Hosszú idő után ismét nemzetközi versenyhétvégének adott otthont a Hungaroring, és még hosszabb idő után végre közönség előtt! A Kamion Eb hungaroringi szezonnyitóján jártunk, ahol szombaton inkább a drámáé volt a főszerep, hiszen Kiss Norbi az első versenyen az első helyről esett ki, illetve a második versenyt egy komoly baleset miatt lefújták.
A vasárnap aztán mindenkit kárpótolt, a magyar rajongókat legalábbis mindenképp!
Mutatjuk, milyen jó volt a hangulat, a videó végén pedig Norbi is beszámol a hétvégéről, sőt már előre tekint a következő versenyekre.
Ráadásként Orosz György, humorista is megosztja Kamion Eb-s élményeit!
Nem titok, Hartmann László életműve és az első Magyar Nagydíj megrendezése 1936. június 21-én mint téma, mindig is közel állt hozzám.
Régebb óta kiemelten foglalkozom az eseménnyel, így érdemes a korábbi írásaimat is elolvasni erről. Pedig azóta változtak a webes rendszerek, a nevünk, és sok minden más is.
10 éve még F1Csatorna volt a nevünk, és szinte az egész oldalt aznap ennek szenteltük alá, Kelemen Attila akkori főszerkesztővel. Öt éve már dr. Négyesi Pál autótörténésszel, a magyarjarmu.hu alapítójával már sokkal komolyabb tetteket hajtottunk végre. Kanadából előkerítettük a – nevezzük így – Hartmann örökséget, így akár sosem látott képanyaghoz is juthattunk. Ebből bemutattunk párat a DigiSport reggeli műsorában is akkor, ugyanígy ahogy ma is: a futball Európa-bajnokság kellős közepén.
Idén hasonlóra nem kerül sor, hiszen Pali már Ausztriában él azóta. Sajnos olyan is megtörtént az eltelt évek alatt, hogy egy „jeles” szakírónk felhasználva a kutatási anyagunkat amihez hozzájutott. Túl rendesek voltunk, azt javarészt magáévá tette, és megjelentette. Szerencsére közel sem lett teljes a dolog. Maradjunk annyiban a dolog etikai és egyéb részét nem is firtatva, hogy érdemes kivárni azt, amíg mi elő nem állunk egy sokkal teljesebb képről, az egyik legeredményesebb hazai autóversenyzőnkről.
Az öt évvel ezelőtti írásomhoz képest is már sokkal többet tudunk természetesen az első Grand Prix-nk rendezésével kapcsolatosan. Egyrészt, a Királyi Magyar Automobil Club már a húszas évek végén indítványozta azt, hogy Magyarországon is legyen futam, de a gazdasági világválság közbe szólt. Évekig nem is történt semmi, de végül Hartmann László csillaga oly sebesen ívelt fel és oly fényesen kezdett el ragyogni, hogy a kérdés újra napirendre került. László természetesen oroszlánrészt vállalt a dologban, és külföldi versenyein folyamatosan győzködte a versenytársakat, hogy érdemes lenne majd indulniuk az első Magyar Nagydíjon.
Voltak persze gondok, az első rendezés körül
Hazánk első Grand Prix-je végül 1936-ban került megrendezésre, természetesen ez is igazán magyarosra sikeredett. Igazi, vagy önjelölt arisztokraták, újságírók, magas rangú tisztségviselők, valamint kalandorok és zsiványok is egymás kezébe adták a kilincset. Olykor a telefonkagylót is, és mindenki az előjogaira hivatkozva akart magának, és barátainak jegyet szerezni a versenyre. A KMAC titkársága persze ellenállt, pedig ha tudták volna…
Tudták volna, hogy bizony élelmes ember a magyar. Magyarán jegyet hamisít, ha már nem látták el túl bonyolult másolást nehezítő elemekkel a kartonpapírt. A versenyt követően vagy két hónapig nyomozták, hogy miképp lehetett ugyanolyan sorszámmal több száz (!!!) jegy, összességében pedig több ezer, amely nem hivatalos forrásból származott. Nem is annyira meglepő így már talán az, hogy 1936-ban hatalmasat bukott a dolgon anyagilag a „promóter” Királyi Autóklub, így egy évvel később inkább már kétkerekűek számára rendeztek ugyanitt Grand Prix-t, utána pedig már erőteljessé vált a háborús hangulat és készültség, így a Magyar Nagydíj elfelejtődött egy időre…
Fotó: Badics Gergely/machinaagilis.com
Fotó: Badics Gergely/machinaagilis.com
Fotó: Badics Gergely/machinaagilis.com
Fotó: Badics Gergely/machinaagilis.com
Magunk részéről mindenesetre tisztességgel ápoljuk ennek az emlékét, ha már a politikusaink elfeledték a dolgot az elmúlt 85 évben. Voltak persze itt még nemzetközi versenyek a hatvanas évek végén. De a Budapest rali egyik szakaszaként is utoljára a nyolcvanas években voltak a Népligetben versenyautók, versenyszerűen. Változatlanul azt gondoljuk, hogy remek Formula E helyszín lehetne, és bizony, tud erről Alejandro Agag is, hiszen konkrét forgatókönyvet adtunk a kezébe, hogy miért is lenne ez jó dolog…
Van persze újdonság is!
Szerencsére a digitális technológia is folyamatosan fejlődik. Ma már megtekinthetjük a verseny rövid összefoglalóját feljavított képminőség mellett, akár 60 fps-sel is! Egyáltalán nem lennék meglepve azon, ha 5 év múlva mindezt már utólag, mesterséges intelligenciával színezetten is megtehetnénk…
Végül, de nem utolsósorban az idei igazán figyelemfelkeltő lead képért és a cikkben található további renderelt illusztrációkért köszönettel tartozunk Badics Gergelynek, akinek további munkásságát érdemes megnézni a https://machinaagilis.com nevű weboldalán.
Az elmúlt hetekben Orosz György humorista azzal öregbítette a hírnevét a közösségi médiában, hogy gyakorlatilag válogatás nélkül jó fotelkommenthuszár módjára véleményezett cikkeket: ahogy illik, elolvasás nélkül, csak a címre reagálva. Egy fogadás miatt tette ezt eredetileg, amit meg is nyert, de azóta is megtartotta ezen jó szokását, így keveredett a mi autósportos oldalunkra is.
Nálunk a Facebook oldalunkon történt első hozzászólásában azt nehezményezte, hogy azért nem szereti a Forma-1-et, mert ott nem lehet szotyizni. Persze, topkomment lett azon a héten, ahogy a többi cikknél is, amelyekhez hozzászólt. Ugyan még odébb van a Forma-1-es Magyar Nagydíj, de kaptunk az alkalmon, hogy ha már így esett, akkor meghívjuk a Kamion EB és Fesztiválra, ahol a kamionok dübörgése mellett, de szotyizhat végre a kedvére.
Partnerek voltak ezen akciónkban a szervező TRP, illetve a Hungaroring is, amit ezúton is köszönünk nekik! Gyuri pedig ahogy illik, családi programot szervezett a meghívásunkból, így vasárnap szintén ott lesz a lelátón, és figyelik majd, hogy mit alkot Kiss Norbi és magyar csapata, a Révész Racing!
Az idei Indy 500 a mindenképpen emlékezetes marad, Hélio Castroneves ugyanis beállította a legjobb győzelem rekordját. Ami igazán különleges, hogy mindezt egy kiscsapattal tette.
A brazil veterán – bár bajnoki címe sincs – már negyedszerre győzött a híres oválon. Legutóbb 2009-ben, először pedig kereken 20 éve ünnepelhetett Indianapolisban.
Ezzel csatlakozott a verseny történetének leghíresebbjeihez, A.J.Foyt, Al Unser és Rick Mears is négyszer tudott nyerni. Ez a jelenlegi rekord.
Castroneves eddig mindig a Penske színeiben indult, most azonban egy elég ismeretlen csapattal tudta megszerezni 12 év után első Indy 500 győzelmét.
Az IndyCar mezőnyének egységesen a kasznit a Dallara, az aeroscreent a Red Bull, a motorokat pedig a Honda és a Chevrolet gyártja. Az autók között tehát nincs nagy különbség. A nagyobb költségvetésű csapatok annyiból élveznek előnyt, hogy jobb mérnököket és pilótákat tudnak szerződtetni, illetve több autót tudnak indítani.
Ilyen például az Andretti Autosport, a Chip Ganassi Racing vagy – az IndyCar sorozat és az Indianapolis Motor Speedway tulajdonosa – a Team Penske is. Nekik általában van lehetőségük arra is, hogy néhány versenyen még egy autót indítsanak.
Ez a három csapat négy-négy autóval rendelkezik a mezőnyben. Általában Indy 500 győztesek (Andretti: Alexander Rossi & Ryan Hunter-Reay, Ganassi: Scott Dixon & Tony Kanaan, Penske: Will Power & Simon Pagenaud), bajnokok (a fentiek közül Rossin kívül mindenki) vagy más szériákból jól ismert versenyzők (Marcus Ericsson, Jimmie Johnson & Scott McLaughlin) ülnek ezekben az ülésekben.
Persze, – ahogy ezt az idei év is mutatja – mindez nem garancia a sikerre. Az egyenlő autók és feltörekvő fiatalok miatt gyakran születik a papírformától eltérő eredmény. Az idei Indy 500-győztes csapat, a Meyer Shank Racing például csak 2017 óta a mezőny tagja. Ráadásul csak tavaly futották első teljes szezonjukat Jack Harvey-val.
Az idei Indy 500-on először volt két autójuk egyszerre a mezőnyben. A tapasztalt Hélio Castronevesnek köszönhetően első versenyüket – rögtön a legfontosabbat – nyerték.
Előtte Michael Shank csapata inkább a sportautók világában mozgott. A tavalyi szezon előtt pedig mindig egy másik nagyobb csapat (Andretti vagy az Arrow McLaren SP elődje) technikai segítségével vettek részt néhány IndyCar versenyen.
De hiába a kis történelem, nem őket gyámoltalannak tekinteni. A társtulajdonos, Jim Meyer annak Sirius XM-nek volt az igazgatója, amely cég nagy részét a Forma-1-et is felvásárló Liberty Media birtokolja.
Ráadásul télen a Liberty közvetlenül is befektetett a csapatba. Így bőven van a vitorlájukban szél, a bővítés nem véletlenül történt. Az Indy 500 győzelem nagyott dob az együttes ázsióján. Könnyen lehet, hogy jövőre őket is több autóval láthatjuk az IndyCarban.
A X44 párosa, Loeb és Gutierrez nyerte az Extreme E időmérőjét – és az ezzel járó pontokat – az Óceán X-Prix-n, Szenegálban.
Maga a pálya az óceán partján helyezkedik el, és a víz közelsége miatt nem jelent akkora problémát a felvert homok, mint Szaúd-Arábiában. A tengerpart mellett bokrok között kanyarog a kitűzött útvonal, egy helyen egy kisebb ugratóval, illetve egyszer fák alatt is áthalad.
Fotó: Extreme E
Az edzések alatt nyilvánvalóvá vált, hogy a feszített tempó a meghibásodás kockázatát vonja maga után, tehát kifizetődő lehet óvatosabban haladni bizonyos szakaszokon. Illetve a másik fontos különbség a pálya állapotának romlása volt, tehát később indulók kis hátrányban voltak.
Az időmérő első körében a Sainz és az Andretti legénység is technikai hibától szenvedett. Előbbi nem tudta befejezni körét, míg az utóbbiak perceket hagytak ott a többiekkel szemben.
Kyle Leduc (Ganassi) jól mozgott a dűnék között, de a második próbálkozásnál őt is utolérte a technika ördöge. Az autó leállt, és az újraindítás miatt elvesztegetett percek azt jelentették számukra, hogy nem jutottak tovább az elődöntőbe.
Pedig jól álltak egészen addig, a teljesen amerikai csapat még a viszonyítási alapként szolgáló Hamilton-alakulat idejénél is jobban álltak.
Az Extreme E beugrója, Jutta Kleinschmidt (Abt Cupra) csapattársával, Mattias Ekströmmel együtt jó tempót futottak, de az első nekifutás cseréjénél elkövetett szabálytalanság miatt büntetést kaptak, és ők is kiestek a pole-ért folytatott küzdelemből.
Végül Loeb és Gutierrez (X44) végeztek a legjobb idővel az Extreme E első versenyét megnyerő Rosberg-duó (Kristoffersson és Taylor) előtt. Rajtuk kívül a hátráltatás ellenére az Abt Cupra alakulat lesz még ott az első elődöntőben.
A másodikban – ahonnan az új szabályok értelmében két autó is továbbjut – Button csapata, a Xite Energy és a Veloce szerepel majd, a helyosztón pedig a technikai problémával találkozó csapatok vesznek majd részt.
A hétvégén Szenegálban versenyez az új elektromos sorozat, az Extreme E mezőnye, az első sivatagi kiruccanás után azonban vannak változások az Óceán X Prix-re.
Versenyzőcserék
Jenson Button az első forduló után úgy döntött, átadja helyét, és inkább saját csapata igazgatására koncentrál a vezetés helyett. A ralikrossz versenyző, Kevin Hansen váltja, aki így ismét bátyja, Timmy ellen versenyezhet, aki az Andretti színeiben indul.
Claudia Hürtgen bár elutazott Szenegálba, egészségügyi gondok miatt nem áll rajthoz. Ezzel pedig lehetőséget kap az Extreme E hivatalos női tartalékpilótája, Jutta Kleinschmidt is.
Pálya, taktika, pluszpontok
Mivel az első versenyen nem nyerte el a szervezők tetszését a verseny formátuma, ezért több helyen is változtattak – többek között – a helyszín kialakításán.
A Szaúd-Arábiában letűzött körhöz képest, sokkal több kapuval tűzték le az új pályát, ezzel érdekesebb vonalvezetést hozta létre.
Ezenkívül kijelöltek egy úgynevezett Super Sectort. Aki a hétvége során ezen a szakaszon a legjobb időt éri el, további 5 bajnoki ponttal távozhat majd helyezéséhez képest.
A plusz energiát szolgáltató HyperDrive üzemmódot most már menetenként négyszer – avagy körönként és pilótánként kétszer – lehet aktiválni.
Új kieséses rendszer
Két időmérő edzés összesített ideje határozza majd meg, ki melyik futamban indulhat majd vasárnap. Már ez alapján is pontokat kapnak a csapatok, az első három az első, a negyedik-ötödik-hatodik helyezett a második elődöntőben vehet majd részt.
Mindkét elődöntőből két-két autó jut a döntőbe – a Sivatag X Prix-n még csak hárman küzdöttek a futamgyőzelemért. A döntő rajtpozícióiról továbbra is a szavazással dönt majd a GridPlay, a döntőből kikerülő csapatok pedig átadhatják szavazataikat.
Ezt követően az időmérő utolsó három csapata pedig egy végső szétlövéssel még változtathat az X-Prix végeredményén.
Az IndyCar szezon is elkezdődik, április 18-án a Barber Motorsport Parkban először gurulnak pontokért pályára az autók.
Bajnokok, több helyről is
Az utóbbi kilenc év IndyCar bajnokai mind ott vannak a mezőnyben, és rajtuk kívül még többen visszatérnek a színre.
A CART bajnokok közül Sébastien Bourdais tavaly nem jutott nagy szerephez, de idén teljes állásban tér vissza, Montoya pedig 2017 után indul ismét az Indy 500-on.
Tony Kanaan csak az oválpályákon áll majd rajthoz, amikor a hétszeres NASCAR-győztes, Jimmie Johnson ülésében kell majd helyt állnia.
A mezőnyből Hélio Castronevesnek van a legtöbb Indy 500 győzelme (3), ő azonban csak fél szezont fut, a híres verseny mellett az utolsó öt utcai versenyen áll majd rajthoz.
De nem csak Amerika legjobbjai lesznek ott Alabamában, hiszen másik tapasztalt újonc, Scott McLaughlin úgy érkezik a sorozatba, hogy az ausztrál V8 Supercars sorozatban három éve nem talált legyőzőre.
Nem szabad azonban megfeledkezni a fiatalokról sem, az elmúlt években egyre több pilóta ért oda az élmezőnybe. Colton Herta tavaly harmadik helyen zárt az összetettben, Félix Rosenqvist megszerezte első győzelmét, dobogói számából ítélve pedig a McLaren pilótájának Patricio O’Wardnak is csak idő kérdése, mikor jön el a várva-várt diadal.
Indy 500-as bővítés
Nemcsak Montoya és Castroneves az egyetlen, akik az Indy 500-ra koncentrálnak idén. A tavaly pole-t szerző Marco Andretti, illetve a női egyenjogúságot hirdető Simona de Silvestro is csak ezen az egy versenyen indul majd.
A Róma E-Prix mindkét versenye balesettel ért véget, és azon kívül is jó pár kétes történés történt a pályán.
Az utcai versenyek a keskenyebb pálya és korlátok miatt mindig magukban hordozzák a baleset kockázatát. A Formula E egyenesen erre épül, Rómában sem volt hiány a kisebb-nagyobb incidensekből.
A hétvége másik győztesének, Stoffel Vandoorne-nak sem indult zökkenőmentesen a hétvégéje, előbb André Lotterer ütötte ki vezető helyről, majd hiába zárkózott fel, a verseny végén di Grassi lelassulásának is ő látta kárát.
A Róma E-Prix második futamának első rajtkockájából induló Nick Cassidy pedig egy kanyarig sem tudta megőrizni előnyét, miután szoftverhiba miatt féktávon megpördült.
Di Grassi csapattársa, René Rast is hozzáért a falhoz, és ezzel tönkretette a felfüggesztését.
Az utolsó körben végül de Vries ismét balesetbe keveredett, sorozatban másodszorra. Kétségtelenül ő volt a hibás ebben az esetben, Bird és Rowland kilökéséért egy öt rajthelyes büntetés vár rá Valenciában.
Az Alpine idén három fiatal pilótát is támogat az Formula 2-ben, akikben – bár merőben más helyzetben vannak – egy dolog közös: idén bizonyítaniuk kell.
Guanyu Zhou, a pénzeszsák?
A kínai pilóta mögött komoly támogatók állnak, ez tény. Emiatt több lehetőséget kapott az F2-ben, mint a legtöbb pilóta. Ráadásul F1-es csapat támogatásával is bír.
Ezentúl azonban fel is tud mutatni valamit, nem úgy, mint például korábbi kollégája, a hasonló cipőben járó Sean Gelael. Bár nem rögtön újonc szezonjában ért el áttörést, rendszeresen dobogókat szerzett, tavaly pedig eljutott a futamgyőzelemig is.
Általában nem jó jel, ha egy versenyző több évre ragad egy szériában. Viszont ennek köszönhetően azonban idén Zhou az egyik legtapasztaltabb versenyzőként állhat rajthoz.
Ennek megfelelően esélyes az idei bajnoki címre is, az első fordulóban teljesítményével be is jelentette erre az igényét. Bahreinben pole-ból megnyerte a főfutamot, és vezeti is a pontversenyt.
Christian Lundgaard, a hűséges
A dán a Renault/Alpine Akadémia legrégebbi tagja. Tavalyi (első teljes) szezonjában két futamgyőzelmet szerzett, de kiegyensúlyozottsága még kívánnivalót hagy maga után, hiszen sokszor nem szerzett pontot.
Második évében neki is a bajnoki cím a célja, hiszen bizonyítania kell, jobb, nem csak a többi versenyzőnél, hanem „márkatársainál” is. Zhou-tól tavaly 2 és fél pontra volt, az időmérőn pedig pár ezred híján majdnem pole-t szerzett.
Mindhárom futamon az élmezőnyben autózott, de a főversenyen nem választott jó stratégiát, és begyűjtött egy büntetést is, így kikerült a pontzónából.
Oscar Piastri, az aranyifjú
A fönti két pilótának azért is fájhat a fejük, mert ha nem vigyáznak, lekörözheti őket a jelenlegi F3-as bajnok.
Az F2-ben újoncnak számító Piastri hamar bejelentkezett futamgyőzelmével az élmezőnybe, és ha a harmadik futamon nem ütközik, pontokban sem lenne akkora lemaradása.
Újoncként azonban nem feltétlenül kell legyőznie, mindenkit, anélkül is bizonyíthat a többiek ellen. Őt nem sürgeti annyira az idő, mint fenti két kollégáját.
Több elektromos bajnokság is 2021-ben indul útjára, ezek közül is első az Extreme E, ami a hétvégén Szaúd-Arábiában rendezi meg első futamát.
A helyszín Al Ula, egy Medinától északra található világörökségi helyszín. Az első forduló a Sivatag XPrix, a vízhiány, a növekvő hőmérséklet és szárazság elleni küzdelemre kíván nagyobb figyelmet irányítani.
Dátum
Vidék
Helyszín
Ország
04.03-04.
Sivatag XPrix
Al Ula
?? Szaúd-Arábia
05.29-30.
Óceán XPrix
Retba-tó
?? Szenegál
08.28-29.
Sarkvidék XPrix
Kangerlussuaq
?? Grönland
10.23-24.
Amazónia XPrix
Santarém
?? Brazília
12.11-12.
Gleccser XPrix
Tűzföld
?? Argentína
Minden csapat ugyanazt az autót használja majd, az elektromos Odyssey 21-et. Egy autóban két versenyző – mindkét nemből egy – ül majd, és a két körös futamok felénél megcserélik, ki ül a volánnál.
(a technikai vagy anyagi hátteret biztosító cég vagy személy)
A pályák kitűzésénél a sorozat tartalékversenyzői, Timo Scheider és Jutta Kleinschmidt segédkezik majd, de nem csak az ő tanácsukat, a terep viszonyait is figyelembe veszik majd.
A versenyzők sorrendje nincs meghatározva, így a csapatok ezzel is tudnak majd taktikázni.
Szombat
Miután kisorsolják, ki kerül az első, illetve második csoportba (az első csoport 5 autós, a második 4), a csoportok két menetben gyűjtik a kvalifikációs pontokat.
A menetek győztese 4, a második 3, a harmadik 2, a negyedik 1 pontot gyűjt.
A négy legtöbb pontot gyűjtő csapat a vasárnapi első elődöntőbe kerül, míg a maradék öt a második „flúgos futam” rajtrácsán indulhat.
Vasárnap
A pontok száma alapján dől el az elődöntők rajtsorrendje. Az előbbi esetében az első három kerül a döntőbe, tehát csak egy csapat esik ki.
A „flúgos futam” pedig azért kapta ezt a nevet, mert hiába indulnak többen, kevesebb továbbjutást érő hely (2) van, így nagyobb lesz a tülekedés.
A döntő rajtrácsára a nézői szavazatok alapján állnak majd fel a csapatok. Ennek befejeztével a 25-15-10-7-6-5-4-3-2-1 felosztásban járnak a pontok a bajnokságban.
Mikor és hol lehet nézni?
Minden egyes edzést és futamot élőben közvetít a sorozat, ami Magyarországról is elérhető lesz, angol kommentárral. A hivatalos weboldal mellett Facebookon, YouTube-on, Twitteren és Twitch-en is figyelemmel lehet majd kísérni az eseményeket az alábbi időpontokban.
Ezenfelül a TV-ben főleg magazinként lehet majd találkozni a sorozattal, de a döntőt élőben is lehet majd nézni a Spíler TV-n, Szujó Zoltán tolmácsolásában.
Rajtuk kívül pedig az Eurosport is rendelkezik az európai közvetítési jogokkal, és bár futam hivatalos oldala szerint a döntőt közvetítik nálunk is, a programjukban ez még nem látható.