Kategória: Automobil

  • Megkezdődött a BMW M4 GT4 versenyautó értékesítése

    Megkezdődött a BMW M4 GT4 versenyautó értékesítése

    A bajor prémiumgyártó színeiben rajthoz álló privát csapatok vadonatúj versenyautóját Jens Marquardt, a BMW Motorsport igazgatója mutatta be a Nürburgring boxutcájában megrendezett exkluzív rendezvényen. Az újdonság 169 000 eurós indulóáron már megrendelhető.

    A bajor prémiumgyártó színeiben rajthoz álló privát csapatok vadonatúj versenyautóját Jens Marquardt, a BMW Motorsport igazgatója mutatta be a Nürburgring boxutcájában megrendezett exkluzív rendezvényen. Az újdonság 169 000 eurós indulóáron már megrendelhető.

    A május 27-én elrajtoló nürburgringi 24-órás megmérettetés helyszíni felkészülése közben megrendezett exkluzív média- és ügyfélrendezvényen a BMW Motorsport bejelentette, hogy kezdetét veszi a bajor prémiumgyártó színeiben versenyző privát csapatok számára kifejlesztett BMW M4 GT4 versenyautó értékesítése. A BMW Motorsport legújabb versenyautója az elmúlt hónapokban több mint 20 000 tesztkilométert teljesített, hosszú napokat töltött a szélcsatornában és a legváltozatosabb időjárási körülmények közepette bizonyított. Átfogó versenycsomagjának köszönhetően a 169 000 eurós indulóártól elérhető BMW M4 GT4 mindenféle módosítás nélkül rajtvonalhoz állítható a GT4 versenyosztály futamain.

    „Egy vadonatúj autó világpremierjét bejelenteni még sok év után is magával ragadó érzés” – fogalmazott Jens Marquardt, a BMW Motorsport igazgatója a Nürburgring boxutcájában megrendezett exkluzív eseményen. „Az értékesítés elindításával a BMW M4 GT4 versenyautó fejlesztése újabb mérföldkőhöz érkezik, és már alig várjuk, hogy a technika 2018-tól sikert sikerre halmozzon. A BMW M4 GT4 képében egy kifinomult, rendkívül megbízható versenyautót adunk ügyfeleink kezébe, hiszen a BMW Motorsport több évtizednyi tapasztalatát és szakértelmét a BMW M4 Coupé stabil műszaki alapjain alkalmaztuk, a technológia tartósságát, költséghatékonyságát és könnyed fenntarthatóságát helyezve a középpontba” – tette hozzá Jens Marquardt.

    A tervezőmérnökök ehhez a BMW M4 Coupé sorozatgyártásban bizonyított technológiáját a BMW M6 GT3 versenyautó innovatív megoldásaival egyesítették. Az erőforrás, a váltó és a motorvezérlő elektronika a BMW M4 Coupé öröksége (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 8,3 liter / 100 km; kombinált károsanyag-kibocsátás: 194 gramm / km), míg a szénszálból készült motorháztető a BMW M4 GTS modellről érkezik (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 8,5 liter / 100 km; kombinált károsanyag-kibocsátás: 199 gramm / km). A BMW M4 GT4 versenyautó ezen felül szénszálból készült ajtókat, első koptatókat és hátsó légterelő szárnyat kapott, a BMW M4 Coupé gyári kipufogórendszerét pedig motorsport-specifikus alkatrészre cserélték. Az ülés, a fékrendszer és a pedálsor a privát kategória etalon versenyautójából, a BMW M6 GT3 modellből érkezett. Az utasteret minden tekintetben a pilóta kényelmi szempontjai szerint alakították ki, a volán mögött ülve így minden a vezetés élményéről szól.

    A motorvezérlő szoftver megírásakor a BMW mérnökei új irányba indultak el: a BMW M4 GT4 a BMW Motorsport első olyan versenyautója, amelyet innovatív teljesítménykapcsolóval szereltek fel, az eltérő motorkarakterisztikák így előre beprogramozhatók és elmenthetők. A GT versenysorozatokat felügyelő SRO Motorsports Group által is jóváhagyott rendszernek köszönhetően a BMW Motorsport ügyfelei gyorsan és könnyedén tudnak alkalmazkodni az egyes versenyszituációk eltérő teljesítmény-követelményeihez.

    Közönségpremier a nürburgringi 24-óráson

    Az utóbbi hónapokban a BMW számos tesztpilótája, fiatal tehetsége és privát versenyzője tesztelte a BMW M4 GT4 motorsport-technológiáját, más-más versenypályán, eltérő gumiabroncsokkal és változó időjárási körülmények között. Az intenzív tesztidőszak célja az volt, hogy a vadonatúj fejlesztésű versenyautó technológiáját, így például a digitális menetstabilizáló rendszert (DSC) és a blokkolásgátlót (ABS) a mérnökök minél részletesebben a GT4 versenyosztály követelményeihez igazíthassák. Az autó nem csupán a dubai 24-órás megmérettetésen, de a világ legkeményebb versenypályájaként ismert Nürburgring Nordschleife aszfaltcsíkján is bizonyította megbízhatóságát és agilis menetteljesítményét.

    A BMW M4 GT4 versenyautó a május 27-én elrajtoló nürburgringi 24-órás megbízhatósági megmérettetésen tartja nyilvános versenypályás premierjét, amely az átfogó finomhangolási folyamat újabb állomása lesz: a volán mögött a BMW versenyzője és gyári tesztpilótája, Dirk Adorf, a tehetséggondozó BMW Motorsport Junior Program egyik felfedezettje, Ricky Collard, a BMW M GmbH tesztpilótája és tervezőmérnöke, Jörg Weidinger, valamint Jethro Bovingdon brit autós újságíró foglal majd helyet, hogy a huszonnégy órán át tartó futam újabb értékes információkkal gazdagítsa a BMW M4 GT4 versenyautó fejlesztőit.

    A BMW M4 GT4 versenyautó előzetes videójáért kérjük, látogasson el a https://youtu.be/ZXv2xhOOcEA weboldalra. A versenyautó megrendelésével kapcsolatos bővebb információkért kérjük, vegye fel velünk a kapcsolatot az M4GT4@bmw-motorsport.com e-mail címen.

    A BMW M4 GT4 versenyautó műszaki adatai

    Méretek

    • Hosszúság az első koptató nélkül: 4 671 milliméter
    • Hosszúság az első koptatóval: 4 750 milliméter
    • Szélesség a külső visszapillantók nélkül: 1 877 milliméter
    • Szélesség a külső visszapillantókkal: 2 014 milliméter
    • Magasság: 1 369 milliméter (a felfüggesztés és a terhelés függvényében változhat)
    • Tengelytávolság: 2 812 milliméter

    Erőforrás

    • Típus: soros hathengeres benzinmotor, hengerenkénti négy szeleppel
    • Motortechnológia: BMW M TwinPower Turbo technológia közvetlen üzemanyag-befecskendező rendszerrel és VALVETRONIC változó szelepvezérléssel
    • Hengerűrtartalom: 2 979 ccm
    • Maximális teljesítmény: több mint 431 lóerő (a motorkarakterisztika függvényében változhat)
    • Motorvezérlő elektronika: a BMW M4 Coupé sorozatgyártásban kínált technológiája kiegészítő teljesítménykapcsolóval
    • Kipufogórendszer: könnyűszerkezetes, motorsport-specifikus kipufogórendszer

    Üzemanyagtartály

    • Típus: FT3 biztonságú üzemanyagtartály
    • Térfogat: 125 liter (a versenyszabályozás függvényében változhat)

    Karosszéria és alváz

    • A BMW Motorsport saját fejlesztésű, hegesztett bukókerete, amelyet a DMSB (Deutscher Motor Sport Bund) is jóváhagyott és az FIA versenyszabályzatának is megfelel
    • Az ajtók, a tető, a motorháztető, az első koptatók, az állítható hátsó légterelő szárny és a légterelő lapok szénszál-erősítésű műanyagból (CFRP) készültek
    • Polikarbonátból készült Makrolon® szélvédők (elöl fűthető)
    • Levegős emelőszerkezet
    • Gyorszárak a motorháztetőn és a hátfalon
    • Motorsport-specifikus, könnyű kialakítású kábelköteg

    Futómű

    • Motorsport-specifikus hangolás
    • Állítható versenysport-stabilizátorok elöl és hátul
    • Finomhangolt motorsport-lengéscsillapítók (Öhlins) elöl és hátul
    • Háromállású sportrugók elöl és hátul

    Hajtáslánc

    • Hétsebességes duplakuplungos automataváltó motorsport-specifikus vezérlőszoftverrel
    • Önálló hűtésű, mechanikus differenciálzár a hátsó tengelyen
    • Motorsport-specifikus kimenőtengelyek és kerékagyak a hátsó tengelye

    Kiegészítő technológia

    A BMW Motorsport saját fejlesztésű, motorsport-specifikus digitális menetstabilizáló rendszere (DSC) blokkolásgátlóval (ABS).

    Keréktárcsák és gumiabroncsok

    • 11 x 18” méterű könnyűfém keréktárcsák
    • 300 / 60 R18 méretű Hankook gumiabroncsok

    Fékrendszer

    • Hatdugattyús AP Racing féknyergek elöl
    • Az első féktárcsák átmérője: 390 milliméter
    • Négydugattyús AP Racing féknyergek hátul
    • A hátsó féktárcsák átmérője: 355 milliméter
    • Dinamikusan állítható fékerő-elosztás az első és a hátsó tengely között
    • Duplájára növelt fékhűtő levegő-áramlás
  • Új Shell V-Power üzemanyagok a Shelltől

    Új Shell V-Power üzemanyagok a Shelltől

    A Shell Hungary Zrt. 2017. június 5-én kezdi meg az újgenerációs Shell V-Power üzemanyagok forgalmazását. Mostantól minden Shell benzin és dízel üzemanyag tartalmazza az új DYNAFLEX technológiát a hatékony motorteljesítményért. Az új Shell üzemanyagok több mint 5 évig tartó, több tízezer órányi kutatási és fejlesztési tevékenység eredményeként születtek meg. Az új Shell V-Power üzemanyagok megfelelnek a régebbi és az új, hatékonyabb nagyobb törődést igénylő motoroknak is.

    „Jelentős technológiai mérföldkő ez, amely komoly változást hozott üzemanyagaink összetételében, és a Shellnél mindenki számára kiemelten fontos esemény, hogy bemutathatjuk az új, DYNAFLEX technológiával továbbfejlesztett, Shell V-Power üzemanyagainkat. Az új Shell V-Power üzemanyagok nemcsak a motor állapotát javíthatják, hanem az üzemanyagból kinyerhető energia maximalizálását is segíthetik, ezáltal hatékonyabbá téve őket, hogy vásárlóink gondtalanul élvezhessék utazásaikat. Hiszek abban, hogy nem csak az számít hová megyünk, hanem az is, hogyan jutunk el oda” – mondta Juhász Péter a Shell Hungary magyarországi értékesítési menedzsere.

    ShellAz új DYNAFLEX technológiát tartalmazó Shell V-Power üzemanyagok segíthetnek az üzemanyagellátó rendszer fő alkatrészeit – például a beömlőszelepeket és/vagy üzemanyagfecskendőket – a teljesítménycsökkentő lerakódásoktól megóvni illetve megszabadítani, és ennek köszönhetően hozzájárulhatnak a motor hatékonyabb működéséhez. Az új Shell V-Power benzin üzemanyagok a korábbi formulához képest kétszer akkora mennyiségben tartalmaznak súrlódáscsökkentő összetevőt, és emellett 20 %-kal több tisztító molekulát tartalmaznak az előző Shell-V-Power benzin üzemanyagok formulájához képest. Az új Shell V-Power Diesel új szennyeződésbontó összetevőket tartalmaz a tiszta és hatékony motorért.

    „Az elmúlt években az autógyártók mindent megtettek a motorok hatékonyságának növelése érdekében. A mi feladatunk az, hogy olyan üzemanyagokat kísérletezzünk ki, amelyek a modern közlekedés adta szélsőséges körülmények között is megfelelően működnek, hogy az emberek a legtöbbet hozhassák ki járműveikből” – mondta Johanne Smith, a Shell üzemanyag fejlesztőmérnöke.

    A Shell V-Power üzemanyagot a társaság a legendás Scuderia Ferrari F1-es csapatával együttműködésben fejlesztette ki, és használatát a Ferrari csapata is ajánlja. A versenypályán a Ferrari versenyautóit hajtó üzemanyag 99%-ban azonos típusú összetevőket tartalmaz, mint a közútra készült Shell V-Power Racing 100 üzemanyagunk.

    2017. június 5-én indul a Shell integrált globális marketing kampányának helyi adaptációja Magyarországon, amely a Forma-1 izgalmas világát felhasználva népszerűsíti az új Shell üzemanyagokat. A Scuderia Ferrari F1® csapat pilótája, Sebastian Vettel, aki maga is szerepel a kampányban, a következőket mondta: „Az üzemanyagok teljesítménye nagyon fontos szerepet játszik a Forma-1-es sikereimben, az autóm teljesítményétől egészen az elérhető időeredményekig, mindenre hatással van. Nagyszerű dolog, hogy a rajongók bepillantást nyerhetnek a Ferrarimat mozgató tudomány és technológia különleges világába és abba a lelkiállapotba, amelybe a versenyre való előkészület során kerülünk. Jó érzés tudni, hogy a Shell V-Power teljesítményének és hatékonyságának pályatesztjeiből, amelyeket mi végzünk, később a közutakon autózók profitálhatnak.”

  • Érkezik a BMW M8

    Érkezik a BMW M8

    A vadonatúj BMW 8-as sorozat fejlesztési munkálataival párhuzamosan a BMW M divízió új csúcsmodellje is születőben van.

    A feltámasztott BMW 8-as sorozat a tervek szerint 2018-ban ünnepli világpremierjét, a sorozatgyártású BMW 8-as Coupé fejlesztési munkálataival párhuzamosan pedig a BMW M divízió is gőzerővel dolgozik új csúcsmodelljén. A BMW M8 álcázó fóliába bújtatott, korai fejlesztési szakaszban lévő prototípusa első ízben a 2017. május 27-28-i hétvégén, a Nürburgringen megrendezett 24-órás megbízhatósági verseny betétprogramjaként gurul ki a nagyközönség elé. A vadonatúj sportautó megnövelt teljesítményéről és letaglózó menetdinamikájáról a BMW M divízió klasszikus stílusjegyei árulkodnak, a vezetés intenzív élményét a hatalmas légbeömlőkkel ellátott első lökhárító, a megerősített fékrendszer és a négy kipufogóvéggel felszerelt sport kipufogórendszer hirdeti.

    „A sorozatgyártásban kínált BMW 8-as sorozat és a BMW M8 sportmodell fejlesztési munkálatai párhuzamosan zajlanak. A BMW M8 a BMW 8-as Coupé műszaki alapjaira épül, miközben a luxus sportkupé versenypályás adottságait, kirobbanó teljesítményét, precíz irányíthatóságát és agilitását egyaránt új szintre emeli. Az új csúcsmodell a vezetés elképesztő élményét váltja valóra, a BMW M divízió azon legendás stílusában, amely ügyfeleink legmagasabb igényeit is maradéktalanul kielégíti” – nyilatkozta Frank van Meel, a BMW M divízió elnöke.

    A BMW Motorsport Le Mans-i visszatérésének köszönhetően eközben a BMW M8 versenypályára optimalizált változatának fejlesztése is folyamatban van. „Maximális lendülettel zajlanak a BMW M8 GTE versenyautó munkálatai. Egy új versenyautó kifejlesztése mindig izgalmas feladat, a BMW M8 GTE esetében pedig még intenzívebb a várakozás. Képeket egyelőre nem mutathatunk, de ígérhetem, hogy a BMW M8 GTE egy felettébb látványos versenyautó lesz. Még az év első felében tervezünk egy kezdeti versenypályás tesztet, a kész versenyautó pedig a tervek szerint 2018 januárjában, a Daytona-i 24-órás megmérettetésen ünnepelheti világpremierjét” – fogalmazott Jens Marquardt, a BMW Motorsport igazgatója.

  • BMW Group Magyarország: jelentősen nőhetnek az elektromos és hibridautó-eladások az idén

    BMW Group Magyarország: jelentősen nőhetnek az elektromos és hibridautó-eladások az idén

    Egyre népszerűbbek Magyarországon a tisztán elektromos, illetve plugin-hibrid hajtású modellek, a BMW Group Magyarország az idén is növekedésre számít az első negyedéves eredményei alapján.

    Salgó András, a BMW Group Magyarország vállalati kommunikációs igazgatója elmondta, hogy 2016-ban a bajor gyártó 98 darab „i” járművet, vagyis teljesen elektromos i3-ast és hibrid i8-ast, és 51 plugin-hibrid modellt értékesített Magyarországon, ezzel Kelet-Közép-Európában a magyar piacon kelt el a legtöbb ilyen BMW.

    Tavaly és idén bővült az alternatív hajtású „flotta”, így a teljesen elektromos i3-as mellett már hét különböző plugin-hibrid modell van a kínálatban.

    Az első négy hónapban 35 darab i3-ast, 4 darab i8-ast, és 24 egyéb plugin-hibrid modellt értékesítettek Magyarországon, jelenleg pedig mintegy 30 autó vár állami támogatásra. A tavalyi értékesítési számok idén jócskán túlszárnyalhatók – vélekedett Salgó András.

    A BMW-nek globálisan az a célja, hogy 100 ezer ilyen autót adjon el, 2025-re pedig 15-25 százalék között legyen az értékesített elektromos és hibrid hajtásúak aránya. Ez 20 százalék esetén 500 ezer autót jelentene.

    A BMW-csoport a március 31-ével végződött első negyedévben 5,3 százalékkal 587 ezerre növelte globális értékesítési darabszámát az előző év azonos időszakához viszonyítva. A társaság árbevétele 12,4 százalékkal 23,4 milliárd euróra növekedett, miközben az üzemelés költségei 18,6 milliárd eurót, 13,8 százalékkal nagyobb összeget tettek ki, mint egy évvel korábban. Az adózott eredmény 31 százalékos javulással 2,1 milliárd eurót tett ki a negyedév végén.

    A kormány 2015-ben fogadta el az elektromobilitás elterjesztését segítő Jedlik Ányos tervet, amelyhez kapcsolódóan tavaly óta támogatást biztosítanak az elektromos gépkocsik beszerzésére. Nikoletti Antal, a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) helyettes államtitkára az Országgyűlés gazdasági bizottsága közlekedési albizottságának ülésén kedden azt mondta, hogy az elektromos hajtású gépkocsik vásárlásának támogatására szánt tavalyi kétmilliárd forintos keretet nem sikerült elkölteni, ezért ennek idejét meghosszabbítják, és az idén további hárommilliárd forintra lehet majd pályázni Budapesten. Tavaly októberben írták ki a pályázatot az elektromos gépkocsik beszerzésére, eddig 228 pályázat érkezett be, 167 kiadott támogatói okirat született, és 212 esetben már megítélték a támogatást. Hozzátette: a 2+3 milliárd forintos keret 3500 autó beszerzésének támogatására elég.

    A kormány 2015 júliusában fogadta el a Jedlik Ányos tervet. Az eddig megvalósult intézkedésekről szólva a helyettes államtitkár egyebek mellett kiemelte: 2015. augusztus 1-jén hatályba lépett a zöld rendszám bevezetéséről szóló rendelkezés, az elektromos autók után nem kell regisztrációs adót, cégautóadót és gépjárműadót fizetni, valamint nincs forgalomba helyezési illeték.

    Az önkormányzatoknak 2016 szeptemberében pályázatot írtak ki elektromos töltőállomások telepítésére, 75 pályázat érkezett be 409 töltőpontra, minden jelentkező támogatást kapott.

  • Rosberggel térne vissza a Mercedes az endurance világába?

    Rosberggel térne vissza a Mercedes az endurance világába?

    A regnáló világbajnok, Nico Rosberg vagy félre akar mindenkit vezetni, vagy eleve ez volt a feladata, hogy „szólja el” magát. Történetesen egy Instagram Stories posztban osztott meg Nico Rosberg egy képet, amiben egy TV-ben látható a Mercedes jelenlegi Forma-1-es autója, ugyanakkor sziluett szinten egy jármű, ami erőteljesen egy WEC-es LMP1-es jellegű autóra hajaz.

    Lehet, hogy a német ex-pilóta megirigyelte Timo Glock nem is olyan régi poénját, amikor előadta, hogy visszatérne a Forma-1-be, pedig még csak április elseje sem volt. Ugyanakkor két reálisabb elképzelés is van azzal kapcsolatban, amit a lefényképezett tv-n láthatunk.

    Annak ellenére, hogy mérhetetlenül titkosnak minősítette Rosberg a projektet amiről nem mutathat többet, ismert az a tény, hogy a Mercedes is már jó ideje gőzerővel dolgozik egy olyan utcai sportautón, amellyel felvehetik a versenyt a legizmosabb Ferrarival, a Bugatti Chironnal, vagy bármilyen más, hasonló kategóriájú szörnyeteggel. Abból sem csináltak titkot, hogy az ő autójukban amennyire csak lehet, átemelnek megoldásokat a Forma-1-es versenyautójukból is, sőt a motor is a királykategóriából érkezne, nyilván módosított formában. Persze elég furcsa lenne, ha így kezdenék kiszivárogtatni a dolgot, de láttunk már érdekes marketinges mutatványokat az autóipari cégektől.

    A másik lehetőség az, hogy esetlegesen valóban visszatérnek az endurance, azaz a WEC világába. Utoljára 1999-ben szerepeltek Le Mansban, mondhatnánk, hogy épp ideje visszatérni. Mondjuk így közel húsz évvel később jelentősen drágább egy ilyen visszatérés, mert az LMP1-es kategória gyári költségvetése már pont ugyanakkora, mint egy F1-es nagy csapaté. Az is tény, hogy az idén az F1-ben nagyon hangoztatott hibrid EQ Power technológiájuk jobb reklámot kaphatna egy Le Mans győzelemmel…

    Mi az utcai autóra tippelünk.

    Mercedes

  • A Geely kezébe került a Lotus, 51 millió fontot fizettek a cégért

    A Geely kezébe került a Lotus, 51 millió fontot fizettek a cégért

    Új tulajdonosa lett a norfolki autógyárnak, a Group Lotusnak, akik az állításuk szerint a híres márka teljes potenciálját ki akarják használni a jövőben. A kínai mamutvállalatnak a Geelynek már így is voltak európai autómárkái, olyanok mint a London Taxi Company, vagy a Volvo. Most a hetheli bázisú gyártót vásárolták fel azzal, hogy megvették az eddigi maláj tulajdonos Proton cég 49.9%-os részesedését.

    Az üzletet a hongkongi értéktőzsdén jelentették be, ahol a Geely részvényeit is jegyzik, ennek jóváhagyására azonban július közepéig várni kell. A feltételezések szerint a Geely 51 millió fontot fizetett a Lotus részvényeiért.

    Daniel Donghui Li, a Geely ügyvezető alelnöke ennyit mondott:

    „A Volvo Cars revitalizációja után felhalmozott tapasztalatainkra alapozva fel szeretnénk szabadítani a Lotus Cars teljes potenciálját is. Új fázisába akarjuk elvezetni a fejlesztéseiket, új termékeket akarunk előállítani, és új technológiákat bevezetni.”

    A Lotust a Proton egyébként még 1996-ban vásárolta meg. Az üzleti jelentések szerint az elmúlt években a cég 41 millió fontos veszteséget könyvelhetett el 2016 márciusig, az ezt megelőző évi jelentés szerint a veszteség 45.2 millió font volt. A cégnek 750 alkalmazottja van Norfolkban, tavaly ünnepelték az 50. évfordulójukat. Három évvel ezelőtt Jean-Mark Gales ügyvezető igazgató egy tervet dolgozott ki, amelynek a célja az volt, hogy újra profitot termeljenek, és a múlt hónapban ez már újra sikerült is.

    A kínai Donghui Li ezzel kapcsolatban még hozzátette:

    „Azzal, hogy a Proton és a Lotus márka is csatlakozik a Geely Group portfóliójához, erősítjük a globális jelenlétünket, és Délkelet-Ázsiában egy új központot is nyertünk.”

  • „Én vagyok Lotus Elise”

    Bizonyára mindenki ismeri többé-kevésbé  a Lotusokat, hiszen a Lotus Cup Eastern Europe-nak köszönhetően hazánk versenypályáin is évről-évre feltűnnek. A szériában javarészt Exige-ekkel találkozhattok, bár az elmúlt versenyhétvégéken Elise-ek is feltűntek. Most pedig épp az Elise kerül célkeresztbe. Az Elise, mely „feltámasztotta” a Lotust.

    Az 1996-ban debütált Lotus Elise-t a Lotus akkori tulajdonosa, Romano Artioli keresztelte el, unokája, Elisa után.  Elisa mára 22 éves, még tanul, és hűséges Lotus Elise-éhez.

    „Építészetet tanulok, de még nincs konkrét elképzelésem, mi az álommunkám. De mindenképp olyasmit szeretnék, amiben kiélhetem a kreatív oldalamat.”

    Elisa nem rég bukkant fel Instagramon, és bevallom először én sem voltam benne biztos, hogy tényleg ő AZ az Elisa, de közzétett fotóival bizonyította, hogy nem átverésről van szó.

    „Általában, mikor elmesélem a sztorit az embereknek, nem hisznek nekem, azt hiszik, hogy csak ugratom őket. Szerencsére mindig vannak nálam képek, így bizonyítani tudom hitelességemet.„

    Így aztán kellően érdekesnek találtam őt és az Elise történetét ahhoz, hogy megkérjem meséljen emlékeiről, élményeiről, de elárulta azt is, milyen megható módon tudott nagypapája, Romano elrepülni annak idején a Lotushoz az Egyesült Királyságba, és miért lett Elise az Elise.

    „Bizonyára érdekes dolog tudni, hogy a nagypapám miképp nevezte el az autót: A döntés a Lotus csapaton belüli vita eredménye. Ugyanis a technikai igazgatók az M111 kódnevet adták az autónak. A nagypapám ezzel a döntéssel nem értett egyet, mégpedig azért, mert az M111-et minden országban máshogy ejtik, és egyébként is, Colin Chapman mindig „E” betű neveket adott a Lotus autóknak és a nagypapám tiszteletben akarta tartani ezt a hagyományt, mely meghatározza ezeknek az autóknak az identitsát. Ezen kívül az Elise teljes mértékben az ő az elképzelései szerint jött ki, miután egy verseny volt számos tervező és design center között, melyet az építész Giampaolo Benedini koordinált, aki a Bugatti EB 110-es stílusának alakulását vette alapul.”

    „Aztán a Lotus Elise dizájnja a legsikeresebb lett és a legjobb példa a tradícióra és a Lotus stílusára, melyet Julian Thomson, a Lotus tervezőcsapatának feje tervezett. Mára ő az egyik legsikeresebb autóipari tervező a világon (talán épp az Elise-nek köszönhetően) és most a Jaguar Land Rover Groupnak dolgozik. A Lotus történetében az Elise lett a gyár bestsellere. „

    „Én ugyanabban az évben születtem, amikor a Lotus Elise megépült. Az én nevem, az Elisa az édesanyám ELena és a nagynéném ISAbella nevének összemosásából született.

    „A nagypapám máig emlékszik arra, hogy miután a modenai bíróság ítéletét követően a Bugatti Automobili csődbe ment, a család mennyit segített azokban a nehéz napokban. A nagyapámnak azonnal az Egyesült Királyságba kellett mennie, hogy átvegye a közvetlen irányítást a Lotusnál, s vállalnia a kockázatot, hogy ugyanúgy fog járni, mint a Bugattival. De a bíróság blokkolta minden személyes számláját, így nem volt egy fillérje sem. Szombat este volt, és Elene (25) és Isabella (22) felállítottak egy standot Bolzano főterén, ahol vasárnap bolhapiacot tartottak. Eladták a régi könyveiket, ruháikat, játékaikat, és összesen 80 000 lírát (azaz 40 eurót) kerestek, amit odaadtak a nagyapámnak, a megtakarított pénzükkel együtt, így tudott gyorsan Norwich-be utazni a Lotushoz. A pénzből jegyet tudott venni, és annyira meghatódott, hogy úgy döntött, itt az ideje egy kis napfényt hoznia haza„

    „Éjt nappallá téve dolgozott az Elise-en, és stabilizálta a Lotus pénzügyi helyzetét. Aztán eljött a Frankfurt Motor Show, a bemutató ideje. Senki nem látta még az Elise-t, és 10:30-ra a standunknál voltak az iparág vezetői és a sajtó. Minden újságíró és fotós várta a friss híreket a Lotusról. Sokan álltak a standunk körül, ahol egy forgó színpadon volt az autó, letakarva egy vászonnal, melyen az állt: „Én vagyok ELISE”. Amikor leleplezték az autót, azt látták, hogy a vezető ülésen egy kislány ül, belekapaszkodva a kormányba, egy olyan ruhában, melyre ugyanaz van írva: „Én vagyok ELISE”. Csak annyit lehetett hallani, „WOW” és hirtelen rengeteg ember futott oda megnézni, hogy mi is folyik ott. El lehet képzelni milyen az, mikor a hatalmas Frankfurt Motor Show-n a fotósok az állványaikkal és felszerelésükkel elkezdenek rohanni, hogy ne maradjanak le a hírről… A magazinok címlapjain közöltek minket, ingyen. Ez akkora lökés volt, hogy újjászületett a gyár.”

    Azóta Elisa felnőtt, és végre már maga is hajthatja a róla elnevezett autót.

    „Még mindig megvan a Lotus Elise-em. Az a darab, amit akkor kaptam a nagypapámtól, amikor még kisgyerek voltam. Nehéz volt kivárni, míg végre elég idős lettem hozzá, hogy vezethessem… De az évek ellenére, még mindig újnak néz ki számomra és hűséges vagyok hozzá.”

     

    Számos Lotus kupasorozat létezik Európában, de Európán túl is. Érdekli-e vajon Elisát a versenyzés?

    „Mint mindenkinek a családomban, először tanulnom kell, majd új ötleteken, új koncepciókon dolgoznom, hiszen minden üzletágban és szektorban egyre nagyobb szükség van az innovatív ötletekre, hogy tovább lehessen fejlődni, és meg lehessen felelni az új igényeknek. Ez különösen igaz az autóiparban, de minden más ágazatban is. Most nincs időm versenyekre, de néha nagyon-nagyon irigykedek.”

    Ami pedig az autósportok követését illeti, a Forma-1 már nem tudja lekötni…

    „A Forma-1 manapság nem olyan látványos, mint az korábban volt. Az autók elég rondák, és minden apró részletük konkrét céllal készült, és már nem is nagyon néznek ki autónak.”

    Romano Artioli, Elisa nagypapája, a Lotuson túl korábban a Bugatti tulajdonosa volt, még korábban pedig  ő vezette a világ egyik legnagyobb Ferrari kereskedését. Felmerül hát a kérdés, hogy Elisa az olasz, vagy a brit autókra voksol? Netán a franciákra, mint a Bugatti?

    „A nagyapámat az a megtiszteltetés érte, hogy több, mint 30 évet dolgozhatott közvetlenül Mr. Enzo Ferrarival, haláláig. Az utolsó kép a Ferrari Clubból, hogy összegyűltek a Nürburgringen és 457 Ferrari segítségével kirakták a „W ENZO FERRARI” feliratot. Ez volt a nagyszerű Enzo Ferrari életének utolsó napja, a gyárat pedig átvette a Fiat.
    A nagypapám megvette a Bugatti márka jogait a Francia Államtól, és felélesztette a legendás márkát, a világ legszebb autógyárát építette fel, valamint az Ettore Bugatti tradíció legjobb teljesítményt nyújtó és rendkívül gyönyörű autóját. Három világrekordot nyert az EB110-zel.  Ezzel párhuzamosan megvette a Group Lotust, aminek nagy szüksége volt rá, hogy a saját lábára álljon és bővíteni tudja piacát.”

    „A nagypapám feltétel nélkül szerette azokat a márkákat, melyekkel dolgozott, és mindegyik esetében tiszteletben tartotta azok egyedülálló történelmét, tradícióját, melyet az alapítóik megalapoztak, és ami által híressé váltak.”

    De mit csinál manapság Romano Artioli?

    „Máig nem állt le a munkával, úgy véli, még nagyon sok teendője van, így, hogy a világ végre megértette, hogy változtatnunk kell annak érdekében, hogy életben tartsuk a bolygónkat, s olyan autókat építsünk, melyek kevésbé szennyezik a levegőt.  Mióta kiszállt a Lotusból, nagyon elkötelezett ezen a téren, hogy a közlekedés ne szennyezze a környezetet.”