Alex Zanardi továbbra is orvosi kezelés alatt áll a súlyos fej- és arcsérülések miatt, amelyeket tavaly júniusban szenvedett el, miután összeütközött egy teherautóval.
Zanardi felesége, Daniela a BMW-nek adott interjújában elmondta, hogy férje egy rehabilitációs programon vesz részt, amely multimodális és farmakológiai stimulációt is tartalmaz.
„Szeretném elmondani mindazoknak az embereknek, akik Alexre gondolnak és imádkoznak érte, hogy küzd – ahogy mindig is tette” – árulta el.
„Az a szeretet, amit az elmúlt évben a barátoktól, rajongóktól, ismerősöktől, sportolóktól és a motorsportban érintettektől kaptunk, egyszerűen megható és elsöprő volt, és óriási támogatást jelentett számunkra mindezek feldolgozásában.”
„Azonban nagyon különleges köszönet illeti az egészségügyi személyzetet is.”
Daniela kifejtette, hogy férje helyzete továbbra is nehéz, és hogy voltak visszaesések az eddigi út során, és Zanardi a baleset óta még mindig nem beszélt.
„Ez egy nagyon összetett folyamat volt, amely több idegsebészeti beavatkozást igényelt, és számos visszaesés jellemezte” – tette hozzá.
„Alex stabil állapotban van, ami azt jelenti, hogy képes az agyát és a testét is érintő edzésprogramoknak alávetni magát.”
„Tud velünk kommunikálni, de beszélni még mindig nem tud.”
„A hosszú ideig tartó kómában töltött idő után a hangszálaknak vissza kell nyerniük a rugalmasságukat. Ez csak gyakorlással és terápiával lehetséges.”
„Még mindig sok ereje van a karjaiban és a kezeiben, és intenzíven edz az eszközökkel”.
A hosszú felépülési idő ellenére Daniela elmondta, hogy nem tudja biztosan, mennyi időbe telik, amíg férje hazatérhet.
„Ez minden bizonnyal egy újabb hatalmas kihívás” – mondta. „Ez egy nagyon hosszú út, és jelenleg nem lehet megjósolni, hogy mikor térhet haza.”
„Minden energiánkat Alex felépülésére fordítjuk. Ezért úgy döntöttünk, hogy ezt az interjút egyedülálló lehetőségként használjuk fel arra, hogy tájékoztassuk a nyilvánosságot a felépülésének állapotáról, és válaszoljunk néhány gyakran feltett kérdésre.”
Nincs megállás, újabb versenyhétvége következik a Red Bull Ringen a Forma-1 számára, amit élőben nézhettek majd. Elkíséri őket a Formula 3 és a W Series mezőnye, de lesz itt még más nézni való is, más helyszínről!
Az alábbi táblázatba szedtük nektek, hogy mikor, mit, és milyen platformon követhettek majd ÉLŐBEN!
Július 2. péntek
9:30
Formula 3
szabadedzés
M4 Sport, F1TV
11:25
Forma-1
1. szabadedzés
M4 Sport, F1TV
12:55
W Series
szabadedzés
Facebook stream
13:45
Formula 3
időmérő
M4 Sport, F1TV
14:55
Forma-1
2. szabadedzés
M4 Sport, F1TV
16:30
W Series
időmérő
Facebook stream
Július 3. szombat
10:35
Formula 3
1. sprintfutam
F1TV
11:55
Forma-1
3. szabadedzés
M4 Sport, F1TV
15:00
Forma-1
időmérő
M4 Sport, F1TV
16:30
W Series
futam
Facebook stream
17:30
Formula 3
2. sprintfutam
F1TV
Július 4. vasárnap
10:15
Formula 3
Főfutam
F1TV
11:15
Porsche Szuperkupa
Eurosport 1
15:00
Forma-1
futam
M4 Sport, F1TV
18:00
IndyCar
futam
Aréna 4
20:30
NASCAR
futam
Aréna 4
Főszerkesztőnk kint tartózkodik az Osztrák Nagydíjon; a legfrissebb helyszíni posztjainkért kövessetek minket Instagramon is, és nézegessétek az Insta sztorijainkat! 😉
A Forma-1-es pilóták is aktívan követik a már a negyeddöntőknél járó 2020-as labdarúgó-Európa-bajnokságot. Vannak olyan versenyzők, akiknek a válogatottja még a versenyben, miközben Nikita Mazepin a honfitársaiért már nem szoríthat. Az orosz pilóta azonban így is talált magának egy olyan országot, akiért szoríthat, ezen ország kiléte viszont igencsak meglepő, figyelembe véve a jelenkor politikai helyzeteit.
Az orosz válogatott a csoportjában utolsóként végzett, így nem jutott be a nyolcaddöntőbe, ennek apropóján kérdezték az újoncot, hogy így van-e, akiknek szurkol:
„Remélem Ukrajna nyeri az EB-t.” – vágta rá a meglepő választ. „Valójában Ukrajna és Oroszország most két teljesen különböző ország, de én még egy olyan korban születtem, amikor ők voltak a testvér nemzetünk, és rengeteg barátom él ott.”
„Remek dolog lenne ez a rajongóik számára, mivel ez egy rendkívül különleges siker lenne, és én nagyon bízom bennük.” – tette hozzá.
Ukrajna majd Rómában az egyik nagy esélyes Anglia ellen lép pályára a legjobb négybe kerüléséért. A párharc győztese pedig a Csehország-Dánia mérkőzés győztesével csaphat majd össze a fináléba kerüléséért.
Lando Norris és családja különleges ajándékkal lepte meg az angol válogatottat.
Foci lázban ég Európa, ugyanis már nem kell sokat várni arra, hogy kiderüljön melyik nemzeti válogatott lesz idén a kontinens legjobbja. Természetesen a Forma-1-ben is figyelemmel kísérik az eseményeket, és aki tud, az szorít hazája képviselőinek.
A McLaren brit pilótája ugyan nincs annyira oda a labdarúgásért, ám az angol válogatott szereplését ő is követi. Sőt, testvérével, Oliverrel, egy kis ajándékkal is kedveskedtek nekik.
,,A testvérem jóvoltából kaptak két szimulátort a Cool Performance-től (szerk.: – Oliver Norris saját vállalkozása). Így mikor pihennek az edzések után, leülnek és gyorsköröket teljesítenek a brand hatch-i pályán. Tudom, hogy próbálják megdönteni a köridőmet, de arról nem tudok, hogy sikerült-e ez már valamelyiküknek. Mason (Mount) például rám írt és elmondta, hogy ő nagyon keményen próbálkozik.” – újságolta el Norris a WTF1.com-nak.
Ugyanakkor a McLaren versenyzője is kapott ajándékot az egyik játékostól:
,,Én Angliának szurkolok és beszéltem is már pár sráccal a válogatottból. Mason egy mezt is küldött nekem, amit viselni is fogok. Tudom, hogy a legtöbben szeretik az autósportot, és néhányan el is akarnak majd jönni futamra, ha lehetőség lesz rá.” – tette hozzá a 21 éves pilóta.
A keddi meccsen azonban nem volt teljesen felhőtlen a hangulat a wokingiaknál, ugyanis a csapatfőnök a németeket támogatta. Norris elmondta, hogy főnöke nagyon szereti a focit, így csak azt kívánja, hogy Anglia győzze le Németországot. Nos, ez teljesült is:
,,Andreas (Seidl) egy masszív fociszurkoló és nagyon támogatja a németeket. Talán a legnagyobb rajongó az egész paddockban. Ezért nagyon remélem azt, hogy Anglia szétzúzza őket, így nevethetek majd Andreason. Ha ez megtörténne, akkor az csodássá tenné az évemet.” – mondta még a találkozó előtt a brit.
A Supersport-világbajnokság motorversenyeit az elmúlt években uraló Bardahl Evan Bros csapat színeiben versenyez júliustól Sebestyén Peti a HUMDA Magyar Autó-Motorsport Fejlesztési Ügynökség Zrt. közreműködésével. A sportoló már a július 23-25-i Holland Nagydíjon elindul, majd a szezon többi viadalán is megméretteti magát.
A HUMDA közreműködésével folytatja pályafutását Sebestyén Peti motorversenyző. Az ügynökség részt vesz a sportoló menedzselésében, segít a szponzori kapcsolatok kiépítésében mind itthon, mind külföldön. Utóbbi tevékenységet nagyban segítik a HUMDA kiterjedt nemzetközi kapcsolatai. Az ügynökség egy olyan holisztikus kiválasztási rendszeren dolgozik, amely az autó- és motorsportban segíthet azon tehetségek felkutatásában, akik komoly eredményeket érhetnek el a jövőben.
A 27 éves Sebestyén Peti 2018 óta versenyez a Supersport-világbajnokságon (WorldSSP), korábban az angol PTR csapat színeiben már gyakran került az első tízbe, majd tavaly a teljes mértékben magyar tulajdonú OXXO Hungary Yamaha-TothTeam-mel volt, amikor az egyik futamon hatodik helyen ért a célba. A szezont végül a 13. helyen fejezte be.
– Nagyon örülök annak, hogy megkaptam az esélyt a bizonyításra. Így folytathatom azt a kemény és elhivatott munkát, amely az évek során eredményeket hozott. Ezért természetesen köszönettel tartozom az OXXO Racingnek. Mindent megteszek azért, hogy a HUMDA-val együtt fellépjünk a következő szintre. Megtiszteltetés, hogy a kategória legjobb csapatával versenyezhetek. A következő hetekben az edzésmunkára koncentrálok, hiszen komoly kihívás csatlakozni a WorldSSP mezőnyéhez a július végi futamon, de magabiztosan várom a feladatokat. Célom, hogy a szezon valamelyik futamán felálljak a dobogóra – mutatott rá Sebestyén Peti.
– A HUMDA Magyar Autó-Motorsport Fejlesztési Ügynökség Zrt. egyik kiemelt célja, hogy megtalálja a jövő motor- és autóversenyzőit, azaz a következő évek Talmácsi Gáborait és Michelisz Norbertjeit. Ez a tehetségkutató munka sokrétű és nagy odafigyelést igényel, hiszen holisztikus szempontrendszer alapján nagy felelősséggel kell döntenünk. A technikai sportok rengeteg anyagi erőforrást igényelnek, ezért alapos munkát követően kell kiválasztanunk azt a néhány sportolót, akiknél lehetőségünk nyílik a karrierjük és a szakmai fejlődésük előmozdítására. Sebestyén Petiben látjuk a lehetőséget, hogy feljebb lépjen a következő években. Bízunk benne, hogy eredményei alapján a Supersport-világbajnokság után a Superbike lehet a következő állomás karrierjében. Közben már zajlanak a hajdúnánási versenypálya előkészítő munkálatai, jó lenne, ha néhány év múlva Sebestyén Peti hazai közönség előtt bizonyíthatna – emelte ki Weingartner Balázs, a HUMDA Zrt. elnök-vezérigazgatója.
– Hihetetlen pluszt ad egy versenyzőnek, ha hazai közönség előtt versenyezhet. Sajnos nekem ez nem adatott meg, de a csehországi Brnoba negyvenezer magyar kísért el több hihetetlen versenyre. Olyan érzés volt, mintha a hazámban motoroztam volna. Bízom benne, hogy Sebestyén Peti és a jövő versenyzői már egy magyar pályán arathatnak győzelmeket, szurkolóink lelkes buzdításának hatására néha akár több hellyel előrébb is végezhetnek majd – hangsúlyozta Talmácsi Gábor, a MotoGP-sorozat 2007-es világbajnoka.
Az Evan Bros Racing Team kétszeres világbajnok csapat, a Supersport- világbajnokság egyik legerősebb szereplője jelenleg. A csapat vezetője, Fabio Evangelista már Sebestyén Peti első világbajnoki szezonja után felfigyelt a magyar versenyzőre.
– Nagyon örülök, hogy Sebestyén Peti csatlakozik a csapatunkhoz és az asseni versenytől egy új, közös munkába kezdünk. Már néhány éve figyelem a teljesítményét, tele van kiaknázatlan lehetőségekkel, amelyeket reményeim szerint a csapattal közösen ki fogunk hozni belőle. A lehető legjobb csomag áll a rendelkezésére, nagyon tapasztalt szakemberekkel dolgozunk, szerintem rövid idő után be tud illeszkedni. Szeretném őszintén megköszönni a HUMDA-nak az erőfeszítéseiket. Tudom, hogy a magyar motorsport szeretne bővülni a következő években és megtiszteltetés, hogy részese lehetek ennek a projektnek – hangsúlyozta Fabio Evangelista, az Evan Bros Racing Team vezetője. A csapat 1985-ben alakult meg, 2013-ban debütáltak az olasz CIV Supersport bajnokságban, majd 2016-ban mutatkoztak be a Supersport-világbajnokságon és olasz pilótájukkal már az első versenyen dobogóra álltak. 2019-ben már világbajnokok lettek és az összetett második helyen is az ő motorosuk zárt. 2020-ban ismételten vb-győzelmet értek el és számos rekordot döntöttek meg a kategóriában. A kétszeres világbajnok csapat idén a dél-afrikai Steven Odendaal-al versenyez, aki az első 6 versenyből 4-et megnyert. Steven Odendaal csapattársaként csatlakozik Sebestyén Peti az olasz alakulathoz.
A gyorsasági motorversenyzés két legismertebb világbajnoki sorozata a Superbike és a MotoGP. Míg az utóbbiban a prototípus motorokon versenyeznek a pilóták, addig a Superbike világbajnokságon az utcai sportmotorok tuningolt változatai szerepelnek. A Superbike-vb középső kategóriája, a Supersport, azaz a WorldSSP, ahol 600 köbcentiméteres gépekkel mennek a résztvevők. A világbajnokságon idén még tíz fordulót rendeznek, Donnington kivételével minden hétvégén két WorldSSP futam lesz látható.
A döntők eredményeinek összesítésével a 3. helyezést érte el Vida Benedek a Central European Rotax Max Challenge gokart-bajnokság kecskeméti hétvégéjén. A KSB Racing Team színeiben a Motorsport Talent Management és a B Build & Trade támogatásával versenyző pilóta látványos küzdelemben zárkózott fel az utolsó, 22. rajthelyről.
Nehezen indult a Central European Rotax Max Challenge (CEE Challenge) gokart-bajnokság második fordulója Vida Benedek számára, de a budapesti sportoló a döntőfutamok eredményeinek összesítése alapján a 3. helyet szerezte meg.
A 14 esztendős versenyző a vasárnapi időmérőn a 9. leggyorsabb volt, de több ellenfeléhez hasonlóan nem kezdte meg az edzést az előírt időhatáron belül. Ezért büntetést kapott, és az első elődöntő futamon csak a mezőny végéről, a 22. pozícióból rajtolhatott. Látványos csatában az 5. helyen futott be, majd egy ellenfele büntetést kapott, így a 4. pozíciót érte el, a verseny leggyorsabb körét is ő teljesítette.
A döntőn és a szuperdöntőn megtartotta a 4. helyet, végül a futamokon megszerzett részpontok összesítése alapján Vida Benedek a 3. helyezért érte el a CEE Challenge kecskeméti fordulóján, a Senior kategóriában.
Az osztrák KSB Racing színeiben versenyző fiatal a 3. hely révén megerősítette a 4. helyét az összetett pontversenyben és közelebb került az élcsoporthoz. A CEE Challenge következő fordulóját 2021. augusztus 13-15. között rendezik a csehországi Trinec-ben, Vida Benedek legközelebb a Rotax Max Challenge Euro Trophy mezőnyében versenyez 2021. július 16-18. között a németországi Mülsenben.
„Nagyon nehéz volt az egész hétvége, de ahhoz képest, hogy honnan indultunk, elégedett vagyok a 3. hellyel. Pénteken és szombaton, az edzésnapok során nem találtunk rá a megfelelő beállításokra, vasárnap, az időmérőn indultunk el egy másik irányba. A büntetés után úgy készültem az első versenyre, hogy minél gyorsabban át kell jutnom a mezőnyön, és minél több pontot kell szereznem. Jól sikerült a rajt, az első kör végén már a 10. helyen haladtam, majd hamar elértem az 5. helyre. Nagyon élveztem, látványos műsort csináltunk a pályán” – idézte fel Vida Benedek.
„A döntőben a rajt után vesztettem egy helyet, de gyorsan visszaszereztem azt, és végig a 4. helyen autóztam. A 21 körös szuperdöntőben feljöttem a 3. helyre, közelítettem a 2. helyezett ellenfélhez is. Ő sajnos nem védekezett sportszerűen, így csatázás közben megelőzött az egyik csapattársam, és a 4. helyen futottam be. A hétvége összesítésében a 3. helyezett lettem, aminek a mezőny végéről indulva nagyon örülök. Köszönöm a támogatást a csapatnak, a családomnak, apukámnak és a szponzoraimnak, a B Build & Trade-nek, valamint a MOTAM-nak.”
Két 3. hellyel kezdett az EnduroGP-világbajnokság Open 4-es kategóriájában az Enduro Team Hungary színeiben versenyző Zsigovits Norbert. Csapattársa, Szőke Márk két 4. helyet ért el az Open 2-ben az olaszországi Edolóban megrendezett versenyhétvégén.
Magyar csapat is bekapcsolódott a FIM EnduroGP-világbajnokság 2021-es szezonjába, az olaszországi Edolóban megrendezett fordulóban az Enduro Team Hungary színeiben Zsigovits Norbert és Szőke Márk is rajthoz állt. Ez az első alkalom, hogy magyar csapat a világbajnokság mezőnyében versenyezhet, a pilóták szombaton és vasárnap is megküzdöttek az ellenfelekkel, valamint a körülményekkel is.
Az Open 4-es kategóriában Zsigovits Norbert egy 350 köbcentiméteres, négyütemű KTM EXC nyergében szombaton és vasárnap is a 3. helyet szerezte meg, ezzel a budapesti SuperEnduro GP-n elért Európa Kupa-futamgyőzelme után újabb nemzetközi szintű siker szerepel a neve mellett.
Csapattársa, az Open 2-es kategóriában szereplő Szőke Márk egy 300 köbcentiméteres, kétütemű Sherco SE 300 Racinggel szintén közel került a dobogós helyhez, különösen vasárnap, amikor az utolsó enduróteszt speciálszakaszig ő is a 3. helyezett volt, végül mindkét nap során a 4. pozícióban zárt.
Olaszországi eredményeinek köszönhetően az első forduló kihagyása ellenére Zsigovits Norbert az Open 4-es kategória összetett 5. helyezettje 30 ponttal, Szőke Márk az Open 2-es kategória 8. helyén szerepel 26 ponttal. A világbajnokság következő fordulóját 2021. július 16-18. között az észtországi Saaremaában rendezik.
„A versenyzőink itt szerepeltek először a világbajnokság mezőnyében, így az első, portugáliai fordulón nem tudtak pontokat szerezni, ennek következtében csak a sorban hátulról rajtolhattak. Ez megnehezítette a dolgukat, mert náluk jóval lassabb versenyzőket is utolértek, sokszor feltartották őket, ez kizökkentette őket a ritmusból. A fiúk most értékes pontokat szereztek és a következő versenyeken már jóval előrébb rajtolhatnak majd, az övékhez hasonló tempójú pilóták között” – nyilatkozta Hadobás Ádám, az Enduro Team Hungary csapatvezetője az edolói versenyhétvége után.
„Norbi és Márk nagyon jól megoldotta a feladatot; nem volt késésük, tévesztésük, gördülékenyen ment a nap végi szerviz, és mindig tudták a feladatukat. Remekül szerepeltek az egész hétvége folyamán. Szombaton még egy kissé messzebb volt a mezőny eleje, de a fiúk vasárnap már jóval közelebb kerültek a leggyorsabb ellenfelekhez, és voltak ígéretes részeredményeik is. Rutint kell szerezniük, de most már tudják, hogy mire kell számítani, miként zajlik egy világbajnoki versenyhétvége, és még felkészültebben vesznek majd részt a következő versenyeken. A mostaninál még nagyobb sikerek is születhetnek, de elsőre ez is nagyon szép eredmény.”
Toto Wolff anno üzletemberként érkezett a Forma-1 világába, mára pedig a legsikeresebb csapatfőnöknek mondhatja magát. Az osztrák elárulta, tavaly majdnem hátat fordított a motorsportnak.
„Előző évben nagyon küszködtem magammal, hogy döntésre jussak azzal kapcsolatban, hogy visszamenjek a pénzügyi karrieremhez – fedezeti alapot indítsak vagy folytassam a befektetési cégemet – vagy maradjak a motorsportnál.”
Wolff most is részvényese a Mercedes Forma-1-es csapatának, ezért több szempontból is érdekelt a németek sikereiben.
„Szerintem az [segített dönteni], hogy a stopper sosem hazudik. Mindig van egy új viszonyítási alap. Új kihívások és a csapat folyamatos fejlesztése a következő szintre.”
„Egyre szélesíteni kell a tevékenységi köreinket, miközben a versenyzésre koncentrálunk vállalatként elképesztő ütemben terjeszkedünk. Egy komplett világszintű franchise vagyunk, amiből csak tíz van ebben a látványos sportban.”
„A Mercedes ezen vállalkozása 550-600 millió dollárt termel évente. Már nem egy kis cégről van szó. De a végén mindig a köridő számít, hogy mit mutat a stopper.”
Max Verstappen, Sergio Perez, Pierre Gasly és Yuki Tsunoda bizony fel kellett hogy kösse rögtön első feladatként azt a bizonyos bőrnadrágot, és a további feladatok sem voltak feltétlenül épp testhez állók. Játékvezetőként ezúttal Tanja Bauer tűnt fel az energiaitalosok háza táján, ahol alapvetően a kalandtúra arról szólt, hogy Salzburgból kellett eljutniuk a Red Bull Ringre a versenyzőknek, különféle kihívásokat teljesítve alapvetően inkább járművekkel. Volt persze tehénfejős feladat is, de nem árulunk el mindent, tessék megnézni.
Interjú Őry Tamással, a MOTAM ügyvezető igazgatójával
Hogyan került kapcsolatba az autó-motorsportokkal?
Sok fiúgyermekhez hasonlóan én is már régóta szeretem az autósportot, alapvetően a négykerék vonzott, ezen belül is a rali. Úgy alakult az életem és a baráti köröm, hogy fiatal korom óta raliversenyekre jártam. A 2000-es évek elejétől először csapattagként majd csapatvezetőként dolgoztam a legendás Szabó Gergőnek, majd később Turán Fricinek, aki a pályaversenyzés világából érkezett a raliba, és szintén hihetetlenül temperamentumos versenyző.
Akkoriban már versenyzőként is pályára lépett?
2003-ban Szabó Gergő mellett, csapattagként részt vettem a rali-világbajnokság (WRC) nyitófordulóján, a Monte-Carlo ralin egy Toyota Corolla WRC-vel, ami óriási élmény volt. 16 gyári támogatású WRC volt a versenyen, amikor Gergő 15. időt autózott egy gyorsaságin, akkor több gyári csapat képviselője meglátogatott minket. Fantasztikus volt látni, hogy milyen magas szintet képviselt a mezőny és nagy élmény volt a 2007-es Rally Russia is, ahol Szabó Gergővel Magyarország első pontját szereztük az Intercontinental Rally Challenge (IRC) sorozatban.
Közben 2004-ben Szabó Gergő navigátorával, Kerék Balázzsal teljesítettük a Mikulás ralit egy Subaru Legacyval, most pedig Balázzsal újra a rali első osztályában versenyzünk egy Ford Fiesta RC4-gyel, én navigálok neki. 2006-ban a másodosztályban is mentem egy teljes szezont Eran Friedman mellett egy Subaruval, 2007-ben Szabó László navigátora voltam egy Mitsubishivel, és óvatosan belekóstoltam a pályaversenyzésbe is a Mazda RX-8 Kupában.
Hogyan alakult ki ebből a Truck Race Promotion?
Üzleti szempontból 2013-ban indultunk el, amikor az OXXO Racing Team csapatfőnöke, Jobbágy Ákos meghívására részt vettem egy Kamion Európa-bajnoki futamon a Nürburgringen, ami gyakorlatilag a sportág Monacói Nagydíja. Négynapos, egészen hihetetlen fesztiválhangulat fogadott. Megfogott a kamionversenyzés, a csapatot már ismertem, mert a néhai Szobi Balázs igazi motorsport-őrült volt és raliban is megfordult. Ákos szintén ralizott, ez a sportág minden komoly versenyző pályafutásában szerepet kap.
Néhány barátommal és társammal eldöntöttük, hogy jó lenne elhozni hazánkba is ezt a rendezvényt. Ez két év alatt sikerült, 2015-ben 25 év után visszahoztuk a kamionsportot Magyarországra. A Hungaroring 1986-os létrejötte után három évig voltak már itt versenyek, többek között a legendás Krasznai János vezérletével. Elindult egy olyan időszak, amikor az autó-motorsport már nem csupán passzió volt, hanem üzleti oldalról is foglalkoztunk vele.
Milyen feladatok merültek fel egy ilyen rendezvény létrehozása alkalmával?
A Nemzetközi Automobil Szövetségnél, az FIA-nál is vissza kellett tenni Magyarországot a kamionsport térképére, lobbiznunk kellett, szakembert kellett delegálnunk a bizottságba, úgyhogy a kétéves átfutási idő viszonylag rövid volt. Felépítettünk egy nagyon sikeres rendezvényt, ami azért is érdekes, mert egy speciális üzleti szegmens érdekelt benne. Az autósport szerelmesei mellett a szállítmányozási és logisztikai üzletág képviselői is itt vannak és a sportesemény apropóján egy üzleti rendezvényt, egy logisztikai fórumot is szerveztünk a számukra.
A Truck Race Promotion manapság már nem csak a kamionverseny rendezésével foglalkozik, milyen egyéb tevékenységeik vannak?
A kamionverseny mellett megvizsgáltuk, hogy milyen helyzetben van a rali nemzetközi szinten, akkoriban pont visszaesés volt, de a sportág új lendületet kapott az R5-ös autók bevezetése révén. Viszonylag megfizethető áron, nagyon jó technikával lehetett versenyezni, ekkor merült fel, hogy elhozhatnánk a mezőnyt Magyarországra, hiszen itthon a ralinak mindig nagy közönsége volt.
A Truck Race Promotion megállapodott a Eurosport Eventsszel, 2019-ben csináltunk egy kandidáló versenyt és felélesztettük a régi Zemplén ralik nyomvonalát. Nyíregyháza révén találtunk egy olyan várost, ami nagyszerű házigazdája volt a versenynek, ezúton is köszönjük Dr. Kovács Ferenc polgármester úr és Dr. Szabó Tünde sportért felelős államtitkár asszony segítségét. 2021-ben már harmadszor rendezzük meg a Rally Hungary versenyt, egyre erősebb a mezőny, nagyszerű pilótákkal és több tízezres nézőszámmal.
Emellett dolgoztunk a Blancpain GT-sorozat promóterével, a Stephane Ratel Organizationnel, más kategóriák promótereivel is tárgyaltunk, folyamatosan figyeljük, hogy milyen nemzetközi programokat érdemes elhozni Magyarországra. Ez rendkívül bonyolult helyzet, mert megfelelő helyszínre, anyagi lehetőségekre és időpontokra is szükség van.
Fotó: MGR Images, MOTAM
Hogyan merült fel a Motorsport Talent Management megalapításának gondolata?
Az elmúlt években gyűjtött tudásunk és a koronavírus járvány együttes hatása az volt, hogy eldöntöttük, a rendezvények mellett több lábon kell állnunk. Az egyik ilyen láb a versenyzők menedzselése. Úgy gondoljuk, hogy már van ehhez tudásunk és kapcsolatrendszerünk, és úgy láttuk, hogy Magyarországon nagyon hiányzik a versenyzőknek az iránymutatás a karrierépítés terén. Nagyon sokszor ott vannak a szülők és a szándék, de nem tudják, hogy merre menjenek, közben nagyon sok pénzről van szó. Felmerült, hogy biztosan jól, jó helyen vagy jó időben költik-e ezt el. Ebben szeretnénk segíteni.
A labdarúgásban professzionális menedzsment cégek működnek, ott kialakult ennek a kultúrája, mindent a játékos, a versenyző mögé raknak. Ez ugyan teljesen más pálya, de szeretnénk hasonlóan dolgozni, és olyan hátteret biztosítani nagyon szigorú módszertannal kiválasztott versenyzőknek, hogy csak a nemzetközi szintű sikerekre koncentrálhassanak. A legfontosabb küldetésünk, hogy nemzetközi szinten sikeres versenyzőket menedzseljünk.
A sportág szeretete mellett Önnek mi a személyes célja a MOTAM megalapításával?
Úgy látom, hogy Magyarországon az emberek szeretik a technikai sportokat, de az autó-motorsport nincs a helyén. A közelmúltban történtek pozitív változások: a kormányzat már iparágként kezeli ezt a területet saját kormánybiztossal és fejlesztési ügynökséggel, és azt gondolom, hogy ez a munka akkor lesz eredményes, ha nemzetközi szinten sikeres sportolók kerülnek ki az országból. Mi ebben szeretnénk segíteni a saját eszközeinkkel, kapcsolatrendszerünkkel, tapasztalatunkkal, tudásunkkal. Nagyszerű dolog, ha fejlődik az infrastruktúra, az a hardver, mi pedig a szoftvert fejlesztjük. Ha ez sikerül és ehhez mi bármennyit hozzá tudunk tenni, annak személyesen nagyon fogok örülni.