Kategória: Extra

  • 10 autós/autósportos film, hogy elüsd a hétvégéket az F1-es szezonkezdésig!

    10 autós/autósportos film, hogy elüsd a hétvégéket az F1-es szezonkezdésig!

    Lezajlott a karácsonyi pörgés és véget értek a szilveszteri bulik, azonban semmi autósportot nem lehet még találni a tévében… Ha nem tudod, mivel üsd el az időd a szabad estéiden a holtszezonban, most adunk pár ötletet.

    Összeszedtünk nektek pár autósportos és/vagy autós filmet, komolyabbakat és komolytalanabbakat is. A lista alapját ti magatok adtátok – hiszen pár hete a kedvenc autós filmeitekről kérdeztünk Facebook csoportban – de nem tejes az egyezés.

    Mutatjuk hát a kiválasztott 10 filmet, melyek sorrendje véletlenszerű.
    Ha holnaptól minden hétvégén megnéztek egyet, az pont kitölti az időt a Forma-1-es szezonkezdésig. 😉

    Le Mans
    A címe el is árulja, miről szól. 1971-es, Steve McQueenes, igazi klasszikus!

    Tolvajtempó
    Nicolas Cage és Angelina Jolie mondhatni kultfilmje, akció-thriller 2000-ből. (Durva, hogy már 20 éves a film :O )

    Felpörgetve
    Igazi „annyira szar, hogy már jó” kategóriás film. 😀 Komolyan venni tilos, de mára már ez is alap darab, olyan színészekkel, mint Sylvester Stallone, Burt Reynolds, és Til Schweiger. Ráadásul Juan Pablo Montoya is feltűnik benne egy pillanat erejéig, sőt a szemfülesek Jean Alesit is kiszúrhatják benne.

    Fék nélkül – Michel Vaillant
    Autósport tekintetében ezt sem kell komolyan venni, de jó hangulatú francia film, melynek alapját Jean Graton egykori képregény sorozata adja!

    Mint a villám
    Daytona 500-as film, ami idén már 30 éves; Nicole Kidmannel és Tom Cruise-zal.

    Halálos iramban
    Valójában egy több részes filmsorozat, mely sokak kedvence. Főszerepben Vin Diesellel és haláláig (2013) Paul Walker.

    Taplógáz: Ricky Bobby legendája
    A totális agymenés. 😀 NASCAR „kihülyítős” film Will Ferrell (Ricky Bobby) és Sacha Baron Cohen (Jean Girard) főszereplésével. Daniel Ricciardo által is kedvelt „mű”. 😀

    Győzni Indianapolisban
    1969-es klasszikus darab, a címe el is árulja a témáját. Főszerepben: Paul Newman

    Rush – Hajsza a győzelemért
    A Lauda és Hunt F1-es rivalizálását felelevenítő 2013-as mozifilm pillanatok alatt a világ kedvencévé vált. Remek képi világgal, stílusos jelmezekkel és hatásos soundtrackkel.

    Ford v Ferrari – Az aszfalt királyai 
    Olyan friss, hogy szinte még ropog. Ez egy kissé kakukktojás is abban a tekintetben, hogy aki eddig nem látta, annak jelenleg annyi a pech vele, hogy a mozik már jó eséllyel levették műsorról, online pedig még valószínűleg nem elérhető, kalózkodni meg ugyebár nem szoktatok, ugye? 😛 😀
    Minden esetre besorolhatjuk az alapművek közé, zseniális film, ne hagyjátok ki!

     

     

  • Videó: Hülkenberg csapattársakról és az elmaradt dobogóról

    Videó: Hülkenberg csapattársakról és az elmaradt dobogóról

    A Magyar Nagydíj idején Nico Hülkenberggel is váltottunk pár szót a Renault Hungária által szervezett sajtóeseményen. A német versenyzőtől megkérdeztük, mit szól idei csapattársához, Ricciardohoz, illetve mivel épp az után voltunk, a Német Nagydíjról is kérdeztük, melyen ismét MAJDNEM dobogós lett. Azóta a szezonnak vége lett, Hülkenberg pedig dobogós eredmény nélkül távozott a Forma-1-ből. Hogy lesz-e még visszaút? Ki tudja…

    Az alábbi videó a három részből álló Renault-s interjúsorozatunk harmadik része. A Daniel Ricciardoval készült videóért klikkelj ide, a Cyril Abiteboullal készültért pedig ide.

  • A Racingline.hu 10 legolvasottabb cikke 2019-ben!

    A Racingline.hu 10 legolvasottabb cikke 2019-ben!

    A legolvasottabb cikkekre mi is minden évben kíváncsiak vagyunk, hiszen ez nagyban mutatja azt, hogy mégis mire vagytok a leginkább kíváncsiak. Ezért is szoktunk mindig mosolyogni magunkban akkor, amikor véres és habzó szájjal külditek el melegebb éghajlatra például Lewis Hamiltont. Ehhez képest a 2019-es top 10 cikkből négyben is ő a téma. Az van, hogy  a rajongói nyilván, a haterek meg pláne elolvassák, még ha utána nem is mindig bírnak magukkal a komment háborúk alatt. (Aminek egyébként semmi értelme, igazán rájöhetnétek már.)

    Ami meglep minket, hogy egy cikk sem került be az év első feléről, aminek egyébként sajnos technikai okai is voltak, és a mára már lényegesebb mobil megjelenítési formával voltak gondjaink, hónapokig. Ez nyilván árnyalja kicsit a képet, de igazából arra biztatunk mindenkit, hogy lendüljetek be, és olvassatok el mindent, amit írunk.

    Nézzük is, hogy mi izgatott fel benneteket leginkább 2019-ben!

    10. Charles Leclerc szingli lett

    Nagyon nincs mit ezen magyarázni, nyilván elsősorban a tinilányok körében aratott nagy sikert ez a cikk, és adott reményt. Ehhez képest nem is sokkal később már új csaja volt. Máskor tessék jobban sietni! 😀

    9. Egy kórházi dolgozó szerint Schumacher magánál van!

    Michael Schumacherről hat éve nem tudjuk, hogy valójában mi van vele, így az ősz egyik korai slágertémája volt, hogy hiteles információk kerültek ki a párizsi kezeléséről. A család ellenállása miatt sokkal többre a jövőben sem számíthatunk, hiába vannak bizakodók, hogy egyszer kiderül, hogy milyen állapotban is van valójában.

    8. Räikkönen visszatérhet a Ferrarihoz, Vettel helyére?

    A német idén nagyon nem találta a helyét a pályákon, így nem volt csoda, hogy felmerült akár az is, hogy mennie kell. Ki mással is pótolhatnák a Ferrari családon belül, mint a közönségkedvenc Kimivel? Erre végül nem került sor, mert az év végére csak összeszedte magát, még ha ki is kapott házon belül is Leclerctől.

    7. Lewis Hamilton állítólagos szerelme repülőgép szerelő volt!

    Még ha nem is valljátok be, meg bőszen tagadjátok, akkor is érdekel benneteket Hamilton szerelmi élete. Pedig valójában tényleg semmi közünk hozzá, azt csinál amit akar, már nagyfiú.

    6. Valaki a cseh autópályán azt gondolta, hogy ő Kimi Räikkönen!

    Akárki is volt, nagy forma és tisztelet! Talán továbbra sincs meg az elkövető, pedig keresték akkor rendesen a cseh rend őrei. A vicc, hogy fejlettebb arab országokban egy ilyen tettnek talán még hírértéke se lenne…

    5. Lewis Hamilton összetörhette Rossi MotoGP-s motorját!

    Nagyon várt esemény volt a két nagyágyú találkozója, aztán mégis amikor megtörtént, semmi hír nem volt róla, illetve de, ez. Persze egyből kaptunk a nyakunkba, aztán utólag maga az alany is megerősítette, hogy valóban akadt egy kis gond, bár egyben bevitte a gépet a boxutcába végül.

    4. Hamilton és Scherzinger újra egymás mellett pózoltak a kameráknak

    Az egykori szerelmespár újra összekeveredtek egy helyre, de ezúttal nem kezdték újra felmelegíteni a káposztát. Ez már a karma műve? Véletlen?

    3. Kiderült miért nem volt ott Vettel Lauda temetésén

    Nagy felháborodás volt belőle, mégis prózai oka volt a távolmaradásának. Később azonban egy szép beszéddel mégis megadta a végtiszteletet Vettel a maga módján.

    2. Az orosz modell állítja, hogy Ronaldo, Neymar és Hamilton is üzenetekkel bombázta

    Napok óta bőszen olvassátok, vagy inkább nézegetitek ezt a cikket. Megértjük. Bátor lány ez a Viki Odintcova, láthatjuk, és azt meg egyelőre csak az érintettek tudják, hogy mi ebből az egészből az igaz.

    1. Újabb közleményt adtak ki Correa állapotáról

    Az év legolvasottabb híre pedig az lett, hogy mi lett Anthoine Hubert balesetében részes másik féllel. Először komoly aggodalomra adott okot a Formula 2-es versenyző állapota, szerencsére ma már azonban ott tartunk, hogy már mankóval közlekedik, és próbálja, hogy mit bír a műtött lába.

  • Összegyűjtöttük a Racingline.hu kedvenc 2019-es interjúit!

    Összegyűjtöttük a Racingline.hu kedvenc 2019-es interjúit!

    Ebben a bejegyzésben szerkesztőink választották ki saját 2019-es interjúik közül a kedvencüket, és azt is elárulják nektek, hogy miért az a kedvenc.

    Ezeket persze linkeltük is, így aki korábban nem olvasta ezeket az interjúkat, most pótolhatja!

    Exkluzív, saját készítésű tartalmainkat egyébként bármikor elérhetitek weboldalunk Extra rovatában.

    A Racingline.hu kedvenc interjúi 2019-ben

    Vámosi Péter: Sir Jackie Stewart
    Találkoztam már vele régebben egy kósza mondat erejéig, és legendásan nehéz tőle interjút kérni. Még a német kollégánknak, Jonak sem sikerült évekig, pedig ráadásul neki ő a nagy kedvence.
    Ehhez képest elsőre sikerült meggyőznöm a titkárát arról, hogy adjon interjút nekünk, ráadásul Magyarországon, ahol jó régen járt utoljára. Megdöbbentette a felkészültségem, meg az, hogy nem csak kellékként, kipakoltam azon AUTOCOURSE-okat neki az asztalra, amely években ő lett a Forma-1 bajnoka. Az interjúnk végén örömmel írta alá ezeket nekem, és további sok sikert kívánt a munkánkhoz.
    Az is tetszett neki, hogy Stewart Racinges eredeti ingben ültem le vele beszélgetni, meg is jegyezte, hogy rég látott ilyen felkészült újságírót. És még a Racingline.hu zöld-sárga-fehér színkombója is kedvére való volt.

    Stewart azt is elárulta, honnan szerezheted be a sapkáját

    Tajthi Andrea: Lando Norris
    Gondolkodtam, hogy a Patrick Dempsey interjút válasszam-e, de az nem volt túl hosszú, mivel a színész/versenyzőnek mennie kellett autóba ülni a Legends Parade-en, így Norris mellett döntöttem.
    Korábban is összefutottam már a McLaren újoncával, F3-as korszaka óta figyelemmel követjük, és korábban is készítettünk vele interjút. Ez volt azonban az első olyan, amit én készítettem, ráadásul mikor már F1-es versenyzőnek mondhatta magát.
    Az idei interjú során Lando pont olyan volt, mint az elmúlt években. Szeret trollkodni, ezt már bizonyára mindannyian tudjátok, de a szabott kereteken belül, a McLaren egyébként csodás vendéglátó egységében, mikor az orra alá van tolva a diktafon – ráadásul a McLaren sajtódáé is -, azért megfontoltabb a válaszadásokkal. Így aztán külön örültem neki, hogy rögtön az interjú elején sikerült megmosolyogtatni, talán kicsit zavarba is ejteni azzal, hogy elárultam, épp láttam, ahogy defekttel hozott vissza a boxutcába egy McLaren 720S-t.

    Fánkok, defekt, humor, tej, Lando Norris

    Hegedűs Dávid: Pietro Fittipaldi
    Nálam legyen ez, mert a pozitív és a negatív élmények közül inkább a pozitívabbakra emlékezek vissza. Már olyan apróságokat is nagyra értékelem, hogy egy interjú alany az interjú előtt megkérdi, hogy kérek-e vizet vagy valamit. Ilyen apróságokon múlik egy szimpátia, plusz a remek társasága és közvetlensége is javított a dolgokon. Utóbbi nem mindenkiről mondható el, de az más tészta…

    Rio vagy Interlagos? Fittipaldi elmondta nekünk a választását

    Csonka Nikolett: Johan Kristoffersson
    Kristoffersonra bár sokat kellett várni a szemerkélő esőben, ugyanis az Alfa Romeo olyan hosszan szereti elemezni az adatokat, mint a Ferrari, de úgy vélem megérte. Nem volt sok ideje, épp várt rá az autó, ugyanis el kellett érnie a gépét, de mikor megszólítottam, megállt és szánt rám öt percet. Ugyan nem volt bő beszédű, amit svéd mivoltának tudok be, de értelmes válaszokat adott, látszott, hogy komolyan veszi a kérdéseket és legjobb tudása szerint válaszolt rájuk.

    Kristoffersson szívesen versenyezne egy ralikrossz pályán a WTCR-ben

    Boa Bence: Juan Manuel Correa
    Nekem a Correa interjúm az, mert utána nagyon kedves volt és az ebédeknél még beszélgettünk is, amin nagyon meglepődtem! Sajnos a balesete miatt nem hiszem, hogy újra 100%-os lehet valaha, de én nagyon szurkolok neki, hogy sikerüljön és tovább folytathassa azt, amire feltette az életét!

    Interjú Juan Manuel Correával, aki imádja Budapestet

    Czuth Csaba: Sergio Sette Camara
    Azért választom ezt, mert ez volt az első interjúm. Igaz kicsit megvárakoztattak előtte, de megérte, főleg hogy utána bemehettem az ideiglenesen felhúzott garázs hátsó részébe, és ezt az egészet először látni belülről, igazán emlékezetes élmény. Ezenkívül Sette Camara is tök rendes és lelkes volt!

    Interjú Sergio Sette Camarával, akinek Senna a példaképe

  • A Forma-1 idei legjobbjai, szerintünk: vélemények és végeredmény

    A Forma-1 idei legjobbjai, szerintünk: vélemények és végeredmény

    Miután véget ért a 2019-es Forma-1-es szezon, szavazást indítottunk, hogy megtudjuk, a Racingline.hu olvasói szerint kik/mik voltak az évad legjobbjai. Ennek eredményét ide kattintva olvashatjátok.

    Most pedig kiderül az is, hogy a Racingline.hu szerkesztőinek véleménye mennyire egyezik az olvasókéval. 🙂

    Az év versenyzője

    Vámosi Péter: Lando Norris
    Az év versenyzője nálam Lando Norris. Időmérőn legyőzte a csapattársát, és a versenyeken is önhibáján kívül dobott el pontokat. Teljesen új színt hozott a Forma-1 világába, és hülyeségben még Ricciardón is túltesz.

    Tajthi Andrea: Charles Leclerc
    Mondhatnám, hogy a legjobb nyilván az, aki bajnok lett, és igaz is lenne. Azonban a leglátványosabbat talán Leclerc nyújtotta, őt gondolom annak, aki nem épp makulátlan körülmények között is meglepően jót tudott nyújtani.

    Hegedűs Dávid: Carlos Sainz
    Kevesen gondolták volna, hogy ennyire bejön neki a McLarenhez való igazolás. Kellett ugyan pár futam mire összeszokott az új csapatával, ám utána igen magasra rakta a mércét. A szezon nagy részét hibátlanul lehozta, és 120%-ot hozott ki az autójából. Rendre borsot tudott törni a nagy csapatok orra alá. Az egykörös tempóján ugyan van még mit csiszolni, de a versenyeken mutatott tempója, előzései (akár a mezőny végéről felzárkózva is) egy klasszis versenyző benyomását keltették. A megbízhatósága, tempója és tehetsége lehet a kulcs a McLaren további fejlődésében, és az idei teljesítménye alapján potenciális világbajnok lehet, ha az alatta lévő technika is olyan lesz. A brazíliai dobogójával pedig méltó módon koronázta meg a szezonját.

    Boa Bence: Lewis Hamilton
    Furcsának hangzik, hogy pont a világbajnokot írom, de kellőképpen rászolgált arra, hogy neki adjam ezt az elismerést. Az évad mind a 21 versenyén pontot szerzett és több, mint a versenyek felét megnyerte. Egy olyan szintet képvisel jelen pillanatban, hogy az élcsapatok közül csak Verstappen és Leclerc tudná felvenni a versenyt, habár Leclerc esetében ahhoz egy jobban tapadó Ferrarira lenne szükség.

    Czuth Csaba: Max Verstappen
    Számomra az évad legjobbja Max Verstappen volt. Ha a büntetésektől, vagy ütközésektől eltekintünk, mindig aktuális csapattársa előtt járt, igaz hozzá kell tenni, az autó rá volt szabva. Emellett szinte hiba nélkül hozta le az évet, és elképesztően konzisztens.

    Csonka Nikolett: Carlos Sainz
    Nagyon beérett a spanyol és a kritikusait sikerült szépen elhallgattatnia. Nekem is voltak kétségeim afelől, mi lehet belőle, főleg a Renault-os kalandja után, de szépen bizonyított. A nagycsapatok mögött rendre ott tudott, lenni, ám ehhez ugyanakkor a McLaren fejlődésére is szükség volt. Érthetetlen az, hogy a közvetítések alatt miért nem mutatták szinte soha a manővereit.

    Jámbor Máté: Carlos Sainz
    Carlos Sainz, igaz egy újonc ellen szerzett kb. kétszer annyi pontot, de néha a Red Bullt is el tudta kapni, ami egy McLarennel nagy teljesítmény.

    Csatlós Martin: Alexander Albon
    Számomra az év legjobbja Albon volt. A Toro Rossónál kiválóan teljesített, ezért megkapta a gyenge teljesítményű Gasly helyét a Red Bullnál. A nagycsapatnál pedig sorra tudta hozni az elvárt szintet és mindig ott volt Max közelében.

    Gajáta Fanni: Lando Norris
    Nálam az év versenyzőéért két pilóta verseng, az egyik Norris, a másik pedig Sainz. Mindketten kihoztak mindent a McLarenből, amit lehetett. Lando felé talán azért hajlok, mert a rookie évében nagyon ment. Sainz pedig most érik be.

    Az év csapata

    Vámosi Péter: Red Bull
    Az év csapata a Red Bull-Honda nekem. Mindent gondoltam volna róluk a szezon előtt, csak azt nem, hogy ennyire jó lesz ez az együttműködés. Nagy fricska ez a McLarennek, de a Ferrarinak is.

    Tajthi Andrea: McLaren
    A Red Bull és a McLaren között billegek, hiszen a Red Bull többet hozott ki a szezonból az új, Honda erőforrásukkal, mint arra előzetesen számítani lehetett, azonban a McLaren nagyobbat lépett előre, szintén új motorral, két új versenyzővel. A nagy múltú csapat visszatérni látszik.

    Hegedűs Dávid: McLaren
    Az elmúlt évek szenvedései után igencsak csodálatra méltó az a fejlődés, amit idénre bemutattak. Az elmúlt években nem igen volt példa ekkora mértékű feltámadásra, de mindez csak akkor fog érni valamit, ha ezt tovább tudják vinni. Márpedig Andreas Seidl személyében egy olyan vezető áll az élükön, aki képes egyben tartani a gárdád. A két fiatal és sikerre éhes pilótájuk pedig garancia arra, hogy a maximumot is kitudják majd hozni az autóból. Márpedig az idei technikára lehet építeni.

    Boa Bence: Red Bull
    A Honda tavalyi hátrányából kiindulva álmomban sem mertem volna gondolni, hogy három versenyt is meg fognak nyerni. Egyértelmű, hogy egy tél alatt rengeteget fejlődtek és ha így folytatják, akkor komoly ellenfelei lehetnek a Mercedesnek és át is ugorhatják a Ferrarit. A konstruktőri bajnokság második helye is talán meglett volna nekik, ha Gasly a szezon elején nem szerepelt volna olyan gyengén.

    Czuth Csaba: McLaren
    Az év csapata nálam a McLaren, ők mindenkinél nagyobbat ugrottak előre tavalyhoz képest. Övék az egyik legjobb, de kétségtelenül a legszórakoztatóbb páros, és még egy dobogó is összejött év végére.

    Csonka Nikolett: McLaren
    A McLaren nagyot ugrott előre, a sok évnyi fiaskó után végre elindultak a jó irányba. Ehhez kellett Andreas Seidl ‘karmesteri’ tudása, ugyanis a német remekül fogja össze a szakembereket. A pilóta páros jó, megvan az összhang a csapaton belőle, már csak az a bizonyos plusz hiányzik, ami ismét a nagyok közé emeli őket. Véleményem szerint csak akkor teljesedhet ki újra a wokingi istálló, ha megkapják a Mercedes motorokat, a Renault ugyan jól muzsikál a konstrukcióban, de manapság nem lehet megváltani velük a világot.

    Jámbor Máté: Toro Rosso
    Toro Rosso, a két dobogóval. Mindkettő mázlis volt, de ott kellett lenni, és kihasználni a lehetőségeket. Szerintem a legtöbbet ők léptek előre tavaly óta.

    Csatlós Martin: McLaren
    Az év csapata számomra a McLaren. Ugyanis az elmúlt években mutatott teljesítményükhöz képest rengeteget fejlődtek. A csapatnak sikerült megtalálnia a góllövő cipőjét és újra dobogóra álltak.

    Gajáta Fanni: Red Bull
    Az év csapata nálam a Red Bull Racing, talán kezdik visszahozni azt, amit anno Vettel alatt elértek.

    Az év újonca

    Vámosi Péter: Lando Norris
    Kevesebbet hibázott mint Albon, akinek menet közben lett olyan történelmi szerencséje, hogy topcsapathoz került. Russell sem vallott szégyent, de a Williams gyengesége miatt értékelhetetlen.

    Tajthi Andrea: Lando Norris
    A maga körülményeit figyelembe véve mindhárom újonc kiválóan teljesített idén, nem könnyű dönteni. Albon sem riadt meg a hirtelen jött lehetőségtől, hogy szezon közben az energiaitalosok főcsapatába került Verstappen mellé. De azt gondolom, hogy a legösszeszedettebb Norris volt, aki aligha hibázott a szezon során, és jóval több pontot gyűjthetett volna, ha (de ugyebár nincs „volna” és „ha”) a szerencse is mellészegődik.

    Hegedűs Dávid: Alexander Albon
    Az utolsó utáni pillanatban kapta meg a Forma-1-es lehetőséget a Toro Rossotól. Ugyan voltak hibái, és autótörései de összességében jóval erősebb idényt futott, mint amire előzetesen számítani lehetett. A Red Bullhoz igazolása pedig ezt csak megerősítette, megbirkózott azzal a nem kis nyomással, amit az osztrákoknál van. Hozta a minimum elvárást, és olykor-olykor közel tudott kerülni Verstappenhez is, ami Gaslynak ugyebár nem jött össze, és csak a balszerencséjének köszönheti, hogy nem tudott többször is dobogóra állni.

    Boa Bence: Lando Norris
    Az év újonca Lando Norris, mivel rögtön képes volt felvenni a versenyt a sokkal rutinosabb Sainzcal és a pontokban ez csak azért nem nyilvánul meg, mivel számos alkalommal volt balszerencséje pl: a belgiumi ötödik helyét az utolsó előtti körben veszítette el technikai hiba miatt. Emellett hatalmas figura és a pályán mutatott akció, előzései sem voltak rosszak. Egy még versenyképesebb autóval simán harcolhatnak majd a dobogóért spanyol csapattársával, legkésőbb 2021-től. Norris hatalmas tehetség, a jövő egyik nagy világbajnoka lesz, ebben biztos vagyok.

    Czuth Csaba: Lando Norris
    A legjobb újoncnak Lando Norrist mondanám, remekül helytállt Sainz ellen, sőt az időmérőkön meg is verte. Albon többször is tört autót, Russell pedig hiába nagyon meggyőző a 21-0-val, a Williams mindenkitől fényévekre volt, így nehéz a többiekhez hasonlítani.

    Csonka Nikolett: Lando Norris
    Bizonyítani tudott rutinos csapattársa mellett, viszont a szezon végére egy kicsit elfogyott. Ugyan a technika ördöge többször is közbe szólt és pontokat vett el tőle, de valahogy nem éreztem a pályán benne azt a kezdeti ruganyosságot az év végén. Teljes szívvel nem tudtom azt mondani, hogy a legjobb újonc, ám konstansabb volt ,mint Albon. A brit-thai sokkal több egyéni hibát vétett, mint Norris.

    Jámbor Máté: Lando Norris
    Mivel Russell amolyan fekete ló, és nehéz értékelni, Albonnál meg torzítja a képet a csapatváltás.

    Csatlós Martin: Lando Norris – Alexander Albon
    Az év újonca címet nehéz odaadni bárkinek is ugyanis Albonról már kifejtettem a véleményem de Norris is hibátlan teljesítményt nyújtott egész évben ezért nálam ez a kérdés döntetlen. Russelt nehéz értékelni ugyanis a csapat gyenge teljesítménye ellenére sem tudott kiemelkedőt mutatni.

    Gajáta Fanni: Lando Norris
    Az év újonca nálam Norris, a fenti (Az év versenyzője) miért itt is él.

    Az év pozitív meglepetése

    Vámosi Péter
    A Honda egyértelműen a lehetetlent hajtotta végre, sőt már bizonyos körülmények között ők a legjobbak. Landótól bevallom, azt vártam, hogy lesznek versenyek amelyeket elhülyéskedik, de végig konstans volt, és érett. Alex Albon is ugyanígy bizonyított, még ha ő a nagy igyekezetben olykor tört is, de legalább akkor, amikor nem tétre ment.

    Tajthi Andrea
    Bevallom, nem gondoltam, hogy Charles Leclerc ennyire jól és éretten tud majd menni a Ferrarinál, pláne az első ott töltött szezonjában, egy négyszeres világbajnok mellett. De rám cáfolt, így az ő teljesítményét sorolnám a pozitív meglepetéshez.

    Hegedűs Dávid
    Év pozitív meglepetése: Gasly dobogója, a csapatváltás után. Nagy reményekkel vágott neki a szezonnak, még Red Bullosként, ám hamar kiderült, hogy nem tudott megbirkózni a feladattal (vagy csak túl korán jött el ez a lehetőség a számára). Részben miatta nem volt esélye a Red Bullnak a konstruktőri második helyre, hiszen az autó erejéhez képest csekély pontot szerzett. Így nem volt meglepő a leváltása, ám amit utána nyújtott az annál inkább. Számos példa volt már arra, hogy egy ilyen eset után egy pilóta fejben teljesen szétesik, és a karriere gyakorlatilag tönkre megy. Gasly azonban hatalmas mentális erősségről tett tanúbizonyságot, hogy gyakorlatilag jobb eredményekre volt képes a Toro Rossoval mint a Red Bullal. Kvyatot simán túlnőtte, és a brazíliai második helye egy hatalmas lökést adhat neki. Ha a második féléves Gaslyt látjuk továbbra is, akkor szerintem lesz még neki visszaút a Red Bullhoz.

    Boa Bence
    Az évnek több pozitív meglepetése is volt, de egy kimagaslik mindegyik közül: Gasly dobogója a Toro Rossoval Brazíliában. Gasly számára az idei szezon olyan volt, mint amikor a vidámparkban hullámvasutazol. A Red Bullal nem volt képes felvenni a versenyt Verstappennel és még a középversenyzők is rendszeresen megelőzték őt. Amikor a Belga Nagydíjon visszakerült a Toro Rossohoz, mindenki azt hitte, hogy el fog tűnni a süllyesztőben. Azonban a francia ránk cáfolt és folyamatosan szerezte a jobbnál jobb helyezéseket és Kvyatot is magabiztosan verte meg versenyről-versenyre. Interlagosban pedig megszerezhette első dobogóját, feltéve ezzel az i re azt a bizonyos pontot és ezzel megmutatta Helmut Markonak, hogy igen is van benne potenciál. Igaz, kellett hozzá a káoszfutam, azonban ott kellett lenni és be kellett hozni azt az autót a második helyre. Ezzel a jó eredményével pedig teljes mértékben visszanyerte önbizalmát és 100%-os formában várhatja 2020-at.

    Czuth Csaba
    Pozitív meglepetés a McLaren best of the rest helye, a szezon előtt erre nem tudom, ki mert volna fogadni. Gasly dobogójában az a hihetetlen, hogy egy olyan gyomros után szerezte, mint amit a Toro Rossóhoz való lefokozásakor kapott. Nyilván kellett hozzá a káoszfutam, de a Kvyat elleni teljesítménye önmagáért beszél. Sainz dobogója is váratlanul ért, főleg, hogy a 20. helyről sikerült mindezt elérnie.

    Csonka Nikolett
    McLaren és Honda: A McLaren fejlődése és a best of the rest korona megszerzése egyértelműen pozitív. A top csapatok mögött rendre feltűntek, és igazán izgalmassá tették a középmezőnyt, bár a közvetítésből ezt többször is kihagyták. Jó tett nekik, hogy búcsút intettek a japánoknak, ahogy a Hondának is. A Honda és a Red Bull szépen muzsikál, a teljesítmény terén a motorgyártó nagyot lépett előre, megbízhatóbb lett a hajtáslánc, bár van még min csiszolni ezen a területen is . Az osztrák alakulattal megtalálták a közös hangot (még), és az idei évben megszerzett győzelmek bizonyítják érdemeiket.

    Jámbor Máté
    Giovinazzi feljavulása.”Újoncként” nem várná az ember, hogy felnő Räikkönen tapasztalatához. Még azért ez nem történt meg, jó úton halad.

    Csatlós Martin
    Az év meglepetése Leclerc magabiztos vezetése. Második éve a sportban és Ferraris pilótaként ilyen kevés tapasztalattal nehéz ilyen formát hozni. Főleg úgy hogy egy négyszeres világbajnok van a garázs túloldalán.

    Gajáta Fanni
    Az év meglepetése a Red Bull versengése és Leclerc első éve a Ferrarinál, illetve Vettel legyőzése.

    Az év negatív meglepetése

    Vámosi Péter
    A Williams, a Renault és a Haas. A brit csapat már lassan arra is méltatlanná válik, hogy egyáltalán Forma-1-es csapatnak nevezzük, a franciák a gyári támogatás ellenére sehol sincsenek, Cyril gyakorlatilag megbukott. A kis amerikai csapat idén valamit nagyon benézett, az eddigi parádés szereplésük után, remélhetőleg, jövőre ők is, visszatalálnak a helyes útra, ahogy a másik két csapat is, de ott mindkét helyen a menedzsmentet is át kell szervezni.

    Tajthi Andrea
    Vettel hibái: Gyakorlatilag érthetetlen, hogy mi történik a német versenyzővel. Személy szerint úgy gondolom, hogy az elmúlt pár évben teljesen elvesztette régi önmagát. Nem a Ferrari az ő csapata, bármennyire is szeretné…
    A Williams nagy csalódás, bár nem idén először. Teljesen méltatlan helyzetben vannak, és nem úgy néz ki, hogy ez belátható időn belül változni fog.

    Hegedűs Dávid
    Az év csalódása: a Haas szereplése. Mióta a Forma-1-ben vannak, stabil középcsapat voltak, akik néha-néha úgy tűntek, mintha el is tudnának lépni a középmezőnytől. Évről-évre fokozatosan lépdeltek előre, így az év elején joggal várták őket a negyedik helyre. A szezon közben azonban valami nagyon félrement, nem találták a fejlesztési irányokat, már-már amatőrnek és kissé megmosolyogtató döntésekre kényszerültek. Érthetetlen, hogy az alapból rutinos és elismert szakemberekkel felálló csapat, hogy tudhatott ennyire tévútra tévedni, főleg annak tükrében, hogy idénre nem is változtak drasztikusan a szabályok. Természetesen itt a versenyzők felelősségét sem elvitatni, hiszen ők is hozzájárultak a csalódást keltő kilencedik helyhez.

    Boa Bence
    Vállalok mindenféle negatív kommentet, de számomra a Ferrari és Vettel szereplése volt az év negatív csalódása. Minden évnek úgy vágnak neki, hogy megtörik a jeget és 2008 után újra bajnoki címet szereznek. Azonban, ami évek óta megy az olaszoknál, az maga a káosz: nem jelöltek ki első számú pilótát, rengeteg stratégiai hibát vétettek és alapjáraton egy rossz autót építettek az idei szezonra. És ez még nem minden, ugyanis Charles Leclerc már az első évében le tudta győzni Sebastian Vettelt, aki az idei szezonra se változott meg: kulcspillanatokban hibázott és kikapott a csapat újoncától, egy szóval, nem úgy versenyzett, mint egy négyszeres világbajnok. A legnagyobb blama a számukra pedig az, hogy 9 pole pozíciót szereztek és mindössze 3 versenyt nyertek meg. Szerintem ez mindent elárul a maranellóiak idei szezonjáról.

    Czuth Csaba
    Nagy csalódás Hülkenberg kispadra kényszerülése, most már minden bizonnyal örök ígéret marad, de azért egy Haas-nál még mindenképpen elfért volna. A Williams és a Renault szereplése is negatívum, a grove-iaknak valamit sürgősen ki kell találniuk, de a Renault-nak is blama, hogy a McLaren megverte őket a saját motorjukkal. Alighanem csapatszerkezeti átalakításra lenne szükség mindkét gárda esetében.

    Csonka Nikolett
    Az egész szezon: Sajnos már az első futam után tudni lehetett, hogy a Mercedest idén sem fogja senki legyőzni. Ugyan Bottas egy ideig tartotta magát, de Hamilton ellen nem volt elég most sem. A Ferrari úgy eltűnt, mint szürke szamár a ködben, holott a téli tesztek alatt még úgy nézett ki a dolog, idén is borsot törhetnek a regnáló bajnok orra alá. A Red Bull a Honda miatt pozitív meglepetés ugyan, de maga az osztrák alakulat csak későn kapta el a fonalat. A középcsapatok lemaradása tetemes, a Renault leígérte a csillagokat, ám végül sehol sem voltak, a Haas katasztrófa, az Alfa Romeo az évad felénél elfogyott a Williams meg lassan írhat egy tragikomédiát. A versenyzőket nézve, Bottas minden évben megígéri, hogy most majd lesz valami, egy darabig tartja is magát, majd végül kiszáll a versenyből. Vettel pörgései elkeserítőek. Számtalan oka lehet annak, hogy egy versenyző miért nem teljesít úgy ahogy azt elvárnák tőle, de a németnél úgy érzem, kialudt a láng, hiába állítja az ellenkezőjét, egy ideje már nem úgy harap, mint hajdanán. Ricciardotól többet vártam, bár őt a Renault teljesítménye, vagyis inkább annak hiánya fogta vissza. Ugyanakkor túl hosszú a versenynaptár, egy idő után vontatottá válik a szezon (főleg ha nincs igazán kihívója a bajnok aspiránsnak).

    Jámbor Máté
    A Haas mélyrepülése. Jó szezonjuk volt tavaly, nehéz lett volna túlszárnyalni, de hogy ennyire mélyen lesznek, arra talán senki sem számított. Remélem jövőre visszatalálnak a helyes útra. Azért egy versenyzőcsere rájuk fért volna 2020-ra.

    Csatlós Martin
    Az év csalódása számomra a Ferrari és Vettel. A csapat rengeteg taktikai hibát vétett mind az időmérőn mind a futamon. Volt egy világbajnok esélyes kocsijuk két kiváló pilótával mégis lemaradtak mint a borravaló. Vettel rengeteg hibát vétett a szezon során. Nagyon szétszórtnak tűnt egész évben. Nem volt kérdés az év vége fele hogy kifog kapni Leclerctől.

    Gajáta Fanni
    Vettel szörnyű volt (és valahol úgy érzem, Ecclestone-nak igaza lehet).

    Az év versenye

    Vámosi Péter
    Nem lesz nagy meglepetés: a Brazil és Német mellett még az Osztrák Nagydíjat választottam. Utóbbi azért, mert mindig remek ott a hangulat, és mindig többet kap ott az ember nézőként is, mint egy átlag F1-es hétvégén. Elég csak akár a Legendák Parádéjára gondolni. A másik kettő meg azért, mert verseny volt, sok előzés, minden volt, amiről valójában szólnia kellene a Forma-1-nek…

    Tajthi Andrea
    Ez most igencsak szubjektív lesz: A winner nálam az Osztrák Nagydíj, egyrészt mert fantasztikus helyszín és A-tól Z-ig tudják, mi kell egy F1-es versenyhétvégére, másrészt mert az első futam volt a szezonban, ami némi változatosságot hozott.
    Ezen kívül még a Brazil Nagydíjat nevezném meg, mert igen eseménydús volt, és elvett a futam sterilitásából az a tény, hogy már a csapatok/csapattagok is fáradtak voltak az év végén.
    Harmadiknak a Belga Nagydíjat sorolnám, ami szintén tartogatott váratlan eseményt, és jó verseny volt, annak ellenére, hogy Hubert F2-es tragédiája beárnyékolta a hétvégét.

    Hegedűs Dávid
    Nem meglepő módon a brazil meg a német. Illetve a brit versenyt mondanám. Silverstone-ban olyan párharcokat, támadásokat és védekezéseket láthattunk a top versenyzők részéről (Verstappen, Leclerc, Hamilton, Bottas), amelyek oktatófilmbe valók. Itt kaptunk egy ízelőtőt abból, milyen lenne a Forma-1, ha mind három nagy csapat fej-fej mellett lenne.

    Boa Bence
    Az év versenye(i) a Brazil és a Német Nagydíj. A két káoszfutam és a két verseny, ahol középcsapatok is a dobogóra kerülhettek. Emellett a két verseny mellett a Brit Nagydíj volt még jó, ugyanis Leclerc és Vertstappen őrült csatát vívtak egymással. A következő generáció legjobb versenyzőinek meccsét láthattuk és biztos vagyok benne, hogy ők ketten nagy csatákat fognak majd vívni az elkövetkező szezonok során. +1 az Osztrák Nagydíj, ugyanis Verstappen egy borzalmas rajtot követően rágta át magát a mezőnyön és ellentmondást nem tűrően előzte meg Vettelt, Bottast és Leclerct.

    Czuth Csaba
    A Német és Brazil Nagydíjat nagyon nem kell magyarázni, én mellé még a brit futamon választanám. Számomra a Mercedesek, illetve Verstappen és Leclerc test-test elleni küzdelme az egyik legemlékezetesebb idénről.

    Csonka Nikolett
    Német Nagydíj, Osztrák Nagydíj és Kanadai Nagydíj: A Német Nagydíj toronymagasan az évad versenye, az eső egy olyan változót dobott az egyenletbe, ami izgalmassá tette a futamot. Minden volt azon a futamon, dráma, felemelkedés, kis csapatok sikere. Az Osztrák Nagydíjon tört meg a jég, akkor kezdett egy kicsit beindulni szezon. Verstappen és Leclerc csatáját jó volt nézni ,és igen lehet azon vitatkozni, hogy szabályos volt-e a holland manőverere, vagy sem, de kellett az az akció a Forma-1-be. A Kanadai Nagydíjat nem feltétlenül a verseny miatt emelném ide, hanem az azt követő momentumok miatt: Vettel táblacserélgetős mutatványa azt hiszem egy jó ideig az emlékezetünkben marad.

    Jámbor Máté
    Német Nagydíj, Brazil Nagydíj, gondolkozás nélkül, talán nem is kell megindokolni. A harmadik nehezebb eset, az Osztrák és a Magyar Nagydíj esélyes nálam, mert az utolsó körökig kiélezett volt a győzelemért folyó csata.

    Csatlós Martin
    Az év versenye szerintem a Német Nagydíj volt. Ez volt szerintem a szezon egyetlen olyan futama ahol még az utolsó körben sem lehettünk biztosak abban hogy ki fogja megnyerni a versenyt. Rengeteg fordulat volt a versenyben és maguk a csapatok sem tudták melyik lesz a helyes stratégia.

    Gajáta Fanni
    Az év versenye nekem a Német GP volt, meg a Magyar GP (mert kint voltam), a többit meg sokszor a) elaludtam vagy b) TV közelben sem voltam.

    ÖSSZEGZÉS:

    Az év versenyzője  Az év csapata
    1 Carlos Sainz 33% 1 McLaren 55%
    2 Lando Norris 22% 2 Red Bull 33%
    3 Charles Leclerc 11% 3 Toro Rosso 11%
    3 Lewis Hamilton 11%
    3 Max Verstappen 11% Az év újonca
    3 Alexander Albon 11% 1 Lando Norris 80%
    2 Alexander Albon 20%
    Az év pozitív meglepetése
    1 Red Bull Honda 27% Az év csalódása
    1 Charles Leclerc 27% 1 Sebastian Vettel 23%
    2 McLaren 18% 2 Williams 18%
    2 Pierre Gasly 18% 3 Ferrari 14%
    3 Giovinazzi 10% 3 Haas 14%
    3 Renault 14%
    Az év versenye 4 Nico Hülkenberg menesztése 4%
    1 Német Nagydíj 33% 4 Alfa Romeo 4%
    2 Brazil Nagydíj 25% 4 Valtteri Bottas 4%
    3 Osztrák Nagydíj 21% 4 Daniel Ricciardo 4%
    4 Magyar Nagydíj 8%
    5 Belga Nagydíj 4%
    5 Brit Nagydíj 4%
    5 Kanadai Nagydíj 4%
  • Videó: Abiteboul tavaly elmondta, miért gyenge a McLaren; idén pedig azt, hogy miért az a Renault

    Videó: Abiteboul tavaly elmondta, miért gyenge a McLaren; idén pedig azt, hogy miért az a Renault

    Cyril Abiteboullal is beszélgettünk nyáron a Magyar Nagydíj hétvégéjén, egy Renault-s sajtótájékoztató keretében kérdezhettük, a Renault Hungária jóvoltából.

    Tavaly is így tettünk, akkor arról kérdeztük a Renault csapatfőnökét, hogy mi lehet az oka annak, hogy a McLaren az után is küszködik, hogy megváltak a Hondától. Most pedig arról, hogy mi lehet az oka annak, hogy Renault motorral a McLaren a gyári Renault-nál jobban szerepel.
    Pedig hol volt még akkor az év vége…

    Tegnap közzétett, teljesen komolytalanra sikerül Ricciardo videóinterjúnkat ide kattintva nézheted meg!

  • Videó: Ricciardo mindent bevallott nekünk! Komolyságra ne számítsatok!

    Videó: Ricciardo mindent bevallott nekünk! Komolyságra ne számítsatok!

    Daniel Ricciardo közismerten a Forma-1-es mezőny egyik leglazább, legviccesebb karaktere.

    Így aztán mikor lehetőséget kaptunk a Renault Hungáriától, hogy a Magyar Nagydíj idején egy budapesti sajtóeseményen a renault-sokat kérdezzük, eszünk ágában sem volt túl komolyra venni a kérdéseket, azokat meghagytuk másoknak.

    Cserébe viszont szétröhögtük magunkat, kb a helyszínen is, és most is, visszanézve a videót. 😀

    Szó esett itt arról, hogy pár éve valami spec. piát kóstolt Ricciardo Magyarországon (mi nem jöttünk rá, mi lehet az, aki tudja, Facebookon kommentben írja meg bátran. 😀 ), az is kiderült, hogy az ausztrál versenyző képben van a Sziget Fesztivállal, ahogy az is, „Kicsi Daniellel” mit művelt majdnem a csapattárs Nico Hülkenberg. Ezen kívül arra is fény derült, hogy azon az ominózus sajtótájékoztatón, melyen Ricciardo kérdése okán Lando Norris könnyesre röhögte magát, végül milyen válasz érkezett. 😀

    Ez a videó egy 3 részes „sorozat” első része; terv szerint a további kettő is online lesz, még idén, napi 1-1 leosztásban!

    Jó mulatást! 😀

  • A láthatatlan középmezőny küzdelmei

    A láthatatlan középmezőny küzdelmei

    Az élmenőket számtalanszor láthattuk befutni a célba és ünnepelni a közvetítések során. A középmezőny csatái azonban általában háttérbe szorultak egy-egy kibontakozó vagy potenciális élmezőnybeli történés mellett.

    Az idei évad során szép lassan már mémmé vált, az ügyben többször is felszólaló Carlos Sainz és a TV-s rendező kapcsolata. A spanyol ugyanis nem egy brilliáns előzést mutatott be a pályán – mégis az élő közvetítés látószögén kívül. A másfél órás, többször unalomba fulladó közvetítés után néha több akciót láthatott a közérdemű az utólag megjelenő videók révén, mint a verseny alatt.

    Persze nem arról van szó, hogy televíziós bojkott indult volna a kiscsapatok ellen, de tényleg néha mintha a kelleténél többet láthattuk volna az élen haladókat, miközben a középmezőnyben kiélezett küzdelem folyt.

    Elég csak a Francia Nagydíj utolsó körére gondolni, amikor Lewis Hamilton befutóját láthatta a világ, majd a levezető kört és az ünneplést. A készülődés közben szúrták be az ismétlést, mekkora csata volt négy autó között a hátsó egyenesben.

    Szerencsétlen eset, de nem mindig volt ez így. Az év végén dobogót szerző Sainz szezonját leírja, hogy a bírák „tétlensége” miatt csak utólag mehetett fel csapatával a dobogóra, hiába volt egyértelmű Hamilton büntetése. Így végül nem milliónyi néző szeme láttára, de megünnepelhette első dobogóját.

    Pedig a Liberty több eszközzel is igyekszik kiemelni a középmezőny küzdelmeit.

    A nap versenyzője

    Először 2016-ban a Driver of the Day, vagyis a nap versenyzője szavazást vezették be, hogy a nézők szerint legjobb teljesítményt nyújtó pilóta is kaphasson egy elismerést, az aznapi futamgyőztesen kívül.

    Egy ideig ez működött is, az első nyolc versenyen ötször kapta a „másodosztály” pilótája a címet. Összességében azonban nem ilyen rózsás a helyzet. A 2016-os Ausztrál Nagydíj óta 84-ből mindössze tizennégyszer lett valaki a nap versenyzője úgy, nem a legjobb 3 autó valamelyikét vezette.

    Persze ez inkább egy népszerűségi verseny, nincs sportértéke. Nem meglepetés, ha azt mondom, legtöbbször Max Verstappen kapta ezt a virtuális díjat.

    Többször a nézők trollkodása miatt kellett újraszámoltatni az eredményt. Legelső alkalommal a verseny közben kieső, de hazájában rengeteg embert megmozgató Rio Haryanto lett az előzetes nyertes. Idén Ausztriában pedig az utolsó helyen beérkező Robert Kubicát hirdették ki először „győztesnek”.

    Szerencsére van ellenpélda is, a szurkolók összefogásának köszönhető, hogy utolsó versenyén Fernando Alonsót és Nico Hülkenberget is megszavazták „legjobbnak”.

    Szuvenír a múltból

    Aminek azonban már a bajnokság szempontjából is van egy kis jelentősége, az az idén bevezetett, leggyorsabb körért járó pont. Már az ötvenes években ez része volt a pontrendszernek, de aztán a történelemkönyvek és a statisztikusok csemegéje lett ez a jelenség, és eltűnt a Forma-1 világából.

    Most annyi változtatást hoztak az akkori szabályhoz képest, hogy csak pontszerző helyen beérkező pilóta kaphatja meg a pontot. Így azt, hogy valaki világbajnoki pont tulajdonosa legyen, továbbra is ugyanúgy kell kiérdemelni.

    Az első versenyen, Ausztráliában kisebb versenyfutás indult az utolsó körökben. Utána azonban nem volt nagy jelentősége, a csapatok integrálták ezt is a stratégiába, nem volt külön verseny érte, mint először.

    Ahogy a szezon elején felhívták erre a figyelmet az Alfa Romeónál és a Haasnál is, a pluszpont tényleg a „nagyokat” erősíti, eddig mindannyiszor ők szerezték meg. Csak egyszer fordult elő, hogy más lett a leggyorsabb kör tulajdonosa, Szingapúrban. De mivel Kevin Magnussen a mezőny hátsó felében végzett, aznap nem kapott érte senki sem pontot.

    Netflix – a kicsik hangja, de meddig?

    Az egyetlen újítás, ami eddig működni látszik abban a tekintetben, hogy a kiscsapatokat kiemelje, az nem más, mint a Drive to Survive. Igaz, az első évadnak még nem volt részese a bajnokságért küzdő Mercedes és Ferrari. A dokumentumsorozat így megmutatott néhány folyamatot és küzdelmet, ami különben csak a „háttérben” játszódna le.

    A második évadról még nincs hír, remélhetőleg nem kerül túlsúlyba a két „TV-s újonc”, és minden csapat továbbra is képviseltetheti magát.

    Max Verstappen a Mercedes által szponzorált és elveszített Német Nagydíjra lenne kiváncsi, vélhetőn Charles Leclerc monzai győzelme is képernyőre került majd, én azonban kiemelnék egy csaknem ugyanannyira izgalmas témát a középmezőny világából: a McLaren garázsát az Abu Dhabi Nagydíj utolsó körében.

    Történt ugyanis, hogy Carlos Sainz akkor nyert, Lando Norris pedig akkor vesztett egy világbajnoki pozíciót, az utolsó pillanatban. Ezt azonban legfeljebb csak utólag láthatjuk majd, pár hónapos késéssel, ha egyáltalán sor kerül rá.

  • Könyvajánló: Wéber Gábor új könyve, a Forma-1 elmúlt 20 évéről

    Könyvajánló: Wéber Gábor új könyve, a Forma-1 elmúlt 20 évéről

    A tavalyi karácsonyi könyvpiac legnagyobb sikere Kimi Räikkönen biográfiája volt az autósport rajongóknak, idén ez minden jel szerint Wéber Gáboré lesz. Nem először vág bele ilyen projektbe a jelenkor Forma-1-es hangja, hiszen 9 éve volt már egy szakkönyve, az „Autóverseny – Szakszótár és értelmező szótár – Angol-Magyar / Magyar-Angol„. Ahogy már akkor is, a szándéka egyértelmű volt a szerzőnek. Amit látsz élőben, vagy a televízión keresztül, azt ugyan értsd is már. Nincs ezzel másképp a „Forma-1 a 21. században” sem, mondható némileg folytatásnak is. Valójában pedig a királykategória elmúlt 20 évének a történéseit segít jobban megértetni ez a könyv, többféle perspektívából is.

    Jöttek ugyan még ki az elmúlt negyedévben magyar nyelven autósportos könyvek, akár Forma-1-ről is, részben vagy egészben. Egyiket sem ajánlom, a Gabién kívül. Azt is elmondom, hogy miért. Eleve, egy mai fiatal esetében csoda az, ha könyvet fog a kezébe, mert hát, menőnek nem menő. Lehet, hogy akár a nagyszülők is kicsit félve teszik a karácsonyfa alá, mert már ők sem szeretnének maradinak tűnni. Tegyük fel, az olvasás szeretetével és a formátummal sincs gond, és nyilván az ajándékozottat is érdekli a száguldó cirkusz, vagy a versenyzők életrajza. A mostani könyvpiac választékának a jó részében azonban csalódni fog. Sajnos, javarészt fércművekről beszélhetünk, akár konkrétan internetről összelopkodott tartalommal. Ugyanakkor ma már neves autósportos magyar íróktól se várja el senki, hogy valóban és alaposan utánanéz dolgoknak, és önállóan előad valamit a témakörben…

    Ilyen szempontból ugyanott tartunk, mint a 80-as években a „Forma 1 Mindentudó” vagy a „Forma-1 Magyarországon” könyvek esetében. Jó, hogy voltak, de összeollózottak voltak javarészt, és hemzsegtek a hibáktól. Világosan emlékszem, hogy kisgyerekként mekkora élmény volt eleve az, hogy megkaptam őket, majd pár évvel később, hogy folyamatosan javítgattam őket. Azért is érthetetlen ez a folyamat, mert ma már interneten játszi könnyedséggel hozzáférhetünk hiteles adatokhoz. Akár a hőskorból is, a pre-internet korszakból. Mégis megengedik sokan azt a pofátlanságot maguknak, hogy félretájékoztassák az olvasót, az igénytelenségük, slendriánságuk okán, vagy csak mert a kiadójuk meghajtotta őket, mint Singer a varrógépet, hogy kiadhassanak valamit a karácsonyi könyvpiacra. Mert sajnos, hiába jóindulatú és lelkes a nagyszülő, hogy ő csak jót akart, mégis pokolian rossz könyvet ad adott esetben az unoka kezébe…

    A „Forma-1 a 21. században” esetében azonban erről szó sincs. Szerencsére Gábor komolyan veszi a feladatát, nem csak a tévében, a közösségi médiában, hanem ezen művében is. Kellő alapossággal tér ki a dolgokra az F1 világából, ráadásul fogyaszthatóan.

    A Forma-1 rajongó közönség olyan, hogy szeret kardozni a legapróbb dolgon is, legyen szó csapatról vagy pilótáról, és bizony olykor el lehet tévedni az információrengetegben. Ilyenkor jönnek a források, és erre a könyvre bátran lehet hivatkozni. Nem hibátlan, mert sajnos itt is vannak bőven elütések, volt némi kapkodás. A jó hír az, hogy a mű már utánnyomásnál jár, így könnyen olyan példányt kaphatunk/vásárolhatunk, amely már javítva lett.

    Merre is kalauzolja Darth Wéber a Forma-1 tudásának az erejét használni kínáló padawanjait? Belemélyed az elmúlt 20 év szabályváltozásaiba úgy, hogy még nem fekszi meg a gyomrunkat. Elég pontosan képbe kerülünk, hogy egy mai Forma-1-es autó nagyjából miképp épül fel, részletesen kitérve a főbb elemekre. Megismerkedhetünk a tettek színhelyeivel is, a versenypályákkal, azonban csak szűkítvén a 2019/2020-as szezonokra. Betekintést nyerhetünk abba, hogy mégis milyen pénzből zajlik ez a világméretű buli. Megtudhatjuk, hogy mi a menete pontosan egy átlag Forma-1-es hétvégének.

    Megismerhetjük természetesen az örök vitatémát nyújtó csapatokat és versenyzőket is, szintén jó szűkre szabva. Érthető, hogy itt szűkre lett szabva a tartalom, ahogy szokta Adrian Newey is a kasznit a motor köré, mert ha mindenkit bemutat, akkor lexikonsorozatról kellene beszélnünk. Végül, de nem utolsósorban a királykategóriában dolgozó magyarok is kaptak egy külön fejezetet, ami kifejezetten örömteli, és hiteles is lett. Talán egyedül itt volt némi hiányérzetem, mert lettek volna még alanyok, akik megszólalhattak volna, a Forma-1 más szakterületéről is, ahol élik a pörgős mindennapjaikat. Persze lehet, hogy ezzel most lelőttem a poént, mert ez már egy újabb könyvben lenne keresendő…

    Mindent egybevéve, még a bosszantó elírások ellenére is az utóbbi évek egyik legjobb magyar nyelven íródott könyvéről beszélhetünk, olyasvalakitől aki legalább személyesen is járt már a paddockban, és érti is, hogy mi zajlik ott, sőt kicsit a függöny mögé is mer nézni pont annyira, hogy az ne fájjon senkinek. Mindezt pedig átadja, 254 oldalon, remek képanyaggal kiegészítve. Ráadásul most a -> szerző oldalán 20% kedvezménnyel <- is elérhető, így még a Jézuska pont időben meghozhatja.

  • Michelisz Norbi bajnokként tért haza tegnap!

    Michelisz Norbi bajnokként tért haza tegnap!

    Hazaérkezett tegnap délelőtt a frissen WTCR bajnokká koronázott Michelisz Norbert. Hatalmas tömeg gyűlt össze az OMV által sebtében megszervezett reptéri fogadón, és láthatóan fél Hímesháza is elkéredzkedett/szabit vett ki/beteget jelentett a munkahelyén. 😀

    Az eredeti kupa kicsinyített mása is vele volt, természetesen, és mindenkihez volt egy-egy jó szava Norbinak, miközben lélekben már arra készült, hogy karácsony előtt még letudja a médiakötelezettségeit, hogy az ünnepek után újult erővel vethesse bele magát a felkészülési időszakra, a 2020-as szezonra.

    Fotók: Magyar Gábor
    © A képek felhasználása, újraközlése a fotós engedélye nélkül tilos!