zárt, a futam utáni hétfőn óvadék ellenében elengedett Mercedes-alkalmazottal? Nos, egy francia bíróság 91 ezer frank kompenzációt ítélt meg neki, amit a Mercedesnek kellett kifizetnie. Sehli terve tehát, ha úgy vesszük bejött, hiszen duplán sikerült bosszút állnia a Mercedesen.
A hullámvölgyben lévő Kimi Antonelli elmesélte, Lewis Hamilton hogyan próbált lelket önteni belé.
Az újonc Antonelli krízisben van, a viszonylag jó és néhány üde színfoltot hozó szezonkezdés után elvesztette a fonalat, nem tud zöldágra vergődni a Mercedes megváltozott autójával, az előző hét nagydíjból hatot pont nélkül zárt. (Igaz, Kanadában megszerezte F1-es pályafutása első dobogós eredményét.) Ebben az időszakban háromszor nem jutott el az időmérő utolsó felvonásáig, legutóbb Spában már az elsőben búcsúzott.
Mondhatjuk, hogy elkél nála a vigasztalás és néhány jó szó, és mint kiderült, Belgiumban ezt már megtette felé a Mercedest elhagyó elődje, Hamilton – aki tehát nem csak azért ugrik be még mindig régi csapatához, hogy Toto Wolff-fal a csajokról diskuráljon. „Benézett a csapathoz köszönni, és mi is váltottunk néhány szót. Mondta, hogy emeljem fel a fejem, normális, hogy előfordulnak rossz nagydíjhétvégék, és hogy higgyek magamban továbbra is. Ez nagyon kedves volt tőle” – idézte Antonellit az Autosport.
Hamiltont is megkérdezte a Sky Sports, hogyan látja az F1 következő gyémántjaként kezelt utódjának helyzetét. „Elképzelni sem tudom, 18 évesen mit él át. Fantasztikus volt eddig, és a mélyvízbe dobták ilyen korban…még jogosítványa sem volt, amikor elkezdett az F1-ben versenyezni. Azt hiszem, nagy terhet hordoz a vállán. Nagyszerűen teljesít, kiváló emberek veszik körül. Mellette van Bono [Peter Bonnington, Hamilton korábbi versenymérnöke] is, nála jobbat nem is találhatna” – fogalmazott.
Pedig a hétszeres világbajnok Hamilton sincs élete legjobb formájában, neki a Ferrarinál tart tovább megszokni az autót, mint várta.
Különös kulináris kalandozásokat is folytatnak idén a világbajnoki csata egyik mellékszálaként a McLaren versenyzői. Nagy-Britanniában torta, Belgiumban gofri volt a menü – vajon ezen a héten Magyarország összes nemzeti étele megússza, hogy mindenféle oda nem illő feltétekkel rászabaduljon két narancssárgába öltözött huszonéves férfi?
A Belga Nagydíjat követően érkezett a McLaren egy újabb bolondozós videóval, Oscar Piastrival és Lando Norrisszal a főszerepben. Feladatuk az volt, hogy az ország egyik jellegzetes ételéből, gofriból készítsenek látványos ételkölteményt, amihez különféle dekorációs édességek álltak rendelkezésükre – közülük a csokireszeléket Norris nem túl hízelgő módon gyorsan el is keresztelte egérkakinak, mielőtt egy ügyetlen mozdulattal szétszórta volna azt az asztalon.
Mindkettőjüknél szárnyalt a kreativitás, de a végén az értékelés elmaradt, mint ahogy azt is nehéz elképzelni, hogy megették volna saját, édesítőkkel telepakolt kreálmányukat a versenyzők.
Idén már nem ez az első alkalom, hogy a McLaren versenyzői valamilyen ételkészítésben ügyeskednek vagy éppen ügyetlenkednek. Silverstone-ban a rajongói zónában, nézők tömegei előtt kellett valamiféle tortát készíteniük, de az év elején, az angolszász országokban őrzött palacsinta napon is befogta Norrist a McLaren, hogy süssön párat a névadó tésztaételből.
Ha ez az idei ételes tematika folytatódik a wokingi csapatnál, az e hétvégi Magyar Nagydíj apropóján is könnyen terítékre kerülhet valamilyen Magyarországra jellemző étel a McLaren motorhome-jában, hogy nem túl akkurátus elbánásban részesüljön Norris és Piastri kezei alatt.
Rendkívüli együttállást hozott össze a véletlen a spa-francorchamps-i Forma–1-es futam végeredményében, de a McLaren zsinórban harmadik kettős győzelme és az egymás után negyedszer ugyanolyan eredményt szerző Oliver Bearman is megérdemelnek néhány bekezdést a Belga Nagydíj statisztikai összegzőjében.
Oscar Piastri idei hatodik futamgyőzelmét jegyezte Spában, ezzel pedig az ausztrál pilóták közül máris kiemelkedik: egyetlen honfitársa sem tudott még ilyen sok versenyt nyerni egy szezonon belül. Jack Brabham 5-je volt eddig az etalon, noha az 1960-as szezon, amikor ezt produkálta, még csak 10 futamból állt.
Egy másik mutatóban pedig beérte Piastri a legsikeresebb honfitársát: a McLaren pilótája immár zsinórban kilenc futam óta vezeti a bajnoki tabellát, ilyen hosszú sorozata pedig szintén csak Brabhamnek volt az ausztrálok közül, 1959-ben – az a szezon viszont összesen ebből a kilenc versenyből állt.
Győzelmi harmónia a dobogón
Piastri összességében 8. F1-es győzelmét szerezte karrierje során, ezzel ismét kiegyenlített csapattársával és bajnoki riválisával, Lando Norrisszal szemben győzelmek számában. A két McLaren-pilótához Charles Leclerc csatlakozott a dobogón, aki történetesen szintén 8 alkalommal nyert idáig az F1-ben.
Fotó: McLaren
Az, hogy egy futam mindhárom dobogósa pontosan ugyanannyi győzelemmel álljon, ráadásul egy ilyen egészen magas számmal, rendkívüli véletlen egybeesés. Tudomásunk szerint egyetlen másik alkalommal fordult még csak elő az F1-ben hasonló összeállás:
A 2008-as Olasz Nagydíjon, ahol Sebastian Vettel szenzációs első győzelmet szerzett a Toro Rosso volánjánál, a dobogón pedig két másik egyszeres győztessel, Heikki Kovalainennel és Robert Kubicával locsolhatták a pezsgőt.
További különlegességek ide kapcsolódóan:
Elképesztő módon a spái verseny végén a kockás zászlót lengető Jacky Ickx szintén nyolcszoros F1-es futamgyőztes.
2008-ban Monzában és 2025-ben Spában egyaránt eső által befolyásolt futam termelte ki ezt az együttállás.
Lewis Hamilton mindkét versenyen a 7. helyen ért célba.
Első sor vagy 1-2? Nem mindegy!
A McLaren autói a csapat fennállása során 68. alkalommal sajátították ki az első rajtsort egy versenyre, ezzel utolérték a Ferrarit, az első helyen azonban már az F1 egyik modernkori élcsapata, a Mercedes áll 82 befoglalt első sorral.
Fontos különbség, hogy történelmileg az első sor megszerzése és az időmérőn elért 1. és 2. helyezés nincsenek teljes átfedésben egymással. A múltban, egész pontosan az 1973-as Holland Nagydíjig a rajtrácsokat még máshogyan osztották fel, azok többségében három, vagy néhol akár négy autó is állt az első sorban. Azokban az időkben is el lehetett hozni az első rajtsort, hiszen sokáig kettőnél több autóval is nevezhettek a csapatok, de persze jóval nehezebb volt. Mindenesetre a rajtrácson elfoglalt 1. és 2. helyek mutatójában eléggé máshogy néz ki az állás az élmezőnyben: Mercedes 84, Ferrari 83, McLaren 69.
De jöjjön még néhány adat, hogy kontextusba helyezzük a McLaren felemelkedését, ami több mutatóban akár a csapat történetének legdominánsabb szezonját is eredményezheti idén.
A csapat idén már a hatodik kettős győzelmét szerezte, ennél többet csak egyetlen szezonban, a legendás 1988-asban halmozott fel számukra Ayrton Senna és Alain Prost – 10-et.
Az sem mostanában történt, hogy a McLaren három kettős győzelmet arasson egyhuzamban, mint az most Spielbergben, Silverstone-ban és Spában tette: legutóbb az 1997-es szezonzáró Európa Nagydíjon, majd az 1998-as Ausztrál és Brazil Nagydíjon volt ilyen sorozatuk. 1988-ban volt négy kettős győzelmük is egymás után, ezt a házi rekordjukat pedig az e hétvégi Magyar Nagydíjon akár be is állíthatják.
Fotó: Ryan Pierse/Getty Images/Pirelli
És újra, és újra, és újra
Oliver Bearman a 11. helyen ért célba, ami nem különösebben izgalmas eredmény – mint ahogy nem volt az Silverstone-ban, Spielbergben és Montrealban sem, együttesen azonban mégis egészen különleges ez a széria. Azzal ugyanis, hogy négy egymást követő versenyen egyaránt ugyanabban a pozícióban ért célba, a Haas brit pilótája feliratkozott egy szűk listára, hiszen a győzelmet kivéve semelyik más helyezésen nem tudott még egymás után négynél többször célba érni senki.
Négyes szériából azonban már több is akadt, kilenc versenyző tudott eddig ilyet teljesíteni, közülük hárman kétszer is. Alább az ő névsoruk:
Nelson Piquet – sorozatban négy 2. hely 1987-ben
Michele Alboreto – sorozatban négy 7. hely 1992-ben
Heinz-Harald Frentzen – sorozatban négy 3. hely 1997-ben
Lewis Hamilton – sorozatban négy 2. hely 2007-ben, majd ismét 2015-16 fordulóján
Mark Webber – sorozatban négy 3. hely 2011-ben és sorozatban négy 4. hely 2012-ben
Nico Rosberg – sorozatban négy 2. hely 2014-ben, majd ismét 2016-ban
Valtteri Bottas – sorozatban négy 5. hely 2018-ban
Robert Kubica – sorozatban négy 18. hely 2019-ben
Oliver Bearman – sorozatban négy 11. hely 2025-ben
Érdekes, hogy a győzelemmel sokkal könnyebbnek bizonyul az ismétlés, mint bármely másik pozícióval. A sorozatos 1. helyezések rekordja ugyebár 10, amit Max Verstappen állított fel 2023-ban, de volt már két 9-es sorozat is. Négyesnél hosszabb győzelmi szériára összesen 14 alkalommal történt már az F1-ben kilenc különböző versenyző jóvoltából.
Fotó: Peter Fox/LAT Images/Haas
Nagy sorozatok, ha megszakadnak
Yuki Tsunoda az első japán versenyző, aki eljutott 100 F1-es nagydíjrajtig. Viszont a hatodik olyan versenyző, aki dobogós helyezés nélkül teljesítette első 100 futamát, vagy úgy is mondhatjuk, hogy volt lehetősége eljutni 100 futamig úgy, hogy egyszer sem szerzett dobogót. Őt megelőzően Philippe Alliot, Pierluigi Martini, Adrian Sutil, Nico Hülkenberg és Carlos Sainz voltak csak ilyenek – közülük utóbbi kettő jutott fel később a dobogóra, Sainz futamgyőztes is lett.
Max Verstappen már harmadik futam óta nem állt dobogón, ilyen gyenge sorozata utoljára akkor volt, amikor még nem is mondhatta magát világbajnoknak, és még a koronavírus-világjárvány sem tört ki: közel hat éve, a 2019-es szocsi, szuzukai és mexikóvárosi fordulók során.
Hamilton a 14. alkalommal ért célba Spában, csak ő és Vettel tették ezt meg ennyiszer. A brit ezzel együtt azonban egy helyi mélypontot is megélt, hiszen eddig minden alkalommal a legjobb négy között ért célba ezen a pályán, most viszont csak hetedik lett.
Az eső miatt gördülőrajttal indult el a versenyt, a 2022-es Monacói Nagydíj óta először történt ilyen, összességében pedig a 15. alkalom volt ez, hogy a biztonsági autó felvezetésével kezdődött meg egy futam.
Korábban Max Verstappen apja volt a nyilvánosság előtt a legharsányabb kritikusa a Red Bull csapatfőnökének, ám a Belga Nagydíjon Jos mégis úgy viselkedett, mintha nyoma sem lenne bármiféle korábbi konfliktusnak.
Christian Horner alighanem több ellenséget is szerzett magának a Red Bull F1-es csapatának élén töltött utóbbi éveiben, különösen a 2024 elején kirobbant zaklatási botrány nyomán. Akkoriban erősödtek fel azok a hangok is, amelyek szerint a csapatot két táborra szakították a hatalmi belharcok, Jos Verstappen pedig fiával együtt Helmut Marko oldala felé húznak – a négyszeres világbajnok pilóta apja többször is nyíltan kritizálta, távozásra szólította fel Hornert akkoriban, a két fél között pedig többször is paddockbeli vitákról számoltak be a szemtanúk.
Három hete, hogy Hornert menesztették posztjáról, a Sky Sports közvetítésében pedig a Belga Nagydíj rajtrácsán Martin Brundle és Nico Rosberg meg is kérdezték Jos Verstappent, mit szól a fejleményekhez.
„Úgy döntöttek, hogy változtatnak. Részemről rendben van minden, amíg beválik” – felelte a holland.
Rosberg ekkor emlékeztette Verstappent, hogy tavaly márciusban még Horner távozása mellett foglalt állást, így nehezen hihető, hogy most semlegesen viszonyul ahhoz, hogy ez ténylegesen megtörtént.
„Ez másfél évvel ezelőtt volt. Most más a helyzet. Nincs mit mondanom, rendben van” – felelte ismét szűkszavúan Jos Verstappen.
Mire Rosberg provokatívan visszakérdezett: „Most bezzeg csendben vagy?”
„Mindig csendben vagyok” – érkezett a beszélgetés lezárását célzó válasz az idősebbik Verstappentől.
Értelmezzük bárhogy is Jos Verstappen szavait, azért az előzmények tudatában nehéz elképzelni, hogy ne kedvező fejleményként tekintene Horner menesztésére a család – Max Verstappen is egyre sűrűbben kritizálta az utóbbi időben a csapatot a nehezen vezethető autó, egyáltalán a fejlesztési irány miatt.
És egyelőre úgy tűnik, a Horner helyére érkezett Laurent Mekies a csapat másik versenyzőjét, Yuki Tsunodát is felvillanyozhatja. A japán már hangot is adott annak, milyen sokat jelentett neki egy gesztus, amit Mekies a számára 7. hellyel záruló időmérő után tett felé – Tsunoda a Racing Bullsnál korábban már dolgozott együtt jelenlegi főnökével.
Most Rosberg is kifejtette, milyen sok extrát adhat egy versenyzőnek, ha érzi a támogatást a vezetőség részéről, amit az áprilisi érkezése óta eltelt hónapokban Horner vezése alatt bizonyára nem kapott meg ilyen mértékben a japán.
„Tényleg erőt adott Tsunodának ezen a hétvégén. Ő is megkapta az új padlólemezt, amit Verstappen használ. Az időmérő után mosollyal és felfelé mutatott hüvelykujjal jelzett felé. Rengeteget jelent egy versenyzőnek, ha hirtelen azt tapasztalja, hogy megkapja a támogatást a csapat részéről” – mondta erről Rosberg a Sky-on.
„Mert az alapján, amit hallottam, korábban úgy érezte, mintha egy külön szigeten létezne a csapatban, amely csak Max Verstappenért dolgozott. Most azonban Laurent azonnal elkezdett foglalkozni Yukival is.”
Ritka alkalom, hogy Lewis Hamilton a párkapcsolati életéről beszél, még ha csak annak teljes hiányáról is. A Ferrari versenyzője Spában kifejtette, mi motiválta arra, hogy ne keresse tovább a szerelmet, amíg az F1-es világbajnoki címekért küzd.
A jelenlegi mezőnyből Nico Hülkenbergnek, április vége óta pedig már Max Verstappennek is van gyereke, de a többi versenyző zöméről is lehet tudni, hogy ki a barátnője – sokan a versenyhétvégékre is együtt utaznak. Lewis Hamilton viszont azon kevesek egyike, aki hosszú ideje kimarad a versenyzők párjait bemutató listákról – azóta, hogy F1-es karrierjének elején nagy publicitást kapó kapcsolatban állt az énekesnő Nicole Scherzingerrel, akivel 2015-ben váltak végleg külön az útjaik.
Bár a bulvármédia előszeretettel boronál össze Hamiltonnal szinte minden nőt, akivel közös fotón jelenik meg egy-egy eseményen, a britnek elmondása szerint már tíz éve nincs tartós kapcsolata, és nyomós oka is van arra, hogy miért tartja távol magát ettől.
„Nézem a többi versenyzőt és azon tűnődöm, hogyan csinálják – mondta Hamilton a belga RTBF televízió kérdésére. – Egyeseknek gyerekeik vannak, egyesek megházasodtak, a többségüknek van barátnője. A 20-as éveimben nekem is volt. De meghoztam azt a döntést, hogy maximálisan ki akarom használni az itt eltöltött időmet, mert ez egyáltalán nem olyan hosszú, mint hinnénk. Nem akarok majd úgy visszatekinteni erre az időszakra, hogy többet is beleadhattam volna, hogy nem áldoztam rá elég időt, mert más elköteleződésem is volt. Az elmúlt tíz évemben tényleg arra koncentráltam, hogy mindent kihozzak a saját teljesítményemből, amit csak lehet.”
„Aztán amikor visszavonulok, akkor majd azt csinálok, amit csak akarok. Bármire felhasználhatom az időmet anélkül, hogy más miatt aggódnék. De most, a versengés idején az egészségre, a jó közérzetre, a mentális egészségemre, a vezetési technikámra akarom helyezni a hangsúlyt, miközben a lehető legjobb mérnök és a lehető legjobb csapattárs próbálok lenni.”
Ennek az életfilozófiának talán kissé ellentmond, hogy Hamilton korábbi csapatfőnöke, Toto Wolff éppen nemrég beszélt arról, hogy amióta rivális csapatok szekerét tolják, a közös repülőútjaik során már nem az F1, hanem a brit csajozási kalandjai jelentik közöttük az egyik fő témát.
„Az ő szemüvegén keresztül egy másfajta életet élek – tudod, megmutatja, hogy kivel flörtöl, kivel randizik, és megkérdezi, hogy »Rámenjek erre a csajra vagy ne?« Én pedig azt válaszolom, hogy »Igen, menj, aztán meséld el, mi volt«” – fedte fel ezt a kulisszatitkot Wolff, bár feltételezhetjük, hogy kissé sarkítva.
Érdekes egyébként, hogy mely versenyzők tartják a családi életet összeegyeztethetetlennek az F1-es versenyzés sűrű feladatköreivel, Hamiltonhoz hasonlóan az éppen ma 44 éves Fernando Alonso sem állapodott még meg.
A hétszeres világbajnok mindazonáltal arról is gyakran beszámol, hogy mennyi minden mással szeret foglalkozni szabadidejében, az F1-en kívül: az utóbbi években a divatiparban, a zeneiparban és a filmiparban is letette névjegyét többek között. Egy társas kapcsolatot a jelek szerint ennél nagyobb megterhelésnek tartana Hamilton, és abban természetesen igaza van, hogy a barátnővel nem teheti meg az ember, hogy csak akkor foglalkozzon vele, amikor éppen ráér.
Hamilton idén már 19. szezonját tapossa a Forma–1-ben, eközben pedig 105 futamgyőzelmével a sportág legsikeresebb versenyzőjévé vált, hét világbajnoki címmel pedig Michael Schumacherrel együtt rekorder.