Kategória: Extra

  • Pirelli: Drága mulatság lenne a gumiháború

    Pirelli: Drága mulatság lenne a gumiháború

    A Pirelli szerint több okból sem valószínű, hogy visszatér a gumiháború az F1-be, de ha mégis, tárt karokkal várják a kihívást.

    Az FIA 2020-2023-ra kiírt tendere egyértelműen jelzi, hogy az F1-ben az előrelátható jövőben egyetlen gumiszállító lesz. Sokan úgy vélik, a gumiháború visszatérte izgalmasabbá tenné a sportot, ám egyben jelentősen emelné a költségeket egy olyan időszakban, aminek egyik jelszava a költségcsökkentés.

    „A jelenlegi modell alapján az F1-ben egyetlen gumiszállító van” – magyarázta Mario Isola, a Pirelli motorsportért felelős igazgatója. „A világ gyorsan változik ugyan, de tény, hogy az egyszállítós rendszer mindenki számára pénzt spórol. Ha a költségek csökkentése a cél, nem a legjobb megoldás a gumiháború bevezetése, mert azzal elkerülhetetlenné válnának az extra tesztek vagy egy erre a célra fenntartott tesztcsapat felállítása. De ha mégis emellett döntenének, készen állunk a kihívásra. Egyedüli beszállítóként teljesen más céljaid vannak, mintha valaki más ellenében kellene fejlesztened, megengedhetsz magadnak például gyorsan kopó abroncsokat, míg a beszállítói verseny esetében csak és kizárólag a teljesítményre koncentrálsz, minden egyéb másodlagos.”

    Érthető módon a Pirelli a jelenlegi felállást preferálja, ám Isola hangsúlyozta, hogy a döntés teljes egészében az FIA kezében van.

    „A Pirellinek nincs beleszólása abba, hogy egy vagy több beszállító legyen, erről az FIA és az F1 közösen dönt” – folytatta. „Igazság szerint nagyon nehéz lenne eltérni a jelenlegi sémától; a legtöbb bajnokságban egyetlen gyártó van, pontosan a fentebb említett okok miatt, de ha a jövőben ettől el szeretnének térni, az anyagi és egyéb szempontok alapján kiértékelnénk a helyzetet. Egyelőre 2023 végéig úgy fest, egy beszállító lesz.”

  • Miért volt a hungaroringi teszt végén szivárvány színű a Williams?

    Miért volt a hungaroringi teszt végén szivárvány színű a Williams?

    A kétnapos hungaroringi F1-es teszt utolsó perceiben Robert Kubica a korábbinál is jobban felhívta magára a figyelmet. Vagyis inkább a csapat hívta fel magára a figyelmet azzal, hogy szinte az egész autót bekenték úgy nevezett flow-viz festékkel. Ezt gyakran alkalmazzák a csapatok, de nem nagyon látni olyat, hogy egyidejűleg az egész autót bekennék vele. Nyilvánvalóan csak a figyelemfelkeltés volt a cél, ez pedig be is jött. Sokak szerint az egykori Benettonra hasonlított Kubica autója, mire visszatért a boxba.

    De mi is a „flow-viz paint”?

    Olyan festékről van szó, melyet tesztek során azért kennek fel az autók egyes részeire, és még mielőtt az megszáradna, az autót kiküldik a versenypályára. A festék a menetszélnek köszönhetően elfolyik az autón, így pedig láthatóvá teszi a légáramlatok irányát, mértékét. Ily módon segíti a mérnökök munkáját az aerodinamika terén.

    Ezt a módszert a McLaren alkalmazta először a Forma-1-ben, 2010-ben. Azóta rendszeresen fel-feltűnik a teszteken a festék, azonban nyilvános teszten nem alkalmazzák túl gyakran, hiszen így az ellenfelek is láthatják az eredményt…

    https://www.instagram.com/p/BmKjI5IhiFF/?taken-by=anditajthi

  • Piquet: Ha egy gyerek Brazíliában forma autózni szeretne, egyből negatívan állnak hozzá

    Piquet: Ha egy gyerek Brazíliában forma autózni szeretne, egyből negatívan állnak hozzá

    Pedro Piquet, a korábbi háromszoros Forma-1-es világbajnok hét gyermeke közül a második legfiatalabb, és jelenleg a GP3 mezőnyét erősíti.

    Már 17 évesen kétszeres brazil Formula 3-as bajnoknak mondhatta magát, majd át tette a székhelyét Európába. Az öreg kontinensen lehúzott két szezont a Formula 3-as bajnokságban. Idén ugrott ismételten egy kategóriát. A forma autókon kívül még beugróként részt vett a Porsche szuperkupában is, valamint még Brazíliában rali krossz és GT versenyeken is indult.

    A GP3 mezőnye a Forma-1-esek betétversenyként volt jelen a Hungaroringen, ahol volt alkalmunk beszélgetni vele. Beszélt többek között a gyerekkoráról, édesapjáról, az elektromos versenyzésről, illetve arról is, hogy miért nincsen brazil pilóta jelenleg a Forma-1-ben.

    Autóversenyző családban nőttél fel. Édesapád háromszoros Forma-1-es világbajnok. Nem volt kérdés, hogy te is ezt az utat követed, igaz?

    Pedro Piquet: Nem igazán, mert nem gondoltam azt, hogy mivel ő is versenyző volt, automatikusan nekem is annak kellene lennem. Várni kellett még ezzel, amíg idősebb lettem, mert számos lehetőség állt előttem. Mivel a családom ezzel foglalkozott, így végül én is bele szerettem és emellett döntöttem.

    Gyerekként érdekeltek más sportok is?

    P.P.: Gyerekkoromban fociztam, teniszeztem, mint a legtöbb fiatal, de igazából sosem érdekelt olyan sport, amiben több ember is részt vesz, vagyis a csapatsportok. Inkább az egyéni sportok felé vonzódtam. Természetesen a motorsportban sem vagy mindig egyedül, mert van egy csapat körülötted. Amikor viszont a kocsiban vagy akkor mindent egyedül csinálsz, és minden tőled függ.

    Mi az első autosportos emléked?

    P.P.: A bátyám Formul 3-as tesztje a szülővárosunkban. Erre nagyon jól emlékszem, mert ez egy nagyszerű élmény egy gyerek számára.

    Milyen szerepet játszik édesapád a karrieredben?

    P.P.: A lehető legtöbb tanáccsal igyekszik ellátni, bármerre is menjek, bárhol is versenyezzek. Nagy hatással van a karrieremre, hiszen sok apának nincs ilyen jellegű tapasztalata. Nagyon hálás vagyok azért, hogy ő autó versenyző volt, remekül megérti, hogy mi történik a pályán.

    Többféle különböző autóval versenyeztél már (GT autók, formula autók, rali krossz). Mondjuk a Le Mans és hosszútávú versenyzés érdekel téged?

    P.P.: Sok dolog iránt érdeklődöm, imádok vezetni. Ezek a sorozatok nagyon élvezetesek, ha lenne lehetőségem, hogy ott szerepeljek, szívesen belevágnék és megpróbálnám a legjobbamat adni.

    Hosszú idő után nincs brazil pilóta a Forma-1-ben. Mi lehet ennek az oka szerinted?

    P.P.: Brazíliában a legtöbb embert a GT versenyek érdeklik, emiatt kevesebb támogatást kapnak a formula sorozatok. Ha egy gyerek azt mondja, hogy forma autóval szeretne versenyezni, az emberek egyből negatívan állnak hozzá. Soha nem volt még ilyen kevés lehetőség a formula autózáshoz és soha nem volt még ennyire kevés versenyző, és emiatt kevesebb az esélyük a Forma-1-re.

    Az egyik testvéred bajnok lett a Formula E-ben. Te mit gondolsz az elektromos versenyzésről?

    P.P.: Nagyon gyorsan növekvő ágazatról van szó.  Úgy vélem, hogy az itteni pilóták vannak olyan szinten, mint a Forma-1-esek, tehát ez is egy remek lehetőség a profi karrierhez. Remélem, hogy a sorozat fejlődése továbbra is fent marad. Számomra nagyon különlegesnek tűnik ez a egykörös időmérős formula és jó ezt látni.

  • Norris: Az idei McLaren jobb a tavalyinál

    Norris: Az idei McLaren jobb a tavalyinál

    Egy évvel hivatalos F1-es tesztdebütálása után Lando Norris elégedetten konstatálta, hogy a McLaren 2017-es masinájához képest az idei autóban jóval erősebb motor dobog.

    Norris először a tavalyi hungaroringi teszten kóstolhatta meg, milyen érzés F1-es autót vezetni. A McLaren azonban időközben Hondáról Renault-ra váltott, és habár a csapat erősorrendben elfoglalt pozícióján nem nagyon változtatott a motorcsere, érzetre minden bizonnyal teljesen más a két konstrukció. Na de melyik a jobb?

    „Egyértelműen az idei, kicsit több benne a lóerő!” – jött a válasz Norristól. „De nehéz összehasonlítani a kettőt. A tavalyi volt az első F1-es tesztem, így ilyen szempontból emlékezetesebb volt – nem feltétlen élvezetesebb, de mégiscsak az első. Mostanra már jóval több tapasztalatom van, így inkább a tesztelésre és az elvégzendő munkára koncentrálok, nem csak szórakozni megyek ki, hogy megszerezzem a leggyorsabb köridőt. Fontos, hogy jó munkát végezzek, ahogyan Barcelonában vagy Abu Dhabiban is fontos volt; nem hiszem, hogy ez a teszt többet nyomna a latba a többinél, csak egy újabb esély és alkalom a fejlődésre.”

    A tíz-tizenöt évvel ezelőtti állapotokhoz képest a jelenlegi fiatal versenyzőknek jelentősen kevesebb lehetőségük adódik F1-es tesztelésre, örülhetnek, ha évente 4-5 napot sikerül összekaparniuk. Éppen ezért nem engedhetik meg maguknak a hibákat, kis túlzással az első perctől fogva úgy kell vezetniük, mintha az egész életüket F1-es autóban töltötték volna.

    „A legfontosabb, hogy az elejétől kezdve megfelelő tempót tudj diktálni és ne azzal menjen el fél nap, hogy megpróbálsz hozzászokni az autóhoz. Azonnal teljesítened kell” – magyarázta Norris. „Emellett roppant fontos a konzisztencia: a teszteken a csapatok nagyon sokra tartják, ha pontos és megbízható visszajelzéset adsz az autó erősségeit és gyengeségeit illetően, mitől működik jobban és mitől lesz rosszabb. Persze az F2 és az F1 között hatalmas az ugrás, és a legtöbb F2-es versenyzőnek – magamat is beleértve – időre van szüksége, hogy megfelelően akklimatizálódjon. Talán ezért is lenne jó ötlet, ha jövőre inkább csak néhány pénteki szabadedzésen vezetnék és releváns tapasztalatokat gyűjtenék egy F1-es autóban…”

    Lehet, hogy Lando csak a vártnál egy évvel később, 2020-ban landol egy McLarenben?

  • Fuoco: Charles egy nagyon nagyon nagyon gyors srác

    Fuoco: Charles egy nagyon nagyon nagyon gyors srác

    A Formula 2-esek magyarországi hétvégén váltottunk pár szót a Ferrari pilóta akadémiájának egyetlen olasz versenyzőjével, Antonio Fuocoval.

    A 22 éves olasz versenyző – mint sokan mások – már négyéves korában elkezdett gokartozni, ahol hazai és nemzetközi sikereket is elért.

    Első komolyabb forma autós sorozata a Formula Renault 2.0 Alps széria volt, 2013-ban pedig a sorozat bajnoka lett. Még ebben az esztendőben bekerült a Ferrari Akadémiájára, ezzel pedig így a jelenlegi akadémisták közül ő tagja legrégebb óta az vörösök utánpótlás bázisának.

    Immár a Ferrari támogatásával 2014-ben feljebb lépet a Formula 3-as Európa Bajnokságba, ahol a Carlin csapat színeiben versenyzett. Első, és egyetlen évében remekül szerepelt, a bajnokság ötödik helyén végzett. Olyanok előzték meg többek között, mint a bajnok Esteban Ocon, vagy a bronzérmes Max Verstappen.

    2015-ben már a GP3-ban mutathatta meg a tehetségét, első idényében egy dobogós helyet szerezve a hatodik helyen végzett. Egy évvel később megszerezte első győzelmét is a sorozatban év végén pedig egy összetettbéli harmadik helynek is örülhetett.

    2017-ben mutatkozhatott be a Forma-1 előszobájában a Prema csapattal, Charles Leclerc csapattársaként. Nehézkes idénykezdet után győzelmekkel és dobogós pozíciókkal zárta az évet. Az idei évre pedig az újonc Charouz csapathoz igazolt. Az idei eredményei eddig a tavalyiakhoz képest is jobbak, emiatt úgy tűnik, hogy jó döntés volt a csapatváltás. De hogy ez valóban azt volt-e, erre így felelt: „Ugyan megvolt a lehetőségünk, hogy maradjunk a tavalyi csapatomnál, ám befutott ez az ajánlat. Végül a váltás mellett döntöttünk, és ez egy nagyon jó döntés volt, és boldog vagyok a jelenlegi helyzetemmel.”

    Nemrégiben pedig az a megtiszteltetés érte őt, hogy pár kör erejéig vezethette a Ferrari 1995-ös autóját.

    https://www.instagram.com/p/BldQvHBjnIN/?taken-by=antonio_fuoco1

    Fuoco köztudottan remek kapcsolatot ápol Charles Leclerc-kel. A monacói idei F1-es remekléséről így vélekedett: „Tavaly egy nagyon jó szezont futottunk együtt. Idén folyamatosan, futamról-futamra fejlődik. Nagyon örülök neki, ő egy nagyon-nagyon-nagyon gyors srác.”

    Hogy mi lehet a következő lépés a karrierjében, arra titokzatosan csak ennyit mondott: „Most remekül érzem magam, de teljes erőmmel csak az idei szezonra koncentrálok. A lehető legjobban akarom befejezni ezt az idényt, és csak ezután gondolkozhatok majd a jövőmről.”

    Fuoco egyébként jó hétvégét zárt hazánkban, a fő futamon a harmadik lett, míg a sprint versenyen a 17.

     

  • A Magyar Nagydíjon továbbra sem volt Williams F1-es termék

    A Magyar Nagydíjon továbbra sem volt Williams F1-es termék

    Már a 90-es évek vége óta ismert történet, hogy a Williams Forma-1-es csapat és egy élelmes (?) magyar vállalkozó közötti ellentétnek köszönhetően nem lehet hivatalosan Magyarországon vásárolni az angol csapat ruházati, és egyéb termékeiből. Gondoltuk, azzal, hogy a Liberty Media F1 Store néven kezelésbe veszik a csapatok ilyen jellegű merchandise dolgait, ezen a téren is változás lesz, azonban ahogy azt a 210.000 kilátogató néző is tapasztalhatta idén a Magyar Nagydíjon: nem.

    A dolog onnan indult, hogy Kortye Vilmos, Williams márkanéven (mert elmondásuk szerint akkor mindenki Vilmos volt a családban) gyermek- és sportruházati vállalkozást indított Magyarországon 1990-ben. A Magyar Szabadalmi Hivatal pedig a vállalkozónak adott igazat, többször is, sőt 2009-ben ott tartott az ügy, hogy a Williams F1-es csapatának az öltözete Kortye szerint „hamis”, és pár levélváltás ellenére őt érdemben soha nem kereste meg a patinás brit istálló, hogy megegyezhessenek erről. A Fővárosi Bíróság 2008-ban pedig jogerősen kimondta, hogy Magyarországon Williams márkanéven kizárólag a vecsési vállalkozás értékesíthet ruházati cikkeket, írta 2009-ben a 24.hu.

    Tíz évvel később még mindig ott tartunk, hogy Magyarországról csak online tudjuk megvásárolni a csapat termékeit, mindenféle előzetes ruhapróba nélkül. Teszt jelleggel szóvá tettük a termékek hiányát az F1 Storeban a Hungaroringen, és csak némi telefonálgatás után tudta csak megmondani az ott dolgozó boltot irányító külföldi lány, hogy mi az oka annak, hogy Ausztriában tudtunk volna vásárolni Williams termékből, itt meg nem. Ráadásul ő is rosszul ismerte a történetet, azt tudta, hogy hazánkban nincs a Libertynek joga árusítani, de ugyanakkor azt gondolta, hogy a brit csapat külön standdal van jelen a száguldó cirkusz forgatagában a Hungaroringen.

    A Kortye család Williams néven futó vállalatbirodalma egyébként tovább bővült az évek alatt: a ruházati üzleten kívül 2000-től már kistérségi televíziózással is foglalkoznak, valamint esküvői videók készítésével.

  • Bereznay Dani eSportos, F1-es élményeiről mesél

    Bereznay Dani eSportos, F1-es élményeiről mesél

    Bereznay Dani körül alaposan felpörögtek az események az utóbbi időben, főleg mióta az F1-es Mercedes csapat beválasztotta őt saját eSport csapatába.

    A Magyar Nagydíj előtt a Mercedes központjába utazott, a hétvégét pedig a Hungaroringen töltötte. Készített minderről egy kis beszámolót a Racingline.hu részére, így bepillantást nyerhettek a Forma-1-es eSportok nagyon is komoly világába.

    „Miután a Pro Draft-on kiválasztott a Mercedes, tudtam, hogy egy hatalmas eSport kalandban lehet részem.” – mondja Dani. „A Mercedes az a csapat, amely uralja a Forma-1-et az elmúlt években, aki a legnagyobb szponzorokkal es pilótákkal dolgozik együtt.”

    Bereznay Dani„Ahogy a valóságban, úgy a virtuális világban is a világbajnoki cím az egyetlen elfogadható eredmény. És ezt nem csak mondogatják, hanem igen keményen tesznek és tenni is fogunk érte. Hihetetlenül nagy komolysággal es anyagi ráfordítással kezelik az eSportot; ők is tudják, hogy ez egy hatalmas lehetőseg. Az eSport az az eszköz, amivel el lehet jutni a fiatalabb szurkolótáborhoz, ezek mellett pedig egy kapu is, a szinte érinthetetlen Forma-1 felé, es ezt beszámolóm által ti is érzékelhetitek majd.”

    Napló az első csapatépítő-tréningről: 

    1. nap

    Találkozom a csapattársaimmal. Egyelőre nem vagyunk bejelentve, az majd egy picivel később várható.

    A csapattársaim fantasztikus pilóták, tehetségek, de mit értek volna tehetségükkel, ha nem lettek volna ennyire kitartók? Sokat beszeltem mar velük az interneten keresztül, de találkozni velük egy élmény, ami picit más, motiváló es családias.

    Elmegyünk edzeni.

    Először biciklizéssel kezdünk egy gyönyörű tó körül… de nem ám csak nézelődni jöttünk, ez EDZÉS! Nem is akárkivel, Jenson Button személyi edzőjével. Egy nagy név a motorsportban…

    És, hogy miért is edzünk?

    A program, amivel játszunk hihetetlen koncentrációt igényel, és ha nem is teljesen élethű, azért törekszik az valósághűségre. A használt eszközök terén is törekszünk erre. Olyan pozícióban ülünk (fekszünk), amiben egy valódi Forma-1-es versenyző, a kormány visszacsatolja az erőket, a fékpedál kinyomásához egyes esetekben meglehetősen nagy erő is szükséges lehet. Egyedül a G erők nem hatnak ránk, de ettől függetlenül el lehet fáradni… El lehet, de nem szabad: a fáradtság egy olyan tényező, ami nem befolyásolhatja a teljesítményünket. Ezek mellett az ’ép testben ép lélek’ mondás teljesen igaz, ránk is vonatkozik. Az eSport még mindig egy mentális harc, de ehhez hozza segíthet a test is. Ezek mellett az erőnlét magabiztosságot es jobb megjelenést is adhat.

    És ami nagyon-nagyon fontos: Az eSport egy lehetséges kapu az igazi versenyzés felé (ebbe picit bele is kostoltunk, de erről majd kesőbb.), és bizony az igazi versenyzéshez hihetetlen fizikai állapot szükséges… Ezért edzünk.

    Ezzel elment az első nap fele.

    Bereznay DaniEzek után a Mercedes elvitt minket egy TÖBB MILLIÓ EURÓT érő Formula 2-es szimulátorba. Azt használják valós csapatok. A pályák lézer-szkenneltek, az autók a lehető legélethűbb módon működnek. A berendezés tele van hidraulikával, ami métereket mozgat a VALÓS KASZNIN, amiben mi is, és az igazi versenyzők is benne ülnek.

    Valódi kormány, valódi pedálok, valódi erők, és a hidraulikus mozgatóegységek G erőket is tudnak szimulálni. Kisebb térben, de meglehetősen valósághűen.

    Körülöttünk ívelő sok-sok méter hosszú, sok méter magas nagyfelbontású képernyő vesz minket körül… bárhová nézel képet látsz. Több százszoros felbontás egy Full HD monitorhoz képest.

    Mérnökök és valódi versenyzők vannak velünk, akik a legjobb tudásuk szerint segítenek minket az adatokba belemélyülve. Ez egy olyan élmény, egy olyan dolog, amit igazan kevés ember élhet át.

    Ezután vacsora – ami egészséges – és lefekvés, mert a második nap sem lesz rövidebb.

    2. nap:

    6.30-kor csorog az óra. Felkelek, nem is akarok ágyban maradni, várom a kalandot, az edzést, azt, hogy az agyam és a testem a limiten van.

    A mai nap első felét ismét a fizikai, a második felét meg a virtuális világ tölti ki.

    Konditerembe megyünk. Nem is akármilyenbe. Egy olyan helyre, ahol igazi versenyzők edzenek; speciális gyakorlatokat végzünk. A kardió, a reakció, az egyensúly a három legfontosabb. Nem testépítők vagyunk, átlagnál picit erősebb, de nagyon jó állóképességű emberek. És ez a fontos. Az állóképesség. Csak nézzetek rá egy Forma-1es versenyzőre. Nincsenek kipattintva, de erősek és nagyon hosszú ideig. Egy szóval ismét: kardió.

    Bereznay DaniA nap második felében a hivatalos Forma-1 játékkal játszunk, pontosan olyan felszereléssel és körülmények között, ami a hivatalos eSporton is várható. Ez gyakorlás és egy kis versengés is csapaton belül, az ilyen versenyek végeredményei nagyban beleszólnak majd abba, hogy kik lesznek a fő-pilóták és ki vagy kik lesznek tartalék versenyzők. Amúgy nekik sem nagyon kellene izgulni, mert ez a projekt a Forma-1-gyel indult be, de nem csakis ekörül fog mozogni.

    3. nap:

    A nap, amit – megnézve az előzetes terveket és a naptárat – a legeslegjobban vártam. Valódi versenyzés, gokart! De nem akármilyen! Nem amolyan bérelt cucc, hanem rendes versenykart. Magyarországon nagyon drága és zárt pályákon megyünk maximum 50-60-nal. Egy évben talán egyszer átlagosan, de max kétszer volt erre lehetőségem… Szóval nem vagyok túl tapasztalt… Ezek a kartok simán elérik a 120-at és tapadásuk sokszoros az átlagoshoz képest. 3 mp alatt 100-on van a gép. 2,5 G-t is mértek. Az nagyon sok. Az a DTM-mel megegyező maximális tapadási érték, ami hihetetlen magas. Nincsen szervó, egy nagyon kemény, rugózás nélküli felfüggesztés van, szóval a G erők mellett a kormány tekerésével is küzdeni kell. Megmondom őszintén, nagyon elfáradtam. Egész napra miénk volt a pálya és a kartok mérnökökkel, de a nap végén mar szinte magamtól jöttem a boxba, mert nem bírtam hosszútávon. Ehhez még erősödni kell. Két másodpercre voltunk mindannyian a profi időktől, ami sok is meg nem is. Így elsőre talán elfogadható, egy 1 perc hosszúságú pályán.

    4. nap:

    Edzés és szimulátorozás. Néhány ember, szponzor-képviselő megismerése. Semmi más.

    5. nap:

    Meglátogatjuk a Mercedes Forma-1-es gyárát. 1000 ember dolgozik a kasznin, 500 ember csak a motoron. Hihetetlen. Mindez egyetlen egy autó egy évben. És kettő pilóta. Sok-sok százmillió dollár. Egészen pontosan a Mercedes költségvetése olyan 600 millió dollár, csak a Forma-1-re, évente. Megismerünk sok embert, kapunk egy picit a csapatszellemből, a motivációból. Megértjük, hogy miért dolgozzunk keményen. Mi is a család része vagyunk. Bereznay DaniSaját részünk lesz a gyárban, a csapat szimulátora mellett lesz kialakítva egy gamer-house. Szó szerint napi szintem találkozhatunk valós versenyzőkkel. Lewisszal, Bottasszal, Gutierezzel (Mercedes fejlesztő-pilótája). Hihetetlen dolog ez.
    Kettő csapattársam kint él, én mivel még sulis vagyok, Magyarországon. De minden hónapban fogok kijárni egyszer egy hétre. Gyakorlatilag minden negyedik hét csapatépítés. Imádom. A valódi megmérettetések szeptember végétől, október elejétől várhatóak. Addig edzés. edzés és edzés. Na jó, tanulás is.

    Bereznay Dani„Szombaton hajnal hajnali négykor érek haza repülővel. Zajlik a Magyar Nagydíj, a Mercedes ide is meghívott. Paddok passom van, ez egy masfél – kétmillió forintos belépőjegy. Bemegyek a csapatok vendéglátó egységeibe, eszem, iszom, találkozok a legnagyobb nevekkel. Versenyzőkkel, kommentátorokkal, fotósokkal. Mindenki, aki a Forma-1-et építi. Akár meg a tulajdonosi körből is emberekkel. A Mercedes még a garázsba is behívott a futam első felében. Rám raktak egy fejhallgatót és a csapatrádiót is hallottam. Hihetetlen. Hatalmas élmény. Nagyon hálás vagyok.”

    „És ezért még fizetést is kapok. Amellett, hogy középiskolás vagyok, most ez a munkám… Ami elkepesztő. Azzal foglalkozom, amit szeretek. Ezt remélem nagyon sokáig fenn tudom tartani, sőt… Továbbfejleszteni, és új ágakat és lehetőségeket találni és felfedezni.”

     

     

  • A Sauber inkább 2019-re koncentrál

    A Sauber inkább 2019-re koncentrál

    Habár Frédéric Vasseurék még nem adták fel teljesen a 2018-as szezont, a nagy előrelépést a 2019-es szabályváltozásoktól várják.

    Mindössze 12 hónap leforgása alatt a Sauber sereghajtóból rendszeres Q3-as és pontszerző alakulattá lépett elő. Ez nagyrészt az idei Ferrari-erőforrásnak köszönhető, ám Vasseur felügyelete alatt a kasztni és a versenyistálló működése is jelentősen feljavult. A svájci csapat már bejelentette, hogy abbahagyják az idei autó fejlesztését, de bíznak benne, hogy az idei alap elég jó ahhoz, hogy a szezon utolsó felében is harcolhassanak a pontokért, és talán-talán még a Toro Rossót (vagy a szintén Ferrari-motor által hajtott Haast?) is elkaphatják a konstruktőri bajnokságban.

    „Valóban nagyot léptünk előre, de tökéletesen tisztában vagyok vele, hogy minél feljebb vagy, annál nehezebb megtenni a következő lépést” – magyarázta Vasseur. „Amikor a mezőny hátuljáról kell felkapaszkodnod, a legfontosabb dolog, hogy csak saját magadra koncentrálj, és ne arra, amit a többi csapat csinál. Még rengeteg a dolgunk és van kilenc versenyünk, hogy kiküszöböljük a gyengeségeinket. Habár nem fejlesztjük már az autót, kell hogy legyenek elvárásaink, mert ez a fajta nyomás elengedhetetlen a csapat küzdőszellemének megtartásához.”

    Nem mindegy azonban, hogy egy konstruktőr hol végez a bajnokságban, a bevételeket ugyanis az előző évi helyezések alapján osztják szét, két pozíció között pedig alsó hangon dollármilliókban mérhető a különbség. Vasseur viszont úgy véli, hosszútávon kifizetődőbb lehet a 2019-es autóra koncentrálni, mint a rövidtávú nyereségre.

    „2019 a mi nagy esélyünk, nem feltétlen 2018” – folytatta. „Tulajdonképpen lényegtelen, hogy a hetedik, a nyolcadik vagy a kilencedik helyen végzünk, míg a jövő évi szabályváltozások olyan hatalmas lehetőségeket nyitnak meg előttünk, amiket nem szabad figyelmen kívül hagynunk.”

  • Pirelli: Teljesíthetők az új tender elvárásai

    Pirelli: Teljesíthetők az új tender elvárásai

    Az FIA új gumiszállítói tendere meglepően részletesre sikeredett, de a Pirelli szerint minden egyes pontja teljesíthető.
    A Pirelli szerződése 2019 végén lejár, az FIA pedig nemrég kiírt egy új tendert a 2020 és 2023 közötti periódusra.

    zgalmasabb hír azonban, hogy 2021-es szabályváltozásokkal egy időben a jelenlegi 13-ról 18 colos kerekekre vált az F1 (nem túl elegáns megoldás, hogy az új győztesnek egyetlen év után vadonatúj gumikat kell majd gyártania), valamint keskenyebb első gumik lesznek és betiltják a melegítőpaplanok használatát. Sok F1-es mérnök szerint ez utóbbi jelenti majd a legnagyobb kihívást a gumigyártónak, de a Pirelli szerint nincs ok aggodalomra.

    „2020-ban változik a kerékméret és betiltják a melegítőpaplanok használatát, ami komoly kihatással lesz a gumik tervezési koncepciójára” – magyarázta Mario Isola, a Pirelli motorsportrészlegének igazgatója. „De még rengeteg technikai részletet kell kielemeznünk és megértenünk, mielőtt bármi kézzelfoghatót kijelenthetnénk. Az elvárások egyébként teljesíthetők, számos széria nem használ melegítőpaplant, mint például az F2, ahova szintén mi gyártjuk az abroncsokat. Az is fontos lenne, hogy minél előbb véglegesítsük a 2021-ben életbe lépő szabályokat, mert gumikat csak úgy lehet tervezni és fejleszteni, ha tudjuk, milyen autóra készülnek.”

    További érdekesség, hogy az FIA előre meghatározott néhány célértéket a gumikopás mértékével kapcsolatban: a mindenkori kemény keveréknek a versenytáv 22%-ánál kétmásodperces köridő-visszaesést kell produkálnia, a közepesnek ugyanezt a két másodpercet 18%-nál kell elérnie, míg a lágynak 10%-nál. Ezt a „céllevélnek” nevezett dokumentumot hosszas tanácskozások után még a Pirelli kérésére vezette be az FIA, és helyet kapott az új tenderben is.

    „A tender nagyon hasonlít a korábbiakra, egyetlen nagy különbség a célkitűzéseket előíró levél” – folytatta Isola. „Ez egy olyan előírás, amelyet az FIA-val történő konzultáció után még 2015-ben vezettünk be, hogy pontos képet kaphassunk az FIA által elvárt eredményekkel és számokkal kapcsolatban. A legújabb tendernek már a részét képezi ez a céldokumentum, amelyben az FIA részletezi, mit szeretne elérni és mit vár el a győztes gyártó termékeitől.”

    A fentebbi számok tükrében nem nehéz meglátni, hogy az FIA célja az egykiállásos versenyek elkerülése, vagy legalább minimálisra csökkentése, amitől izgalmasabb futamokat várnak. Az F1-es csapatok azonban híresek furfangosságukról és kreativitásukról, és az optimális versenystratégia (értsd: ha lehetséges, egy kiállás) eléréséért bármire hajlandók.

    „Az előírt kopási tartomány nagyon magas, nincs messze a 2011-2012-ben látott szinttől” – mondta Isola. „De nem szabad összekeverni a tiszta és a versenyben látott kopásmértéket, a futam során ugyanis a csapatok mindent megtesznek annak érdekében, hogy a lehető legalacsonyabbra szorítsák vissza a gumik kopását.”

  • Így tölti a nyári szünetet Kimi, Vettel és Hamilton!

    Így tölti a nyári szünetet Kimi, Vettel és Hamilton!

    Miután mindenki szeretné tudni, hogy összefuthat-e mondjuk Kimi Räikkönennel a nyári szünet alatt a koktélbárban, Sebastian Vettellel hegymászás közben, vagy Lewis Hamiltonnal egy vad esti partin, utánajártunk a dolognak.

    Leginkább Lewis Hamilton volt kérdéses, több dolog miatt is. Egyrészt Budapest szerelmese, állította ezt korábbi interjújában, illetve 2 éve Palvin Barbival körbejárták a belvárost, így adta is magát a kérdés a Magyar Nagydíjat hatodszor megnyerő pilótának, hogy idén mi a terve. Ha meg már kérdezhettünk tőle, megkértük arra is, rakja helyes sorrendbe a kedvenc városait a világon. Egészen meglepő választ adott Lewis, úgy tűnik, hogy nagyon is szereti Budapestet:

    „Azt szeretnéd tudni, hogy mi volt a helyes sorrend a kedvenc városaim között? Azt hiszem úgy volt, hogy New York, Tokió, Budapest, London, talán így. Most azonban nem tervezem, hogy maradnék, pedig az idő szép, és a város is egyre szebb, akármikor jövök ide. Most azonban a szabadságomat édesanyámmal és a testvéremmel, valamint az unokahúgommal töltöm már, ahogy az elkövetkezendő négy-öt napot is. Nem sűrűn fordul elő az, hogy hogy a családdal nyaraljak, így ez most egy olyan dolog, amit nagyon várok. Ugyanakkor bármikor visszajöhetek ide, Budapestre. Vannak itt barátaim, és voltam már a városban a versenyen kívül is. Nagyon menőnek tartom, mert van egy fiatalos arca is a városnak. Rengeteg új épületet húznak fel, ami jól passzol a régi örökölt építészettel. Egy fejlődő városról beszélünk, és mindegy milyen idős vagy, nagyon menő!

    A The Times újságírónője, kicsit tovább feszegette ezt a kérdést a Magyar Nagydíjat lezáró sajtótájékoztatón, nem is aratott osztatlan sikert ezúttal, de először Kimi válaszolt neki:

    „Hazamegyek a családdal, de szerdán újra jövök ide a tesztre, utána megint haza megyek, így a hét első felét repkedéssel töltöm Magyarország és Svájc között, utána feltehetően lesz időm a családdal lenni, így ez remek lesz. Nem is tudom, igazság szerint nem lesz olyan hosszú ez a szünet. Csak pár hét sajnos, így nem is érzem igazi szabadságnak, amikor érnek minket események, hanem csak teljesen kipihenem majd magamat. Pompás ez a kis szünet, hiszen a csapatoknak és a szerelőknek nagyon szoros volt az elmúlt egy-másfél hónap, így ez nekik is jó, és fontos, hogy legyen szabadidejük, relaxáljanak.”

    Sebastian Vettel elsőre kicsit zokon vette a kérdést, és ennek hangot is adott, pedig ilyet még Kimi is ritkán tesz:

    „Ha férfi lennél, annyit mondtam volna csak, hogy semmi közöd hozzá, de mivel nő vagy, így udvarias leszek, és megválaszolom a kérdést. Semmi különös, igazság szerint csak otthon leszek. Azt hiszem, hogy épp eleget utazunk repülővel, így eszem ágában sincs repülőre szállni. Nagyon is boldog vagyok úgy, ha egy helyben ülhetek, és élvezhetem ezt. Egy remek nyarunk volt eddig, remélem, hogy nem is ingunk meg, de most van egy kis szabadidőnk. Lehet, hogy biciklis kirándulással ütöm el az időt, vagy nem is tudom… teszek valami unalmas dolgot, például elmegyek horgászni. Még nem tudom, lehet hogy unalmasan hangzik ez az egész, de én ettől leszek boldog.”

    Végül újra szót kapott Lewis Hamilton is:
    „Minden évben ugyanaz. Persze az én életem kicsit más, nincs feleségem, gyermekeim, én még mindig szórakozhatok! Eltöltök majd némi időt a… szóval nagybácsi vagyok, így eltöltök némi időt édesanyámmal a testvéremmel, és a gyerekeikkel, ami mindig nagyszerű dolog. Aztán a legjobb barátomnak lesz legénybúcsúja, az bizonyára érdekes lesz, valamint még nem döntöttem el, hogy az utolsó résszel mi legyen. Az unokatesóm is férjhez megy, így most egy csomó ember akiket ismerek, megházasodnak, így biztos lesz némi partizás. Nyilván fogok majd pihenni is, és fontosnak tartom, hogy újratöltsem magamat, de ahogy én teszem, az mindenképp aktív lesz, a tréning csak rengeteg energiámat emésztené fel. Feltehetően sokat fogok majd utazni, egyszerűen azért, mert szeretek, és teszem is, amíg le nem horgonyzok majd valahol.”