Kategória: Fastest Slap

  • A motorsport megszállottja a női tenisz legújabb csillaga

    A motorsport megszállottja a női tenisz legújabb csillaga

    Tavaly a semmiből robbant be a tenisz világába a brit Emma Raducanu aki hatalmas meglepetésre megnyerte a US Opent. Azonban kevesen tudják róla, hogy hatalmas motorsport fan és a száguldás szerelmese.

    A hétvégén rendezték meg a brit Porsche Carrera Kupa második állomását Brands Hatch-ben, ahol Raducanu személyében egy sztárvendég is tiszteletét tette, ráadásul a 19 éves teniszező a versenypályán egy kör erejéig ki is élhette a motorsportos álmait.

    Raducanu nemrégiben lett a Porsche márka nagykövete, így nem meglepő, hogy felbukkant a márka kupa paddockjában, és ha már ott volt, akkor egy kör erejéig be is ült a sorozat 2020-as bajnoka, Harry King mellé.

    A román-kínai szülők gyermekeként született, de brit színekben versenyző sportoló ezután részletesen is beszélt a Porsche-val való kapcsolatáról.

    „A Porsche az egyik olyan márka, amit már fiatal korom óta kedvelek. Az egyik legelső tenisz edzőm egy 911-est vezetett, amikor reggelente mentem edzésre és megláttam az autóban, mindig is arra gondoltam, hogy’ húú, de jó lenne, ha egy nap majd a saját 911-esemben ülhetnék’. – ezen álma pedig hamar teljesült is, hiszen márka nagykövetként kapott is egy ilyet.

    A világranglista 12. helyezett teniszező azt is elárulta, hogy hatéves korában bizony gokartozott és a Forma-1-es futamokon nőtt fel, majd folytatta:

    „Szerintem a gokartozás nagyon király kikapcsolódás imádom a száguldás és a versenyzés érzését, akárcsak az extrém gyorsulásét és a hirtelen fékezését is. Ezen kívül még az autózás mechanikai és mérnöki oldala is érdekel.” – végül pedig azt is elmesélte, hogy Daniel Ricciardo a kedvenc F1-es pilótája.

    „Képességei és laza stílusa sokkal szórakoztatóbb, ami elősegíti a gyors tanulást és a fejlődést.– indokolt.

    A Roland Garrosra készülő Raducanu végül egy valódi Carrera GT autó pilótafölkéjébe is beülhetett és a futam végén pedig ő adta át a díjakat a legjobbaknak.

     

    A bejegyzés megtekintése az Instagramon

     

    @emmaraducanu által megosztott bejegyzés

  • Magnussen elvitte egy körre Steinert, akinek arcára fagyott a mosoly

    Magnussen elvitte egy körre Steinert, akinek arcára fagyott a mosoly

    Kevin Magnussen némi IMSA kitérő után, váratlanul visszatérhetett idén a Forma-1-be, ahol kiválóan kezdte a szezont a Haas csapattal, meglepve ezzel nagyjából mindenkit.

    Günther Steiner csapatfőnök is nagyon örül az eredményeknek, így aligha bánta meg, hogy így alakult a csapat idei felállása. Azonban mégis volt egy kis időszak, mikor nem biztos, hogy szívelte a dán versenyzőt. Méghozzá akkor, mikor Magnussen egy NASCAR-stílusú stock carral megautóztatta főnökét a Charlotte Motor Speedwayen.

    „Ez a visszavágás azért a sok sz*rságért, amit a hétvégén kaptál tőlem?” –  viccelődött eleinte Steiner.

    De amint elindultak, a főnök mosolya grimasz-szerűre változott, amikor Magnussen a gázra lépett.

    Steiner humorérzéke visszatért, amint az autó megállt, és úgy tűnik, hogy ezért az élményért nem dorgálja meg versenyzőjét.

     

    A bejegyzés megtekintése az Instagramon

     

    Haas F1 Team (@haasf1team) által megosztott bejegyzés

  • EnduroGP-futamot és ZEG Rally Show-t is szervez a HUMDA augusztusban Zalaegerszegen

    EnduroGP-futamot és ZEG Rally Show-t is szervez a HUMDA augusztusban Zalaegerszegen

    A terepmotoros EnduroGP világbajnoki sorozat magyarországi futamát és a ZEG Rally Show raliversenyt is az augusztus 6-7-i hétvégén rendezik Zalaegerszegen a HUMDA Magyar Autó-Motorsport és Zöld Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. közreműködésével. A rangos motor- és autósport versenyek mellett a közlekedésbiztonságra is nagy hangsúlyt fektet az Ügynökség. A gyermekeknek szóló Road Safety közlekedésbiztonsági programra és a motorosoknak szervezett Moto Safety vezetéstechnikai tréningre is ellátogathatnak az érdeklődök. Mind a négy rendezvényen ingyenes a részvétel.  

    Az EnduroGP világbajnoki sorozat leegyszerűsítve a raliversenyzés kétkerekű változatának is tekinthető. A Nemzetközi Motorsport Szövetség (FIM) támogatja a zalaegerszegi verseny megrendezését, amely a versenynaptárban a szlovákiai viadal után kapott helyet. A HUMDA a sorozat új promóterével, a Prime Stadiummal közösen népszerűsíti ezt a technikai sportágat hazánkban. Az esemény központja várhatóan a zalaegerszegi Városi Sportcsarnok parkolójában lesz, azonban a különböző mért -és összekötőszakaszok több városhoz közeli részt is érintenek majd, például Bocfölde is a tervek között szerepel. Várhatóan több magyar versenyző is képviselni majd a hazánkat, például Zsigovits Norbert, aki tavaly az Open 4S kategóriában világkupa 2. helyezést ért el, Szőke Márk, aki az Open 2S-ben dobogós helyet szerzett, illetve Liszka Roland és Tádics Dániel.  

    A fergeteges sikerű tavaly augusztusi ZEG Rally Show után idén is a HUMDA szakmai közreműködésével rendezik meg a zalaegerszegi ralifesztivált augusztus 7-én. A rendezvénynek köszönhetően 21 év után egyedülálló show keretében térhetett vissza a ralisport a zalai megyeszékhelyre. 2021-ben csaknem ötvenen neveztek a viadalra, a raliautók minden kategóriája bemutatkozott, a kuriózum WRC csodáktól egészen a Trabantig. A hazai rali szakág meghatározó versenyzői, többek között Herczig Norbert, Bútor Róbert és Turán Frigyes is a népes versenyzőtábort erősítették. Idén a ZEG Rally Show koncepciója nem változik, ugyanúgy egy bemutató „versenyt” láthatnak majd a kilátogatók Zalaegerszeg belvárosában és a ZalaZONE Járműipari Tesztpályán, illetve több új szakaszon. A program a hagyományos raliversenyek látványát nyújtja majd, így a verseny össztávja is nőni fog, több izgalmat nyújtva mind a nézőknek, mind az indulóknak. A HUMDA a ZEG Rally Show-t és az EnduroGP-t a Truck Race Promotion közreműködésével szervezi.  

    A hétvégére kilátogat a HUMDA két országjáró rendezvénysorozata, a Road Safety és a Moto Safety is. A „Road Safety – a biztonság az első” közlekedésbiztonsági oktatási programsorozatot óvodásoknak és alsó tagozatos általános iskolás tanulóknak szervezi a HUMDA. Ezen a korosztályi jellemzőknek megfelelően kidolgozott képzésen a közlekedési balesetek megelőzése és elkerülése áll a középpontban. Egy interaktív oktatást követően instruktorok segítségével gokartokkal, elektromos mini autókkal, kerékpárokkal és rollerekkel mennek ki a gyermekek az ideiglenes KRESZ-pályára, ahol a közlekedési szabályokkal és többek között például a rendőri karjelzésekkel ismerkedtek. A családok pedig egy 4 x 4 méteres társasjátékon játszhattak, de egy reakcióidő-figyelő, -javító játékot is kipróbálhatnak. A felnőttek pedig úgynevezett részeg- és drogszemüveg révén tapasztalhatták meg, miért nem szabad ilyen szerek hatása alatt volán mögé ülni.  

    A HUMDA közkedvelt és nagy sikerű motoros közlekedésbiztonsági rendezvénysorozata, a Moto Safety pedig gyakorlati tréningből, illetve elméleti előadásból áll augusztus 6-án. Az eseményen instruktorok segítségével a szlalomozást, a vészfékezést, valamint az akadályok és vészhelyzetek elkerülését gyakorolhatják a jelenlévők. A sűrű forgalomban történő előrehaladással, a kanyarívekkel és a kanyarkombinációkkal is foglalkoznak majd a motorosok. A Moto Safety-n kétszázan vehetnek majd részt, jelentkezni néhány héttel az esemény előtt lehet majd, részletes információkat a HUMDA honlapján és közösségi médiafelületein találnak majd az érdeklődők.  

    Ügynökségünk számos területe bemutatkozik majd az első augusztusi hétvégén, igazi HUMDA-fesztivált rendezünk Zalaegerszegen. Az autó- és motorsport viadalok mellett a közlekedésbiztonság is nagy szerepet kap ezekben a napokban, ráadásul nem is egy, hanem két Safety-programunknak köszönhetően. A gyerekek, a jövő közlekedői mellett a motorosok képzésére is figyelmet kell fordítani. Azoknak is varázslatos élményben lehet majd részük, akik az EnduroGP világbajnoki futamára látogatnak ki, hiszen itt a legrátermettebb terepmotorosok mérkőznek meg. Több magyar tehetség is elindul majd a mezőnyben, nekik különösen érdemes lesz szurkolni. A már szinte hagyományosnak tekinthető ZEG Rally Show-n pedig meglehetősen látványos és impulzív módon népszerűsítjük a ralisportot. Mindenkit szeretettel várunk, az egész családnak különleges élményben lehet része, ezt a hétvégét kár lenne kihagyni – hangsúlyozta Weingartner Balázs, a HUMDA Magyar Autó-Motorsport és Zöld Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. elnök-vezérigazgatója.  

  • Alonso nem mostanában tér vissza az Indy500-ra

    Alonso nem mostanában tér vissza az Indy500-ra

    Fernando Alonso egyelőre félretette az Indy500-as győzelmi ambícióit, miután az elmúlt évek során már háromszor próbálkozott.

    A spanyol a Forma-1-be való visszatérése óta csak és kizárólag az Alpine-os teendőire koncentrál.

    „Fizikálisan és mentálisan is frissnek érzem magam, hogy még néhány évig folytassam” – nyilatkozta Alonso, akinek hosszabbításáról még nem kezdtek el tárgyalni, emellett pedig az Aston Martinnal is összeboronálták. „Nem tudom, hogy a nyár előtt vagy után, de remélem, hogy lesznek híreim. Ami az Indyt illeti, 2018-ban más kihívások foglalkoztattak, ezért úgy döntöttem, hogy néhány évet kihagyok. Aztán volt egy olyan érzésem, hogy az új szabályokkal talán lenne értelme visszatérni az F1-be, és megpróbálni jól teljesíteni. Szóval nem tervezek hosszú távra, az érzésekre hagyatkozom, és most az az érzésem, hogy még néhány évig az F1-ben folytatom.”

    Az Indy500-at egyébként jövő vasárnap rendezik, ugyanakkor a program már ezen a héten megkezdődik a különböző edzésekkel, valamint kialakul a rajtsorrend is.

  • Újabb 16 helyszínre látogat a HUMDA országjáró közlekedésbiztonsági programsorozata

    Újabb 16 helyszínre látogat a HUMDA országjáró közlekedésbiztonsági programsorozata

    Tizenkét városba, két fesztiválra és két gyermektáborba látogat el a „Road Safety – a biztonság az első” országjáró közlekedésbiztonsági oktatási programsorozat, amelyet óvodásoknak és alsó tagozatos általános iskolás tanulóknak szervez a HUMDA Magyar Autó-Motorsport és Zöld Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. A korábbi húsz helyszínen több mint 45 ezren vettek részt a képzésen.  

    A HUMDA kiemelt küldetése, hogy támogassa a gyermekek biztonságos közlekedésre való nevelését. A korosztályi jellemzőknek megfelelő tanterv kidolgozása és annak használata a közlekedési balesetek megelőzése és elkerülése érdekében hasznos. A HUMDA létrehozta a „Road Safety – a biztonság az első” elnevezésű országjáró közlekedésbiztonsági edukációs projektjét, amely az óvodásokat és az alsó tagozatos általános iskolás tanulókat szólítja meg. Közlekedési ismeretek átadásában kiemelkedően jártas szakemberek tartanak foglalkozásokat a HUMDA kitelepülésein, ahova tanórai keretek között látogathatnak el az iskolások.  

    Május 16-tól november 11-ig tart az újabb HUMDA Road Safety-sorozat, amely Makón kezdődik, majd május 23-tól Miskolcra, május 30-tól Paksra június 6-tól pedig Balatonfüredre látogat. A városi helyszíneken jellemzően hétfőtől péntekig találkozhatnak az érdeklődők a HUMDA Road Safety-vel. Június 12-13-án a Hungaroringre, a Super Racing Fesztiválra, június 15-19. közt pedig Balmazújvárosba látogat a programsorozat. A nyári szünetben, július 4-től 29-ig a gyermeknek szervezett zánkai és a fonyódligeti Erzsébet-táborok résztvevői részesülnek átfogó közlekedésbiztonsági oktatásban. Augusztus első hétvégén a zalaegerszegi ZEG Rally Show-ra látogatnak a HUMDA munkatársai. A 2022-2023-as tanév elején Gyulán, Békéscsabán, Orosházán, Kalocsán, Mezőkövesden, Egerben, majd az őszi szünetben Keszthelyen tanulhatnak a gyermekek az ideiglenes KRESZ-pályán.  

    HUMDA
    Fotó: HUMDA

    A HUMDA tavaly szeptemberben indította el az edukációs projektet, 2021-ben 13 helyszínen összesen 31 530-an, 2022 elején pedig 7 helyszínen 13 981-en vettek részt az eseményen.  

    – A program népszerűségéből is látszik, hogy hiánypótló kezdeményezésről van szó. A jövő közlekedőinek nevelése hatalmas jelentőségű abban a szemléletformáló munkában, amelyet az Innovációs és Technológiai Minisztériummal karöltve végzünk. A közlekedési balesetek és különösen a végzetes kimenetelű balesetek számának csökkentése elemi érdekünk. Ezek számát 2030-ra a felére, 2050-re pedig nullára akarjuk redukálni. Külön öröm, hogy partnereink is átérzik ennek a munkának a jelentőségét. Minden városban nagyon sokan vesznek részt a képzéseinken és egyre több településről jelzik, hogy szívesen fogadják a Road Safety-t. Igyekszünk minél több fiatalhoz eljutni, ezért is látogatunk el több olyan rendezvényre, ahol ezrek fordulnak meg. A Super Racing Fesztivál és a ZEG Rally Show mellett a nyári szünetben sem maradnak tartalmas és egyben szórakoztató képzés nélkül a fiatalok, a zánkai és a fonyódligeti Erzsébet-táborokban is nagyon sok gyerekhez tudjuk eljuttatni a megfelelő közlekedésbiztonsági ismereteket – hangsúlyozta Weingartner Balázs, a HUMDA Zrt. elnök-vezérigazgatója. 

    Az egyes településeken a helyi fiatalságot megmozgató interaktív oktatási, fejlesztési program túlmutat a tanítás hagyományos keretein. A tantermek falain kívül, a szabadtéri helyszíni képzés alkalmával délelőttönként az óvodások és az alsó tagozatos általános iskolás tanulók játékos, ám átfogó közlekedésbiztonsági oktatásban részesülnek. A tanítási időt követően, délutánonként pedig korosztálytól függetlenül minden érdeklődő számára lehetőség nyílik a programokon való részvételre. A délelőtti programokon 20 perces interaktív oktatást követően instruktorok segítségével gokartokkal, elektromos mini autókkal, kerékpárokkal és rollerekkel mennek ki a gyermekek az ideiglenes KRESZ-pályára, ahol a közlekedési szabályokkal és többek között például a rendőri karjelzésekkel ismerkedtek. A délutáni programokon egy 4 x 4 méteres társasjátékon játszhattak a családok, de egy reakcióidő-figyelő, -javító játékot is kipróbálhattak. A felnőttek pedig úgynevezett részeg- és drogszemüveg révén tapasztalhatták meg, miért nem szabad ilyen szerek hatása alatt volán mögé ülni. 

    A képzés központi eleme az általános iskolák számára közlekedésbiztonsági ismereteket tartalmazó „Útravaló” elnevezésű kiadvány. Ez olyan ismereteket ad a gyermekeknek, amelyek segítenek nekik eligazodni a forgalom bonyolult útvesztőjében és megalapozzák egy biztonságos szemlélet kialakítását. Az ingyenes kiadványt a kitelepüléseken kapják meg a tanulók. A szakterületen komoly tudással rendelkező szakemberek hétköznapi tapasztalatokra alapozva állították össze a kiadványt, amelyből a kicsik játékosan, valóban élményszerűen ismerhetik meg a közlekedési alapfogalmakat, a gyalogos, a kerékpáros és a közösségi közlekedést. A védőfelszerelésekről, a táblákról, az útburkolati jelekről és a rendőri jelzésekről, de még a passzív biztonsági berendezésekről is minden fontos információt megtudhatnak az érdeklődők.  

  • Schumacher 28 év után visszaszerezte egykori autóját

    Schumacher 28 év után visszaszerezte egykori autóját

    Az első (vagy második) autója – vagy amit először a saját maga által megkeresett pénzből vett – mindenki számára meghatározó, függetlenül attól, hogy az menő autó volt-e, vagy egy ütött-kopott tragacs.
    Minden bizonnyal az is furcsa élmény, ha az ember sok-sok év után ismét meglátja az utakon egykori autóját, főleg ha nem egy tragacsról van szó, hanem egy szépen karbantartott járműről.
    Így járt Ralf Schumacher is, aki második autójával „futott össze” és nem tudott neki ellenállni: visszavásárolta. Esetében egy Ford Escort Cabrio XR 3i-ről beszélünk.

    „Majdnem 28 év után véletlenül újra láttam (az autót), és muszáj volt megszereznem. 🥰Ez volt a második autóm akkoriban. 100 000 km (van benne) de mintha új lenne!!!! Egyszerűen hihetetlen.” – írta Instagramon.

     

    A bejegyzés megtekintése az Instagramon

     

    Ralf Schumacher (@ralfschumacher_rsc) által megosztott bejegyzés

  • TIER e-rollerek segítik a Graphisoft Park dolgozóinak munkába jutását

    TIER e-rollerek segítik a Graphisoft Park dolgozóinak munkába jutását

    Dedikált elektromosroller-flottát biztosít a Graphisoft Park részére a TIER, a világ vezető mikromobilitási szolgáltatója, megkönnyítve ezzel a Park területén dolgozók munkába járását és az irodaépületek közötti közlekedését. A májusban induló tesztprojekt keretében 50 darab TIER e-roller áll a Graphisoft Parkban található irodák dolgozói rendelkezésére, amelyekkel biztonságosan és fenntartható módon juthatnak el munkahelyükre, majd onnan haza. 

    Májustól a Graphisoft Park területén dolgozók is TIER e-rollerre pattanhatnak, így egyszerűbbé válik számukra a munkába jutás. A TIER elektromos roller-szolgáltató jóvoltából az irodaházak munkatársai gazdaságos és környezetbarát módon közelíthetik meg munkahelyüket a számukra fenntartott ötven darab e-rollerből álló TIER flotta segítségével.  

    A TIER és a Graphisoft Park együttműködésének célja, hogy megkönnyítse a munkába járást az ott dolgozók számára, és egy fenntartható, költséghatékony utazási alternatívát kínáljon számukra a hétköznapok során. A tesztüzem megkezdése előtt a TIER hazai Country Managere átfogó e-rolleres közlekedési oktatásban részesítette a Graphisoft Park üzemeltetőit és az irodaházak munkavállalóit, bemutatta számukra a helyes e-roller-használat szabályait, valamint a parkolási etikettel is megismertette a felhasználókat. A Graphisoft Park üzemeltetése egy külön az elektromos rollerek számára fenntartott parkolózónát is kialakított a rollerek akadálymentes tárolása céljából. 

    TIER
    Fotó: FLOW PR

    „Célunk, hogy olyan fenntartható, innovatív mikromobilitási megoldásokat kínáljunk felhasználóink részére, amelyek biztonságos és gazdaságos közlekedési alternatívát jelentenek számukra a mindennapokban. A Graphisoft Parkkal való együttműködés remek példa arra, hogy egy nyitott, környezettudatos vállalati kultúrával rendelkező üzemeltető segítségével a munkavállalók számára is egyszerűbbé tehető a hétköznapi közlekedés. Szeretnénk, ha a TIER a jövőben több vállalati partnernek is segíthetne mikromobilitási szolgáltatása révén Magyarországon, mint ahogy más TIER országokban is teszi” – mondta el Lendvai Tímea, a TIER magyarországi City Managere. 

    „A Graphisoft Parkban kiemelten fontos a fenntarthatóság, a multimodális közlekedés, és a mikromobilitás kérdése. Kíváncsian várjuk együttműködésünk eredményét, és reméljük, hogy környezettudatos bérlőink munkatársai számára jól használható, dinamikus közlekedési alternatívát tudunk nyújtani a TIER elektromos rollerjeivel. Felelősséget érzünk szűkebb pátriánk rendezettségéért és biztonságáért is, ezért a Graphisoft Parkon belül biztosítunk parkolási lehetőséget a rollerek számára” – mondta Pálfalvi Zsuzsa, a Graphisoft Park üzemeltetésének vezetője. 

    TIER
    Fotó: FLOW PR

    A TIER tavaly szeptemberben indította el e-rollerszolgáltatását Budapesten, és rövid időn belül nagy népszerűségre tett szert a városlakók körében. A TIER környezetbarát e-rollerjei jelenleg Budapesten az I., II., III., VI., VII., VIII., IX., XI., XII. és a XIV. kerületben érhetőek el, és a tervek szerint a közeljövőben több budapesti kerületre és vidéki városra is kiterjeszti szolgáltatását

  • Öveket bekapcsolni, hogy kikapcsolódj, avagy Szujó Zoltán könyve

    Öveket bekapcsolni, hogy kikapcsolódj, avagy Szujó Zoltán könyve

    Szujó Zoltán régi adósságát törleszti a hallgatói, nézői és immáron az olvasói felé: kiadta elsősorban Forma-1-es sportriporteri munkássága sztorijait, könyvként.

    Bevallom, amikor 2019-ben jött a hír, hogy feláll az MTVA-tól, talán elsők között írtam neki keserédes SMS formájában, hogy vegyen most akkor mély levegőt, és írja meg az élményeit.

    Szujó Zoltán
    Fotó: Racingline.hu

    Szerencsére, nem csak én tanácsoltam ezt neki, így bő 200 oldalban, két év alatt, egy kifejezetten igényes, keményfedeles kiadásban manifesztálódott ez. Ráadásul amit én külön nagyra értékelek, hogy megtehette volna azt, hogy bármelyik nyomdával együttműködik, mégis az egykori szűkebb pátriárkáját, Gyomaendrődöt tisztelte meg ezzel a munkával.

    Jó csavarnak érzem azt, hogy rögtön a bevezetőben a felmondása körülményeivel kezd. Mondhatnám azt is, hogy meglepett, de mint szintén rajongója Quentin Tarantino munkásságának, az ilyesmin már a pillám sem rebben. Ahogy pedig a sztárrendező filmjeiben az megszokott, ugrálunk olykor az időben és térben, még ha egy-egy fejezet címe tükrözi is az abban foglaltakat. Egyáltalán nem feltétlenül kronológiai sorrendben lineáris a felépítése tehát a könyvnek. Akit az ilyesmi esetleg összezavarna, nem kell aggódnia, nem vészes, követhető.

    Személy szerint örülök annak, hogy nem a „kötelező” karácsonyi könyvpiacra időzítették a megjelenését. Sokkal Forma-1 közelibbnek érzem azt, hogy Zoltán most versenynaptár-szerűen városról városra turnézik, találkozik a rajongókkal, beszélget, dedikál. Mindezt környezettudatos állampolgárként vonattal kivitelezi, ahogy az egykori diákévei alatt is így gyűrte le a távolságokat. Annyiban még szintén párhuzamos egyébként a karrierutunk, hogy alapvetően kellően távol helyezzük magunkat a futball világától. Persze, olykor csak belekeveredünk, és űzzük is ezt a sportot, inkább kevesebb sikerrel.

    Kifejezetten érdekesnek gondolom azt, hogy Vitray Tamás neve mennyire összeforrt előbb Dávid Sándorral, majd Palik Lászlóval. Zoli sem maradt ki ebből, még ifjú riporterként. Mégsem Vitray úr nevére emlékezünk a régi F1 közvetítések kapcsán, mivel a kollégák tényleg a lehetőségekhez képest mindig nívósan oldották meg, ki-ki a szájíze szerint a száguldó cirkusz világának a hazai ecsetelését. És akkor ha már szóra jött az állandó vitaalap, amely a mai napig megossza a Forma-1 rajongókat: Szujó vagy Palik-e a jobb? Nos, a könyvből világosan kiderül az, hogy ők mikor, hányadán is álltak egymással.

    Örökzöld téma a médiás körökben az, hogy autogram kérdésköre, hogy nekünk, akik közel kerülhetnek a tűzhöz, és a celebritásokhoz, illik-e ez. Nos, Zoltán ezzel kapcsolatban is megoszt történeteket a könyvében. Maradjunk annyiban, hogy talán nem főben járó bűn ez. Bevallom, én is, ha úgy adódik, hogy világbajnokkal készíthetek interjút, azon évek AUTOCOURSE páldányait általában csak aláirattatom az alannyal, amelyik években nyertek. Persze, szigorúan csak az interjúnk végén, első a munka!

    Amiért még szimpatikus ez a könyv, hogy nem önfényezés lett, sőt! Inkább leírja azokat a hibákat is, amelyeket kezdő riporterek szoktak véteni, így akár oktatókönyvként is elmennének bizonyos részei. Ugyanakkor önironikus is a dolog, és ahogy egykori példaképe, id. Knézy Jenő, ő is „eltette humorosba” a bizonyos botlásait, amelyeket most írt meg. Kiderülnek olyan trükkök is, hogy miképp lehet becserkészni akár egy-egy interjúalanyt. Mennyire is kell rámenősnek lenni, vagy pont, hogy alázatosnak és kitartónak. Így szakmabelieknek is ajánlott olvasmány, már persze csak azoknak, akik nem szelfizni járnak a paddockba, meg a gasztonómiai élvezetekért.

    Alapvetően előjött Zoltánból a tanár, már-már idegenvezető is, ahogy azon országokat mutatja be, ahol száguldó sportriporterként járt a munkái miatt. Ugyanakkor nem maradhattak ki azon magyar virtusból adódó csibészelések sem, amelyekkel az épp adott ország derék polgárait bosszantotta. Olykor egyedül, vagy az operatőr kollégával. Néha mintha Széchenyi Zsigmond vadászati leírásait is fel vélem fedezni modern köntösben, amikor a tájat, városokat írja le, amerre járt.

    Derék dolognak tartom azt, hogy kitekint egy-egy pálya múltjára is, még úgy is, hogy a történetei alapvetően 2002 utániak. Azt is lehet olvasni a sorok között, hogy ugyan már évek óta nem közvetíti a királykategória futamait, de továbbra is naprakész.

    Legalább annyira magamra ismertem az ő és Michael Schumacher kapcsolatában, ahogy én vagyok Alain Prosttal. Egyikük sem egyszerű eset, de miért is gondolnánk ilyesmit sokszoros világbajnokokról. Zoli, ezt a meccset én „nyertem”, egyszer négy órán keresztül váratott, hogy lemondja az interjút.

    Kiemelkedő rész, az egykori RTL-es Kész Átverés! műsor pontos leirata, ahol Szujó úr került kellemetlen helyzetbe. Talán innen is eredeztethető a baráti kapcsolata Zolinak Sebestyén Balázzsal, aki azóta is visszatérő vendég a reggeli rádiós műsorukba. Az sem lehet véletlen, hogy ugyan Balázs ritkán vállal ilyen felkérést, de az „Öveket bekapcsolni!” könyvbemutatóján ő volt a porondmester. Biztos, ezért az adásért vezekelt, mert lássuk be, tényleg annyira pattanásig feszítették akkor a húrt, hogy annak egészségügyi kockázata is lehetett volna.

    Nem maradhatnak ki persze a Forma-1-ben dolgozó magyarok megemlítése sem. Kiváló korlenyomat, mert hát az ő munkájuk sem tart örökké a száguldó cirkuszban. Kicsit olyasmi ez, mint a légiutaskísérők élete, majd egyszer csak a földön maradnak. Ezután más munkát vállalnak, de addig kifejezetten érdekes és csillogó, első osztályúnak gondolt az életük.

    Nagy erénye a könyvnek, hogy rengeteg saját képet is láthatunk, Zoltán „családi albumából”, így ezek tényleg nem voltak ismertek eddig. A lektori munka pedig kiemelkedőbb, mint az elmúlt évek magyar motorsportos könyveiben bármikor. Talán csak két elütést, ha találtam, pedig nem vagyok az a szőrszálhasogató, aki nagyítóval keresi a hibákat.

    Ugyanakkor a könyvet bátran ajánlom azoknak is, akiket nem csak a Forma-1 érdekel. Olvashatunk akár a profi bokszról is, illetve további autóversenyekről, kosárlabdáról, fociról. Stílusában leginkább a Hungarohoz tudnám hasonlítani, illetve a Dávid Sándor által jegyzett Forma-1 sztorik sorozathoz.

    Érdekes figyelni azt is, hogy a Dakaron vezetett naplót, mint tenné azt egy mai blogger vagy vlogger, amelyből az is kiderül, hogy tényleg úgy dolgozott akkoriban, mint egy mai átlagos influenszer, hiszen sokszor maga forgatta, narrálta, szkriptelte, és vágta az anyagait. Meglepő ezek után az, hogy pár ismertebb tévéből érkezett név, aki nagyot akar futni a netes szubkultúrában, ezzel nincs tisztában, hogy pont ettől működik ez a műfaj, ha teljesen magad csinálod, és nem munkatársakra bízod…

    Végül, de nem utolsósorban nem tudok elmenni szó nélkül amellett, hogy olyannyira törekszik a profizmusra minden szinten, hogy az már olykor tépelődésbe torkollik. Nem kell, nyugodtan dőlj hátra, és nyissunk együtt egy üveg bort… Az aszú jó, Zoltán?

    Összességében egy nagyon olvasmányos, „gyorsan kivégezhető” könyvet kaptunk, könnyed a hangvétele, de ez tudatos is, egyáltalán nem akar már-már szakkönyv lenni, mint Wéber Gábor művei. Azt gondolom ugyanakkor, hogy bőven maradt még történet, és mindegyik pályára el sem jutottunk Zolival, így ha akár újabb két évet is kell rá várni, de én a magam részéről várom a folytatást!

     

  • Szárazon sportos izgalom, vizes úton nyugalom: itt a Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6

    Szárazon sportos izgalom, vizes úton nyugalom: itt a Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6

    A Goodyear bemutatta a prémium szegmens díjnyertes, ultra-nagy teljesítményű (UHP) abroncsainak, az Eagle F1 Asymmetric családjának legújabb generációját. Az Eagle F1 Asymmetric 6-ot úgy tervezték meg, hogy a sportos ferdehátúaktól a kompaktokig, a családi autóktól a luxusszedánokig és a sportkupékig a lehető legtöbb modellre megfelelő választás legyen.  

    Az új generáció számos olyan újítást tartalmaz, amelyek a díjnyertes Eagle F1 Asymmetric 5 megoldásaira építenek. Az abroncsot úgy tervezték meg, hogy a kitűnő féktávnak és kezelhetőségének köszönhetően magabiztos és nyugodt utazást tegyen lehetővé nedves úton, ugyanakkor a száraz útfelületen nyújtott teljesítményével és sportos tulajdonságaival a dinamikus vezetés izgalmát is magában hordozza. 

    Egy gumi, ami alkalmazkodik a vezetési stílushoz 

    A száraz felületen nyújtott jobb teljesítmény *(1) érdekében az Eagle F1 Asymmetric 6 adaptív érintkezési felülettel és optimalizált szerkezettel rendelkezik, hogy alkalmazkodjon az intenzív terhelésváltozásokhoz. Míg normál vezetési körülmények között az abroncs érintkezési felülete normális, extrém manőver végrehajtásakor, vagy hirtelen irányváltáskor az érintkezési felület megnő, ezzel jobb tapadást nyújt. 

    Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 abroncs
    Fotó: Goodyear

    Nedves időjárási körülmények között az abroncs futófelületi keverékének innovatív gyanta komponense lehetővé teszi, hogy az abroncs nagyobb felületen alakítson ki mikrokontaktot az útfelülettel, ami jobb tapadást eredményez *(2). Ezzel a magasabb szegmensben lévő, UUHP (ultra ultra-nagy teljesítményű) abroncsok számára kifejlesztett technológiát – amelyet a közúti használat mellett a versenypályára is terveztek – alkalmazták az Eagle F1 Asymmetric 6 fejlesztése során is.  

    A komfortot sem kell feláldozni a teljesítmény oltárán 

    Az Eagle F1 Asymmetric 6-nál alkalmazott technológiák lehetővé teszik, hogy a futófelület rugalmasabb legyen, így jobban ellenálljon az útfelület egyenetlenségének és érdességének. A gyanta összetételének köszönhetően az abroncs minden útfelületen jobban tapad *(3). 

    A Goodyear kínálatában minden abroncs alkalmas elektromos járművekre, de az Eagle F1 Asymmetric 6 kifejezetten az elektromos autók követelményeit szem előtt tartva készült. Zajszintet csökkentő mintázata 1 dB-lel alacsonyabb zajszintet eredményez, míg az új gyanta technológia csökkenti a gördülési ellenállást, növelve az elektromos hatótávolságot.* (4)  

    Készen az elektromos közlekedés térnyerésére 

    Laurent Colantonio, a Goodyear EMEA regionális technikai igazgatója elmondta: „Az Eagle F1 Asymmetric 6 a legújabb tagja a díjnyertes Eagle F1 gumiabroncs-kínálatnak. A száraz úton nyújtott teljesítmény, a nedves úton mért rövid féktáv és a jobb kezelhetőség révén a gumi kiemelkedően teljesít – akár megnyugtató utazásra, akár dinamikus vezetésre használjuk. Büszkék vagyunk rá, hogy vezető autógyártókkal dolgozhatunk együtt az új generációs mobilitási megoldások fejlesztésén; ezért felel meg az Eagle F1 Asymmetric 6 az elektromos járművek követelményeinek, és áll készen az elektromos autózás további térnyerésére.” 

    Az Eagle F1 Asymmetric 6 2022 első negyedévétől érhető el összesen 28 méretben, ezután pedig folyamatosan jelennek meg az új méretek. 2023-ra az Eagle F1 Asymmetric 6 összesen 65 méretben, 17” és 22” között lesz elérhető. 2022 januárjában a kínálat bevezetése a népszerű 17” és 18”-os méretekkel indult, februárban és márciusban további 17”, 18” és 19”-os méretekkel bővül, áprilisban pedig a 21”-os méretek is elérhetők lesznek. 

    Jól szerepel az abroncsteszteken is 

    A Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 a közelmúltban számos abroncsteszten győzedelmeskedett, így a német Auto Bild magazin tesztjén is, amely a BMW 5-ös sorozat tesztautóján hasonlította össze a 245/40R19 méretű népszerű nyári abroncsokat *(5). A lap végül a rangos „vorbildlich” (példás) besorolást adta az abroncsnak. A tesztelők az Eagle F1 Asymmetric 6 „legmagasabb szintű, kiegyensúlyozott teljesítményét, vízen felúszás tekintetében mutatott tartalékait, rövid féktávját, pontos kezelhetőségét [és] alacsony gördülési ellenállását” dicsérték. 

    Márciusban az Auto Motor und Sport minősítette „überragend”-nek, azaz „kiváló”-nak az Eagle F1 Asymmetric 6-ot *(6), kiemelve az ultra nagy teljesítményű (UHP) abroncs univerzális teljesítményét és biztonságosságát. Az Aftonbladet svéd magazin tesztjén az Eagle F1 Asymmetric 6 holtversenyben győzött a 17″ méretű nyári abroncsok tesztjén. A lap különösen az abroncs „nedves és száraz útfelületeken egyaránt tapasztalható tapadását és kormányozhatósági jellemzőit” emelte ki *(7). 

    Eközben a Tyre Reviews brit tesztelő szintén megosztott első helyezettként nevezte meg az Eagle F1 Asymmetric 6-ot legújabb UHP-tesztjén, amelynek keretében ugyancsak a kedvelt 225/45R17 méretet vizsgálták9, hangsúlyozva az abroncs „sportosan dinamikus kezelhetőségét”, nedves és száraz útviszonyok között mutatott meggyőző univerzális teljesítményét, valamint alacsony zajkibocsátását és gördülési ellenállását *(8).


    *(1) (2) (3) Az elődmodell Eagle F1 Asymmetric 5-höz hatonlítva. Belső teszt, 225/45R17 méretben, tesztautó: Volkswagen Golf 8, teszt helyszín: Mireval Tesztpálya. 

    *(4) A gördülési ellenállás és a zajszint az elődmodell Eagle F1 Asymmetric 5-höz hasonlítva 

    *(5) Tesztelt méret: 245/40R19. Tesztautó: BMW 5-ös sorozat. Kiadás: Auto Bild magazin, 2022/13. szám. Tesztelt abroncsok: Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6, Bridgestone Potenza Sport, Hankook Ventus S1 evo3, Continental SportContact 7, Nexen N’Fera Sport, Michelin Pilot Sport 4, Falken Azenis FK510, Star Performer UHP-3, Maxxis Victra Sport 5, Vredestein Ultrac Vorti+. 

    *(6) Auto Motor und Sport 2022/7. szám. Tesztelt méret: 245/45R19. Tesztautó: Audi A6. 

    *(7) Aftonbladet 2022.03.13. Tesztelt méret: 225/45R17. Tesztautó: Audi A3. Megosztott tesztgyőztes. Idézetek fordítása az eredeti svéd szövegből. 

    *(8) Tyre Reviews videó: https://youtu.be/yqXQgBdqVqI. Tesztelt méret: 225/45R17. Tesztautó: Volkswagen Golf GTI. Megosztott tesztgyőztes. 

  • Görbe Soma a HUMDA pilótájaként folytatja a versenyzést

    Görbe Soma a HUMDA pilótájaként folytatja a versenyzést

    A 16 éves gyorsaságimotor-versenyző, Görbe Soma a HUMDA pilótájaként folytatja pályafutását a FIM Moto3 Junior világbajnokság és a Red Bull MotoGP Rookies Cup mezőnyében. Sebestyén Peti a tavalyi csonka szezon után már teljes szezont versenyezhet végig a HUMDA Magyar Autó-Motorsport és Zöld Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. együttműködésében. Az Ügynökség emellett folytatja közkedvelt és nagy sikerű Moto Safety motoros közlekedésbiztonsági rendezvénysorozatát, méghozzá kétszer annyi helyszínen, mint tavaly. 

    Görbe Soma korosztályában messze kiemelkedik a hazai motorversenyzői mezőnyből, szakértők szerint komoly esélye van arra, hogy eljusson a MotoGP-sorozat mezőnyébe és a hazai közönség előtt is megmutathassa majd tudását a Hajdúnánáson felépülő motorversenypályán, ahova legalább 10 évre érkezik a MotoGP és a Superbike mezőnye. Görbe Soma az elmúlt években saját erejéből olyan nívós nemzetközi bajnokságokban versenyzett, mint az European Talent Cup (ETC), vagy a Northern Talent Cup (NTC), utóbbit meg is nyerte. Az NTC bajnoki címmel együtt jogot szerzett magának, hogy a Red Bull MotoGP Rookies Cup bajnokságba versenyezhessen, melyben második szezonját tölti. Ebből a bajnokságból már számos Moto3-as élversenyző került ki.  

    Görbe Soma, HUMDA
    Fotó: HUMDA

    – A MotoGP-sorozat felé vezető úton a verseny évről évre egyre erősebb, így Görbe Soma fejlődéséhez nagyban hozzájárul a HUMDA által biztosított támogatás. Így még egy bajnokságban tud indulni ebben a szezonban. A szakmai stáb döntése alapján a FIM Moto3 Junior világbajnokságára esett a választás. Karrierje szempontjából ideális helyzetben van Görbe Soma ahhoz, hogy néhány év múlva a Moto3 világbajnokságon képviselhesse majd hazánkat, így a jövőben megépülő új magyar versenypályán hazai közönség előtt is megmérettetheti magát. Görbe Soma jelenleg az egyik legrátermettebb fiatal versenyző az országban, ezt a HUMDA tehetségkutató programjában nyújtott teljesítménye is alátámasztja – emelte ki Weingartner Balázs, a HUMDA Zrt. elnök-vezérigazgatója. 

    – Büszke vagyok rá, hogy felfigyelt a teljesítményemre a HUMDA, komoly előrelépés, hogy a FIM Moto3 Junior vb-n képviselhetem hazámat. Bízom benne, hogy komoly tapasztalatokat szerezhetek és egyre közelebb kerülhetek a Moto3-sorozathoz, amelyben majd 18 éves koromban, két év múlva nyílhat lehetőségem az indulásra. Természetesen az a célom, hogy minél többször dobogós helyezést érjek el –mondta Görbe Soma.  

    A HUMDA nagyon jó tapasztalatokat szerzett Sebestyén Peti 2021-es versenyeiből, a tehetséggondozó program pilot-programjában. A versenyző derekasan helyt állt a tavalyi csonka szezonjában a Supersport-világbajnokságon, és bíztató eredményeket ért el.  

    – A sorozatban 2022-ben életbe lépett műszaki szabálymódosítások sok változást hoztak, amelyekre fel kell készülni. Bízom benne, hogy jól tudok alkalmazkodni az új körülményekhez és idén még sikeresebb szezont zárhatunk majd. Az első két versenyhétvége alapján kijelenthető, hogy a csapattal jó úton haladunk, az egy körös tempóval oda tudok érni stabilan a TOP10-be, a versenytempóban kell előrelépni, de ennek fontos feltétele, hogy a vállamban lévő sérülés is minél hamarabb rendbe jöjjön. Úgy gondolom a májusi portugál fordulón már minden össze fog állni egy jó eredményhez – fűzte hozzá Sebestyén Peti.  

    – A HUMDA által életre hívott világszínvonalú tehetségkutató- és utánpótlásnevelési rendszerrel még sok teendőnk van, de az már világosan látszik, hogy Görbe Soma és Sebestyén Peti kiemelkedik a mezőnyből és érdemes velük tervezni a következő években. A részletes kiértékeléseket követően hasonló együttműködések várhatók a programban. Megfelelő szakmai háttérmunkával olyan eredményeket érhetünk el, amelyre méltán lehetnek majd büszkék a magyar szurkolók – emelte ki Talmácsi Gábor, a MotoGP-sorozat 2007-es világbajnoka, a HUMDA Zrt. igazgatósági tagja. 

    A HUMDA a versenysport mellett számos motoros aktivistásban vesz részt. Tavaly például nagy hangsúlyt helyezett az Ügynökség a közlekedésbiztonsági kampányaiban is a motoros társadalomra. Bajna és Héreg között is a HUMDA közreműködésével kerültek ki motorosbarát szalagkorlátokot. A HUMDA Moto Safety motoros közlekedésbiztonsági rendezvénysorozata idén hat állomásra látogat el összesen. Pécsett és a Hungaroringen már lezajlott a képzés, amelyeken összesen csaknem ötszázan gyakorolták a szlalomozást, a vészfékezést, valamint az akadályok és vészhelyzetek elkerülését. A sűrű forgalomban történő előrehaladással, a kanyarívekkel és a kanyarkombinációkkal is foglalkoztak a motorosok. A következő hónapokban Szegedre, Zsámbékra, Máriapócsra és Zalaegerszegre is ellátogat a rendezvény.