Kategória: ETRC

  • Csepregi Éva „kamionozott” is, és elárult egy titkot a „220 felett”-ről

    Csepregi Éva „kamionozott” is, és elárult egy titkot a „220 felett”-ről

    Épp harminc éve már a második magyar kamionverseny szervezésére készültek a Hungaroringen és a Hungarocamionnál is, hiszen az első hétvége 1987-ben hatalmas siker lett. Jöhetett is a második felvonás, és immáron Csepregi Éva is részt vett az előkészületekben, és nem csak az arcát adta a dologhoz, hanem ő maga is kicsit kamionossá vált akkor.

    Abban az évben májusban volt a futamhétvége, a magyar futam a versenyszezon elején kapott helyet. Idén is augusztusi időpont helyett az év második versenyhétvégéjén már a Hungaroringre látogat a FIA ETRC mezőnye. Hogy idén is találkozunk-e Csepregi Évával esetleg az még rejtély, mindenesetre addig is felelevenítettük együtt azt, hogy miképp is ment ez a dolog a hőskorban…

    1988-ban részt vettél a Hungarocamion versenyének a promóciójában, hogyan jött a felkérés?
    Az ő ötletük volt, szerették volna valahogyan felhívni a figyelmet a magyar kamionversenyre. Akkoriban ez újdonság volt, és egy érdekes összefonódásnak gondoltuk a pop zenét és a kamionversenyt kombinálni. 1988-ban jelent meg a „Minek ez a cirkusz” című lemezünk, ami minden idők legnagyobb lemezeladását hozta, és felkértek minket, hogy tegyük hangossá az eseményt. A legjobban azt élveztem, amikor kijártunk gyakorolni a Hungaroringre, többször is körbementünk a pályán, a Hungarocamionosok edzésén.

    Kamion Eb 1988, Hungaroring, Tamási László, Krasznai János, Csepregi Éva, Dinnyés László
    Csepregi Éva, az 1988-as versenyzők között. Fotó: Dinnyés János

    A szervezők egy „különmeccset” rendeztek neked, Urbán Edit asztaliteniszező ellen kellett versenyezned. Te egy kamiont, míg Edit egy rali autót vezetett. Hogyan emlékszel vissza erre?
    A házi időmérő edzéseken még egy egyszerű utcai kamionnal mentem, a „versenyen” viszont már Krasznai János, 56-os rajtszámú Mercedesét vezettem. Ha jól emlékszem, Edit egy Zsigulival volt. Elég gyorsan történtek az események. Kicsit izgultam és ügyetlenkedtem a biztonsági övvel, amit nem is sikerült bekötnöm, csak segítséggel. Menet közben pedig rájöttem, hogy elkövettem azt a hibát, hogy nem húztam fel az ablakot, ami ugye derékig le volt engedve és a kanyarok bevétele így bizony elég veszélyes volt. A végén aztán egyszerre értünk be a célba, egy jó emlékkel és egy kupával gazdagodtam. Életem első, de talán az utolsó kupája is ez.

    Milyen tanácsokkal láttak el az akkori Hungarocamionos versenyzők? Mert ugye nem csak Krasznai János indult a Mercedessel 1988-ban, hanem Dinnyés Laci RÁBA kamionnal, illetve Tamási Laci Renault-val.
    Egyrészt, ezeken az edzéseken leginkább vezetéstechnikai tanácsokat adtak. Ki kell használni a pálya teljes szélét, elmondták, hogy hol kell visszaváltani, hol kell nyomni a gázt, stb. Harminc éve volt, és talán a kamionos kitekintésem miatt van az, hogy azóta sokkal jobban szeretem a magas, nagytestű autókat.

    csepregi
    Csepregi Éva Dinnyés Lacival 2017-ben. Fotó: Dinnyés Ádám

    Milyen sofőrnek tartod magad, hogyan vezetsz a hétköznapokban?
    Abszolút nyugodt vagyok, persze ez nem jelenti azt, hogy olykor ne bosszankodnék. 1980-óta vezetek és úgy gondolom, hogy a nyugodt, higgadt vezetési stílus kevesebb veszéllyel jár. Rengeteget autózunk, de most már nem én ülök a volán mögé, hanem a menedzserem a Szalai Gabi. Próbálunk mindig biztonsággal vezetni.

    Márciusban indult a legújabb turné sorozatod. Van esetleg érdekes sztorid a régebbi utazásokkal kapcsolatban?
    Egy kubai történet jut eszembe. Mi busszal mentünk, a felszerelésünket pedig kamionnal szállították. Rettenetesek voltak az utak a 80-as években arra, és a felszerelésünk nagy része megsérült a szállítás során. Eltörtek a lámpák, elromlottak az erősítők. Elég kellemetlen volt…

    A Forma-1 is abba az irányba halad, hogy a versenyzés mellé koncerteket, fellépőket párosít egy-egy versenyhétvégére. Mi a véleményed erről? Jó ötlet lenne ezt elhozni a Hungaroringre?
    Szerintem mindenképpen. A versenyekre már családok járnak, családi szórakozássá vált és a zenét egyre kevésbé lehet kihagyni egy ekkora rendezvénysorozatból. Akár a Neoton Familiának is jól állna egy ilyen jellegű koncert, ha másért nem, akkor a „220 felet” című dalunk nyomán, ami akkor született, amikor elkezdték rebesgetni, hogy megépülhet a Hungaroring.

    Jól értem, hogy a Hungaroring ihlette a „220 felett” című dalotok?
    Ilyen formán, igen. Elhintették, hogy nálunk is lesz Forma-1-es pálya és épülnek majd a sztrádák, így ihletet kaptunk. A „220 felett” klipjét is a lezárt, átadás előtt álló M3-ason forgattuk.

    https://www.youtube.com/watch?v=VsNHKVYbJAM

    Végül: Ki nyeri idén a kamion Európa bajnokságot és a Forma-1-et szerinted?
    Adnék egy esélyt újra ennek a Räikkönen fiúnak! A kamion versenyben pedig egyértelműen magyar bajnok lesz, Kiss Norbi verni fogja a mezőnyt és azt gondolom, ezt akár készpénznek is vehetjük!

  • Eldőlt, ki lesz Kiss Norbi új csapattársa!

    Eldőlt, ki lesz Kiss Norbi új csapattársa!

    Marcus Bauer csapata, a tankpool24 Racing team 2018-ban is két kamionnal vág neki a szezonnak!

    Bár – ahogy arról korábban beszámoltunk – Kiss Norbi eddigi csapattársa, André Kursim távozott a csapattól, mégsem marad Norbi „házon belüli” ellenfél nélkül.

    Mint kiderült, a tankpool 24 új versenyzőt igazolt, Steffen Faas személyében.

    Faas tavaly már kipróbálhatta magát az ETRC-ben, vendégversenyzőként szerepelt a Nürburgringen és a Slovakiaringen, melyeken pontot is szerzett.

  • Hivatalos: Steffi Halm a Team Schwabentruckhoz igazol!

    Hivatalos: Steffi Halm a Team Schwabentruckhoz igazol!

    Steffi Halm csapatot vált. Ezentúl a baden-württembergi születésű versenyzőnő egy IVECO volánját tekergetheti majd. A Team Schwabentruck köreiből egy ideje már lehetett hallani, hogy 2018-ban Halm már nem a Reinert istállóval áll majd rajthoz. Új szerződést kötött az Ulmban székelő csapattal, ráadásul két évre.

    Annyira azért Steffinek nem kell átállnia, mint elsőre gondolnánk. Az eddigi MAN versenykamionja, és az új IVECO-ja is pont ugyanott készül: Jochen Hahnék boszorkányműhelyében. Az elkövetkezendő két évben Steffi Halm azonban nem csak IVECO csillaga lesz a jövőben, hanem a FERNFAHRER szakújság nagykövete is.

    További hír még a Team Schwabentruck életéből az, hogy a kamionversenyzés legendája, Gerd Körber is rajthoz áll a másik IVECO-val majd Misanoban, az idei első versenyen.

  • A Buggyránál Lacko fix, de új csapattársat kap

    A Buggyránál Lacko fix, de új csapattársat kap

    A Buggyra International Racing System életében nem lehetetlen a duplázás, és jól tudja ezt Adam Lacko is. Ugyanakkor a csapattársa kilétét jelenleg teljes homály fedi. Gerd Körber még 2002-2003-ban lett bajnoka az akkori Super Race Trucks kategóriának, illetve a tavalyi csapattárs, David Vrsecky is duplázott 2008-2009-ben. Az egyetlen bajnokuk, aki nem tudta megvédeni a bajnoki címét, az Markus Bösiger, de tőle pont David „vette el”, így végül a cím a Buggyránál maradt.

    A csapatvezető, Jan Kalivoda ennyit árult el egyelőre az idei tervekről:
    „Adam jelenleg szólóban nevez a 2018-as bajnokságba, és a bajnoki címért hajt, ugyanakkor a második versenyzőnkről még nem határoztunk. Egy dolgot azonban 99.9%-ban kijelenthetek, hogy a jelölt külföldi illető. Jelenleg három pilótával tárgyalunk, és mindegyiknek van előnye, de hátránya is. Két-három hét múlva Mostban (a teszten) azonban már ezt is tisztázhatjuk.”

    A FIA ETRC széria promótere ugyanakkor azt feltételezi, hogy a befutó versenyző már meg is van, aki nem más lesz, mint Oly Janes! A brit pilóta is gokartosként kezdte az autóversenyzői pályafutását, aztán 2009-ben megismerkedett a versenykamionokkal. Az elmúlt években a brit kamionsportban Freightlinerrel versenyez, és feltehetőleg elegendő mennyiségű saját szponzorral a háta mögött úgy néz ki, hogy 2018-ban Adam Lacko csapattársa lehet.

    Természetesen abban is biztosak lehetünk, hogy a Buggyra kezében ütőkártyaként ott marad továbbra is David Vršecký. A kétszeres Európa-bajnok tavaly inkább csak a szezon második felére ugrott be, tudott nyerni, és nagy segítség volt a bajnokságban ahhoz, hogy elnyerjék a konstruktőrök számára kiírt kupát is. Az ő idei szerepéről ennyit mondott Honza Kalivoda:
    „David azért küzd újra Kínában, hogy ott legyen újra bajnok. A Cseh Köztársaságban tervezőként és tesztpilótakánt számítunk rá. Másrészt, soha ne mond, hogy soha…”

  • Akár több mint 20 állandó nevezője lehet az idei kamion Eb-nek!

    Akár több mint 20 állandó nevezője lehet az idei kamion Eb-nek!

    Mérhetetlenül óvatosan, de a szél által összefújt pletykák alapján lassan ki merjük jelenteni, hogy az idei év a kamion Európa-bajnokságban egy olyan lehet, ahol több egész éves nevezéssel számolhatunk, mint az utóbbi években bármikor. Ugyan a csapatoknak kiírt nevezési határidő még mérhetetlenül messze van (április 30.), de egyre több jel mutat abba az irányba, hogy jó úton halad a széria, és egyre attraktívabb lesz minden résztvevő számára.

    Ugyan mi siratjuk a Red Bull Ringet, amiért kimaradt a 2018-as kamionos versenynaptárból, de úgy néz ki, hogy jót tesz a nevezési kedvnek az, hogy idén csak 8 versenyhétvégén lesz Európa különféle versenypályáin mennydörgés az aszfalton. Végig is szaladunk gyorsan egy olyan listán, amit most mi dobtunk össze, és mondjuk azt, hogy lehet némi realitása, így február közepén.

    A Buggyrásoknál Adam Lacko feltehetően a címvédésért indulna újra, és mivel jó szolgálatot tett, maradhat David Vrsecky is. Amennyiben esetleg kalandozna újra, biztosan lesz leginkább szláv jelentkező az üres helyre.

    Jochen Hahn biztos induló, komoly tervekkel, nincs is nagyon ezen sokat mit magyarázni.

    A Tankpool24 Racing Team helyzete a legérdekesebb jelenleg. Még mindig nem tudni, hogy sikerült-e dűlőre jutni a Mercedesszel abban a tárgykörben, hogy a csillagos márka jobban beállna-e mögéjük az elkövetkezendő időkben, és egyelőre csak Kiss Norbert indulása biztos. André Kursim a téli szezon folyamán elhagyta a csapatot, így kiadó egy hely. Az a nagy kérdés, hogy ezt biztosan betöltik-e, ha igen, akkor egész évre, és feltehetően német versenyzővel, vagy ahogy az IVECO Schwabentruck is csinálja, csak akkor viszik az adott versenyhelyszínre a versenykamiont, ha annak bérlője is akad.

    Az IVECO-soknál jöhet a legnagyobb változás, ha már fel is emlegettük őket. Az már eddig is ismert volt, hogy a kamionsport nagy öregje, Gerd Körber befejezi az aktív pályafutását, ennek ellenére egy szabad szemmel is látható összeget fel mernénk rá tenni, hogy ha másutt nem is, de a Nürburgringen újra sisakot, overált és kesztyűt húz. A fő pilótájuk azonban a pletykák szerint…. dobpergés… Steffi Halm lehet! A madarak csiripelése szerint újra csapatot vált a hölgy, sőt márkát is. Figyelembe véve az utóbbi évek alakulását náluk, meglepő lenne azért, ha a #28-as rajtszámú IVECO-ba leszerződtetnének valakit egész évre,,,

    A Truck Sport Lutz Bernau új kamiont épít, és Antonio Albacetére, viszont kap egy padawant is, Luis Recuenco személyében, így bővül a csapat.

    Sascha Lenz továbbra is magányos farkasként próbál az élre törni, ahogy teszi azt idén feltehetően a Rodrigues család legsikeresebb versenyzője, José is. A család legidősebb versenyző tagja Eduardo már nem biztos, hogy teljes évet fut, de akár olyan döntés is elképzelhető Portugáliában, hogy a legifjabb Rodrigues próbálhat szerencsét majd az MAN-nel.

    Támadnak az angolok is: Ryam Smith és Shane Bereton is információink szerint teljes évre készülnek immáron a FIA ETRC-ben. A Reinert Racing megüresedett versenyülésébe is feltehetően nem más, mint maga a tulajdonos, René Reinert ül vissza egy év kihagyása után.

    Erwin Kleinnagelvoort tovább csiszolgatja a SCANIA-ját, és újra harcba száll, a régebbi modelljét pedig eladta a Black Jack Truck Racing Teamnek, ahol feltehetően Rody Smit indulhat majd vele, aki már edződött a brit B ligában, illetve a holland kamionos bajnokságban.

    Nagy kérdés az, hogy az egyébként jobb eredményekre is képes Anthony Janiec továbbra is inkább távol tartja magát az Európa bajnokságtól, és továbbra is megelégszik a francia bajnoki meneteléssel, avagy újra visszatér. Hasonlóan kérdőjeles azért Frankie Vojtisek szereplése is, aki tavaly előtt még egész szezont futott, tavaly viszont már csak pár verseny erejéig tért vissza.

    Végül de nem utolsósorban a fekete Mercedeses magyar közönség kedvenc Dominique Orsinire is lehet újra számítani, amennyiben sikerült orvosolni azóta az ő versenykamionjának a motorját is, ami miatt év végén kénytelen volt kihagyni pár versenyt.

    Íme tehát egy előzetes lista, amit újfent hangsúlyozunk, hogy senki ne vegyen még készpénznek, de egy előzetes kapaszkodónak mindenképp megteszi, és legalább megismerkedhetünk a mezőnnyel, akik feltehetően ellátogatnak majd a Hungaroringre is június 16-17-én. Ahogy pedig az már megszokott volt tavaly is, minden versenyhelyszínen vannak csak egy alkalmas indulók, így ha szerencsénk lesz, akár egy több mint 20 kamionból álló rajtrács is összejöhet 2018-ban!

    Adam Lacko Freightliner Buggyra Racing
    Jochen Hahn IVECO Team Hahn Racing
    Kiss Norbert Mercedes Tankpool24 Racing Team
    Steffi Halm IVECO Team Schwabentruck
    Antonio Albacete MAN Truck Sport Lutz Bernau
    Sascha Lenz MAN S.L. Truck Sport
    TBA IVECO Team Schwabentruck
    David Vrsecky Freightliner Buggyra Racing
    André Kursim IVECO Don’t Touch Racing
    José Rodrigues MAN José Rodrigues
    Ryan Smith MAN Ryan Smith
    Shane Bereton MAN Shane Bereton
    Anthony Janiec MAN Lion Truck Racing
    René Reinert MAN Reinert Racing
    Erwin Kleinnagelvoort SCANIA EK-truckrace
    Rody Smit SCANIA Black Jack Truck Racing Team
    Eduardo Rodrigues MAN Eduardo Rodrigues
    Luis Recuenco MAN Truck Sport Lutz Bernau
    Frankie Vojtisek MAN Czech Truck Racing Team
    Dominique Orsini Mercedes Team Orsini Racing
    TBA Mercedes Tankpool24 Racing Team

     

  • Kleinnagelvoort eladta a SCANIA-t egy másik csapatnak, céljuk az ETRC

    Kleinnagelvoort eladta a SCANIA-t egy másik csapatnak, céljuk az ETRC

    Az egykori sereghajtó, és egyetlen SCANIA-s kamionversenyző Erwin Kleinnagelvoort is szépen és feltűnésmentesen halad előre a ranglétrán a FIA ETRC világában. Tavaly már többször is sikerült neki a pontszerzés, és a Promoter’s Cupban kiegyensúlyozott teljesítménnyel végül harmadik lett az összetettben a Chrome kategóriában. Úgy látszik, hogy ő is előre akar lépni, illetve egy másik eddig kevésbé ismert holland csapat, a Black Jack Truck Racing Team is.

    A másik holland csapat eddig egy veterán őskövület Volvo F12-vel versenyzett, erről elég talán annyit tudni magyarként, hogy Balárdi Gyula 1987-ben ugyanilyen típusú Hungarocamionos versenykamionnal eredt neki annak idején a Hungaroringen, és lett az akkori mezőnyben 16.

    dinnyés lászló rába, volvo, balárdi gyula
    Hungaroring, Hungarocamion Truck Trophy 1987: 71-es rajtszámmal Dinnyés László és a Rába S16-ossal, 86-os rajtszámmal Balárdi Gyula a Volvo F12-vel versenyzett. Fotó: Dinnyés János

    A Black Jack Truck Racing Team azonban eddig egy ilyennel egész jól elszerepelgetett vele a brit kamionsport B kategóriájában, illetve a holland kamionos bajnokságban. Most azonban eladták az öreg Volvót, és lecserélték azt Kleinnagelvoort volt SCANIA-jára. És bizony, ezzel a technikával máris FIA ETRC kompatibilissé váltak, tehát most vad szponzorkeresésbe fogtak, hogy el tudjanak indulni a kamion-Európa bajnokságon is a közeljövőben.

  • Albacete mellé érkezik még egy spanyol pilóta a Lutz Bernau csapathoz!

    Albacete mellé érkezik még egy spanyol pilóta a Lutz Bernau csapathoz!

    2018-ban is a Truck Sport Lutz Bernau Antonio Albacetével indul a FIA kamion Európa-bajnokságában. A háromszoros Európa-bajnok spanyol évek óta jól érzi magát a csapatnál, és együtt egy új kamionnal akarják megzavarni az élmenők nyugalmát. A Petro Canada és a DKV továbbra is a fő partnerük lesz ezen törekvésekben.

    Új versenyzőként érkezik Lutz Bernau csapatához Luis Recuenco. Ő szintén Spanyolországból érkezik, és sok éven át túra- és raliautókkal versenyzett. A csapat benne is bízik, és vele is egész szezonra terveznek az ETRC-ben.

  • Jochen Hahn ezt várja a 2018-as szezontól

    Jochen Hahn ezt várja a 2018-as szezontól

    Tavaly második lett Jochen Hahn a FIA kamion Európa-bajnokságon, és mi mást is kívánhatna magának az elkövetkezendő szezonra a mókamester német versenyző, mint hogy pont egy helynyit javulna.

    Amennyiben ezen terve sikerülne, akkor a négyszeres Európa-bajnok beérné a brit kamionversenyző legenda Steve Parrisht, és ezzel a sport második ötszörös bajnokává válna. A német IVECO pilótának ráadásul esze ágában sincs még szögre akasztani a bukósisakot, így akár még az is előfordulhat, hogy egyedülálló rekordokat állíthat majd fel a címek számát illetően. Addig azonban még hosszú és kemény út vár rá.

    Azért, hogy mindez mielőbb teljesüljön, Hahn műhelyében Egenhausenben ami Altensteig mellett található, már egyből a szezonzáró után megkezdték az új IVECO versenykamion építését.

    Ugyan Jochennek a téli szezon során akadt némi PR és marketing tevékenysége, a versenykamionja gyakorlatilag mindjárt kész, köszönhető a megbízható és tapasztalt csapatának. Márciusra már csak a „csicsázás” maradt, tehát a lakkozást kell befejezni, így április elején meg is lehet kezdeni majd az új versenykamion tesztjét, Ulmban, az IVECO Magirus ovál tesztpályáján.

    Április harmadik hetére aztán a Hahn Racing is csatlakozik a Cseh Köztársaságban az Autodrom Most pályájára lefoglalt szinte már kötelező tesztnapokra, gyakorlatilag már teljesen versenyre kész állapotban. Más csapatok is jelezték már, hogy nem hagynák ki ezt a lehetőséget, így akár tíz versenykamion is körözhet majd ekkor. Ekkor már mindenki majd a stopperórákkal babrál már, főleg, ha az ellenfelek teljesítményét kell felmérni. Ezen eredményekhez pedig már lehet majd igazodni valamelyest, így szezon elején.

  • Kiss korábbi csapattársa, André Kursim új csapattal indul az ETRC-ben

    Kiss korábbi csapattársa, André Kursim új csapattal indul az ETRC-ben

    Sven Walter, logisztikai cégtulajdonos a FIA ETRC-ben eddig igazából támogatóként volt jelen a kamionversenyzésben, több csapatnál is. 2018-ban azonban már a „Don’t Touch Racing” bizarr nevű saját csapatával áll rajthoz.

    Walter egyébként már nem az első a kamionos Európa-bajnokságon, aki a logisztika világából csapott fel csapatvezetőnek, vagy adott esetben versenyzőnek is, mint például René Reinert. Mindenesetre az alapítótagok között találjuk Joe Hermann-t, Michael Reddo-t, Michael Paul-t, – és az igazi meglepetés: André Kursimot, mint versenyző.

    Andé Kiss Norbert korábbi csapattársa votl a tankpool24-nél, és a Mercedeses ülését cseréli le egy IVECO-ra. amely feltehetően Jochen Hahn 2017-es kamionjának a továbbfejlesztése lesz. Az, hogy ki ülhet Norbi mellé Markus Bauer csapatában a másik versenykamionba, jelenleg nem ismert, egyes pletykák szerint még az is előfordulhat, hogy a németek idén csak a szombathelyi versenyzővel vágnak neki a szezonnak.

  • Kiss Norbi: Rajtam – és a látásomon – már tényleg nem fog múlni a cím!

    Kiss Norbi: Rajtam – és a látásomon – már tényleg nem fog múlni a cím!

    Nagyjából egy éve, kétszeres kamion Európa-bajnok versenyzőnk, Kiss Norbi komoly tettre szánta el magát és megműttette a szemét. Saját bevallása szerint évekig mérlegelte, halogatta a dolgot. Ahogy a legtöbb hasonló esetben lenni szokott, Norbinál is egy viszonylag közeli ismerős adta meg a végső lökést, aki sikeres szemműtéten volt túl. Ez pedig nem más volt, mint korábbi versenymérnöke, Bakó Csaba, aki a Sasszemklinikának köszönhetően lett nem csak éles eszű, hanem éles szemű is. 2017-ben Kiss már újra, rendre dobogókon végzett a FIA ETRC bajnokságában, és nagyon érdekes az is, hogy ő hogyan élte meg azt az időszakot, mikor már versenyeznie kellett, miközben még regenerálódott a szeme.

    „Most már bevallhatom utólag, hogy annyiban magamnak nehezítettem az alkalmassági vizsgálatot, és húztam el a műtét idejét ezzel, hogy kontaktlencsét hordtam jó ideig. A szemüveget amennyire lehetett, próbáltam kerülni, pedig nyilván az volt a kényelmesebb, egyszerűbb. A kontaktlencsézés viszont még a legnagyobb odafigyelés mellett is jár olyan kockázattal, hogy terheljük vele a saját szaruhártyánkat, sérülést okozhatunk rajta, elmozdulhat stb. Ez elég kényelmetlen, főleg a versenysportban. Vezethet akár odáig is, hogy begyullad a szem, sőt extrém esetben akár a szemészorvos el is tanácsolhat a használatától.” – kezdett bele a látásával kapcsolatos élményekbe Kiss, majd rátért a mindenkit foglalkoztató fő kérdésre, hogy mégis milyen volt a műtét után.

    „Az úgynevezett FEMTO kezelést választottam egy 2 órás alkalmassági vizsgálat után. Az amerikai hadseregben – ha indokolt -, akkor a vadászrepülőgép pilótákon is ezt alkalmazzák leginkább. Minden tekintetben ez a legelőnyösebb, mivel nem jár fájdalommal a gyógyulás sem, és gyakorlatilag maximum két nap múlva már lehet vezetni, még ha először nem is egy repülőt. Esetemben is fontos volt, hogy mielőbb újra versenyezhessek, pláne, mivel az év elején kaptam egy meghívást egy indiai kamionversenyre, ahol jól akartam szerepelni. A második helyet szereztem meg úgy, hogy a rajtrács végéről jöttem fel, és éreztem, hogy semmi problémám nincs, tényleg bátran mehettem, nem kellett óvatoskodnom. Remek élmény volt!” – mondta el Norbi a 2017-es versenyéről.

    femto lézer

    Adódik a kérdés, hogy mennyit változtatott a mindennapjain, hogy már nem kell szemüveget vagy kontaktlencsét viselnie. Volt-e esetleg olyan, ami mégis hátrányosan érintette, amíg a teljes gyógyulási folyamat lezajlott? Egy meglepő dologról számolt be ezzel kapcsolatban Norbi.

    „Autóversenyzőként szerencsére hozzá vagyok szokva ahhoz, hogy gyorsan tudjak életmódot váltani, és ez annyiban volt jó, hogy hozzá tudtam igazítani a napjaimat ahhoz, hogy mindig pontosan csepegtessek, az orvos által előírt módon és mennyiségben. Többet pislogtam egy ideig, és furcsa volt, hogy a műkönnyből még jó ideig használnom kellett, pedig elviekben már le kellett volna redukálnom annak a használatát is. Kiderült, hogy a szemszárazságomat az okozta, hogy a házunkban nagyon száraz a levegő. Így beszereztem pár párologtatót, és mindamellett, hogy ez javított a szememen, a pihenésemet, közérzetemet, hangulatomat is javítja.”

    Végül, de nem utolsósorban, érdemes kitérni arra, hogy miképp fogadták a rajongók és ellenfelek azt, hogy már szemüveg vagy kontaktlencse nélkül versenyez, és ezen Kiss is elmosolyodik.

    „Főleg a haverjaim ugrattak azzal, amikor kiderült, hogy milyen műtéten vagyok túl, hogy akkor eddig mégis, hogy láttam a pályán, és miért adtam előnyt ezzel a többieknek? Viccen kívül: tényleg annyira kiváló lett a látásom, hogy messzebbre is ellátok talán, mint az megszokott. Így történt az, hogy egy időmérő edzésen már messziről megláttam, hogy egy kanyaríven a rázókőre valaki felhordott egy nagyobb követ egy megforgást követően. Ki tudtam kerülni különösebb sebességvesztés nélkül, de nem vagyok benne biztos, hogy ha azt esetleg elkapom, akkor nem okoztam volna komolyabb sérülést a versenygumiban vagy más alkatrészben, ha megpattan. A versenyzői mindennapjaimban pedig tényleg egy áldás: nem kell szerencsétlenkedni szemüveggel amikor tűzálló maszkot, sisakot húzok. Ha izzadtság is folyik a szemembe, nem irritál. Annak ellenére, hogy kicsit tartottam tőle, hogy a gyógyulási fázisom belelóg a versenyszezonba, és nyár közepéig sűrűbben időről-időre jelentkeznem kellett a Sasszemklinikán, minden a terv szerint alakult a szememmel. Megígérem, idén tényleg sasként csapok le a mezőnyre, és ha minden összeáll, akkor újra harcban leszek a bajnoki címért! Rajtam, – és a látásomon – már tényleg nem fog múlni…”