Romain Grosjean elvesztette a Forma-1-es ülését 2021-re, a királykategóriás karrierje pedig egy horrorbalesettel ért véget, melyben égési sérüléseket is szenvedett.
„Ez a baleset megváltoztatta az életemet, most már nem mehetek a szupermarketbe vásárolni” – nyilatkozta mosolyogva. „900 ezer feliratkozóm volt, a balesetem után néhány nappal viszont 1,4 millió. Az utálók is lenyugodtak kicsit. Már nem beszélnek rólam olyan negatívan.”
Azonban az, hogy mi lesz a 34 éves pilóta karrierjének következő fejezete, még nem derült ki. Sajtóértesülések szerint közel áll egy megállapodáshoz az IndyCarban szereplő Dale Coyne Racinggel.
„Egy hónapig azt mondtam magamnak, hogy kihagyhatnám a szezont és egyáltalán nem versenyeznék, még ha ez nem is tetszene” – tette hozzá. „Vannak dolgok, melyeket sosem fogok kipróbálni. Például az IndyCarban – ami nem egy rossz opció számomra – nem fogok oválokon versenyezni, az Indy500-on sem. Legalábbis ebben az évben nem. De még nem tudom, mit tartogat a jövő. A baleset előtt gond nélkül versenyeztem volna oválokon, de most inkább várnék ezzel.”
„Most úgy kezelnek, mint aki kimenekült a tűzből, mert egy igazi versenyző. Igen, elkövettem sok butaságot, sok kockázatot vállaltam, de soha nem is volt olyan autóm, mint a Mercedes. Mindig támadnom kellett. Értékelem ezt a változást a megítélésemben. Nem volt ez mindig így. Az emberek elkezdték megérteni, hogy a munkánk a szenvedélyünk. Majdnem az életemet adtam azért, hogy három pozícióval feljebb jöjjek a 19. helyről. Akik kritizáltak engem ezelőtt, nem értették, hogy az életünket tesszük kockára.”
Az Alfa Romeo két pilótája, Kimi Räikkönen és Antonio Giovinazzi ezúttal a csomagok bepakolásában mérték össze a képességeiket. Adott volt két Stelvio, amelyekbe mindenféle tárgyat kellett időre berakni. Csomagokat, dobozokat, koffereket, versenyoverált. Az egyikük túl komolyan vette, valaki viszont eltrollkodta a dolgot…
Jenson Button harmadikként csatlakozik az Extreme E mezőnyéhez az F1-es világbajnokok közül. Ő azonban nem csak csapattulajdonos lesz majd.
Az elektromos tereprali sorozat új alakulattal bővül az áprilisi szezonnyitó előtt, a 2009-es Forma-1-es bajnok is csapatot indít az új szakágban. Button azonban vezetni is fogja autóját, ezzel a tíz csapatból az idősebbik Carlos Sainz után ő a második, aki kettős szerepben is érdekelt.
A brit lesz a hatodik világbajnok a mezőnyben, de ő az egyetlen, aki csak a pályaversenyzés világából érkezik, míg a többiek rali (Sainz, Loeb) vagy ralikrossz (Ekström, Kristoffersson, Hansen) koronát szereztek korábban.
„Öt versenyünk lesz olyan helyszíneken, amiket érint az éghajlatváltozás. Jó, hogy ilyen helyekre látogatunk el, így felhívjuk a figyelmet az ő problémáikra is. Ez az egész sorozat lényege, a tudósok pedig helyszíni kutatásokat végeznek majd, ezzel segítve a fejlesztéseket.”
„Sok pozitívum van ebben a bajnokságban, már várom. A terepversenyzés legjobbjai ellen vezethetek majd elektromos járművekkel, olyan helyeken, ahol sokan nem is jártak.”
Az utolsó, 2017-es nagydíja óta Button a sportautózás mellett már terepen is bemutatkozott, két évvel ezelőtt a Baja 1000 elnevezésű ralin vett részt.
„Sok rali van a világon, off-road versenyek Amerikában és ott van a Dakar is, de ez nagyon más lesz.” – utalt arra, hogy az Extreme E-ben két 16 km-es kört tesznek majd meg az autók minden futamban.
„Egyikünk sem tudja, mire számítson. Megérkezünk, és más-más felszín vár majd ránk, meg kell majd találnunk, a módot, hogyan közlekedjünk.”
Button már korábban is támogatta Hamilton álláspontját hasonló kérdésben, most is örül, hogy együtt hívhatják fel a figyelmet egy fontos ügyre.
„Lewis megérti a pozitív oldalát, Nico úgyszintén. Mindketten próbálják megmutatni, milyen kihívással állunk szemben, ezt jó látni.”
Történelmi pillanathoz érkezett a Race of Champions, ugyanis az eseményt először fogják megrendezni havas körülmények között 2022 januárjában.
Az esemény szervezői nemrégiben jelentették be, hogy egy, az Északi-sarkkörtől hatvan mérföldre fekvő közel fekvő svéd település, Pite Havsbadban rendeznék meg a Bajnokok Tornákát havas és jeges pályán.
A ROC-on a világ minden tájáról érkeznek sztárversenyzők, akik ugyanolyan autókkal versenyeznek egymás ellen. Két bajnokságot szoktak rendezni minden évben: a Nemzetek Kupját, ahol egy adott nemzetből két versenyző képviseli a csapatot és a Bajnokok Tornáját, ahol a versenyzők egyéniben mérhetik össze a tudásukat.
A sorozat már számos különböző helyszínre ellátogatott már történelme során. Ezen helyszínek közé tartozik a pekingi Madárfészek stadion vagy a Mexikóvárosban található baseballstadion, ami a Forma-1-ben is használt pálya részét képezi.
Emellett még az is bejelentésre került, hogy elektromos hajtású autókat is használni fognak a soron következő esemény során.
A Bajnokok Tornáján olyan nagy nevek fordultak már meg, mint például a hétszeres Forma-1-es világbajnok Michael Schumacher, a négyszeres F1-es bajnok Sebastian Vettel, a kilencszeres Le-Mans-i 24 órás győztes Tom Kristensen vagy éppen a háromszoros Indy500 győztes Helio Castroneves.
A McLaren 7 tanáccsal segítené a mentális és a fizikai egészségünk fejlődését.
Épp testben, épp lélek – tartja a mondás, amit a wokingi csapat komolyan is vesz. A napokban ugyanis tovább gondolták a tavaly elindított kampányukat, és a belső én fejlődésén túl, a fizikai lét fontosságára is felkívánják hívni a figyelmet.
2020-ban állt össze a Mind.com és a McLaren, minek kapcsán a versenyzők saját elméjüket szabadjára engedve készítették el a sisakjuk festését, hogy ezzel a gondolatok és az énkép fontosságát hirdessék. Ezen felül Lando Norris saját nehézségeiről is lerántotta a leplet, és elárulta, hogy külső segítséget vett igénybe az első évében a szorongásai miatt.
Az új év kezdetén rengeteg fogadalom születik meg az életmódváltással kapcsolatban. Ezeket általában az első pár hónapig tartja is mindenki, majd ahogy telik az év, a legtöbbünknél elkopik a lelkesedés, így az esztendő közepén jobb esetben már csak egy-két attribútumra figyelünk oda a csomagból. A lezárások ezekre a beteljesületlen célokra még rásegíthetnek, ugyanis mentális kihívások elé állítják lelkünket.
A jobb én elérése ugyanakkor kemény munkával és kitartással jár, hiszen nemcsak a helyes táplálkozáson van a hangsúly, hanem azon is, hogy a ‘szundigomb’ gondolata is kikerüljön a reggeli keléskor a fejünkből.
Serg Stelitano, a McLaren teljesítményért felelős szakembere, ugyan nem találja fel a spanyol viaszt a tippjeiben, viszont ezekkel az F1-ben is használt trükkökkel kíván segíteni a változásra vágyóknak.
1| Építsük be a Smoothie-t az életünkbe:
Egy gyümölcsökkel és zöldségekkel teli turmix elfogyasztásával igazán jól indíthatjuk a
Fotó: McLaren
napot. Egy smoothie segítségével ugyanis az energiaszintünk könnyedén feltöltődhet,így a hétköznapokba is gördülékenyebben vethetjük bele magunkat. A versenyhétvégéken a McLaren minden tagja számára elérhetőek a reggeli mellett ezek a kis italok, ugyanis elfogyasztásuk után könnyebben készülhetnek fel az előttük álló kihívásokra.
2| Nyújts egyet:
A reggeli és az esti nyújtás igazán nagy hatással lehet a fizikális és a mentális egészségünkre. Ha a felkelés után néhány percig megmozgatjuk magunkat, akkor könnyebben vághatunk neki az előttünk álló napnak, míg a lefekvés előtti nyújtás ellazítja a beállt izmainkat, és pihentetőbb alvást is eredményezhet. Ez az egyszerű lépés a wokingiaknál kulcsfontosságú, ugyanis a világot járó csapattagok ezen mozgásformával melegítenek be az előttük álló kihívásokra.
3| Színes és változatos étrend:
Mindannyian hallottunk már arról, hogy egy nap ötször ajánlott enni, ám azzal nem leszünk előrébb, ha ezeken az étkezéseken például csak narancsot fogyasztunk. A változatos étkezéssel ugyanis különféle vitaminokat és ásványi anyagokat juttathatunk a szervezetünkbe. A gyümölcsök és a zöldségek külön színcsoportokra oszthatóak, és ezek keveréke például egy salátában, biztosíthat minket arról, hogy egészséges és szükséges elemeket viszünk be a szervezetünkbe. A brit istálló nagyon is pártolja ezt az elgondolást, és a versenyhétvégék során biztosítja is dolgozóinak az étkezések alatt a gyümölcsök és a zöldségek színes választékát.
4| Tartalékold az alvást:
Egy felnőttnek ahhoz, hogy kipihenje magát és készen álljon a következő napra, 7-9 óra alvásra van szüksége, ám sajnos erre nem mindig van lehetőség. A legutóbbi kutatások azonban kimutatták azt, hogy, mikor tartalékoljuk az alvást, effektívebben csökkenthetjük e fontos attribútum hiányának negatív hatásait. Ezért is promótálja a McLaren azt, hogy a versenyhétvége elején többet aludjanak a dolgozói, ugyanis ahogy haladnak előre, egyre kevesebb idejük lesz a pihenésre.
5| Mozogj:
A mozgás nem feltétlenül jelenti azt, hogy „iskolaköröket” kell futni vagy tekerni, már egy szimpla séta is csodákra lehet képes. A gyaloglás nagyszerű és kímélő módja annak, hogy
Fotó: McLaren
feltöltődjünk és kalóriát égessünk. Egy 30 perces séta ugyanis serkenti a vérkeringést, megmozgathatja az izmainkat, valamint javítja a légzésünket. Ráadásul még a stressz levezetésére is alkalmas. A versenyhétvégén a brit csapat munkatársai sétával, kerékpározással és futással ékesítik napjaikat. Ezekkel a tevékenységekkel csökkentik a stressz szintjüket és javítják az erőnlétüket, ami a jobb teljesítmény elérése miatt kulcsfontosságú.
6| Légy tudatos:
2020-ban megértettük azt, milyen fontos is a mentális egészségünk. Tudatosnak lenni így annyit tesz,hogy tisztában vagyunk önmagunkkal és az érzéseinkkel. Naponta, néhány perc erejéig üljünk le a gondolatainkkal, olvassunk könyvet, vagy akár végezzünk jóga gyakorlatokat. Nagyon fontos az, hogy ápoljuk a lelkünket, és ebben a McLaren partnerének, a Mind.com-nak a tippjei és trükkjei is a segítségünkre lehetnek.
7. Kövesd nyomon
Az, hogy nyomon követed mit is csinálsz, egy nagyszerű módja annak, hogy megértesd önmagad. Manapság már rengeteg olyan kütyü létezik ami kapcsán monitorozhatjuk GPS által a mozgásunkat, álljunk kezdő avagy profi szinten. Ezek az eszközök rálátást biztosítanak arra, hogy milyen fázisban vagyunk, és segítenek is abban, hogy hatékonyabban érjük el a céljainkat. A McLarennél többfajta okos eszköz áll a csapattagok rendelkezésére, amivel nyomon követhetik, azt, hogy mennyi energiát használnak fel, továbbá ezekkel a regenerációt is elősegíthetik.
Az Eurosporttal kötött partnerségnek köszönhetően a PURE ETCR idén mintegy 75 országban lesz látható. A májusban kezdődő versenyeket a Discovery multisport márkája segítségével több platformon, több mint 250 millióan nézhetik majd. A PURE ETCR-ben a valaha volt legerősebb – a 670 lóerőnek megfelelő 500 kW csúcsteljesítményű – elektromos túraautók versenyeznek.
Az Eurosporttal kötött széles körű megállapodás értelmében a világ első tisztán elektromos túraautó-bajnoksága, melyben több márka járművei mérkőznek meg, világszerte jelentős méretű elkötelezett közönséget ér el. Az izgalmas és innovatív új versenysorozat és a sportág hozzájárul az elektromos járművek pozitív megítéléséhez is.
Az Eurosport sportprodukciós tapasztalata révén, csatornái és platformjai maximális kiaknázásával növelni tudja az elektromos túraautóversenyzés és a PURE ETCR ismertségét és népszerűségét. Az autósport-rajongók európai otthonaként az Eurosport az elmúlt években gazdag és változatos motorsport-tartalmat kínált, többek között 2014-es indulásától fogva a FIA Formula E Világbajnokságot, illetve számos egyéb elektromos autós sportágat.
Az Eurosport a világ egyik vezető sporttartalom-szolgáltatója, digitális platformjai és lineáris csatornái több mint 250 millió nézőhöz jutnak el Európa, Ázsia, Afrika és a Közel-Kelet 75 országában. A páratlan elérés, a PURE ETCR izgalmas eseményeinek közvetítése támogatja az elektromos mobilitás iránti növekvő nemzetközi érdeklődést.
A Discovery új globális streamingszolgáltatása, a 2021-22 során 25 országban – köztük Magyarországon – induló discovery+ minden idők legváltozatosabb valóságon alapuló szórakoztató műsorkínálata mellett az Eurosport világszinten kiemelkedő sportprogramjait – így a PURE ETCR versenyeket – is tartalmazza majd.
„Az Eurosport a Formula E 2014-es első közvetítése óta elkötelezett az elektromosautó-versenyzés népszerűsítésében. A megállapodásnak köszönhetően a világ motorsport-rajongói a legmagasabb színvonalú, minden igényt kielégítő műsorokon keresztül követhetik a versenyszezont. Közelebb juthatnak az eseményekhez, és megismerhetik a szezon leglebilincselőbb történeteit – mondta François Ribeiro, a PURE ETCR-t promótáló Eurosport Events igazgatója. – A hagyományos közvetítés és a a discovery+ által kínált digitális streaming együttesen hatalmas értéket teremt rajongóink számára.”
Az Eurosport – rendezvényszervező és promóciós üzletágával, az Eurosport Eventsszel együttműködve – hagyományosan erős a legjobb motorsport-tartalmak, többek között a Formula-E, a Le Mans-i 24 órás autóverseny és WTCR túraautó-világkupa – közvetítésében.
Nico Rosberg elárulta, hogy egyáltalán nem érdekli az, hogy újra versenyezzen, még úgy sem, hogy saját csapattal rendelkezik az Extreme E sorozatban. A 35 éves német pilóta azonnal otthagyta a Forma-1-et, miután 2016-ban legyőzte az akkori csapattársát a Mercedesnél, Lewis Hamiltont. Amikor rákérdeztek, hogy nem akarja-e magát versenyzőnek is kinevezni az Extreme E-s csapatában, így felelt a Speed Weeknek:
„Először is, nem akarok már többé versenyző lenni. Boldog vagyok az új, vállalkozói életformámmal. Másrészt, az off-road világában nincs tapasztalatom, az pedig fontos számomra, hogy nyerjen a csapatom.”
Rosberg arról is beszélt, hogy más magasszintű elektromos széria, így a Formula E sem érdekli:
„Az a gond, hogy meg akarom tartani a jelenlegi rugalmasságomat illetve azt a szabadságot, ami most adott. A Formula E másrészt pedig nagyon is intenzív terhelést jelent.”
Daniel Ricciardo elmondta, szívesebben állna rajthoz a Le Mans-i 24 órás versenyen, mint a hasonlóan legendás Indy500-on.
Az ausztrál idén csatlakozott a McLaren csapatához, akik több más versenysorozatban is megmérettetik magukat, vagy legalábbis ezt tervezik. Ott vannak az IndyCarban, de hamarosan indulhatnak Le Mans-ban, illetve a Formula E-ben is.
„Ha teljesen őszinte akarok lenni, az oválok kissé megijesztenek” – szögezte le Ricciardo. „Az Indy menő lenne, de először tesztelnem kellene. De amit Fernando Alonso tett, az remek volt, gondolkoztam rajta, hogy mennék. Talán egy nap.”
Viszont ahogy rátért a Le Mans-ra, sokkal lelkesebbé vált a 31 éves versenyző.
„Néhány kollégám már kipróbálta. Az pedig érdekesen hangzik, hogy megosztod a legnagyobb titkaidat a csapattársaiddal, és nem tartod meg ezeket magadnak. Az szintén király, hogy fizikálisan és mentálisan 24 óráig a határon vagy.”
Ricciardo egyébként egyszer már képbe került egy LMP1-es csapatnál, méghozzá a Porschénél, még 2015-ben. A mostani csapatfőnöke, Andreas Seidl tárgyalt vele, hogy leigazolja a későbbi győztes csapatba. Végül azonban Nico Hülkenberggel sikerült megegyezni.
„Daniel mindig is azok közé tartozott, akikre figyeltem” – árulta el a német. „Szeretem, ahogyan versenyez, illetve mindig frissítőnek találtam a pozitív viselkedését. Most már együtt dolgozhatunk, és nagyon várom.”
Daniel Ricciardo elmondta, szívesebben állna rajthoz a Le Mans-i 24 órás versenyen, mint a hasonlóan legendás Indy500-on.
Az ausztrál idén csatlakozott a McLaren csapatához, akik több más versenysorozatban is megmérettetik magukat, vagy legalábbis ezt tervezik. Ott vannak az IndyCarban, de hamarosan indulhatnak Le Mans-ban, illetve a Formula E-ben is.
„Ha teljesen őszinte akarok lenni, az oválok kissé megijesztenek” – szögezte le Ricciardo. „Az Indy menő lenne, de először tesztelnem kellene. De amit Fernando Alonso tett, az remek volt, gondolkoztam rajta, hogy mennék. Talán egy nap.”
Viszont ahogy rátért a Le Mans-ra, sokkal lelkesebbé vált a 31 éves versenyző.
„Néhány kollégám már kipróbálta. Az pedig érdekesen hangzik, hogy megosztod a legnagyobb titkaidat a csapattársaiddal, és nem tartod meg ezeket magadnak. Az szintén király, hogy fizikálisan és mentálisan 24 óráig a határon vagy.”
Ricciardo egyébként egyszer már képbe került egy LMP1-es csapatnál, méghozzá a Porschénél, még 2015-ben. A mostani csapatfőnöke, Andreas Seidl tárgyalt vele, hogy leigazolja a későbbi győztes csapatba. Végül azonban Nico Hülkenberggel sikerült megegyezni.
„Daniel mindig is azok közé tartozott, akikre figyeltem” – árulta el a német. „Szeretem, ahogyan versenyez, illetve mindig frissítőnek találtam a pozitív viselkedését. Most már együtt dolgozhatunk, és nagyon várom.”
Romain Grosjean feltételezhetően nagyon közel került egy IndyCar üléshez, méghozzá a Dale Coyne Racing csapatában a 2021-es szezonra.
A francia versenyző Forma-1-es pályafutásának vége egy rémálomba illő esemény volt, a hatalmas bahreini ütközés.
Még mindig az égési sérüléseivel lábadozik, főként igaz ez a bal kezére. Ezalatt a felépülés alatt Grosjean eldöntötte, hogy versenyezni akar a 2021-es évben.
A 34 éves francia versenyző mellett felmerültek még olyan nevek, mint például a csapat 2017-es versenyzője Ed Jones, Charlie Kimball, és Pietro Fittipaldi – aki egyébként a tavalyi év utolsó két versenyén helyettesítette Grosjeant.
Ha a feltételezések valóban igazak, a bejelentés már a jövő hét elején érkezhet, így a franciának volna lehetősége két újonc tesztnapra a tervezett tesztelésen felül, az április 11.-ére tervezett Barber Motorsport Parkban megrendezendő szezonnyitó előtt.