Kategória: Formula 1

  • Íme az összes forgatókönyv Norris, Verstappen vagy Piastri világbajnoki győzelméhez

    Íme az összes forgatókönyv Norris, Verstappen vagy Piastri világbajnoki győzelméhez

    Ma délután eldől, hogy Max Verstappen zsinórban ötödször, vagy Lando Norris és Oscar Piastri közül valamelyik először válik Forma–1-es világbajnokká. Cikkünkben összegyűjtöttük, melyikük esetében minek kell ehhez megvalósulnia.

    Számos forgatókönyv létezik a mai Abu-dzabi Nagydíjra arról, hogy a három vb-aspiráns melyike, hogyan lehet világbajnok. Ezek közül vannak reálisak és kevésbé reálisak. A pole-ból rajtoló, Lando Norrisszal szemben 12 pontos hátrányban levő Max Verstappen számára például a legegyszerűbb út, hogy megnyeri a versenyt, majd reménykedik abban, hogy Norris nem végez a dobogón.

    Norrisnál értelemszerűen ugyanez fordítva igaz, azaz neki a top 3-ban kell zárnia, és akkor mindegy, hogy ki, mit csinál körülötte. A legnehezebb helyzetben pedig egyértelműen a 16 pontos hátrányban levő Oscar Piastri van, akinek a győzelemre kell törekednie, mert még ebben az esetben is arra van szüksége, hogy Norris ne zárjon a 6. helynél előrébb.

    Ezek tehát a legegyértelműbb forgatókönyvek, de természetesen a többit sem lehet elvetni, hiszen bármikor történhet bármi, ezért alább összegyűjtöttük az összes lehetséges kimenetelt.

    Lando Norris világbajnok, ha:

    Lando Norris Max Verstappen Oscar Piastri
    1. mindegy, hol végez mindegy, hol végez
    2. mindegy, hol végez mindegy, hol végez
    3. mindegy, hol végez mindegy, hol végez
    4. 2. vagy rosszabb mindegy, hol végez
    5. 2. vagy rosszabb mindegy, hol végez
    6. 2. vagy rosszabb 2. vagy rosszabb
    7. 2. vagy rosszabb 2. vagy rosszabb
    8. 3. vagy rosszabb 2. vagy rosszabb
    9. 4. vagy rosszabb 2. vagy rosszabb
    10. 4. vagy rosszabb 3. vagy rosszabb
    nem szerez pontot 4. vagy rosszabb 3. vagy rosszabb

    Max Verstappen világbajnok, ha:

    Max Verstappen Lando Norris Oscar Piastri
    1. 4. vagy rosszabb mindegy, hol végez
    2. 8. vagy rosszabb 3. vagy rosszabb
    3. 9. vagy rosszabb 2. vagy rosszabb

     

    Oscar Piastri világbajnok, ha:

    Oscar Piastri Lando Norris Max Verstappen
    1. 6. vagy rosszabb mindegy, hol végez
    2. 10. vagy rosszabb 4. vagy rosszabb
  • A mai napig a gyanú árnyéka vetül a legutóbbi háromszereplős F1-es vb-döntőre

    A mai napig a gyanú árnyéka vetül a legutóbbi háromszereplős F1-es vb-döntőre

    Az idei szezon előtt legutóbb 2007-ben fordult elő, hogy az utolsó futamon három pilóta volt harcban a Forma–1-es világbajnoki címért. Akkor a hármuk közül a legrosszabb helyzetben levő Kimi Räikkönen örülhetett a végén, ám a győzelmét máig körüllengi némi bizonytalanság.

    A McLarennél kirobbant belháború, majd a mindent elsöprő kémbotrány alapjaiban határozta meg a 2007-es Forma-1-es világbajnoki szezont, ám ennek ellenére úgy tűnt, hogy a végén mégiscsak a wokingiak örülhetnek, mert bár a konstruktőri bajnokságból kizárták őket, az egyéni világbajnoki címet így is megnyerhetik. A 17 futamos szezon 15. versenye után Lewis Hamilton 12 pontra növelte az előnyét Fernando Alonsóval szemben, Kimi Räikkönen előtt pedig már 17 ponttal vezetett. Mivel akkoriban egy versenyhétvégén maximum 10 pontot lehetett gyűjteni és két futam volt hátra, szinte elképzelhetetlennek tűnt, hogy ne Hamilton vagy Alonso nyerjen.

    Végül azonban az elképzelhetetlen valósult meg, és a Ferrari az utolsó két versenyt megnyerve a 17 pontos hátrányból 1 pontos előnyt csinált, elhappolva Hamiltontól és a McLarentől a világbajnoki címet. Arra azonban, hogy ez pontosan miként történhetett meg, a mai napig nem kaptunk kielégítő választ, mert bizonyos kérdéseket egyszerűen nem sikerült rendesen megválaszolnia a McLarennek, és akkor még ott van Hamilton sejtelmes mondata is, de erről majd később.

    A kémbotrány még ott lebegett a McLaren feje felett

    Mielőtt belemennénk, hogy mi történt a szezon utolsó két versenyén, fontos kontextusba helyezni a szezon ezen szakaszát. Az már korábban, egészen pontosan két futammal korábban, a Belga Nagydíj előtt eldőlt, hogy a McLarent ipari kémkedés miatt 100 millió dollárra büntetik és megfosztják minden konstruktőri pontjától (a konstruktőri vb-cím enélkül az övék lett volna), amiért hozzáfért a Ferrari 2007-es autójának 780 oldalas dokumentációjához.

    A versenyzők pontjaihoz azonban nem nyúltak – akkoriban pletykálták, hogy Bernie Ecclestone, az F1 ügyvezető igazgatója kérte meg erre barátját, Max Mosley FIA-elnököt, hogy ne öljön ki minden izgalmat a szezonból, hiszen ez gyakorlatilag eldöntötte volna a vb-t Räikkönen javára –, így Alonso és Hamilton tovább küzdhetett a világbajnoki címért. A vizsgálódás ezzel azonban még nem ért véget, hiszen az FIA-nak azt még meg kellett határoznia, hogy a McLaren felhasznált-e Ferrari-adatokat a 2008-as autójához. A McLarennél pedig rettegtek attól, hogy a Ron Dennisszel finoman szólva sem szimpatizáló Mosley kizárja őket a 2008-as világbajnokságból, ha bizonyítékot talál erre, ami lényegében a csapat csődjét eredményezte volna.

    Így érkeztünk el a napra pontosan 16 éve rendezett Kínai Nagydíjhoz, amelyet megnyerve Hamilton egy futammal a vége előtt bebiztosíthatta volna a vb-címét, és minden idők első újonc világbajnoka lehetett volna. És amelynek felvezetése sem volt intrikától mentes, hiszen az esős Japán Nagydíjat megnyerő brit potenciális hátrasorolásos büntetéssel nézett szembe, mondván Fudzsiban, a biztonsági autó mögött haladva a fékeinek melegítése közben tett manővereivel hozzájárult ahhoz, hogy Sebastian Vettel belerohanjon a második helyen haladó Mark Webberbe, mindkettejük futamának véget vetve ezzel.

    A Kínai Nagydíj csütörtöki sajtótájékoztatóján Hamilton biztos volt benne, hogy „meg fognak büntetni valamiért”, miközben úgy vélte, egyetlen hibát sem vétett az egész versenyen. „Ez sajnálatos a sportnak, és ha ez így megy tovább, akkor valószínűleg ez nem egy olyan hely, ahol lenni akarok” – lengette be még az esetleges visszavonulását is, noha ezt azért senki sem vette túl komolyan.

    Később azonban az FIA nem osztott ki neki büntetést, Mark Hughes, a The-Race.com F1-es szakírója 2020-ban pedig azt írta: „egy Ecclestone-hoz nagyon közel álló személy privát beszélgetés során azt mondta nekem a Hamilton megbüntetéséről tartott megbeszélés előtt, hogy »Mondtam neki (Ecclestone-nak – a szerk.), hogy ez túl sok. Igen, izgalmassá akarjuk tenni a szezon végét, de ez túl sok. Az emberek nem fogják bevenni.«”

    Nem lett volna muszáj ekkorát kockáztatni

    Hamilton végül úgy szerezte meg a pole pozíciót, hogy a Q3-ban hirtelen előrántott egy 0,5 másodperccel gyorsabb kört annál, mint amire Alonso képes volt, miközben a spanyolt a két Ferrari is megelőzte. A kétszeres világbajnok ezután produkálta hírhedt dühkitörését, amely során egy ajtót lerúgott a zsanérjairól a McLaren motorhome-jában, ugyanis meg volt győződve róla, hogy a saját csapata a guminyomásokkal szabotálta, mivel nem létezhet olyan ember a földön, aki azonos autóval fél másodpercet ad neki egyetlen kör alatt.

    Hamilton a Kínai Nagydíj megnyerésével bebiztosíthatta volna a vb-címet 

    A versenyen aztán Hamilton mindenkit állva hagyott a vizes pályán, és az első kerékcsere előtt már 8,5 másodperccel vezetett Räikkönen előtt, amit a finn későbbi kiállásával 4 másodpercre csökkentett. Mivel közben száradt a pálya, egyikük autóján sem cserélték le az intermediate gumikat, inkább hagyták azokat már-már slick gumivá kopni. Nem sokkal később viszont újra elkezdett esni, ami Hamiltonnak nagyon rosszul jött, az ő autóján ugyanis jóval kopottabbak voltak az abroncsok, Räikkönen emiatt hamar ledolgozta a 4 másodpercet, megelőzte őt, majd faképnél hagyta a McLarent.

    A zápornak azonban hamarosan vége szakadt, miközben a mezőny több tagja is már száraz pályás abroncsokon vészelte át azt, mert korábban lecserélték az intermediate-eket. Räikkönen és a két McLaren azonban még kivárt (Felipe Massát kihozták, amikor Alonso megelőzte), miközben Hamilton tempója siralmas volt. Végül a 36. körben hívták ki, amikor Alonso utolérte, és az azt követő körben szinte biztosan meg is előzte volna. Hamilton azonban nem tudta bevenni a bokszba vezető kanyart, a kavicságyban ragadt, és ott véget is ért a versenye.

    Hamilton mérnöke a hivatalos verzió szerint azért várt, mert biztosra akart menni, hogy nem érkezik több eső. Alonso autójában ugyanis 3 körrel többre elegendő üzemanyag volt, így amennyiben Hamiltont kihozzák slickekért, és közben ismét elkezd esni, Alonso kopott interekről új interekre válthatott volna a tankolása alatt, míg Hamiltonnak extra kiállást kellett volna beiktatnia, hogy slickekről visszaváltson interekre, amivel értelemszerűen rengeteg időt veszített volna.

    Hamilton hátsó gumijain azonban eközben egyre vastagodó fehér csík jelent meg, azaz vászonig koptak a kerekei, de még ilyen állapotú gumikon is kint tartották további egy körre, és amikor ráfordult a vizes bokszutcabejáratra, a jobb hátsóján gyakorlatilag már nem volt futófelület.

    A kavicságyban ragadt McLaren a vászonig kopott gumival 

    Hamiltonnak a számára legkedvezőtlenebb forgatókönyv esetén – ami Alonso kínai és brazíliai győzelmét jelenti – is elég lett volna tetszőleges elosztásban egy 4. és egy 5. hely az utolsó két versenyen a világbajnoki címhez, Sanghajban pedig ezek bármelyikével kiírta volna Räikkönent a vb-címért folyó csatából, azaz eldőlt volna, hogy Brazíliában mindenképpen McLaren-pilóta lesz a világbajnok. Ennek tükrében még érthetetlenebb, hogy miért kockáztatott ennyit vele a McLaren.

    Az autó és a stratégia egyszerre mondott csődöt

    A kiesésével Alonsóval szemben 4, Räikkönennel szemben pedig 7 pontra olvadt az előnye Interlagosra. Persze még így is ő volt az esélyes, a finn pedig csak abban az esetben lehetett világbajnok, ha nyer, Hamilton pedig legfeljebb 6. és Alonso legfeljebb 3., vagy második úgy, hogy Hamilton legfeljebb 8., Alonso pedig legfeljebb a 4. helyen ér célba.

    Hamilton a második rajtkockát szerezte meg a szezonzáróra Massa mögött, míg a második sorból Räikkönen és Alonso várhatta a rajtot. A brazil gond nélkül megtartotta a vezetést, míg Räikkönen remek rajtot vett, és a Senna S-ben már Hamilton előtt volt, aki próbált tapadni a Ferrarira, de a finn egy ellenkormányzás után megtorpant, és pont annyival később gyorsított ki a padlógázas balosra, hogy azzal meglepje a britet, aki mellett így Alonso is elment.

    Hamilton itt egy kicsit elveszítette a türelmét és a négyes kanyar előtti sprint végén megpróbálta kívülről visszaelőzni a spanyolt, majd blokkolta a kerekét és kifutott a bukótérbe, aminek következtében visszaesett a 7. helyre. Massa vezetése ellenére borítékolható volt, hogy a brazil félre fog állni Räikkönen elől, így Hamilton is tudta, hogy két helyet mindenképpen javítania kell, de a Ferrari és a McLaren annyival jobb volt a mezőny összes többi autójánál, hogy ez még ekkor is könnyed ujjgyakorlatnak ígérkezett.

    Hamilton hibája az első körben 

    Ám ezután olyan dolgok történtek, amelyekre máig nehéz magyarázatot találni. Hamilton megkezdte a felzárkózást, és éppen arra készült, hogy Mark Webber megelőzésével átvegye az 5. helyet, amikor egyszer csak lelassult, és a teljes mezőny elment mellette. Amikor azonban már úgy tűnt, hogy ennyi volt, és mindjárt leparkolja az autót a pálya mellé, hirtelen életre kelt a McLaren, Hamilton pedig a 18. helyre visszaesve eredhetett a többiek után. Mint kiderült, az elbukott 20 másodperc alatt a csapat rádión instruálta, hogy miként indítsa újra a kocsi elektronikai rendszereit a kormányról, ami megoldotta a problémát.

    46 körrel a vége előtt az 5. hely közel fél percnyi távolságba került tőle, de még ez sem volt lehetetlen feladat, és miután a 20. körben megejtette az első kerékcseréjét és tankolását, úgy nézett ki, hogy meg is lesz. Ekkor azonban végérvényesen félresiklott minden, mert mint kiderült, a McLaren direkt az ideálisnál rövidebb etapra tankolta meg, hogy a könnyű autóval jobb eséllyel tudjon előzni a pályán, és csak azután konstatálták, miután levették az autójáról az első szett gumit, hogy azok mennyire kopottak, ez pedig azt jelenti, hogy az elnyújtott utolsó etapja így sokkal hosszabb lesz, mint amennyit a gumik kibírhatnak.

    Így végül kénytelenek voltak beiktatni egy előre nem tervezett harmadik kerékcserét, ami plusz 28 másodpercébe került Hamiltonnak, és amivel már nem tudott az utolsó etapban a 7. helynél előrébb kerülni, így végül egyetlen ponttal bukta el a vb-címet a versenyt megnyerő Räikkönennel szemben. Persze, ha a debütálása előtt valaki azt mondja a 22 esztendős britnek, hogy újoncként az utolsó futamra a tabella első helyén érkezik egy olyan szezon végén, amelyben számos alkalommal győzte le jobb teljesítményt nyújtva a kétszeres világbajnok csapattársát, és csak karnyújtásnyira lesz attól, hogy olyasmit vigyen véghez, amit előtte senki, valószínűleg aláírta volna.

    De mivel a Japán Nagydíj után fél kézzel már fogta a trófeát, ez így nagyon keserű végjáték volt. Olyan végjáték, amelyben a McLaren annyi hibát követett el, mint a szezon első 15 versenyén összesen, ami persze nem bizonyít semmit, de mindenképpen felveti a kérdést, hogy mindez tényleg a véletlen műve-e, vagy Hamilton egy nála nagyobb politikai csatározás áldozata lett, és ez volt az ára annak, hogy a McLaren részt vehessen a 2008-as világbajnoki küzdelemben.

    Talán egyszer majd megtudjuk, de amit Hamilton a 2012-es Monacói Nagydíj hétvégéjén négyszemközt mondott Mark Hughesnak, amikor a sportág egyik legelismertebb újságírója megkérdezte tőle, hogy kiderítette-e már, hogy pontosan mi történt a 2007-es idény végén, mindenképpen gyanút kelt. „Akkor nem tudtam, de most már tudom, viszont nem beszélhetek róla” – felelte az éppen utolsó mclarenes idényét taposó brit.

    A 2007-es Brazil Nagydíj körüli furcsaságokra csak rátett egy lapáttal Mark Slade, Fernando Alonso akkori versenymérnökének idén októberben adott nyilatkozata, amelyről alábbi cikkünkben írtunk:

    A versenymérnök szavai erősítik az összeesküvést, miszerint Kimi Räikkönen bundával lett világbajnok 2007-ben

    A cikk eredetileg 2023. október 7-én jelent meg a Rallycafe.hu-n.

  • Főnöke azt javasolja Norrisnak, legyen óvatos a rajtnál – de nem ebből szokott a baj lenni?

    Főnöke azt javasolja Norrisnak, legyen óvatos a rajtnál – de nem ebből szokott a baj lenni?

    Andrea Stella, a McLaren csapatfőnöke szerint az óvatosság lesz a jó taktika Lando Norris számár az Abu-dzabi Nagydíj rajtjánál, attól pedig az olasz szakember nem tart, hogy Max Verstappen piszkos trükkökhöz folyamodna.

    A világbajnoki pontverseny első három helyezettje – és egyben azok, akiknek még esélye van a világbajnoki címre – az első három helyről vághat neki a mindent eldöntő Abu-dzabi Nagydíjnak. A pole-ból az összetettben második helyen álló, Lando Norristól 12 ponttal elmaradó Max Verstappen várhatja a rajtlámpák kialvását, míg mellőle az éllovas kezd, Oscar Piastri pedig a 3. rajtkockából indul.

    Mivel a hollandnak nem elég nyernie, és ahhoz, hogy világbajnok legyen, Norris nem végezhet dobogón, most mindenki azt találgatja, hogy Verstappen milyen taktikával küzd majd meg a McLarenekkel. Amennyiben meg tudja tartani a rajtnál a vezetést, megpróbálhat elszakadni, és a sorsra bízhatja, hogy Norrist az ellenfelei letaszítsák a dobogóról, de a saját kezébe is veheti az irányítást, és a mezőnyt visszalassítva segíthet az üldözőknek Norris ellen.

    „Nagy kockázat” és „hatalmas botrány” – Leclerc-től kell féltenie Norrisnak a vb-címét?

    Andrea Stella, a McLaren csapatfőnöke is tisztában van az utóbbi forgatókönyvvel, de úgy véli, bármit is csináljon Verstappen, az nem lesz sportszerűtlen.

    „Ami azokat az opciókat illeti, amelyek Max előtt állnak, hogy kijátssza a lapjait, őszintén szólva nem aggódom különösebben. Szerintem izgalmas verseny lesz, de biztos vagyok benne, hogy mindez a sportszerűség és a fair versenyzés keretein belül zajlik majd – idézi a Motorsport az olasz szakembert, aki rámutatott, nem csak a trükközés miatt foghatja vissza a tempót Verstappen. – A szabadedzéseken láttuk, hogy a gumikopás és a szemcsésedés a vártnál nagyobb volt, ezért ehetnek olyan okok is, mint például a gumik, amelyek miatt az élen haladónak érdemes kontrollálnia a tempót, azaz nem feltétlenül csak stratégiai megfontolásból tehet ilyet.”

    Stella a verseny egyik kulcsmomentumának ígérkező – Norrist valószínűleg itt lehet a legnagyobb eséllyel elkapni Piastrinak, Russellnek és Leclerc-nek – rajtról is szót ejtett, és úgy vélte, hogy mivel a második rajtkocka a célegyenes porosabb, bal oldalán van, Norrisnak nem is nagyon lesz érdemes kakaskodnia Verstappennel.

    „Figyelembe véve a belső ívet az első kanyarban, azt gondolom, Lando óvatos lesz. A belső oldalon nem feltétlenül lehet jobban gyorsítani, míg a külső íven lévő autó könnyen zárhat, szóval szerintem némileg óvatos lesz, és én is ezt javasolnám. Lando nagyon erős pozícióból indul ebből a szempontból, úgyhogy szerintem ez lesz a hozzáállása” – mondta Stella.

    Ezt olvasva persze sokakban felmerülhet, hogy nem rizikós-e az óvatoskodás, hiszen a veszítenivaló nélkül, vagy legalábbis jóval kisebb téttel rajthoz álló riválisok könnyen kiszagolhatják, ha valaki nem teszi oda magát rendesen, és ezt kihasználva megelőzhetik vagy hibába hajszolhatják az illetőt.

    Mivel a McLaren vezérigazgatójának szavai alapján a wokingi istálló nem fog csapatsorrendet alkalmazni már a verseny elejétől, mert Oscar Piastrinak is meg akarja adni az esélyt a világbajnoki címre, Norris hátvédre sem számíthat, hiszen az ausztrálnak is az lesz a célja, hogy megelőzze őt. Piastri pedig ezt hallva alighanem már most arra készül, hogy ő egyáltalán ne legyen óvatos, és az ésszerűség keretein belül maradva, az ütközést elkerülve akár már a rajtnál a csapattársa elé kerüljön.

  • Piastrit hidegen hagyják menedzsere 15 éves sérelmei, nem kárpótlásként akar világbajnok lenni

    Piastrit hidegen hagyják menedzsere 15 éves sérelmei, nem kárpótlásként akar világbajnok lenni

    Van az a mondás, hogy a sikertelen szülők a saját gyerekükkel akarják megvalósíttatni, amit nekik nem sikerült elérniük. Vajon igaz lehet ez egy Forma–1-es pilóta menedzserére, Mark Webberre is?

    Persze gyorsan szögezzük le, Webber semmiképp sem nevezhető sikertelen autóversenyzőnek, hiszen világbajnok, aki 2015-ben társaival együtt a csúcsra vezette a Porschét a Hosszútávú-világbajnokságban. Emellett 12 éven át volt a Forma–1-es mezőny állandó tagja, amiből hetet a Red Bull Racing pilótájaként töltött el. Kilenc futamgyőzelmet szerzett, háromszor pedig a harmadik helyen zárta a bajnoki pontversenyt.

    Ebből egyszer, 2010-ben reális esélye volt a bajnoki címre, ám az idei évet megelőző legutóbbi sokesélyes bajnoki finálé egyik tagjaként alulmaradt. Matematikailag jobb esélyei voltak, mint a most 16 pontos hátrány ledolgozásán fáradozó pártfogoltjának, Oscar Piastrinak, hiszen ő csak nyolcpontos lemaradással, a tabella második helyezettjeként érkezett a szezonzáróra, szintén Abu-Dzabiba, ám végül csak harmadikként zárta az évet.

    Piastri menedzsereként persze azon dolgozik, hogy ha már neki nem sikerült, Alan Jones 1980-as sikere után végre ismét legyen ausztrál világbajnoka a Forma–1-nek. Magát a McLaren pilótáját azért nem annyira hozza lázba ez a párhuzam – amikor Abu-Dzabiban megkérdezték tőle, részben azzal a céllal is hajt-e a pályára, hogy „helyrehozza” a dolgokat Webber 15 évvel ezelőtti elszalasztott lehetősége miatt, nem vett szentimentális irányt a válaszával.

    „Ami engem illet, én csak magamért csinálom. Mi, versenyzők az idő nagy részében elég önzőek vagyunk. Elvégre csak mi ülünk az autóban, és a saját büszkeségünk érdekében teszünk mindent. Persze sokan velünk vannak az út során, a család, a barátok, a menedzserek mind támogatnak. De mind azért vágunk bele ebbe a sportba, mert magunknak akarunk sikereket elérni – ez az elsődleges” – hangsúlyozta Piastri, akit a Racefans idéz.

    „Nyilvánvalóan Mark örömmel látná, ha én nyerném meg. De nincsennek bennem olyan gondolatok, hogy most bármi miatt vissza kellene vágnom.”

    Az eddigi 75 F1-es szezon során két ausztrál versenyző összesen négy bajnoki címet szerzett: a már említett Jones előtt Jack Brabham lett háromszoros világbajnok az 1959-es, az 1960-as és az 1966-os cím megnyerésével.

  • Alonsónak van egy komoly és egy komolytalan jóslata a szezonzáróra

    Alonsónak van egy komoly és egy komolytalan jóslata a szezonzáróra

    Fernando Alonso az Aston Martin szezonjának fényében remek, 6. rajthelyet szerzett az Abu-dzabi Nagydíjra, miközben ezúttal is úgy értékelt, karrierje egyik legerősebb idényét futotta, amit az eredmények sokak elől elfedtek.

    A spanyol jelenleg a 12. helyen áll a tabellán, és reálisan már csak azért harcolhat vasárnap, hogy a mezőny első felében, a 10. helyen végezzen a pontversenyben, ami a 2001-es debütálását és a McLarennel való szenvedős éveket leszámítva mindig sikerült neki.

    Bár az Aston Martin fokozatosan csúszott hátra az erősorrendben azóta, hogy 2023-ra csatlakozott a csapathoz, a 44 éves pilóta továbbra is ereje teljében érzi magát, ennek bizonyítékául pedig az idei szezonját is karrierje egyik legjobbjaként címkézte fel saját teljesítménye alapján.

    „Nagyon jó év volt ez is. Az egyik legrosszabb az eredmények szempontjából, de személyesen az egyik legjobb. Leírhatatlan, és nem is akarom, hogy otthon bárki megértse, mert nem fogják, és ez így van rendjén. Itt, a paddockban viszont valószínűleg ez volt az egyik olyan év, amikor a teljesítményemnek a legnagyobb értéke volt, és a leginkább azt érzem, hogy tisztelnek” – fogalmazott Alonso az AS-nek.

    Alonso egy mondattal szúrt le mindenkit, aki Räikkönentől kezdve F1-es világbajnok lett

    A kétszeres bajnok egyik legjobb idei rajtpozíciója ez a 6. hely, innen pedig alighanem jó rálátása lesz majd a rajtnál a három bajnokesélyes, Max Verstappen, Lando Norris és Oscar Piastri csatájára az 1-es kanyarban. Amikor a Sky Sports interjújában azt kérdezték tőle, a mezőny legtapasztaltabb versenyzőjeként milyen tanácsot adna a három bajnokaspiránsnak, Alonso kissé komolytalanra vette a figurát.

    „Aludjanak egy jót. Aztán holnap utat is adhatnak nekünk. Megelőzök három autót az első pár körben, utána nyugodtan harcolhatnak mögöttünk” – viccelődött.

    Az AS-nek viszont már realisztikusabban értékelte csapata vasárnapi esélyeit, és azt is, hogy milyen szerep várhat majd rá a bajnoki harcban.

    „Fél szemmel az autón, fél szemmel a kivetítőn leszek – nézem majd, mint bárki más – mondta. – Nincs meg az autónk ahhoz, hogy dobogóra álljunk. A csütörtöki megbeszélésünk szerint a lassú kanyarokban a mezőny 9–10. legjobb autója voltunk a teljes szezon 24 futama alapján. Ezt bizonyítják olyan versenyek, mint Mexikó, ahol tulajdonképpen csak lassú kanyarok vannak. Abu-Dzabiban is csak lassú kanyarok vannak, mert a 2-es és 3-as ugyan gyors, de padlógázon vesszük, így nem is lehet igazi kanyarnak tekinteni őket. Nagyon nehéz hétvégére számítottunk. Lenyűgöző, hogy hatodiknak kvalifikáltunk, de a versenyen, ha 12. vagy 13. helyen végzünk, az is teljesen normális lenne.”

  • Verstappen szerint neki nehezebb lenne megcsinálnia, amit Hamilton tett Rosberg ellen

    Verstappen szerint neki nehezebb lenne megcsinálnia, amit Hamilton tett Rosberg ellen

    Max Verstappen az Abu-dzabi Nagydíj időmérő edzése után kifejtette, miért lenne nehezebb azt a taktikát alkalmaznia a vb-cím megnyeréséhez, amit Lewis Hamiltontól láttunk kilenc éve ugyanitt. A holland emellett elmondta, milyen hozzáállással fog versenyezni.

    Miután Max Verstappennek nem elég megnyernie az Abu-dzabi Nagydíjat ahhoz, hogy világbajnok legyen, az idei utolsó futam fő kérdése az, hogy mit tehet a holland abban az esetben, ha meglesz a versenytempója a győzelemhez, de a vele szemben 16 ponttal vezető Lando Norris a második vagy a harmadik helyen fog autózni, azaz az ő eredményétől függetlenül is nyerő pozícióban áll.

    Az egyik opció, hogy Verstappen Lewis Hamilton 2016-ban ugyanezen a versenyen alkalmazott taktikáját másolva visszafogja a tempót, és megpróbálja elérni, hogy minél többen utolérjék az így kialakuló vonatot, hátha egy vagy több versenyző meg tudja majd előzni Norrist. A címvédő a közvetlenül az időmérő után készített interjúk alatt az erre vonatkozó kérdésre nem árulta el, hogy mit tervez, és a valamivel később rendezett FIA-sajtótájékoztatón sem volt egyértelmű, de szavaiból azt le lehetett szűrni, hogy nem feltétlenül fontolgat feltartósdit.

    Verstappen trükközni fog vasárnap, hogy világbajnok legyen?

    „Az egy másik vonalevezetés volt – felelte arra a kérdésre, hogy alkalmazná-e a Hamiltontól 2016-ban látott taktikát. – Most sokkal több helyen kapsz szélárnyékot a kör során, így valószínűleg nem olyan könnyű ilyesmit csinálni, illetve az autók is teljesen mások, mint akkoriban voltak. Akkor sokkal könnyebb volt feltartani valakit, mert a gumik nagyon hamar túlmelegedtek, amikor közel kerültél. Emlékszem, 2016-ban néhány időmérős körben az első szektorban sem mehettél padlógázon, hogy életben tartsd a gumikat az utolsó szektorra — például itt sem. Szóval igen, nagyon más idők voltak.”

    Verstappen végezetül hozzátette: „Remélem, hogy a verseny nem lesz egyértelmű, de azt is, hogy nem miattam!”

    Ezt leginkább úgy lehet értelmezni, hogy a holland azt szeretné, ha tőle függetlenül csúszna le Norris a dobogóról, ami persze még nem jelenti azt, hogy amennyiben rákényszerül, ne lassítaná vissza a tempót.

    Norris ehhez csak annyit fűzött hozzá, hogy „mindenre számítok, aztán majd meglátjuk.”

    Az első kanyaron is túl kell jutni

    A három vb-aspiránstól megkérdezték azt is, hogy eldőlhet-e a futam akár már az első kanyarban, és adott esetben készen állnak-e mindent kockára tenni.

    „Mindent bele fogok adni, hiszen nincs veszítenivalóm – felelte Verstappen. – Szóval én természetesen megpróbálom megnyerni a versenyt. Védekezni fogok, ha kell, és támadni, ha arra van szükség, mert mi történhet? Vagy második vagy harmadik leszek, vagy nyerek. Utóbbi fantasztikus lenne.”

    „Ez nem olyan dolog, amit most döntesz el, hanem amit majd a verseny rajtja előtt és nagyjából öt méterrel az első kanyar féktávja előtt látsz és döntesz róla – mondta Norris. – Addig szerintem mindenki azt akarja, hogy kihozza a maximumot magából.

    „Az én helyzetemből nézve kell néhány dolognak történnie a versenyen, hogy esélyem legyen a bajnoki címre, szóval majd várok, és meglátom, megtörténnek-e ezek a dolgok” – mondta a Norrisszal szemben 16 pontos hátrányban levő Piastri, akinek csapattársa balszerencséjére is szüksége lenne.

  • „Nagy kockázat” és „hatalmas botrány” – Leclerc-től kell féltenie Norrisnak a vb-címét?

    „Nagy kockázat” és „hatalmas botrány” – Leclerc-től kell féltenie Norrisnak a vb-címét?

    Charles Leclerc az Abu-dzabi Nagydíj időmérő edzése után közölte, „nagy kockázatot” fog vállalni a vb-címről döntő versenyen azért, hogy dobogóra állhasson, ami ha valóban így lesz, a Ferrari monacói versenyzője akár a szezon végkimenetelét is befolyásolhatja.

    Leclerc az 5. helyen végzett az év utolsó időmérő edzésén, miközben Lewis Hamilton már a Q1-ben búcsúzott és csak 16. lett a másik Ferrarival. A monacóinak sem volt azonban könnyű dolga, ami kívülről is látszott.

    „Az autót különösen a Q2-ben volt igazán nehéz vezetni és befejezni egy kört, de sikerült, és bejutottam a Q3-ba. Elégedett voltam, de nagyon fájdalmas dolog elégedettnek lenni egy ötödik hely miatt. A helyzet azonban ez. Az egyetlen elégtétel, amit kaphatunk, az az, ha maximalizáljuk a rendelkezésünkre álló csomagot, és pontosan ezt tettük ma. De az ötödik hely akkor is csalódás” – idézi őt a Motorsport olasz kiadása.

    Leclerc elmondta, hogy a változtatások ellenére nagyon bevállalósan kellett vezetnie már egy ilyen eredményért is. „Teljesen megváltoztattam az autót a második és harmadik szabadedzés között, és éreztem némi fejlődést, de igazán nem tudtam megítélni a különbséget. Az időmérőn viszont nagyon-nagyon elégedett voltam a Q3-ban futott két körömmel. Mindent beleadtam, és tényleg két lehetőség volt, hogy befejezem a kört, vagy a falban kötök ki. Szerencsére befejeztem, és nagyon örülök, hogy így alakult. Ma már nem volt több, amit ki lehetett volna hozni az autóból.”

    Hamilton végigjátszotta az interjúskálát 2025-ben: a szezonzárón már csak bólogat a kérdésekre

    A csapattársát időmérőkön végül 19-5 arányban legyőző pilótát Hamilton nehézségeiről is kérdezték, mire elmondta, tökéletesen tisztában van vele, mit él át a hétszeres világbajnok. „Én is vezetem ezt az autót, és pontosan látom, milyen nehéz. Teljes elköteleződéssel kell menni, és vagy a falban végzed, vagy továbbjutsz a Q1-ben.
    Aztán ugyanezt kell megcsinálnod a Q2-ben, és ugyanígy a Q3-ban is. Tudom, milyen érzés egy ilyen autóval… és ráadásul érteni is sokkal nehezebb, mi történik vele, amikor a végletekig kell nyomnod.”

    „A Q2-ben azt hittem, többször is a falban fogok kikötni, és ez megnehezíti az autó fejlesztését is – valószínűleg a McLaren vagy a Red Bull valamivel kevésbé nyomja az első két szakaszban, így jobban megértik, mi történik az autóval. Szóval igen, nehéz helyzetben vagyunk.”

    Ami a futamit illeti, Leclerc, nem tudja, mire számítson a versenytempót illetően, de reménykedik abban, hogy a beállítások változtatásával az is javult. Azt viszont tudja, milyen hozzáállással fog nekivágni az idei szezon utolsó nagydíjának, amelyen Max Verstappen, Lando Norris és Oscar Piastri között eldől a vb-cím. „Biztos, hogy hatalmas kockázatot fogok vállalni holnap és megpróbálok dobogóra állni az utolsó versenyen. Az egyetlen dolog, amire koncentrálok, hogy mit tehetek a Ferrariért. Küzdjek bárki ellen is, megpróbálom maximalizálni a holnapi eredményt” – mondta az F1 TV-nek.

    Magyarán: Leclerc az 5. helyről akár a vb-cím kimenetelére is befolyással lehet, hiszen amennyiben Verstappen nyer, Norrisnak az első háromban kell végeznie ahhoz, hogy világbajnok legyen. Ha ebben Leclerc lesz az, aki megakadályozza, azzal a monacói kikaparhatja a gesztenyét Verstappennek. A Viaplay-nek a Ferrari versenyzője azonban azért hozzátette, „nem buztos, hogy jó ötödiknek lenni, mert nem akarok részese lenni egy hatalmas botránynak, aminek a világbajnoki cím van a másik végén.”

  • Russell esélyt szimatol, ugyanis Verstappen fel fogja tartani a mezőnyt

    Russell esélyt szimatol, ugyanis Verstappen fel fogja tartani a mezőnyt

    George Russell a 2016-os abu-dzabi forgatókönyv megismétlődésére számít a most vasárnapi szezonzárón, és Lando Norris is azt mondja, hiába áll világbajnoki címet érő rajtpozícióban, élete legösszetettebb versenyére készül.

    Miután Max Verstappen közvetlenül Norris és Oscar Piastri előtt szerezte meg az Abu-dzabi Nagydíj pole-pozícióját, csak részben lehet elégedett: a maga részéről ugyan tökéletesen végezte el a szombati feladatot, ám ha a verseny is ebben a sorrendben ér véget, a második hely bőven elegendő lesz Norris számára ahhoz, hogy megőrizze pontelőnyét és világbajnokká váljon. Ahhoz, hogy Verstappen címet is ünnepelhessen a győzelemmel, Norrisnak a dobogón kívül kell végeznie.

    Adja magát a felvetés, hogy a holland hasonló taktikára készül, mint ami mentén a nagyon hasonló helyzetben lévő Lewis Hamilton járt el ugyanezen a pályán 2016-ban, amikor az élen haladva is próbálta lassítani a mögötte haladó Nico Rosberget, reménykedve abban, hogy a német a mögötte érkezők prédájává válik.

    Minden adott a drámai vb-döntőhöz: Verstappen legyőzte a McLareneket a pole-ért

    Bár Verstappen még a hétvége kezdetén beszélt arról, hogy az azóta átalakított, gyorsabbá tett pályán elég nehéz feladatnak tartaná a 2016-os forgatókönyv megismétlését, az időmérő után pedig titkolózott szándékait illetően, a közvetlenül a vb-esélyes trió mögött, a 4. rajthelyen álló Russell szerint a Red Bull pilótája mindenképpen ehhez az eszközhöz fog nyúlni, amennyiben a rajt után megtartja a vezetést, s Norris sem esik hátra. Ebben pedig esélyt lát önmaga és a Mercedes számára.

    „Ugyanolyan a hangulatom, mint bármely másik versenyen. Jól tudom, hogy mi a tét hármuk számára, de én nem fogom ezt sem másképp kezelni, mint a többi versenyt. Ha semmi váratlan nem történik, nem lesz elég a tempónk. Viszont ha az első kör a jelenlegi sorrenddel végződik, nem tudom elképzelni, hogy Max csak úgy elhúzzon a naplementében. Szóval nyílhatnak lehetőségeink” – mondta Russell a Sky Sportsnak, erős célzást téve Verstappen várható feltartós taktikájára.

    „Ha lehetőségem lesz és meglátok egy rést, úgy fogok eljárni, mintha a szezon első versenyén lennénk. Nem teszek semmi meggondolatlant, de nem is fogok lehetőségeket kihasználatlanul hagyni. A dobogón akarok végezni, hogy jó eredménnyel zárjuk a szezont, és nem fogok sem jobban, sem rosszabbul aludni attól, hogy ki nyeri meg a bajnokságot. A saját dolgommal leszek elfoglalva, nem kockáztatok se többet, se kevesebbet. Nekem pontosan olyan lesz, mint egy átlagos nap.”

    Leclerc és Russell arra készül, hogy belekeveredik a bajnoki harcba

    Norris napja azonban a legkevésbé sem lesz átlagos, hiszen élete legnagyobb sikere lesz a tét vasárnap. Ránézésre kedvező helyzetben van, hiszen nemcsak elég a második hely, de még az is beleférne számára, hogy egy kockázatos csatát elkerülve maga elé engedje Piastrit. Elmondása szerint azonban egyáltalán nem lehet nyugodt a helyezével, és ő is arra számít, hogy ez a futam nem olyan lesz, mint egy átlagos, eseménytelen Abu-dzabi Nagydíj.

    „Nincs értelme túl sokat gondolkodni ezen. Azzal a hozzáállással vágok neki, hogy megnyerjem a versenyt. Nem lesz egyszerű, sőt, talán ez lesz a valaha volt legkomplikáltabb versenyem. Nekem nem kell kockáztatnom, és remélem, hogy ezt az előnyömre fordíthatom. Azt pedig csak mondani könnyű, hogy »maradj ott« vagy »csináld ezt«. Mindenkinek meglesz a maga agendája” – osztotta meg gondolatait Norris szintén a Sky-nak.

  • A McLaren nem fogja Norris hátvédjeként használni Piastrit

    A McLaren nem fogja Norris hátvédjeként használni Piastrit

    Hosszasan értékelt az Abu-dzabi Nagydíj időmérője után a McLaren vezetése, Zak Brown pedig elmondta, milyen hozzáállással fognak nekivágni a bajnoki döntőnek.

    Noha Max Verstappen szerezte meg a pole-t az egyéni világbajnoki címről döntő Abu-dzabi Nagydíjra, a McLaren tökéletes helyzetben van ahhoz, hogy Lando Norris révén megnyerje a vb-címet, hiszen a brit pilóta a 2. helyről rajtol, és elég a legjobb háromban végeznie ahhoz, hogy a holland eredményétől függetlenül ő ünnepelhessen. Norris mögött közvetlenül ráadásul ott van csapattársa, Oscar Piastri, aki ugyan még szintén nyerhet, de ehhez győznie kell a versenyen, majd abban reménykednie, hogy Norris nem fér be a legjobb ötbe.

    Andrea Stella, a McLaren csapatfőnöke az időmérőt követően méltatta a két versenyzőjét, majd kijelentette, hogy „bonyolult verseny lesz”, mivel nem feledkezhetnek meg a mögöttük levőkről sem.

    „Az, hogy Oscar és Lando ennyire közel vannak egymáshoz, az egész szezon története. Ez az időmérő is jelképe annak, milyen nagyon-nagyon szoros a teljesítmény Oscar és Lando között, és teljesen jogos és jó, hogy mindketten itt vannak és a bajnoki címért harcolnak – nyilatkozta a Sky Sports-nak a csapatfőnök. – Verstappennek és a Red Bullnak ma volt még egy-két tizednyi előnye velünk szemben, megérdemelten vannak pole-pozícióban, de elégedett vagyok a teljesítménnyel. Úgy gondolom, hogy Oscar és Lando kihozták ma az autóból azt, ami benne volt.”

    Verstappen trükközni fog vasárnap, hogy világbajnok legyen?

    „Nem volt egyszerű időmérő – folytatta Stella. – Ez volt a legszorosabb kvalifikáció abból a szempontból, mennyire tömör volt a mezőny a leggyorsabb és a leglassabb között. Pozitív nap volt a bajnokság szempontjából, a sorsunk a saját kezünkben van, de holnap is teljesítenünk kell. Nem vagyunk egyedül, hiszen ott van Russell, ott van Leclerc… bonyolult verseny lesz, olyan, amelyen a lehető legjobb munkát kell végeznünk, teljesíteni kell, és hagyni, hogy Lando és Oscar megkapják az esélyeiket, lehetőségeiket a bajnoki cím megnyerésére.”

    Zak Brown, a McLaren Racing vezérigazgatója az F1 TV-nek értékelt: „Jó autónk van holnapra, a bajnokság első három helyezettje rajtol az első három helyről. Kell egy jó rajt és első kör, hogy lenyugodjanak a dolgok, utána pedig szerintem van egy kis stratégiai előnyünk (mer két autóval vannak elöl, ellenben a Red Bull csak eggyel – a szerk.), úgyhogy meglátjuk. Serintem izgalmas lesz.”

    Az amerikai üzletembertől Juan Pablo Montoya megkérdezte, szerinte Norris inkább a biztonságra törekedett-e az időmérőn, tudván, hogy az első háromban kell lennie. Brown erre nem adott konkrét választ, de azt elárulta, eleinte feszültséget látott a versenyzőjén. „Csalódott, hogy nem jött össze neki a pole, ahogy Oscar is az. Szerintem [Norris] kicsit ideges volt a Q1 kezdetén, de aztán minden lenyugodott és úgy ment, mint ahogy szokott – ecsetelte a vezérigazgató. – Max két látványos kört rakott össze, és aggódtunk a Tsunodától kapott szélárnyék miatt, de végül másodjára nem is volt rá szüksége. Remélem, hogy egy körre állították be az autót és holnap megfizetik az árát, de kétlem, hogy ez lenne a helyzet.”

    Norris, Verstappen
    Brown szerint hiba lenne úgy hozzáállniuk a futamhoz, hogy elég Verstappen mögött a dobogón végezni | Fotó: Sam Bagnall/Sutton Images/Getty Images/Red Bull Content Pool

    Ezután azt a kérdést tették fel Brownnak, hogy Norris és Piastri össze fog-e dolgozni a versenyen, mire ő „igennel” felelt. „Beszélni fogunk erről holnap reggel annak tükrében, hogy már tudjuk, honnan rajtolunk. Landónak nyilván az első háromban kell végeznie, míg Oscarnak a győzelem kell és némi balszerencse Maxtól és Landótól, ami benne van, úgyhogy szerintem minden nyitott” – felelte, majd később a már oly sokszor felmerülő esetleges csapatutasításról is szót ejtett: „Minden nyílt, úgyhogy szerintem a nyilvánvaló dolgokat fogjuk mondani, hogy ne érjenek össze, aztán meglátjuk, hogy alakul a verseny, és ha nyilvánvalóvá válik, hogy az egyik vagy másik nem nyerhet, akkor megnézzük a stratégiát. Jelenleg azonban még minden nyílt, úgyhogy csak nyomjuk neki.”

    Mivel Verstappen számára önmagában a győzelem nem elég, korábban is felmerült, hogy a holland esetleg a mezőny visszalassításával próbálkozhat abban az esetben, ha a rajtnál meg tudja tartani az első helyet. Brown erről azt mondta egy mosoly kíséretében, hogy „igen, ezeket mind végig fogjuk gondolni”, és „Max nemcsak gyors, de okos versenyő is; készen fogunk állni a különböző forgatókönyvekre.”

    Végezetül pedig az amerikai üzletember úgy vélte, kifizetődőbb hozzáállás Norris oldaláról az, ha nem „csak” dobogós akar lenni. „Két pilótánk megy a bajnokságért, úgyhogy biztos vagyok benne, hogy Oscar úgy áll hozzá, hogy nyernie kell, ha pedig nyer, az pontokat vesz el Maxtól, úgyhogy Landónak mindjárt nem kell az első háromban végeznie. Eltérő a hozzáállásuk, de annyira szoros a mezőny, hogy amint nem vagy teljesen éles és túl konzervatívvá válsz, megesznek a hátrébb levők. Ezért a megközelítésünk szerintem olyan lesz, mint általában.”

  • Hamilton végigjátszotta az interjúskálát 2025-ben: a szezonzárón már csak bólogat a kérdésekre

    Hamilton végigjátszotta az interjúskálát 2025-ben: a szezonzárón már csak bólogat a kérdésekre

    Las Vegas és Luszail után Abu-Dzabiban zsinórban a harmadik versenyhétvége időmérőjén is elakadt a Q1-ben Lewis Hamilton – a csalódást keltő lezárás után pedig újabb szintre emelte, vagy éppen süllyesztette a médiával való kommunikációjának verbális elemét.

    Idén megszokottá vált, hogy ha Hamiltonnak nem mentek jól a dolgai a pályán, különösen az időmérőkön, akkor utána rendkívül szűkszavú, akár csak egyszavas válaszokkal reagált a sajtó kérdéseire. A brit bár sokszor az autójával sem volt elégedett, azt többször is jelezte, hogy a saját teljesítményében is megmagyarázhatatlan visszaesést tapasztal – és ezt erősítette meg most is, amikor a Sky Sports az okokról kérdezte.

    „Igen, sok mindent változtattunk, az autó remeknek érződött” – mondta Hamilton, és ennyi volt az interjú azon része, amelyben hanggal felelt. A továbbiakban ugyanis már csak két kérdést hallhattunk a Sky riporterétől, Rachel Brookestól.

    – Amikor azt mondtad a rádióban, hogy „már megint ugyanaz”, akkor a saját teljesítményedre gondoltál?

    [Hamilton bólintott]

    – És nem tudod, hogy miért nem találod azt a képességed, ami korábban a védjegyed volt?

    [Hamilton ismét bólintott]

    A Q1-es kiesése után azért más orgánumok is megpróbálták szóra bírni Hamiltont, amelyekből egy-egy összetett mondatot azért még össze lehet gereblyézni.

    „Szerintem nincsenek is szavak, amelyekkel kifejezhetném a csapat és a rajongók felé, hogy mennyire sajnálom” – mondta például a Canal+ csatornának, ezzel is csak azt megerősítve, hogy nincs értelme beszélni.

    Hasonló vonulat mentén beszélt az olasz Sky-nak is, viszont betekintést nyújtva saját nyugtalan érzelemvilágába: „Nincsenek szavaim, hogy leírjam, milyen érzések dúlnak bennem. Kibírhatatlan mennyiségű harag és düh.”

    Ezt pedig már az F1TV-nek nyilatkozta: „Szerintem a kör nagy része elég jó volt ahhoz, hogy továbbjussak. Csak nem tudtam úgy befejezni. A csapat kiváló munkát végzett, ennél biztosan többet érdemeltek.”

    A másik Ferrarival Charles Leclerc ezúttal is jelentősen jobb helyre, az 5.-re kvalifikált.