Kategória: Formula 1

  • Ez vár a sérüléssel bajlódó Alonsóra a Magyar Nagydíj hátralevő részében

    Ez vár a sérüléssel bajlódó Alonsóra a Magyar Nagydíj hátralevő részében

    Pénteken lemaradt az első edzésről, de aztán visszatért az autóba Fernando Alonso, aki elmondta, nem vár javulást a sérülésével kapcsolatban, de majd a nyári szünetben kipiheni magát.

    Fernando Alonso minden bizonnyal kicsit ráijesztett a Hungaroringre miatta kilátogató rajongóira pénteken, amikor hátfájdalmai miatt úgy döntött, hogy kihagyja a Magyar Nagydíj első szabadedzését. A spanyol veterán a második gyakorlásra azonban visszatért és az 5. időt autózta, majd részletesebben beszámolt az őt a Belga Nagydíj óta hátráltató sérüléséről.

    „Ugyanolyan, mint csütörtökön volt és az egész hétvégén ilyen lesz. Van egy kis sérülés az izmomban a hátamon, deréktájban. Szükségem van némi pihenésre, de jön a nyári szünet, ami előtt még két napig azzal kell foglalkozni, hogy kényelmesen üljek az autóban. Csütörtökön különböző megoldásokat találtunk légpárnákkal és más dolgokkal, amelyek jól működnek, így a második edzésen nem voltak fájdalmaim, ami pozitív” – közölte a kétsteres világbajnok, akinek a hétvégéje tehát a jelek szerint nem forog veszélyben.

    „Itt-ott mindig vannak apróbb fájdalmak és kényelmetlenségek – folytatta a 44 esztendős veterán. – Múlt héten MRI-vizsgálatot végeztünk, hogy rendesen ellenőrizzük, és láttunk egy kisebb sérülést az izomban. Nyilván, ha normál ember vagy, két hétig a fenekeden maradsz, de szerintem kezelhető. Az autóban nincsenek fájdalmaim, ami a legfontosabb.”

    Alonso szót ejtett arról is, hogy milyen volt vezetni az AMR25-öst a Hungaroringen. „A második edzés jónak érződött. Az egyensúly talán még nincs ott, ahol szeretném, az autó a kanyarok közepén kissé alulkormányzott és a lassú kanyarokban nehezen lehet rotálni, de ez normális egy hétvége első edzésén. Meglátjuk, mit tudunk változtatni másnapra. A srácok néhány tesztet is elvégeztek az első edzésen, ki kell elemeznünk az adatokat és szombatra előállni a [lehető] leggyorsabb autóval.”

  • A Ferrari elnöke a Hungaroringen megfejtette az F1 nagy titkát

    A Ferrari elnöke a Hungaroringen megfejtette az F1 nagy titkát

    John Elkann a helyszínről követi a Magyar Nagydíjat, és ha már itt van, a Ferrari elnöke elmondta, mitől fognak újra nyerni.

    A Ferrari továbbra is az egyetlen topcsapat az idén, amely nem nyert még futamot, a McLaren pénteki fölényét elnézve pedig nem a Magyar Nagydíj lesz az a helyszín, ahol ez változni fog. A vörösök a konstruktőri második helyről várhatták a hungaroringi hétvégét, ami papíron nem rossz, ám azt nézve, hogy tavaly az utolsó verseny végéig harcban voltak a konstruktőri címért, most pedig már 13 verseny után 268 pontos hátrányban vannak a McLarenhez képest, a helyzet korántsem rózsás.

    Nem vitatja ezt John Elkann, a Ferrari elnöke sem, aki személyesen jelen van a Hungaroringen. „Ez a szezon első felének utolsó versenye (matematikailag nem, de a nyári szünet és a kötelező gyárbezárás előtti utolsó futamra így szoktak tekinteni a csapatok – a szerk.) úgyhogy jó alkalom arra, hogy itt legyek a csapattal. Jó alkalom reflektálni a kemény kezdésre, és ami ennél fontosabb, lefektetni a megfelelő alapokat a szezon második felére és biztosítani, hogy mindenkinek jó nyári szünete legyen, amire szükség van, aztán energiával telve, igazán erősen térjen vissza Hollandiára” – nyilatkozta az olasz-amerikai az F1.com-nak.

    Elkann arról is beszélt, hogy az idei szezon második felében mi lesz a legfontosabb, amivel újdonságot nem mondott, hiszen csapatsportról lévén szó minden istálló tisztában van vele, hogy versenyeket és világbajnoki címeket nem egy ember, hanem a csapat nyer.

    „Kemény szezonunk van és ezért igazán fontos biztosítani, hogy jól zárjuk le az első felét és nagyon erősen, tele energiával kezdjük a másodikat. A Ferrari nyerni akar, eddig is nyert és ezután is nyerni fog, amikor képes mindenkit összekovácsolni. Ami fontos a Ferrarinál, az nem az egyén, hanem az egyének. Azok, akik amikor együtt dolgoznak, elképesztő dolgokra képesek. A Forma–1-ben mindig is így volt.”

    „Mindannyian emlékszünk arra, amikor nyertünk. Ez azért volt, mert elképesztő egyének – a mérnökeinktől kezdve a szerelőinken és pilótáinkon át a csapatfőnökig – együtt dolgoztak. Úgyhogy ez nem az egyénről szól, hanem nagyszerű egyének közös erőfeszítéséről, akik együtt még többet elérhetnek” – ecsetelte Elkann.

    Charles Leclerc, Ferrari, Magyar Nagydíj
    A Ferrari eddig a második erőnek tűnik a Hungaroringen | Fotó: Ferrari

    A Ferrari a Magyar Nagydíj hétvégéjének kezdete előtt jelentette be, hogy meghosszabbította Frédéric Vasseur csapatfőnök szerződését. Elkann ennek okairól is szót ejtett.

    „Nagyon jól együtt dolgoztunk Freddel, és amikor jól dolgoztok együtt, fontos, hogy folytassátok is ezt. A realitás az, hogy mind tovább akarunk építkezni az elmúlt évek alapjaira, és tudjuk, hogy a Forma–1-ben olyan idők járnak, amelyekben elköteleződésre és bizalomra van szükség, illetve biztosítani kell az időt. A Freddel való kapcsolat természetes fejlődése azt mutatja, hogy ez egy nagyon erős kapcsolat. Olyan, amit érez az ember, a Ferrarinál pedig kézzel fogható annak a fontossága, hogy a stabilitás nagy hatással van az eredményekre. Mindannyian ezt akarjuk igazán.”

  • Verstappen nagyon izgatott az új Red Bull-főnök miatt, aki olyat tett, amit Horner legfeljebb nagyon ritkán

    Verstappen nagyon izgatott az új Red Bull-főnök miatt, aki olyat tett, amit Horner legfeljebb nagyon ritkán

    Max Verstappen és Helmut Marko is pozitívan nyilatkozott a Red Bull új csapatfőnökéről, aki több szempontból is más, mint elődje.

    Nemcsak Yuki Tsunoda, hanem Max Verstappen és Helmut Marko, a Red Bull tanácsadója is igyekezett pozitívan nyilatkozni Laurent Mekies-ről, a bikások F1-es istállójának új csapatfőnökéről. A Racing Bullstól a kirúgott Christian Horner helyére kinevezett szakember a Belga Nagydíjon irányította először a Red Bullt és rögtön sprintgyőzelmet ünnepelhetett, de természetesen nem ez alapján lehet megítélni a teljesítményét. Miként arra Verstappen is rámutatott, Mekies csapatra gyakorolt hatása legkorábban jövőre érződhet meg, de ő is kiemelte, hogy a kezdet mindenképpen pozitív.

    „Természetesen még nagyon korán van, de tetszik, ahogy Laurent dolgozik. Nagyon motivált, folyamatosan a megfelelő kérdéseket teszi fel nekem, és szerintem a csapatnak is. Jó ezt látni” – mondta a négyszeres világbajnok a Hungaroringen, majd hozzátette, „természetesen” reméli, hogy már az idei évben előreléphetnek, de reálisan nézve „az idén nehéz lesz látni bármiféle előnyt ebből, de remélem, hogy a következő egy-két évben igazán észrevehető lesz majd a hozzájárulása, nagyon izgatott vagyok emiatt.”

    Helmut Marko, a Red Bull tanácsadója az F1 Insider podcastban eközben azért magasztalta az új csapatfőnököt, hogy mekkora lelkesedéssel és energiával vetette bele magát a munkába. „Mekies nagyon jó bemutatkozáson van túl, és intenzíven használta ki az eddigi idejét. Naponta legalább 14 vagy még több órát volt a gyárban Milton Keynes-ben, kereste a kapcsolatot a vezető személyekkel és releváns megbeszéléseket folytatott. Ami megkülönbözteti, vagy mássá teszi [Hornertől], az az, hogy ő egy kiváló mérnök, a megbeszélések pedig jobban a technológiára koncentrálnak, ami a célunk is volt a kinevezésével.”

    Különös feledékenység sújtja Jos Verstappent, mióta a Red Bull menesztette Hornert

    Lévén nemcsak a háttere eltérő, hanem a személyisége is, Mekies-en már a Belga Nagydíjon is látszott, hogy másként intézi a dolgokat, mint Horner – akivel egyébként rendszeresen beszél, és akinek nem győzött hálálkodni –, amire jó példa Chris Medland újságíró a Pit Pass F1 Podcastban még Spában megosztott megfigyelése.

    „A mai nap végén történt egy érdekes fejlemény. Az előzmények ellenére [Mekies] elsétált a paddockban a Mercedeshez és egyenesen bement egy találkozóra Toto Wolff-al. Szerintem ezt nagyon érdekes látni. Nem mondták el, hogy mi volt a találkozó oka, de a Mercedes megerősítette, hogy előre tervezett meeting volt, [Mekies] azért ment oda. Ezután rájöttem, hogy nem tudok felidézni a múltból olyan jelenetet, hogy Christian Horner átmegy a Mercedeshez egy megbeszélésre, úgyhogy ha volt is, eléggé ritkán. Valamilyen oknál fogva Laurent viszont az első hétvégéjén átment” – ecsetelte Medland.

    Az újságíró viccelődött is egy kicsit, hogy Mekies talán csak figyelmeztetni akarta Wolffot, hogy ne igazolja le Max Verstappent, majd ismét kiemelte, hogy egészen másként indul Mekies kapcsolata Red Bull-főnökként Wolff-al, mint amilyen Horner és az osztrák viszonya volt. „Olyan, mintha Mekies érkezése új kezdetet jelentene.”

  • A McLaren verhetetlen lehet, az egyik topcsapat nagyon szenvedhet a Magyar Nagydíjon

    A McLaren verhetetlen lehet, az egyik topcsapat nagyon szenvedhet a Magyar Nagydíjon

    A jubileumi 40. Magyar Nagydíj pénteki edzésnapján látottak alapján normál körülmények között a McLaren alighanem érinthetetlen lesz a vasárnapi versenyen, de nagy kérdés, hogy mögötte miként alakul majd a sorrend.

    Lando Norris mindkét pénteki szabadedzést az első helyen zárta a Hungaroringen, Oscar Piastri pedig mindkétszer második lett mögötte. A McLaren tehát egy körön verhetetlen volt, de a második tréningen teljesített megtankolt autós etapok alapján a 40. Magyar Nagydíjon is az lesz.

    Amit egyértelműen leszűrhettünk a pénteki napból, hogy a Hungaroringen már egyetlen körön is óvni kell a gumikat, ami nehezebbé teszi a kompromisszumkötést a beállításokkal, és a szokottnál nehezebb megtalálni azt az arany középutat, ami az időmérőre és a versenyre is megfelelő alapokat szolgáltat. A pálya állapota rohamosan javult, az aszfalt pedig  jobban megdolgozta a közepes keveréket, mint a lágyat.

    Ami a megtankolt autós etapokat illeti, azokon nem valamelyik McLaren-pilóta teljesítette a legjobb körátlagot, hganem Fernando Alonso, de mivel a spanyol lágy gumikat használt és csak 4 kört tett meg, az ő idejei nem mérvadók. Eközben Piastri és Norris eltérő módon közelítette meg ezt a szakaszt és utóbbi sokkal agresszívabban kezdett.

    A második szabadedzés megtankolt autós etapjainak körátlagai:

    1. Alonso 1:22,030 4 kör lágy
    2. Piastri 1:22,130 9 kör közepes
    3. Norris 1:22,132 7 kör közepes
    4. Leclerc 1:22,214 7 kör közepes
    5. Antonelli 1:22,359 10 kör közepes
    6. Hamilton 1:22,407 8 kör lágy
    7. Albon 1:22,427 9 kör közepes
    8. Russell 1:22,450 6 kör közepes
    9. Verstappen 1:22,476 9 kör közepes
    10. Sainz 1:22,658 11 kör közepes

     

    Az is látszott, hogy a különböző autók másként kezelték az abroncsokat egy körön: a Ferrari lassan melegítette fel azokat és a kör elején jelentős hátrányba került a McLarenhez és Mercedeshez képest. A Mercedes ellenben nem küzdött a felmelegítéssel, viszont a kör végére túlmelegítette a hátsó gumikat. Az egyenesben leggyorsabb Russell a 6-os/7-es kanyarból álló sikánig még hajszálnyival Norrisnál is gyorsabb volt, a kör hátralevő részében viszont 8 tizedet kapott honfitársától és 4 tizedet Leclerc-től.

    A visszatérés a régi hátsó felfüggesztésre nagyobb stabilitást adott a Mercedesnek, a pilóták magabiztosabbak voltak, de a McLaren hátsó gumikezelését sem ők, sem más nem tudta reprodukálni. A jelenlegi erősorrend a McLaren, Ferrari, Mercedes és Red Bull sormintát rajzolja ki, de a bikásokról nem jelenthető ki egyértelműen, hogy ők a negyedik erő. Ahogy gumizódott a pálya, úgy romlott az RB21-es egyensúlya, semmi nem működött, de persze szombatra javíthatnak a beállításokon.

    Ha nem sikerül nekik, akkor a Williams és a Racing Bulls ott lehet a Red Bull sarkában – előbbi egy körön erősebb, utóbbi a megtankolt autós etapokon villogott. Az Aston Martin valószínűleg kevesebb üzemanyaggal futotta az időmérős köreit, mert a hosszú etapra Stroll nagyon visszaesett, Alonso eredményét pedig a lágy gumi és csupán 4 megtett kör miatt nehéz belőni, így velük egyelőre nem kell számolni a legjobbak között.

  • Szakértői tipp: így csinálj szelfit az F1-es versenyzővel, ha jön veled szembe

    Szakértői tipp: így csinálj szelfit az F1-es versenyzővel, ha jön veled szembe

    Nico Hülkenbergnek és Gabriel Bortoletónak már vagy nagyon elegük van az arcukba mászó rajongókból, vagy szimplán csak ennyire jófejek, mindenesetre egy gyorstalpaló videóban bemutatják, hogyan illik viselkednie annak, közös képet szeretne készíteni egy Forma–1-es pilótával.

    A szaktanácsadó a videóban maga Hülkenberg, az alany Bortoleto, a helyszín pedig a képzeletbeli paddock – azt gondolhatnánk, hogy ebben a zárt, csak szakmabeliek által belakott közegben a versenyzők szabadon mozoghatnak, de mivel ide a VIP-belépővel rendelkező vendégek is beléphetnek, és évről évre egyre többen vannak, valójában a sztároknak itt is nagyon határozottan kell viselkedniük, hogy ne tartsák fel őket.

    „Itt van Gabi, egy fiatal szupersztár – kezdi Hülkenberg a rajongóknak szóló üzenetet. – A paddockban sétál, de mindig nagyon elfoglalt, ezért nem fog megállni neked. Ha ugyanis megáll, mindenki letámadja, de őt szorítja az idő. Szóval séta közben haladj egy méterrel előtte, a szelfikamera ekkorra már legyen megnyitva, menj vele azonos tempóban, és nyomd meg a gombot. Ne várj egy jobb képre vagy jobb pillanatra, azonnal meg kell nyomnod a gombot, különben elszalasztod a lehetőséget!”

    Ez pedig azt jelenti, hogy ha a sebtében elkapott pillanatban a rajongó vagy a versenyző éppen nem a legjobb ábrázatát mutatja, azzal kell beérni. A versenyzők persze törekszenek rá, hogy mindig a jobb arcukat mutassák, amikor veszi őket a kamera, de vannak pillanatok, amikor ők is teljesen tehetetlenek a természet erejével szemben – egy a Magyar Nagydíj hétvégéjén készült másik videó szintén éppen Hülkenberget örökíti meg, amint az F1 kamerái előtt adott interjú során egy irgalmatlanul nagyot tüsszent.

  • Norris és Piastri bajnoki harca egyáltalán nem úgy alakul, ahogy csapattársak között szokott

    Norris és Piastri bajnoki harca egyáltalán nem úgy alakul, ahogy csapattársak között szokott

    Bár az idő múlásával egyre nagyobb téttel bírnak a versenyek, az egymással szembeni incidenseik száma pedig csökkenni nem, csak nőni tud, Lando Norris és Oscar Piastri egyelőre mégsem esett egymás torkának, nem kezdett sárdobálásba a feszült bajnoki harc hevében. Andrea Stella csapatfőnöknek van erre egy megfejtése.

    Tekintsünk csak végig azokon a viszonylag ritkán előforduló eseteken az F1 utóbbi évtizedeiből, amikor egy szezonban két kiegyenlített teljesítményt nyújtó csapattárs harcolt a világbajnoki címért. Lewis Hamilton és Nico Rosberg, Ayrton Senna és Alain Prost, vagy akár 2010-ből Sebastian Vettel és Mark Webber házon belüli csatájáról is elmondható, hogy a feleknek rosszabb viszonyban váltak el az útjaik, mint amilyenben csapattársi együttműködésüket kezdték. A tét súlya, az elkerülhetetlen vitás esetek a pályán óhatatlanul feszültséget keltenek a versenyzők között, az érzelmeket pedig ilyenkor nem könnyű kordában tartani, ez pedig az egymással és a csapattal való viszonyukon is örökös csorbát ejthet.

    Norris és Piastri is átestek már idén Montrealban az első ütközésükön, több versenyen is test-test elleni harcot vívtak a győzelemért, főnökük azonban úgy látja, hogy a brit és az ausztrál között egyáltalán nem romlott meg a viszony, ez pedig annak köszönhető, hogy a McLaren különösen nagy figyelmet fordít erre az aspektusra.

    „Az Oscar és Lando közötti kapcsolat valójában még javul is. Ez pedig nem véletlenül alakul így, hanem azért, mert foglalkozunk a kapcsolatokkal. A kapcsolatok ugyan kevésbé tapinthatóak, de ugyanolyan alapvető fontosságúak, mint az aerodinamika. Nem csak arról van szó, hogy a versenyzők hogyan viszonyulnak egymáshoz, hanem arról is, hogyan viszonyulnak a csapathoz” – mondta Stella a Magyar Nagydíj pénteki sajtótájékoztatóján, majd rámutatott, hogy a tavalyi hungaroringi verseny, amelyen Norris belátásán múlt, hogy elengedi-e a győzelemért a csak egy biztonsági taktika miatt mögé került Piastrit, nagy szerepet játszott a karakterformálásban.

    „A tavalyi magyarországi versenyt követően nagyon sok időt töltöttünk annak kielemzésével – a versenyzőinkkel külön-külön, és közösen is –, mi is történt ott valójában. Próbáltunk minél többet tanulni egymásról, és emlékeztettük magunkat arra, hogy a Forma–1 nehéz, így mi is rendszeresen fogunk nehézségekkel szembesülni.”

    „Csapatként azt tehetjük, hogy gondoskodunk róla, Lando és Oscar is hajszolhassa a céljait, de mindezt úgy, hogy közben megvédjük a csapat érdekeit. Szerencsés csapatvezetőnek mondhatom magam, mert a két versenyzőnk nagyon tisztességes, egyenes, becsületes, mindenekfelett pedig tisztában vannak vele, hogy nemcsak a jelenlegi céljaink elérése a feladatuk, hanem az is, hogy eközben megóvjuk az ő karrierjüket és a McLaren Racing jövőjét” – mutatott rá a McLaren csapatfőnöke.

  • Kiderült, hogyan került egy törölköző Verstappen autójába – és miért szerencse, hogy puha volt

    Kiderült, hogyan került egy törölköző Verstappen autójába – és miért szerencse, hogy puha volt

    A második szabadedzés bizarr közjátékát okozta Max Verstappen a Magyar Nagydíjon, amikor egyszer csak kihajított a Red Bulljából egy törölközőt a pályára. Az FIA vizsgálatot indított az ügyben, és az ítélet is viszonylag hamar megszületett.

    A felügyelők nem Verstappen akciójában találtak elítélnivalót, aki a 3-as és a 4-es kanyar között lelassított, a pálya jobb szélére húzódott, és úgy dobta ki az autóba nem illő tárgyat, hogy az lehetőleg ne kerülhessen más versenyzők útjába. Ehelyett az eset gyökerénél keresték a problémát, vagyis annak próbáltak utánajárni a holland pilóta részvételével zajló meghallgatáson, hogyan történhetett meg, hogy senkinem nem tűnt fel a törölköző jelenléte, mielőtt kiengedték az 1-es számú Red Bullt a garázsból.

    „A versenyző elmagyarázta, hogy amíg a garázsban volt, a törölköző az öléből lecsúszott az ülésének az oldalára, a csapat pedig nem volt tudatában annak, hogy a tárgy a pilótafülkében maradt. Amikor a versenyző észrevette, hogy ott van, a pálya szélére húzódott, és igyekezett olyan messzire dobni azt az autótól, amennyire csak tudta” – áll a felügyelők közleményében.

    „A felügyelők megállapították, hogy mivel a törölköző magában hordozza annak veszélyét, hogy lecsússzon a versenyző lábai közé és akadályozza őt az autó irányításában, ezért a csapat veszélyes állapotban küldte az autót a pályára. Ugyanakkor ez az eset megkülönböztetendő attól, mint amikor egy kemény (és ezáltal potenciálisan veszélyesebb) tárgyat hagynak a pilótafülkében, és annál enyhébbnek tekinthető. Így a csapat figyelmeztetésben részesül.”

    A csapat tehát ezzel a megrovással olcsón megúszta a történteket, hiszen az ítéletnek sem a hétvége eredményére gyakorolt hatása, de még csak anyagi vonzata sincs.

  • Verstappen szemetelt a Hungaroringen, Norris nagyot mentve lett a péntek leggyorsabbja

    Verstappen szemetelt a Hungaroringen, Norris nagyot mentve lett a péntek leggyorsabbja

    Lando Norris zárt a legjobb idővel a Magyar Nagydíj második szabadedzésén, de az egy óra során átvészelt egy ijesztő pályaelhagyást, a végjátékban pedig kis híján összeütközött csapattársával, Oscar Piastrival.

    A 17 órakor kezdődő második gyakorláson már a teljes állandó mezőny vette birtokába a Hungaroringet. Ez nem csak azt jelentette, hogy Nico Hülkenberg visszavette a Saubert Paul Arontól, hanem azt is, hogy az első gyakorlást izomfájdalmak miatt kihagyó Fernando Alonso részvételét jóváhagyták az orvosok, így a kétszeres bajnok nem fog hiányozni a versenyhétvégéről.

    A hőmérsékleti értékek alatta maradnak a nyár közepi Magyar Nagydíjaktól megszokottaknak, egyelőre nincs izzasztó hőség, de a késői kezdés is hozzájárult, hogy a levegő hőmérséklete 28°C-os, és az aszfalté is csak 38°C-os volt az edzés során. Az előrejelzések szerint pedig a hétvége folytatására is maradnak ezek a kilátások, sőt, vasárnap a nagyobb lehűlést akár csapadék is kísérheti.

    A pénteki második gyakorláson is folytatódott a McLaren fölénye, előbb a közepes, majd a lágy keverékeken is ők jegyezték a legjobb köridőt, végül pedig Lando Norris zárta a napot az élen 1:15,624-es idővel, három tizedmásodperces előnnyel csapattársa, Oscar Piastri előtt. Mögöttük Charles Leclerc és az Aston Martinnal Lance Stroll végzett még fél másodpercen belül Norrishoz képest, de a visszatérő Alonso is az ötödik helyen zárt a csapat számára biztató edzésen.

    A két McLaren pilóta a köridőben meglévő előnye dacára az edzés két leglátványosabb pályaelhagyását is bemutatták: Piastri a középső szektorban tette ki a fűre a McLaren jobb hátsó kerekét, Norris pedig az utolsó kanyarban csúszott ki, de össze tudta szedni az autót.

    A legbizarrabb történés azonban az edzést csak a 14. helyen záró Max Verstappenhez kötődik, aki az egyik körében a 3-as és a 4-es kanyar közötti egyenesben egyszer csak kihúzott egy kis törölközőre hasonlító ruhaanyagot a pilótafülkéből, és a pálya szélére húzódva egy hanyag mozdulattal a jobb oldalon kidobta azt az autóból. Az FIA azonnal jelezte is, hogy vizsgálják Verstappent a történtek miatt, alighanem veszélyhelyzet okozásának vádjával, amit vagy a törölköző kidobása, vagy már az autó ilyen állapotban való pályára küldése jelentett.

    A leintés pillanataiban a két McLaren még egymással szemben is átvészelt egy necces helyzetet: Norris a bokszutcából érkezett, de elfékezte magát az 1-es kanyar előtt, a külső íven éppen érkező Piastri pedig a biztonságosnál közelebb került hozzá, miközben bevette a kanyart – de az ütközés szerencsére elmaradt a két bajnoki rivális között.

    Az F1-es hétvége programja szombaton a 12:30-kor kezdődő harmadik szabadedzéssel folytatódik.

    A második szabadedzés végeredménye:

  • Fernando Alonso visszatér az autóba a Magyar Nagydíj második edzésére

    Fernando Alonso visszatér az autóba a Magyar Nagydíj második edzésére

    Fernando Alonso nélkül kezdődött a Magyar Nagydíj hétvégéje, az Aston Martin pedig most elárulta, hogy nélküle is folytatódik-e.

    A 40. Magyar Nagydíj első szabadedzése előtt két órával érkezett a hír, hogy Fernando Alonso a hátában fellépő izomfájdalmak miatt kihagyja a gyakorlást. Ezzel kérdésessé vált a kétszeres világbajnok szereplése az idei versenyen, hiszen az Aston Martin nem közölte, hogy a második szabadedzésre Alonso visszatér-e. Végül visszatért, azt ugyanakkor csak remélni lehet, hogy végig fogja tudni csianálni az egész hétvégét.

    „Fernando visszatér az AMR25-ös pilótafülkéjébe a ma délutáni második edzésre. Úgy döntöt, hogy kiüli a nyitóedzést, hogy limitálja az autóban töltött idejét, miközben izomsérüléssel küszködik a hátában. Miután ma reggel további kezelést kapott, az FIA orvosilag megadta neki a zöld utat, így Fernando visszatér Lance mellé. Felipe Drugovich sűrű első edzésen van túl Lance-el együtt, amely során fontos adatokat gyűjtött, miközben a csapat folytatta a legutóbbi fejlesztések értékelését” – áll az Aston Martin közleményében.

    Remélhetőleg Alonso sérülése nem fog rosszabbodni, és a 2003-ban első győzelmét a Hungaroringen megszerző spanyol holnap és vasárnap is fog tudni vezetni.

  • „Hogyan lehet arc nélkül élni?”; „nem fogják felismerni” – 49 éves az F1 leghíresebb balesete

    „Hogyan lehet arc nélkül élni?”; „nem fogják felismerni” – 49 éves az F1 leghíresebb balesete

    49 évvel ezelőtt szenvedte el Niki Lauda a kis híján halálos kimenetelű balesetét. A néhai háromszoros világbajnok könyvében többek között arról is megemlékezett, hogy hogyan írtak az állapotáról az egyik neves német lapban.

    1976. augusztus 1-én, azaz éppen 49 éve történt meg a Forma–1 történetének egyik, ha nem a legismertebb balesete. Ekkor rendezték meg a Német Nagydíjat, az utolsót a legendásan veszélyes Nürburgring Nordschleifén. Mint azt bizonyára sokan tudják, Niki Lauda a második körben falnak csapódott, az autója kigyulladt, az osztrák pilóta pedig kis híján belehalt sérüléseibe. A pályafutását három világbajnoki címmel befejező legenda könyvében természetesen részletesen beszámolt a baleset előzményeiről, illetve következményeiről.

    A történet az év tavaszán kezdődött, amikor azt javasolta, hogy a biztonsági kockázat miatt bojkottálják a futamot, ám ezt leszavazták. Ekkor az a pletyka is elterjedt, hogy Laudának nem fekszik a pálya, de cáfolta, hogy ez állt volna a háttérben.

    Ami magát a futamot illeti, a pole pozíciót bajnoki riválisa, James Hunt szerezte meg, a Ferrari versenyzője pedig mellőle rajtolhatott. A verseny felszáradó pályán kezdődött, így nem volt egyértelmű, hogy a száraz vagy a nedves pályás gumik lesznek az alkalmasabbak. Végül mindkét éllovas rosszul döntött, és az első kör végén kénytelenek voltak bemenni slickekért.

    Miközben Lauda próbált felzárkózni, az autója a Bergwerk-kanyarban hirtelen kitört jobbra és a falnak csapódott, majd kigyulladt. Laudát négy pilótatársa húzta ki a roncsból, ám már így is súlyos égési sérüléseket szenvedett, de nem ez volt a legfőbb probléma. Az osztrák versenyző azonban erre már nem is emlékezett, ugyanis a baleset előtti utolsó emléke az volt, hogy elhagyja a bokszutcát, a következő mozzanat, amely megvolt neki, pedig már bőven a baleset után volt.

    A baleset:

    „Emlékszem, a helikopterben folytatott megbeszélésekre – idézte fel Lauda a ’To Hell and Back’ című önéletrajzi könyvében. – Egy hordágyon fekszem. Fáradt vagyok, aludni szeretnék, semmi más nem érdekel. Hamarosan vége lesz. Csak az intenzív osztályon töltött negyedik nap után gondolták azt az orvosok, hogy túl fogom élni.”

    Lauda ugyanis annyira rossz állapotban volt, hogy az utolsó kenetet is feladták neki. A belélegzett füst miatt tüdeje komolyan károsodott, és a vérében is veszélyes elváltozások történtek. Ekkor még háttérbe szorult, hogy a fején, az arcán, valamint a kezén is súlyos égési sérüléseket szenvedett, hiszen ezek nem voltak életveszélyesek.

    Bár abban az állapotában nyilvánvalóan képtelen volt újságot olvasni, Lauda felidézte, hogy a lapok már akkor is az arcával foglalkoztak. A Bild például azzal a címlappal jelentkezett, hogy „Úristen, hova tűnt az arca?”. A cikkben pedig ez állt: „Niki Laudának, a világ leggyorsabb autóversenyzőjének már nincs arca. Inkább a nyers húsra hasonlít, ahonnan kiállnak a szemgolyók.”

    Miután túl volt a legrosszabbon, de „szerencsére” még mindig nem tudott újságot olvasni, a német lapban újabb cikk jelent meg Laudáról. „Niki Lauda túlélte… de tud-e egy ember arc nélkül élni?” – állt a címben. A cikkben pedig borzalmas jövőt jósoltak az osztrák versenyzőnek, ami a kinézetét, illetve az abból adódó következményeket illeti.

    „Hogyan fog szembenézni az élettel arc nélkül? – tette fel a szerző a kérdést. – Rémálomszerűen hangzik, de még ha a teste újra teljes mértékben működni is fog, legalább hat hónapig nem mutatkozhat a nyilvánosság előtt. Az arcának a helyreállítása 1979-ig tart. Ennyi időbe telik majd az orrának, a szemhéjának és a szájának a rekonstrukciója. Az új arc nem fog hasonlítani az előzőhöz. Laudát csak a barátai fogják felismerni, és csupán a hangjáról és a gesztusairól.”

    Embed from Getty Images

    Lauda sérülései élete végéig nyomot hagytak az arcán

    A cikk persze mindenben tévedett, Lauda pedig nemhogy hat hónappal, hanem hat héttel a balesete után autóba ült, és egy szenzációs negyedik helyet szerzett Monzában. Azt viszont kezdetben nem tudhatta pontosan, hogy mi állhatott a baleset hátterében, ugyanis ő maga nem emlékezett rá, a Ferrari pedig nem adott ki hivatalos közleményt. Később arra jutott, hogy többé-kevésbé osztja a Ferrari akkori vezető szerelőjének, Ermanno Cuoghinak az elméletét, miszerint a motorblokkot a bal hátsó felfüggesztéssel összekötő rúd levált. Az olasz szakember ráadásul azzal is tisztában volt, hogy ez a hiba már korábban is előfordult a csapat autóinál.

    A baleset helyszínével kapcsolatban közismert tény, hogy a Nordschleife abban az évben adott utoljára otthont Forma–1-es futamnak. Ezt sokan Lauda balesetével kapcsolták össze, de az érintett leszögezte, hogy a kettőnek nincs köze egymáshoz. A pálya ugyanis az év végén automatikusan elvesztette a szükséges besorolást.

    Megindult a helyettes keresése

    Míg Lauda csodával határos felépülése a legtöbbek számára ismert, egy két másik aspektus, valamint egy ezzel párhuzamosan zajló huzavona viszont talán már kevésbé.

    Luca Dal Monte Enzo Ferrariról szóló életrajti könyve egy egész fejezetet szentel ennek az időszaknak. A baleset után Daniele Audetto, a Ferrari akkori csapatmenedzsere felhívta Enzo Ferrarit, a Ferrari alapítóját, és elmondta neki, hogy mi történt, és hogy az akkor 27 éves pilótát kórházba szállították, az állapota kritikus. Audetto hozzátette, a helyzet annyira reménytelennek tűnik, hogy könnyen lehet, hogy már a következő napfelkeltét sem éri meg.

    A Commendatore megdöbbent a hallottakon, ugyanakkor messze nem először tapasztalt meg ilyesmit, hiszen 78 éves korára már számtalan versenyzőjét veszítette el baleset következtében, addigra pedig úgy volt vele, hogy nem szabad foglalkozni a halállal, hanem előre kell nézni. Ennélfogva hiába sokkolták a hírek, igyekezett racionális döntést hozni. Abban a pillanatban pedig úgy gondolta, hogy minél hamarabb meg kell találnia Lauda helyettesét.

    Persze az idény közepén az élversenyzőket nehéz átcsábítani, még akkor is, ha a Ferrariról van szó. Egyvalaki viszont finoman szólva sem nagycsapatnál szerepelt: Emerson Fittipaldi arra az évre igazolt át a McLarentől bátyja, Wilson istállójához, a Copersucarhoz. Ferrari pedig úgy gondolta, hogy egy világbajnokot egy másik világbajnokkal kell helyettesíteni. Bármilyen szörnyen is hangzik, az ő hitvallása szerint a pilóta is csak az autó egyik „alkatrésze”.

    NE HASZNÁLD!!!
    Fittipaldi nem hagyta ott a családi csapatot | Fotó: DPPI

    Audettót tehát arra utasította, hogy egészen 1978-ig ajánljon szerződést Fittipaldinak. A további két év nem véletlen, hiszen a csapat másik versenyzőjét, Clay Regazzonit az év végén már egyébként is el akarta küldeni. Innentől kezdve elszeparálta magát a külvilágtól, és a csapatmenedzser hívására várt: egyfelől arra számított, hogy közli Lauda halálhírét, másfelől nyilvánvalóan tudni akarta kiszemeltjének válaszát. Mindeközben beszélt néhány újságíróval (sokkal kevesebbel, mint ahányan ténylegesen keresték), de ezen beszélgetések során sok olyan pillanat volt, amikor csak keresték a szavakat.

    Másnap Lauda felébredt a kómából, de a helyzet továbbra is kétségbeejtő volt: az osztrák versenyző nagyon csúnyán megégett, de ennél is nagyobb baj volt, hogy a tüdeje igencsak károsodott. Az orvosok ráadásul a lehetséges komplikációk miatt is aggódtak, azt pedig pláne senki nem hitte, hogy valaha visszatérhet a versenypályákra. Ha pedig ez nem lenne elég, a lába is megsérült, így az amputációt sem zárták ki.

    A következő napokban Lauda már kommunikált feleségével, Marlene Knausszal, valamint öccsével, Floriannal, és az orvosok is optimistábbak voltak, de még mindig csak 50 százalékot adtak a túlélésére. Augusztus 4-én, vagyis három nappal a baleset után Luca di Montezemolo, a Ferrari akkori menedzsere és későbbi elnöke meglátogatta őt a kórházban.

    A két fél baráti viszonyban volt, de a látogatás többről szólt ennél. Fittipaldi ugyanis időközben elutasította a Ferrari ajánlatát, így Enzónak új jelölt után kellett néznie. A következő kiszemeltje Ronnie Peterson volt, ám ő azon kevés versenyzők közé tartozott, akivel Laudának volt konfliktusa még az F1 előtti korszakukból.

    A címvédő akkor még elfogadta, hogy ideiglenesen helyettesre van szükség, de ha valakit, akkor a svéd pilótát biztosan nem akarta látni az ülésében. Éppen ezért arra kérte Montezemolót, hogy járjon közbe az ügyben, aki ezt meg is tette, és beszélt Gianni Agnellivel, a Fiat akkori első emberével, Agnelli pedig meggyőzte Ferrarit, hogy tegyen le Peterson megszerzéséről.

    A sértődött Ferrari kicsinyes bosszút állt Laudán, de ő így is világbajnok lett, majd azonnal lelépett

    Az Osztrák Nagydíjon végül egyetlen Ferrari sem volt ott (hogy miért, arra később kitérünk), míg Zandvoortban csupán Regazzoni állt rajthoz. Eközben, három héttel a baleset után Lauda bejelentette, hogy még abban az évben visszatér a pályára. Az eredeti terv az október 3-i kanadai forduló volt, ezzel együtt addigra már próbálta megakadályozni, hogy Enzo Ferrari tovább keresse a helyettesét.

    Nem sokkal később már Fioranóban is megjelent tesztelés céljából, de Ferrari nem adta fel. Bár már maga sem feltétlenül tudta, hogy 1976-ra vagy 1977-re keres pilótát, de végül előbbi lett a megoldás, és megegyezett Carlos Reutemann-nal, hogy az Olasz Nagydíjtól kezdve beül az egyik Ferrariba. Lauda dühösen fogadta a hírt, a többi pedig, mondhatni, történelem: az osztrák pilóta már Monzában autóba ült (ott végül három autóval szerepeltek), és a körülményeket figyelembe véve a remek negyedik pozícióban zárt. Az argentin pilótának pedig az volt az egyetlen versenye a Scuderiával abban az évben, de 1977-ben elfoglalta Regazzoni autóját.

    Ismét felmerült a Ferrari kilépése

    Lauda küzdelmével párhuzamosan komoly sportpolitikai játszma is zajlott, és nem csak a színfalak mögött. Négy nappal a baleset után ugyanis Ferrari bejelentette, hogy határozatlan ideig felhagy az F1-es versenyzéssel. Az utolsó csepp a pohárban a Brit Nagydíjjal kapcsolatos döntés volt, miszerint visszaadták James Hunt győzelmét. (A későbbi világbajnokot később ismét kizárták, de ezt akkor még nyilvánvalóan nem lehetett tudni.)

    A Commendatorét ugyanakkor már jó ideje zavarta, hogy szerinte egy Ferrari-ellenes mozgalom szerveződött a nemzetközi szövetség vezetésével, és ez a számukra kedvezőtlen döntésekben mutatkozott meg. Emellett azzal sem volt kibékülve, hogy a kérdéses ügyekben az olasz autósport vezető szervei sem álltak be mögé, ellenben a sikerekből rendre ők is kértek egy szeletet maguknak.

    Mindenki megfeledkezett róla, most 86 millió forintnak megfelelő összegért vették meg Lauda ajándékát

    Persze a kiszállást valójában hosszabb távon egyáltalán nem gondolta komolyan, csupán nyomást szeretett volna gyakorolni az érintettekre. Első lépésként meghívta az olasz versenybizottság vezetőit Fioranóba, hogy vizsgálják meg Lauda összetört Ferrariját. Korábban a Német Nagydíj szervezői már megtették ezt, és arra jutottak, hogy a Ferrari felelős volt a történtekért: egyrészt a felfüggesztés egyik alkatrésze eltört, másrészt a kocsiban nem volt automatikus tűzoltókészülék. Ferrarinak ez már egy részsiker volt, az pedig pláne, hogy a bizottság vezetői valósággal könyörögtek neki, hogy gondolja át a döntést, és ne hagyja ott az F1-et.

    Ahogyan azt már korábban említettük, az Österreichringre végül valóban nem mentek el, de ez volt az egyetlen futam, amelyet kihagytak, Ferrari ugyanis aztán írt egy levelet az olasz autóklubnak, és megfogalmazta, hogy hajlandó a visszatérésre, de ha a Forma–1-be is begyűrűzik a zsarolás és a korrupció, akkor szerinte neki már nem lesz hely. Végül augusztus 23-án dőlt el végleg, hogy a Ferrari a továbbiakban is ott lesz a mezőnyben.