Kategória: Extra

  • F1-es „dupla nagydíjak”: országok egymás utáni futamai

    F1-es „dupla nagydíjak”: országok egymás utáni futamai

    Az új versenynaptárral az F1 hivatalosan is megrendezi az első dupla nagydíját. Ugyan egy pálya sem rendezett még két futamot, de pár ország már igen.

    Nemcsak a zártkapus versenyek, de a dupla fordulók is a 2020-as év kényszerű újdonságai közé tartoznak. A szervezők rendszerint igyekeznek elkerülni, hogy két futam ugyanabban az időszakban és ugyanabban a régióban legyen az érdekellentétek és a jegyeladások miatt.

    Most azonban az utazási nehézségek, az idő rövidsége és a nézők távolmaradása lehetővé és szükségessé tette azt, hogy egy ország egymás után két versenyt is rendezzen.

    Eddig ez az F1 70 éve alatt mindössze ötször fordult elő, Európában pedig csak egyszer.

    1957, ?? Pescara és Olasz Nagydíj

    Az első duplázás, az olaszoknál, akik a legtöbb nagydíjat rendezték. Az 50-es években az olaszok voltak a csúcson, már ami a márkákat illeti. Így talán nem volt kérdés, hogy az elmaradó futamok miatt Olaszország rendezhet majd futamot.

    1980-81, ?? USA és Nyugat-Amerikai Nagydíj

    Technikailag talán ez az alkalom nem is számít bele a listába, hiszen egy szezonzáró és a szezonnyitó versenyről van szó, több hónap eltéréssel. Mégis, ha úgy vesszük, két egymás utáni F1-es világbajnoki futamról van szó az „Államok” két oldaláról.

    1984, ?? Detroit és Dallas Nagydíj

    ’83-ban három futamot is rendeztek az Egyesült Államokban, azonban pont akkor nem egymás után, hanem a szezon egészére elosztva. Egy évvel később viszont úgy esett, hogy a „csak” két amerikai verseny egymást követte.

    1995, ?? Pacific és Japán Nagydíj

    Bár eredetileg a ’94-es esethez hasonlóan tavasszal került volna sor a második Pacific, tehát Csendes-óceáni Nagydíjra. Egy földrengés miatt azonban a futam átkerült egy őszi időpontra, amikor a száguldó cirkusznak egyébként is Japánban volt jelenése. Mint utólag kiderült, a nehezen megközelíthető helyszínnek ez volt az utolsó jelenése a Forma-1-ben.

    1995-96, ?? Ausztrál Nagydíj

    Az egyetlen a listában, amely esetnél a két nagydíjnak ugyanaz a neve. A déli félteke adta lehetőségek miatt az Ausztrál Nagydíjat vagy – európai évszakok szerint – kora tavasszal, vagy késő ősszel lehet megtartani. A verseny pedig Adelaide-ből való átköltözésével dátumot is váltott.

    A nagydíjak anomáliái természetesen itt nem érnek véget. Sőt, lehet, hogy Stájer és 70. Évfordulós Nagydíjak után ez a lista év végére megduplázódik…

  • A Stájer Nagydíj elődjei: versenyek, amiket nem országokról neveztek el

    A Stájer Nagydíj elődjei: versenyek, amiket nem országokról neveztek el

    Az új versenynaptárban két olyan futam is szerepel, ami nem szokványos nevet kapott: a Stájer Nagydíj és a 70. Évforduló Nagydíja. Most visszatekintünk a hasonló esetekre.

    ?? Pescara Nagydíj, 1957

    Az első alkalom, amikor egy ország két nagydíjat rendezett egy évben. A szuezi válság miatt lemondták a Belga és a Holland Nagydíjat is, így a sorozat szervezői az akkor nagy múlttal rendelkező országúti versenyt, a Coppa Acerbót léptették elő világbajnoki rangra. Ráadásul majdnem hosszával ez a helyszín lett a valaha volt leghosszabb, a Nürburgring Norschleifét is megelőzve!

    ?? Nyugat-Amerikai Nagydíj, Long Beach, 1976-83

    Az utcai pálya mai napig rendez versenyeket, de már évtizedek óta nem a királykategóriát, hanem az IndyCart látja vendégül. Ez volt az F1 számtalan hódítási kísérletei közül az egyik, de hiába Long Beach, akkor nem sikerült megmaradnia Amerikában.

    ?? Caesars Palace Nagydíj, Las Vegas, 1981-82

    A magyarul csak Las Vegas Nagydíjként emlegetett versenyt kétszer rendezték meg a Caesars Palace hotel parkolójában. A legméltatlanabb versenyhelyszínnek titulált pálya csak Watkins Glen pénzügyi nehézségei miatt kaphatott helyet a naptárban, és nem is maradt benne sokáig.

    ?? Dallas Nagydíj, 1984

    Mindössze egyszer, rekkenő hőségben került sor a futamra. A pálya alkalmasságát sokat megkérdőjelezték, de végül elrajtolt a mezőny. A verseny talán legérdekesebb története, hogy az akkor még kezdőnek számító Senna az egyik betontömb mindössze 2 mm-es elmozdulása miatt esett ki…

    ?? Detroit Nagydíj, 1982-88

    1982-ben három versenyt is rendeztek az USA-ban. Ez pedig máig egyedülálló. Abban az évben csatlakozott Detroit a Forma-1-hez, az amerikai autóipar Mekkája. A pálya a nehézsége miatt hamar kivívta a versenyzők elismerését. Érdekesség, hogy a mezőny fele sosem fejezte be az itteni futamokat.

    ?? Európa Nagydíj, 1983-2016 (nem folytonos)

    Talán ez a legismertebb példa a listában szereplők közül. Előtte csak úgy odaadták az Európa Nagydíj címét valamelyik versenynek – többek között az 1950-es Brit Nagydíjnak is – 1983-ban azonban a New Yorkba tervezett forduló nem valósult meg, így a páros években Brit Nagydíjat rendező Brands Hatch ugrott be jutott versenylehetőséghez, megalapítva a független Európa Nagydíj gyakorlatát.

    Számos jeles esemény kötődik a versenyekhez, például ’84-ben az új Nürburgring bemutatkozása az akkor elő bajnokok betétfutamával, ’85-ben Mansell első győzelme hazai pályán, ’93-ban Senna „isteni köre” Doningtonból, vagy a ’97-es „jerezi ütközet”.

    ?? Pacific Nagydíj, Okayama, 1994-95

    Az Autopolis ’93-as sikertelen kísérletét követően – aminek a doningtoni versenyt köszönthetjük – a következő évben mégis lett Japánnak második futama. Igaz, nem sokáig, hiszen ’95-ben egy földrengés miatt az év végére került át a verseny, mielőtt végleg búcsút mondott az F1-nek.

    ?? Abu Dhabi Nagydíj, 2009-

    Nem feltétlenül gondolná az ember, mégis igaz. Az Egyesült Arab Emírségek fővárosa – és hét emírsége közül a legnagyobb és leggazdagabb – ugyanazt a nevet viseli, ami azonban nem egyezik az Egyesült Nemzetek szerinti országnévvel. Ugyan minden emirátusnak, így Abu Dhabinak is külön teljhatalmú uralkodója van, nem számítanak külön országnak.

    Valószínűleg a Stájer Nagydíj és a 70. Évforduló Nagydíja egy év után eltűnik a süllyesztőben, de eközben az egyik futamot hivatalosan Mexikóvárosi Nagydíjra nevezik át…

  • Íme a Forma-1 „állatkertje”, avagy régi és új pilóták becenevei!

    Íme a Forma-1 „állatkertje”, avagy régi és új pilóták becenevei!

    Listát készítettünk azon Forma-1-es versenyzőkről, akik valamilyen állatról kapták a becenevüket. Ez bizony nem mindennapi lista!

    Az évek során a Forma-1-ben ilyen, vagy olyan okból, a pilótáknak különböző kifejezések ragadtak a nevéhez. Talán a legérdekesebbek ezek közül is az állatos becenevek. Íme a lista a legismertebbekről.

    ?? José Froilán González, a Pampák Bikája & ?? Carlos Reutemann, a Bika (El Lole)

    A pampák, vagyis az argentin rónák szülötte agresszív vezetési stílusa miatt kapta az elnevezést. Később honfitársát, Carlos Reutemannt az „El Lole” vagyis Bika megnevezéssel illették.

    ?? Piero Taruffi, az Ezüst Róka (El Zorro Plateado)

    Korán őszült, és – bár valószínűleg véletlen egybeesés – egy ideig a Mercedes, tehát az Ezüst Nyilak gyári pilótája is volt.

    ?? Mike Hawthorn, a Pillangó (le Papillon)

    Az 50-es években a különböző vezetési stílusok között látványos eltérés volt. A nyújtott karos technika egyik legjelesebb képviselője volt Hawthorn, akit a legelegánsabbnak tartottak e téren.

    ?? Dennis Hulme, a Medve & ?? Jody Scheckter, a Medvebocs

    Két nagyhajú versenyző – igaz, Hulme pályafutása végén már kopaszodott -, akik nem éppen atletikus testalkatukról voltak híresek. Ráadásul mindketten a déli féltekéről származnak.

    ?? Chris Amon, a Kedves Kiwi (Kind Kiwi)

    Bár a kiwi szó ugyanúgy vonatkozhat egy új-zélandi emberre, mint a gyümölcsre vagy a madárfajtára, a móka kedvéért Chris Amont is belevettük a listába. Rendkívül szerencsétlen pilóta volt, sokan a legjobbnak tartják, aki nem nyert futamot.

    ?? Fittipaldi testvérek

    Míg a nagytestvér, Wilson Tigrao, azaz Tigris néven volt ismert, addig a „kis” Emerson megmaradt Egérkének (avagy anyanyelvén Rato), legalábbis odahaza Brazíliában.

    ?? Niki Lauda, a (Szuper)patkány

    Még egy rágcsáló, Laudának nagy fogai okozták a gúnynevet. Ez azonban csak egy volt az osztrák becenevei közül, a franciák a „l’Ordinateur” vagyis Számítógép nevet aggatták rá.

    ?? Vittorio Brambilla, a Monzai Gorilla

    Sokan ütközéseik miatt kaptak becenevet, így járt a többek között erős kézszorítással rendelkező Brambilla is. Egyetlen győzelmét is úgy szerezte, hogy a kockás zászló után nem jutott el az első kanyarig megpördülés nélkül.

    ?? Nigel Mansell, az Oroszlán (Il Leone)

    Amikor a Ferrarihoz érkezett, robusztus vezetési stílusa, és Anglia címerállata után kapta Mansell a tifositól ezt a becenevet. Eközben nálunk lovat kapott…

    ?? Daniel Riccardo, a Méhészborz (Honey Badger)

    2014-ben három győzelmet is sikerült kicsempésznie a Mercedes odújából, így kapta Ricciardo a Mézesborz elnevezést. Hírnevét azóta sem cáfolta meg, többször győzött rendhagyó futamon.

  • Végre Russell révén egy Mercedes-junior az anyacsapathoz kerül?

    Végre Russell révén egy Mercedes-junior az anyacsapathoz kerül?

    Míg a riválisok frissebb és frissebb tehetségekhez nyúlnak, addig a Mercedes az elmúlt hét évben egyszer cserélt, akkor is kényszerből…

    A Red Bullnál mindig akad egy-egy feltörekvő tehetség, a Ferrarihoz most érkezik majd meg egy új generáció, a Renault pedig szeretné junior versenyzőit mihamarabb a királykategóriában tudni.

    Ehhez képest a Mercedes háza táján csönd van. A hibrid érában több fiatal versenyzőjük is eljutott a Forma-1-be, de a stuttgartiak gyári csapatának ülését végül egyik sem kapta meg. A Nico Rosberg visszavonulásával megüresedett helyet végül a Williams pilótája töltötte be a Mercedes saját nevelésű tehetségei helyett.

    Érthető, hogy az utóbbi években bajnoki címeket halmozó, nyertes alakulat nem változtatna az összeállításán. Inkább a Ferrari és a Red Bull volt lépéskényszerben, hogy föl tudjon zárkózni a bajnokokhoz, ezért ők kockáztattak többet a fiatalokkal.

    Eddig jól működött a stabilitás pilótafronton, de ennek a feltörekvő tehetségek látták kárát. Pascal Wehrlein és Esteban Ocon is kikerült a Forma-1-ből azt követően, hogy egy Mercedes pártfogása révén mutatkozhattak be.

    Wehrlein előbb a Ferrari szimulátorpilótája lett, aztán átnyergelt a Formula E-re, ahol a Mahindra színeiben versenyez.

    Ocon ezzel szemben idén visszatérhet a mezőnybe, de ez mindössze annak köszönhető, hogy egyedülálló módon a Renault programjához is tartozott.

    A következő „áldozat” George Russell lehet, aki első pár évét a mezőny végén kullogó Williamsnél kénytelen letölteni. Jelenleg 2021 végéig szól a közös szerződésük, de amennyiben a csillagosok igény tartanak rá, a grove-i csapat nem állná útját.

    Most, hogy egyik jelenlegi mercedeses pilótának sincs szerződése, a fiatal britet már összeboronálták a címvédőnél kínálkozó lehetőséggel. Már számos alkalommal tesztelt a németeknél, így már jól ismeri a csapatot.

  • Futamajánló 2.0: még 10 régi F1-es futam unaloműzés ellen!

    Futamajánló 2.0: még 10 régi F1-es futam unaloműzés ellen!

    Az előző futamajánlót követően ismét hozunk nektek egy adag régi F1-es versenyt, ami segíthet átvészelni az ingerszegény időszakot.

    Most olyan helyszínekről igyekeztünk egy adagot összeválogatni nektek, amik jelenleg nem szerepelnek a királykategória idei versenynaptárában.

    Akad néhány kivétel (Interlagos, Montreal és Silverstone), főleg az elmúlt néhány évből, de azokat is érdemes megnézni, mindegyikben akad egy-egy fordulat.

    2000, ?? Német Nagydíj, Hockenheimring

    A régi Hockenheimring, de az ezredforduló autóival. Olyan átlagsebesség, amit ma már csak Monzában láthatunk. És nem mellesleg az időjárás is megkavarta a papírformát…

    2001, ?? Maláj Nagydíj, Sepang

    Ez volt az első verseny, amit az F1 a publikum részére bocsátott az interneten, még az utolsó Maláj Nagydíj tiszteletére. A „monszun káosz” néven emlegetett futam volt, ami hírhedtté tette ezt a versenyhelyszínt.

    2003, ?? Brazil Nagydíj, Interlagos

    Az utolsó alkalom, amikor a Brazil Nagydíj még a szezon elején volt. Az eső akkor káoszt okozott, hogy nem azt kiáltották ki győztesnek, aki a leggyorsabb volt. Ráadásul Alonso úgy lett harmadik, hogy épp a kórház felé tartott…

    2004, ?? USA Nagydíj, Indianapolis

    „Ott van a pontocskánk!” – hangzott el Palik László szájából a mondat. Egy nap, amit a magyar motorsport rajongók nehezen felejtenek el. Persze nemzetközi szempontból nem ez volt a nap híre, hanem a Michelin gumik és az indianapolisi döntött kanyar kapcsolata.

    2004, ?? Francia Nagydíj, Magny-Cours

    A Renault Trulli Monacói győzelme után a Renault nagyon készült hazai versenyére, Alonso a pole pozíciót is megszerezte. Azonban a 2004-es Ferrari Schumacherrel a volánnál addig szinte megállíthatatlannak bizonyult. Most is olyan dologgal készültek, amire senki sem számított…

    2007, ?? Japán Nagydíj, Fuji Speedway

    A száguldó cirkusz 30 év elteltével tért vissza a szent hegy tövébe, nem is akárhogyan! A Toyota elcsaklizta a Honda tulajdonában álló Suzukától a Japán Nagydíj rendezési jogát. A McLarenek és Räikkönen közötti kiélezett bajnoki küzdelem a végéhez közeledett. A ’76-os körülmények viszont visszatértek a Fuji pályára, ezzel felborítva a papírformát.

    2012, ?? Maláj Nagydíj, Sepang

    A McLaren és Red Bull által dominált időmérők után nem látszott úgy, hogy bárki más is a győzelemért küzdhet. Akkor azonban Sepangban megint eleredt az eső, és megjelent a színen egy fiatal mexikói…

    2012, ?? Kanadai Nagydíj, Montréal

    A 2010-es évek elején mindig nagy hatással volt a versenyekre a gumikopás, ez a kanadai hőségben pedig fokozottan igaz volt. Az egy és két kiállás is benne volt a levegőben, addig pedig az év első hat versenyén hat különböző győztes született, a kiszámíthatatlanság tehát borítékolható volt. És jött a hetedik futam…

    2013, ?? Brit Nagydíj, Silverstone

    A gumik voltak a főszerepben ennél a versenynél is. Az időmérőkön jól szereplő Mercedesek rendszerint eltűntek a mezőny sűrűjében az első néhány kört követően, egy magán teszt azonban megoldani látszott a problémákat. A Pirelli fejfájásai azonban még csak ezután kezdődtek…

    2016, ?? Maláj Nagydíj, Sepang

    Daniel Ricciardo a csapat hibája miatt lett csak második a Monacói Nagydíjon, ám ígérkezett, még vissza fog térni a dobogó tetejére. Sőt, akkor megint elő fog kerülni a shoey is. Rosberg eközben némi előnnyel rendelkezett Hamiltonnal szemben a bajnokságban. Így érkezett a mezőny Malajziába, egy nagydíjra, amit 2000 óta először ismét a szezon végén rendeztek meg.

    Reméljük ezzel is segítünk az unaloműzésben, mindenkinek kitartást! A Forma-1 archívumához való egy hónapos ingyenes hozzáférést itt lehet igénybe venni.

  • Ferrari Akadémia: Mick Schumacher kollégái és egyben vetélytársai

    Ferrari Akadémia: Mick Schumacher kollégái és egyben vetélytársai

    Sokan vannak, akik ugyanarra a helyre pályáznak, mint Mick Schumacher. Hacsak nem nyújt valami rendkívülit, veszélyben az F1-es álma.

    Nem véletlenül figyelmeztette Johnny Herbert az ifjú németet. Vele egy szinten áll két olyan ferraris pilóta is, akiknek már megvan a szükséges pontjuk ahhoz, hogy debütálhassanak a Forma-1-ben. Ha a következő szezonban nem tud teljesíteni, lesz más, aki lecsapjon a lehetőségre.

    A tapasztabbak: ?? Callum Ilott és ?? Giuliano Alesi

    A két versenyző közül még egyikük sem nyert semmilyen bajnokságot, mégis a Ferrari támogatásának köszönhetően eljutottak a Formula 2-ig. Nem volt zökkenőmentes az útjuk, Ilott az F3-as Európa-bajnokságban ragadt ott három évig, míg az ifjabb Alesi a GP3-ban töltött el ugyanennyi időt. A páros tavaly debütált az F2-ben, és igaz, csak a 11. és 15. helyet tudták megszerezni a bajnokságban, szemben Schumacher 12. helyével. Idén mindketten új csapatnál mutathatják majd meg tudásukat.

    F2-es újoncok: ?? Robert Schwartzman és ?? Marcus Armstrong

    A tavalyi Formula 3 arany- és ezüstérmese az elmúlt pár évben egymást kergetve jutottak keresztül a kisebb kategóriákon, és bár általában picit Shwartzman volt előrébb, Armstrong több tengerentúli sorozattal a háta mögött nagyobb tapasztalatra tett szert. Ezzel licenszpontok tekintetében utol is érte orosz kollégáját, igaz, nincs félnivalójuk, mindketten bőségesen eleget gyűjtöttek már. Shwartzman jövőre Mick Schumacher csapattársa lesz, ez jó összehasonlításra ad majd lehetőséget kettejük között.

    Szintén nagy névvel: ?? Enzo Fittipaldi és ?? Arthur Leclerc

    Már a Ferrari akadémiáján sem csak Mick Schumachernek vannak versenyző rokonai. Emerson unokája, Enzo Fittipaldi egy évvel Armstrong után nyerte meg az olasz F4-es bajnokságot, és lett harmadik a németeknél, most az F3-re készül. Arthur Leclerc idén télen csatlakozott az olaszokhoz, német F4-es harmadik helyét követően. A virtuális pályán már csatázott bátyjával, a valóságban még a Formula Regional Európai Bajnokság mezőnyét erősíti.

    Még feltörekvőben: ?? Gianluca Petecof

    Szintén ebben bajnokságban indul majd a brazil Gianluca Petecof. Tavaly F4-es szinten egy bajnoki 2. és egy 5. helyett szerzett az olasz, illetve a német sorozatban, mindkétszer a Red Bull reménysége, Dennis Hauger mögött.

    Az utóbbi időben felerősödtek a pletykák Vettel Ferraritól való távozásáról, így kérdéses, ki léphet a helyébe. Sainz, Ricciado, de még Perez nevét is emlegetik, hogy kiköthetnek a Scuderiánál, amennyiben Giovinazzit nem léptetik előre az Alfa Romeótól.

    Akár így, akár Räikkönen esetleges visszavonulásával – idén jár le a szerződése – felszabadulhat hely a svájciaknál, erre pedig jó eséllyel pályázhatnak Ferrari juniorjai. Az időzítés tehát megfelelő lehet, hogy hamarosan új pilóta debütáljon a Forma-1-ben.

  • 10+1 futam karantén idejére az F1 archívumából, ezt érdemes visszanézni!

    10+1 futam karantén idejére az F1 archívumából, ezt érdemes visszanézni!

    Az F1 hivatalos streamelési szolgáltatása, az F1TV egyhónapos ingyenes hozzáférést biztosít a féltve őrzött archívumhoz. Ebből válogattunk.

    Aki látta, emlékszik rá. Vagy mégsem teljesen? A bajnokság sorsát utolsó pillanatban eldöntő drámai képek megmaradnak az ember fejében, de az odáig elvezető út nem mindenképpen.

    Igyekeztünk olyan versenyeket kiemelni a Forma-1 archívumából, amiket a jelenleg autósportot követők nagy része már láthatott. A bajnoki finálékat mellőztük, az itt felsorolt futamokat nem közvetlenül a bajnokságért folytatott harc tette izgalmassá.

    2005, ?? San Marinói Nagydíj, Imola

    Egy új éra kezdődött, ez teljesen nyilvánvaló volt. Az első három futamot a Renault nyerte, a McLaren és a Ferrari sehol nem volt a bajnokságban, Jarno Trulli pedig szárnyalt a Toyotával. Volt mit bizonyítani a tifosi előtt. Schumacher összeszedte magát talján földön, hogy megmérkőzzön a trónbitorló Alonsóval. A többi meg már történelem…

    2005, ?? Japán Nagydíj, Suzuka

    John Watson tartja a rekordot, hiszen az 1983-as Nyugat-Amerikai Nagydíjon 22. helyről tudott győzni (azt a futamot egy egyórás összefoglaló formájában lehet megtekinteni). Amit 2005-ben Kimi Räikkönen vitt véghez Japánban, megközelítette ezt. A bajnokság már előző futamon eldőlt Alonso javára, így „tét nélküli” volt ez a verseny. A felszabadultság viszont lehet, pont jót tett a jégembernek…

    2006, ?? Magyar Nagydíj, Hungaroring

    Ezt a versenyt talán nem is kell senkinek bemutatni. 20 év után leesett az eső a Hungaroringen, ráadásul akkor, amikor a két bajnokaspiránst hátrasorolták. A felkavarodott mezőny pedig mindig izgalmas futamot ígér, és így is lett.

    2007, ?? Európa Nagydíj, Nürburgring

    Imola után egy másik olyan pálya, ami már régen szerepel a száguldó cirkuszban. Legendás történetét a modern kor is erősíti. A Ferrari és McLaren párharca közepette az eső kavarta fel a kedélyeket, ami az első körre érkezett meg a pályára, nem is kis intenzitással. Akkor jött egy kis narancssárga autó, és debütáló pilóta ideje…

    2008, ?? Kanadai Nagydíj, Montréal

    Számtalanszor visszajátszott történet. Egy mellékszereplő jutott a mélyből a csúcsra, míg mások mennyből a pokolba estek le. Mindenképpen helye van itt, már csak a lengyel-magyar barátság miatt is.

    2008, ?? Belga Nagydíj, Spa-Francorchamps

    Ritkán látni ma már igazán esős versenyeket, főleg olyat, ami elejétől végéig megőrzi a vizes jellegét. Általában safety carral, vagy futammegszakítással mennek elébe a hasonló szituációknak. A másik, amivel ez a futam bír, és a mai Forma-1-ből sokszor hiányzik, az pedig a futamgyőzelemért folytatott kiélezett harc. Igazi gyöngyszem, bár végül a futam sorsa a zöld asztal mögött dőlt el.

    2010, ?? Koreai Nagydíj, Yeongam

    Új pálya, amit csak röviddel a versenyhétvége előtt fejeztek be, botrányos aszfalt, mindenkinek ismeretlen helyszín. A verseny napjára ráadásul még eső is nehezítette a csapatok dolgát, így még jobban kiegyenlítődtek az esélyek. A startot eltolták, és a mezőny 17 kört (!) tett meg a safety car mögött, mielőtt élesben is versenyezhettek. A lassú tempó és felhős idő ráadásul azt is jelentette, hogy sötétben fejezték be a futamot.

    2011, ?? Kanadai Nagydíj, Montréal

    A leghosszabb nagydíj. Ismét eső, balesetek, és safety car. Több órán keresztül tartó megszakítás. Kell még bármit is hozzátenni?

    2012, ?? Európa Nagydíj, Valencia

    A szezon, amikor az első hét versenyen hét különböző pilóta tudott nyerni. És amikor a kiscsapatok is folyamatosan odaérhettek a dobogóra, hiába volt több nagycsapat. Ez volt a nyolcadik futam, egy olyan utcai pályán, ami eddig nem szolgált sok izgalommal. Akkor viszont minden összejött. És nem csak azért, mert ez volt Maldonado és Grosjean első közös szezonja…

    2014, ?? Magyar Nagydíj, Hungaroring

    A Mercedes dominanciájához nem férhetett kétség, ám Hamilton autója tüzet fogott az időmérő alatt, így csak a boxutcából rajtolhatott. A verseny előtti eső – megkavarva a kártyákat – azonban lehetőséget biztosított neki a felzárkózásra. Azonban a lesi puskások is résen voltak…

    2017, ?? Azerbajdzsáni Nagydíj, Baku

    Ez már nem is volt olyan régen, talán senki sem felejtette el, ezt a versenyt érdemes visszanézni. Rosberg visszavonulása után Bottas került az élmezőnybe, és igyekezett bebiztosítani helyét a Mercedesnél. Míg a Red Bull és a McLaren is motorgondokkal küzdött, addig a két Force India, Perez és Ocon egymással kakaskodtak.

    Reméljük, sikerült ötletet adnunk, mi legyen a délutáni-esti program az elkövetkező napokban! Ha meghoztuk hozzá a kedveteket, itt tudtok kuponkódot igényelni hozzá.

  • Összeszedtük, melyik európai pályák rendezhetnének Forma-1-et!

    Összeszedtük, melyik európai pályák rendezhetnének Forma-1-et!

    A Forma-1 a jövő héten hozathatja nyilvánosságra az új menetrendjét. Lássuk melyik helyszínek segíthetik ki a bajba jutott bajnokságot.

    Mivel az eredeti 2020-as versenynaptár mélyütés szenvedett, az F1 kénytelen alternatív megoldások után nézni. Eddig a dupla futamok és a fordított menetirány merült fel megoldásként. Előbbit a Red Bull Ring és Silverstone is támogatja, míg utóbbinál a pályák különböző adottságai miatt eltérő a fogadtatás, Barcelona már jelezte is, ők nem alkalmasak ilyesmire.

    Egy biztos, amennyiben újraindul a szezon, az F1-nek futamokra lesz szüksége. Mivel még nem tudni, hova utazhatnak el a csapatok, körbenéztünk, mely európai pályák rendelkeznek az FIA – Forma-1-es futam rendezésére feljogosító – Grade 1 besorolásával.

    Esély a Német Nagydíj visszatérésére

    Idén a magas jogdíjak, és a szurkolók hiánya miatt került ki a naptárból a gazdag történelmi múltra visszatekintő verseny. Ha azonban az FOM hajlandó enyhíteni a versenyrendezés feltételein, esetleg a zártkapus megoldás mellett dönt, akkor Hockenheim, esetleg feltételeknek még mindig megfelelő Nürburgring jó alternatíva lehet.

    Mozgolódás Portugáliában

    Az FIA nemrég végzett vizsgálata alapján mind Portimao, mind Estoril rendelkezik a szükséges minősítéssel. Estoril a Portugál Nagydíj legutóbbi helyszíne, míg Portimaóban később teszteken bőgtek fel F1-es masinák. Bár az időzítés igen, de a megközelíthetőség nem a legjobb, ugyanis vagy Spanyolországon keresztül, vagy tengeren át vezet az út Portugáliába.

    Monza trónfosztása helyett mégis jöhet San Marino?

    Két pálya, eltérő F1-es múlttal. Imola és Mugello is jelezte már, hogy szívesen vendégül látnák az F1-es mezőnyt. Előbbi legendás és szomorú történéseknek volt színtere, míg utóbbi a Ferrari tulajdonában van. A San Marinói Nagydíj 2007-ben az FIA „egy ország, egy verseny” szabálya miatt került ki a vérkeringésből, azóta viszont komoly ráncfelvarráson esett át. Mugello eddig ugyan nem rendezett Nagydíjat (tesztet igen), de a MotoGP-t már többször vendégül látta.

    Barcelona alatt így is rezeg a léc, itt váltás következhet

    Idén éppen, de megmenekül a Spanyol Nagydíj, a szervezők pedig nem tervezik elherdálni a lehetőséget. A barcelonai pályát sok kritika érte az elmúlt években, így talán Jerez léphet közbe, az andalúzok ugyanis már tárgyalásokat folytatnak a Forma-1 vezetőségével. Az országban ezenkívül még egy pálya, a WTCR-ben debütáló Motorland Alcaniz (Aragón) rendelkezik a legmagasabb minősítéssel.

    Magny-Cours reménye még mindig él

    Amikor visszatért a Francia Nagydíj, sokan kritizálták a döntéshozókat, miért egy unalmas pályára vitték az F1-gyet. Kimi Räikkönen egyenesen a Nevers közelében lévő pályát emlegette, mint izgalmas helyszín. Most, hogy Európában érdemes majd helyszíneket pótolni, Villeneuve Imola mellett Magny-Cours nevét is megemlítette.

    Amennyiben elindul a szezon, a csapatoknak az időhiányt is figyelembe kell majd venniük, pár hónap alatt kell sok futamra sort keríteni. Ha kevesebb a helyszínek közötti távolság, talán könnyebben meg lehet ezt oldani. Az FIA szabályai szerint azonban csak az a sorozat számít világbajnokságnak, amit legalább 8 verseny alkot, legalább 3 kontinensen.

  • Ki lehet majd bikás újonc? Íme a Red Bull-létra!

    Ki lehet majd bikás újonc? Íme a Red Bull-létra!

    A múltkori kitekintés után nézzük, mi a helyzet a legnagyobb junior programban, íme a Red Bull Junior Team!

    Amikor a juniorokról beszélünk, Helmut Markót és a Red Bullt nem lehet figyelmen kívül hagyni. Az első és leghatékonyabban működő akadémia az övék. Egy bajnok, három futamgyőztes, és hat dobogós eddig a mérlegük.

    Marko híres kegyelmet nem ismerő stílusáról, így talán nem meglepetés az, hogy kevesen érik el a királykategóriát. Az utóbbi évben Lucas Auer (Gerhard Berger unokaöccse) és Dan Ticktum is elhagyni kényszerült a bikásokat.

    A kialakult hiányt téli igazolásokkal pótolták, a visszavett, és Super Formulába átirányított Sette Camarán kívül a néhai Force India protezsáltja, Jehan Daruvala; és az e-sportok világából érkező, de már bajnokságokat nyerő Igor Fraga lett tagja a Red Bull akadémiájának.

    Most hogyan néz ki az istálló háza-tája:

    F1-es szereppel: ?? Sébastien Buemi és ?? Sérgio Sette Camara

    Svájc eddig utolsó F1-es pilótáját (Grosjean ugyan Genfben született, de francia színekben indul) továbbra is a Red Bull hivatalos tartalék- és tesztpilótájaként nevezték meg, immáron tizedik éve.

    Brazil kollégája idén kapta ezt a szerepet, bár Buemihez hasonlóan ő is kettős versenyprogramot tervezett be magának.

    Közel, de még nem eléggé: ?? Jüri Vips, ?? Yuki Tsunoda és ?? Jehan Daruvala

    Az itt szereplők már vezethetnének F1-es autót, rendelkeznek a szabadedzéseken való részvételre jogosító 25 licenszponttal, de még nem tagjai egyik csapat keretének sem.

    Jüri Vips tavaly 4. lett a Formula 3-ban, majd év végétől átnyergelt ő is a Super Formulára, így egy lépcsőfok kihagyásával igyekszik elérni a hőn áhított célt.

    Yuki Tsunoda, ez nem titok, a Honda támogatásával landolt a Red Bullnál. Japán F4-es bajnoki címe után, tavaly az F3-ban kilencedik lett egy győzelemmel és három dobogóval. Ezután került fel az F2-be.

    Jehan Daruvala, még a Force India tehetségvadászatából kerül nemzetközi porondra. A csapat átalakulásával azonban most úgy tűnik, az F3 tavalyi bronzérmese az energiaitalosoknál találhat új otthonra.

    F3: ?? Liam Lawson, ?? Dennis Hauger, ?? Jack Doohan és ?? Igor Fraga

    Mindannyian F3-as versenyzők, és mindannyian a motorsport bölcsőjének számító Nyugat-Európán kívülről. A Red Bull tényleg kivetette rájuk a hálóját.

    Liam Lawson 2018-ban jött át Európába versenyezni. Tavaly nem alkotott nagyot az F3-ban, de a csapatváltás talán segít neki, hogy előreléphessen majd. Eddig Európán kívüli téli versenyeken szorgalmasan gyűjtötte a licenszpontokat.

    Dennis Hauger lenne az első norvég F1-es, és ehhez megfelelően is teljesít. F4-es szinten eddig a briteknél negyedik, a németeknél második, az olaszoknál pedig első lett. Marko is jó véleménnyel van róla.

    Jack Doohan (a motorversenyző Mick fia) az ázsiai F3-as bajnokság második helyével érkezik majd meg Európába.

    Igor Fraga az FIA által támogatott Gran Turismo, és a McLaren által szervezett virtuális bajnokságok megnyerése után kapott lehetőséget, hogy a való életben is volán mögé ülhessen, de az F1-es e-bajnokság döntőjében is megfordult.

    Jelenleg ők vannak, akik a Forma-1 valamelyik nevelőszériájába kerültek, úgy tűnik, most minden lépcsőfokon vannak többen is. Hogy lehetőségük lesz-e az F1-ben, az még attól is függ, lesz-e üres ülés. De ha nem is, érdemes odafigyelni rájuk, ha esetleg feltűnnek egy másik sorozatban.

  • 5+7 Forma-1-es ajánlott olvasmány, az elmúlt 10 évből

    5+7 Forma-1-es ajánlott olvasmány, az elmúlt 10 évből

    Ezt az összeállítást először még januárban tettük közzé, azzal a felkiáltással, hogy legyen mivel elütnötök az időt a márciusi szezonkezdésig.

    Közben azonban kaptunk a nyakunkba egy világjárványt, F1-es szezon még a fasorba’ sincs, ráadásul a legtöbb ember otthon van házi karanténban. Így az olvasmánylista talán még aktuálisabb, mint januárban volt.

    5 könyvet ajánlunk nektek, magyar és/vagy angol nyelven (az angol nyelvűek Amazonról beszerezhetőek), az elmúlt évtizedből. Biztos sokan vannak köztetek, akik olvasták is már őket, de aki nem, az is biztosan hallott róluk.

    Olyan 5 könyv ez, melyeket magunk is olvastunk. Sokkal hosszabb lehetne a lista, hiszen sok F1-es témájú könyv született az utóbbi időben, de sajnos nekünk sem jut annyi időnk az olvasásra, mint szeretnénk. Olyanról pedig nem nyilatkozunk, amit nem ismerünk (még). Viszont ezen cikk alatt, Facebookon, nyugodtan kommentelhettek további friss F1-es könyvekről, hogy mi a véleményetek róluk. 🙂

    Amit fontos megjegyezni az alábbi listával kapcsolatban, hogy csak olyanokat választottunk ide, melyek eredeti szerzője nem magyar. Sajnos ugyanis a magyar F1-es könyvpiac (nem a fordítások, hanem a magyar szerzők alkotásai), művei finoman szólva is hagynak némi kívánni valót maguk után. Szakmai és jogi értelemben is. Egyetlen kivételt tudunk említeni (nem, nem fizetett, hogy ezt mondjuk 😀 ), ez pedig Wéber Gábor tavaly év végén megjelent könyve.

    Na de térjünk vissza a mi ötös listánkhoz:

    Jenson Button – Féktelenül (magyarul is megjelent)
    Viszonylag könnyed olvasmány, melyben maga Button meséli el életéről, karrierje főbb állomásairól. Az erről szóló cikkünkért klikkelj ide!

    Mark Webber – Aussie Grit: My Formula One Journey (angol nyelvű)
    A szerző itt is maga a versenyző, ezúttal Mark Webber, aki elmeséli karriere történetét, és olyan véleményeket, álláspontokat is megfogalmaz, melyeket aktív F1-es pályafutása során nem tett meg, vagy legalábbis nem engedték, hogy megtegyen. Izgalmas olvasmány minden F1 kedvelőnek, sőt a Vettel rajongóknak is érdekes lehet a másik oldal (a Vettel-Webber Red Bull páros kapcsán) szemszögéből szemlélni az eseményeket.

    Tom Bower – Bernie Ecclestone titkos élete (magyarul is megjelent)
    Imádtuk! Alapmű minden Forma-1 rajongó számára. Akinek bejött az, ahogy Ecclestone irányította a Forma-1-et annak azért, akinek nem, annak meg azért. Akinek netán nem tiszta, hogy Ecclestone mitől zseni, és hogyan vált „uralkodóvá” a sportban, ez a megfelelő könyv. Aki szeret kicsit az üzleti(bb) dolgokba belelátni, annak is tetszeni fog, ahogy annak is, aki szeretné tisztába tenni a fejében a FIA, FOM, és mindenféle F1-et érintő szervezet kilétét.
    Az erről szóló cikkünkért klikkelj ide!

    Damon Hill – Watching the Wheels: My Autobiography (angol nyelvű)
    Ez egy igazán különleges önéletrajzi könyv 1996 világbajnokától. Hill szinte már zavarba ejtő őszinteséggel mesél gyerekkoráról, édesapja Graham Hill haláláról és saját belső vívódásairól az autósport és az egész élete kapcsán. Ha azt hiszed, hogy jól ismerted Hillt már a könyv olvasása előtt is, olvasd el, és rájössz, hogy nem így volt.

    Kari Hotakainen – Az ismeretlen Kimi Räikkönen (magyar nyelven is megjelent)
    Az a tippünk, hogy az ötből ezt a könyvet ismeritek a legjobban. Túl sok újat talán nem is tudunk róla mondani. Aki bővebben olvasna róla, klikkeljen ide az erről szóló cikkünkért!

    További könyvajánló (angol nyelvűek):

    • Adrian Newey – How to Build a Car
    • Ross Brawn, Adamm Parr – Total Competition: Lessons in Strategy from Formula One
    • Marc ‘Elvis’ Priestley – The Mechanic: The Secret World of the F1 Pitlane
    • Will Buxton – My Greatest Defeat: Stories of hardship and hope from motor racing’s finest heroes
    • Nick Fry – Survive. Drive. Win.: The Inside Story of Brawn GP and Jenson Button’s Incredible F1 Championship Win
    • Jenson Button – How to Be an F1 Driver
    • David Coulthard – The Winning Formula: Leadership, Strategy and Motivation The F1 Way