Újabb könyvajánlót hoztunk! Még sajnos nem Fernando Alonso könyvéről van szó, arról sajnos jelenleg semmi hír nincs…
Amiról azonban most szó van, egy olyan könyv, ami nem jelent meg magyarul, csak angol nyelven. Viszonylag új mű, 2020 év végén jelent meg Damon Hill és Johnny Herbert közös kiadványa, melynek címe: Lights Out, Full Throttle – The Good the Bad and the Bernie of Formula One
Igazán érdekes, némileg szokatlan stílusú olvasmány. 330 oldal, szigorúan Hill és Herbert gondolatai, beszélgetései, sztorijai, „külső” elbeszélés, narráció nélkül. A könyv valójában olyan, mintha a két egykori versenyző egy délután leült volna egy rekord hosszú podcastot felvenni, beszélgettek pár órát, majd a beszélgetésüket valaki A-tól Z-ig legépelte.
Akinek nem ismeretlen az angol nyelv, annak kifejezetten ajánljuk, ugyanis nem nehéz olvasmány, főleg ha valaki képben van a Forma-1-gyel, így akár nyelvgyakorlásnak is jó lehet.
Amellett, hogy a szerzők komolyabb témákat is érintenek, beszélgetésük kifejezetten humoros, előszeretettel szívják egymás vérét, persze puszta jóindulatból.
Mindketten angolok és sokban hasonlítanak egymásra, véleményük sokszor mégis ellentétes, és ez kifejezetten jó kontrasztot eredményez. Ennek köszönhetően kellően jól körül járják témáikat, pro és kontra érvekkel találkozhatunk.
Szembe állítják a múlt és a jelen Forma-1-ét, sportszakmai oldalról is, és a versenyzők tekintetében is. Olyan témákat feszegetnek, melyek a rajongókban is sokszor felmerülnek, de ők, mint „belsős” emberek teljesen más perspektívába tudják ezeket helyezni.
A mai versenyzők már tényleg nem olyan hősiesek, mint a régiek? Valóban Bernie Ecclestone-nak köszönhető, hogy egyáltalán van még ma is Forma-1? Tényleg jó az, ha környezettudatosabbá válik a sport? Miben is kell példát mutatnia az F1-nek? Miben rejlik a Mercedes egyeduralma? Nem árt az a sportnak, hogy mindent közölnek rádión a versenyzőkkel? A csapatutasítással valójában átverik a rajongókat? Az F1 van a rajongókért, vagy a rajongók vannak az F1-ért? Tényleg Lewis Hamilton minden idők legjobbja? Mikor lett igazán fontos a versenyzők erőnléte? Kik az F1 történetének igazi zsenijei?
Többek között ezekre a kérdésekre próbálnak választ találni.
De szó esik például Hill és Schumacher kapcsolatáról, arról hogy Herbert szerint nem szabad visszautasítani, ha egy nő a mellére kér autogramot, vagy épp arról is, hogy a Norris-Russell-Leclerc-Latifi generáció érkezése kifejezetten jót tett a Forma-1-nek.
Sérgio Pérez legutóbb győzött Bahreinben, azóta jobb autóba ült át, mégis döcögősen indult a mexikói Red Bullos karrierje, csakúgy, mint elődeié.
Bár Max Verstappen nyerni tudott az első versenyén az energiaitalos csapattal, az azóta – Verstappen ellen – bemutatkozó versenyzők (Gasly és Albon) meg sem tudták közelíteni ezt.
Hogy mi köze ennek Pérezhez? A két versenyző sorsa kísértetiesen hasonló volt első versenyükön, mint amit most mexikóinál láthattunk.
Problémák az első futamon, aztán nincs javulás
Gasly a 2019-es – és eddig utolsó – Ausztrál Nagydíjon teljesítette első versenyét a csapattal, ahol az időmérő első szakaszában eltaktikázta magát a csapat, és nem küldte ki őt egy újabb mért körre, ezért nem jutott be a Q2-be.
Ez a futamra is kihatással volt, előle hárman is kiestek, mégsem tudta magát beküzdeni a pontzónába a 17. helyről.
Fél évvel később Alexander Albon találta magát hasonló cipőben. Még el sem kezdődött a hétvége Belgiumban, a Red Bull bejelentette, motort cserélnek az autójában, ami súlyos rajtbüntetést von maga után.
Ő sem jutott el az időmérőn az első tízig, a 14. pozícióból indulhatott, és végül ötödik helyre jött fel a versenyen. Az azt követő másfél évben azonban nem tudott továbblépni, csak ötször tudott ennél jobb helyen végezni.
Bahreintől-Bahreinig
Pérez ugyan nem a Toro Rossótól érkezett, de hasonlóan jó formában volt előző csapatánál. Ő is a Q2-ben távozott, rajta a közepes keverék babrált ki. De innen sem volt sima versenye, a felvezető körön megállt alatta az autó, így a boxutcából rajtolt.
Mazepin balesete miatt kijött a safety car, ezért gyorsan kereket tudott cserélni veszteség nélkül. Az élmenőket így sem érte utol, azonkívül pedig Lando Norris is előtte végzett.
Ehhez azonban a csapat is kell, hiszen tehetségben és tapasztalatban nincs hiány. Nem fér bele azonban több hiba, ha a Red Bull akarja a konstruktőri trófeát, mindent meg kell adnia Péreznek is.
„Csak egy tiszta hétvége kell a dobogóhoz” – hallhattuk más oly sokszor a Red Bull második versenyzője kapcsán.
Tavaly ez meg is volt, ugyanazon a vonalvezetésen dobogós helyen állt meg Pérez alatt a „rózsaszín Mercedes”. Ezek után joggal lehetett volna várni, nem lesz gondja azzal, hogy egy erősebb autóval dobogóért küzdjön.
Innen a Red Bullon múlik, mennyire tudnak együtt dolgozni a mexikóival. Egyrészről már nem egy juniorral van dolguk, akinek nincsenek bejáratott módszerei, akire lehet olyan könnyen nyomást helyezni.
Másrészről pedig, mivel „családtag”, még kevésbé fognak ragaszkodni hozzá, mint a visszaszerződtetett Gasly-Albon-Kvyat-Hartley négyeshez.
Bár úgy tűnt, élete lehetőségét kapta meg, Pérez könnyen Verstappen árnyékában találhatja magát megint. Nem ismeretlen számára a helyzet, a 2013-ban szintén úgy tűnt, az élmezőnybe szerződik a McLarenhez. De akkor inkább a gyenge autó volt a probléma forrása.
Remélhetőleg Imolában lesz lehetősége legalább Bottasszal felvenni a harcot.
Három éve már bemutattuk Bien János munkásságát: akkor a fiatalember a Hungarocamion egykori RÁBA S16 kamionját építette meg, amellyel annak idején Dinnyés László versenyzett. A magyar kamionsport hőskorában azonban nem csak ez a vállalat indult a Hungaroringen. A Volán-Tefu is képviseltette magát, KAMAZ-zal, LIAZ-zal, illetve RÁBA-val is. Utóbbi lesz most érdekes számunkra, hiszen azt Csernay József vezethette 1987-ben. Természetesen sárga színben pompázott, hiszen ez volt a flottájuk alapszíne.
Ők alapnak a RÁBA 833-ast választották, amely összehasonlítva Dinnyés tuningolt versenyjárművével eleve hátrányosabb helyzetből indul. Bogis kivitel, hogy mást ne is említsünk. Akkoriban azonban a részvétel is fontos volt, nem feltétlenül csak az eredmény. #77-os rajtszámmal indult tehát a volánosok magyar kamionja, amelyet Jani most megörökített 1:16-os méretarányban, papírból. Olyannyira utcai modell volt ez, hogy van olyan kép is a RÁBA-ról, amikor verseny után már simán utcán a fuvarban látható, de még a versenymatricázásban.
Újfent, és pokolian ritka fényképek alapján próbálta a bogyiszlói fiatalember megörökíteni a versenykamiont. 1987-ben ugyanis még a színes film sem volt mindenkinél adott, nem hogy részletgazdagság. Az ötlet persze megfogant már a zöld RÁBA elkészítésekor, azonban itt fél év kutatómunka eltelt a fényképek felkutatásával. Végül János felvette a kapcsolatot a Volán-Tefu eredeti versenyzőjével is. Nehezítette a helyzetet az is, hogy a képek némileg homályosak voltak, de végül csak sikerült megfejteni az összes egykori támogatót, és matricáikat.
Maga az építés tavaly decemberben indult, és kisebb-nagyobb szünetekkel gyakorlatilag újra 3 hónapot vett igénybe a projekt. Dinnyés S16-osához képest azonban itt teljesen más dolgok okoztak gondot, lévén másik konstrukció. Nehezen akart összeállni a fülke, az ablakok körüli kis letöréseket is teljesen másképp kellett a helyére reszelni. Az alap sárga színt is nehéz volt eltalálni, mert egyik képen ilyennek tűnt, a másikon meg olyannak, mesélte a bonyodalmakról János.
Sajnos, tavaly az egykori pilótája, Csernay József elhunyt, így már nem láthatta azt, hogy elkészült egykori versenygépének a kis papírmakettje.
Pénteken lett elérhető a Netflixen a Drive To Survive harmadik évada, mely a 2020-as Forma-1-es szezon eseményeiről szól.
Mielőtt némileg a tartalomról szót ejtenénk, ejtsünk szót a magyar változatról. Bevallom, az első két évadot mi angol nyelven néztük, idén azonban úgy döntöttünk, hogy megnézzük, mégis milyen az, ha a versenyzők szinkront kapnak, és magyar narrációt hallhatunk.
Wéber Gábor és Szujó Zoltán narrációja remekül sikerült, nem érződik, hogy ezt utólag vették fel és nem az élő közvetítések során hangzottak el szavaik.
Az azonban furcsa, hogy a szereplőket más hangon, magyarul hallottuk beszélni. Pedig nem aprózták el a szinkronizálást, hiszen számos olyan hangot ismertünk fel, mely hangokat más sok hollywoodi film szinkronjaként is hallhattunk már korábban.
De ennek ellenére én személy szerint azt javaslom, hogy aki meg tud birkózni az angol nyelvvel, inkább angolul nézze. A fordítások ugyanis sok esetben félrecsúsztak kicsit, mind szóban, mind feliratban. Megesik, hogy a felirat és a szinkron mást mond, és egyik sem egyezik meg igazán azzal, amit a versenyző valójában mondott. Illetve sok F1-es kifejezés oly módon van magyarra fordítva, ahogyan azt magyarul kb sosem használjuk. Személyes vélemény, de ez engem nagyon zavart, és a nem pontos fordítások okán olykor a kontextus sem feltétlenül egyezett a valósággal.
Ami azonban a dramaturgiát, a vágást, a hanghatásokat illeti, a Netflix ismét remek munkát végzett. Olyan izgatottan lehet figyelni az eseményeket, mintha amúgy nem tudnánk, hogy mi is történt tavaly, és nem az F1-es hírekkel foglalkoztunk volna egész évben. Ez pedig komoly fegyvertény.
Azokat az eseményeket, melyekkel foglalkoztak, kiválóan és izgalmasan mutatták be, azonban volt bőven olyasmi is, ami méltatlanul kimaradt a sorozatból.
Az évad elején – értelemszerűen – még nyoma sincs a COVID-parának, a szezon előtti teszteken járunk, Barcelonában, a versenyzőket épp fotózzák.
Lawrence Stroll | Fotó: Glenn Dunbar/Racing Point
Az első jelentős dolog, amivel a sorozat foglalkozik, az a Racing Point esete. Kicsit ráláthatunk a csapat tulajdonosának, Lawrence Strollnak a jellemére, és megállapíthatjuk, hogy egy igazi gőzgép, aki nem tűr ellentmondást. És persze mindent megtesz a siker érdekében. Világossá válik, hogyan is lehet ilyen sikeres üzletember.
Aztán persze mindenki döbbenten pislogott, mikor a Racing Point először megmutatta „rózsaszín Mercedesét”, majd beindult a riválisok részéről az összefogás, hogy hadjáratot indíthassanak a csapat ellen.
Stroll mindeközben kikéri magának a csalás vádját, teljesen kiakadt azon, hogy a csapatát megpróbálják besározni.
Az eset kapcsán végül minden fél pofára esett és csalódott: A Racing Point sokallta, a riválisok kevesellték a büntetést.
A szezonnyitó Ausztrál Nagydíj aztán nagyon meghatározta a tavalyi szezont, úgy is, hogy végül nem is volt verseny. Érdekes volt látni, hogy már akkor mennyire rányomta a hangulatra a bélyegét a vírustól való félelem, mikor még nem lehetett tudni, hogy a paddockban is vannak fertőzöttek.
Lewis Hamilton | Fotó: Mercedes AMG Petronas
Lewis Hamilton volt az első, aki kimondta, hogy nem is érti, hogy egyáltalán miért utaztak el Ausztráliába ilyen helyzetben. Ennek okaként a pénzt nevezte meg. Végül jogosnak bizonyult az akkor még csak hatszoros világbajnok aggodalma, le is lett fújva a verseny, és kezdetét vette a rendkívül hosszú szünet, mely egészen júliusig tartott, és jócskán megnehezítette a csapatok – főként a kiscsapatok – helyzetét.
A szezon ausztriai újrakezdésekor aztán már mindenki maszkban, óvatosan jelent meg, szokatlan „teszetoszaság” volt olykor látható azzal kapcsolatban, hogy senki nem volt biztos abban, hogy mit szabad és mit nem, szabad-e most egyáltalán kezet fogni, odamenni egymáshoz…
A Red Bull és Christian Horner nem rejtette véka alá, hogy mindent meg akartak tenni a Mercedes legyőzése érdekében. Így aztán minden apró lehetőségbe, esetleges Mercedes bakiba jó erősen belekapaszkodtak, és megpróbálták gyengíteni a bajnok csapatot. Nem csak a pályán, de a pályán kívül is. Ebben pedig valójában semmi kivetni való nincs. Hiába mondta a Mercedes csapatfőnöke, Toto Wolff, hogy a többiekkel ellentétben ők nem foglalkoznak másokkal és nem próbálják kritizálni őket, mert csak a saját dolgukkal foglalkoznak, bizonyos, hogy fordított esetben pont ugyanígy tennének ők is.
Alex Albon | Fotó: Mark Thompson/ Getty Images/ Red Bull Content Pool
Alex Albon mélyrepülése és lelki megzuhanása is jól figyelemmel kísérhető az évadban. Kezdve azzal, hogy a szezon elején Hamilton ismét megfosztotta őt első dobogós helyezésének lehetőségétől. Lehet, hogy ez is törte meg őt olyannyira, hogy végül nem tudta kellően összeszedni magát, ez pedig a 2021-es ülésébe került.
Látványos ellentétet alkot Albon kálváriája Pierre Gasly szárnyalásával, miután Albont épp Gasly kárára ültették át korábban a Red Bullba.
Kettejük esete rávilágít, hogy mennyire is számít az, hogy egy versenyző mentálisan milyen beállítottságú. Hogy a dühét mivé tudja átkonvertálni. Totálisan elszánt lesz-e tőle és minden áron meg akarja mutatni, avagy megtörik és elkezd kételkedni önmagában? Albon akkor árulta el igazán magát, mikor 2020-ban még úgy nyilatkozott, hogy nagyon újoncnak érzi magát, pedig már egy teljes szezont maga mögött tudhatott.
Pierre Gasly | Fotó: Mark Thompson/ Getty Images / Red Bull Content Pool
Remek teljesítménye, majd futamgyőzelme okán Gasly joggal bízott abban, hogy visszakerülhet a Red Bullba, végül gyakorlatilag a híreket olvasva tudta meg, hogy Horner azt nyilatkozta, hogy nem kérik át a francia versenyzőt a főcsapatba 2021-re.
Visszatérő elem egyébként az immáron 3 évad során, hogy a Forma-1 szereplői akár csapaton belül sem feltétlenül egyenesek mindig egymással, többször előfordult, hogy akárcsak a rajongók, ők is a sajtóból tudták meg, hogy ki miként vélekedik róluk.
Valtteri Bottas | Fotó: Steve Etherington/Mercedes AMG Petronas
Valtteri Bottas vívódásai is szemléltetve lettek. Hogy mekkora kontrasztban áll ő valójában csapattársával, Hamiltonnal szemben. Hamilton, az extrovertált világsztár szöges ellentéte az introvertált finn versenyzőnek, aki egy tóparti szaunában, „a világ végén”, nomád módon igyekszik rendbe szedni a gondolatait. Semmi mást nem akar, mint nyerni, de Hamilton mellett ez több, mint nehéz.
2020-ban Bottas próbálta jobban a saját útját járni és kevéssé figyelembe venni a csapatérdekeket, ha az ellenkezett az ő egyéni érdekeivel – márpedig ellenkezett -, de ez kevésnek bizonyult ahhoz, hogy megtörje csapattársát. A Mercedes nem volt hajlandó arra, hogy engedje, hogy Bottas „Rosberggé váljon”, és ismét masszív rivalizálás legyen úrrá versenyzőiken.
Sok mindent kimondott a finn, amit „tudtunk, de nem sejtettünk”. Azt is elismerte, hogy 2018-ban még az is megfordult a fejében, hogyesetleg feladja ezt az egészet.
Rendkívül érdekes volt látni a Ferrarit is. Azon cselekvéseiket és megnyilvánulásaikat, melyek inkább a háttérben zajlottak, és eddig nem igazán tudhattunk róla. Hogy a 2019-es üzemanyagátfolyási botrány után visszaesett a teljesítményük, és siralmas volt a teljesítményük, az világos volt. Ahogy nyilván azt is tudtuk már jó ideje, hogy Sebastian Vettel 2021-re kitették a csapatból.
Sebastian Vettel | Fotó: Scuderia Ferrari Press Office
Azonban azt, hogy a Ferrarinál nagy a fejetlenség, és olykor talán fogalmuk sincs arról, hogy mivel kellene foglalkozni, és mi az, amin nem kellene felakadni, tökéletesen szemléltette a Netflix alkotása. A csapatfőnök Binotto és a csapat sajtósa, Silvia kulcsszavak után kutatnak, amik hangzatosak, amiket el lehet sütni az interjúk során és eltereli – talán -, a figyelmet a problémákról. Mindeközben Vettelnek gyakorlatilag megtiltják, hogy viccelődjön és jól érezze magát. Vettelnek és Leclercnek azt is megtiltották, hogy interjú alatt a mobiljukat nyomkodják, akkor is ha nem velük foglalkoznak épp. Ebben még akár lehet is valami, de a Ferrari csak a külsőségekkel volt elfoglalva, azzal, hogy mit gondolnak róluk. Pedig a megítélésüket nem a telefonnyomkodás, vagy Vettel trollkodása rontja, sokkal inkább a stratégiai és teljesítménybeli hiányosságok.
Lando Norris és Carlos Sainz | Fotó: McLaren
Nagy lesz így a kontraszt idén Carlos Sainz számára, aki megszokta, hogy Lando Norris mellett a McLarennél jó hangulatban lehetett, a Ferrari azonban ennek a szöges ellenkezőjét igyekszik mutatni.
Ennek ellenére az az érzésem, hogy Carlos és Lando haverságát kissé túlmisztifikálta a sorozat. „Csak” arról van szó, hogy idén már nem csapattársak, nem arról van szó, hogy az egyikük megszűnt volna létezni.
S ha már itt tartunk: Sainz helyét Ricciardo vette át idén a McLarennél. Így aztán, ahogy az első Drive To Survive évadban is, mikor a Red Bulltól a Renault-hoz igazolt, ismét központi szerepet kapott Ricciardo vívódása a jövője kapcsán. Persze mindezt részben komolytalanul, amolyan ricciardósan.
Daniel Ricciardo | Fotó: Renault Sport
Miközben érződik, hogy az ausztrál versenyző valójában élvezi, hogy kicsit filmsztárkodhat a Netflix sorozat által, meglehetősen jók az érvei azzal kapcsolatban, hogy miért is döntött ismét a váltás mellett.
Abiteboul, a Renault csapatfőnöke ezt némileg zokon is vette, azt azonban hiányoltam az évadból, hogy legalább szó essen arról, hogy a Renault-ból idén Alpine-né alakuló csapat azért nem veszett el Ricciardo nélkül sem, hiszen visszatér náluk Fernando Alonso.
Már csak azért is volt ez furcsa, mert a Haas csapat kapcsán kellően kihangsúlyozták azt, hogy 2021re új versenyzőket igazoltak.
A Haas versenyzői, Romain Grosjean és Kevin Magnussen nem voltak túl acélosak, de a tavalyi gyenge szereplésben azért gazdagon benne voltak a hibák a csapat részéről is.
Günther Steiner | Fotó: Mark Sutton/LAT Images/Haas F1 Team
Gene Haas csapattulajdonos joggal közölte, hogy nem kíván több pénzt ölni a projektbe, így az első évad óta sztárrá vált csapatfőnökre, a nyersen őszinte Günther Steinerre maradt a feladat, hogy szponzort szerezzen. Világossá vált, ami amúgy is sejthető volt, hogy a Haas számára jelenleg az elsődlegesen elvégzendő feladat az, hogy anyagilag stabilak legyenek, és elsősorban ez vezetett ahhoz, hogy idénre Mick Schuamchert és Nikita Mazepint szerződtették le. Mazepinben direkt anyagi forrásra, Schumacherben pedig kiváló marketing eszközre leltek.
A Haas kapcsán azonban a legdrámaibb esemény egyértelműen Grosjean bahreini balesete volt. Nagyon hatásvadász módon mutatták be az esetet, és megrendítő volt látni az arcokat a pályán, ahogy pár percig azt gondolták, hogy a francia versenyző épp halálra ég a szalagkorlát mögött. Majd a kétségbeesés átcsapott pozitív döbbenetbe, mikor megtudták, hogy Grosjean a saját lábán mászott ki a ketté tört, lángoló autóból. Kifejezetten megrendítő volt, mikor a versenyző felesége, Marion mesélt arról, hogy ő és gyermekeik miként élték meg azt, hogy közel 3 percig halottnak hitték Romaint.
Feledésbe merültek…
Megemlítenék még pár dolgot, amit kifejezetten hiányoltam az évadból. Például épp csak érintőlegesen jelent meg a Mercedes Szahíri Nagydíja, ami a legrosszabb versenyük volt az évben. Szó sem esett róla, hogy mit keresett George Russell a Mercedesben és arról, hogy kis híján nyert is.
Ha már Russell: A Williams gyakorlatilag egyáltalán nem szerepelt, csupán Claire Williams tűnt fel olykor, mikor másokkal együtt óvást nyújtottak be az FIA-hoz. De teljesen kimaradt Russell és Nicholas Latifi, illetve az is, hogy szezon közvben új tulajdonosai lettek a csapatnak, a Williams család pedig teljesen kivonult a sportból.
Nem esett tehát szó arról, hogy Hamilton megfertőződött koronavírussal, de ezt nem említették Perez és Lance Stroll kapcsán sem, pedig 3 versenyhétvégén Nico Hülkenberg tért vissza helyettesíteni őket, de szó sem esett róla.
De így járt a két beugró debütáló Pietro Fittipaldi és Jack Aitken is.
Az utolsó epizódban ugyan Hamilton mesél pár szót a BLM kampányról, de valójában nem lett bemutatva, hogy ez – akár pozitív, akár negatív értelemben -, mennyire meghatározta a 2020-as szezont, főleg az elejét. Nem volt szó a take a knee körüli mizériáról, pedig bevallom vártam, hogy más versenyzők is nyíltan elmondják a véleményüket erről. De ez valahogy kimaradt. Pedig akár tetszik, akár nem, nagy hatással volt a téma a szezonra…
Hogy Kimi Räikkönen csupán annyit szerepelt, hogy közölte a stábbal, hogy nem szeret interjút adni, az nem különösebben meglepő. Az már inkább az, hogy Daniil Kvyat sem sok szerephez jutott, illetve Max Verstappen gondolatai és megnyilvánulásai teljes egészében kimaradtak az évadból, pedig nem is egy sereghajtó versenyzőről van szó, se nem olyasvalakiről, aki ne lenne kellően érdekes és szókimondó karakter.
Így hát teljes egészében nem tudom jónak ítélni ezt az évadot. Erre most egy erős hármas osztályzatot adnék.
Mindezek tükrében, és a saját meglátásaitok alapján,
Már a Formula E első versenyén nagy baleset történt, most a hétvégén pedig két merően különböző okból kerültek veszélybe a versenyzők.
Az elektromos sorozat büszke a kiszámíthatatlanságára, de talán a balesetek száma nem ennyire előkelő mutató. Míg komolyabb sérülés még nem történt, az elmúlt verseny eseményei alapján elmondható, nem sokon múlt.
Nico Prost és Nick Heidfeld pekingi összeütközése több szempontból beírta magát a sorozat történetébe. Az első versenyt végül di Grassi nyerte a csörte miatt, a városi pályák veszélyei azonban már akkor látszódtak.
A képlet a Gen2 autók bevezetésével sem változott, a nagyobb tempó miatt nem egyszer történt hasonló, mint most Diriyahban, Aley Lynn esetében. Az első bajnok Nelson Piquet Jr. egy kísértetiesen hasonló eset kapcsán „kapott szárnyra” a 2019-es Mexikóvárosi E-Prix-n.
Most a legutóbbi versenyen ketten is ijesztő balesetet produkáltak, Lynn esetében pedig a versenytársai a sorozat eddigi legnagyobb balesetének nevezték repülését.
Közel vannak a falak
Ha utcai pályáról van szó, a veszélyfaktor legalább eggyel nő, ugyanis nem kifejezetten versenyzésre van tervezve az aszfalt. Legyen szó feljövő csatornafedélről, összegyűlő gumitörmelékről vagy a bukóterek hiányáról, a pilótákra nézve minden egyes tényező kockázatot jelent.
Egy városi pályán hibázni sem nehéz, a vezetői hiba sokkal kisebb különbségeknél is ütközéshez vezethet, és gyakran sokkal nagyobb következményekkel.
A Formula E pedig csakis hasonló körülmények között rendezett eddig versenyt, az idei Valencia E-Prix-n azonban meglátjuk, milyen versenyt tudnak futni egy épített pályán.
A biztonsági autó gyakori látogató a versenyeken, Fotó: FIA Formula E
Nagy a mezőny
24 autó vesz részt az elektromos sorozat versenyein, így könnyen összetalálkozik két autó. A csapatok között sincs nagy különbség, így nem szóródik szét a mezőny két kör után. Emellett az előzésekért is nagyobb kockázatot kell vállalniuk a pilótáknak.
Az első körökben gyakran torlódik fel a mezőny, bár a berni első körös incidens óta egyre kevesebb a sikán a pályákon. A kevesebb féktáv miatt pedig kevesebb a hely, ahol tömegbaleset alakulhat ki.
A keskeny és rövidebb pálya ebből a szempontból sem előny, az esőben nem egyszer történt meg, hogy egy autó balesete végül több versenyzőt is magával rántott.
A technika ördöge
Mortara ütközésénél azonban nem saját, vagy másik ember hibája, esetleg a pálya karaktere okozta a gondot, hanem maga az autó. Persze minden autósport technikai sport, de nem szabad elfeledni, ez is egy tényező abban a bizonyos képletben.
Fotó: FIA Formula E
A Formula E egyszer már reagált a növekvő tempó által jelentette veszélyre a pályák átalakításával, most azonban egy másfajta problémára derült fény.
Hosszabb távon meg kell akadályozni a hasonló baleseteket, a 2022-ben bemutatkozó Gen3-as autók kialakításánál minden bizonnyal ezt is figyelembe fogják venni. Kérdés azonban, James Reigle és csapata hogyan fogják ezt majd megoldani.
Így, hogy nem nagyon lehet menni a futamokra, felértékelődnek a versenyzők autogramkártyái. Régen is művészet volt megszerezni ezeket, és bár már manapság ez jóval egyszerűbb mint korábban, két dolog azért kelleni fog a sikerhez: leginkább angol nyelvtudás és türelem.
Nézzük is, miképp szerezhetők meg ezen relikviák. A legegyszerűbb ha emailt írunk, csak az a nem mindegy, hogy hova, milyen címre. A legtöbb csapatnál azonban ez működik. Hamarosan túl leszünk úgyis az autóbemutatókon, utána pedig már akár idei autogramkártyákat kaphatunk.
Mercedes AMG Petronas
A tapasztalatok szerint négy hónap az átfutási idő. Nem kell a dolgot nagyon túlbonyolítani, ide kell emailt írni: enquiries@mercedesamgf1.com
Red Bull Racing
Itt sem kell nagyon aggódni, az ő email címük ahol a versenyzők kártyáit lehet igényelni, az ez: feedback@redbulltechnology.com
Itt jelenleg kicsit még bajban vagyunk, hiszen nem teljesen éles az F1 csapat oldala, de Sebastian Vettel elérhető ilyen szempontból a saját weboldalán, itt: https://www.sebastianvettel.de/index.php/fans
Érdemes ezért itt hagyományos levelet írni nekik a kívánt versenyző autogramkártyájának a megjelölésével az alábbi címre, mert ez már bevált:
Renault Sport Racing Ltd
Whiteways Technical Centre
Enstone
Chipping Norton
Oxfordshire
OX7 4EE, UK
AlphaTauri
11 hónap volt valakinek az, hogy válaszoltak, viszont eredeti kézzel írt és nem nyomtatott szignó volt rajta! Ők sem bonyolították túl, az email ahová írni kell: info@scuderiaalphatauri.com
Hagyományos úton, levél formájában érdemes megkeresni őket, az alábbi címen:
Haas F1 Team
Overthorpe Road
Banbury, Oxfordshire
OX16 4PN, UK
Ferrari
Őket is emailen érdemes keresni előszor: ferrarif1club@ferrari.com. Amennyiben ez sikertelen lenne, akkor mehet a klasszikus postai levél ide:
Ferrari S.p.A.,
Via Abetone Inferiore n. 4,
41053 Maranello (MO), Italy
Ferrari SpA,
Via Ascari 55-57,
41053 Maranello, Italy
Williams
Ők talán a leginkább rajongóbarát csapat ilyen szempontból, hiszen külön, dedikált weboldaluk van ilyen igényekre. Azonban előre szólunk, hogy az átfutási idő lehet akár fél év is! Elérhető a dolog mindenesetre itt: https://www.williamsf1.com/autograph-card
A Játék szervezője és lebonyolítója a Racingline Media & Tech Kft. (1027 Budapest, Bem József utca 6., cégjegyékszáma: 01-09-320907, adószáma: 26264923-2-41.) (továbbiakban Racingline.hu)
II. Játékban való részvétel feltételei
A Játékos a Játékban történő részvétellel a jelen Játékszabályzatban foglaltakat maradéktalanul ismeri és magára nézve kötelezőként elfogadja.
A Játékban nem vehetnek részt Racingline.hu, vezető tisztségviselői, munkavállalói, megbízottjai, valamint az egyéb, a lebonyolításban közvetlenül részt vevő személyek és azok hozzátartozói és közeli hozzátartozói.
Játékost terheli a saját részvételéhez szükséges technikai és egyéb feltételek megteremtése, fenntartása és az ezekből származó minden költség és felelősség viselése (így többek között: Internet kapcsolat díja, számítógép és szoftverek megvásárlása, működtetése) valamint felel az általa megadott adatok valódiságáért és helyességéért.
Racingline.hu fenntartja a jogot, hogy a jelen játékszabályzatban foglalt feltételeket vagy magát a Játékot – akár annak időtartama alatt is – egyoldalúan módosítsa, felfüggessze vagy megszüntesse. Racingline.hu jogosult bármely Játékost a Játékból kizárni, különösen, ha a Játék kapcsán visszaélés vagy a feltételek megszegésének gyanúja merül fel, vagy ha valamely Játékos a Játék lefolyását bármilyen módon manipulálja, vagy bármely módon rosszhiszeműen jár el. A jelen játékszabályzat módosításait, illetve a Játék esetleges felfüggesztéséről vagy megszüntetéséről szóló értesítést a Racingline.hu közzéteszi a https://szerk.racingline.hu/extra/nyerj-rajongoi-maszkot/2021/01/08/, a Játékosok felelőssége, hogy ezekről megfelelően tájékozódjanak. Racingline.hu kizár minden, a Játék használatából eredő közvetlen vagy közvetett kárral és költséggel kapcsolatos kártérítést és kártalanítást.
A Játékban történő részvétellel összefüggő vitákkal kapcsolatosan a Racingline.hu mindennemű felelősséget elhárít, így többek között a regisztráció során megadott adatok hiányosságáért/hibájáért (pl. e-mail cím) illetve valódiságáért a Racingline.hu semmilyen felelősséget nem vállal.
III. A Játék menete
A játék nem az Instagram által támogatott.
A játék menete: kövesd a Racingline.hu Instagram oldalát, és ott a nyereményjátékról szóló poszthoz kommentben írd meg, hogy HA esetleg majd lehet, milyen versenyre és hova mennél el idén!
A Nyeremény készpénzre át nem váltható.
A Játék időtartama: 2021. január 8. 16.00 – január 15. 00.00
IV. Nyertesek kiválasztása/kisorsolása
A nyereményjáték nyertesei a Játék időtartama alatt a szabályoknak megfelelően résztvevő Játékosok közül sorsoló program által kerülnek kisorsolásra.
V. Értesítés, nyeremények átvétele
A nyertesek értesítése Instagramon történik.
Az értesítés figyelemmel követése a Játékos felelőssége.
Értesítést követően privát üzenetben elkérjük a nyertesek adatait, melyek a nyeremény postázáshoz szükségesek. Az adatok helyes megadása a nyertes játékos felelőssége!
Amennyiben a kisorsolt nyertes az értesítésre 3 napon belül nem válaszol egyeztetés céljából, a Racingline.hu új nyertest sorsol.
A Játékos kizárólag saját személyes adatait adhatja meg.
A nyereményt a Racingline.hu postán küldi el a nyertesnek.
VI. Adatok kezelése
A nyertes Játékosok adatait a Racingline.hu kizárólag a nyeremény célba juttatásának céljára használja fel, azt nem tárolja, harmadik félnek nem adja ki.
2017, 2018 és 2019 után is összeállítottuk azon cikkek listáját, amelyeket a legtöbben olvastatok idén.
Ezúttal kissé egysíkúra sikerült a dolog, mondhatnánk úgy is, hogy Lewis Hamilton pályán és főleg pályán kívül viselt dolgai bőven adtak témát a szezonban. Itt jegyeznénk meg ugyanakkor azt is, hogy mindez nem azért történt, mert „hamiltonosok” vagyunk, hanem mert egész egyszerűen erre van igényetek. Tény, hogy ő kavarta fel leginkább az állóvizet, teátrálisan is tett érte, szült is komoly ellenreakciókat, nyilván fog is még. Ugyanakkor azt meg kell értenie mindenkinek, hogy a mai internet világa és pláne a közösségi médiáé úgy működik, hogy gyakorlatilag az algoritmusnak mindegy, hogy te milyen reakciót adtál egy adott platformon egy cikkre, az téged érdekelt, tehát ha legközelebb is lesz hír az alanyról, az orrod elé tolja a rendszer. Ezért minket vádolni bárki és bármifelé húzás miatt, több mint nevetséges.
Nem tudunk, és nem is akarunk elmenni amellett sem, hogy több százan az olvasóink közül leszerepeltek, olyannyira, hogy változtattunk 2020-ban eddigi bevett gyakorlatunkon és moderálási elveinken. Nem kötelező szeretni Lewis Hamiltont, sőt, azzal sem árulok el nagy titkot, hogy egyikünknek sem a kedvence a szerkesztőségben, mondhatnánk, a vele kapcsolatos hírek esetén igyekszünk „csak” jó iparosmunkát végezni.
Azt a szintű gyűlöletet viszont nem fogjuk nézni butasággal és szorgalommal párosulva, amellyel egyesek hangot adtak nem tetszésüknek, amint ő került terítékre. Eddig, minden évben csendben, december 24-én feloldottuk azon olvasóinknak a banját, akik valamiért rendesen kihúzták az év során a gyufát. Általában egy-egy erősebb jelzős esetnél még nyeltünk is és hagytuk, de itt olyan delikvensekről van szó, akik egy mondatban minimum két durvább és vállalhatatlan jelzővel illettek bárkit és bármit, amely bőven szembe megy akár a Facebook közösségi alapelveivel is. Nos, idén ők maradnak karanténban, hogy stílusosak legyünk 2020-hoz. Már csak azért is, mert a klubunkban emiatt már többször Zuckerbergék robotjai vagy adminjai is az orrunkra koppintottak, hogy nálunk nem viselkedik a jónép és minket büntettek ezért. Nos, ígérhetjük 2021-re, hogy de, fognak.
Félreértés ne essék, elképesztően nem a szólásszabadság ellen vagyunk, amivel sokan takaróznak egy-egy balhé alatt, sőt! Azt gondolom, hogy az átlag magyar motorsportos médiához képest még mi vagyunk a legszabadabbak, ugyanakkor nálunk leginkább családias a hangulat. Ez pedig cél is, hogy így maradjon. A magyar nyelv pedig csodálatos, el lehet küldeni valakit bőven úgy is melegebb éghajlatra, hogy nem primitív és sértő jelzőket használunk, de megfelel a közösségi játékszabályoknak, olykor akár vicces is, a negatív tartalma ellenére.
A téma már klasszikussá érett: a hajlékony szárnyak esete. Bizonyítani még soha, nem sikerült senkinek sem, pedig Newey előszeretettel szokta a Forma-1 adta szabályok keretrendszerét karcolgatni. Mindenesetre elgondolkodtató, hogy 2010 óta csak ez a két csapat adta a bajnokokat…
Emiatt is kaptunk rendesen, mert sokak a mi történelmi ismereteinknek a vélt hiányát kérték rajtunk számon. A cikkben mindeközben világosan benne van, hogy mely újságíró és hol kérdőjelezte meg ezen jelkép használatát.
Nicola Acciari az év elején némileg más megvilágításba helyezte az eddig ismertek alapján Schumacher esetét. És hiába történt mindez már 7 éve, valójában továbbra sem tudunk semmit. Ameddig a család nem áll elő konkrétumokkal, addig sajnos maradnak az ilyen másodkézből származó információk. Senki sem azért teszi mindezt, mert félre akarná tájékoztatni a rajongókat, sőt…
Röviden erről annyi a véleményünk, hogy nem valószínű, hogy a két brit sportoló valaha is megbarátkozna egymással, és talán senki sem akarja őket majd erre rákényszeríteni. A lovaggá ütés pedig gyakorlatilag órákon belül megtörténik…
Miközben a két fél hivatalosan továbbra sem egyezett meg a 2021-es folytatásról, arra azért nem voltak restek, hogy poénkodjanak egy sort azon, hogy nincs még megállapodás. Idén egyébként abszolút a Mercedes közösségi média menedzserét emelnénk ki a mezőnyből, aki a leginkább szórakoztatott minket a vicces posztjaival egész évben.
Az FIA elnöke az aki rendre bebocsátást nyer a Schumacher család rezidenciájára, így leginkább neki lehetnek első kézből származó hiteles információi Michael állapotával kapcsolatban. Ő pedig egyre többet és többet árul el…
Hatalmas volt a kavarodás a hónap elején, hiszen jó ideig nem lehetett tudni, hogy a szezonzárón ki vezetheti a W11-est. Tényleg szinte óránként változott a helyzet, és próbáltuk lekövetni az eseményeket, komoly időszak volt ez nekünk 2020-ban.
XNDA „lelepleződött”, azaz a zenei alteregója. Nem kell aggódnunk, ha majd egyszer megunja a Forma-1-et Lewis, fogunk még hallani róla valamely tevékenysége miatt.
Ezen mi is meglepődtünk. Több éves, kamu videó, azért raktuk ki, hogy valami legyen épp az akkori idősávban is, miközben már másik cikken dolgoztunk, de úgy néz ki, hogy megdöbbentően sokan nem ismerték még.
Végül, de nem utolsósorban egy csörte Mr. E. és a magát hamarosan akár már Sir Hamiltonnak is nevezhető versenyző között. A téma a rasszizmussal vádolás után kialakult khm… műveltségi vetélkedő, melyben részt vett Mario Andretti és egy másik Sir is, Jackie Stewart.
Mit is kívánhatnánk 2021-re? Leginkább azt, hogy találkozhassunk valamelyik pálya mellett újra, legyenek újra komoly magyar sikerek a nemzetközi autósportban. Nekünk is vannak olyan terveink, amelyek még nekünk is újak lesznek, de igyekszünk majd, ezt ígérhetjük.
Minden kedves olvasónknak Boldog Új Évet kívánunk!
Ráadásnak pedig hoztunk nektek egy videót is, ami bár nem autó, de jármű, és biztosak vagyunk benne, hogy sokan szeretitek az ilyesmit. 😉
Ez egy kb 70 éves pénzverdei villany vasút. 🙂 Ugye milyen gyors? 😀
További vasutas/vonatos tartalomért klikkelj ide!
A 2020-as Forma-1-es szezon végeztével, mint minden évben, most is szavazást indítottunk a szezon legjeiről. Így aztán kiderült, hogy a Racingline.hu olvasói kiket értékeltek a legjobbnak idén, illetve mi volt számukra, számotokra a legnagyobb csalódás idén.
Akik/amik a listákon nem szerepelnek, azok nulla szavazatot kaptak. Akik a listában 0%-kal szerepelnek, azok kaptak szavazatot, de ennek aránya nem érte el az 1%-ot.
Az év versenyzője
A legjobbnak nem meglepő módon a világbajnokot, Lewis Hamiltont ítéltétek. A bajnokságban második helyen végzett Valtteri Bottas azonban egyetlen voksot sem kapott a több száz véleményezőtől.
A szavazás második helyezettje Max Verstappen lett, őt pedig Sergio Pérez követi. Utóbbinyomában szorosan ott van holtversenyben Charles Leclerc és George Russell.
Lewis Hamilton
26%
Max Verstappen
19%
Sergio Pérez
13%
Charles Leclerc
11%
George Russell
11%
Pierre Gasly
5%
Lando Norris
4%
Kimi Räikkönen
3%
Daniel Ricciardo
3%
Sebastian Vettel
3%
Carlos Sainz
1%
Alexander Albon
1%
Nico Hulkenberg
1%
Antonio Giovinazzi
0%
Romain Grosjean
0%
Kevin Magnussen
0%
Lance Stroll
0%
Jack Aitken
0%
Az év újonca
Az év újonca szavazás győztese sem meglepetés, hiszen Nicholas Latifi az autója képességeihez képest jól szerepelt. Noha e szavazásban épp csak, hogy lettek vetélytársai, hiszen a 2020-as szezonban alapvetően ő volt az egyetlen újonc. Fittipaldi a szezon utolsó két versenyén ugrott csak be a sérült Romain Grosjean helyére, Aitken pedig Russellt helyettesítette egy futamon a Williamsnél, mikor az a Mercedesnél teljesíthetett egy futamot, mert Lewis Hamilton koronavírusos lett és nem tudott rajthoz állni.
Nicholas Latifi
49%
Jack Aitken
35%
Pietro Fittipaldi
16%
Az év csapata
A legjobb csapatnak a bajnokságban harmadik helyen záró McLarent ítéltétek, mely 2012 óta nem ért el olyan jó évvégi helyezést, mint idén.
A második helyre tettétek a bajnok csapat Mercedest, és harmadikra a Red Bull Racinget.
McLaren
44%
Mercedes
32%
Racing Point
9%
Red Bull
7%
AlphaTauri
2%
Ferrari
2%
Renault
1%
Alfa Romeo
1%
Haas
0%
Williams
0%
Az év pozitív meglepetése
Amikor épp történt, már akkor is érzékeltük, hogy mindenki nagyon örült annak, hogy George Russell, ha csak egy futam erejéig is, de beülhetett a bajnok autóba. Még a Hamilton rajongók többsége is kíváncsian és pozitívan nézte Russell mercedeses szereplését, ez pedig az alábbi szavazás eredményén is meglátszik.
A pozitív meglepetések listáján dobogós lett még Gasly győzelme és az is, hogy a vírushelyzetnek „köszönhetően” idén visszakerült a versenynaptárba pár régi helyszín is.
George Russell mercedeses szereplése
26%
Pierre Gasly győzelme
17%
Visszatérek klasszikus pályák (Mugello, Imola, Portimao)
16%
A McLaren harmadik helye
14%
13 különböző dobogós volt idén
10%
Sergio Pérez győzelme
9%
A vírus ellenére sikerült rendezni 17 futamot
8%
Lance Stroll pole-ja
1%
Az év csalódása
Ami idén a legtöbbeknél „kicsapta a biztosítékot”, legtöbbször még maguknál a Ferrari rajongóknál is, az az olasz csapat rendkívül gyenge szereplése. Ezen a negatív listán fölényes győzelmet arattak…
Azt is sokan sajnálták, hogy míg a Mercedestől szinte sosem látni hibát, pont akkor sikerült elbaltázniuk egy futamot, mikor Russell élete első győzelméért mehetett velük.
Ezen kívül azon is sokan megrőkönyödtek, hogy Perezt kirúgta a Racing Point, bár így utólag már talán nem akkora dráma ez, hiszen végül leigazolta a Red Bull 2021-re.
A Ferrari 40 éve nem volt ilyen gyenge
41%
A Mercedes „elvette” Russell győzelmét
28%
Pérez menesztése a Racing Pointtól
12%
Albon hátránya Verstappenhez képest
5%
A Red Bull nem tudta tartani a lépést a Mercedesszel
4%
Vettel még Leclerctől is elmaradt
4%
Bottas hátránya Hamiltonhoz képest
3%
A Williams most sem szerzett pontot
2%
Az Alfa Romeo szereplése
1%
Eladták a Williams csapatot
1%
A Haas szereplése
0%
Az év versenye
Az is világossá vált – és ez persze nem probléma -, hogy a legjobb verseny megítélésekor nagyban közre szokott játszani a közönségnél a valós, helyszínen szerzett élmény. Az elmúlt években ugyanis mindig a Magyar Nagydíjat szavaztátok meg a legjobb versenynek, amiben nyilván közrejátszott az is, hogy sokótok ott volt a helyszínen. Idén azonban a COVID megakadályozta, hogy helyszíni élménnyel gazdagodhasson a közönség, így nem is a hazai versenyünk végzett az élen.
Az év versenyének a Szahír Nagydíjat szavaztátok meg, amin Lewis Hamilton nem vett részt, amit kis híján megnyert Russell, de végül Pérez szerezte meg első F1-es győzelmét. Vele pedig Esteban Ocon és Lance Stroll állhattak még dobogóra, így annyi mindenképp kijelenthető, hogy ez volt a legszokatlanabb dobogó a szezonban.
Szahír Nagydíj
28%
Török Nagydíj
21%
Olasz Nagydíj
12%
Bahreini Nagydíj
10%
Toszkán Nagydíj
7%
Emilia Romagna Nagydíj
5%
Magyar Nagydíj
4%
Osztrák Nagydíj
3%
70. évforduló Nagydíja
3%
Abu Dhabi Nagydíj
2%
Portugál Nagydíj
2%
Brit Nagydíj
2%
Eifel Nagydíj
1%
Belga Nagydíj
0%
Stájer Nagydíj
0%
Így láttátok tehát a 2020-as Forma-1-es szezont. Reméljük, hogy a 2021-as még több izgalmat tartogat, és legfőképpen azt reméljük, hogy jövőre már újra lehet látogatni is a versenyeket.