Kategória: Extra

  • Disney 100: Fittipaldi még Mickey egeres F1-es autót is vezetett!

    Disney 100: Fittipaldi még Mickey egeres F1-es autót is vezetett!

    A Walt Disney Company 2023-ban ünnepli fennállásának 100. évfordulóját. Walt és Roy O. Disney 1923. október 16-án alapították az animációs céget, mely mára a világ egyik legnagyobb média és szórakoztatóipari vállalata.

    A jubileum alkalmából idén sok újdonsággal készül a Disney. Nem csoda, hiszen igen nagy szó, ha egy vállalat 100 évig fenn tud maradni, pláne úgy, hogy ilyen óriásira nő közben.

    Bizony a Disney még az autósporttal, a Forma-1-gyel is összefüggésbe hozható!

    Fulvio Ballabio olasz versenyző 1984-ben megpróbált a Forma-1-be kerülni. Megállapodásokat kötött ennek érdekében, többek között a Walt Disney Companyval, amelyek melynek keretében Disney figurák is feltűntek a Spirit autóján (pl Mickey egér és Goofy), továbbá Ballabio megjelent a „Dagobert bácsi és a kaland a Forma-1-ben” című történetben, amely a Topolino hetilapban jelent meg. (Az olaszok Topolinonak nevezik Mickey egeret).

    Emerson Fittipaldi 1980 végén visszavonult. Idővel azonban rájött, hogy hiányzik neki a versenyzés. A Spirit azonnal felajánlotta neki, hogy üljön be az autójukba. Sor is került egy tesztre 1984 elején Jacarepaguában. Az autón pedig Mickey egér is feltűnt. A Disney-figura azonban nem volt elég Fittipaldi meggyőzéséhez, nem igazolt a Spirithez.

    A Bburago olasz, játék- és modellautókat gyártó cég is számos Mickey egeres autót készített, (ahogy a nyitóképen is látható egy) köztük „Forma-1-eset” is.

    Ezen kívül 1996-ban Damon Hill F1-es autóval parkolt le Disneylandben, világbajnoki körútja keretében.

    2019 áprilisában pedig a Renault csapat színeiben a néhai Anthoine Hubert demózott.

    Disneylandben demózott a Renault!

  • 2022-ben 38%-kal nőtt a Racingline.hu olvasottsága 2021-hez képest

    2022-ben 38%-kal nőtt a Racingline.hu olvasottsága 2021-hez képest

    Áttörést hozott a tavalyi év a Racingline.hu stábjának, és most már egyértelműen a legjobb magyar autósportos szakportálok közé tartozik.

    Kiemelkedő, 38%-os növekedést mutat a Google Analytics mérése a Racingline.hu olvasottságában 2021-hez képest. 2009-ig visszamenően az előd oldalak értékeléseit is figyelembevéve sikerült a legerősebb évet zárni. Főszerkesztőnk, Vámosi Péter így összegzett:

    „A legnagyobb köszönet természetesen az olvasóinknak jár. Olyan siker ez, amiről korábban tényleg csak álmodni mertünk. Régebben, még 2017 előtt mindig az akkori anyavállalatunk egyik megyei napilapjának az online változata volt az etalon olvasottságban, az volt elénk állítva, követendő példa. Ma már elmondhatom, hogy kb. másfél éve jobbak az eredményeink havonta, mint nekik manapság. Ugyanakkor a magyar autósportos weboldalak között is már az élmezőnnyel versenyzünk, olykor akár legyőzve olyan nívós konkurenciákat is, akik jó 20 éve vannak porondon. Külön kiemelném még, hogy a közösségi médiában is a közönségünk az átlaghoz képest is inkább felkészültebb, és jól veszik a lapot akkor is, ha csempészünk némi humort is a mindennapokba.”

    2023-ban sem tervezünk lassítani, és maradnak nálunk továbbra is egyedülálló módon olyan rovatok, mint például a kamionversenyzés beszámolói, amely megjelenése ilyen szinten példátlan nemzetközi mércével is.

    Minden kedves olvasónknak és együttműködő partnerünknek és támogatónknak sikerekben gazdag Boldog Új Évet kívánunk!

    Üdvözlettel:
    A Racingline.hu csapata

    TOP 10 legolvasottabb cikkünk 2022-ből: KiMAXoltunk mindent?

     

  • TOP 10 legolvasottabb cikkünk 2022-ből: KiMAXoltunk mindent?

    TOP 10 legolvasottabb cikkünk 2022-ből: KiMAXoltunk mindent?

    Azt gondolná az ember, hogy az 2022-es év TOP 10 legolvasottabb cikke is majd az immáron kétszeres holland világbajnok Verstappenről szól majd, de előre spoilerezek: nem!

    Kellően változatos lett az idei merítés, úgyhogy ezúttal eltekintünk attól, hogy mélyen filozofáljunk azon, hogy mi az irány a média ezen szegmensében is. Azért annyit tényleg csak zárójelesen, hogy már egy sima recept vagy tudományos oldal sincs meg bulvárjellegű hírek nélkül. Miért? Mert azt olvassátok. Lehet tenni ellene, sokkal egyszerűbben, mint az ember azt első felháborodása után gondolná: azokat a cikkeket kell elolvasni, ami tényleg az adott oldal fő profilja, és ha az jó, a közösségi médiában azt dicsérni, majd megosztani. Az algoritmusok meg előbb-utóbb csak felfogják majd, hogy ez a jó irány, de tömegével így kell(ene) eljárnunk.

    Lássuk is a medv… tehát a cikkeket, amelyek a legnagyobb vihart aratták 2022-ben!

    10. Michael Schumacher nem tud járni, állítja az ügyvédje a német bíróságon

    A „kikkbéjtes” cím ellenére ez a cikk sajnos teljesen igaz, hiszen kénytelen volt beleállni a dologba a Schumacher-család, miután mindenfélét terjesztettek róla, főleg a német média. A legújabb összeesküvéselmélet a témában persze az, hogy Michael beszélt ismeretlen hangként a csapatrádióba amikor Mick pontot szerzett Silverstoneban, de engedjük is el ezt gyorsan, még mielőtt valaki komolyan venné…

    9. Sainz meglepőnek találja, hogy ennyire különböznek az autók

    Az új szabályzástól sokan várták, hogy gyakorlatilag egymás másolatai lesznek az idei versenyautók, szerencsére nem így lett, sőt! Mivel viszont az kiderült, hogy mely csapat talált bele leginkább, azért az nem lenne nagyon meglepő, ha a lehetőségekhez mérten mindenki „redbullosítaná” az autóját 2023-ban…

    8. Kiderült, ki fizette a 66 millió forintos cechet Vettel utolsó vacsoráján

    Kicsit olyan volt ez a hír, mint anno a vicc a jereváni rádióval. Nem Moszkvában, hanem Leningrádban és nem osztogatnak Ladát, hanem fosztogatnak. A BBC is rosszul tudta először, mert nem a török sztársószóró Salt Bae éttermében voltak, de mindegy is… A gesztus nagyon szép volt, és ha minden igaz, a versenyzőknek is bejött a dolog, így lehet, hogy 2023-ban akár többször is vacsoráznak együtt a mezőny tagjai. Mi azért megnéznénk egy ilyet a csapatfőnökökkel is.

    7. Mellesleg Briatore lánya fehérneműben pózol modell anyjával

    Röviden: olvasóink 78%-a férfi, tehát nincs itt semmi látnivaló. Illetve, de. Hogy ne legyen ez így, hívjátok meg bátran a barátnőiteket, szeretőiteket, feleségeiteket, stb. a Facebook oldalunkra, hátha akad majd olykor egy-egy meztelen felsőtestes George Russell cikk is, instahíradó jelleggel.

    6. Ocon nem gondolta volna, hogy ide jutnak Alonsóval

    Az Alpinenál csúnyán félrement a hangulat év közben, nem is meglepő, hogy Alonso gyakorlatilag „menekülőre fogta”. Az biztos, hogy a nyurga francia kiteszi a könyökét, ha pozícióharcról van szó, és nem szégyenkezik akkor se, ha épp csapattárs előzné.

    5. Melyik a fontosabb a Mercedes számára, a futamgyőzelem vagy a második hely?

    Fájdalmas éven van túl a Mercedes, és például ilyen kérdések is foglalkoztatták őket amellett, hogy Lewis Hamilton valóban először a Forma-1-es pályafutása során győzelem nélkül maradt egy adott szezonban. Azért 2023-ban feltehetően visszatalálnak majd a helyes útra…

    4. Sainz: Felesleges véleményezni a Binotto-pletykákat

    Folyamatos témát adott a Ferrari csapatfőnök végül csak bekövetkezett leváltása/távozása is. Carlos Sainz ugyanakkor rendes „corporate” harcos módon semmi rosszat nem akart mondani a főnökéről, már csak azért sem, mert a pletykák szerint inkább őt kedvelte, mint a monacói csapattársát.

    3. Ricciardo nem úgy készül, hogy ez lesz az utolsó versenye

    Idegtépő volt valóban foglalkozni azzal, hogy a közönségkedvenc Ricciardo végül hol köt ki, a sok ajánlata közül. Volt szó Haasról, Mercedeszről, végül visszament oda, ahol kvázi kezdett. Ami biztos, hogy jövőre rá egy nyugalmasabb év vár… Lehet, hogy akár családot is alapít?

    2. Nicki Minaj-zsal énekelt együtt a népszerű brit versenyző – videóval

    Az biztos, hogy talán 2022 legmeglepőbb „mellékállását” Lando Norris választotta magának, mert kiderült, hogy igazi partifiú, sőt előszeretettel áll lemezlovasnak. Reméljük, 2023-ban akár Magyarországon is megmutatja ezen képességét, mondjuk a THE GR1D CLUB rendezvénysorozat keretein belül.

    1. A nap képe: Verstappen kedvese pucérra vetkőzött

    Igen, már megint a férfi olvasók, ezen nincs is nagyon mit tovább magyarázni.

    Minden kedves olvasónknak sikerekben gazdag Boldog Új Évet kívánunk!

    TOP 10 legolvasottabb cikkünk 2021-ből: Hamilton ebben a csúcsra ért

  • Azt hiszed mindenre emlékszel a 2022-es F1-es szezonból? Teszteld le!

    Azt hiszed mindenre emlékszel a 2022-es F1-es szezonból? Teszteld le!

    Az év utolsó napján mindenki összegezni szokta az elmúlt évét. Most így teszünk az idei Forma-1-es szezon kapcsán is. 

    Szilveszter napjára tehát egy évzáró, 15 kérdésből álló Forma-1-es kvízt hoztunk nektek!

    Neked hány jó válaszod lett? Oszd meg velünk Facebookon, kommentben! 😉

    Mi is összeállítottuk top 10-es, 2022-es F1-es listánkat!

  • Drámai csökkenés a Hungaroring 2023-as nemzetközi versenyeinek a számában

    Drámai csökkenés a Hungaroring 2023-as nemzetközi versenyeinek a számában

    Évről-évre összeírjuk, és ilyentájt publikáljuk a Hungaroring jövő évi kvázi versenynaptárát, amely sajnálatos módon az események száma tekintetében folyamatosan csökken.

    A koronavírus-korszaknak talán már vége, és áll helyre a motorsportokban is az az állapot, ami 2019-ig megszokott volt, vagy mégsem? Az világosan látszik, hogy nemzetközi törekvés a szériák között, hogy akikkel lehet, összeállnak, hogy egy hétvégén osztozzanak a költségeken. Ilyen megoldás volt idén például a Super Racing Fesztivál is, amikor a kamionversenyzők és a túraautózás legjobbjai foglalták el a mogyoródi aszfaltcsíkot. Ez a program így azonban túl sűrűre sikeredett, így 2023-ban már külön versenyhétvégéjük lesz. Jövőre gyakorlatilag három nagyobb nemzetközi eseményre korlátozódik a dübörgés, leszámítva persze az OB + CEZ és egyéb olyan rendezvényeket, mint például a Szilveszter Rali.

    2023. június 3-4. Goodyear FIA ETRC

    Évek óta a legeredményesebb magyar autóversenyzőnk a szombathelyi Kiss Norbert, aki már négyszeres Európa-bajnokként vág neki a jövő esztendőnek. Sikerében oroszlánrészt vállal a nyíregyházi Révész Racing csapata, és Bakó Csaba, mérnök. Vele már jó egy évtizede alkotnak párost a kamionversenyzés legmagasabb szintű világában. A pletykák szerint jövőre a sorozat és a magyar promóter is készül meglepetésekkel. Már csak ezért is érdemes lesz figyelni a Racingline.hu oldalát, mert elsőként fogunk ezekről beszámolni.

    2023. június 16-18. GT Open Europe + EuroFormula Open + Formula Regional European Championship by Alpine + TCR Europe + TCR World Tour

    Mondjuk úgy, hogy összenő, ami egybe tartozik, hiszen kvázi a nagytúra (GT) ls a kistúra (TCR) egy hétvégére kerül, ahogy megszokott volt korábban akár az országos bajnoki és CEZ fordulókon is. Körítésként pedig a Forma-1 felé tartó fiatalok viaskodását láthatjuk Formula 3-as szintű autókkal. Ugyan jelen pillanatban még nem ismert a 2023-as programjuk, de feltehetően erre a hétvégére kell majd kijönniük Michelisz Norbert, Tassi Attila és a Zengő Motorsport rajongóinak.

    2023. július 21. – július 23. Formula 1 Magyar Nagydíj

    Olyannyira népszerű a királykategória világszinten, hogy a helyi promótereknek az a legnagyobb fejfájása, hogy hová építhetnének még akár csak ideiglenes lelátókat is. Nincs ez másképp hazánkban sem, így érdemes nagyon gyorsan még most lépni, ha az ember bármilyen jegyet is akar. Betétprogramként már a jól megszokott Formula 2, Formula 3 és Porsche Szuperkupa vár még azokra, akiknek sikerült még időben foglalni.

    Pletykaként egyre több helyről halljuk azt, hogy lesznek fejlesztések a nézőtéri részen is, illetve a főbejárat környékén. Így az évek óta halogatott felújítássorozat talán megteszi az első nagyobb lépést is. Ennek a vége az lehet majd, hogy megújul a főépület is. Annyiban nem kár, hogy ez idáig nem történt meg, mert pl. akár a COVID-19 miatti pandémia is újfajta gondolkodásra késztette akár az ilyen létesítmények üzemeltetőit is, és ezek tapasztalatai beépíthetőek lesznek az új tervekbe

    A Hungaroring 2022-es főbb nemzetközi versenyeinek naptára

  • Itt a top 10: Szavazd meg, melyik legyen az év F1-es szava!

    Itt a top 10: Szavazd meg, melyik legyen az év F1-es szava!

    Pontosabban kifejezése…

    Az év végeztéhez közeledve keressük a 2022-es év „kedvenc” F1-es szavát, kifejezését. Az alábbi listára 10 kifejezést gyűjtöttünk össze, melyek jellemzőek voltak az idei szezonra. Mielőtt azonban voksolnátok, vegyük sorra, mik is ezek!

    • Stratégia: Ami idén központi szerepet kapott különösképp a Ferrarinál. Az olasz csapat erős autót épített 2022-re, de javarészt stratégiai hibáknak köszönhető, hogy végül nem maradt esélyük a bajnoki címre.
    • Plan E: Maradunk a Ferrarinál. A versenyközvetítések jellegzetessége lett a szezon során, hogy a Ferrari jócskán eltért, az eredeti, A tervüktől, és sorban haladtak tovább az ABC-ben. A legjellegzetesebb eset az volt, mikor Ausztrában Sainzcal közölték, hogy az E terv következik, és nem sokkal később a spanyol Ferrarijának motorja gyakorlatilag felrobbant. Az eset után megannyi mém készült, miszerint az E terv (Plan E) kifejezésben az E betű az explosion (robbanás) szóra, vagy az engone failure (erőforrás meghibásodás) kifejezésre utalt.
    • Delfinezés: Az utóbbi években nem használt kifejezés az autók egyenesekben való hullámzó mozgására. A jelenséget a szabályváltozások idézték elő és a szezon kezdetén szinte minden csapatnak problémát jelentett. Időközben többnyire kiküszöbölték a problémát. A legjobban a Mercedest viselte meg ez a mozgás.
    • Ground effect, vagy talajhatás: Aerodinamikai jelenség, amely javítja az autók tapadását, növelve ezzel a kanyarsebességet.
    • Liked by Pierre Gasly: (Pierre Gasly által lájkolva) Egyfajta szlogen, mém Pierre Gasly-ról. A kifejezés azután vált virálissá, felbukkant egy videó a francia versenyzőről, amelyen szimultán négy telefonon lájkolgatott minden egyes TikTok videót. Ettől fogva ha valamit kellően jó tartalomnak talál az F1-es közönség (bármi okból), arra rámondja, hogy „liked by Pierre Gasly”.
    • We’ll come back to you: (magyarul: visszatérünk hozzád) Leclerc kapta ezt a választ, mikor Bakuban jelezte rádión a csapatának, hogy elfüstölt a Ferrari motor. A válasz olyan hanyagul hangzott, mintha a csapatnak épp lenne jobb dolga is mint a versenyzőjükkel foglalkozni. De más esetekben kapta ezt a választ, mikor kérdezett valami összetettebbet.
    • Költségvetés: Ez is kulcsszó volt 2022-ben, hiszen a költségvetési korlát főként a nagyobb, sokat költő csapatoknak okozott problémát. Olyannyira, hogy a Red Bullnak sikerült is túllépnie azt, amiből kisebb botrány kerekedett. A csapatnak végül büntetést kellett fizetnie, az FIA pedig szigorított a csapatok pénzügyi felügyeletén.
    • Mr. 98%: Ez még új kifejezés, de annál gyorsabban kezdte szájára venni az internet népe. Esteban Oconra értendő, aki a szezon után azt nyilatkozta, hogy csapattársa, Alonso nem sokat segített neki, így a munka 98%-át ő végezte el az Alpine-nál.
    • SteinerShip: A koronavírus után és a sokat fizető orosz szponzortól való megválás után a Haas csapatnak új szponzorok után kellett néznie. Az egyik ilyen a német Home Deluxe lett, melybútorokat kínál (szauna, zuhanfülke, egyéb kerti bútorok stb).A kampányfotózáson Mick Schumacher és a csapatfőnök Günther Steiner a márka termékei mellett pózoltak. Az egyik képen Steinert egy ma is kapható, gyermekeknek szánt, fából készült kishajó mellett pózolva láthattuk.
      A 2022-es szezon rögtön a forgatási képek megjelenése után elkezdődött, és a Haas meglehetősen jól kezdett a visszatérő Kevin Magnussennel, aki az 5. helyet szerezte meg. Ez a Haas és az ő legjobb F1-es futamon elért helyezése is egyben.
      A futam után a csapat közzétette Steiner kishajós képét némi módosítással. A fa kishajó helyére egy nagyobb, „motorcsónak” volt illesztve, azzal szöveggel, hogy „Itt az ideje, hogy Günther frissítést kapjon! A Steiner hajó [SteinerShip] növekszik!”
      Csak ez a tweet több mint 68000 lájkot és több mint 3500 retweetet gyűjtött össze. Ez jelentős, mivel 2000 és 3000 közötti lájkjuk szokott lenni egy-egy futam utáni poszton. Azóta a SteinerShip fogalommá vált.
    • Las Vegas: A csapból is Vegas folyik, ugyanis ezzel a helyszínnel bővül a 2023-as versenynaptár. A hétvége különlegessége, hogy nem lesz külön promótere, jobban mondva maga a Forma-1 a promóter, és minden eddiginél drágább és nagyvilágibb lesz.

    [poll id=”269″]

    Óriási meglepetés: akár 21 főből is állhat majd a mezőny Las Vegasban?

  • Hogyan lehet Vettel teljes pályafutását megfesteni?

    Hogyan lehet Vettel teljes pályafutását megfesteni?

    Évek óta velünk dolgozik a német kollegánk Jo Klausmann, így számunkra egyáltalán nem volt meglepő az, hogy Sebastian Vettel pályafutását is megörökítse a maga módján.

    A racingchristmas.de atyjaként nem először csinál már meglepő dolgokat, akár vegyes technikát is alkalmazva a festményeinél. Így Sebastian is nem csak egy átlagos médiamunkás fotósként találkozhatott Jo-val, hanem kvázi festőként is, aki a négyszeres világbajnok karrierjét keretbe foglalta.

    Sebastian Vettel
    Fotó: Jo Klausmann

    Innentől kezdve övé a billentyűzet, íme az élménybeszámolója arról, amikor Monzában találkozott a híres honfitársával:

    Nem okozott meglepetést, amikor Sebastian Vettel a Magyar Nagydíj hétvégéjén bejelentette visszavonulását. Ezért elkezdtem gondolkodni azon, hogyan lehetne egy festménnyel méltatni a motorsportos karrierjét. Az autóversenyzői életének ábrázolásához fantáziadús módot keresve, mégis a képregényes megközelítést választottam. A nyilvánvaló Red Bull és a Ferrari versenyzéssel kapcsolatos ábrázoláson kívül szerettem volna kiemelni azt a nagyszerű emberi lényt, akivé Sebastian nőtte ki magát.

    Így a festmény tíz színes képkockájának témái nem csak a versenyzésben elért sikereiről szólnak, hanem a személyiségéről is: a környezetvédő, aki a saját orránál messzebbre tekint, a vicces fickó, aki mindig készen áll egy kis mókára, a Schumacher családhoz fűződő barátsága, de az elemző és keményen dolgozó ember is, ami az egyik fő tényező volt, ami miatt ilyen sikeres autóversenyzővé vált.

    A központi kockán a régi autók és a sportág történelme iránti szeretetét emeltem ki. A pólóüzenetei a paddock szerves részévé váltak, így ezeknek is helyet kellett kapniuk.

    Szép jutalom volt, hogy elbeszélgethettem vele a monzai paddockban, és aláírta a festményem.

    jo klausmann, sebastian vettel
    Fotó: Jo Klausmann

    Élet és halál egyszerre ütötte szíven Vettelt, ez változtatta meg

  • Ponyva-1, III: Forma-1-es szerelmek – nem hiszed el, hogy ezt valaki megírta!

    Ponyva-1, III: Forma-1-es szerelmek – nem hiszed el, hogy ezt valaki megírta!

    Ez a könyv totálisan leszívta az agyamat. Olvasás közben csak meresztgettem a szemem és szinte hallani véltem az agysejtjeim kétségbeesett sikolyát, mielőtt felmondják a szolgálatot.

    Mindössze 108 oldal a könyv, így először azt hittem, hogy egy ültő helyemben ledarálom, de oly’ mértékben kiborított, hogy végül 3 hétig olvastam. 2-3 oldalnál többet nem tudtam egyszerre megemészteni, és ezek után is olvasnom kellett valami minőségit, hogy helyreálljon az egyensúly a fejemben.

    Ez a mű kiválóan példázza azt, hogy – sajnos – bárki bármit kiadhat, így az, hogy valaki kiad egy könyvet egy adott témában (jelen esetben F1 témában), az közel sem tesz egyenlőségjelet az ő neve és a minőség közé. Tanulság: attól mert valakinek a nevét (szak)könyvön látjátok, még ne vegyétek magától értetődőnek, hogy hiteles és szakmai is amit írt.

    Ez a könyv mondjuk a maga nemében hiteles… Bár fikció lenne! De ez elvileg nem az. Ezzel az írással úgy különösebben nem lenne akkora gond, amennyiben egy 14-15 éves lány írta volna a naplójába, amit aztán gondosan elrejt az íróasztala fiókjába. (A napló lehetőleg legyen lakattal zárható!) De hogy 19-20 évesen (a könyvben leírtak alapján annyi volt a hölgy a ’90-es, és ’91-es Magyar Nagydíj idején) viselkedjen így valaki az számomra kiborító, az meg végképp, hogy két évvel később, 21 évesen ezt még képes le is írni és könyv formában lejáratni magát.

    Ha jól számolok, a hölgy most 50 év körül van, és csak remélni tudom, hogy mai fejjel már egyáltalán nem büszke sem a könyvre, sem a tetteire…

    A könyv, ami 1989-1991-ben „játszódik” alapvetően arról szól, hogy egy lány szerelmes Alain Prostba, a barátnője pedig Gerhard Bergerbe, és a fejükbe veszik, hogy márpedig ők bejutnak a paddockba és találkoznak velük. (A poddockot szisztematikusan boxutcának hívja, de ez most mellékes.) Mindezt persze úgy képzelik, hogy imádatuk tárgya amint meglátja őket, nyomban szerelemre lobban, feleségül veszi őket és boldogan élnek, míg meg nem halnak… Különféle kellemetlen módokon próbálják elintézni, hogy paddock belépőhöz jussanak, a pofátlanul, gátlástalanul az enyhe kifejezés. Hazugság hazugság hátán, ízléstelen viselkedéssel tarkítva a cél érdekében. A magam részéről én az olvasás közben is mérhetetlenül kínosan éreztem magam, helyettük is.

    Nem mellékesen, miután Prosttal már találkozott, és nem sikerült tőle elkunyerálni a kesztyűjét, hirtelen úgy döntött, hogy időközben felnőtt és már nem is szerelmes belé. Helyette Mansellt vette célba, járt a nyakára és próbálta elkérni a sapkáját.

    Ami történet leírásra kerül az bizonyos szempontból nem egyedi és nem „régi”. A mai napig vannak mindenféle kísérletek – elsősorban lányok részéről – arra, hogy valahogy bekönyörögjék (szó szerint, vagy kihasználás útján) magukat a paddockba. Aki ilyennel próbálkozik, annak az a tanácsom, hogy ne hozza magát ilyen gáz helyzetbe, legyen tartása. Főleg ha közben arról panaszkodik az illető, pl. TikTok videókban, Instán, stb., hogy jaj-jaj, őt mint nőnemű szurkolót nem veszik semmibe, stb. Ezzel ugyanis csak fokozódni fog ez, méghozzá jogosan.

    Az ilyesmi nem csak adott alanyt alázza meg (aki rejtélyes mód, maga „dicsekszik” el ezzel), hanem a komplett női nemet, a női rajongókat, sőt nemtől függetlenül minden rajongót. Ezt pedig mondjuk úgy, hogy kikérem magamnak, mindazok nevében, akik képesek intelligens módon rajongani a sportért, és 18, 20, 25+ évesen már képesek reálisan látni a világot, nem szeretnék lejáratni magukat, és legfőképp nem szeretnék, ha az ilyen esetek miatt általánosítanának az emberek és kezelnék le őket is…

    Az pedig végképp kiábrándító számomra, hogy ehhez talált olyanokat, akik asszisztáltak neki, sőt kis túlzással adták is alá a lovat…

    Ez épp az a fajta viselkedés ami miatt a versenyzők egy része mostanra már tart a paddockban feltűnő vendégektől

    Spoiler következik, idézetekkel (a teljesség igénye nélkül):

    Ponyva-1, I. rész: „Forma-1-es” ponyvaregény földönkívüliekkel

    „Mert Orsi nem csak hogy sajnálkozott, de még fokozta is: belenézett ám egy-két közvetítésbe otthon ő is, s megtetszett neki Gerhard Berger. „Az a magas, szőke, tudod. Igazán jól néz ki. Szívesen megnézném közelebbről is” – mondta nekem.”

    Már az elején bemutatták az összes olyan rajongói sztereotípiát, amit nem kéne reklámozni, mert ezek alapján születnek aztán az általánosítások, más rajongók kárára…

    „Majd valahogy odaadunk nekik egy-egy levelet – ábrándoztunk -, megírjuk, mennyit szenvedtünk, hogy találkozhassunk velük. Biztosan megsajnálnak, lejönnek hozzánk… Aztán persze belénk szeretnek, udvarolnak… De jó lenne!” 

    Ez a rajongóból lesz barátnő dolog millióból egyszer, ha bejön. Mondjuk Connnie és Juan Pablo Montoya, valamint Adriana és Casey Stoner esetében bejött, de biztosra veszem, hogy Connie és Adriana nem kunyerált semmit és nem sajnáltatta magát, sőt valószínűleg nem is ez volt a cél alapvetően…

    „Fantasztikus lehetőségek ötlöttek fel bennünk arra vonatkozóan is, hogyan kerülhetnénk a boxutcába [vagyis paddockba – a szerk.]: szerelőnek öltüzünk, s Orsiék Daciájának leszerelt kerekeit gurítva magunk előtt surranunk be a kapun.”

    Emlékszem, ennél a résznél becsuktam a könyvet, mert fel kellett dolgoznom, amit olvastam. (Nem sikerült) 😀

    „Felajánlotta, hogy segít – no persze nem ingyen. Egy este velem, egy a barátnőmmel (mindennel együtt, ami ezzel jár), s már meg is lesz a jegy. Még csak fel sem háborodtam. Sőt: mosolyogtam a dolgon. Mit tudja ez, milyen lányok vagyunk mi? Céltudatosak és belevalók, ha a Forma-1-ről van szó, csak hát nem minden áron.”

    Még jó… A lányoknak üzenem, hogy a céltudatosság jó dolog, de soha ne keverjétek össze a hazudozós, pofátlan, nívótlan viselkedéssel!

    „Gondolkodás nélkül az autó elé ugrottam. Nem tudom, mi ütött belém, se nem láttam, se nem hallottam. Prost fékezett; valószínűleg a pokolba kívánt.”

    Ne csináljátok utána! Egyrészt veszélyes, másrészt ciki!

    Ponyva-1, II.: Egy F1-es bajnok nyomozónak áll és a bunyótól sem riad vissza

     

  • Ponyva-1, II.: Egy F1-es bajnok nyomozónak áll és a bunyótól sem riad vissza

    Ponyva-1, II.: Egy F1-es bajnok nyomozónak áll és a bunyótól sem riad vissza

    Ezen Ponyva-1 rovat keretében időről időre bemutatok majd egy F1-es témájú (ponyva)regényt. Először kb 4 ilyen könyvet terveztem, de időközben kiderült, hogy sokkal több ilyen van, mint gondoltam, régebbiek is, frissebbek is, magyar szerzőtől is és külfölditől is…

    Ponyva-1, I. rész: „Forma-1-es” ponyvaregény földönkívüliekkel

    Mostani alanyom nagyon nem olyan, mint amit a rovat első részében mutattam. Külföldi, férfi szerzős regény és nem volt olyan rossz, mint amilyennek előzetesen vártam.

    Először is le kell szögezni, hogy a könyv 1973-ban íródott (eredeti címe: The Way to Dusty Death), a magyar kiadás 1990-es. Ennek okán a szóhasználatba, kifejezésekbe nem kötnék bele*.

    *pl: Odapillantottak a depóba, ahol Harlow pontosan a barakk előtt ült egy lócán.

    Ahogy elkezdtem olvasni, pár oldal után arra jutottam, hogy kicsit katyvasz, csapongó, és nehezen követhető, hogy ki kicsoda és mi is a szerepe.

    Időközben utánanéztem a könyvvel kapcsolatos információknak, és kiderült, hogy a skót szerző, Alistair MacLean a történetet eredetileg forgatókönyvnek szánta. Úgy volt, hogy MacLean barátja, Jackie Stewart lesz a film főszereplője. Mozifilm nem lett belőle, könyvként jelent meg, majd 1995-ben készült belőle tévéfilm.

    Viszont az, hogy forgatókönyvnek íródott, talán magyarázza azt, hogy a könyv történetvezetése nem kristálytiszta.

    Mint krimi, tűrhető, F1-es oldalról vannak benne olyan történések, amik nagyon elrugaszkodnak a valóságtól. Komolyan venni nem célszerű.

    Spoiler következik:

    A főszereplő, Johnny Harlow, Forma-1-es világbajnok, aki a Francia Nagydíjon balesetet szenvedett, amelynek következtében legjobb barátja, Isaac Jethou életét vesztette. Mindemellett Mary MacAlpine (Harlow főnökének lánya), akivel szeretik is egymást (szerencsére itt nem a szerelmi szálból áll a könyv, teljesen mellékszál), szintén megsérült. A baleset összezúzta a lábát, és egy életre lesántította. Bár megmondom őszintén az nem derült ki számomra a könyvből, hogy a lány (aki nem versenyző) hogy sérült meg a balesettől…

    Ez csak egyike volt az elmúlt szezonban történt különös balesetek sorozatának, amelyek közül az egyik során Harlow öccse is meghalt.

    A legjobbnak tartott versenyző, Harlow nincs formában, őrültként közlekedik a pályán, az ellenfelek félnek tőle. Megjátssza az alkoholizmust, de nem teljesen világos, hogy ennek mi a célja. Mindeközben bizonyítékokat keres hogy bebizonyítsa, hogy a csapat többi tagja drogcsempész, élükön az ördögi főmérnökkel, Jacobsonnal. A csapat tulajdonosát, MacAlpine-t azzal hallgattatják el, hogy túszul ejtik a feleségét. Harlow rájön hogy ők a felelősek az ő rossz szereplésért és a balesetekért. Ezért igazi kémmé válik, tetőn keresztül lóg be éjjel boxokba, fotózgat le autókat, és iratokat, megbabrált alkatrészeket keres.

    Mindebben az akcióban egy a csapat sajtósának álcázott nyomozó riporter segíti Harlow-t.

    A cél érdekében még kamionsofőrnek is áll, akit útközben megpróbálnak Olaszországban eltenni láb alól, de persze nem sikerül. Végül természetesen mindenre okosan fényt derít, nem riad vissza a fegyverektől és a verekedéstől sem. Mint az lenni szokott, minden rosszfiú vagy meghal, vagy rendőr kézre kerül, MacAlpine felesége kiszabadul, főhősünk visszaszerzi becsületét és bevallhatja, hogy szerelmes a főnök lányába.

  • Ponyva-1, I. rész: „Forma-1-es” ponyvaregény földönkívüliekkel

    Ponyva-1, I. rész: „Forma-1-es” ponyvaregény földönkívüliekkel

    Merő kíváncsiságból olvastam augusztusban egy könyvet, ami mint F1-rajongót, mint F1-es újságírót és mint nőt is kiakasztott. De Insta sztoriban tett megjegyzéseim meglepően sok reakciót kaptak és többekkel próbáltuk megvitatni a miérteket (nem jutottunk megoldásra). Ez adott egy ötletet egy komolytalan „rovathoz”, melynek keretében leások az F1-témájú regények legsötétebb bugyraiba, hogy nektek már ne kelljen. 😀

    Így aztán ezen Ponyva-1 rovat keretében időről időre bemutatok majd egy F1-es témájú (ponyva)regényt. Először kb 4 ilyen könyvet terveztem, de időközben kiderült, hogy sokkal több ilyen van, mint gondoltam, régebbiek is, frissebbek is, magyar szerzőtől is és külfölditől is.

    Az első „áldozatom” az a könyv lesz, ami az ötletet adta: Csorba Szilvia – Hajszára hangolva, melyek alcíme: Formula H és az idegenek.

    Facebook hirdetésként jött az arcomba, rákattintottam (hatékony volt a hirdetés). Aztán elolvastam a fülszöveg első mondatát: „Egy izgalmas kalandregény az együléses autóversenyzés legújabb, hidrogén-meghajtású kategóriájáról és a földönkívüliek bizarr játszmájáról.” Először bevallom felnevettem, aztán arra jutottam, hogy ez nekem kell. Bár sejtettem, hogy házhoz megyek a pofonért.

    Számomra ez kevéssé volt kalandregény, inkább egy „romantikus” lányregény (amit nem szeretek) és egy fantasy-szerűség elegye. Mondanám, hogy sci-fi, de nem az, mert semmi valóságos, tudományos nincs benne.

    Minden akart lenni egyszerre, és végül nem lett semmi. A felütés alapján akár tetszhetett is volna, hiszen az F1 a mindennapjaim része, és az űrkutatós téma is kedvelt számomra (persze a valós, reális, nem a patakiattila-féle).

    De ez nagyon nem nekem íródott, és az a baj, hogy arra sem jöttem rá, hogy akkor kinek.
    • Az F1 fanok lennének a célközönség? Nekik nem lesz elég F1-es, és bugyutácska is, a férfi közönség ráadásul szerintem pillanatok alatt dobná el.
    • Az űrkutatás-kedvelők? Ők kb sértésnek vennék.
    • F1-et alapvetően nem ismerő tinédzser lány lehet az, akinek tetszhet, de az meg azért nem fog hozzányúlni, mert elriasztja a versenyautó a borítón.

    Az az érzésem, hogy a szerző beledobált ebbe a könyvbe mindent, ami ő lenni szeretne és amit kedvel, de egyik témában sem jártas annyira sajnos, hogy tudjon róla írni. Arra jutottam, hogy ez 400 oldal fan fiction, de annak sem acélos.

    Pedig minden el lett követve a sikerért: ott van az F1 kapcsán már agyonhasznált „hajsza”, mint hívószó (Hajsza a győzelemért [Lauda-Hunt film], Hajsza a túlélésért [Drive to Survive, Netflix]), F1-es stockfotó a borítón, és ha ebből még nem lenne világos, hogy „autóversenyzős” a téma, még ott a kockás zászló elem is. Ehhez képest majdhogynem jelentéktelen volt a történetben a versenyzés szerepe, tök másra számítottam.

    Olyan érzésem volt, mintha egy lány naplóját olvastam volna, aki túl sok amcsi filmet nézett, mert minden klisé benne van. Úgy jellemezném, hogy egyfajta elegye a „A csaj nem jár egyedül”-szerű filmnek, a Harmadik típusú találkozásoknak, egy venezuelai szappanoperának, és a Verdák 3-nak, megspékelve némi patakiattilás, „szektás” vonallal. Lehet van, akinek bejön, de nekem ez több, mint komolytalan volt.

    A karakterek nincsenek igazán felépítve, felszínesek, középszerűek. A történések olykor szinte felsorolás szerűek, a párbeszédeknek semmi mélységük. A leírások valamivel jobbak, bár sokszor feleslegesek, csak hely kitöltők, ahogy egy csomó „Szia, hogy vagy? Jól, és te? Én is, köszi” jellegű párbeszéd is.

    Nem stimmel az autóversenyzős vonal, nem stimmel az újságírós vonal, nem stimmel az „űrlényes” téma. Oké, hogy ez fikció, de akkor legyen totálisan az, legyen fantasy, akkor érezzem, hogy annak is szánták, de ahhoz meg ez túl hétköznapi és egyszerű.

    Spoiler következik:

    Egy magyar író/újságíró nőt elrabolnak a földönkívüliek. Egy ismeretlen házban, ismeretlen helyen, egy szigeten ébred, távol a megszokott civilizációtól. Kiderül, hogy ott van egy férfi is. A lány felismeri, híres autóversenyző, de a fickó (akit szintén elraboltak) nem tudja magáról, hogy kicsoda, és idővel a lány emlékei is eltűnnek. Egymásba szeretnek (micsoda meglepetés!), minden idilli a szigeten ahol egyébként mindennel el vannak látva. Később visszakeverednek a korábbi életükbe.

    A csaj emlékszik rá, mi volt a szigeten, a versenyzőnek minden kiesett. Ellenben kiderül, hogy az elrablásuk alatt a nő teherbe esett a versenyzőtől, ezzel pedig keresztülhúzták az UFÓ-k számításait, mert ők akartak a csaj által szaporodni, a versenyzőtől a hidrogén-hajtású autójának technológiáját akarták megtudni. Vagy valami ilyesmi…

    Végül csak visszatérnek a férfi emlékei is, és a nővel együtt ki akarják deríteni, miért lettek elrabolva. Ehhez találnak valami szektát, ott több napot eltöltenek, a való életben is egymásba szeretnek (nahát!), és megtudják, mit akartak tőlük a földönkívüliek.

    Egyébként a versenyző nős volt már, de míg ő UFO-kutatott meg beleszeretett a másik csajban, a feleségét elszerette a csapattársa. 😀