Mint a mai kor kamion EB-jének leghitelesebb magyar hírmondói, örömmel jelentjük be, hogy holnap egy új csillag születik ráadásul a mi bábáskodásunk mellett! Terv szerint holnap lesz a premierje BABA-nak, és a kicsi (?) kiváló egészségnek örvend.
Az igazi szenzáció még egyébként az, hogy koraszülött, mert kevesebb mint 9 hónap kellett ahhoz, hogy felsírjon. Az sem titok, hogy komoly életcéljai vannak, szereti a versenyzést, és 100%-ban magyar szülők gyermeke. Elképesztően gyorsan tanul, a Kamion EB és Fesztivál hétvégéjén megteszi már első bizonytalan lépteit. Hatalmas az étvágya, kicsit még tisztába is kell tenni majd néha, de a cél egyértelműen az, hogy mielőbb biztos lábakon álljon, és megerősödjön!
Aki ott akar lenni a születésénél a boldog szülőkkel, az még ha most épp a RÁBA partján is üldögél és horgászik, azonnal dobja el a felszerelését, és irány a Hungaroring június-16-17-én! A gyermek megtalálható lesz a Millennium Tower paddock felőli oldalán, a lépcsők mellett számára felállított játszótéren, a VIP és a média center bejáratánál. Különös ismertetőjele az, hogy kicsit zöld, és túlsúlyos. Lehet, hogy a sok spenóttól, amit eddig evett?
Azt már korábbi cikkünkből is tudhatjátok, hogy idén Dinnyés László lesz az, aki átadhatja a Krasznai-díjat a szombat vagy vasárnap leggyorsabb versenyzőjének a Kamion EB és Fesztiválon, de a munkásságáról keveset lehetett tudni. Eddig. Olvasói igénynek is eleget téve fellebbentjük tehát a leplet Lacikáról, és egyúttal boldog születésnapot is kívánunk neki! Természetesen, majd az ajándék sem marad el! 😉
A személyes kapcsolatunk is elég érdekesen kezdődött, mert gyakorlatilag tavaly október elején egy részben megerősített fals információra alapozva eltemettem, egy nekrológ keretén belül a RÁBA versenykamion egykori volánművészét. Amint élesbe ment a cikk, alig másfél órával később viszont már telefonon beszélgettünk, és szerencsére nem fogadta olyan rosszul a dolgot, mivel ez vele már másodszor történik meg az életében. Az első „temetése” durvább sztori, de nézzük is sorjában, hogy hogyan jutottunk el a mai napig!
Lacika, – mert nevezhetem így, hiszen mindenki így ismerte a Hungarocamionosok közül – , 1961. június 13-án született. Édesapját Dinnyés Jánosnak hívták, és ő is HC-s volt, ahogy később a „Kisdinnyés” is, hogy a másik becenevét is eláruljuk hősünknek. Apuka egyébként alapítója volt a Hungarocamionnak, a 14-es AKÖV-nél kezdett. Ő 1993-ban hunyt el. Ahogy rögtön azt látni fogjuk, a szintén kamionsofőrré avanzsált fia sem egy átlagos pilóta. A magyar kamionsofőrök élete amúgy is igen kalandos volt a 70-es 80-as években, írt is erről egy remek könyvet tavaly Kirchner János, de Lacika egy történettel azonnal rátromfol ezen összegyűjtött sztorik bármelyikére, pedig magasan volt a léc!
De mi is történt pontosan 1993. január 13-án? Stílusosan, egy Rábával szállított alumíniumot az északi sarkköri Luleå városába, Svédországba. Az akkori új főnöke egyébként egy akkor új IVECO-t ígért az útra, de Laci azt visszautasította. Versenyzőként, nyári gumival a jég- és hó birodalmába, ezt utoljára Hartmann László tette meg a 30-as években, amikor indult a svéd téli Grand Prix-n. Dinnyés amikor a lengyel kikötőbe ért, kiváltotta az előre lefoglalt hajójegyét, és a parkoló legvégén várakozott további négy magyar kollégával.
És akkor az isteni szerencse, avagy a RÁBA kivételesen jótékony átka: a hajóra várakozás közben kiderült, hogy nem indul el a motor, mert eldugult az üzemanyagrendszer. Laci vállalta, hogy egyedül hárítja el a hibát, így nélküle mentek tovább. Sikerült is orvosolnia a dolgot, és ment is volna utánuk, de a szigorú lengyel vámos közölte: ez a hajó bizony már nélküle, és a szállítmánya nélkül megy el. Nem volt nagyon mit tenni, éjjel is volt már, érdemben akkoriban nagyon nem lehetett intézkedni, még a mobiltelefonok előtti telefaxos világban. Akkoriban plusz-mínusz egy nap nem volt dráma, eleve ezzel számoltak a fuvarozó cégek.
Éjjel azonban orkán erejű szél lett, még Dinnyés is majdnem leesett a RÁBA ágyáról! Reggel pedig arra ébredt, hogy a lengyelek kézzel-lábbal magyarázzák neki, hogy valami hajóval nagy probléma történt. Haladni kellett azonban tovább, így egy Koppenhágába tartó észt hajóra küldték fel végül Lacit, egyedüli kamionosként, és akkor is még óriási volt a hullámzás. Pár órával később pedig el is haladtak egy fejjel lefelé hánykolódó komp mellett. Ez a hajó egyébként már az SOS jelzésre érkezett segíteni, és mentette a hajótörötteket, és ezért ment a dán fővárosba, majd onnan Ystadba, a svéd kikötőbe.
A vámolás után Laci első útja a telefonfülkéhez vezetett, ahonnan felhívta dr. Török Zoltánt, a Hungarocamion malmői kiküldöttét. A vonal túlsó oldalán pedig hosszú csend, majd beleszólt az illetékes:
„Te honnan beszélsz? Az éjjeli hajólistán szerepel a rendszámod, neved, szinte minden kamionsofőr meghalt a jeges vízben! Nagy a baj, már kint vannak a fényképeitek a HC folyosóján, gyűjtenek a temetésetekre…”
Ezt követően persze Dinnyés azonnal értesítette a családját, hogy jól van, él, de különösen megviselte nagyon az egyik kollégája halála Balázs Lajos, aki a barátja is volt egyben.
Amiről azonban valójában híres volt a 80-as években, az, hogy ő is egyike volt azon kiválasztottaknak, akik a Hungarocamion színeiben elindulhattak a Magyarországra akkor begyűrűződő kamion Európa-bajnokságon, és kora miatt mondhatjuk, hogy ő volt a csapat junior pilótája. És ő kapta meg a RÁBA S16-ost, amit a Hungarocamion akkori szakemberei a gyárral együttműködve kezelésbe vettek, hogy minél versenyképesebb legyen. Hiába a magyar virtus, ne szépítsünk: már akkor elavult konstrukció volt az egész, a versenytársak pedig akkor kezdték csak igazán komolyan venni a műfajt, és egyik évről a másikra 500-600 lóerőről az élmenők felugrottak 1100 lóerőnyire, vagy még többre. Laci hiába taposta így a gázt, (3 motort is kipurcantott az M3-ason tesztelés címszó alatt), a dolog összességében csak szerény eredményekre volt képes. És ez nem a vezetőjén múlt, arra mindenki mérget vehet!
Hogy mi történt aztán azon három évben, amikor 1987-1989 között a Hungaroringen és több nemzetközi versenyhelyszínen is együtt versenyezhetett Krasznai Jánossal, arról majd máskor. Aki élőben is találkozni akar az igazi magyar kamion igazi magyar hősével, annak nincs más dolga, mint megvásárolni a jegyét a hétvégi versenyre, és amikor épp nem Kiss Norbinak szurkol, akkor keresse meg a Dinnyés Lacit! Garantáltan kint lesz az egész hétvégén, és 100% meg fogja mindenki találni, elég feltűnő helye lesz a paddockban!
Dinnyés Laci és a Krasznai-díj, valamint a régi hungarocamionos kupák. Fotó: Vámosi PéterAz egykori és a mai sztár: Michelisz Norbi és Dinnyés Laci. Fotó: Vámosi PéterJó még Lacira az eredeti 1987-es overálja! Fotó: Vámosi Péter
Az autóversenyek titánjai, a FIA ETRC versenyzői már szállingóznak Mogyoródra, ahol megkezdődik a Hungaroringen az újabb Kamion EB és Fesztivál, ami egyben a 2018-as bajnoki sorozat második állomása. Hamar kedveltté vált a pálya a kamionversenyzők között, aminek ráadásul a 80-as évek óta hagyománya van, bár volt egy nagyobb megszakítás az egykori Hungarocamionos, és a mai szervezés között.
Az első négy futamot Misanóban rendezték a múlt hónapban, és a 2016-os bajnok Jochen Hahn nyitott remekül, így megnyugtató előnynel érkezik az IVECO-jával hazánkba. A német pilóta vitathatatlanul a generációjának a legjobbja, és nagyon is arra törekszik, hogy behúzza az ötödik Európa-bajnoki címét idén. Ugyanakkor ő is pontosan tudja azt, hogy kemény menet lesz ez, hiába ismeri az utolsó porcikájáig a csapata által épített kamiont.
Egyik legnagyobb kihívója pedig a szombathelyi Kiss Norbert lehet, pedig jelenleg pont fele annyi pontja van, mint Hahnnak. Lehetne több is, de olasz földön diszkvalifikálták, és egy dobogós helyezésétől megfosztották, így csak a hatodik helyről várja az összetettben a folytatást a magyar pilóta.
Az inkább kellemesebb ellenfél Hahnnak, a szintén idén már IVECO-s Steffi Halm, akivel sikerült is az elmúlt versenyhétvégén a dobogó legfelsőbb két fokát is bitorolniuk. Remek előzéseket mutatott be a mezőny egyetlen hölgyversenyzője a félresikerült időmérő edzéseket követően, de mindenképp mutatja az olasz márka erősségét, hogy ő a második honfitársa mögött, 16 pont lemaradással.
Régi ismerős Antonio Albacete is, de Misanóból vegyes érzelmekkel távozhatott. Részese volt egy balesetnek, de a veterán pilóta kétszer is a dobogó legalsó fokára állhatott, ezzel biztosítva a harmadik helyét a bajnokságban.
Ryan Smith is feltüzelve érkezik Magyarországra, már csak azért is, mert a misanói negyedik versenyt ő nyerte meg. Smith az egyetlen magyar csapat versenyzőjeként nevezett be, és az OXXO Hungary Truck Racing Team is komolyan készül a hazai megmérettetésre.
Sascha Lenz az összetett negyedik helyéről várhatja a folytatást, miután a valaha volt legeredményesebb FIA ETRC-s hétvégéjén van túl, köszönhetően már részben Bakó Csaba vezénylésének is, hiszen nyerni is tudott, és egy második helyezéssel is gazdagodott. A teljesen új SL Trucksport MAN tehát komolyan vehető ellenféllé léptette elő a fiatal német pilótát, és beleszólhat a nagyok játékába.
André Kursim is Lenz nyomdokain halad, Norbi tavalyi csapattársa még több győzelmet szeretne, ha már tavaly Zolderban ráérzett a dolog ízére. Az új Don’t Touch Racing alakulat pilótája is magyarán egyértelműen előre lépett.
René Reinert is megmutatta Misanóban, hogy semmit sem vesztett a sebességéből, miután egy év kihagyás után visszatért a szcénába. 18 ponttal gazdagodott eddig idén.
A kulcsszereplők ismertetése után itt pedig az indulók listája, hiszen tavalyhoz képest az jelentősen bővült, így izgalmakban nem lesz hiány immáron a negyedik Kamion EB és Fesztiválon!
Évek óta nem volt alkalom arra, hogy hazánk két legkiemelkedőbb autóversenyzője, a WTCC tavalyi, világbajnoki második helyezettje, Michelisz Norbert, valamint a kétszeres Európa-bajnok kamionversenyző, Kiss Norbert ugyanazon a hétvégén, ugyanazon a versenypályán áll rajthoz, ráadásul közeli helyszín, a Slovakia Ring ad ennek otthont!
Egy hétvégén kerül majd megrendezésre a WTCR és a Kamion Eb (ETRC) szlovák versenyhétvégéje, ami példátlan a FIA szériák történetében. Mi magunk is nagyon kedveljük a felvidéki versenypályát, többek között azért is, mert a nézőtérről is kiválóan belátható, és követhető. A sörük is remek, a sztrapacska pedig kötelező elem, és mindez a pálya éttermében is elérhető. Majdnem mindenki beszél magyarul, így igazán otthon érezhetjük magunkat. Nem véletlen, hogy a magyar versenyzők körében is igen kedvelt versenyhelyszínről beszélünk.
És ha már a két Norbi ilyen remekül összejön, – és ne feledkezzünk meg a Zengő motorsportos legényekről így Szabó Zsoltról és Nagy Norbiról sem – van egy kiváló ajánlatunk számotokra! Szeretnénk, ha Ti is olyan élmény részesei lennétek, amely mindenképpen egyedülálló, ráadásul több, mint valószínű, hogy ünnepelhetünk majd legalább egy magyar győzelmet!
A Racingline.hu ezért összeállt a B2Sky utazási irodával, és buszos utat szervezünk közösen, Dunaszerdahelyre. Anélkül, hogy minden meglepetést előre lelőnénk, nézzétek meg az ajánlatot az alábbi linken, és mielőbb regisztráljatok, ha nem akartok lemaradni erről a páratlan lehetőségről!
A nyár közepén egy hatalmas váratlan meglepetés érte a szlovák, magyar és minden egyéb környékbeli ország motorsport rajongóit! Hirtelen beesett gyakorlatilag a Slovakia Ringre a WTCR, az ott még szintén új keletű kamion Eb betétprogramjaként.
Egy ilyen „szuperhétvégét” még soha nem láthatott a Dunaszerdahely melletti pályára kilátogató közönség. A FIA két top kategóriája, a kamionokra kiírt ETRC és a túraautó világkupa július 13-15 között tartja meg ezen első nászát.
A pálya gyakorlatilag segítő jobbot nyújtott az Eurosport Eventsnek, miután törölni kellett az argentin versenyhétvégéjüket, és sikerült megegyezni az ETRA-val is a közös rendezésről. A világszínvonalú túraautók egyébként hatodik alkalommal járnak majd a Felvidéken. A változást a Motorsport Világtanácsa a holnapi ülésén fogja véglegesíteni.
A Slovakia Ring így a hatodik állomása lesz a WTCR 10 versenyhétvégés első szezonjának. Így a 16-18. versenyek zajlanak majd itt a 2018-as évben. Az elődszéria, a WTCC 2012-2016 között rendszeres látogatója volt Szlovákiának.
A nézőknek pedig a legjobb hír, hogy nem változtatnak a most is érvényben lévő jegyárakon! Az Eurosport Eventsnek köszönhetően az ígéretek szerint lesz folyamatos live stream is, így mindenki nyomon követheti majd Kiss Norbi és Michelisz Norbi hősies küzdelmeit!
Zárszóként itt ragadjuk meg az alkalmat, hogy „követeljük”, hogy ez a minta 2019-ben valósuljon meg a Hungaroringen is, tehát együtt legyen a két rangos FIA széria, mert az a szerény véleményünk, hogy ez jó.
Érdeklődésünkre hivatalosan is megerősítették a kamion Európa bajnoki magyar futam szervezői, hogy idén Dinnyés Lászlót érte az a megtiszteltetés, hogy átadhassa az általuk alapított díjat.
A 2015-ben elhunyt magyar kamionversenyző utoljára még megérhette azt, hogy újra visszatért Magyarországra a kamionversenyzés Őry Tamásnak és csapatának köszönhetően, és 3 éve felvezethette a mezőnyt. Az ő emléke előtt adózva a rendezők gondoltak egyet, és 2016-ban létrehozták a Krasznai-díjat, amelyet szombaton és vasárnap is az a versenyző kap meg, aki aznap a leggyorsabbnak bizonyult. Az első évben János özvegye, Márta asszony segédkezett ennek átadásában, tavaly pedig már Goike György, aki 1987-ben hajthatta a Hungarocamion által a versenybe felkészített és benevezett Renault versenykamiont.
Idén is egy újabb egykori pilóta kap lehetőséget, és ez nem más, mint Dinnyés László. A „Kisdinnyés”, ahogy mindenki a Hungarocamionnál hívta volt ráadásul az a versenyző, aki a legigazibb magyar kamiont hajthatta 1987 és 1989 között, a RÁBA S16-ost, amiről nemrégiben papírmakett is készült. Az akkori mondás és elképzelés szerint Lacika volt az, aki indulhatott volna János Mercedes versenykamionjával, abban az esetben, ha valamiért Krasznai nem tudta volna vállalni a versenyzést. Mai értelemben fogalmazhatunk úgy is, hogy ő volt a Hungarocamionos csapat junior pilótája, aki több alkalommal a RÁBA-val is elkísérhette a magyar kontingenst nemzetközi pályákra is, így ő is elmondhatja magáról azt, hogy nem csak a Hungaroringen indult. Hasonló szerepkört szánt az akkori vezetés egyébként a Goike Gyuri Renaultját „megöröklő” Tamási Lászlónak is. Annak idején egyébként ők ketten az esőben igencsak huszáros menetben vágtattak előre a többiekéhez képest jelentősen gyengébb kamionjaikkal.
Dinnyés Laci egyébként évek óta Svédországban él, és elég keveset is lehetett tudni arról, hogy mi van vele. Aki tehát szeretne találkozni a kis magyar RÁBA egykori hősével is Kiss Norbi mellett, annak nincs más dolga, mint kilátogatni a Hungaroringre, június 16-17-én, és megtalálni őt a paddockban, mert információink szerint végig kint lesz a mogyoródi pályán. Csak aztán nehogy szerezzen magának valami kamiont, és újra a mezőny után eredjen!
A német csillagos márka magyar letéteményese, Kiss Norbert újra komoly megtiszteltetésben részesült a németektől.
Két éve, 2016-ban már vezethette a Mercedes akkori DTM Taxiját, a dolog aránylag zárt volt, mert a pár körös eseményre péntek este került sor akkor. A 2016-os Gary Paffett akkori autójának a demo változatát vezető szombathelyi pilóta nem ihletődött meg, és az elvárásoknak megfelelően a lehetőségekhez képest egyből gyors tudott lenni vele.
Idén a kamionversenyzésben eredményes magyar versenyző újra „behívót” kapott a vállalattól: ezúttal vasárnap délben vezetheti azt a bemutatóautót, amely idén a leginkább gyári Mercedest szimbolizáló festést kapta meg, amelyet az idei mezőnyben élesben Pascal Wehrlein vezet. Aki tehát holnap kint lesz a Hungaroringen, újabb történelmi magyar motorsportos esemény része lehet, mert 11:30-tól Norbi már a bokszutcában lesz, és kezdődik majd a rajtprocedúrája. Délben pedig újra a lóerők közé csaphat…
Argentína egyre biztosabb, hogy kikerül FIA WTCR versenynaptárából, és az első számú helyettes a Dunaszerdahely melletti Slovakia Ring. A motorsport.com információi szerint a szervezők is áldozatául estek az argentin gazdasági válságnak, pedig keresték a megoldást az illetékesek az Eurosport Events képviselőivel Buenos Airesben.
A gazdasági problémák Argentínában sújtják a 2019-es Dakar ralit is, így ők jövőre teljes mértékben Peruba költöznek.
Az augusztusi dél-amerikai időpont helyett a túraautó világkupa mezőnye így maradhat Európában, és a hatodik versenyhétvégéjük a Felvidéken lehet, a július 14-15-én megrendezendő kamion Európa bajnoki hétvégén. Bennünk azért van pár kérdés, azon felül, hogy gyakorlatilag reggel nyolctól este hatig folyamatosan mehet a #norbidálás, hiszen hol a kétszeres Európa-bajnok Kiss Norbi, hol pedig a himesházi Michelisz Norbi lesz a pályán, a zengős Nagy Norbiról nem is beszélve. Pár kérdés, ami bennünk felmerült:
– mi lesz így az eredetileg betervezett KIA Lotos és Swift Cup Europe betétfutamok sorsa?
– a jelenlegi paddockra is érvényes jegyekkel ugyanúgy megtekinthető lesz-e a FIA WTCR-nek szánt paddock rész is?
– ha már az Eurosport Events élőben adja majd a futamaikat, lehetséges, hogy ennek haszonélvezője lehet a FIA ETRC is, és a Slovakia Ringről is adnak majd esetlegesen élő streamet legalább?
Amíg ezekre a kérdésekre is megnyugtató válasz érkezik, addig is visszatérve a túraautósokhoz: az így még nagyobb nyári szünetüket követően Ningboba kell majd repülniük legelőbb Kínába, majd szeptemberben.
A versenynaptár változásra a FIA Motorsport Világtanácsának is rá kell bólintania ami jövő héten történhet meg, legelőbb kedden.
Ahogy tegnap, úgy ma is felért a dobogóra az első versenyen Misanoban Kiss Norbi, akinek a versenyjárművénél ezúttal nem találtak semmi szabálytalanságot. Szombaton a hátsó tengelyen kevesebb volt az előírtnál a súly, így mire a szombathelyi fiú leért az eredményhirdetésről, máris kizárták, így ezért kellett annyira hátulról kezdenie tegnap. Ma az időmérőn azonban még jobban összeállt a dolog, így az első sorból, a második rajthelyről várhatta Norbi a hétvége harmadik futamát.
A repülőrajtot követően a magyar pilóta hiába akarta megtartani a remek helyezését, Steffi Halm IVECO-ja simán elment mellette a lámpák kialvását követően. Így az első kör úgy nézett ki, hogy Hahn, Halm, Kiss, Reinert, Albacete, Kursim, Lacko, Lenz és Bereton, aki a 12. helyről vett remek rajtot és találhatta ennek köszönhetően magát a top 9 pilóta között. A nagy vesztes pedig Lacko volt, aki a hatodik helyről esett vissza a nyolcadikra.
Némi izgalom ezt követően történt, mert Oly Janes a rajt-cél egyenesben ment le a főre, de szervizútról még vissza tudott jönni, és tudta folytatni. Ryan Smith pedig egy angol házibajnokságban legyőzte Shane Beretont a kilencedik helyért. Lacko folyamatosan vesztett a sebességéből, és később nem csak az angol, hanem a francia bajnok, Thomas Robineau is megelőzte. Mivel az élen nem történt változás, így maradt a Hahn, Halm és Kiss dobogó.
A fordított rajtrácson a Kiss korábbi kamionjával vitézkedő Ryan Smith indulhatott az élről, mellőle a tegnapi nap hőse és az első győzelmét megszerző Sascha Lenz. Őket Kursim-Albacete, Reinert-Kiss, Halm-Hahn és Lacko-Körber követték párban. Smith simán elment, és egyből elkezdte növelni az előnyét, miközben Lacko és Halm a kavarodásban ütköztek. Kiss korábbi csapattársa Kursim nagyon tartotta a negyedik helyét, és majdnem sikerült is megtartania ezt, de két körrel a vége előtt teljesen elvesztették a a tapadásukat a gumijai, így nem csak Kiss, hanem Halm is meg tudta őt előzni. Hahn mindeközben hátrafelé versenyzett, és még honfitársa, René Reinert is megelőzte a kilencedik helyen.
Adam Lacko is a verseny féltávján túl kiállt, Eduardo Rodrigues pedig áthajtásos büntetést kapott, amiért a rajtnál kiugrott. A végén Ryan Smith nyert, Sascha Lenz, és Antonio Albacete előtt.
A tegnapi első versenyén Misanóban a kamion Európa-bajnokságban Frankie Vojtisek volt az, aki a legrosszabbul járt a 21 kamiont felvonultató mezőnyben: MAN-je a futam elején egyszerűen kigyulladt. A Czech Truck Racing Team vizsgálata kiderítette, hogy a problémát a megrepedt tartály és a kardántengely csuklós csatlakozása a sebességváltóról a hátsó tengelyre okozta.
Jól látható a most publikált videón az, hogy az eset mennyire összezavarta Oly Janest, a Buggyra angol pilótáját, akinek nem sikerült jól kikerülnie az égő járművet, így palánknak csapta a Freightlinert.
A veterán cseh versenyző a mai két futamon már biztosan nem tud indulni, de a június 16-17. között rendezendő magyar versenyhétvégére már rendbe akarják rakni a kamionjukat, és Frankie indulni akar a Hungaroringen.