Kategória: Formula 1

  • Mérnöke elsírta magát, de Verstappen nem szomorkodik az elbukott vb-döntő miatt (videó)

    Mérnöke elsírta magát, de Verstappen nem szomorkodik az elbukott vb-döntő miatt (videó)

    Max Verstappen csupán két ponttal maradt le a 2025-ös világbajnoki címről, ami önmagában hihetetlenül bosszantó lenne, ám a négyszeres világbajnok nem érez csalódottságot, mert egyrészt tisztában volt vele, hogy nem a saját kezében van a sorsa, másrészt az senki nem veheti el tőle, hogy 104 pontos hátrányt dolgozott le teljes egészében, miközben mindkét McLaren-pilótánál több futamot nyert és pole pozíciót szerzett.

    „Jól érzem magam. Már fel voltam készülve erre a végkifejletre, mert kellett volna némi szerencse a világbajnoki címhez. Legalább tökéletesen sikerült a hétvégénk, megszereztük a pole-t, dominálva megnyertük a versenyt, úgyhogy ebben nem találhatunk hibát. A végén két ponttal veszíteni nyilván fájdalmas, de azt nézve, hogy Zandvoort után több mint 100 ponttal voltunk lemaradva, szerintem ez nem rossz” – kezdte értékelését Verstappen az F1 TV-nek.

    Max Verstappen
    Fotó: Clive Mason/Getty Images/Red Bull Content Pool

    „Nagyon büszke vagyok az egész csapatra, mert nagyon könnyedén feladhattuk volna a szezont azon a ponton, de ez a csapat nem így működik, hanem mindig próbálja keresni a fejlődés lehetőségét és megérteni a gondjainkat – folytatta a négyszeres világbajnok. – Ezt tettük, a felzárkózás pedig szórakoztató volt, miként a mai nap is. Az, hogy nem nyertük meg a bajnokságot, rendben van, megesik, ilyen az élet, de nem leszek túl szomorú emiatt, mert az élet megy tovább. Nagyon büszke vagyok az emberekre, akikkel együtt dolgozom, ők a második családom. Kiélvezzük ezt a pillanatot és az év második felét, büszkék leszünk rá, a következő év pedig mindenkinek nagy kérdőjel lesz.”

    Gianpiero Lambiase, Versappen versenymérnöke a jelek szerint nem fogadta el ilyen könnyen, hogy nem jött össze a zsinórban ötödik vb-cím, mert miután a leintést követően közölte a hollanddal, hogy mindent megtett, és emelt fővel fejezheti be az évet, többet nem szólalt meg a rádióban a levezető kör alatt, mivel a közvetítés tanúsága szerint eltört nála a mécses.

    GP sírva fakadt a bokszfalon:

    A büszkeség dominál

    Verstsappen szavait visszhangozta egyébként Laurent Mekies, a Red Bull csapatfőnöke is, aki szintén kiemelte, hogy milyen messziről jöttek vissza.

    „Elképesztően büszke vagyok a csapatra, csodálatos felzárkózás volt ez. Ma egy csodálatos, domináns győzelmet arattunk egy tiszta versenyen, mindezt egy olyan pályán, amelyen nem számítottunk erre, de Max és a srácok szupergyors autóval álltak elő. Mindenkinek a munkájára nagyon büszke vagyok nemcsak itt, hanem Milton Keynes-ben is, és nemcsak a mai győzelem, hanem a szenzációs felzárkózás miatt is” – nyilatkozta az F1 TV-nek a Red Bull irányítását Christian Hornertől az idény közben átvevő francia, majd hozzátette: „Minden elismerés megilleti Landót, kemény és nagyszerű csata volt, és remélem, hogy a szurkolók is élvezték, hogy az utolsó futam utolsó köréig nyílt maradt a bajnoki küzdelem. Jövőre keményebben fogunk próbálkozni.”

    Arra a kérdésre, hogy az utolsó futamon csinálhattak volna-e valamit másképp, hogy esetleg Norris ne végezzen dobogón, Mekies azt mondta, hogy „nem hiszi.” „Ez volt a legtökéletesebb verseny abban a tekintetben, hogy Max és a csapat miként menedzselte a tegnapi pole-tól, vagy a nehéz péntektől kezdve a hétvégét, majd az elejétől a végéig vezetett a versenyen és szuperül bánt a gumikkal. Mint mondtuk, nem tudjuk kontrollálni, hogy mi történik mögöttünk, csak magunkkak foglalkoztunk, és nem gondolom, hogy csinálhattunk volna bármit jobban ma.”

    Mekies a Lando Norrist leszórító Yuki Tsunoda 5 másodperces büntetéséről is beszélt, mondván meglepte őt, de „a felügyelőknek van a világon a legnehezebb munkája”, és „végül ez nem befolyásolta a bajnokság végeredményt, úgyhogy csak elfogadjuk a győzelmet és gratulálunk Landónak.”

    A felügyelők kimondták: Norris a pályán kívül előzött, de nem érdemelt büntetést

    A csapatfőnök végül azzal zárta az interjút, hogy a csapatban nem a csalódottság érzése az úr. „A domináns érzés az, hogy szenzációs talpraállást mutattunk be, olyasmit, amit nem látni minden évben, de valószínűleg minden évtizedben sem. Ezt csinálták meg a lányok és fiúk, úgyhogy a domináns érzés a büszkeség. Igazán lenyűgöz ez a csapat, amely soha nem adta fel a szezon során, és tiszta versenyszellem jellemezte az utolsó körig. Két pont hiányzott, de ez nem változtat azon, hogy milyen volt ez a felzárkózás.”

  • Sainz: Lando bebizonyította, hogy egy jó srácból is lehet világbajnok

    Sainz: Lando bebizonyította, hogy egy jó srácból is lehet világbajnok

    Korábbi csapattársa, Carlos Sainz szép méltatást fogalmazott meg a 2025-ös F1-es világbajnoki címet megszerző Lando Norrishoz. A Williams pilótája reméli, nem száll a brit fejébe a dicsőség, és továbbra is őszinte személyiség marad, ami szerinte világbajnokokra ritkán jellemző.

    Sainz és Norris 2019-ben és 2020-ban vezettek együtt a McLarennél, vagyis a spanyol volt a debütáló Norris első csapattársa az F1-ben. A wokingi istálló akkoriban még az középmezőnyben, de felfelé tartó fejlődési íven járt, a két pilóta pedig hosszú idő után az első néhány dobogót szerezte meg a csapat számára. Kettőjük között baráti viszony alakult ki, ami azt követően is megmaradt, hogy Sainz 2021-re a Ferrarihoz igazolt.

    „Nagyon örülök a sikerének, mert rendkívül gyors versenyző. Gyorsabb annál, mint azt sokan gondolják. Azóta, hogy együtt dolgoztam vele a McLarennél, tudom, hogy mennyire tehetséges, ugyanis egy olyan srácot ismertem meg, akiben a tempója alapján már akkor is benne volt, hogy többszörös világbajnok legyen. Az eltelt idő során új képességeket fejlesztett, és mostanra világbajnok lett” – nyilatkozta Sainz a Sky Sportsnak.

    „Személyes oldalról viszont, ha lehet, még jobban örülök neki, mert ő nem illeszkedik bele a világbajnokok tipikus sorába. Mindig nagyon hű volt önmagához, őszintén és nyíltan beszélt a saját küzdelmeiről. Most pedig mindenki számára bebizonyította, hogy a jó srácok is lehetnek világbajnokok, nem kell hozzá kegyetlennek, badassnak lenni. Remélem, hogy ilyen is marad, és nem fog a fejébe szállni ez a világbajnoki cím. Sőt, talán csak jobban ellazul, és még jobban élvezni tudja majd a Forma–1-et.”

    Sainz szerint az is példaértékű, ahogy Norris összeszedte magát, hiszen a szezon első kétharmadában még Oscar Piastrinál volt az előny a McLaren házi versenyében, az utolsó harmadban pedig Max Verstappen veszélyes tempóban zárkózott fel rá a pontversenyben – a holland az utolsó három futamot egyaránt megnyerte, de Norris minimális, 2 pontos előnyt meg tudott őrizni az Abu-Dzabiban elért harmadik helyével.

    „Azt hiszem, eléggé megszenvedett idén a sajtó által rá helyezett nyomással – folytatta Sainz. – Az év elején, amikor még jobban küszködött, sok kritikát kapott, a szezon végén pedig Max is visszazárkózott rá. Sohasem könnyű világbajnoki címet szerezni, ha valakinek a nyakában ott lohol Max, de ő többé-kevésbé magánál tartotta a kontrollt, és megnyerte.”

  • A felügyelők kimondták: Norris a pályán kívül előzött, de nem érdemelt büntetést

    A felügyelők kimondták: Norris a pályán kívül előzött, de nem érdemelt büntetést

    Megérkezett az FIA felügyelőinek hivatalos indoklása arról, hogy Lando Norris miért nem, Yuki Tsunoda pedig miért kapott büntetést az Abu-dzabi Nagydíj 23. körében történtekért.

    Miután Max Verstappen nem tudta őt nehéz helyzetbe hozni, Lando Norris tulajdonképpen senkitől sem zavartava jöhetett be a 3. helyen Abu-Dzabiban. Egy ponton azonban nem tűnt kizártnak, hogy egy büntetés nehezíti meg a dolgát, a felügyelők ugyanis vizgsálni kezdték, amiért a 23. körben az 5-ös kanyar utáni egyenesben a pályán kívül előzte meg a vele szemben többszöri irányváltással védekező Yuki Tsunodát. Végül azonban a japán versenyző kapott 5 másodperces büntetést, míg Norrist annak ellenére „elengdeték”, hogy tényleg a pályán kívül előzött.

    Alább a felügyelők hivatalos indoklása olvasható mindkét esetről.

    Norris meg nem büntetésének indoklása:

    „A felügyelők áttekintették a pozicionáló/pályabírói rendszer adatait, iletve a videó- és az autóból készült felvételeket. A 4-es rajtszámú autó vezetője a pályán kívül előzte meg a 22-es autót, azonban ez azért történt, mert a 22-es autó vezetője több irányváltással védte a pozícióját a 4-es autóval szemben. Ha a 22-es autó vezetője nem teszi ezeket a mozdulatokat, a 4-es autó anélkül is meg tudta volna előzni, hogy elhagyja a pályát — ám így el kellett kerülnie a 22-es autóval való ütközést.”

    „Továbbá a vezetési szabványok irányelvei előírják, hogy ha egy autót „kiszorítanak” (ami gyakorlatilag itt történt), azt nem tekintik pályaelhagyás miatti szabálysértésnek. Bár technikailag a pályán kívül történt az előzés, a fenti körülmények alapján úgy ítéljük meg, hogy nincs szükség további intézkedésre.”

    Tsunoda büntetésének indoklása:

    „A felügyelők átnézték a videófelvételeket, a csapatrádiót és az autóból készült felvételeket. A 4-es autó előzési manővert hajtott végre a 22-es autó ellen. A 22-es autó több irányváltást is végrehajtott, amelyek végül oda vezettek, hogy a 4-es autó kénytelen volt kimenni a pályáról, hogy elkerülje az ütközést. Ezzel a 22-es autó gyakorlatilag le is szorította a 4-es autót a pályáról.”

    Az előzés:

  • McLaren vezér: megcsináltuk, amiről a legtöbb ember azt gondolta, lehetetlen

    McLaren vezér: megcsináltuk, amiről a legtöbb ember azt gondolta, lehetetlen

    Zak Brown, a McLaren vezérigazgatója hihetetlenül büszke mind Lando Norrisra, mind Oscar Piastrira, és már várja, hogy nekivágjon velük a 2026-os szezonnak.

    Lando Norris az Abu-dzabi Nagydíjon harmadik helyen célba érve élete első F1-es világbajnoki címét nyerte, miután előnyéből megőrzött 2 pontot a futamot első helyen záró Max Verstappennel szemben. A McLaren ezzel a konstruktőri után az egyéni címet is besöpörte, Zak Brown vezérigazgató így értelemszerűen a fellegekben járt, de közben nem felejtette el kiemelni, hogy a csapat az utolsó futamra is meg tudta őrizni filozófiáját, és nem állította félre Piastrit Norris elől.

    „Hihetetlenül büszke vagyok a csapatra, és hihetetlenül büszke vagyok a két versenyzőnkre. Hagytuk őket versenyezni egészen a végéig, miközben a legtöbben azt gondolták, hogy ezt lehetetlen lesz megvalósítani. Egy álom ezekkel a srácokkal együtt versenyezni. Oscar és Lando egész évben fantasztikusak voltak. Nem volt könnyű, ez a Max srác elég nehéz ellenfél, szóval ez igazán nagy teljesítmény. Mindenki részéről teljesen megérdemelt. Alig várom, hogy visszatérjek a gyárba, és együtt ünnepelhessek az egész csapattal!” – lelkendezett Brown.

    Norris: Büszke vagyok azokra, akik most velem együtt sírnak

    Az amerikai üzletembertől megkérdezték, hogy ez a bajnoki cím tükrözi-e, hogyan versenyez a McLaren, mire így felelt: „Azt hiszem, igen. Számunkra ez a helyes módja a versenyzésnek. Két fantasztikus versenyzőnk van. Ugyanez történt Nico [Rosberg] és Lewis [Hamilton] esetében is, az utolsó futamon dőlt el. Nagyon büszke vagyok mindenkire és arra, ahogyan viselkedett – a csapatmunkára, a csúcsokra és a mélypontokra, és arra, hogyan kezeltük a nehéz pillanatokat. Ahány csúcspontunk volt, annyi ijesztő pillanat jutott a végére.”

    Brown a szezont végül a harmadik helyen záró, a nyári szünet után a vb-cím toronymagas esélyesének tűnő Piastriról is szót ejtett: „Ő egy jövőbeli világbajnok. Mindkét versenyzőnk hét futamot nyert, fantasztikusan vezetett és támogatták egymást. Ez egy kegyetlen sport, néha minden a te oldaladra áll, néha nem. Már alig várom, hogy jövőre is ezzel a két versenyzővel vághassunk neki a szezonnak.”

  • Norris: Büszke vagyok azokra, akik most velem együtt sírnak

    Norris: Büszke vagyok azokra, akik most velem együtt sírnak

    Lando Norris megnyerte a Forma–1 2025-ös világbajnoki címét. Az autóból kiszállva még temérdek érzelem dúlt benne, miközben a könnyeit törölgette.

    A britnek a dobogón kellett végeznie Abu-Dzabiban ahhoz, hogy két riválisa, Max Verstappen és Oscar Piastri eredményétől függetlenül is övé legyen a világbajnoki cím – ezt pedig meg is tette a harmadik hellyel, s noha végül rendkívül kis különbséggel, Verstappen előtt két ponttal, de övé lett a cím. Ő lett az F1 35. világbajnoka, és a 11 világbajnok az Egyesült Királyságból.

    „Ez egy hosszú utazás volt. Először is köszönetet akarok mondani mindenkinek, a csapatomnak, az egész McLarennek, a szüleimnek – anyu és apu azok, akik egészen a kezdtek óta támogattak” – kezdte Norris első interjúját világbajnokként.

    „Elképesztő érzés. Most már tudom, mit érezhet Max! Gratulálni is akarok Maxnek és Oscarnak, akik a két legfőbb ellenfelem voltak az év során. Megtiszteltetés volt ellenük versenyezni, rengeteget tanultam mindkettőjüktől.”

    Norris csak az első bokszkiállását követően csúszott ki ideiglenesen az első három helyezett közül, de néhány előzéssel gyorsan visszaküzdötte magát a szükséges pozícióba, még ha a Verstappen érdekében agresszívan védekező Yuki Tsunoda ellen át is élt egy meleg pillanatot. A brit elismeri, képtelen volt kizárni gondolatai közül a hétvége során, hogy mi a tét számára.

    „Nem tudtam nem arra gondolni. Tudtam, hogy hosszú a verseny, és sokszor láthattuk már, hogy az F1-ben bármi megtörténhet. Végig keményen nyomtam, csak az utolsó 2-3 körben engedtem meg magamnak, hogy visszavegyek egy kicsit. Az egész év során ezt kellett tennem, hiszen Max folyamatosan üldözött, itt a végén pedig Oscar is visszazárkózott. Nem tették egyszerűvé az életemet. De boldog vagyok!”

    „Kilenc éve vagyok együtt a McLarennel, hosszú utat jártunk be, őrülten nehéz és őrülten szép időket is megéltünk. Úgy érzem, most sikerült valamit visszaadnom nekik. Nagyon büszke vagyok magamra emiatt, de még büszkébb mindazokra, akik most velem együtt sírnak” – fogalmazott Norris, aki 7. F1-es szezonjának végén ülhetett fel a sport trónjára.

    Norris elég még a dobogón, a díjátadón is odadugtak egy mikrofont, ahol Jenson Button kérdéseire az alábbiakkal egészítette ki gondolatait.

    „Régóta álmodom erről, mint mindenki. Nagyon sok minden történik egy ilyen szezonban, rengeteg hullámhegy és hullámvölgy, de ezek egyike sem számít, amíg te jössz ki belőle győztesen. A szezon során a legjobb teljesítményeim mindig akkor jöttek, amikor a legnagyobb szükségem volt rájuk.”

  • Elmaradt a dráma, Verstappen nyert, de Norris lett a világbajnok Abu-Dzabiban

    Elmaradt a dráma, Verstappen nyert, de Norris lett a világbajnok Abu-Dzabiban

    Lando Norris élete első világbajnoki címét ünnepelhette a 2025-ös Forma–1-es szezont lezáró Abu-dzabi Nagydíj végén, miután a 3. helyen ért célba Max Verstappen és Oscar Piastri mögött. Noha a Red Bull négyszeres világbajnoka hozta a kötelezőt, Norrist nem volt lehetősége szorult helyzetbe hozni, így a McLaren britje önerőből is olyan eredményt ért el, amellyel a riválisai eredményeitől függetlenül is megnyerte volna a címet.

    A rajtot a pole-ból induló Verstappen nem kapta el kifejezetten jól, ezért rögtön átvágott a pályán keresztbe, hogy levédje a mellőle kezdő Norris előtt a belső ívet, ami sikerült is neki, így maradt a Verstappen, Norris, Piastri sorrend az élen. De nem sokáig, a 6-os kanyarban Piastri ugyanis már támadta Norrist, majd a 9-esben szenzációs manőverrel annak ellenére körbeautózta, hogy az élmezőnyből egyedüliként a kemény keverékű gumikon kezdett, míg a többiek mind a közepes Pirelliken rajtoltak.

    A rajt:

    Hátrébb George Russell nem rajtol jól és rögtön veszített két helyet Leclerc-rel és Alonsóval szemben, a spanyol ráadásul a monacóit is keményen támadta, de előzni nem tudott. Miközben Verstappen az élen kényelmesen DRS-távolságon kívülre került Piastrival szemben, a 4. körben Russell megelőzte Alonsót az 5. helyért, de ennél sokkal lényegesebb volt, hogy rögtön ezután Leclerc megtámadta Norrist, akinek a 9-es kanyar előtt védekeznie kellett.

    Ezután Norris némi lélegzetvételhez jutott, Leclerc azonban a 7. és 8. körben is nyithatta a DRS-ét. Eközben a McLaren arra kérte a Norris előtt 1,6 másodperccel autózó Piastrit, hogy próbáljon meg növelni a tempón és nyomás alá helyezni az ekkorra már több mint 2 másodperccel vezető Verstappent, akinek a McLaren jelentése szerint elkezdett szemcsésedni a jobb első gumija, ez azonban nem akadályozta meg abban, hogy továbbra is 2 másodpercen kívül tartsa az ausztrált.

    Piastri Norris elleni előzése az első körben:

    A kerékcseréket az élmezőnyből Russell kezdte a 14. kör végén, amikor kemény gumikat vételezett, de a vezető négyes tagjai közül senki nem reagált rá. Legkorábban végül Norris érkezett a 16. kör végén ugyancsak keményért, mögötte pedig a bokszba hajtott Leclerc és Alonso is, szintén fehér oldalfalú Pirellikért.

    Norris a még egyaránt kiállás előtt álló Lawson, Stroll, Sainz, Antonelli vonat végére jött vissza, és egy körbe telt neki, mire meg tudta előzni a Mercedest, majd rögtön ezután a Williams mellett is elviharzott és feljött a 7. helyre, hogy aztán a következő körben a 6-os kanyar előtt egyszerre előzze Strollt és Lawsont – utóbbi a 9-es kanyarban kívülről visszabújt a McLaren mellé, de nem tudta körbeautózni azt.

    Leclerc azonban 2 másodpercen belüli távolságból árnyékként követte Norrist és egy körrel később ő is bemutatta ugyanazt a dupla előzést az Aston Martin és a Racing Bulls ellen, majd a páros a kemény gumikon rajtoló, így még kiállás előtt álló, 3. helyen haladó Yuki Tsunoda után eredt. A japánnak a mérnöke a fülére szólt, hogy mindent adjon bele Norris ellen, ő pedig azza válaszolt, „tudom, mit kell tennem, bízzátok rám.”

    Norris végül a 23. körben ért DRS-távolságon belülre, Tsunoda pedig majdnem felpasszírozta őt az 5-ös kanyar utáni egyenes falára, de többet nem tehetett, a McLaren elment mellette, majd faképnél hagyta. Ugyanakkor a manőver során Norris négy kerékkel elhagyta a pályát, amiért vizsgálni kezdték, de Tsunodát is, amiért kétszer váltott irányt védekezés közben. A japán végül 5 másodperces büntetést kapott, míg Norris megúszta a szankciót.

    Norris előzése után a Red Bull rögtön reagált és még annak a körnek a végén kihívta Verstappent kereket cserélni, így Piastri vette át a vezetést, miközben a holland visszajött a második helyre, nagyjából 5 másodperccel Norris elé. Ekkorra Leclerc maradt a McLaren britjének egyetlen üldözője, Russell ugyanis nem tudta velük tartani a lépést, és az 58 körös verseny 27. körére, azaz közel féltávhoz érve már több mint 7 másodperccel le volt maradva a Ferraritól.

    Norris előzése Tsunoda ellen:

    Norris ezután nem tudott közeledni Verstappenhez, viszont mind a ketten rohamosan közeledtek Piastrihoz, aki a kemény gumikon egyre csak nyújtott az első etapját abban a reményben, hogy a közepes gumikon majd levadászhatja az elé kerülő versenyzőket. Arra jó volt ez a stratégia, hogy kivette Verstappen kezéből Norris és a mögötte jövő Leclerc feltartásának lehetőségét, hiszen azzal a holland megkönnyítette volna Piastri dolgát a visszazárkózás terén.

    A 39. kör végén az is eldőlt, hogy Leclerc két kiállással teljesíti a távot – ezzel rövid időre visszaesett Russell mögé, de később simán megelőzte a Mercedest -, amire reagálva a McLaren is kihívta Norrist a 40. körben, eközben pedig a Piastrit utolérő Verstappen az első DRS-zónában visszavette a vezetést. Ennek a körnek a végén Piastri is jött az egyetlen tervezett kerékcseréjére, majd 24 másodpercre Verstappentől, de 4,7 másodperccel Norris elé a 2. helyre állt vissza.

    Piastrit mérnöke természetesen Verstappen utolérésére sarkallta az ausztrált, de ehhez 1,5 másodperccel kellett volna gyorsabbnak lennie a Red Bullnál, amit nem meglepő módon nem tudott teljesíteni, így a futam záró harmadában leginkább azt volt érdemes figyelni, hogy Leclerc meg tudja-e szorongatni Norrist a dobogóért.

    Tíz körrel a vége előtt Verstappen meg is kérdezte, hogy Leclerc közeledik-e Norrisra, de a McLaren és a Ferrari között állandó volt a valamivel több mint 4 másodperces különbség, és még ha a monacói el is kapta volna Norrist, a McLaren nyilván rögtön félreállította volna az útból Piastrit,

    Verstappen végül 12,6 másodperces előnnyel nyert Piastri előtt, akit Norris további 3,6 másodperccel követett. A 4. helyen Leclerc, az 5.-en Russell jött be, utánuk Alonso, Ocon, Hamilton, Bearman és Stroll volt a pontszerzők további sorrendje.

    Norris ezzel a futam előtti 12 pontos előnyéből 2-t megőrzött Verstappennel szemben, a holland pedig annak ellenére maradt le a világbajnoki címről, hogy mindkét McLaren-pilótánál több futamot nyert és több pole pozíciót ért el. Az összetett 3. helyén Oscar Piastri végzett.

    A befutó:

  • Verstappen hátrafelé is fog nézni; Norris nem találgat – ezt mondta a három vb-esélyes nem sokkal a rajt előtt

    Verstappen hátrafelé is fog nézni; Norris nem találgat – ezt mondta a három vb-esélyes nem sokkal a rajt előtt

    Max Verstappen, Lando Norris és Oscar Piastri, azaz a világbajnoki címre még esélyes három versenyző együtt nyilatkozott Jolyon Palmernek az Abu-dzabi Nagydíj pilótaparádéja előtt.

    „Jól érzem magam. Őrületes fordulat ez nekünk (hogy 104 pontos hátrányból visszazárkózva az utolsó futamon is esélyesek), úgyhogy nagyon izgatottak vagyunk, hogy versenyezhetünk” – kezdte a sort a pole-ból rajtoló, Norrisszal szemben 12 pontos hátrányban levő Verstappen, akit ezután Palmer arról kérdezett, milyen taktikával készül, és esetleg feltartja-e majd a mögötte levőket – amennyiben eljön az élen a rajtnál –, hogy esélyt adjon az üldözőknek arra, hogy letaszítsák Norrist a dobogóról, ami elengedhetetlen lenne a holland vb-címéhez.

    „Remélhetőleg futhatjuk majd a saját versenyünket, de eközben hátrafelé is fogok tekingtetni, hogy lássam, mi folyik ott” – ismerte be Verstappen.

    „Meglepően jól aludtam – vette át a szót ezután az első vb-címének megszerzésére készülő, dobogós hely esetén a két riválisának eredményétől függetlenül bajnok brit. – Izgatott vagyok, mert ez elképesztő. Nagy pillanat mindannyiunknak. Nyilván ez a srác itt mellettem (Verstappen) már sokszor átélte ezt. Egész életünkben erre várunk, úgyhogy izgatott vagyok, élvezem, és készen állok.”

    Arra a kérdésre, hogy mi a terve Verstappen ellen, Norris azt mondta: „Nem tudom, nincs értelme nagyon találgatni, csak kivárjuk, hogy mi lesz.”

    A leghalványabb esélyekkel rendelkező, Norrisszal szemben 16 pontos hátrányban levő Piastri ezután kijelentette, rámegy a győzelemre, mert nem is nagyon tehet mást. „Továbbra is hiszek, még él a remény. Nyilván néhány dolognak történnie kell, de nem ez lenne az első alkalom az F1 történetében, hogy történik is. Igyekszem biztosítani, hogy a megfelelő időben a megfelelő helyen legyek és megpróbáljam megnyerni a versenyt. Ez minden, amit tehetek.”

    Piastritól ezután megkérdezték, tudja-e, amit az időmérő után nem tudott, azaz, hogy adott esetben mit vár tőle a McLaren, miként kell segítenie Norrist, amennyiben úgy hozza a helyzet. „Igen, már tudom – felelte határozottan az ausztrál, majd amikor Palmer megkérdezte, hogy „elmondhatod?”, Piastri mosolyogva közölte, hogy „nem.”

    A verseny magyar idő szerint 14 órakor rajtol.

  • Mást mond Wolff és Russell arról, hogy bele fog-e szólni a Mercedes a világbajnoki küzdelembe

    Mást mond Wolff és Russell arról, hogy bele fog-e szólni a Mercedes a világbajnoki küzdelembe

    Nem egyezik Toto Wolff és Geogre Russell véleménye azzal kapcsolatban, hogy a Mercedesnek milyen hozzáállással kell versenyeznie a vb-címről döntő Abu-dzabi Nagydíjon.

    Mintha nem teljesen egyezne George Russell és főnöke, Toto Wolff hozzáállása a világbajnoki címről döntő Abu-dzabi Nagydíj előtt. A versenyt a 4. rajtkockából kezdő brit ugyanis elmondta, semmit nem fog másként csinálni, mint a többi versenyen, azaz ha lehetősége nyílik beleszólni az első három helyről rajtoló három vb-aspiráns küzdelmébe, akkor meg fogja tenni.

    „Ha lehetőségem lesz és meglátok egy rést, úgy fogok eljárni, mintha a szezon első versenyén lennénk. Nem teszek semmi meggondolatlant, de nem is fogok lehetőségeket kihasználatlanul hagyni. A dobogón akarok végezni, hogy jó eredménnyel zárjuk a szezont, és nem fogok sem jobban, sem rosszabbul aludni attól, hogy ki nyeri meg a bajnokságot. A saját dolgommal leszek elfoglalva, nem kockáztatok se többet, se kevesebbet. Nekem pontosan olyan lesz, mint egy átlagos nap” – szögezte le Russell.

    Toto Wolff ugyanakor a Sky Sports-nak úgy nyilatkozott, nem szabad beleavatkozniuk a vb-harcba. „Nem, ebből ki kell maradnunk. Ez egy háromszereplős küzdelem három versenyző között. A konstruktőri bajnokság megvan, a McLaren nyerte a mi erőforrásunkkal. Holnap a jobbik győzzön.”

    Íme az összes forgatókönyv Norris, Verstappen vagy Piastri világbajnoki győzelméhez

    Az osztrák üzletember alighanem azért is fogalmazott így, mert a múlt heti Katari Nagydíj után a Red Bull megvádolta a Mercedest azzal, hogy Kimi Antonelli szándékosan engedte el Lando Norrist a 4. helyért, hogy így segítse az ő motorjukat használó McLaren versenyzőjét. Ez természetesen nem így volt, Antonelli egyszerűen hibázott, amit utólag a szándékosságot többször hangsúlyozó Helmut Marko is beismert, a Red Bull pedig közleményt adott ki.

    „Hálás vagyok, mert Oliver [Hughes], aki a Red Bullt vezeti, és GP (Gianpiero Lambiase, Verstappen versenyérnöke), valamint Laurent [Mekies, csapatfőnök] felkerestek és bocsánatot kértek. Szerintem ez is mutatja, hogy a versenytársainkban van tartás” – jelentette ki Wolff, aki ezután élesen bírálta a közösségi médiában Antonellit zaklató, esetenként az olasznak halálos fenyegetéseket küldőket, mondván „egyszerűen betegek”, neki pedig semennyi tisztelete nincs az ilyen emberek iránt.

    A Mercedes főnökeként eddig csupán egy, rivális csapat pilótája ellen zajló utolsó futamos világbajnoki döntőben érdekelt Wolff a McLarennek azért adott némi tanácsot, és elmondta, a wokingi istállónak „könyörtelennek” kell lennie. „Menjenek a bajnoki címért. Szuperfókuszáltan, csak a cím számít, bármit meg kell tenniük ezért a futamon. A jobbik győzzön” – mondta, majd hozzátette, nem szeretne Zak Brown, a McLaren vezérigazgatója helyében lenni, „tudva, hogy Max ellen kell küzdeniük”.

  • Verstappen más utat jár, mint Hamilton, de vajon beveti ugyanazt a taktikát, amit a brit 9 éve?

    Verstappen más utat jár, mint Hamilton, de vajon beveti ugyanazt a taktikát, amit a brit 9 éve?

    Lewis Hamilton a 2016-os Abu-dzabi Nagydíjon annak ellenére tartotta fel az élmezőnyt, hátha így ki tudja csavarni a vb-címet Nico Rosberg kezéből, hogy előtte leszögezte, nem fog ilyesmit tenni. Max Verstappen előtt most szintén nyitva áll ez a lehetőség, ám ő inkább megtartja magának, hogy mire készül.

    Max Verstappen látványosan kerüli, hogy elárulja, milyen taktikákat alkalmazhat a magyar idő szerint ma 14 órakor rajtoló, az F1-es világbajnoki címről döntő Abu-dzabi Nagydíjon. Amennyiben a holland eljön az élen, a győzelme esetén is szüksége lenne a vb-címhez arra, hogy Lando Norris ne álljon dobogóra, ezért értelemszerűen az egyik lehetséges forgatókönyv az, hogy visszafogja a tempót, hátha az üldözők közül annyian elkapják a britet, hogy visszacsússzon legalább a 4. helyre.

    Ami feltűnő a négyszeres világbajnok nyilatkozataiban, hogy rendre ügyesen kibújik a válaszadás alól, amikor arról kérdezik, hogy jászhat-e feltartósdit a versenyen. Az időmérő után Jolyon Palmernek például azt mondta: „Majd meglátjuk, nem igaz?”, az FIA sajtótájékoztatóján pedig arra ugyan hosszasan válaszolt, hogy a néhány éve megváltoztatott vonalvezetés miatt most nehezebb lenne ilyesmit csinálni, mint korábban, de azt már nem árulta el, hogy adott esetben kész-e bevetni ezt a stratégiát.

    Norrist visszatérő rémálma foszthatja meg az idei F1-es világbajnoki címtől?

    George Russell úgy véli, hogy Verstappen egyértelműen vissza fogja fogni a mezőnyt, ha ő áll majd az élen, és tényleg valószínűtlen, hogy a holland ne alkalmazná ezt a fegyvert, ha nem lesz más választása. Az azonban teljesen érthető, hogy ezt nem közli előre, hiszen egyrészt így bizonytalanságban tartja Norrist és a McLarent, ami pszichológiai szempontból előnyt jelent, másrészt nem ad táptalajt a sajtónak arra az esetre, ha ellenkezőt csinál, mint amit előre mondott.

    Hiszen emlékezhetünk, hogy amikor Lewis Hamilton 2016-ban ugyanitt feltartotta a mezőnyt, hátha Nico Rosberg pozíciót veszít és elbukja az elsőséget, az akkor még a Mercedesnél versenyző brit a szöges ellentétét tette annak, mint amit előzetesen mondott. Amikor ugyanis felvetették neki, hogy Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke a feltartós stratégiát javasolta neki, Hamilton azt mondta: „Ha én leszek elöl, arra fogok törekedni, hogy minél jobban elhúzzak a többiek elől. Éppen elég nagy csapás az ellenfelünk (Rosberg) számára, ha 30 másodperces előnnyel vezetünk előtte. Szerintem ez értékesebb teljesítmény lenne, mintha feltartanám a csapattársamat.”

    Verstappen szerint neki nehezebb lenne megcsinálnia, amit Hamilton tett Rosberg ellen

    Hogy Hamilton komolyan gondolta-e, amit mondott, vagy egyszerűen csak hamis biztonságérzetet akart kelteni Rosbergben, azt csak ő tudná megmondani, de ezután azt is hozzátette, hogy ez a módszer egyébként is csak első hallásra tűnik célravezetőnek, mert a két hosszú DRS-zóna miatt rosszul is elsülhet a taktikázás, és egy óvatlan pillanatban Rosberg megelőzheti őt.

    Végül azonban sikeresen lassította vissza extrém módon a tempót, kivívva ezzel a Mercedes rosszallását, a taktika azonban nem bizonyult célravezetőnek, hiszen Rosberg nem veszített pozíciót és világbajnok lett. Hogy Verstappen alkalmazni fogja-e, és ha igen, sikert ér-e el vele, az majd kiderült, Andrea Stella, a McLaren csapatfőnöke mindenesetre előrebocsátotta: biztos benne, hogy a holland a sportszerűség keretein belül fog maradni.

  • Norrist visszatérő rémálma foszthatja meg az idei F1-es világbajnoki címtől?

    Norrist visszatérő rémálma foszthatja meg az idei F1-es világbajnoki címtől?

    A McLaren és különösen Lando Norris számára komoly fejtörést jelenthet az Abu-dzabi Nagydíjon a fejét váratlanul felütő probléma, ami miatt a wokingi istálló ugyan óvintézkedéseket hozott, de így is kérdéses, hogy miként tudnak megbirkózni vele.

    A Pirelli új 2025-ös gumiszerkezete a legtöbb idei helyszínen orvosolta a korábban jellemző szemcsésedést, Abu-Dzabiban azonban váratlanul ismét jelentkezett, ami már a pénteki szabadedzéseken aggodalomra adott okot a folytatásra nézve. A szemcsésedés pedig nemcsak a gumikezelést teheti kiemelten fontossá az 58 körös futamon, hanem akár két kiállásra is kényszerítheti a csapatokat, ami értelemszerűen növelheti a taktikai változatosságot.

    Norris és a McLaren számára minden azért különösen rossz hír, mert a szemcsésedést még az év elején, a kínai sprintfutam után „legrosszabb rémálmának” nevező pilóta és autója különösen érzékeny erre a jelenségre. Persze a pénteki edzésekhez képest a futamon jobban fog tapadni az aszfalt, ami mérsékelheti a gumi oldalcsúszását és ezáltal a szemcsésedést, ám tökéletes nem lesz, a Pirelli vezető mérnöke ugyanis korábban közölte, az előzetes méréseik azt mutatták, hogy a hétvége előtt a Yas Marina versenypálya tapadása sokkal alacsonyabb volt, mint az előző években, és sokkal alacsonyabb, mint amit egy hete Katarban tapasztaltak, sőt, egyenesen az egyik legalacsonyabb értéket mutatta az idei szezon eddigi 23 helyszíne közül.

    Leclerc, Ferrari, Pirelli
    Az első gumi szemcsésedése minden csapatnak fejtörést okoz | Fotó: Zak Mauger/LAT Images

    Ezen nem segített az sem, hogy a pálya az 1-es és 4-es kanyar között, valamint a 6-os kanyar kijáratánál új aszfaltréteget kapott, amihez más típusú bitument használtak – olyat, ami mechanikusan könnyebben károsítja az első tengelyen levő gumikat és főként a gyors kanyarokban jelentkezve kiváltja a szemcsésedést. Magyarán: az újraaszfaltozott rész a kör elején elindítja a szemcsésedési folyamatot, ami aztán ezután egyre rosszabb lesz.

    A múltbeli példák azt mutatják, hogy amikor a szemcsésedés számottevő mértéket öltött, Norris és a McLaren különösen szenvedett. „Mindig nagyon szenvedek a frontszemcsésedéstől. Most már jobb vagyok – régen talán én voltam a legrosszabb a mezőnyben. Utálom. Utálom az alulkormányzottságot. Utálom, amikor az első tengely nem működik” – nyilatkozta Norris Las Vegasban.

    Persze nemcsak Norrist érinti a probléma, hanem mindenkit, és minél gyorsabb autóban ül valaki, annál nehezebb dolga lehet, hiszen nagyobb terhelést ró a gumikra, ami növeli a szemcsésedés mértékét. Ezért Max Verstappen jobb első gumija is szemcsésedett pénteken, és bár a Red Bull természetesen azóta finomított a beállításokon, a holland az időmérő után azt mondta: „Normál esetben mindig egy kicsit javul a helyzet, ez teljesen természetes a hétvége során, de még így is azt láttam, hogy mindenki szemcsésítette a jobb első gumit a hosszú etapokon, miközben a hátsók sem mentek el nyaralni. Szóval igen, mindannyian ugyanazzal küzdünk, csak némelyikünk egy kicsit jobban, mint mások.”

    Annak az esélye továbbra is fennáll, hogy egyesek agresszívak lesznek és rámennek a két kiállásra, míg mások megpróbálnak egy cserével végigmenni. Ez a McLarent is nyomás alá helyezheti, hiszen adott esetben az üldözők más taktikát választhatnak, mint a wokingi istálló, és ha jól számolnak, a McLaren pedig nem, az akár a világbajnoki címről is dönthet.

    McLaren, Pirelli
    Fotó: Sam Bloxham/LAT Images

    A McLaren óvintézkedéseket hozott

    Mivel a pálya szombatra nem javult annyit, mint várták, a McLaren szokatlan utat választott, hogy ezzel hagyja nyitva a taktikai lehetőségeit a futamra, és mind Piastri, mind Norris esetében két szett kemény keverékű gumit spórolt meg egy új közepes szett mellett, aminek oka, hogy a legkeményebb Abu-Dzabiba hozott keverék szemcsésedik a legkevésbé, emellett ez bírja a legtovább.

    „Az edzések alapján a kopás és a szemcsésedés szintje meghaladta a várakozásainkat, de dicséret illeti a stratégiai csapatunkat, akik azt mondták: »tartsuk meg a kemény gumikat«, és ezt is tettük. Egy olyan versenyre, ahol ilyen mértékű a szemcsésedés és a kopás, ez jó stratégiai opció lehet” – nyilatkozta Andrea Stella, a McLaren csapatfőnöke.

    Mivel vasárnap délelőtt számos betétfutamot rendeznek az F1-es vb-döntő előtt, a pálya állapota az időmérőhöz képest is tovább javulhat, Stella azonban úgy véli, ez nem feltétlenül fogja csökkenteni a szemcsésedést. „Az idén nem sok változást láttunk abban, hogy a pálya felgumizódása mennyire javítja a szemcsésedést. Úgy tűnik, ezek a hatások már nem igazán jelentkeznek, legalábbis a jelenlegi technikai szabályok és rendelkezésre álló gumik mellett.”

    Főnöke azt javasolja Norrisnak, legyen óvatos a rajtnál – de nem ebből szokott a baj lenni?

    Stella arra is felhívta a figyelmet, hogy biztosan látunk majd szándékos tempóvisszafogást, de Verstappen nem feltétlenül csak amiatt mehet lassabban, hogy ezzel lehetőséget adjon az üldözőknek Lando Norris megelőzésére – ha a holland nyer, az ő szemszögéből nézve Norrisnak nem szabad a dobogón végeznie, különben a McLaren versenyzője a világbajnok –, hanem a gumikímélésnek is lehet szerepe, hiszen így elkerülhető a két kiállás.

    A csapatfőnök ennek kapcsán pedig rámutatott, hogy amennyiben Verstappen tempót szabályoz, számukra stratégiai előnyt jelenthet, hogy két autójuk lesz ott az élmezőnyben – hacsak nem történik valami váratlan, persze –, és a stratégiáikat megosztva rákényszeríthetik a Red Bullt a reagálásra. „Több opcióval játszhatunk. Ha túlzottan lelassulsz, kiteszed magad annak, hogy elévágással támadjanak meg, vagy egyszerűen megelőzzenek. Ezért nagyon jó, hogy két autóval vagyunk ott elöl. Sokkal inkább ezt a helyzetet választanám, mint azt, hogy a két autónk külön, szétszórva legyen a pályán” – mondta Stella.