Kategória: Formula 1

  • Bármennyire is felhúzza magát Verstappen a pályán, egy pillantás mindig megnyugtatja

    Bármennyire is felhúzza magát Verstappen a pályán, egy pillantás mindig megnyugtatja

    Saját kollégái és főnöke szerint is az teszi kiemelkedővé és példaképpé Max Verstappent a jelenlegi mezőnyben, hogy éjjel-nappal az autóversenyzésnek él – a holland szerint azonban van az életében egy tényező, ami képes teljességgel zárójelbe tenni mindazt, ami a versenyhétvégéken történik vele.

    Verstappen 200. Red Bull-os versenyének apropóján Laurent Mekies, a Red Bull új csapatfőnöke, valamint Gianpiero Lambiase, a holland versenymérnöke méltatták a pilóta kvalitásait és a sportra gyakorolt, ma még felmérhetetlen hatását egy a csapat által a Magyar Nagydíj hétvégéjén készített videóban.

    Maga a négyszeres világbajnok szerényen reagált minderre, sejtése szerint a csapatban való megbecsültsége annak is köszönhető, hogy versenyzői léte ellenére nem vágyik kitűntetett szerepre az istállón belül, s két lábbal a földön tudott maradni még a 2023-as sikerév után is, amely során 19 győzelmével az F1 történetének legdominánsabb szezonját szállította.

    „Mindig fontos, hogy hűek maradjunk önmagunkhoz. Akkor is, amikor a csapattal vagyok. Megvoltak a sikeres időszakaink, a sikerhez pedig nagyon könnyű hozzászokni. Ezért lényeges, hogy mindig próbáljunk jobbak lenni, mindig akarjunk többet, de tegyük ezt egészséges keretek között, és ne érezzük magunkat hirtelen rocksztárnak” – fogalmazott Verstappen.

    „Kellemes érzés számomra, hogy a csapatban mindig egy második családra lelek. Ennek köszönhetem, hogy sohasem érzem magam furcsán, amikor belépek a garázsba – én is csak egyike vagyok a srácoknak, csak nekem épp az a dolgom, hogy beüljek az autóba.”

    Bár mérnöke szerint Verstappen a valóságban nem olyan öntörvényű, mint azt olykor a felhevült rádióüzenetei során mutatja magáról, azért egy-egy balul elsült szituáció után a verseny utáni érzelmei kétségtelenül valósak. A holland életében idén beállt nagy változás viszont, miszerint április végén apa lett, abban már bizonyosan segít számára, hogy a frusztrációját otthonra már ne vigye magával.

    „Még ha egy rossz verseny vagy egész hétvége is van mögöttünk, hazaérkezve ez az egész nem igazán számít. Meglátom a kislányom, aki rám mosolyog, és minden rendben van, az élet megy tovább. És végső soron ez a legfontosabb” – mondta Verstappen, akinek életében Lily születése óta megváltoztak a prioritások, még ha a szabadidős szimulátorozásról nehezen is mond le.

  • „Ugyanazokat a beállításokat akarom, mint Lewis!” – fordult a kocka a Ferrarinál

    „Ugyanazokat a beállításokat akarom, mint Lewis!” – fordult a kocka a Ferrarinál

    Charles Leclerc morgó hangon kiáltozik, miközben Lewis Hamilton széles mosoly kíséretében elsétál a győzelmekkel, sőt egy alkalommal a brit még nagyvonalúan meg is áll a pályán, hogy bevárja ellenfelét. Hogy mi történt a Ferrarinál? Előkerültek a videojátékok!

    Folytatást kapott az az áprilisi videó, amiben Hamilton és Leclerc sorrendbe állították a szerintük legjobb játékokat: most ki is próbáltak néhányat egymás ellen!

    Először a GoldenEye került elő, ami viszont nem tűnt fel a korábbi top 15-ös listájukon. Ez egy igazi retró first-person shooter játék 1997-ből, amelyen a feladat pofonegyszerű: fel kell venni egy fegyvert, aztán azzal lelőni a másikat!

    Talán a generációs különbség is kiütközött az erőviszonyokban, hiszen Hamilton már 12 éves volt a játék megjelenésekor, Leclerc viszont csak abban az évben született: a brit játszi könnyedséggel nyerte a fordulókat, s fölényeskedve azt mondta, „egyszer sem fogsz elkapni”, miközben Leclerc egyre frusztráltabb lett, és ugyanolyan beállításokat követelt magának a kontrolleren, mint amiket Hamilton használ. Ezzel hangzásra tényleg megváltozott a leányzó fekvése a Ferrarinál, hiszen június végén még a brit ismerte el, hogy ha jobb eredményeket akar elérni a versenypályán, jobban igazodnia kell az autójával Leclerc beállításaihoz.

    Előkerült aztán a mindkettőjük által jól ismert versenyzős játék, a MarioKart is, de az erőviszonyok itt sem változtak: Hamilton már a rajtnál nagy előnyre tett szert és eltűnt Leclerc látóteréből – de csapattársa kérésére később megállt a pályán és bevára őt, hogy éles csatát vívhassanak a győzelemért. A váratlan fordulatairól ismert játék ezúttal sem hazudtolta meg magát, Leclerc az utolsó kör utolsó kanyarjában rákapcsolt és megelőzte Hamiltont a célban, hogy aztán úgy örüljön, ahogy az F1-es versenyek végén idén még egyiküknek sem volt lehetősége.

    És úgy tűnik, a párharcnak 1:1-es állásról még lesz folytatása, hiszen a videó végén a 90-es évek játékainak stílusában kezdett el villogni az erre utaló felirat: to be continued.

  • Simán lehet, hogy jövőre a Williams kezd el versenyeket nyerni, mondja az állását vesztett McLaren-pilóta

    Simán lehet, hogy jövőre a Williams kezd el versenyeket nyerni, mondja az állását vesztett McLaren-pilóta

    Jó irány az F1 számára a jövő évtől tovább fokozott elektrifikáció? És mi a helyzet a saját karrierjével azok után, hogy a Formula E-ben megszűnt alóla a McLaren? Az FE egyik legsikeresebb pilótájával, Sam Birddel beszélgettünk a Magyar Nagydíj hétvégéjén.

    Bird azon kiváló formaautós versenyzők egyike, akik karrierjük során az igazán nagy lehetőségekről mindig lecsúsztak. Dolgozott ugyan a Mercedesszel (az F1-es szimulátorban), a Ferrarival (a WEC LMGTE-kategóriájában) és a McLarennel is (az FE-ben versenyezve), de ezek mégsem azok a vadászmezők, amelyekről ezek a nagycsapatok a leginkább híresek.

    A McLaren ráadásul három év után a most júliusban véget ért szezonnal ki is szállt az FE-ből, s mivel vásárlót sem talált a csapatára, az istálló teljesen eltűnik a mezőnyből. Ezzel a 38 éves Bird is állását veszítette, és azok után, hogy a 2014-es kezdetektől fogva állandó tagja az elektromos szériának, most a paddockbeli pletykákból úgy tűnt, ezzel 11 szezon után véget is érhet ez a kaland a brit számára.

    Egy másik paddockban, a hungaroringiben azonban ő maga cáfolta meg a racingline.hu-nak, hogy ez így lenne. Bird a BBC-vel volt jelen a Magyar Nagydíjon, hiszen már négy éve mintegy mellékállásként F1-es szakértőként is ténykedik a csatornának, kérdésünkre pedig elárulta, biztos benne, hogy a következő szezonban is ott lesz legalább egy bajnokság rajtrácsán.

    Fotó: Formula E

    „Sok tervem van, remélhetőleg hamarosan bejelenthetem őket. Azt hiszem, továbbra is ott leszek a Formula E paddockjában, és remélhetőleg a WEC paddockjában is” – mondta.

    Az FE-ben Bird a mezőny egyik legsikeresebb versenyzője a győzelmek számát illetően: 12-szer nyert, ennél csak Sébastien Bueminek és Mitch Evansnak van több kettővel, illetve Lucas di Grassinak eggyel. Ám miközben a sorozat 11 szezon alatt 10 különböző bajnokot termelt ki, Birdnek a címet egyszer sem sikerült megszereznie, az utolsó szezonja a McLarennel pedig igencsak feledhetőre sikerült, dobogós helyet sem szerzett.

    „Frusztráló volt a szezon, mert számos versenyen erősek voltunk, de aztán különféle okokból, defektek, büntetések, meghibásodások miatt nem szereztük meg a pontokat, amiket megérdemeltünk volna. Az autónk kifejezetten gyors volt, különösen a szezon első felében. Hiányzott a teljesítményünk esős körülmények között, és egyáltalán az alacsony tapadást nyújtó pályákon. Kár, hogy a McLaren már nincs többé, de köszönettel tartozok a csapatnak azért a hihetetlen lehetőségért, amit kaptam tőlük.”

    „Ha ez lenne a vége a karrieremnek a Formula E-ben, az eredményeim akkor is magukért beszélnek. Nincs miért szégyenkeznem, elégedetten tekinthetek vissza. Ugyanakkor biztos vagyok benne, hogy még nem végeztem a Formula E-vel.”

    A F1-es paddockot a jövő évi szabályok tartják lázban, amelyek még inkább az elektromos hajtástól teszik függővé az autók teljesítményét. Bármennyire is azt gondolnánk, hogy az elektromos autóversenyzés egyik úttörője támogatja ezt az irányt, Birdöt sokkal inkább az erőviszonyok átrendeződése hozza izgalomba.

    „Ebben még nem vagyok biztos – mondta az új szabályok várható sikeréről. – Tudjuk, hogyan fognak kinézni az autók, de azt nem, hogy milyenek lesznek a pályán, hogyan fog kinézni a versenyzés. A legizgalmasabb kérdésnek pedig azt tartom, hogy mi lesz az erősorrenddel. Vajon valaki előáll majd egy olyan ötlettel, amire senki más nem gondolt, és mondjuk a Williams kezd el újra versenyeket nyerni?”

    V8-as motor és drasztikus költségcsökkentés – az FIA elnöke felvázolta az F1 jövőjét

    Eközben viszont az F1-ben máris asztalon van a téma, hogy talán mégsem annyira az elektrifikáció lesz az autózás jövője, mint azt sok évvel ezelőtt, a 2026-os szabályok lefektetésekor még hinni lehetett, s nemcsak a gyártók között merült fel, hogy pár szezon múlva újabb motorformulaváltással akár a V8-as vagy a V10-es erőforrások is visszatérhetnek, de az FIA elnöke is tett erre utalást. Ráadásul a jövő évi szabályokat a szimulátorban kipróbáló versenyzők nincsenek is elragadtatva az autók várható viselkedésétől.

    „Biüzemanyagokkal lehetne használni V8-as hibrideket is akár, és azzal is hasonló üzenetet hirdetne a sport, mint jelenleg – mondta erről Bird. – De bíznunk kell az FIA-ban. Minden szabályváltozás alkalmával jönnek a panaszok, hogy ez már nem olyan jó, az autók is lassabbak lettek, de ez a sport a mérnöki teljesítmény csúcsa, így pár év alatt mindenféle kiskapukon keresztül több másodpercet fognak gyorsulni az autók – és aztán az FIA már ismét lassítani próbálja majd őket.”

  • Hamilton szerint a fizetések túl alacsonyak, a versenyzői szerződések pedig túl szigorúak az F1-ben

    Hamilton szerint a fizetések túl alacsonyak, a versenyzői szerződések pedig túl szigorúak az F1-ben

    Lewis Hamiltonnak van néhány javaslata, hogyan kellene változnia az F1-nek, hogy megfeleljen a modern kor kihívásainak. Mint mondja, ő képes akár a világ vezetőihez is személyesen eljuttatni a legfontosabb üzeneteket.

    Hamilton az F1 történetének legsikeresebb versenyzője, így mondhatni, a Ferrarival idén kezdődött együttműködése már csak bónusz, és inkább arról dönt, milyen szájízzel hagyja majd el egy napon a sportot a brit. Ha sikerülne közel két évtized után bajnoki címig juttatni a Scuderiát, azzal kétségtelenül karrierje legnépszerűbb sikerét érné el, ha viszont évekig nem tudna kilépni Charles Leclerc árnyékából, az némi csorbát ejthet utólagos megítélésén.

    A brit azonban egy a belga RTBF-nek adott interjúban azt mondja, az évek múlásával egyre kevésbé érdekli, hogyan emlékszik majd rá az utókor. A tetteivel is csak a máért igyekszik dolgozni.

    „Nincs ilyen célom, nem erre koncentrálok. Sosem beszélek arról, hogy milyen emléket akarok hagyni magam után, pedig sokszor megkérdeznek erről. Amikor fiatalabb voltam, erre még azt válaszoltam, hogy azt szeretném, ha a valaha volt egyik legjobb F1-es versenyzőként emlékeznének rám. De ma már másképp gondolkodok. Arra figyelek inkább, hogy milyen konkrét dolgokat tudok elérni” – mondta Hamilton, majd felvillantott pár területet, amelyben szerinte a sportágnak fejlődnie kell.

    „Az F1 rendszerének át kellene alakulnia. A versenyzőket olyan szerződések kötik, amelyek megtiltják számukra, hogy más csapatokkal beszélgessenek. A sport hatalmas gyarapodáson esett át, a bevétele 700 millió fontról 3 milliárdra nőtt, ez a növekedés azonban nem tükröződik vissza az alkalmazottak fizetésén. Az valamiért nem tartja a lépést az üzletág növekedésével” – mutatott rá.

    Hamilton elmondta, miért nem kell neki barátnő

    A Ferrari versenyzője felhozta még a sportban dolgozók társadalmi sokszínűségére való törekvést, valamint a környezetvédelem fontosságát – ezen területeket már évek óta zászlójára tűzte, és különböző kezdeményezésekkel, valamint milliókat elérő közösségi oldalainak használatával igyekszik is tenni értük.

    „Szerintem ez a feladatom, és én be tudok jutni a megfelelő szobákba. Olykor azt mondják nekem, hogy inkább fogjam be a szám, és csak vezessek. De én nem ilyen vagyok. Igen, vezetek, de ennél többre is képes vagyok. Le tudok ülni az Egyesült Királyság miniszterelnökével, vagy ha szükséges, akár elnökökkel is. Be tudok lépni ezekbe a szobákba és le tudom folytatni ezeket a kényelmetlen beszélgetéseket” – mondta a brit versenyző, akit júniusban hazájának miniszterelnöke, Keir Starmer is fogadott Londonban, akivel többek között az oktatási kérdésekről beszélgettek.

    „Én ilyen vagyok, és ilyen is maradok.”

  • Verstappen nem ismeri be, de a makacssága csak színjáték

    Verstappen nem ismeri be, de a makacssága csak színjáték

    Az idei Magyar Nagydíj volt Max Verstappen 200. versenye a Red Bull pilótájaként, ennek apropóján csapatfőnöke, Laurent Mekies és versenymérnöke, Gianpiero Lambiase beszéltek arról, mi minden tette a hollandot nemcsak a generáció, de az egész F1-történelem egyik legmeghatározóbb alakjává.

    A Red Bull videót is forgatott ez alkalomból a hungaroringi hétvégén, amelyben maga a holland, valamint a csapat több kulcsembere is beszélt az elmúlt immár közel tíz évről, amióta Verstappen a 2016-os Spanyol Nagydíjon csatlakozott az istállóhoz – és első nekifutásra azonnal futamot is nyert!

    Ebből a 200 versenyből 198-on Christian Horner volt Verstappen csapatfőnöke, csak az idei Belga Nagydíj előtt vette át ezt a posztot Mekies, ám ettől még neki is vannak érdekes történetei a hollandról, hiszen nem sok választotta el őket attól, hogy már 2014-ben, a Toro Rossónál is együtt dolgozzanak. Mekies akkoriban főmérnök volt a csapatnál, ám az év során egy szokatlan karrierváltással az FIA munkatársává vált, ahol egyik első dolga éppen az volt, hogy az F1-ben 17 évesen debütáló Verstappen miatt 18 éves minimális korhatárt szabjon meg a versenyzők számára.

    Ayrton Sennát szokta idézni Max Verstappen, amikor vitatkozik

    „Egyszer már majdnem kereszteződtek az útjaink. Amikor távoztam a csapattól, éppen bejelentették, hogy tesztelni fog velünk. Akkor még csak 16 éves volt, szóval hatalmas sztorit generált” – mondja a videóban Mekies.

    „Az FIA-nál folytattam, ahol pedig Max miatt teljesen újra kellett gondolnunk a szuperlicencrendszert. Persze ilyen nagyfokú átalakítás mögött sohasem csak egyetlen ok áll, de ő volt az egyik fő kiváltó faktor.”

    „Szerintem még mindig nem látjuk át teljesen, mekkora hatása volt és van Maxnek a teljes formaautós piramisra. Úgy tekint az F1-re, olyan teljeskörűen imádja a sportot a pályán és azon kívül is, hogy az a fiatalokra is hatást gyakorol. Max megmutatja, hogy tényleg akkor leszel a legjobb, ha éjjel-nappal a versenyzéssel foglalkozol. De évekre lesz szükségünk, hogy átlássuk, mekkora lenyomatot hagyott ezzel az egész sporton.”

    Lambiase a 2016-os kezdetektől fogva dolgozik versenymérnökként Verstappen mellett, az eltelt idő során pedig ők ketten szoros barátságot is alakítottak ki, noha a feszült pillanatokban a közvetítésbe bejátszott csapatrádiós beszélgetésekből a nyilvánosság úgy érezheti, hogy a holland rendre próbál szembemenni fő bizalmasának kérésével. Idővel a mérnök is megtanulta kezelni Verstappen dühkitöréseit, amelyek inkább csak a játék részei – Lambiase szerint a négyszeres világbajnok valójában egyáltalán nem olyan önfejű, mint amilyennek olykor mutatja magát.

    „Itt a pályán ő van beállítva a paddock főgonoszaként, de a pályán kívül ennek a teljes ellentétét látjuk. Őszinte, kedves és szerethető karakter, az egyik legjobb barát” – mondta.

    „Max gyengepontja a makacssága. Mindig azt gondolja, hogy ő tudja a legjobban, és igazi mérnöki kihívás, hogy bemásszak a fejébe. De megtanultam, hogy még ha adott pillanatban vissza is utasítja a javaslatomat, valójában mindent úgy szív magába, mint egy szivacs. És bár soha nem fogja elismerni, de végül mindig azt fogja csinálni, amit kértünk tőle.”

    Nemcsak az F1-be vágyó fiatalok, hanem a királykategóriában már deübált újoncok – mint Isack Hadjar, Gabriel Bortoleto vagy Kimi Antonelli – számára is példakép Verstappen. A videóból kiderül, hogy amikor Hadjar megtudta, hogy Mekies a Racing Bullstól a Red Bullhoz szerződik, mindenekelőtt amiatt gratulált a csapatfőnöknek, hogy Verstappen mellett fog dolgozni. Lambiase szerint az F1 korábbi nagyságai sem gyakoroltak ekkora hatást a feltörekvő fiatalokra.

    „Max egy igazi generációs tehetség, aki [Michael] Schumacher és Lewis [Hamilton] hagyatékát viszi tovább. Kiemelendő a mai újoncokkal való kapcsolata, akik mind felnéznek rá, olyanok akarnak lenni, ugyanazt akarják elérni, amit ő. A Forma–1-nek pedig hálásnak kell lennie ezért” – fogalmazott a versenymérnök.

  • Az F1-es versenyzőkkel könnyen elfordul, hogy benéznek egy munkanapot a naptárban

    Az F1-es versenyzőkkel könnyen elfordul, hogy benéznek egy munkanapot a naptárban

    A Forma–1-es versenyzők munkahelye közel sem nevezhető átlagosnak, George Russell pedig most egy vicces sztorival mutatott rá, mennyire könnyű is a versenyhétvégéken kívül összekeverniük, hogy milyen nap is van pontosan.

    A legtöbb munkahelyen ritkán fordul elő, hogy az ember véletlenül vasárnap is bemenjen dolgozni, és csak a cég bejárati ajtaja előtt jusson eszébe, hogy mindenki más a szabadnapját tölti. Az olyan állások esetében azonban, amelyek nem a dolgos hétköznapok és szabad hétvégék leosztása szerint telnek, az ember nehezebben tudja átlátni a munkanapok rendszerét.

    Az autósportban persze a pilóták számára a versenyhétvégék körül összpontosul a munka, a pályától távol töltött napok pedig egy összefüggő időszaknak tűnnek. Russellnek meg is gyűlik a baja annak megkülönböztetésével, hogy a hagyományos munkarendet jobban követő Mercedes-gyárban mikor tudja elérni a kollégáit.

    Ezt aközben fedte fel a brit pilóta, amikor csapattársával, Andrea Kimi Antonellivel a Mercedes motorhome-jában rajongói kérdésekre válaszoltak, s Russellnek meg kellett neveznie, melyik a kedvenc napja a héten.

    „A vasárnapot mondanám a verseny miatt, de mivel az F1 ennyire hektikus, sokszor elfelejtem, hogy milyen nap is van. Az egész összefolyik. Gyakran előfordul, hogy ráírok valakire a csapatban, és utólag jövök rá, hogy szombati szabadnapjuk van, vagy éppen egy nemzeti ünnep. Hajlamos vagyok megfeledkezni róla, hogy más embereknek van szabadságuk és életük!” – élcelődött Russell.

    „A múlt héten elmentem Brackley-be, de elfelejtettem magammal vinni a belépőkártyámat. Felhívtam Marcust [Dudley, a versenymérnöke], hogy ez a helyzet, ki tudna-e jönni elém. Mire azt mondta: »Rómában vagyok.«”

    Tegyük hozzá, egy F1-es csapatban koránt sem a versenyzők a legelfoglaltabbak, a nagydíjakra utazó, a berendezést felépítő személyzet ugyanis olykor hetekig úton van, míg a pilóták már vasárnap este hazarepülhetnek, és a következő futam helyszínére elég csütörtökön megérkezniük.

  • Rekordideje nem nyert vb-címet a Ferrari, Vasseur mégis azt kéri, amiből a rajongóknak a legkevesebb van

    Rekordideje nem nyert vb-címet a Ferrari, Vasseur mégis azt kéri, amiből a rajongóknak a legkevesebb van

    A Ferrarit már az ötödik különböző csapatfőnök vezeti azóta, hogy az istálló legutóbb világbajnoki címet ünnepelhetett, ám úgy tűnik, az időszámítás minden vezetővel újraindul, hiszen Frédéric Vasseur szerint még most, 17 év után is már csak időre van szükség ahhoz, hogy újra bajnokcsapattá formálódjon a Ferrari.

    A leghosszabb időszak, amit a Ferrari bármilyen világbajnoki cím megnyerése nélkül töltött az F1-ben, sokáig az 1983-as és az 1999-es konstruktőri cím közötti 16 év volt. Azzal viszont, hogy tavaly sem sikerült címet szereznie a csapatnak, ez az egyéni negatív rekord megdőlt, idén már 2008 óta a 17. vb-cím nélküli évük pereg, és a McLaren fölényét látva bizonyos, hogy idén sem fog megszakadni a sorozat.

    Vasseur 2023-ban vette át a Ferrari csapatvezetői posztját, és mint előtte Mattia Binotto, illetve őt megelőzően Maurizio Arrivabene, ő is a saját elvei mentén igyekszik felépíteni egy olyan csapatot, amely reményei szerint visszatérhet az F1 csúcsára. Ehhez a francia megkapta a felhatalmazást a Magyar Nagydíj hétvégéje előtt bejelentett szerződéshosszabbítással, ám továbbra is türelmet kér mindazoktól, akik lassan két évtizede várnak, hogy a Ferrari bajnoki címét ünnepeljék.

    „Meggyőződésem, hogy ehhez idő kell. Nem csak a Ferrarinál kell idő, hanem bárhol. Nézzük csak meg az F1 sikersztorijait. Amikor Christian [Horner] a Red Bullhoz csatlakozott, vagy Jean [Todt] megérkezett a Ferrarihoz, nekik is kellett egy kis idő az első sikerükig. Fel kell építeni egy csapatot, kiválasztani az embereket, akikkel dolgozni akarunk, és aztán maga a munka is időbe telik” – mondta Vasseur az F1 hivatalos csatornájának.

    A McLaren a Ferrarinál 335 nappal lassabban érte el az F1-es csapatok legnagyobb mérföldkövét

    A Vasseur az F1 legsikeresebb csapatfőnökei közül említett kettőt: közös bennük, hogy Hornernek a Red Bullnál és Todtnak a Ferrarinál egyaránt hat év kellett, hogy először bajnoki címhez vezesse a csapatot, amit aztán hosszú domináns időszak követett. Vasseur jelenleg harmadik éve irányítja a Ferrarit, és a jövő évi szabályváltozások adhatnak esélyt az előreugrásra.

    „Gyorsan akarunk reagálni, de a valóság az, hogy elég nagy a tehetetlenségünk. De küzdünk ellene, és egyértelmű célt tűztünk ki magunk elé. A vállalatban mindenki emögött áll, egy irányba evezünk. És az egyik legjobb érzés, amikor kitűzünk egy célt és mindenki meg van győződve róla, hogy elérhetjük azt” – fogalmazott Vasseur.

    „A bajnokságban a Red Bull és a Mercedes előtt állunk, de kissé el vagyunk maradva a McLaren mögött. Ám folyamatosan fejlődünk a munkamódszereinkben, a hozzáállásunkban. Összességében előrelépéseket teszünk, még ha ezek nem is mindig láthatóak a pályán. Fontos számunkra, hogy megtartsuk a második helyet és versenyeket nyerjünk a szezon végéig.”

    A Ferrari 24 pont előnnyel rendelkezik a Mercedesszel szemben a konstruktőri tabellán, a négy nagycsapat közül viszont ők az egyetlenek, akik még nem nyertek versenyt idén, és dobogós helyük is csupán öt van – pontelőnyük így főként annak köszönhető, hogy Lewis Hamilton küszködése ellenére is stabilabban szállítja az eredményeket mindkét autójával a csapat, mint a Mercedes és a Red Bull.

  • Hihetetlen gesztust tett Kimi Räikkönen a Ferrari szerelői felé

    Hihetetlen gesztust tett Kimi Räikkönen a Ferrari szerelői felé

    Kimi Räikkönen elsőszülött gyermekének keresztapja, a Ferrari kötelékében évtizedeket eltöltő Gino Rosato elmesélte, hogyan ajándékozta meg egykor a finn pilóta a maranellói istálló szerelőit. 

    Nemrég a Ferrari legendás mindenese, a maranellóiaknál két turnusban (1991–2009, 2014-2023) több mint 25 évet lehúzó Gino Rosató volt a Pitstop podcast vendége, a több mint másfél órás interjúban pedig természetesen rengeteg szó esett Kimi Räikkönenről is. A finn pilóta különleges szerepet tölt be Rosato életében, hiszen szoros barátság alakult ki a két férfi között, miután a Jégember 2007-ben a Scuderiához igazolt, amit mi sem mutat jobban, mint az, hogy Rosato lett a finn első szülött gyermekének, a gokartban szárnyait bontogató Robinnak a keresztapja.

    Rosato a Schumacher-korszakban lett igazán ismert a televízió nézői számára, miközben a háttérben a maga szintjén ő is kulcsfigurává nőtte ki magát Maranellóban. Így aztán Räikkönen szerződtetésében is megvolt a maga szerepe.

    „Kimi első lépéseit a Ferrarihoz csatlakozás felé úgy tette meg, hogy Jean Todt (a Ferrari akkori csapatfőnöke – a szerk.) és én bujkáltunk egy sarokban egy monzai utcában. Ott beszéltünk vele először. Amikor pedig a Ferrari előkészített egy szerződést, én vittem el neki Monte-Carlóban. Én nem voltam feltűnő. Ha az emberek Jean Todtot látták volna este 10-kor, hogy kopogat egy ajtón, egyből arra gondoltak volna, hogy valami nincs rendben, vagy ha látták volna őt Kimivel, rögtön összerakták volna a képet.”

    Räikkönen részegen kellemetlenkedett, a Mercedes csapatfőnökétől erre kapott egy pofont

    A kanadai születésű Rosato arról, hogy miként került szoros kapcsolatba Räikkönennel, azt mondra, hogy „én is északi vagyok, Kanadából jöttem, ott van a hoki, meg a »ha te iszol, én is iszom« mentalitás” majd megjegyezte, hogy Räikkönen „fénykorában egyértelműen az egyik legjobb ivó volt, akit láttam, de már nem iszik, teljesen más ember lett.”

    Az is impontált neki a finn pilótában, hogy „egyáltalán nem érdekli a politika, vagy bármi más az autó vezetésén kívül, úgyhogy engem bízott meg a piszkos munkával, amiben kiváló voltam.” Rosato a Lotushoz is követte Räikkönent, így 2009 és 2014 között a Lotus Group alelnöke volt, majd barátjával együtt tért vissza Maranellóba.

    Nem sokkal ezután, 2015. januárjában született meg Robin. „Sokan azt mondták a Ferrari versenyzői közül, hogy »ha segítesz, majd én gondoskodom rólad«. Kimi azzal gondoskodott, hogy a világon a legnagyobb megtiszteltetésben részesített, felkért a fia keresztapjának. Ez sokat elmond. Ez azért van, mert korrekt voltam az egyik legbonyolultabb és legtisztább lélekkel a Forma–1-ben. Védem a hátadat, nem lopok tőled. Ezer olyan esetet tudnék mondani, amiben azért jutottunk oda, ahova jutottunk, mert tudja ezt. Ugyanez volt Michael [Schumacherrel], Felipe [Massával] és sokan másokkal.”

    Robinnal és Kimivel:

     

    View this post on Instagram

     

    A post shared by Gino Rosato (@ginorosato)

    Räikkönen gesztusa

    A 2007-es világbajnok pesze nemcsak Rosatóva, hanem a Ferrari csapattagjaival is nagylelkű volt, amit fiának keresztapja egy 2014-es történettel példázott, amikor a házában zajló podcastfelvétel közben az egyik vendége a kezébe vette a Räikkönen 2017-es monacói második helyéért járó trófeát. Rosato elmondta, hogy a finn csak a győzelmekért járó trófeákat tartotta meg, így került hozzá több díj is, de más tárgyaihoz sem kötődött.

    „Az egyik évben 40-50 overallt adott oda ajándékba. Amikor eljöttünk a Ferraritól, nekem kellett volna begyűjtenem, de végül én is elrepültem a Lotushoz. A srácok Maranellóban azonban voltak olyan kedvesek és megtartották az összes cuccot a múltból – sisakokat és ilyesmit. Aztán amikor [Kimi] 2014 végén rájött, hogy most van még húsz overallja, plusz overallok a múltból, fogta egyesével az összes szerelőt, és mindegyiknek adott egy aláírt overallt.”

    „Az ember nehezen kér egy sisakot vagy overallt egy versenyzőtől, de Kimi ilyen volt, így volt nagylelkű a csapathoz. A srácok pedig megőrültek, hiszen mindegyikük arról álmodott, hogy legyen egy overallja, kesztyűje, vagy bármilye, ami pilótához köthető. Elég klassz dolgot tett azzal, hogy 40-50 embernek egyesével ajándékozott egy overallt aláírva.”

    „Soha nem kötődött a dolgaihoz, a trófeáihoz sem. Az első helyekért járókat megtartotta, de az összes többi jelentéktelen volt a számára. Ennyire puritán volt, úgy volt vele, hogy csak adjatok egy kormányt, hogy versenyezhessek. A többi dolog, a fény, a csillogás nem érdekelt.”

  • Ezért nem futotta be azt a pályát Ricciardo, amit sokan vártak tőle?

    Ezért nem futotta be azt a pályát Ricciardo, amit sokan vártak tőle?

    Daniel Ricciardo nyert ugyan nyolc versenyt, de soha nem jutott el oda, hogy akár csak megküzdhessen a világbajnoki címért, pályafutása pedig eléggé dicstelen véget ért. David Coulthard elmondta, szerinte mi nem tett jót az ausztrálnak.

    Lassan egy éve, hogy Daniel Ricciardo gazdag Forma–1-es pályafutása kurtán-furcsán véget ért a Szingapúri Nagydíjjal. Noha utána még benne volt a levegőben, hogy az ausztrál esetleg visszatér a Cadillac-kel, azóta már tudjuk, hogy ez nem fog megtörténni, és a nyolcszoros futamgyőztes örökre szögre akasztotta az F1-es sisakját. A jelenleg még mindig csak 36 éves ausztrál 2011-ben, a HRT színeiben debütált a száguldó cirkuszban, majd 2012-ben és 2013-ban a Toro Rossónál bizonyított, hogy 2014-ben megkapja Mark Webber megüresedő ülését Sebastian Vettel mellett.

    Első Red Bullnál töltött évében ezután nemhogy megszerezte első futamgyőzelmét (és mellé még két másikat), de legyőzte a négyszeres világbajnok németet, ami Vettel Ferrarihoz távozásával egy csapásra a bikás istálló vezérévé tette. 2016-ban még ezt a szerepet élvezve harmadik lett az összetettben, de 2017-ben már többször megyűlt a baja az egyre jobb Max Verstappennel, aki 2018-ban aztán magához ragadta a kezdeményezést.

    Ezt látva az ausztrál inkább lelépett a Renault-hoz, ahol még régi önmaga volt és mind Nico Hülkenberget, mind Esteban Ocont legyőzte, ám 2021-es McLarenre váltásával elindult a lejtőn. Noha nyert egy versenyt, Lando Norris mögött zárt az összetettben, a helyzete pedig 2022-re csak romlott, így a szerződését idő előtt felbontva távozott. 2023 nyarán a Red Bull dobott neki mentőövet azzal, hogy visszafogadta az AlphaTauriba, ám Ricciardónak nem sikerült bizonyítania, hogy újabb esélyt érdemelne az anyacsapatban, tavaly ősszel így lecserélték Liam Lawsonra.

    Végre kiderült, mi az igazság Daniel Ricciardo F1-es visszavonulása kapcsán

    Nyilván utólag már valószínűleg Ricciardo is okosabb, sok értelme pedig nincs a múlton rágódni, az ausztrált jól ismerő David Coulthard a High Performance podcastban ugyanakkor előállt egy elmélettel arról, hogy Ricciardo – aki a skót szerint egykor „egyike volt a legígéretesebb fiataloknak, a generációja legjobb előzőinek és mindig izgalmas volt nézni őt” – pályafutása miért nem írta le azt az ívet, amit egykor sokan előrevetítettek.

    Coulthard azt ecsetelte, hogy „egyes pilóták jól fejlődnek, míg másokat befolyásol a siker, ez pedig hatással van a jövőbeli karrierútjukra”, és szerinte „Daniel Ricciardo ennek a példája.” Amikor Ricciardo a McLarenhez igazolt, ott DC szerint „még minden rendben volt”, de „ott Lando Norris mindkét szezonban legyőzte, még ha nyert is egy versenyt”, ami után többé már nem láttuk a régi Ricciardót.

    „Az életed folyamán egyre nagyobb csomagod lesz. Ha szegény vagy, egy bevásárlótáskád van néhány ruhával. Ha gazdag, Louis Vuitton táskád, de azt is cipelned kell, ha meg akarod kapni a következő esélyt” – folytatta a skót, aki szerint az ausztrál túl sokáig cipelte a maga bőröndjét. „Egyes emberek talán nem képesek elengedni ezeket a dolgokat. Nem tudnak visszajutni arra a pontra, ahol a legszabadabbak voltak és a legjobbjukat nyújtották.”

    Coulthard szerint tehát Ricciardo túl hamar futott be és vált futamgyőztessé, legalábbis ahhoz képest, ami számára ideális lett volna, majd a McLarennél olyan spirálba került, amiből már nem tudott kijönni. Persze így sem panaszkodhat, hiszen összejött neki 8 győzelem, és miként a Red Bull, a McLaren és a Williams veteránja megjegyezte, „boldog a visszavonulással, és valószínűleg tehetős ember.”

  • A McLaren beismerte, az F1 egyik legnagyobb botrányának megismétlődését kockáztatják

    A McLaren beismerte, az F1 egyik legnagyobb botrányának megismétlődését kockáztatják

    Még ha nem is játszik annyira a tűzzel, mint 2007-ben, a McLaren tisztában van vele, hogy Lando Norris és Oscar Piastri küzdelme magában hordozza a feszültség kialakulását. Zak Brown ugyanakkor bízik benne, hogy nem fog elmérgesedni a két pilóta viszonya.

    Ki ne emlékezne vagy hallott volna már a McLaren 2007-es, Hungaroringen (nyitóképünkön) kirobbant botrányáról, ami aztán egy még nagyobb botrányhoz vezetett, hiszen a sértett Fernando Alonso fenyegetése belobbantotta a kémbotrány kialudni látszó lángját is.

    Az újdonsült kétszeres világbajnok az év elején úgy kezdte meg a munkát a McLarennél, hogy Michael Schumacher visszavonulásával ő vált a sportág legnagyobb sztárjává, a wokingiaknál pedig első számú pilótaként tovább gyűjtögetheti a címeket. Ehelyett az újonc Lewis Hamilton rögtön hatalmas próbatétel elé állította, és már nagyon hamar elkezdett nőni a feszültség a csapaton belül, ami aztán a Magyar Nagydíj szombati napján, az időmérős feltartással robbant.

    Az események sorozata végül oda vezetett, hogy a McLarent kizárták a konstruktőri bajnokságból, az egyéni összetettben pedig Kimi Räikkönen az utolsó pillanatban lehagyta az egymástól pontokat raboló kettőst és világbajnok lett.

    Balhé, szabotázs, kanapé mögött bujkálás – ez volt a Magyar Nagydíj legnagyobb botránya

    Miközben utólag felmerült, hogy a Jégember vb-címében magasabb erők is szerepet játszottak, abban szinte biztosak lehetünk, hogy amennyiben a McLaren Alonso szolgálatába állította volna Hamiltont, a spanyoltól nem lehetett volna elvenni a világbajnoki címet. De Ron Dennis nem tett ilyet, miként hagyta versenyezni Ayrton Sennát és Alain Prostot is. Ebből a szempontból Zak Brown, a McLaren vezérigazgatója továbbviszi a csapat hagyományait, és csak akkor nyúl bele Lando Norris és Oscar Piastri küzdelmébe, amikor a csapatérdek úgy kívánja.

    Az esetek többségében azonban szabad a küzdelem a két pilóta között, és Brown elmondása szerint ezután is az lesz. Még akkor is, ha ezzel azt kockáztatják, hogy legalább részben megismétlik a 2007-es balhét.

    „Megvan a rendszerünk, amiben hiszünk, és csak kitartunk mellette – nyilatkozta az amerikai üzletember a The-Race.com-nak. – Elégedettek vagyunk azzal, ahogyan hozzáállunk a versenyzéshez, miközben azt is tudjuk, hogy nem mindig sülnek el jól a dolgok. Mindig is azok voltunk, azok vagyunk, és a jövőben is kétautós csapat leszünk. Felismerjük, hogy ennek 2007 lehet a következménye. Van két pilótád, akik pontegyenlőséggel végeznek, és egy ponttal kikapnak Kimitől. Megnyerhettük volna azt az egyéni világbajnoki címet, de kit választasz? Aztán azt is kockára teszed, hogy az a pilóta, akit nem választottál, elmegy a csapattól.”

    „A versenyzőinket egyformán igazságosan kezeljük, semmi nincs a szerződésükben, ami bármelyiküket előnyben részesítené a másikkal szemben, és nem is kérték soha ezt. Igazságos és egyenlő bánásmódot akarnak, mi pedig tudjuk, hogy ebből a csapat profitál. Elfogadják ezt, örülnek ennek, mi pedig tudjuk, hogy versenyzői szempontból ennek 2007 megismétlődése a kockázata. A hátulütője egyik vagy másik favorizálásának azonban az, hogy a másik távozni akar. 2007-ben pontosan ez történt” – utalt Brown arra, hogy Fernando Alonso a szezon végén visszament a Renault-hoz.

    „Ezzel pedig veszélybe sodrod a konstruktőri bajnoki címet, nem igaz? – folytatta a vezérigazgató. – Láthatjuk, hogy más csapatok egy versenyzőt favorizálnak, ami előnyös az egyéni világbajnokság szempontjából, de hátrányos a konstruktőri küzdelemben. Számunkra mindkét bajnokság egyformán fontos.”

    Piastrinak a Hungaroringen elnézte azt a McLaren, amit korábban nem

    A helyzet persze több szempontból is eltérő 2007-hez képest, hiszen akkor Hamilton újoncként ráncigálta meg egy kétszeres világbajnok bajszát, most pedig Piastri már a harmadik szezonját tölti a Forma–1-ben. Brown szerint emiatt már nincs jelentősége, hogy Norris négy évvel régebb óta van itt, és egyben ennyivel régebb óta a McLaren versenyzője.

    „Ha az első évben is a mostani lett volna a helyzet, úgy lettem volna vele, hogy »ez az újonc megfuttat a pénzemért« – felelte Brown arra a kérdésre, hogy Norris számára nagyobb csapás lenne-e a vereség. – De azt gondolom, hogy mostanra ők már veteránok, és nem számít, hogy melyikük van itt régebb óta. Szerintem [Norrisnak] az a hozzáállása, hogy »meg akarom nyerni a bajnoki címet, és a csapattársam az első számú ellenfelem«. Nem gondolom, hogy bármelyiküknek is könnyebb vagy nehezebb dolga van. Mindketten érzik a bajnoki cím szagát, és csak egyikük nyerhet. Biztos vagyok benne, hogy nehéz lesz annak, aki nem nyer, feltételezve, hogy a másik igen. De nem gondolom, hogy még számít, hogy ki, milyen régóta van itt. Biztos vagyok benne, hogy Fernando arra gondolt: »ember, ez a Lewis srác csak most érkezett, ez igazán irritáló«, de [Norris] nem mond semmit erről.”

    Emellett az is nagy különbség, hogy míg 2007-ben a McLaren a Ferrarival vívott késhegyre menő csatát, addig az idén a 14 eddigi versenyből 11-et nyerve dominálja az évet, aminek eredményeként több mint kétszer annyi pontja van, mint a konstruktőri második helyen álló maranellóiaknak, és az egyéni összetettben sem reális, hogy Max Verstappen vagy bárki más felvegye a harcot az egymástól 9 pontra levő Norrisszal és Piastrival.

    Persze mindez nem zárja ki, hogy a két versenyző között elmérgesedjen a helyzet, de Brown az eddigiek alapján bízik benne, hogy ez nem fog megtörténni. „A kommunikáció, bizalom és tisztelet miatt, ami mindannyiunkat jellemez, nem hiszem, hogy úgy igazán össze fognak veszni. Nagyon szerencsések vagyunk, hogy két ilyen személyiségű pilótánk van. Imádjuk a kihívást, én is várom, hogy lássam őket egymás ellen versenyezni. Úgyhogy szeretjük ezt, nem arról van szó, hogy nem beszélünk erről, mert beszélünk. Minden vasárnap reggel találkozunk, miután láttuk, hogy miként alakult az időmérő. Tisztában vannak egymás stratégiájával, teljesen transzparensek vagyunk. Külön-külön mindkettejüknek elmondtam, hogy csinált-e bármit a csapattársad, amivel valaha feldühített? Soha. És mindketten ezt mondták.”

    Furcsa, de a McLaren azért kapott ki a Hungaroringen, mert az övé a legjobb autó

    „Úgyhogy miközben jelen van a versengés, nem érzünk semmiféle feszültséget. Ahogy a bajnokság a végéhez közeledik, biztos vagyok benne, hogy nőni fog a feszültség, mint Montrealban, de örülök, hogy túl vagyunk rajta, mert nem történt semmi – utalt a kettős eddigi egyetlen ütközésére. – Lando vállalta a felelősséget, Oscar pedig megértette, hogy hiba volt. De teljes mértékben számítunk rá, hogy előbb-utóbb megint össze fognak érni, viszont nagyon bízom benne, hogy nem lesz szándékos, mert a problémák akkor kezdődnek. Lesznek versenybaleseteik a McLarennél töltött idejük során, ezt tudjuk, ők is tudják. Úgyhogy nem félünk ettől, de pozitív vagyok azt illetően, hogy soha nem fogják leszorítani egymást a pályáról, mert akkor kezdődik az ellenségeskedés.”

    „Kívülről befelé nézve úgy tűnik, amikor más csapattársak közötti csatákat nézel és valami alakul, hogy »most közbeszólnak, vagy inkább engedik?« Ha mi úgy érezzük, hogy bármi a felszínre tör, azonnal közbelépünk, de eddig nem láttunk ilyesmit.”