Kategória: Extra

  • Előkerült a népligeti túraautó futam győztese, Toine Hezemans!

    Előkerült a népligeti túraautó futam győztese, Toine Hezemans!

    Elismerem, nem sokat tudtam eddig Toine Hezemans versenyzői karrierjéről, csupán annyit, hogy amint publikussá vált a Legends Parade 2018-as programja, az egykori holland versenyző is ott lesz. A Red Bull Ring évek óta rendezi az öreg urak haveri parádéját a Forma-1 betétprogramjaként, és ezúttal a Deutsche Rennsport Meisterschaft éveinek a megidézése került a porondra. Az újraverbuvált mezőny fele „már megvolt” korábban interjúra, így azok közül akartam mindenképp válogatni, akik még nem.

    Az így szűkített listán ott volt Toine Hezemans neve is, de tényleg nem tudtam hova rakni, pedig ekkor már kutakodtam is kicsit utána, hogy mégis milyen hősi tettei voltak. Kiderült, hogy a ’60-as években kezdett túraautósként, és ekkor beugrott, hogy bizony a Népligetben is rendeztek az évtized végén Európa-bajnoki futamokat! Voilá, máris megvolt a magyar vonatkozás, ami nélkül úgysem olvasnátok el ezt a cikket! Nem volt nehéz a Fortepan kiváló adatbázisán átnyálazni a képeket, és kb. azonnal az arcomba is jött ez a kép, így adta is magát, hogy mégis mivel „támadhatom meg” a meglepett öregurat!

    toine hezemans
    „Ez nem is én vagyok, ez Lauda!” Fotó: Kaiser Erika

    – Hoztam ajándékot! Hol vagyunk?
    – Hol vagyunk… azt hiszem, hogy Budapesten! 1969-ben, az akkor új Porschémmal. Ez volt a legjobb időszakom! Fantasztikus volt, mert egy parkban versenyezhettünk, és nagyon szép lányok is voltak, sok minden történt, kifejezetten mókás volt. Meg is nyertem ott a versenyt, jókat ettünk, ittunk.

    – Csak az Andretti és a Hezemans család mondhatja el magáról azt, hogy több generáció is versenyzett Le Mansban, milyen a viszonyotok velük?
    – Barátok vagyunk, mindig is azok voltunk velük. Akkoriban apám is versenyzett Le Mansban, én magam kilencszer indultam, volt hogy Dieter Questerrel az oldalamon, és anno mi még ketten vállaltuk be a 24 órát, más idők voltak…

    – Mit gondolsz a túraautózásról manapság? Lehet választani, van WTCR, DTM…
    – … és Blancpain GT3. Ma már minden sokkal versenyképesebb, A 21 éves fiam, és az is aki itt van most velem Mike is vezetett a GT1-es kategóriában, és azt kell mondanom, hogy ma minden nehezebb és keményebb. Nagyon kiegyenlített a mezőny, 20 autó, fél másodpercen belül. Amikor én versenyeztem, akkor 20 versenyautó jó, ha négy másodpercen belül volt. Ma már sokkal nehezebb dolga van minden pilótának ezen a szinten, ezen kategóriákban.

    – Annak idején, te kitaláltál egy Volkswagen Bogarakkal futott versenyszériát. Nagy sikere volt akkoriban, de mégis valami félrement…
    – Fogalmam sincs, hogy akkor miért nem tudtuk tovább vinni, de egyébként mai napig létezik Bogár alapú versenyzés, például Belgiumban 60 autóval. Mind teljesen ugyanolyan.

    – Ingatlanozol még? Gyémántüzlet hogy megy?
    – Gyémánttal már jó ideje nem foglalkozom, ingatlanokkal még igen. Egyszerűen az oka annyi, hogy az ingatlanüzlet sokkal jobban megy, mint a gyémánt, így maradtam annál. Magyarországon is próbálkoztam ezen a téren, de láttam, hogy Budapesten eszméletlenül elszálltak az ingatlanárak. Vidéken azért még nem vészes…

    – Ki volt a kedvenc csapattársad?
    – Azt hiszem, hogy Dieter Quester, hiszen megnyertük az Európa-bajnokságot. Aztán Rolf Stommelen is egy egészen fantasztikus csapattárs volt.

    niki lauda, dieter quester, toine hezemans
    Újra együtt a banda: Niki Lauda eligazítást tart, Toine Hezemans figyel, Dieter Quester sopánkodik. Fotó: Kaiser Erika

    – Most úgysem hallja, elmondhatsz bármilyen sztorit Dieterrel kapcsolatban…
    – A Dieter természetesen állandóan a tökéletességre törekedett. Egyszer voltunk egy szállodában, két külön szobánk volt. Ki akartam jönni a szobámból, de nem tudtam. Miért? Teljesen körberagasztotta az ajtót viccből, duct tape-pel. Nem is tudtam kijönni, mindig ilyen jellegű baromságokat csinált.

    – A karrieredben a túraautózás után a sportautózás jött… a Forma-1-ig miért nem sikerült eljutnod?
    – Nem akartam, mert annak idején annyi barátot vesztettem el… 15 év alatt 50 embert, akiket személyesen ismertem. Az autók nagyon veszélyesek voltak, a pályák is, így emiatt ez kimaradt nálam.

    – Ettől függetlenül, mi a véleményed, lehet még Holland Forma-1-es Nagydíj?
    – Igen, lenne értelme. Ugyanakkor át kellene építeni a pályát, amelynek a tulajdonosa a királyi családból származik. Így, ilyen támogatással akár mehet is a dolog Zandvoortban.

    – Mi a helyzet Assen TT pályájával?
    – Assennel az a baj, hogy mindentől nagyon távol van, és nagyon keskeny, valamint (autósportos) történelme sincs.

    – Mint olyan versenyző, akik az utolsók közt versenyzett élesben egykoron a Népligetben, mit gondolsz, lehetne ott Formula E versenyt tartani?
    – Az a pálya a parkban csodálatos. Még szép, hogy lehetne ott Formula E-t rendezni, ez nem is kérdés! Mondjuk nem tudom mi volt nekem a legjobb köridőm ott, csak arra emlékszem már, hogy megnyertem a versenyt.

    Eddig az interjú, de a korrektség kedvéért gyorsan előkerítettem az aktuális akkori Autó-Motorokat, így némi bővebb információval is szolgálhatunk Toine egykori tetteiről magyar földön. Annak ellenére, hogy így emlékszik ahogy fentebb az volt olvasható, 1969-ben Hezemans csak a harmadik lett a Porsche 911-essel, a 2500 köbcentis kategóriát honfitársa, Gijs van Lennep nyerte meg, ugyanezen típussal. Nyerhetett volna a 60.000 néző előtt, de technikai probléma hátráltatta. 1970-ben viszont tényleg Toine nyert, már Alfa Romeóval, az 1600-as kategóriában, és övé lett a pályacsúcs is: 2:25.0 perc, ami 131 km/órás átlagnak felel meg a Népligetben.

    Toine egyike volt a világ első gokartosainak is, hiszen akkoriban kezdett mindenki fűnyíróból verseny alkalmatosságot faragni, így annyira nem is meglepő az, hogy természetesen gokart pályája is van Hollandiában.

    toine hezemans, bmw
    Toine az élen a Red Bull Ringen. Fotó: Kaiser Erika

     

  • Ilyennek láttuk a Kamion Eb-t a Hungaroringen! Felkészül: Szlovákia

    Ilyennek láttuk a Kamion Eb-t a Hungaroringen! Felkészül: Szlovákia

    Ugyan azóta már túl vagyunk egy nürburgringi versenyhétvégén is, most a Kamion Eb hungaroringi hétvégéjéről hoztunk nektek videót, mintegy ráhangolódván a hétvégi fordulóra, mely a Slovakia Ringen kerül majd megrendezésre! Ráadásul együtt a WTCR-rel! Ütős egy hétvége lesz! Ki jön?! 🙂

  • Dijonban jártunk, és nem mustárért!

    Dijonban jártunk, és nem mustárért!

    Zürichi Formula E-s kiruccanásunkkal egyidőben egy helyileg franciaországi, ám Svájci Nagydíj helyszínén is jártunk múlt hónapban: Dijonban, ahol Grand Prix de l’Age d’Or néven redezték meg azt a Historic versenyt, mely tavaly Hungaroring Classic néven hazánkban is járt.

    Erről az eseményről hoztunk most egy videót.

  • Interjú a Ferrarisok egykori nagy kedvencével, Patrick Tambay-jel

    Interjú a Ferrarisok egykori nagy kedvencével, Patrick Tambay-jel

    A Grand Prix de l’Age d’Or mindig egy olyan esemény, amit nem szabad kihagyni. A 2018-as verziót a PeterAuto szervezte, mely az egyik legnagyobb név a történelmi motorsport események körében. A paddockban Patrick Tambay-be is belebotlottam, ahol boldogan dedikálta könyvét, melynek címe: „27, Patrick Tambay, the Ferrari years”.

    Az 1946-ban született egykori versenyző Parkinson kórral küzd pár éve, de találkozásunkkor jó formában volt, határozott kézfogással üdvözölt, kedves és udvarias volt, mint mindig. Igazán öröm volt beszélgetni vele, íme hát, miről is esett szó:

    Patrick, mi az első motorsportos emléked? Családi volt az indíttatás, vagy hogyan csöppentél bele?

    Patrick Tambay: Nem egészen. Teljesen véletlen történt minden. 1968-ban ott voltam a Monacói Nagydíj hétvégéjén. Nem engedtek el, a szüleim nem akarták hogy oda menjek, plane, mivel egy barátommal mentünk oda motorral. Francois Cevert akkor a Formula 3-ban ment épp, és nagyon meggyőző volt, a sisak designjáért meg egyenesen rajongtam! A bukósisakja feltűnő volt, és mindig figyeltem, hogy mikor jön. Ez volz az első autósportos élményem. Azt mondtam magamnak:

    “Ez az, amit csinálni akarok!”

    Persze érdekelt a komplett felszerelés, a hangulata a dolognak, na és a sisakok!

    Beszéljünk a te versenyzői karrieredről. Nemzetközi szinten 1976-ban tűntél fel, amikor René Arnoux mellett vezettél a Martini Teamnél, a Formula 2-ben…

    Patrick Tambay René Arnoux
    Fotó: Ferrari media

    Igen, egy remek autónk volt, aztán 1977-ben már a Forma-1-ben indulhattam, először a Surtees majd az Ensign csapatokkal. John Surtees már a téliszünetben alatt megkeresett, és felajánlotta, hogy elindulhatok a hazai versenyemen, itt Dijonban. Az auto azonban hihetetlenül pocsék volt. Nem tudom már, hogy a benzinpumpával volt-e gond vagy mással, de esélytelen volt kvalifikálnunk magunkat a versenyre. Nem volt pénzem, így nem tudtam folytatni velük, de ez nem is volt gond, mert már tárgyaltam Mo Nunnal és Teddy Yippel az Ensignnel a következő versenyekről. A zeltwegi verseny pedig döntőnek bizonyult. Esett, és fel tudtam venni a Ferrarik sebességét is a gyengébb autómmal. A versenyt követően felhívott Mauro Forghieri és találkoztam Enzo Ferrarival, hogy átbeszéljük a lehetséges szerződtetésemet 1978-ra. Az Ensign is hosszú távú szerződést akart velem, de nem írtam alá nekik. A Marlboroval volt szerződésem, és azt akarták, hogy egy fiatal versenyző menjen egy nagyobb csapatba. Zeltweget követő kedden elrepültem Londonba, hogy találkozzak John Hogannel és Teddy MAyerrel a McLarentől. Teddynél volt egy aktatáska is, aminek nagyon örültem… Egy igazi amerikai aktatáska volt az, a Brooks Brotherstől, amit lerakott elém. Annyit mondott, hogy ez az, amit ajánlani tudunk azért, hogy vezesd az autónkat. Nem igazán tudtam, hogy melyik csapatot válasszam, a Ferrarit vagy a McLarent, csak azt tudtam, hogy egy versenyképes F1-es autót akarok hajtani, és a lehető legjobb elérhető versenytechnikát akarom.

    Akkoriban kicsit meglepő is volt, hogy a McLarennél kötöttél ki, Villeneuve meg elment a Ferrariba, pedig a McLarennél kezdett…

    Igen, kicsit arról szólt a dolog, hogy ki Kellett találni, hogy melyik csapat less versenyképesebb 1978-ban. Nem tudtunk akkor Michelin gumikról és hogy a Ferrarinál ki lenne job csapattársa Carlos Reutemannak, így a McLaren biztonságosabb lépésnek tűnt nekem akkor.

    John Hogan azt mondta, hogy szerintük én jobb párost alakítanék James Hunttal, így elfogadtam a McLaren ajánlatát.

    A találkozót követően elmentem Amerikába egy CanAm versenyre, és elmondtam Gillesnek, hogy aláírtam a McLarennél, és javasoltam neki, hogy jöjjön Európába versenyezni, és látogassa meg a Ferrarit, mert új versenyzőt kerestek Niki Lauda után.

    A McLarenes évek azonban igen vegyesek voltak, ’78 még elment, de ’79-ben az autó egyszerűen sehogysem működött…

    Patrick Tambay
    Fotó: Jo Klausmann

    Igen, ’78-ban jó volt a versenyautó, hiszen ’76-ban és ’77-ben is jók voltak, James Hunt is top formában volt. ’79 borzasztóan sikerült, az volt a csapat első “wing car” autója, és egyáltalán nem működött, eszméletlenül instabil volt. Akkoriban a CanAm szériában is versenyeztem Amerikában. 1980 elején Teddy Mayer azt mondta nekem, hogy meg akarják tudni, hogy mennyire is vagyok jó versenyző, és szerveztek egy szétlövés Le Castelletbe Prost ellen. Megmondtam John Hogannek, hogy akár hiszik, akár nem, de ezen nem fogok részt venni. Visszamentem az Államokba, és egy újabb szezont követően újra megnyertem a CanAm bajnokságát.

    1981-ben tértél vissza a Forma-1-be, a Theodore és fel szezonra a Talbot-Ligier pilótájaként.

    Így van, a Ligierrel kezdtem féltávnál itt Dijonban és Las Vegasban fejeztem be. Emlékszel még, hogy mi történt a versenyen Las Vegasban?

    Igen, hatalmas baleseted volt, és az auto totálkáros let!

    Így van, az auto többé-kevésbé kettétört, és gyakorlatilag kisétálhattam belőle az elejénél. A lábaim a földön voltak, szabad ég alatt… csak keress rá, hogy Las Vegas 1981, és látható az élő közvetítésből!

    Beszélhetünk a Ferraris időszakodról, amikor Gilles helyére hívtak? Hogyan fogadtak, Enzoval személyesen szerződtél?

    Volt már egy találkozóm Enzoval ’77-ben, amikor úgy döntöttem, hogy nem náluk fogok versenyezni. 1982-ben Monzába is és Maranellóba is mennem Kellett, hogy találkozhassak vele. Azon a találkozón csak Forghieri a Commendatore és én voltam jelen. Leginkább Enzo beszélt, hibátlanul és franciául! Enzo azt mondta nekem:

    “77-ben hibáztál, amiért nem velünk szerződtél, így ne kövesd el ezt a hibát újra!”

    Ezúttal hülye lettem volna nem aláírni, így boldogan megtettem.

    Az autó pedig remek volt ’82-ben, és sikeres éveid voltak a Ferrarinál…

    Patrick Tambay
    Fotó: Ferrari media

    Nagy reményekkel mentünk Hockenheimbe, de Didier (Pironi – a szerk.) balesetet szenvedett szombaton, de én szerencsésen behúzhattam az első győzelmemet vasárnap! 1982-ben és ’83-ban jó volt menni Hockenheimbe, mindig is szerettem azt a pályát a hosszú egyeneseivel, az erdővel, a stadionos résszel, ami egy teljesen szokatlan pálya egy versenyzőnek. Az olyan gyors pályákat is szerettem, mint Spa vagy Zeltweg. Ha visszatekintek, akkor 1983-ban a bajnokságomba került az, hogy szereztem pontokat Hockenheimben és Zeltwegben.

    Volt valaha is esélyed versenyezni a Team Lotusnál?

    Nem, soha nem is akartam, és ajánlatot se kaptam tőlük!

    Pedig a Lotusnak Renault turbo motorjai voltak akkoriban…

    Igen, de miután kirúgták Prostot, a gyári csapatnál lehettem 1984-ben és 1985-ben. Neki is megvoltak a módszerei ahogy csinálta a dolgait, és nekem is. Nem voltam boldogtalan azért, mert nem volt már a csapatnál. A végén aztán sokkal sikeresebb let mint én, így nem is rossz, hogy így alakult…

    Beszéltél már a sisakfestésekről, a tied tipikusan a hetvenes évek stílusát hozza, csak két szín, kék és fehér. Ki készítette a design?

    Én magam! Kiválasztottam a színeket amiket szeretek, és egyszerűen csak fehér csíkot húztam körbe a kék alapba.

    Az utolsó Forma-1-es évedben versenyezhettél az első hungaroringi Magyar Nagydíjon is, erre miképp emlékszel?

    Ó, az érdekes volt, mert először mehettünk Európa keleti részére akkoriban.

    A Forma-1-es közösség nagyon megtisztelve érezte magát, hogy az autósportok közül a fal másik oldalára is átlátogathattunk. Nagyon izgalmas volt ez nekünk, az országnak is, és különösen a hölgyeknek!

    Amikor a fiad is elkezdett autóversenyezni, milyen érzés volt apaként egyengetni az útját?

    Mindig is mondtam, hogy nem fogom nyomni, csak mellette állok és adok majd pár tippet. Ezt tettem akkor is, amikor az Audival a DTM-be került. Neki is votl szétlövés Spanyolországban és versenyző képzésen is részt vett, végül dr. Ulrich őt választotta a technikai hozzáértése miatt. Volt két-három jó éve az Audival a DTM-ben, és most Mercedesszel megy a Blancpain GT szériában.

    Köszönjük hogy szántál rank időt, egy émény volt veled beszélgetni!

    You can find the English version on topspeedsniffer.com

  • Zanardi Daytonára készül a DTM-mel

    Zanardi Daytonára készül a DTM-mel

    Augusztus 25-26-án Misanóban a megszokott hat helyett hét BMW M4 lesz a DTM-rajtrácson, a plusz autót pedig nem más fogja vezetni, mint Alex Zanardi. Az 51 éves olasz versenyző és háromszoros paralimpiai bajnok akklimatizálódásképpen ellátogatott a DTM hungaroringi fordulójára, ahol elárulta, először viccnek hitte a BMW ajánlatát. Amikor azonban megbizonyosodott róla, hogy Jens Marquardt, a bajor márka csapatfőnöke komolyan beszél, nem volt szükség sok győzködésre.

    „Egy pénteki napon hívtam fel Alexet” – mesélte Marquardt. „Mondtam neki, hogy nyugodtan gondolja át az egészet, itt van az egész hétvége, és majd hétfőn újra beszélünk. Alig tíz perccel azután, hogy ezt elmondtam, Alex már mindenbe beleegyezett!”

    Zanardit mindig is vonzotta a DTM: a 2000-es évek eleje óta követi a szériát, így nem meglepő, hogy kapva kapott az alkalmon, hogy saját maga élesben is kipróbálhassa az M4-et, méghozzá hazai közönség előtt. A köztudottan lelkes olasz rajongók mellett természetesen az egész környezet támogatja és bátorítja Zanardit, egy top10-es eredmény azonban még így is hatalmas meglepetés lenne a hírhedten szoros mezőny tükrében. A szezon első fordulóján Hockenheimben az Audi már felhasználta az idei évre szóló vendégversenyzős „kuponját”, amikor a visszavonuló Mattias Ekströmöt egy búcsúhétvége erejéig beültették az RS5-be.* Hiába beszélünk a sportág egyik meghatározó alakjáról és korábbi DTM-es bajnokról, a téli tesztek kihagyása miatt Ekström képtelen volt felvenni a ritmust és mindkét futamon a mezőny hátsó traktusában kocogott.

    ZanardiZanardi viszont nem csak puszta szórakozásként tekint a misanói hétvégére. Az olasz 2019 januárjában a vadonatúj BMW M8 volánja mögött rajthoz áll a Daytona 24 órás futamon, a DTM során szerzett tapasztalatok pedig segítségére lesznek az autó későbbi beállításai és felkészítése terén.

    „A misanói versenyhétvége pont a parakerékpáros világbajnokság után lesz, ahol az időfutamban megpróbálom majd megvédeni a világbajnoki címem!” – mondta Zanardi. „Ez szerintem a futam szempontjából is hatalmas segítség, így a felkészülés inkább technikai jellegű lesz, mintsem fizikai: hogyan alakítsuk át úgy az autót, hogy az megfeleljen nekem, majd a tesztelés, valamint a mérnökökkel való kommunikáció is fontos. A többi versenyszériától merőben eltérő eszközöket és vezérlőket fogunk használni, így Misanót részben tanulási lehetőségként fogjuk fel Daytonára. Már teszteltünk egy átalakított BMW M6 GT-vel, és az ottani eredmények hatására döntöttünk úgy, hogy azt a bizonyos technikai irányt kell követnünk, amit. De rugalmasnak kell maradnunk, mert bármikor váratlan problémákba ütközhetünk, tekintve, hogy az autóm még tulajdonképpen nem létezik, csak most alakítják át a mérnökök.”

    Sokaknak biztosan ismerősen cseng Billy Monger neve, aki Zanardiéhoz hasonló sérüléseket és következményeket szenvedett el egy brit F4-es futamon tavaly áprilisban. A fiatal brit azóta ismét versenyzik (jelenleg a brit F3-as bajnokságban), és mint kiderült, jó viszonyt ápol Zanardival.

    „Billy az elejétől kezdve nagy érdeklődéssel és kíváncsisággal tekintett az én történetemre, amiből inspirációt szeretett volna meríteni a saját életének helyrerázásához” – válaszolta Zanardi a Racingline.hu Mongerrel való kapcsolatát fejtegető kérdésére. „Számos alkalommal beszéltünk már telefonon, személyesen még nem találkoztunk. De a sikere végeredményben nem rajtam múlik. Örömmel látom, hogy kíváncsi, hogy nem adja fel és folyton lehetőségek után kutat, és szerintem ez a helyes hozzáállás. Az eddigi beszélgetéseink alapján nekem úgy tűnik, a kissrác nagyon eltökélt, már-már makacs; biztos vagyok benne, hogy eléri a céljait.”

    *Mindebből logikusan következik, hogy a szezon folyamán valamikor a Mercedes is benevez egy hetedik autót. Hogy mikor és legfőként kinek, azt még nem tudni, de akinek van bármiféle ötlete, nyugodtan írja meg kommentben a Facebook-poszt alá!

     

  • Képgaléria az Osztrák Nagydíjról!

    Képgaléria az Osztrák Nagydíjról!

    Mintegy felkészülvén a Magyar Nagydíjra, itt a sűrű versenynaptár közepette az elmúlt hétvégén a Red Bull Ringen jártunk, az Osztrák Nagydíjon. Az ott készített exkluzív anyagainkat megtaláljátok az EXTRA rovatban, most pedig egy fotógakériát hoztunk, Kaiser Erika csodás fotóival!

    Fotók: © Kaiser Erika

  • Alonso neve mellett is négy bajnoki címnek kellene állni – Martin Brundle interjú

    Alonso neve mellett is négy bajnoki címnek kellene állni – Martin Brundle interjú

    Martin Brundle, a Sky Sports F1 kommentátora Ausztriában állt a Motorsportmania.hu rendelkezésére. A hosszú ideje riporterként tevékenykedő korábbi Forma-1-es versenyző és Le Mans-i 24 órás futamot nyerő Martinnal szombat délelőtt, a Red Bull motorhome-jában beszélgettünk.

    Martin, a Mercedes és a Ferrari nagyon szoros csatát vív egymással 2018-ban. Melyikük rendelkezik szerinted versenyképesebb autóval jelenleg?

    Martin Brundle: A fejlesztéseiknek köszönhetően már a Mercedes. Tudjuk, hogy képesek teljes szezonon keresztül magas szinten teljesíteni, ami a Ferrarinak tavaly nem sikerült. A Mercedest kell legyőzni annak, aki bajnok akar lenni.

    Az olaszoknak volt néhány kemény szava Vettelhez, miután Le Castellet-ben már a verseny első kanyarjában hibázott. Bajnoki címébe kerülhetnek az ehhez hasonló hibák?

    Brundle: Seb Azerbajdzsánban is bakizott, de a szezon nagyon hosszú. Nem hibáztatom a franciaországi esetért. Támadott az első helyért, miközben védenie is kellett a pozícióját. Sok versenyt és világbajnoki címet nyert már, megtörténik az ilyesmi, ha támadó szellemű versenyző vagy. Egy 21 versenyes szezon során a legjobbak is követnek el hibákat.

    BrundleEgyes információk szerint napokon belül fény derülhet a 2021-es szabálymódosításokra, mire számítasz az elkövetkezendő években?

    Brundle: Úgy érzem, kompromisszumokat fognak kötni. A jelenlegi technológia és komplexitás egy részét kiveszik, valamint könnyebbekk lesznek majd autók, miközben a költségeket is próbálják visszaszorítani. Az energia visszanyerő rendszerek közül a gyorsan visszatölthető technológiát hagynám meg. A jelenlegi erőforrások kudarcot vallottak a Forma-1-ben.

    Hamarosan féltávnál vagyunk, ami a szezont illetti. Egyre több szó esik a versenyzőmozgásról, Leclernek jó sansza lehet a Ferrari ülésére?

    Brundle: Nagyon jó esélyi vannak! Meglepődnék, ha nem Leclerc és Vettel vezetné jövőre a Ferrarikat.

    Beszéljünk egy kicsit a McLarenről, nagy csalódást volt számodra, hogy nincsenek ott a Red Bull szintjén?

    Brundle: Természetesen csalódott vagyok emiatt. A Forma-1-nek szüksége van rá, hogy az olyan csapatok mint a McLaren és a Williams, ott legyenek az élen. Fontos lenne, hogy ne csak három csapatnak legyen esélye győzelmeket és dobogókat szerezni. A Francia Nagydíj volt a legfájóbb, amikor az utolsó öt autó közül négy a McLaren és a Williams voltak. Ami igazán aggasztó, ha belegondolunk, hogy miként fognak kilábalni ebből a helyzetből – különösképpen a Williams. Amikor ennyire leesik a fordulatszám, nehéz visszajönni a játékba, főleg a jelenlegi költségek mellett.

    Több interjút is készítettél az utóbbi időben Fernando Alonsóval, aki továbbra is az egyik legjobbnak érzi magát. Szerinted maradni fog az F1-ben vagy egy másik sorozat tagja lesz 2019-től?

    Brundle: Fernandónak is négy világbajnoki címmel kellene rendelkeznie, csakúgy mint Vettelnek és Hamiltonnak. Egyetértek vele, hogy továbbra is ő az egyik legjobb, de talán kezdi belátni, hogy nem lesz alatta olyan autó, amely képes újabb F1-es bajnokságot nyerni. Egyértelműen a mesterhármasra hajt, amiből már csak az Indy500-as győzelem hiányzik. Nem lepne meg, ha jövőre továbbállna.

  • Jochen Mass a túl biztonságos F1-ről, és Schumacher is szóba került

    Jochen Mass a túl biztonságos F1-ről, és Schumacher is szóba került

    Jochen Mass is jelen volt az Osztrák Nagydíj hétvégéjén, ő is autóba ült a Legends Parade-en. A német versenyző egy Porsche 935 „Moby Dick“-et hajtott a Red Bull Ringen, mellyel anno Daytonában indult.

    Mass ezen kívül aktív Forma-1-es versenyző volt 1973 és 1982 között. Abban a korszakban, mikor számos tragikus végkimenetelű baleset történt a sportban, azonban talán ez volt az F1 történetének legizgalmasabb érája.
    Mostanra az F1 sokkal biztonságosabbá vált, sokak szerint túlontúl biztonságossá, ezzel pedig a sport elvesztette valódi jellegét és a mai versenyzők már nem olyan klasszikus hősök, mint elődeik. Ezzel pedig részben Mass is egyetért, hosszasan kifejtette nekünk véleményét a témáról az osztrák paddockban.

    „Ez részben igaz.” – szögezte le az elején. „Mi komoly tiszteletnek örvendtünk azért, amit tettünk, ez pedig manapság (a mai versenyzők esetében) lecsökkent. Manapság már túl biztonságos az F1.”

    „Eltűnt a kockázat, ami azért része volt ennek a spiritusznak.”

    Jochen Mass„Ezt kellene kicsit megvizsgálni. Persze nem azt akarjuk, hogy veszélyes legyen, de a biztonság már túl messzire ment. Az autók most nagyon gyorsak, túl sok az aerodinamika, a leszorító erő, ezen kellene változtatni valahogy. Nem az kell, hogy ne legyen biztonságos, de a versenyzésnek kihívást kell jelentenie. Most túl könnyű dolguk van a versenyzőknek. Hiszen ha megnézzük a GP3-as autókat, melyek 400 lóerősek, van rajtuk DRS is, így már majdnem Forma-1-es autók. Majdnem. És ez nem jó. A következő lépés pedig nem nagy lépés, szinte semmi. Egy kicsit olcsóbbá kellene tenni, mivel az F3 és a GP3 most túl drága, a Formula 2 pláne. Persze ma már semmi sem olcsó, de egy olcsóbb GP3 inkább jelentene hasznos lépést a Forma-1 felé, és élesebb különbség lenne a GP3, a Formula 2 és a Forma-1 között. Nem csak a Forma-1-et kell átgondolni, hanem minden formula szériát, a teljesítmény tekintetében. A nézők is látják, hogy az autók már túl gyorsak. Már nem látják őket rendesen, nem látni mit csinál a versenyző, hiszen messze is van, ami szomorú, hiszen valahol ők támogatják ezt az egészet. Ezen változtatni kellene, persze nem egyszerű ezt megtenni.”

    „Nem kellene minden csapat véleményét kikérdezni, hiszen ők egymás ellen dolgoznak, és nyilvánvalóan senki nem akarja, hogy megfosszák valami előnyétől. Egy csapat igazán jó mérnökkel kellene ezt megvitatni, együtt pár igazán jó versenyzővel, akik értik is, hogy mire van szükség, hogy mi az, ami jó és mi nem. Ezen az úton kell haladni, különben a Forma-1 mindig túl irányított lesz. Az ideális az lenne, ha a lényeg a versenyző lenne, ha a versenyzőnek komolyan dolgoznia kellene, nem csak szimplán gyorsan menni, mert azt az autó lehetővé teszi. Az nem ideális, hogy ha az autó nem a legjobb, akkor a versenyző sehol sincs.”

    Jochen Mass

    Érdekes tény, hogy már több mint fél évszázados fennállása óta továbbra is Mass az egyetlen német versenyző, aki megfordult a McLarennél.

    „Ez így van, azonban Ron Dennis mindig is le akarta igazolni Schumachert. De Michael nem volt túl boldog attól, ahogy és amilyen formában megtalálta őt ezzel (Dennis) a témával.”

    Az már sosem fog kiderülni, hogy mire ment volna egymással Schumacher és a McLaren, de manapság sem úgy tűnik, hogy egyhamar német versenyző kerül a csapathoz. Világbajnok német pedig pláne nem.

    „Jelenleg nem megy túl jól a McLarennek, jó lenne már fordítani ezen, technikai oldalról, jobb motorral, jobb ezzel, jobb azzal.”

    Mass szerint azonban nem a menedzsmentben keresendő a probléma, sokkal inkább a technikai oldalon.

    „Én elismerem mindazt, amit elértek. És nem szabad mindebből alább adniuk. Meg van a maguk stílusa, és próbálják jó irányba terelni a dolgokat.”

    „Vissza fognak ők térni, csak ez olykor sok időbe telik.”

    Ennek ellenére időközben mégis strukturális változást eszközölt a wokingi csapat, Eric Boullier pedig lemondott.

    Jochen MassJochen Mass is szerepelt a Rush (magyar címén Hajsza a győzelemért) című filmben, mely Lauda és Hunt csatájáról szól, ráadásul önmagát alakította a vásznon, tényleg ő vezette autóját a versenyzős jelenetekben. Reprodukálniuk kellett a versenyjeleneteket, azonban most nem a versenyzés volt a fő feladat.

    „Inkább csak arra kellett odafigyelnünk, hogy mindez hogy fog végül kinézni a felvételeken. Voltak körülöttünk kamerákkal felszerelt autók, és az én autómat nagyon nem is vették konkrétan, inkább csak arra kellett figyelni, hogy egy izgalmas versenyt imitáljunk.”

    S hogy miként telnek mostanság egy 71 éves egykori Forma-1-es versenyző mindennapjai? Mass nem éppen rejtvényfejtéssel és kertészkedéssel múlatja idejét, máig nem tud „egy helyben maradni”.

    „Sokat utazom, nagyon elfoglalt vagyok kisebb-nagyobb dolgokkal, és ez jó dolog. Épp most voltam a Hungaroringen Apollo Vredestein gumikat tesztelni. Ezek jó dolgok, lefoglalnak, és még egy kis pénzt is keresek vele. Nem tudok teljesen nyugdíjba vonulni és hátradőlni. Mindig kell, hogy csináljak valamit.”

  • Bőrgatyát öltöttek a Red Bull versenyzői Ausztriában

    Bőrgatyát öltöttek a Red Bull versenyzői Ausztriában

    Az Osztrák Nagydíj helyszínén, a Red Bull hazájában, a Red Bull Ringen már hagyománnyá vált, hogy az energiaitalosok versenyzői vasárnap osztrák népviseletbe öltöznek. Így aztán Daniel Ricciardo, Max Verstappen, Pierre Gasly és Brendon Hartley is bőrgatyában (Lederhose) feszítettek a versenyző parádén. Az új-zélandi Hartley egyébként meg is jegyezte, hogy meglepően kényelmes viselet.

    Mintegy ennek kiegészítéseként, mint eddig minden évben, Drindl-ruhás lányok is voltak a helyszínen, noha idén nem grid girl funkciójukban.

    © Kaiser Erika fotói:

    red bull ring, ausztria, bőrgatya red bull ring, ausztria, bőrgatya red bull ring, ausztria, bőrgatya red bull ring, ausztria, bőrgatya

  • Mathias Lauda: A Pamela Anderson sztori nem volt valós

    Mathias Lauda: A Pamela Anderson sztori nem volt valós

    Niki Lauda Forma-1-es legenda 37 éves fia, Mathias Lauda is részt vett az elmúlt hétvégén, az Osztrák Nagydíj hétvégéjének egyik betét-eseményén, a Legends Parade-en. Ezen a show-n egykori autóversenyző legendák tettek meg pár kört az egykor általuk hajtot túra- vagy sportautókkal. Így aztán Niki Lauda egy BMW 3.6 CSL-t vezetett (Toto Wolff ki is röhögte amiért most Mercedesesként átült egy BMW-be.), fia, a WEC GT kategóriájában versenyző Mathias pedig egy Aston Martint hajtott, így autóját és életkorát tekintve is ő volt a kakukktojás a rögtönzözz „mezőnyben”. Ezt azonban cseppet sem bánta, sőt!

    Érdekesség, hogy bár Mathias osztrák, sosem versenyzett még a Red Bull Ringen, így ebből a szempontból is különleges volt az esemény.

    Vasárnap beszélgettem vele, közvetlenül, miután kiszállt az autóból.

    Matias Lauda„Jó móka volt. Nagyon élveztem. Egy pályán lehettem édesapámmal, mellette autózhattam. Próbáltunk mindenkit feltartani, de hát ez nem így alakult.” – mondta nevetve, hiszen ez nem komoly verseny volt, hanem egy show, így folyamatosan váltogatták a sorrendet, hogy mindenki autózhasson az élen is.

    „Nagyon élveztem, sok kiváló versenyző volt itt és nagyon örülök, hogy én is részese lehettem ennek a ‘versenynek’ a legendákkal, akiket én még gyerekként láttam versenyezni. Ezek a fickók nagyon sokat elértek a motorsportban, nagyon jó beszélgetni velük, és a tapasztalataikról hallani. Nagyon jól éreztem itt magam.”

    Mathias négy évet töltött a DTM-ben (2006-2009), mindannyiszor Mercedest vezetve. Így aztán különösen sajnálja, hogy a csillagos márka év végén távozik szériából.

    „Nagyon sajnálatos.”

    „Szerintem nagy űrt hagynak maguk után a DTM-ben.”

    „A DTM történetében a Mercedes mindig is az egyik legkomolyabb résztvevő volt. De változnak az idők, gyártók jönnek-mennek, minden nagy versenysorozatban, IMSA-ban is, Le Mans-ban is, és hát a DTM-ben is. Szóval jönnek-mennek, de én biztos vagyok benne, hogy a jövőben még vissza fognak térni.”

    Pár éve furcsa hír röppent fel, mi szerint Pamela Anderson saját FIA GT csapatot alapít. Egészen komolyan vették magukat akkor, volt a csapatnak weboldala, voltak reklámfotók is az alakuló csapatról, melynek egyik versenyzője állítólag épp Mathias lett volna. A Slovakia Ringen elvileg indultak volna, vártuk is őket nagyon, benne voltak a programfüzetben is. Aztán megérkeztünk a helyszínre, a csapatnak pedig se híre, se hamva nem volt. Majd az egész téma eltűnt, mint a kámfor, valójában sosem lett belőle semmi.

    Matias Lauda„Haha, nem, sosem történt meg, ez csak pletyka volt.” – legyintett Mathias.

    Pedig úgy volt ugyebár, hogy ő lesz Miss Anderson egyik versenyzője, de mint kiderült, ez sem volt igaz.

    „Csak felkapták ezt, de nem volt mögötte semmi valós dolog.”

    Mathias Lauda épp negyedik szezonját tölti a WEC GTE Am kategóriájában, az Aston Martin színeiben. Kategóriájáben kétszer harmadik helyen zárt a bajnokságban, tavaly pedig meg is nyerte azt. Harmadmagával (csapattársai Paul Dalla Lana és Pedro Lamy) jelenleg a negyedik helyen állnak.
    De vajon szívesen versenyezne-e a főkategóriában, LMP1-ben is?

    „Évek óta az Aston Martin gyári versenyzője vagyok és nagyon boldog vagyok, hogy az Astonnal dolgozhatok. Fantasztikus a hangulat a csapatnál, és én nagyon szeretem a GT kategóriát, ez a legversenyképesebb kategória a WEC-ben és nagyon élvezem.”

    Matias LaudaÉs ha már Aston Martin… Rendre vannak pletykák arról, hogy mely márkák szeretnének önálló csapatként megjelenni a Forma-1-ben 2021-től, egyelőre azonban még egyik pletykát sem támasztották alá. Volt ilyen pletyka az Astonról is, Lauda szerint azonban a márka teljesen jól érzi magát jelenlegi helyzetében, és vélhetően nem is akar ezen változtatni.

    „Nem, nem hinném (hogy saját csapatot akarnak). Szerintem tökéletes a partnerkapcsolatuk a Red Bull Racinggel, a nulláról felépíteni egy csapatot pedig nagyon sok pénzbe és sok évbe kerül. Szerintem mindkét fél (az Aston és a Red Bull) nagyon elégedett a jelenlegi kapcsolatukkal.”

    Manapság elengedhetetlen kérdés lett az is, hogy a versenyzők mit gondolnak az elektromos autósportról.

    „Egyértelműen ez a jövő.” – vélekedik Mathias. „Minden gyártó részt akar venni benne, a Formula E egyre-egyre népszerűbb. Mindig egyre többen vannak ott, egyre több a csapat. A Formula E megtalálta a helyét a motorsport világában, és nagyon jó munkát végeznek.”

    Matias Lauda2013-ban debütált a mozikban a Rush (magyar címén Hajsza a győzelemért), mely Niki Lauda és James Hunt 1976-os csatározását mutatja be. Természetesen nem kérdés, hogy Mathias is látta a filmet.

    „Az egy fantasztikus film. Ez az egyetlen igazi versenyzős-film. Összehasonlítva a többi autóversenyzős-filmmel abszolút ez a legjobb.”

    „Nagyon menő a történet és nagyon büszke vagyok az édesapámra.”