Lewis Hamilton és Serena Williams segíti az egyik jelöltet a Chelsea megvásárlása kapcsán.
A brit kormány Vlagyimir Putyin belső köréhez sorolta Roman Abramovicsot, így arra kötelezték az oroszt, hogy adja el a klubot. A befolyt összeg ugyanakkor nem ütheti a vállalkozó markát, azt mindenképp jótékony célra kell fordítani.
A Sky News rendhagyó módon a nyilvánosság elé tárta a befektetők teljes névsorát. A listát Sir Martin Broughton vezeti (a Liverpool és a British Airways korábbi elnöke). A konzorciumába 10-10 millióval Hamilton és Williams is beszállt.
A két sportoló nevéhez nemcsak ez a befeketés kapcsolódik. A Serena Ventures a héten jelentette be, hogy beszáll az Opensponsorship nevű brit sporttechnológiai startup-ba, míg a hétszeres világbajnok számos korai fázisban lévő vállalatot támogat. Köztük van például a londoni Zapp gyors élelmiszerszállítási alkalmazás is.
A Chelsea árverésén való részvételük azonban váratlanul érte a briteket, főleg annak tükrében, hogy Hamilton köztudottan Arsenal rajongó. A Sky információi szerint a két sportoló már hetek óta tárgyal a Broughton vezette csoporttal.
A három pályázó közül Broughton konzorciuma egyedülálló módon brit vezetéssel rendelkezik. A csoporthoz közelálló forrás szerint Hamilton és Williams felvétele komoly befektetési döntésnek bizonyult, mivel tapasztaltuk van a globális sportmárkák felépítésében.
Ugyanakkor nem ez az első eset a Premier League-ben, hogy sportolók támogatnak egy-egy klubot. LeBron James több, mint egy évtizede ‘kisrészvényes’ a Liverpoolban.
A Broughton vezette csoport további befektetői közé tartozik: a kanadai Rogers család, amely nagy részesedéssel rendelkezik a Rogers Communications média- és távközlési vállalatban. John Arnold, aki a houstoni 2026-os FIFA-világbajnokságért pályázó bizottság elnöke, és a Tsai család, amely a tajvani Fubon Braves és Fubon Guardians baseballcsapatok tulajdonosa.
A globális befektetők sokszínűsége miatt csatlakozott a csoporthoz a két sportoló is. A találgatások szerint Hamilton hivatalos szerepet is kap a Chelsea életében. A brit versenyző a sokszínűség, a méltányosság és a befogadás mellett fog kampányolni, ha sikerül megnyerniük az árverést.
Egy fiatal bringás nemzedék, akikre csak az utóbbi pár évben figyeltünk fel, világraszóló eredményeikkel alapjaiban változtatják meg a magyar kerékpáros életet.
Valter Attila, Dina Márton, Fetter Erik, Vas Kata Blanka és Peák Barna sikerei láttán egyre több fiatal választja kerékpározást, mint versenysportot, és a Magyar Kerékpáros Klub adatai szerint csak a Nagykörúton háromszorosára nőtt a bringások száma az utóbbi években.
Három hét választ el a világ egyik legnagyobb kerékpáros versenyének rajtjától, a Giro D’Italia magyar szakaszától, ahol fiatal magyar versenyzők is rajthoz állhatnak.
„A sportiskolában, ahová jártam mindig azt mondták, hogy a bringázás csak hobbi. Aztán egy-egy biciklitúra alkalmával a csoporttársaim rájöttek, hogy ez nem is olyan könnyű… – meséli Dina Márton, professzionális országúti kerékpár versenyző, az EOLO-Kometa nemzetközi kerékpáros csapatának tagja. – Régebben Magyarországon elképzelhetetlen volt, hogy magyar versenyző világszintű nemzetközi versenyeken indulhasson. Az én generációm talán az első, akiknek lehetőségük van hozzáférni azokhoz a technikákhoz, amikkel bekerülhetnek az élvonalba. Mi már megtehetjük, hogy egy meleg égövi edzőtáborban készüljünk a versenyekre Mallorcán vagy a Kanári-szigeteken, míg apáink legfeljebb Horvátországig jutottak el. Egyre magasabb szinten kerékpározunk, és sokan nem is tudják, hogy több magyar is van már külföldi csapatokban Monacoban, Franciaországban vagy Belgiumban.”
Fotó: Santos Productions
Márton szerint érezhetően pozitív irányba változik a kerékpár sport megítélése itthon és egyre jobban lehámozza magáról a „hobbi” címkét. „Nagyon sok biciklissel találkozom, akik mesélik, hogy ott lesznek a rajtnál, és még többen vannak olyanok, akik alapból nem bringáznak, de kimennek szurkolni a magyar szakaszokra. Látják a több milliós bringákat, nézik a TV-ben a híreket, hogy milyen eredményeket hozunk haza Magyarországra a többiekkel, és egyre inkább beivódik a köztudatba, hogy ez egy komoly sport, amihez szükség van kitartásra, akaraterőre és igenis rengeteg munkát kell beletenni.”
„Sokan megismernek az utcán, és olyan is akad, aki a sikereinket látva vág bele a verseny kerékpározásba. Hiszek benne, hogy a többiekkel együtt hozzájárulhatunk a magyar bringás élet felpezsdítéséhez” – árulja el Márton, aki ezekben a pillanatokban a Tour Of the Alps olaszországi versenyen teker csapattársával Fetter Erikkel és a szintén magyar színekben induló Valter Attilával.
Fotó: Santos Production
Pinkbe borul a Hősök tere május 4.-én:
„Nagyon büszkék vagyunk fiatal magyar versenyzőinkre, hiszen nekik köszönhetjük, hogy Magyarországon a kerékpározás, mint versenysport beírhatja magát a történelembe. Ezek a versenyzők egy évben kb. 30 ezer km-t tekernek, majdnem a dupláját annak, mint amit egy agglomerációból Budapestre ingázó ember autóval megtesz egy év alatt” – nyilatkozza Székely Kálmán, a két arany fokozatú támogató, a Viarent Kft. és a Ford Trucks Magyarország marketing vezetője.
Fotó: Santos Productions
„Mikor 2020-ban megkeresett minket a Nemzeti Sportügynökség azzal, hogy az olaszoknál tradíció a nagy pink felvezető kamion a Giro-n, nem sokat gondolkodtunk, hogy félretegyünk a flottából egy autót a versenyre” – teszi hozzá Gőgh Ferenc, a Ford Trucks-ot Magyarországon képviselő Delta-Truck Kft. ügyvezetője, akik szintén támogatói a Giro D’Italia Nagy Rajt Hungary 2022-nek. „Mindketten örülünk, hogy valamilyen formában hozzájárulhatunk a magyar biciklis sportok népszerűsítéséhez, mi biztosan ott fogunk szurkolni fiainknak a Hősök terén!”
Minttu és Kimi Räikkönen Instagram sztorijaikból kiderült a napokban, hogy Olaszországba látogattak.
Ez persze nem olyan meglepő, hiszen egyrészt nem laknak messze (Svájc), másrészt a házaspár meglehetősen kedveli az országot – esküvőjüket is ott tartották 2016-ban.
Azonban az olasz kiruccanás nem csupán a pihenést szolgálta, vagy legalábbis nem csak a klasszikus értelemben. Ellátogattak ugyanis a CRG gokartgyárba, ahol a gokartozásban szárnyait bontogató Robin (7 éves) dicsérő szavakat kapott.
A CRG főnök, Giancarlo Tinini nem csak gokartokat gyárt, de gokartcsapata is van. Räikkönenék látogatása pedig előrevetítheti, hogy milyen irányba tart Robin kezdődő versenyzői karrierje.
„Kimi Räikkönen ma meglátogatta gyárunkat. Öröm volt vele beszélgetni saját gokartos napjairól és fia, Robin jövőjéről” – áll a CRG oldalán közzétett fotó alatt.
„Az ‘ifjú Räikkönen’ még csak hétéves, de már elkezdett gokartozni, és alig várja, hogy versenyezhessen. Egy olyan edzővel, mint Kimi, biztos, hogy nagy jövő áll előtte… természetesen a CRG-nél” – olvasható a CRG Instagram profilján.
Kimi Räikkönen tehát, bár a Forma-1-ből a tavalyi szezon végén visszavonult, egyáltalán nem unatkozik. Úgy néz ki, hogy Robin által a Räikkönen név hamarosan ismét feltűnik az eredményjelzőkön. Sőt már a hamarosan 5. születésnapját ünneplő kislánya, Rianna is ismerkedik a sebességgel!
A Venturit az autósport rajongók elsősorban a Formula E-ből ismerik, Venturi Racing néven, melynek alapítója Gildo Pastor, csapatvezetői Susie Wolff és Jerome d’Ambrosio, jelenlegi versenyzőik pedig Lucas di Grassi és Edoardo Mortara. Most azonban a Földön, az űrben is bemutatkozni készül a Venturi.
A monacói Venturi Group, amelyet Gildo Pastor vezet, belép az űrszektorba is. A Venturi Lab, az új svájci vállalat olyan mobilitási megoldásokat tervez és gyárt, amelyek képesek a Holdon és a Marson uralkodó szélsőséges környezeti feltételek kezelésére.
Miután a Venturi 20 évet töltött a nagy teljesítményű elektromos járművek terén végzett innovációval a Földön, most a világűr kihívásaira is alkalmazza tudását és tapasztalatát. Ennek érdekében Gildo Pastor két stratégiai döntést hozott.
Az első ezek közül az volt, hogy a Venturi Lab-et Dr. Antonio Delfino-val, a Michelin kémiai és fizikai tanszékének korábbi vezetőjével és munkatársával közösen alapította meg. A svájci székhelyű Venturi Lab olyan mobilitási megoldásokat talál ki, tanulmányoz, tervez és gyárt, amelyek képesek kezelni a Holdon és a Marson uralkodó szélsőséges környezeti feltételeket. Ezek a megoldások a barátságtalan környezetekkel kompatibilis meghajtás minden típusát használják majd. A Venturi Lab technológiáinak fejlesztése során szorosan együttműködik a monacói Venturival és a Columbusban (Ohio, USA) található Venturi North Americával, valamint egy 100%-ban amerikai, kaliforniai székhelyű vállalattal, a Venturi Astrolabbel. Ez utóbbi elsődleges célja, hogy egy rovert építsen a NASA és a SpaceX közelgő holdi küldetéseihez.
(Ez az Artemis-program, amelynek célja, hogy a következő férfi mellett az első nőt is eljuttassa a Holdra, méghozzá 2024-ig – a szerk.)
És ezzel elérkeztünk Gildo Pastor második stratégiai döntéséhez: a Venturi Astrolabbal való partnerség létrehozásához. E partnerség keretében a Venturi Monaco, a Venturi North America és a Venturi Lab mérnökei olyan akkumulátorokat és anyagokat fejlesztenek, amelyek ellenállnak és működnek rendkívül alacsony hőmérsékleten; napelemeket, deformálható kerekeket, elektromos járművezérlő rendszereket és a bolygójárók emberi tényezőinek integrálását. A Venturi North America kifejezetten az akkumulátorok teszteléséért felelős.
A NASA-nak is szeretnének szállítani
Az Atlanti-óceánon túli stratégiai partnereire támaszkodva a Venturi Astrolab reméli, hogy járműveit a NASA számára is szállítani tudja majd. A Venturi Lab a maga részéről, és ezzel párhuzamosan a Thales Alenia Space (Franciaország) és a zürichi (Svájc) Beyond Gravity (korábbi nevén RUAG Space) cégekkel dolgozik együtt. Ezek az együttműködések lehetővé teszik a Venturi Lab számára, hogy új űrtechnológiákat teszteljen, és azokat bemutassa az Európai Űrügynökségnek (ESA). Hosszú távon a Venturi Lab célja olyan technológiák feltalálása is, amelyek segítenek csökkenteni a szárazföldi, tengeri és légköri szennyezést.
„2001 óta nagy teljesítményű két- és négykerekű – sőt, lánctalpas – járműveket fejlesztünk, amelyek modelltől függően -50°C-on vagy akár 549 km/h sebességgel is képesek működni. Ma szakértelmünket és erőforrásainkat az űrkutatás szolgálatába állítom, egy olyan területre, ahol a kiválóság a norma. Szeretném egyre magasabbra emelni a monacói zászlót” – mondta Gildo Pastor, a Venturi és a Venturi Lab elnöke.
„A Gildo Pastorral folytatott megbeszéléseink 2018-ban kezdődtek egy többfunkciós elektromos rover Holdra, majd a Marsra küldésének lehetőségéről. Négy évvel később a monacói Venturi csapatokkal és a Los Angeles-i Venturi Astrolab csapataival együtt lelkesen tanulmányozzuk, fejlesztjük és építjük meg azt a rovert, amely képes lesz űrhajósokat szállítani és nagyon egyenetlen terepen működni, ahol a hőmérséklet általában -160°C körül van” – tette hozzá Dr. Antonio Delfino, a Venturi Lab igazgatója és igazgatótanácsi tagja; a Venturi Astrolab tanácsadó testületének tagja.
Niki Lauda és James Hunt 1976-os csatáját valószínűleg egy F1-rajongónak sem kell bemutatni – a legfiatalabbaknak sem. Ha mégsem vagy képben, nézd meg a Rush-t (Hajsza a győzelemért) a Netflixen.
Szóval Lauda és Hunt ikonikus párosa a Forma-1 történelmének. Sajnos ma már egyikük sincs az élők sorában. 1976 világbajnoka, Hunt, 1993-ban hunyt el, a háromszoros bajnok Lauda pedig 2019-ben követte riválisát.
Hunt és Lauda azonban hamarosan újra összecsap a pályán! A versenyzőlegendák fiai, Freddie Hunt, és Mathias Lauda lépnek pályára, méghozzá egy jótékonysági versenyen, amit egy nyolcéves kisfiú szervezett, hogy pénzt gyűjtsön az ukrajnai menekültek számára.
A SunSport számolt be arról, hogy a nyolcéves gokartos Jarlath Sayer azzal az ötlettel állt elő, hogy Lewis Hamilton régi pályáján, a hertfordshire-i Rye House-ban rendezzenek egy LeMans-stílusú endurance versenyt. Mostanra pedig Hunt és Lauda is bejelentkezett a június 28-i versenyre.
A két versenyzőről (Freddie és Mathias) egy új film, a Sons of Speed (A sebesség fiai) is készült, amely nyáron kerül majd a mozikba.
„Egy csapatban leszek még két fővel a Sons of Speed film stábjából, Mathias pedig remélhetőleg egy másik csapatban, bár ezt még nem erősítette meg” – mondta Hunt.
„Jó a kapcsolatunk. Először 2009-ben találkoztunk, de csak öt vagy tíz percet beszéltünk, majd 2014-ben versenyeztünk egymás ellen, ekkor kezdődött a Sons of Speed forgatása.”
„Most már barátok vagyunk, de amikor a pályán vagyunk, természetesen le akarjuk győzni egymást.”
„Ahogy apa és Niki. Ők is haverok voltak, de a rivalizálásunk nem olyan, mint apáinké, mert nem a világbajnoki címekért küzdünk, de attól még a győzelemért harcolunk.”
Nem könnyű az apák árnyékában
A 34 éves Hunt azt mondja, hogy híres apa vezetéknevének való megfelelés „elcseszte” a korai karrierjét, mivel „túl nagy nyomást” helyezett magára a siker érdekében.
Jelenleg a European Le Mans Series bajnokságban versenyez, és az Amazon Car & Country című sorozatának társ-műsorvezetője is.
A gokartverseny a 2022-es Brit Nagydíjat előzi majd meg, amelyen összesen 26 csapat versenyez majd három órán keresztül.
Oliver Norris, Lando Norris testvére, a Cool Performance nevű cégétől egy versenyszimulátort állít majd fel, amelyen az F1-es sztár beállít majd egy referencia köridőt, amelyet mások megpróbálhatnak majd megdönteni.
Lewis Hamilton csapata, a Mercedes pedig díjakat biztosít az eseményre.
Az orosz Artyom Szeverjuhintól elvették a versenyengedélyét, miután állítólag „náci gesztust” tett a Gokart Eb dobogóján.
Az olasz színekben induló orosztól az Olasz Autóklub (ACI) elvette a versenyengedélyét, a karlendítéses eset után. Az ACI állítása szerint a 15 éves orosz további szankciókra is számíthat.
Szeverjuhin a hétvégi Gokart Eb-n aratott győzelmét követően a dobogón mutatta be a mozdulatot. Miután botrány lett belőle, a tinédzser bocsánatot kért, és tagadta, hogy ez „náci” gezstus lett volna.
Az ACI azonban keményen fellépett a versenyzővel szemben. Hosszú közleményükben azt írják, hogy a még mindig tartó vizsgálat ellenére Szeverjuhin licencének visszavonásáról döntöttek.
A testület azt is mérlegeli, hogy milyen további szankciókkal sújthatják a versenyzőt.
„Miközben az Olasz Autóklub Sporttanácsának rendkívüli ülése – amelyet azért hívtak össze, hogy sürgős intézkedéseket hozzon Artyom Szeverjuhin orosz gokartversenyzőnek a portugáliai Portimaóban rendezett junior gokart Európa-bajnokság dobogóján történt, értékelhetetlen és elfogadhatatlan gesztusa után – még tart, kiderült, hogy maga a testület úgy döntött, hogy azonnal visszavonja Szeverjuhin sport licencét, és egyúttal a Sportbírósági Testület elé utalta, hogy az értékelje a hatáskörébe tartozó további szankciók meghatározását.” – áll az ACI közleményében.
„Kikerülhetetlen intézkedések, mivel Szeverjukhin meggondolatlan gesztusával nemcsak a minden sportot mindig is inspiráló egyetemes értékek, hanem az emberiesség, a méltóság és a polgári együttélés iránti tisztelet hiányát is bizonyította.”
„Szeverjukhin megszerezte az olasz licencet, ahogy azt az FIA szabályzata előírja, amely minden nemzetiségű fiatal versenyzőnek a legszélesebb mozgásteret hagyja a nemzetközi szövetségek között, hogy lehetővé tegye számukra, hogy szakmailag fejlődjenek azokban az országokban – mint például Olaszország -, amelyek nagy hagyományokkal rendelkeznek a motorsportban való képzés és a versenyzők professzionalizmusba való bevezetése terén.”
„Hazánk, különösen a gokartozás gyakorlása tekintetében mindig is a legfontosabb volt a világon, amit az is bizonyít, hogy csak 2021-ben 355 külföldi, különböző nemzetiségű versenyző szerzett olasz sportlicencet erre a szakágra.”
Tegnap már beszámoltunk róla, hogy egy olasz színekben versenyző orosz gokaros a dobogó legfelső után olyan mozdulatot tett, mely sokaknál kicsapta a biztosítékot.
Azóta kiderült, hogy portugáliai gokartversenyen náci tisztelgésnek tűnő mozdulat bemutatása után az FIA vizsgálatot indított az orosz gokartversenyző, Artyom Szeverjuhin kapcsán. Az FIA közleményben megerősítette, hogy „azonnali vizsgálatot indítottak Severiukhin elfogadhatatlan viselkedése miatt”.
A 15 éves versenyző jelenleg olasz licenccel versenyez, miután az FIA az ukrajnai orosz inváziót követően megtiltotta az összes orosz és fehérorosz versenyzőnek, hogy nemzeti zászlójuk alatt versenyezzenek.
A Ward Racing csapat is közleményt adott ki az eset után.
„A Ward Racing szeretne bocsánatot kérni azoktól, akiket megbántott vagy elkeserített az eset. A Ward Racing számára régóta prioritás volt és az is marad, hogy egy sokszínűbb, befogadóbb és tiszteletteljesebb versenykörnyezetért dolgozzon”.
Válaszul az Orosz Automobil Szövetség sajtófőnöke, Maria Melnikova egy videót tett közzé Severiukhinről, amelyben bocsánatot kért tettéért.
„Miközben a dobogón álltam, egy olyan gesztust tettem, amelyet sokan náci tisztelgésnek érzékelnek. Nem erről volt szó. Soha nem támogattam a nácizmust, és az emberiség elleni egyik legundorítóbb bűntettnek tartom” – mondta az orosz versenyző.
„Olasz licenc alatt versenyeztem, olasz zászló alatt nyertem a futamot, és a srácok a dobogó alatt megmutatták nekem, hogy Olaszországban ilyen esetekben szokás a mellkasodat ütni, körülbelül ott, ahol a szíved van, ezzel fejezed ki a háládat. Én csak meg akartam tenni ezt a gesztust. Hogy a többi hogyan történt, nem tudom megmagyarázni.”
„Tudom, hogy bűnös vagyok, tudom, hogy hülye vagyok, és kész vagyok elszenvedni a következményeket. Megértéseteket kérem abban, hogy nem támogattam a nácizmust vagy a fasizmust, nem akartam megsérteni a nézőket, a versenyzőket, a szurkolókat, a csapatot és a közvetítés nézőit. Kérem, bocsássanak meg nekem.”
NEWS | 🇷🇺 Russian karting driver Artem Severiukhin has reacted on Telegram to the incident where he allegedly did a Nazi salute on the podium after a karting race. pic.twitter.com/lmY8aMgLQQ
A portimaói gokart-Európa-bajnoki hétvégén az OK Junior kategóriáját egy olasz színekben versenyző orosz gokartos, Artyom Szeverjuhin nyerte. Dobogón tett kézmozdulata miatt most nem győz magyarázkodni.
A gokart-Európa-bajnokság a hétvégén Portugáliában, egészen pontosan a portimaói Kartódromo Internacional do Algarve aszfaltcsíkján vendégeskedett. Az OK kategóriában egy olasz színekben versenyző orosz gokartos, a 15 éves Artyom Szeverjuhin végzett az első helyen.
Szeverjuhin a pódiumceremónia során egy náci karlendítésre igencsak hasonlító kézmozdulattal ünnepelte sikerét az olasz himnusz taktusai alatt.
#Russian driver Artyom Severyukhin, competing under the Italian flag at the #European Junior Karting Championship, showed a #Nazi salute at the awards ceremony.
Kicsit zaklatott lett a Laptiming Kupa szombati utolsó versenye a Hungaroringen. Bár a rajt után még a hatodik helyen is voltak, végül mégis a pole-ból induló Jedlinski, Korzeniowskiduó nyerte meg az egyórás endurance versenyt.
Alaposan tévedett, aki azt hitte, hogy a Laptiming Kupa utolsó szombati versenye már nem okozhat semmi izgalmat. Két versenyző fel sem állt a rajtrácsra, ami miatt az első sorból induló Jedlinski, Korzeniowski (Audi R8 GT3) és a Zsigó, Waszek (BMW M4 GT3) párosok is nyugodtabbak lehettek. Talán egy kicsit túl nyugodtak is voltak, hiszen a Paganival induló Antonin Herbeck úgy legyorsulta őket, hogy nem is volt kérdés, az első kanyarban ki fordul az első helyen. Jedlinskiék olyannyira beragadtak, hogy visszaestek a hatodik helyre. Az első kör mégsem erről emlékezetes, hanem arról, hogy miután elvesztette első helyét a Pagani, a második helyről beleforgott a falba, majd egy kanyarral később a második helyet megöröklő Lamborghini is megpörgött. Így a kör végén máris bejött a safety car, és jó néhány kört mögötte kellett teljesítenie a mezőnynek.
A safety car-fázist követően a Gregor Zsigó, Dominik Waszek páros megtartotta a vezetést, de a versenyzőcserék után alaposan visszaesett a tempójuk, miközben a Jedlinski, Korzeniowski páros új lendületet kapott az Audi R8-cal. A verseny vége előtt negyed órával már utóbbiak vezettek, míg Gregor Zsigóék valamilyen probléma miatt folyamatosan csúsztak hátra. Az utolsó percekben a második-harmadik helyen alakult ki hatalmas csata a Formánek, Micanek (Lamborghini) és a Kirchmayer, Baron (Ferrari) párosok között. A csata addig fajult, hogy az utolsó előtti körben össze is ütköztek – a Ferrari nem tudta folytatni a futamot, így a harmadik helyet a Porschéval induló Franz Lahmer örökölte meg.
FIA CEZ Endurance verseny:
Jedlinski – Korzeniowski (Olimp Racing), Audi R8 LMS GT3 1:01:21.089
2. Formánek – Micanek (Micanek pwrd by Buggyra), Lamborghini Super +1:06.033 perc
3. Franz Lahmer (Kogelbauer Motorsport), Porsche 911 Cup +1 kör
Rajtbaleset után az utolsó kanyarig nyílt csata a Hungaroringen
Csak a legutolsó kanyarban dőlt el, hogy ki nyeri a TCR Eastern Europe első futamát a Laptiming Kupán. Losonczy Levente ötödik lett.
Rendkívül szoros versenyt hozott a TCR Eastern Europe első versenye a Hungaroringen, Bartosz Groszek és Ma’to Homola a legutolsó kanyarig küzdött egymással. A pole-ból Groszek indult, és néhány körig egészen nyugodt lehetett, mert a második helyről indult Jachym Galas a második kanyarban koccant az ötödik helyről előretörő Milovan Vesniccsel.
A kavarodásnak köszönhetően Milenko Vukovic a tizedik helyről indulva hirtelen a másodikon találta magát, de Sebastian Steibel is remekül rajtolt, ő a hetedikről a harmadik helyre lépett előre. Losonczy Levente, akinek Alfa Romeóját az utolsó pillanatban hozták versenyképes állapotba szombatra, az első kör után az ötödik volt.
Losonczy az egész futamon ezért a pozícióért küzdött, miközben Groszekhez folyamatos előzésekkel közelített Homola. A két versenyző között hat kör után egy másodperc volt a különbség a célegyenesben, aztán nem sokkal később fél. Homola az utolsó kör utolsó kanyarjában is próbálkozott: a célegyenesre fordulva kívülről támadta meg Groszeket, de a lengyel résen volt, és ha minimális különbséggel is, de megőrizte az első helyet.
A dobogó harmadik fokára a szenzációs rajtjából profitáló Vukovic állhatott fel, Losonczy az ötödik helyen zárta az eseménydús futamot.
TCR Eastern Europe, 1. futam:
Bartosz Groszek (POL, Aditis Racing, Audi RS3 LMS TCR) 25:12.123 p.
2. Ma’to Homola (SVK, Janik Motorsport, Hyundai Elantra N TCR) +0.188 mp.
3. Milenko Vukovic (CHE, Besagroup Vukovic Motorsport, Renault Megane RS TCR) +29.148 mp.
Konopka nyert a nagytúraautósok között
Sajnos a Laptiming Kupa legjobban várt versenye egy sajnálatos baleset miatt jóval rövidebb lett a vártnál, de Miro Konopkát ez sem tudta megakadályozni abban, hogy az ötödik helyről rajtolva megszerezze a győzelmet.
Szombat reggel az időjárás jó néhány kategória időmérő edzését megbolygatta, a leszakadó nagy mennyiségű csapadék feladta a leckét az eddig száraz pályán gyakorló mezőnynek. Nem volt ez másképp a nagytúraautók edzésén sem, ahol a rengeteg GT3-as csoda közé több kisebb kategóriás autó is bekeveredett. A GT3-asok becsületét Libor Milota mentette meg, aki Mercedes AMG GT3-mal nyerte meg az időmérőt, de a második már egy KTM lett (Martin Koch), a negyedik pedig egy régebbi kupás Porsche (Adam Rzepecki).
A rajtot a KTM-es Martin Koch kapta el a legjobban, Adam Rzepeckivel párban kicsit el is húztak az élmezőnytől. Aztán beindultak a nagyautók: az ötödik helyről rajtoló Miro Konopka LMP2-es Ligier-jével érthető módon még tudta fokozni a tempót, így a második kör végére már át is vette a vezetést. Ekkor azonban az utolsó kanyarból kigyorsítva az akkor éppen a második helyen tartozkodó Koch megcsúszott, a célegyenesben a korlátnak csapódott, és jött egy hosszabb safety car-fázis. A versenyző a saját lábán szállt ki az autóból, de a roncsot menteni kellett.
Az újraindítás után Konopka már nem hagyta, hogy bárki is elvegye tőle az első helyet, mögötte viszont egészen szép kis csata alakult ki. Az erőviszonyok hamar tisztázódtak, Libor Milota lett a második a Mercedesszel, míg a harmadik helyre a kupás Lamborghinivel versenyző Dennis Waszek ért oda. Gregor Zsigo a vadiúj BMW M4 GT3-mal első versenyén nyolcadik lett.
FIA CEZ Túraautók / D4 GT, D5, ESET Cup Series GT, 1. verseny:
Berta Benjámin magabiztos győzelmével zárult a Laptiming Kupa első versenye a Hungaroringen. A felszáradó pályán a magyar versenyző nem hagyott sok kétséget afelől, hogy a változó körülmények között ő a legjobb.
Meglehetősen rossz körülmények fogadták a formaautósokat a szombati nap időmérő edzésén, amit végül nagyon nagy fölénnyel Berta Benjámin nyert meg a szerb Paolo Brajnik és Andre Petropoulos előtt. A délutáni versenyre azonban fokozatosan felszáradt a pálya, így a versenyzők választhattak, hogy ki mer teljesen sima, slick abroncsokkal nekivágni a versenynek.
A rajt a változó tapadás miatt a safety car mögül történt, de Berta Benjámint igazából semmi sem tudta megzavarni abban, hogy begyűjtse idei első győzelmét. Minden körben a mezőny leggyorsabb versenyzője volt, a futam elején körönként több másodpercet is adva az üldözőinek. Mögötte Brajnik tartotta a második helyet, de hátrébb a hatodik helyről rajtoló Pénzes Attila jött fel fokozatosan.
Pénzes a hetedik körben, már harmadikként elkezdte Brajnik üldözését is, de csak körönként 3-4 tizedmásodperccel volt gyorsabb. Pénzes végül a 10. körben hibázott és lemaradt, később pedig már nem is erőltette a felzárkózást, így Brajnik lett a második, Pénzes a harmadik. A legjobb Formula Renault-s a negyedik helyen befutó Andre Petropoulos lett. A magyarok közül Magyar János a futamon hatodik (a zóna értékelésben negyedik), míg Kovács Ádám a kilencedik (zóna értékelésben 7.) helyen ért célba.
D2 – Formula Cars, 1. verseny:
Berta Benjámin (Solution Racing SE), Dallara F314 – 25:16.575
2. Paolo Brajnik (NV Racing), Dallara F-308 +37.122 mp
3. Pénzes Attila (Franz Wöss Racing), Dallara F-316 +44.983 mp
Fotó: Laptiming Kupa Sajtóiroda
Szokatlan piros zászlós befejezés a Hungaroringen
Piros zászlóval ért véget a kistúraautósok első futama a Laptiming Kupán.
Nagyon színes és nagyon bő mezőny gyűlt össze a kistúraautósok között a Laptiming Kupán, olyan sokan álltak fel a rajtrácsra, hogy némi költői túlzással a mogyoródi templomnál állt a sor vége. Az időmérőn hármas horvát siker született (a horvátokon kívül csak szerbek indultak), Frane Jukic volt a leggyorsabb két honfitársát megelőzve.
Jukic végül a kissé roncsderbis jelleget öltő versenyt is megnyerte, bár a futamnak szokatlan vége lett. Egy rossz helyen félreállt autó miatt előbb be kellett küldeni a biztonsági autót, a mentés elhúzódására tekintettel pedig a versenyirányítás nem sokkal később piros zászlóval megszakította a futamot.
Mivel a versenyzők ekkor már teljesítették a versenytáv 75 százalékát, a futamot nem indították újra. A második helyen Dejan Stojic, a harmadikon Filip Kucer végzett.
Túraautók -1.6 (SRB, HRV) OB, 1. verseny:
Frane Jukic (HRV, AK Makarska, Peugeot 106) 20:02.006 p.
2. Dejan Stojic (SRB, AK Djelmas, Peugeot 206) +3.112 mp.
3. Filip Kucer (SRB, ASU Vukas Sport, Peugeot 106) +3.682 mp.
Lantos Szabolcs dobogós a Laptiming Kupán
A Renault Clióval versenyző Lantos Szabolcs az időmérős második helye után harmadikként zárt a Laptiming Kupa szombati versenynapján.
Az esős körülmények között rendezett időmérő után majdnem teljesen száraz pálya várta a vegyes márkakupás versenyzőket a Laptiming Kupán szombaton, a futamot ennek ellenére a biztonsági autó mögül indították el. A pole-t a Carpek Service cliós versenyzője, Tobias Poschik szerezte meg, mögötte Lantos Szabolcs volt a második.
Míg Poschiknak jól, Lantosnak annál rosszabbul sikerült az első versenykör, belekeveredett egy kalamajkába, így több pozíciót is veszített. A kavarodásból Tomas Pekar jól jött ki, az ötödik helyről indulva gyorsan a második helyen találta magát.
Poschik körről körre, folyamatosan növelte az előnyét az élen, üldözői tisztes távolságból követték. Lantos a kezdeti visszaesés után végül a harmadik helyig verekedte előre magát, közvetlenül Pekar mögött ért célba – ha egy körrel hosszabb a verseny, talán meg is előzi. A Swift Cup Europe mezőnyében Hartmann Balázs ért elsőként célba.
FIA CEZ TWC 1. verseny:
Tobias Poschik (AUT, Carpek Service, Renault Clio Cup IV) 26:44.450 p.
2. Tomas Pekar (CZE, Carpek Service, Renault Clio Cup V) +10.432 mp.
3. Lantos Szabolcs (HUN, NNR Team Hungary, Renault Clio Cup IV) +10.664 mp.
Akár 10 000 elektromos rásegítésű kerékpár, azaz pedelec is beszerezhető abból az összesen egymilliárd forintos támogatási keretből, amelyre április 14-től lehet pályázni. A HUMDA Magyar Autó-Motorsport és Zöld Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. pályázatán a biciklik bruttó vételárának fele, de hajtási rendszertől függően legfeljebb 100 ezer, illetve 180 ezer forint támogatás nyerhető el. A korábbi pályázati konstrukcióhoz képest újdonság, hogy a pályázatok ezúttal nem szakaszosan, hanem folyamatosan nyújthatók be.
Az elektromos rásegítésű kerékpárok beszerzésére az elektromobilitas.humda.hu oldalon 2022. április 14-től 2023. április 14-ig, a rendelkezésre álló forrás kimerüléséig lehet pályázni. A magyarországi lakóhellyel és magyar adóazonosító jellel rendelkezők legfeljebb egy pedálszenzoros vagy nyomatékszenzoros hajtási rendszerrel felszerelt pedelec kerékpár utófinanszírozott támogatására pályázhatnak.
A kereskedelmi forgalomban megvásárolható, elektromos segédmotorral felszerelt kerékpárok legnagyobb folyamatos névleges teljesítménye 250 W vagy annál kisebb lehet. A kerékpár nem rendelkezhet gázkarral, az akkumulátor pedig nem tartalmazhat ólmot. Olyan új biciklikre kapható támogatás, amelyeknél a motor akkor kapcsol be, amikor a kerékpáros hajtja a pedálokat, és kikapcsol, ha elérné a 25 km/h sebességet. A kerékpár nem lehet nehezebb 30 kilogrammnál, a kerékméretnek legalább 26 hüvelyknek, összecsukható kerékpár esetén legalább 16 hüvelyknek kell lennie, a külső gumi maximális szélessége pedig 60 mm lehet. A pedálszenzoros hajtási rendszerrel felszerelt elektromos rásegítésű kerékpároknál legfeljebb 100 000 forintig igénylehető támogatás, ami az eladási ár felénél nem lehet több. 600 000 forintnál drágább kerékpárokra nem jár támogatás. A nyomatékszenzoros hajtási rendszerrel felszerelt elektromos rásegítésű kerékpároknál legfeljebb 180 000 forintig igénylehető támogatás, ami az eladási ár felénél nem lehet több, itt az 1 200 000 forintnál drágább kerékpárokra nem jár támogatás. A pályázat beadásához nem szükséges munkáltatói igazolás, így jóval többen igényelhetnek támogatást, például kismamák, nyugdíjasok és egyetemisták is.
– Az elmúlt években a pedeleceknek köszönhetően sokkal többen döntöttek a kerékpározás mellett, mint környezetkímélő közlekedési forma. Mivel az elektromos biciklik használatával átlagosan 5 kilométerről 15 kilométerre növelhető az a távolság, amelyet az emberek szívesen letekernek, így sokan már az elővárosokból is bringával érkeznek a munkahelyükre. Ezt a folyamatot a hazai kerékpárút-hálózat rohamos fejlesztése is támogatja. Ezért 2020-ban a régióban az elsők között hirdettünk elektromos rásegítésű kerékpárok vásárlásához támogatási programot, amelyet most folytatunk. Az előző időszakban több mint 6800 e-bike beszerzéséhez járultunk hozzá, a mostani programban pedig további 10 ezer új elektromos rásegítésű kerékpár vásárlását támogatjuk, amely tisztább városokat, egészségesebb embereket, élhetőbb országot fog eredményezni – emelte ki Révész Máriusz aktív Magyarországért felelős kormánybiztos.
– Az ország hosszú távú szén-dioxid-csökkentési céljainak elérése érdekében a közlekedés minden területén támogatjuk az elektromos átállást. A Klíma- és Természetvédelmi Akciótervhez kapcsolódó pályázat vissza nem térítendő támogatása az elektromos rásegítésű kerékpárok beszerzéséhez bárki számára előnyös lehet, ráadásul az első pedelec-pályázathoz képest növekedett az elnyerhető támogatás mértéke. Célunk, hogy a gépjármű használattal szemben alternatívát nyújtva javítsunk a városi térségek mobilitásán, a pedelec kerékpárok terjedése ehhez járul hozzá – tette hozzá Steiner Attila, az Innovációs és Technológiai Minisztérium körforgásos gazdaság fejlesztéséért, energia- és klímapolitikáért felelős államtitkára.
–A HUMDA Magyar Autó-motorsport és Zöld Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. nemrég sikeresen elindult e-cargo-pályázatának első két szakaszában 84 pályázó összesen 70,7 millió forint értékben nyert támogatást elektromos rásegítésű teherszállító kerékpárok beszerzésére, most pedig újabb elektromos rásegítésű kerékpár-vásárlási pályázatot hirdetünk. A Pedelec-2020 konstrukcióhoz képest újdonság, hogy a pályázatok benyújtása ezúttal nem szakaszosan történik, hanem folyamatosan várjuk a pályázatokat. Bízunk benne, hogy sokan élnek a kínálkozó lehetőséggel, egyúttal komoly szemléletformáló hatást is várunk a pályázattól, hiszen így egyre több elektromos rásegítésű kerékpárt láthatunk majd országszerte, tovább népszerűsítve a közlekedés általános elektrifikációját és a multimobilitást – emelte ki Weingartner Balázs, a HUMDA elnök-vezérigazgatója.