Kategória: Extra

  • Cais: A Rally Hungary a kedvencem

    Cais: A Rally Hungary a kedvencem

    Mihályi Csaba blogja a Rally Hungaryről – Ma már rajt!

    Két éve még egy R2-es Fiestával szerezte meg az ERC3 második helyét Erik Cais. Tavaly ült át Rally2-es autóba, idén pedig igazán emlékezeteset repesztett a Barum Rallyn, amit kis híján megnyert. Magyarországon is nagyon népszerű a 22 éves cseh szupertehetség, aki imádja Magyarországot, a Rally Hungary a kedvence, de a Mikulás Rallyn is járt már nálunk. 

    Elképesztően ível felfelé Erik Cais pályafutása. Az első Rally Hungaryn, 2019-ben egy Fiesta R2T19-ben láthattuk. Tehetségét már akkor megvillantotta az RC4-es kategória győzelmével. Miután a cseh autósport szövetség támogatását is élvezte, várható volt, hogy a következő évben Rally2-esre vált, amivel tavaly 8. lett a Rally Hungaryn, idén azonban a verseny egyik – titkos – esélyesévé lépett elő. 

    Nem akármilyen pedigrével érkezett hazánkba, hiszen a Rally Hungary lesz az idei 15. versenye. Az Eb-n ugyan csak a hetedik helyen áll, de ki ne emlékezne rá, hogy pár hónappal ezelőtt egész egyszerűen oktatott a Barum Rallyn. Az utolsó gyorsasági előtt 20 másodperc előnnyel vezetett Jan Kopecky és 45-tel Andreas Mikkelsen előtt. 

    Nagyon sokan szurkoltak neki és a nagyon sok szív szakadt meg, amikor az utolsó gyorson lecsúszott az útról és kiesett. 

    Erik Cais–Jindriska Zakova, Ford Fiesta R5 MkII
    Kép: ERC, Erik Cais–Jindriska Zakova, Ford Fiesta R5 MkII

    „Pici hiba volt, de hatalmas következményei lettek – mesélte nevetve a Rally Hungary tesztnapján a DVTK stadion parkolójában Eric Cais. – Hatalmas dolog volt hét gyorsaságit megnyerni Mr. Kopecky előtt.“

    A mese hevében „Kopeki“-nek ejti, de gyorsan kijavítja, hogy ne tűnjön tiszteletlennek. A cseh versenyző nevét külföldön sokan ejtik Kopekinek, hasonlóképpen, mint Robert Kubica nevét Kubikának. 

    Na de térjünk vissza a Barumra: „Nem volt kellemes kiesni, gondolhatod, de nem is éreztem úgy, hogy most akkor összedőlt a világ. A következő feladatomra koncentráltam és próbáltam a részeredményekből erőt meríteni. Azt azért tudnod kell, hogy nagyon jól ismerem a Barum pályáit, ez előnyt jelentett.“

    Erik Cais–Jindriska Zakova, Ford Fiesta R5 MkII
    Kép: ERC, Erik Cais–Jindriska Zakova, Ford Fiesta R5 MkII

    Mint ahogyan Kopecky is, aki tízedszerre nyerte meg a cseh versenyt és bizony őt ezen a versenyen megverni, felér egy kisebb világbajnoki címmel. 

    „Nem, nem, azért azzal nem – nevet Cais –, de tényleg jól megy és tényleg rang volt ellene ilyen eredményt elérni.“

    A Barum mellett talán az egyik legjobb eredményét a múlt hétvégén, a Catalunya Rallyn érte el, ahol élete első vb-futamán RC2-ben ötödik lett, WRC2-ben pedig a harmadik helyet szerezte meg. 

     Eric Cais–Jindriska Zakova, Ford Fiesta Rally2, Rally Hungary 2021
    Kép: Makai Gergely MGR IMAGES, Eric Cais–Jindriska Zakova, Ford Fiesta Rally2, Rally Hungary 2021

    Jó lendületben van és a Rally Hungary pályái nagyon hasonlítanak a Baruméra. 

    „Imádom a Rally Hungaryt, a Barum után ez a kedvenc Eb-futamom, remélem, a hétvégén az eredményem is jó lesz.“

    A beszélgetés során megemlítettem neki, hogy amúgy nagyon népszerű a magyar szurkolók körében. 

    Erik Cais–Jindriska Zakova, Ford Fiesta R5 MkII
    Kép: ERC, Erik Cais–Jindriska Zakova, Ford Fiesta R5 MkII

    „Tényleg? Ezt örömmel hallom. Nagyon köszönöm nekik! Mindig szívesen jövök hozzátok versenyezni. Bocs, de mennem kell a következő tesztkörre. A versenyen találkozunk.“

    Úgy legyen! Szerintem nem csak a tegnapi ebédtársam, Sami Pajari nevét érdemes megtanulni, hanem Erik Caisét is. Fogjuk őt még látni a vb-n, és remélhetőleg, még párszor a Rally Hungaryn is. 

  • A világbajnokkal ebédeltem

    A világbajnokkal ebédeltem

    Mihályi Csaba blogja a Rally Hungaryről – még 1 nap

    Új sztár születette a rallyban, a finn Sami Pajari 19 évesen a legfiatalabb junior világbajnok lett. Három nappal az után, hogy a Catalunya Rallyn megnyerte a vb-t, a Rally Hungary tesztjén, a DVTK stadion menzájába kísértem el egy ebédre. 

    Természetesen először is gratuláltam az igazi finn külsejű, szőke srácnak, a világbajnoki címhez, amit mosolyogva fogadott, de gyorsan szabadkozott is. 

    „Azzal, hogy világbajnok lettem, nem változott benne semmi. Vasárnap a célban nagyon jó volt, de most itt vagyok Magyarországon és a következő feladatomra kell koncentrálni.“

    Ilyenkor adódik a kérdés, hogy volt-e már ideje felfogni, hogy mi is történt vele pontosan, de Sami Pajari csak nevetett: „Szerintem nem.“

    Sami Pajari–Marko Salminen 
    Kép: ERC, Sami Pajari

    Nem akartam a teszt közben zavarni, de mondta, hogy ebédelni készül és hogy a menzát keresi, gondoltam, megmutatom neki hol van, de ha már így alakult, akkor együtt ebédeltünk. 

    Ha valaki 19 évesen világbajnok lesz, hány évesen vezethetett először autót?

    Ezen csak nevet. „Hat voltam. Egy öreg Toyota Corolla volt, amit a saját pénzemből vettem. A ház körül segítettem és kaptam hol két eurót, hol ötöt. Száz eurót sikerült összegyűjtenem, és megvettem a saját autómat. Nagyon fontos volt, hogy a saját pénzemből vettem. Rettentő büszke voltam rá. 

    A farmunkon volt egy kb. kétszáz méter egyenes út, azon gyakoroltam oda-vissza. 

    Sami Pajari–Marko Salminen 
    Kép: ERC, Sami Pajari–Marko Salminen

    Nagyon szerettem a rallyt, az édesapám hobbi szinten versenyzett, jártunk rendszeresen rallyt nézni. Jari-Matti Latvala volt a kedvencem. Neki szurkoltam, ami azért vicces, mert most a vb-n találkoztam vele, és egész jóban vagyunk.“

    Akkor ezek szerint megvan a Toyota következő gyári pilótája? – kérdeztem félig viccelve. 

    „Remélem igen – nevetett. – Jó lenne egyébként egy finn csapatban versenyezni.“

    Na de ne szaladjunk ennyire előre, mert ott tartottunk, hogy a Corollával gyakorolt. 

    „Az édesapámmal és a testvéremmel – két évvel idősebb a bátyám – sokat jártunk ki jégautózni. Nem a sebesség számított, hanem, hogy élvezzük, az egész jó alapot adott. Aztán Finnországban van egy olyan kategória, hogy ha abban az évben betöltöd a 15-öt, akkor indulhatsz.“

    Kép: Red Bull, Sami Pajari–Marko Salminen

    Micsoda mázlista, ha valaki december 1-én születik, mint Sami, így egy hónappal a 14. születésnapja után már versenyen is indulhatott.

    „2016-ban egy Opel Astrával indultam. Műszakilag teljesen utcai volt. Akkor még nem voltak olyan álmaim, hogy világbajnok legyek, egyszerűen csak vezetni akartam. El tudod képzelni, hogy 14 évesen rallyzhattam? Azt csinálhattam, amit a legjobban szeretek? 

    Aztán ’18-ban megnyertem a 18 alatti bajnokságot. Akkor gondolkoztunk el rajta, hogy érdemes lenne folytatni. A finn R2-es bajnokságban mentem egy Fiesta R2T-vel. Azt is megnyertem. Ebben a bajnokságban volt egy tehetségkutató programja a finn autósport szövetségnek. Meghívtak egy tesztre, amit megnyertem. A díj 90 ezer euró volt, amit a junior világbajnokságon lehetett elkölteni. Így indultam tavaly a junior vb-n.“

    Sami Pajari–Marko Salminen 
    Kép: ERC, Sami Pajari

    Ahol egyébként harmadik lett, de Sami már folytatja is a történetét.

    „Csak arra az egy évre szólt a támogatás, de azért ezzel elég sok ajtó nyílt ki, így találtunk támogatást az idei évre.“

    A kérdés adta magát, mi lesz jövőre? Erre már Sami Pajari navigátora Marko Salminen válaszolt. Ismerős a név, ugye? Olyanoknak olvasta az itinert, mint Teemu Suninen, Takamoto Katsuta vagy éppen Valtteri Bottas, tehát ahogy az angolok mondanák, elég nagy „sajt“ a szakmában. 

    „Egyelőre nem tudjuk, mi lesz jövőre. Saminak előre kellene lépnie négykerék-hajtású autóba, de hogy ez Rally3 vagy Rally2 lesz-e, ezt nem tudjuk.“

    A Rally3 még nagyon új kategória, igaz, hogy négykerék-hajtású, de erőben nem sokban különbözik a Rally4-estől. 

    „De négykerék-hajtású, Saminak biztosan előre lépés lenne ez is. Ráadásul jövőre a vb-n csak négykerék-hajtású autóval lehet versenyezni.“

    Sami Pajari–Marko Salminen 
    Kép: Red Bull, Sami Pajari–Marko Salminen

    Kicsit titokzatosan mosolyogtak, amiből arra következtettem, hogy már tudnak valamit, amit nem mondhatnak el, ezért csak annyit kérdeztem: jövőre látunk benneteket a vb-n? 

    „Persze“ – mondta Marko Salminen, és itt gyorsan le is zártuk a kérdést. 

    Samit még visszakísértem az M-Sport kamionjához, és úgy váltunk el, mint két barát. Végülis mi mások lennék, ha mind a ketten szeretjük a rallyt. 

    Sami Pajari–Marko Salminen 
    Kép: Red Bull, Sami Pajari–Marko Salminen

    A hét elején a magyar kétkerék-hajtású bajnoki cím védője, Szauer Gergő azt mondta nekem, hogy megtiszteltetés lesz a junior világbajnok ellen versenyezni.

    Most én azt mondom, hogy megtiszteltetés volt egy ilyen kiváló, nagyon tisztelttudó, fiatalemberrel beszélgetni, akiből pillanatok alatt nagy sztár lesz a világbajnokságon. És akkor majd elmondhatjuk róla, hogy ő is a DVTK menzáján evett. 

  • Kinek lesz a leglazább a csuklója?

    Kinek lesz a leglazább a csuklója?

    Mihályi Csaba blogja a Rally Hungaryről – Még 3 nap

    Minél kevesebbet hagysz ki két rally között, annál lazább lesz a csuklód.  Magyarul, annál gyorsabb vagy – tartja a mondás. Tudják ezt a Rally Hungary résztvevői is, akik közül sokan úgy állnak rajthoz a pénteki rabócsiringi első gyorsaságin, hogy a legutóbbi versenyük óta alig öt nap telt el. Utánajártunk, ki hol indult utoljára, vagyis kinek lesz a leglazább a csuklója. 

    18 páros nevezett a Rally Hungary Eb értékelésére top kategóriás, R5-ös vagy új nevén Rally2-es autóval. Közülük heten a múlt héten is versenyeztek. 

    Eric Cais, Mads Ostberg, Jari Huttunen és Nikolay Gryazin egyenesen a Catalunya Rally vb-futamról érkeznek, ahol 280 km került a csuklójukba, vagyis az elméletünk szerint az övék lesz a RabócsiRingen a leglazább. Gryazin szerepelt közülük a legjobban, aki az RC2-es értékelés második helyét szerezte meg, Cais ötödik, Ostberg hetedik lett, míg Huttunen kiesett (tehát neki nincs meg a teljes 280 kilométer).

    Erik Cais–Jindriska Záková, Ford Fiesta R5 MkII
    Kép: ERC, Erik Cais–Jindriska Záková, Ford Fiesta R5 MkII

    Szintén versenyzett az Eb pontversenyének második helyezettje, Mikolaj Marczyk, aki a 129 gyorsasági kilométert tartalmazó lengyel bajnoki futamon, a Kassa Rallyn állt rajthoz és még egy fél perces büntetés ellenére is magabiztosan nyerte. 

    A magyar Eb-zők közül Hadik András és Csomós Mixi is kihasználta a Rally2-es Kazincbarcika Rally nyújtotta lehetőséget, ahol a teszt kategóriában indultak és pakoltak 73 gyorsasági kilométert az autójukba, egy héttel a Rally Hungary előtt. A versenyt Csomós nyerte 16,7 másodperccel Hadik előtt. 

    Miko Marczyk–Szymon Gospodarczyk, Škoda Fabia Evo
    Kép: ERC, Miko Marczyk–Szymon Gospodarczyk, Škoda Fabia Evo

    További két páros két hete versenyzett utoljára, Yoann Bonato a francia bajnoki Antibes Rallyn állt rajthoz, Simone Campedelli pedig a Rallylegenden indult. 

    A Rally Hungary előtt három héttel rendezték az utolsó Eb-futamot, a Fafe Rallyt. A top mezőnyből hatan – Andreas Mikkelsen, Efrén Llarena, Herczig Norbert, Umberto Scandola, Simone Tempestini és Alberto Battistolli, akkor versenyeztek utoljára. 

    Jari Huttunen–Mikko Lukka, Hyundai i20 R5
    Kép: ERC, Jari Huttunen–Mikko Lukka, Hyundai i20 R5

    Három sofőr van csak a mezőnyben, aki három hétnél régebben húzhatta fel a versenyző overallt. Petr Semerád hat hete a cseh Vyskov Rallyn indult historic kategóriában. Velenczei Ádám és Turán Frigyes pedig nyolc hete, az utolsó magyar bajnokin, a Vértes Rallyn vezették az R5-ösüket versenykörülmények között. 

    Az összeállításunkban természetesen nem szerepel, ki mikor és mennyit tesztelt. Erre legközelebb szerdán lesz lehetősége a mezőnynek, amikor is egy összevont, hivatalos tesztet tartanak Miskolcon, de több versenyző privát teszten is készül a Rally Hungary. 

    Nikolay Gryazin–Konstantin Aleksandrov, Volkswagen Polo Gti R5
    Kép: ERC, Nikolay Gryazin–Konstantin Aleksandrov, Volkswagen Polo Gti R5 – ők leszek az egyik leglazább csuklójú páros

    Ennyi hete indultak utoljára rallyversenyen a Rally Hungary előtt a top kategória résztvevői

    1 hete
    Marczyk–Gospodarczyk, Kassa Rally (lengyel bajnoki)
    Cais–Záková, Catalunya Rally (vb)
    Ostberg–Eriksen, Catalunya Rally (vb)
    Huttunen–Lukka, Catalunya Rally (vb)
    Gryazin–Aleksandrov, Catalunya Rally (vb)
    Hadik–Kertész, Kazincbarcika Rally (Rally2)
    Csomós–Nagy, Kazincbarcika Rally (Rally2)

    2 hete
    Bonato–Boulloud, Antibes Rally (francia bajnoki)
    Campedelli–Canton, Rallylegend

    3 hete
    Mikkelsen–Edmondson, Fafe Rally (Eb)
    Llarena–Fernández, Fafe Rally (Eb)
    Herczig–Ferencz, Fafe Rally (Eb)
    Scandola–D’Amore, Fafe Rally (Eb)
    Tempestini–Itu, Fafe Rally (Eb)
    Battistolli–Scattolin, Fafe Rally (Eb)

    6 hete
    Semerád–Persein, Vyskov Rally (cseh historic)

    8 hete
    Velenczei–Bacigál, Vértes Rally (Rally1)
    Turán–Bagaméri, Vértes Rally (Rally1)

  • Kiss Norbi beállított édesanyja munkahelyére, versenykamionnal!

    Kiss Norbi beállított édesanyja munkahelyére, versenykamionnal!

    Kiss Norbi múlt vasárnap szerezte meg pályafutása harmadik kamionos Európa-bajnoki győzelmét, ezúttal a Révész Racing színeiben.

    A csapat és Balu, a versenykamion épp hazafelé tart Misanóból, a szezonzáróról, azonban mielőtt megérkeznének a csapat nyíregyházi bázisára, a nyugati határhoz közel útba ejtették Norbi szülővárosát, Szombathelyt is.

    Erről esetlegesen senki nem tudott – csak a Racingline.hu -, és elkísértük a háromszoros bajnokot egy nem akármilyen „küldetésre”. Kedd délután Norbi versenykamionnal érkezett meg a szombathelyi Oladi Általános iskola elé, hogy ott meglepje édesanyját, aki tanítónéniként dolgozik, és holnap megy nyugdíjba.

    Kati nénit persze nagyon meglepte fia váratlan érkezése, és persze a napközis gyerekek csodálkozva nézték, ahogy megérkezik a sulihoz Norbi és Balu.

    Kiss Norbi
    Fotó: Vámosi Péter

    Norbi a helyszínen meg is autóztatta (kamionoztatta) édesanyját, aki egyébként soha nem ült versenykamionban.

    Akik szeretnének találkozni Norbival, és Szombathely környékén laknak, látogassanak ki holnap (okt. 20. szerda) a szombathelyi Fő térre, a Király utca 1. elé, délelőtt 10 óra körül!

    Kiss Norbi
    Fotó: Vámosi Péter
  • Mikkelsen harmadik dobása

    Mikkelsen harmadik dobása

    Mihályi Csaba blogja a Rally Hungaryről – Még 4 nap

    Furcsa kötődéssel rendelkezik Andreas Mikkelsen Magyarországhoz. Eddig két alkalommal állt rajthoz nálunk, és mind a két verseny mérföldkő volt a pályafutásában. 2011-ben az első IRC rajt-cél győzelmét arathatta volna a Mecsek Rallyn. Tavaly egy éves szünet után a Rally Hungaryn tért vissza a versenyzéshez és a győzelme indította be újra a pályafutását. Idén pedig harmadik dobásként akár Európa-bajnok is lehet Nyíregyházán, a Rally Hungaryn. 

    Biztosan sokan emlékeznek a 2011-es Mecsek Rallyra, amikor az Intercontinental Rally Challenge (IRC) mezőnye látogatott el hazánkba. A versenyt emlékezetes módon Jan Kopecky nyerte, aki az utolsó Nyárásvölgy előtt 8,1 másodperccel vezetett Thierry Neuville előtt (aki a múlt héten nyerte meg a Catalunya Rallyt). A belga azonban alaposan lepirított az utolsó gyorson és hátrányából 7,3 másodpercet faragva kis híján meglepte Kopeckyt, aki így végül nyolc tized másodperc előnnyel nyert.

    Andreas Mikkelsen–Elliot Edmondson, TOKSPORT WRT, Skoda Fabia Evo
    Fotó: ERC, Andreas Mikkelsen–Elliot Edmondson, TOKSPORT WRT, Skoda Fabia Evo

    A verseny igazi sztárja azonban Andreas Mikkelsen volt. Az akkor 22 éves norvég versenyző már komoly karrierrel rendelkezett, hiszen öt éve versenyzett. Pályafutását egész meglepő módon WRC-vel a brit, az ír majd a norvég bajnokságokban kezdte. 

    Első nemzetközi sikerét a 2010-es Skót Rally, IRC-futamon érte el, ahol második lett. Itt figyelt fel rá a Skoda UK csapata és indította őt a ’11-es IRC bajnokságban. Mikkelsen hamar felnőtt a legjobbak közé. Az Azori-szigetek Rallyn kétszer is sikerült az élre állnia, és végül második lett.

    Fotó: ERC, Andreas Mikkelsen–Jonas Andersson, Skoda Fabia Rally2 Evo, Toksport WRT

    Közel volt az első győzelméhez, de az mégis mindenkit meglepett, hogy a Mecsek Rallyn az első szakaszon az élre állt és magabiztosan vezette a versenyt. Két szakasszal a vége előtt 10,4 másodperc előnye volt Jan Kopeckyvel szemben. Menedzsere izgatottan mesélte nekünk a sajtóirodában, hogy van egy szokásuk, hogyha nyertek, akkor egy thai étteremben vacsoráznak aznap, de nem mer ilyen éttermet keresni, mert van még hátra két szakasz. 

    Az óvatosságának volt alapja, mert az utolsó előtti gyorsaságin, Árpádtetőn, a murvakihordáson Mikkelsen megcsúszott és kiesett a versenyből. 

    Nem nyerte meg ugyan a Mecsek Rallyt, de ez volt az a verseny, ahol először megmutatta, hogy képes a győzelemre. A Mecsek után pedig szárnyalt, a Sanremo Rallyn második lett, a Skót és a Ciprus Rallyt megnyerte és a másfél pont előnnyel bajnok lett Kopecky előtt. 

    Andreas Mikkelsen–Elliot Edmondson, TOKSPORT WRT, Škoda Fabia Evo
    Fotó: ERC, Andreas Mikkelsen–Elliot Edmondson, TOKSPORT WRT, Škoda Fabia Evo

    2012-ben sikerült újra megnyernie az IRC-t, de ezzel párhuzamosan már a Volkswagen Motorsport csapatában is versenyzett a vb-n egy Skoda Fabia S2000-essel. Amint pedig elkészült a harmadik bevethető Volkswagen Polo WRC, ezzel folytatta a karrierét. Emlékezetes módon három vb-futamot nyert vele és háromszor (2014–’16) lett harmadik a vb-n. 

    A Volkswagen kiszállása után a Citroën és a Hyundai csapatoknál is versenyzett, de pályafutása kátyúba került. A korábbi éves szinten tíz–húsz versenyéhez képest tavaly úgy tűnt, hogy egész évben nem láthatjuk őt versenyautóban. 

    A magyar Topp Cars csapat azonban gondolt egy merészet és meghívta a Rally Hungaryre, ahol a Rabócsiring utáni első szakaszon az élre állt és másfél perc előnnyel megnyerte a versenyt. 

    Andreas Mikkelsen–Ola Floene, Topp-Cars Rallye Team, Skoda Fabia Rally2 Evo, Rally Hungary 2020
    Fotó: ERC, Andreas Mikkelsen–Ola Floene, Topp-Cars Rallye Team, Skoda Fabia Rally2 Evo, Rally Hungary 2020

    A Rally Hungary pedig újra beindította Mikkelsen pályafutását, még két versenyen állt rajthoz tavaly, idén pedig a WRC2-ben és az Európa-bajnokságon is versenyez. Mind a kettőben hatalmas sikerrel. A vb-n három, az Eb-n két versenyt nyert eddig.

    WRC2-ben a múlt hétvégén, a Catalunya Rallyn Mads Ostberg elvileg utolérte őt a bajnokságban. A mínuszolás miatt azonban Mikkelsennek a szezonzáró Monza Rally már csak formalitás. 

    Az Eb-n is kedvező a helyzete. Itt 71 pontos előnyét szinte lehetetlen ledolgozni – a hátralévő két versenyen összesen 80 pont szerezhető –, így ha már csak célba kocsikázik a Rally Hungaryn, megszerezheti az Európa-bajnoki címét. 

    Andreas Mikkelsen–Ola Floene, Skoda Fabia Rally2 Evo, Toksport WRT
    Fotó: ERC, Andreas Mikkelsen–Ola Floene, Skoda Fabia Rally2 Evo, Toksport WRT

    A 2011-es és a 2012-es IRC után pályafutása harmadik nemzetközi bajnoki címét. 

    A 2011-es Mecsek Rally és a 2020-as Rally Hungary is komoly mérföldkő volt Andreas Mikkelsen pályafutásában. Könnyen elképzelhető, hogy az idei Rally Hungary lesz a harmadik magyarországi dobása. 

  • A versenyző, aki a visszavonulás után sem állt le – megnéztük a Fernandót!

    A versenyző, aki a visszavonulás után sem állt le – megnéztük a Fernandót!

    Mihez kezdhet egy pilóta ha ott hagyja a Forma-1-et? Otthon kell ülnie és azon kell morfondíroznia, hogy mihez is kezdjen az életével? Esetleg új szériát kellene kipróbálnia, ha úgy érzi még nem jött el a végleges lezárás ideje? Vissza kellene inkább térnie?

    Fernando Alonso önszántából intett búcsút a száguldó cirkusznak 2018 végén. Az esélytelenség és a fejlődés hiánya megkeserítette számára a szeretett sportot, így inkább visszavonulót fújt. Valahol viszont érezte, hogy a hattyúdalnak még nem jött el az ideje.

    2019-ben így fogta magát és elővette az egyik régi álmát a polcról, leporolta azt, majd a megvalósításán kezdett el dolgozni. Így jutott el az Indy500-ba és Le Mans-ba. Meg akarta csinálni a Triple Crown-t. Két „korona” már a zsebében volt, hiszem Monacóban és Le Mans-ban már nyerni tudott, viszont az amerikai forduló még hiányzott a gyűjteményéből.

    A sorozat a belső vívódások és gondolatok mentén mutatja be a spanyol versenyzőt, ugyanakkor a hozzá közel álló személyek véleményét is megtudhatjuk.

    Lorena Alonso 5 évvel idősebb, mint a kétszeres világbajnok. Édesapjuk először neki akarta ajándékozni a saját készítésű gokartot, ám ő nem volt oda érte. Lorena mosolyogva mesél arról, hogy sosem érdeklődött az autók iránt, ám testvére már annál inkább. Először csak mókának tűnt az egész, egy kis extra szórakozásnak, majd mikor ráeszméltek arra, hogy Fernando mennyire jó, akkor gondolkodtak el azon, hogy komolyan vegyék a szenvedélyét. A régi felvételek mentén Lorena azt is konstatálta, hogy mennyire veszélyes volt a 90-es években a gokart. Nem is értette, hogy édesanyja hogy hagyhatta testvérét vezetni.

    Akkoriban nem volt luxus, nem voltak nagy lakókocsik, a családok szendvicseket pakoltak gyerekeiknek, útra keltek, majd a vetélytársakkal leülve és beszélgetve fogyasztották el azokat. Ausztúria tartományban mindenki összefogott, így az az időszak még most is mosolyt csal a főszereplő arcára.

    Alonso a visszaemlékezés során elmondja, mennyire nem volt népszerű sport a Forma-1 Spanyolországban. Az emberek nem igazán követték és nem érdeklődtek iránta. Ugyanakkor a 2005-ös év mindent megváltoztatott. Az első világbajnoki címét ünneplő pilótát rengetegen várták szülővárosa, Oviedo főterén.

    Az F1-nek búcsút intő 40 éves versenyző, ugyanakkor a száguldozásról nem akart lemondani. Saját bevallása szerint többet utazott 2019-ben, mint a Forma-1-es korszakában. Megjárta többek között Amerikát, Franciaországot és Szaud-Arábiát Spanyolországot, és Svájcot. Viszont nem mindenhonnan távozott elégedetten.

    Az ötrészes sorozat a visszavonulástól a nagy bejelentésig követi végig Alonso „szezonját”.

    Mit csinál egy versenyző a visszavonulása után? Otthon ül kedvesével, Fifázik a barátaival és élvezi a nyugodt légkört. Ez az állítás Alonso esetében csak félig igaz. A spanyol nagyon is vissza akar térni a száguldozáshoz, így folyamatosan egyeztet menedzserével. Tartja az az edzési ütemtervet, tervezi a következő lépést, miközben hagymát aprít és húst süt Linda Morsellivel.

    Nagyon fontos az, hogy nyitva hagyjanak egy kis kaput, ugyanis sosem lehet tudni. Egyszer csak visszasétálhat az ember, és ha a lehetőség bekopogtat, akkor a 40 éves versenyző nem fogja elengedni.

    Addig is van mit tenni. 2019-ben Alonso részt vett a McLaren szezon előtti tesztjén. Idősebb Carlos Sainzal és fiával, vitatta meg a látottak, majd elment a kétszeres ralivilágbajnokkal teniszezni. Régi barátság köti őket össze, így ha lehetőségük adódik a másikat kihívni, akkor azt nem mulasztják el.

    A Drive to Survive-ra hajaz egy kicsit a spanyolhoz közel állók beszámolója. A sötétebb háttér, és premier plánban felvett jelenetek sugallják szerepük milyenségét. Természetesen itt sem maradnak el a szakértőként feltűnő újságírók sem. A Fernando kapcsán Andrew Benson (BBC) és Chris Medland (RACERmag) biztosítja a háttérinformációkat a szériákkal kapcsolatban.

    Indy500:

    A McLarennel az oldalán Alonso a Triple Crown megszerzésére hajt. Ugyanakkor a papaya színű csapat a vártnál nagyobb gondokkal találja szembe magát. Miközben a spanyol azon van, hogy javítson kör idején, megmutatja mennyivel másabb az a „világ” az F1-hez képest. A különbségek túl szembe tűnőek ahhoz, hogy az ember ne vegye őket észre.

    Alonso, racingline.hu
    Fotó: Chris Owens / IndyCar

    A nagy események előtt a versenyzők együtt kaszinóznak, iszogatnak és csevegnek az élet nagy dolgairól. Ugyanakkor ha valaki bajba kerül, a csapatok azonnal a segítségükre sietnek, ha kell hűtőelmet visznek egymásnak, vagy ha épp nem mennek, akkor eszközeikkel segítik a vetélytársakat. A csapattárs szó más értelmet nyer, nem annyira, a szó ellenséges mivolta egy kissé háttérbe szorul. Ugyan Alonso a célját nem tudja megvalósítani, hiszen nem tud elindulni a versenyen, viszont értékes tapasztalatokkal tér vissza Európába.

    Kimoa:

    Ki ne ismerné a rajongó közül a 40 éves spanyol saját márkáját? Nos, a sorozat kapcsán azt is megláthatja a néző, hogyan is irányítja a madridi főhadiszállást a versenyző. Nélküle nem döntenek, és minden terméket leellenőriz. Alonso profizmusa ebben a témakörben sem hagy alább, sőt ha valami nem elég jó, azt ki sem adhatják a kezükből. A Kimoa ugyanakkor nemcsak termékeket gyárt, hanem a spanyol szerint egyfajta életérzést is közvetít. Ezt szeretné átadni a gyártmányok kapcsán, ezért is olyan szigorú a minőség és mennyiség ellenőrzés.

    Le Mans:

    Sebastien Buemi a spanyol versenyző egyik legjobb barátja. Ők ketten Kazuki Nakajimával kiegészülve ismét elsőként ünnepelhettek a legendás 24 órás versenyen. Ugyan nem nekik által a zászló, ám végül mégis is ők diadalmaskodhattak. A közös pályabejárások, szimulátorozások és mókázások mentén arról beszélt Alonso, hogy ebben a közegben mindent meg kell osztani a másikkal.

    Alonso, racingline, racinglinehu, racingline.hu
    Fotó: FIA WEC

    Míg a száguldó cirkuszban vannak titkaid a csapattársad előtt, addig ebben a szériában ezt nem engedheted meg magadnak. Ha jól akarsz teljesíteni, akkor minden információt meg kell osztanod. Így működik ez a világ. Miközben a sajtó azt találgatta mikor és hol tér vissza az F1-be Alonso, addig ő már a laptopját bújta kamionjában, hogy felkészüljön a vezetés átvételére.

    Dakar:

    Sokáig morfondírozott azon, hogy elvállalja-e, de végül a kalandvágy győzött. 2020 elejét írunk, ahol Marc Comával kiegészülve indul el a megmérettetésen a spanyol. Szaúd-Arábiában, a homok dűnék mentén ülnek össze, hogy megtanulják autójukat rendbe hozni, és hogy felkészüljenek a „sivatag” misztikumaira.

    Alonso, racingline
    Fotó: Toyota Gazoo Racing/Toyota Motor Corporation

    Alonso célja, hogy legalább egy szakaszt nyerjenek, ám az új kihívás feladja nekik a leckét. Nemcsak a pilóták karavánja ez, hanem a kísérőké is. A spanyol legjobb barátja és fizioterapeautája a lakókocsival igyekszik a szakaszok végső helyszínére. Náluk is akadnak problémák (defekt), miközben a 40 éves pilótáért aggódnak. A Dakar azonban áldozatot is követel, Paulo Gonçalvesről a sorozat is megemlékezik. A verseny viszont megy tovább, így Alonso majdnem megvalósítja célját. Ugyanakkor a borulás őt is megtalálja. 13-ként végez a viadalon, amivel nagyon elégedett, hiszen teljesítette a távot.

    Végszó:

    A történet végét viszont már tudjuk, ugyanis Alonso visszatért a Forma-1-be a Renault/Alpine színeiben. Abban a két évben, míg távol volt a sporttól, próbált más célokat kitűzni magának, ám az ablakot (ahogy Luis Garcia Abad fogalmazott) nem zárta be.

    A pilóta belső monológja és gondolatai mentén jobban megismerhetjük Alonsót, bár az sokat ad a történetmeséléshez, ha eredeti nyelven nézzük. Ugyan van „angol hang”, de az inkább a jó öreg Star Wars videókazettákra emlékezteti az embert, amikor még hangalámondással tudhatta meg a nagyérdemű mit rejt az Erő. Így spanyolul, angol felirattal igazán élvezhető az 5 részes produktum, főleg akkor, ha valaki szereti Alonsót.

  • Idén utoljára közvetítjük a kamion Európa-bajnokság versenyeit!

    Idén utoljára közvetítjük a kamion Európa-bajnokság versenyeit!

    2021-ben gyakorlatilag végig közvetítettem a teljes kamion Eb szezont, kezdve Hungaroringen még a Sport TV-n, ami most zárul majd Misanóval online. Ahogy az már megszokottá vált, magyar kommentárral Kiss Norbert Facebook oldalán, illetve a Racingline.hu YouTube csatornáján lesz nézhető az, hogy mi zajlik épp Olaszországban szombaton és vasárnap a négy verseny alatt. Kommentátor társam ezúttal is Zsupanek Bence lesz (M1RA – esport).

    Különösen érdemes lesz figyelni a mai első futamot, ahol már akár háromszoros Európa-bajnokká válhat Kiss Norbi. Csapatban már bajnok a magyar-spanyol összeállítás, hiszen Alntonio Albacete T Sport Bernau alakulatával kiegészülve a „Team Titan” fantázianevű duó már Jaramában annyi pontot szerzett legutóbb, hogy nem tudják őket befogni ezen a versenyhétvégén. Így nyugodtan kijelentheti már a nyíregyházi Révész Racing istállója is, hogy idén bizony, ők voltak a legjobbak.

    Időmérő edzéseket továbbra is a széria YouTube csatornáján lehet nézni, angolul vagy németül, mi majd 14:20 körül jelentkezünk, addig is érdemes feliratkozni a csatornánkra, hogy nehogy lemaradj erről a sporttörténeti eseményről.

    Misanói időterv:

    2021. október 16. szombat

    12:10 – Időmérő edzés
    12:35 – Superpole
    Angolul:

    Németül:

    14:20 – Első futam

    16:25 – Második futam

    2021. október 17. vasárnap

    10:35 – Időmérő edzés
    11:00 – Superpole
    Angolul:

    Németül:

    12:50 – Harmadik futam

    14:55 – Negyedik futam

  • AMTS-en jártunk, Nagy Danival beszélgettünk, és le is merültünk

    AMTS-en jártunk, Nagy Danival beszélgettünk, és le is merültünk

    Idén is kinéztünk az Automobil és Tuning Show-ra (AMTS), még augusztus végén. Innen hoztunk nektek pár hangulatképet, illetve „belebotlottunk” Nagy Daniba, aki igazán érdekes infókkal szolgált nekünk a PURE ETCR elektromos autóiról!

  • Novemberben lesz az első verseny a Holdon!

    Novemberben lesz az első verseny a Holdon!

    Különleges autóverseny van készülőben, nem is akárhol! Nem a jól megszokott versenypályán, aszfalton, és nem tömött lelátók előtt. Hanem több százezer kilométerre tőlünk, a regolit födte Holdon!

    Persze szó sincs róla, Lewis Hamiltonék versenyautóstól útnak indulnának a Holdra. Pedig sok Forma-1-es versenyző csodálattal tekint az űrutazás témájára. Jó eséllyel alkalmasak is lennének rá, hiszen kiváló fizikai állapot jellemzi őket, és az extrém erőhatások sem ismeretlenek számukra. Sok G-s erőhatásnak vannak kitéve, noha tény, hogy ez rájuk nem függőlegesen hat, hanem oldalirányból. Ráadásul az erőhatás mértéke és iránya folyamatosan változik, ahogy haladnak a versenypályán.

    Talán egy nap majd az is megtörténik, hogy tényleg Forma-1-es versenyt rendeznek a Holdon, hús-vér versenyzőkkel együtt, egyelőre azonban közel sem erről van szó.

    Jelen esetben kettő darab “versenyautóról” beszélhetünk, melyek a Földről vezérelhetőek, tényleges pilótáról tehát szó sincs.

    A nem mindennapi autók karosszériáját középiskolások tervezik majd, többek között a McLaren P1 középmotoros hibrid sportautó tervezőjének, Frank Stephensonnak a közreműködésével.

    A versenyt eredetileg októberre tervezték, a legfrissebb információk szerint azonban erre november 12-én kerül majd sor.

    De mit is értünk jelen esetben autókon?

    Egyenként 2,5 kilós járművekről van szó, míg a Holdra telepítésüket segítő mechanika további 3 kilót nyom. Így a két autó és a mechanika összesen 8 kilót tesz ki.

    A Moon Mark nevű oktató- és szórakoztatóipari vállalat és az Intuitive Machine űrhajózási vállalat alkotta meg a Mission 1 nevű holdi versenyt. A tervek szerint az autókat egy Nova C leszállóegységgel juttaták el a Holdra, melyet az Intuitive Machines készített, és amely a SpaceX Falcon 9 rakétájával jut majd az űrbe.

    A landolásra a Hold Oceanus Procellarum (Viharok óceánja) nevű láva mezőjén kerülhet majd. Ott, ahol  Apollo-12 holdkompja is landolt 1969-ben, ahol Neil Armstrong és „Buzz” Aldrin a Holdra léptek.

    Hold
    Fotó: Tajthi Andrea

    “A Moon Mark Mission 1 versenyében hat középiskolás csapat vesz majd részt, akik különféle amerikai iskolákból lesznek kiválasztva” – áll a Moon Mark sajtóközleményben. “Egy sor kvalifikációs kihíváson vesznek majd részt, magába foglalva olyan egyedi módokat, mint a drónokkal, autonóm járművekkel való versenyzés, az eSport, valamint részt vesznek egy űrkereskedelmi, vállalkozói versenyen is. A kvalifikációs körök két legjobb csapata nyeri meg az életre szóló lehetőséget, hogy megépítsék a két járművet és versenyezzenek a Holdon.”

    Online követhetjük majd

    Az irányítás tehát a Földről zajlik majd, és 360 fokos kamerák teszik majd lehetővé, hogy a járműveket irányítók láthassák, hol és mit csinál épp az autójuk. A földi közönség pedig online közvetítés keretében kísérheti majd figyelemmel az eseményeket.

    A távvezérelt, vagy online “játékok” és versenyek tekintetében szokatlanul nagy lesz a távolság, melyet át kell hidalni. Bizonyára mindenki tapasztalta már online játék, vagy egy online sportközvetítés, esetleg online telefonbeszélgetés közben, hogy szaggat kép, vagy késik a hang, ha az internetkapcsolat nem megfelelő.

    Ebben az esetben ez kevéssé engedhető meg, hiszen ha a földi irányítás akár csak pár másodperccel is később lát meg egy terepakadályt, vagy történést, mint ahogy az a valóságban, a Holdon történik, vagy bukkan fel, jó eséllyel már nem tudja azt időben kikerülni, nem tud időben reagálni rá.

    Az egyik legfőbb feladat tehát az, hogy olyan vezeték nélküli, online kapcsolatot tudjanak létesíteni a Föld és a Holdon lévő autók között, hogy az közel valós időben tudjon információt szolgáltatni.

    “Ha a kommunikáció a Föld és a Hold között fénysebességgel halad, amire azért mondhatjuk, hogy elég gyors, akkor körülbelül 38 másodpercet vesz igénybe a 384 000 kilométeres távolság megtétele.Tehát, ha csak nem merül fel valami furcsa kvantum-összefonódás, úgy tűnik, hogy az a legjobb eshetőség, hogy amikor ezek a gyerekek hüvelykujjukkal megnyomnak (egy gombot) itt a Földön, 1,3 másodpercbe telik, míg az autó azt teljesíti a Holdon, és 2,6 másodperc, mire történik valami az általunk látott videós csatornán” – idézte a Moon Mark technikai vezetőjét, Todd Wallach-t a New Atlas.

    Hermann Tilke tervezte a „pályát”

    Ha autóversenyzésről van szó, akkor pályára is szükség van. A Forma-1 rajongók pedig most fognak a fejükhöz kapni, ha megtudják, ki tervezi a pályát! Nem más Hermann Tilke, aki a legtöbb 2000-es években épült Forma-1-es pályát is tervezte. Tilke tapasztalt mérnök, számos autóversenypályát tervezett már, de ilyen kihívással még bizonyára ő sem találkozott korábban.

    Jelen esetben azonban másként kell értelmezni a pályatervezést. Tilke ugyanis a megszokottakkal ellentétben nem utazik a helyszínre, hogy felmérje a terepet és nem fogják építőmunkások megépíteni a pályát. Ezúttal sokkal inkább koordináták kijelöléséről beszélhetünk.
    Tilke és csapata – csak úgy, mint az autók tervezői -, rengeteg adatot és infromációt kaptak a Holdon uralkodó körülményekről, és kellő mennyiségű scannelt anyag áll rendelkezésükre ahhoz, hogy megtervezzék a verseny nyomvonalát.

    De térjünk is át ezekre a “versenyautókra”! Az autórajongók egyik közkedvelt kérdése: Mennyivel megy? Nos, ez esetben nem ez a legfontosabb kérdés.

    A “Hold-verseny” célja értelemszerűen nem az, mindenféle segebességrekord megdőljön. Már csak azért sem, mert a mérnököknek teljesen más fizikai tényezőkhöz kell alkalmazkodniuk, mint azt a földi járművek esetén megszokhatták.

    “A versenyzőinket (az “autókat” – a szerk.) úgy terveztük, hogy teszteljék a sebesség határait a Hold felszínén” – mondta a Moon Mark alapítója és vezérigazgatója, Mary Hagy a newatlas.comnak.

    A két autó alapjaiban ugyanolyan lesz, de még nincsenek véglegesítve. Annyi azonban bizonyos, hogy akkumulátoros, elektromos hajtásláncot kapnak.

    Eltér majd azonban a két autó karosszériája és megjelenése. Ezen dolgozik Stephenson és az iskolások.

    Igazán érdekes lesz látni ezt, hiszen a Holdon nem kell sok ahhoz, hogy elemelkedj a talajról, hiszen a gravitáció, mindössze hatoda a Föld gravitációjának. Így aztán igazán új, szokatlan kihívás elé állítja az autótervezőket.

    Képzeljük csak el!

    A regnáló Forma-1-es világbajnok Mercedes csapat 2021-es versenygépe 752 kiló. Ezt a Holdon mindössze 125 kilónak lehetne érezni, ami jelentős differencia! Így aztán a laikusok számára is világossá válik, hogy a “hold-autók” esetében teljesen más balanszra, aerodinamikára van szükség. Főleg, hogy eleve csak 2,5 kilót nyomnak, így a Holdon igencsak pillekönnyűek lesznek.

    Számos olyan tényezőt kell figyelembe venniük a tervezőmérnököknek, amit a Földön nem, vagy legalábbis a Földön más mértékben. Példának okáért ott a leszorítóerő kérdése. A földi autóversenyekkel ellentétben itt nem ezen lesz a hangsúly. Sokkal lényegesebb lesz az, hogy az autók ki tudják szűrni a port, illetve kulcsfontosságú lesz az autók súlya, főként egyensúlya, súlypontja, stabilitása, a felhasznált anyagok tartóssága, hiszen javításra, pótlásra nem lesz lehetőség. A tervezés és építés során biztosítani kell azt, hogy ha a jármű a Holdon felborul, azt távirányítással talpra lehessen állítani.

    Márpedig a Hold kráterekkel borított felszínén és pillekönnyű járművel igencsak könnyű lehet felborulni. Noha bizonyos, hogy ez a borulás a holdi körülmények között aligha okozna nagy sérülést. Mégis lényeges, hogy a járművek strapabírók legyenek, fontos alkatrészeik ne legyenek sérülékenyek, hiszen légkör hiányában a Holdon bármikor eltalálhatja őket egy-egy űrből érkező meteorit is.

    Ezen kívül az autóknak ellenállniuk kell a szélsőséges hőmérsékleteknek is, hiszen az éjszakai és nappali hőmérséklet között a Holdon akár 320°C is lehet a különbség.

    Mi lesz a „verseny” után?

    Felmerül a kérdés, hogy miután a Föld lehetőségeit már mondhatni kimaxolta az emberiség, sőt károsítja is azt a saját hóbortjaival, és hedonista igényeivel, van-e jogunk ahhoz, hogy pusztán szórakozásból, és/vagy erőfitogtatásból “birtokba” vegyük a Holdat is, és “játszani” kezdjünk rajta, holmi távirányítós kisautókkal…

    Nos, a jó hír, hogy a fent említett, a Földről távvezérelhető járművek számára a “versenyzés” csupán egy kis bevezetés lesz. Valójában azonban fontos feladatot látnak majd el.

    A versenyt követően a járművek nem térnek vissza a Földre, és nem válnak hasztalan szemétté a Holdon. Tudományos küldetésbe kezdenek, és örökre a Hold felszínén maradnak.

  • Élő kamionversenyeké a főszerep ezen a hétvégén a Racingline.hu-n!

    Élő kamionversenyeké a főszerep ezen a hétvégén a Racingline.hu-n!

    A Racingline.hu YouTube csatornáján az év második versenyhétvégéje óta folyamatosan közvetítjük magyarul a 2021-es kamionversenyeket, ahogy megy ez Kiss Norbi Facebook oldalán is egyszerre.

    A hétvégén ráadásul Forma-1 sincs, hogy összezavarja az autósport rajongót és egyszerre akár két helyre is figyelni kelljen, így nyugodtan követhetjük a kétszeres Európa-bajnok szombathelyi pilóta, és nyíregyházi csapata, a Révész Racing kalandozásait a kontinensünkön. Ezúttal a spanyolországi Jaramában vitézkednek a magyarok, legtávolabb az otthonuktól.

    Ugyan az időmérő edzések is nézhetőek a széria hivatalos oldalán, Zsupanek Bence (M1RA – esportóló) és Vámosi Péter (Racingline.hu – főszerkesztő) azonban csak délután jelentkeznek be, a versenyek előtt.

    Jaramában így néz ki az időterv:

    2021. október 2. szombat

    14:05 – Időmérő edzés
    14:30 – Superpole
    Angolul:

    Németül:

    16:10 – Első futam

    18:25 – Második futam


    2021. október 3. vasárnap

    11:00 – Időmérő edzés
    11:25 – Superpole
    Angolul:

    Németül:

    13:05 – Harmadik futam


    15:20 – Negyedik futam