Kategória: Automobil

  • A ŠKODA AUTO legyártotta a tízmilliomodik sebességváltóját

    A ŠKODA AUTO legyártotta a tízmilliomodik sebességváltóját

    A ŠKODA AUTO legyártotta tízmilliomodik sebességváltóját. Ezeket a ŠKODA modellek mellett a Volkswagen-csoport más márkáinak autóiban is használják. Mladá Boleslavban és Vrchlabíban jelenleg nagyjából 1700 ember dolgozik a váltók gyártásán.

    „A tízmillió legyártott sebességváltó alkatrészgyártásunk versenyképességét jelzi” – mondja Michael Oeljeklaus, a SKODA igazgatótanácsának termelésért és logisztikáért felelős tagja. „A Mladá Boleslavban készült erőátviteli egységek és a Vrchlabíban gyártott DSG sebességváltók a legmagasabb minőségi szintet és megbízhatóságot képviselik, amelyet autósok milliói élvezhetnek nap mint nap” – tette hozzá.

    A ŠKODA AUTO jelenleg háromféle sebességváltót gyárt, amelyeket a különféle ŠKODA modellekbe építenek be. Az előző évben a vállalat összesen 300 000 MQ200 váltót, több mint 325 000 MQ/SQ100 erőátvitelt és nagyjából 469 000 DQ200 váltót gyártott.

    Az MQ 200 váltó 2000 óta készül Mladá Boleslavban; ezt a típust az 1-1,6 literes benzinmotorokhoz használják. Ezek között az aktuális ŠKODA modellek mellett Volkswagen, Audi és Seat járművek is szerepelnek. Jelenleg az MQ 200-ból nagyjából 1900 egységet gyártanak naponta, és összesen több mint 6,5 millió ilyen sebességváltó készült eddig el.

    2011-ben kezdték az MQ100 / SQ100 váltók gyártását Mladá Boleslavban. Eredetileg ezeket az erőátviteli egységeket a Volkswagen-csoport „New-Small-Family” modelljeihez fejlesztették (ŠKODA CITIGO, VW up! és Seat Mii). Az MQ100 / SQ100 váltókat pedig azóta a ŠKODA FABIA-ban és a Volkswagen-csoport más kisautóiban használják 1 literes benzinmotorokkal. A napi termelés 1400 egység körül mozog. Eddig több mint 1,6 millió darab készült ebből a típusból.

    A manuális erőátvitelek mellett a ŠKODA AUTO kettős tengelykapcsolós automata váltókat (DSG) is gyárt. A DQ200 hétfokozatú kettős tengelykapcsolós sebességváltó kategóriájában az egyik legmodernebb konstrukció az autóiparban. Ma a Vrchlabí-i üzem munkásai ebből a típusú váltóból nagyjából 2100 darabot gyártanak le naponta, az eddigi termelés nemrég haladta meg az 1,8 millió darabot. A DSG erőátvitelek gyártásához együttműködő robotokat is alkalmaznak Vrchlabíban. Ezek a sebességváltó-gyártás legérzékenyebb műveletében támogatják a dolgozókat – az egyes fokozatokat aktiváló dugattyú behelyezésénél. Egy kiszolgáló robotot szintén alkalmaznak, ez több tucat gépet képes alkatrésszel ellátni, és az üres tárolókat is visszaviszi a raktárba.

    2012-ben a Vrchlabí-i üzemet autógyártó telephelyből ultramodern részegység-gyárrá alakították át. Másfél éven belül egy új gyár is épült, és a meglévő szerelőcsarnokokat is modernizálták. A gyár két évvel ezelőtt megkapta az „Év gyára 2015” címet Európában. A gyors átalakítás járműgyárból alkatrészüzemmé „Az év gyára” díjat is meghozta a telephelynek a „Kiemelkedő helyi fejlesztés” kategóriában, amelyet további elismerések követtek.

    „A Vrchlabí-i üzem ma a Volkswagen-csoport egyik legfontosabb DSG-gyártó helye” – mondja Frank Engel, a ŠKODA alkatrészgyártásért felelős vezetője. „A díjaink büszkeséggel töltenek el minket, ugyanakkor köteleznek is bennünket. Meggyőződésem, hogy a helyi munkatársak szakértelmének, elhivatottságának és nagyfokú rugalmasságának köszönhetően a Vrchlabí-i üzemre fényes jövő vár.”

  • Volkswagen Truck & Bus: logisztika, amely készen áll a jövő kihívásaira

    Volkswagen Truck & Bus: logisztika, amely készen áll a jövő kihívásaira

    A Volkswagen Truck & Bus a Hamburgban megrendezett Innovációs Napon olyan úttörő technológiát és termékeket mutatott be, amelyek a teljes logisztikai láncot egy fenntartható irányba mozdítják el. A MAN, Scania, Volkswagen Caminhões e Ônibus és RIO márkákat felvonultató Csoport azt a célt tűzte ki maga elé, hogy a logisztika területén növeli a hatékonyságot, tovább javítja a környezetvédelmi teljesítményt illetve biztonságosabbá teszi a szállítmányozást. Ennek elérése érdekében a Volkswagen Truck & Bus három meghatározó területre koncentrál: az önvezető üzemmódra, az összekapcsolhatóságra illetve a környezetbarát alternatív hajtásrendszerekre. A teheráru volumen világszerte tapasztalt elképesztő növekedése mellett a kibocsátási szabályozások is egyre szigorodnak, így az ügyfelek egyre inkább ezeket a megoldásokat keresik. A tisztább és hatékonyabb szállítmányozási megoldások nem csupán a környezetre gyakorolt hatást mérséklik, de általuk az ügyfelek is nyereségesebbé válhatnak.

    A fejlesztői oldalon a Volkswagen Truck & Bus egyesíti a hozzá tartozó márkák erőforrásait, ezzel is segítve az együttműködést, optimális módon kombinálva a különböző márkák egyedi erősségeit. Ebben a folyamatban a „Lead Engineering” mérnöki együttműködés rendszere kulcsfontosságú szerepet játszik. A „Lead Engineering” koncepció részeként egy közös fejlesztési projektért egy adott márka vállal felelősséget. A Kutatás és Fejlesztés központi részlegként felelős a márkák által végzett fejlesztői munka koordinálásáért.

    Ez lehetővé teszi a Csoport számára, hogy egy időben több különböző nagyobb projektet is megvalósítson és különböző területeken párhuzamosan érjen el haladást. Anders Nielsen, a Volkswagen Truck & Bus műszaki területekért felelős vezetője így nyilatkozott erről: „Megszervezzük a közös munkát, amelynek során a „Lead Engineering” rendszerét alkalmazva egy adott márkát jelölünk ki valamely közös fejlesztési feladat felelőseként. Ezzel elkerülhető a duplikáció illetve az együttműködés kézzelfogható többlethatással jár a műszaki megoldások márkaszinten történő újrafelhasználása miatt. Így lehetővé válik, hogy a kutatási és fejlesztési erőforrások felszabadulásával újabb technológiák felé forduljunk illetve gyorsabban és költséghatékonyabban tudjunk piacra lépni velük.”

    A fejlesztői tevékenység koordinációja és megvalósítása közösen történik egy összetett itiner alapján, amely hosszú távon a tiszta és fenntartható logisztika jövője felé vezet. A Volkswagen Truck & Bus a hozzátartozó márkákkal együtt olyan technológiákon és termékeken dolgozik, amelyre van kereslet és igény az ügyfelek részéről, és amelyek segítenek nekik sikeressé tenni vállalkozásukat. Ebben a folyamatban egyre meghatározóbb szerepe van a hatékonyságnak, a nulla károsanyag-kibocsátásnak és a fenntarthatóságnak. Andreas Renschler, a Volkswagen Truck & Bus vezérigazgatója, a Volkswagen AG igazgatótanácsának a haszonjárművek területéért felelős tagja így nyilatkozott: „A legjobb időpontot választottuk tapasztalataink és erőforrásaink egyesítésére. Napjaink egyik vezető vállalata vagyunk a jövő logisztikáját meghatározó termékek és műszaki megoldások kifejlesztésében. Képesek vagyunk rá, hogy a következő fejlődési szintre lépjünk a logisztika területén.”

    Önvezető üzemmód: nagyobb biztonság és alacsonyabb károsanyag-kibocsátás

    Az önvezető üzemmód alkalmazása elképesztő lehetőségeket rejt magában a közúti áruszállítás fenntarthatóbbá tételében. Rengeteg szakasz vár még teljesítésre azelőtt, hogy valósággá váljon a teherautóknak a zsúfolt városi környezetben való autonóm közlekedése: az autópályák karbantartását segítő automatizált járművektől indulva a bányákban szolgálatot teljesítő önvezető billenőkocsikon át a kikötői terminálok vezető nélküli traktorjáig vagy az autópályán hosszú távú szállítmányozást végző konvojokig haladva. A hozzá tartozó márkákkal együtt a Volkswagen Truck & Bus keményen dolgozik ezeken az alkalmazási területeken. Ezzel egy időben pedig a MAN és a Scania a konvojban haladó járműveit teszteli Európa útjain. Ebben az esetben a konvoj olyan hálózatba kapcsolt teherautók sorát jelenti, amelyek részben önvezető módon közlekednek, hiszen a konvoj élén haladó járműben helyet foglaló vezető határozza meg az útvonalat és a sebességet. A szélárnyékban haladásnak köszönhetően az autópályákon mért üzemanyag-fogyasztás jelentősen csökken. Ugyanígy a baleseti kockázat is mérséklődik, a konvojt vezető teherautó mögött haladó járművek sofőrjei egyéb tevékenységeket is végezhetnek amellett, hogy bármikor visszavehetik az irányítást járművük felett. A DB Schenker vállalattal való együttműködés keretén belül a MAN 2018. tavaszától egy kamionokból álló konvojt tesztel majd az A9 autópálya digitális tesztszakaszán München és Nürnberg között. A Scania Szingapúrban vesz részt egy konvojban való haladást tesztelő programban, amelynek keretében a konvojok közúton haladnának két kikötői terminál között. „A konvojban haladás az első lépés a közutakon alkalmazott autonóm közlekedés felé.” – nyilatkozta Andreas Renschler. „A következő szinten már a különböző márkákból álló teherautók konvojban történő haladását kell lehetővé tennünk. Ennek részeként a Scania és a MAN egyesítik erejüket a Volkswagen Truck & Bus ernyője alatt, hogy olyan úttörő műszaki megoldásokat és közös működési kereteket dolgozzanak ki, amelyek az egész iparág jövőjét meghatározzák majd.”

    A Volkswagen Truck & Bus szorosan együttműködik a Volkswagen Group Research kutatóival, hogy az önvezető autózás megvalósítható opció legyen a közutakon, egészen az autonóm közlekedés ötös szintjéig. A „Fellow Truck” projekt például fokozatosan beépíti a mesterséges intelligencia egységeit a járművekbe. A Volkswagen célja, hogy néhány éven belül elérhetővé tegyen olyan speciális járműveket, amely személyek és áruk szállítását is autonóm módon végzi a közutakon. Ennek biztosításával a Volkswagen Truck & Bus fenntartható módon járul hozzá a forgalom folyamatosságához és az utak biztonságához. Azonban ahhoz, hogy az autonóm közlekedés valósággá váljon a közutakon, a jogi szabályozást is át kell alakítani illetve a szükséges infrastruktúrát is ki kell létre kell hozni. Ebben a tekintetben a Volkswagen Truck & Bus továbbra is számít a döntéshozók támogatására. Bizonyos jól körülhatárolt területeken ez már most is megvalósult.

    Teljesen autonóm Scania járművek várnak bevetésre a bányákban, az első tehergépkocsit a következő hetekben adják át tulajdonosának. Henrik Henriksson, a Scania vezérigazgatója így nyilatkozik erről: „Mindig arra törekszünk, hogy ügyfeleink egyedi szállítmányozási igényére a lehető legjobb megoldást kínáljuk, ezzel is hozzásegítve őket, hogy nyereségessé váljanak. Az új technológiák lehetővé teszik, hogy egyre jobb és jobb megoldásokkal álljunk elő. Egy önvezető üzemmódban közlekedő teherautó tökéletes megoldás lehet egy elkerített területen, hiszen extra biztonságot és hatékonyságot kínál.”

    Az ipar, a kutatás és az adminisztráció területéről bevont hét partnerrel együtt a MAN egy, a németországi Gazdasági és Energiaügyi Minisztérium által támogatott kutatási projekt („aFAS”) keretében mutatta be, hogy az autonóm közlekedés technológiája mennyit fejlődött. Ennek során – Németország történetében először – egy vezető nélküli, autonóm módon közlekedő MAN tehergépkocsit alkalmaztak biztonsági járműként egy útfelújítás során.

    A digitalizációval kikövezett úton

    A folyamatos digitalizációs törekvés radikálisan átalakítja a logisztika világát. A Volkswagen Truck & Bus a teljes értékteremtő folyamat során illetve minden szállítmányozási forma esetén a hálózatba kapcsolt szállítmányozási megoldásokra törekszik. Célja, hogy a teljes szállítói láncot összekapcsolja, és ezzel a lehető legnagyobb fokú hatékonyságot érje el. „Ügyfeleink és velük együtt az egész szállítmányozási iparág illetve – nem utolsósorban – a környezet is profitál a hálózatba kapcsolat digitális szállítmányozás előnyeiből.” – hangsúlyozta Markus Lipinsky, a RIO vezérigazgatója.

    A RIO a Volkswagen Truck & Bus Csoport nyílt forráskódú, felhő alapú „operációs rendszere”, amely az értéklánc minden szereplőjét összeköti. A számtalan lépcsőből álló folyamat során gyűjtött adatokat valós időben dolgozzák fel az algoritmusok, biztos alapot kínálva ezzel a még jobb döntésekhez. A RIO platform és a RIO digitális szolgáltatások még év vége előtt elérhetőek lesznek. Jelenleg 20 MAN ügyfél – többek között a Volkswagen Csoport logisztikai szolgáltató partnere – bevonásával folynak a tesztek. Összesen több, mint 100 jármű érintett a tesztelésben. Németországban, Franciaországban, Dániában, az Egyesült Királyságban és Lengyelországban. A platform a márkák, a logisztikai öko-rendszer partnerei és a RIO digitális márka által kínált szolgáltatások bázisaként szolgál. Olyan szolgáltatások összekapcsolását végzi, mint a járművek nyomon követése, a vezetők kommunikációjának bonyolítása, vezetési és hatékonysági vizsgálatok készítése, digitális karbantartási ügyintézés, a tachográf adataihoz való hozzáférés illetve egyéb összetett logisztikai szolgáltatások biztosítása illetve ezen szolgáltatások elérhetővé tétele a RIO online piacterén. A MAN az első OEM (Original Equipment Manufacturer) partner, amely – immár augusztus óta –az EURO 6 szabványt teljesítő járműveit gyárilag felszereli a RIO összekapcsolhatósági rendszerével.

    A Scania mindig is vezető szerepet töltött be a flottaszintű összekapcsolhatóság területén. A MAN és a Scania márkákkal a Volkswagen Truck & Bus jelenleg több, mint 300 000 hálózatba kapcsolt tehergépjárműre építhet az utakon. Egyesült államokbeli partnerével, a Navistarral együttműködve a jövőben ez a szám 650 000 hálózatba kapcsolt járműre emelkedhet világszerte. Ezek a járművek a RIO platformnak köszönhetően nem csupán a saját márkájuk OEM szolgáltatásait használhatják, de harmadik fél szolgáltatását is igénybe vehetik. A platform használata különösen hasznos lesz az egyre növekvő számú startup vállalkozások számára, mint amilyen például a Loadfox. A Loadfox egy olyan fuvarmegosztással foglalkozó felület, amely algoritmusai segítségével a szállítási kapacitás optimalizálásában nyújt támogatást. Használatával kevesebb lesz az üresjárat és az ügyfelek nyeresége is emelkedik, ugyanakkor csökken a felhasznált erőforrások mennyisége. A sennder egy másik startup, amely az ugyanazon a napon történő csomagszállításra specializálódott. A sennder esetében különlegesség, hogy a napjainkban használt logisztika alapját jelentő hagyományos csomópontok megkerülésével teljesíti ezt a feladatot. Társadalmi szempontból kulcsfontosságú jelentőséggel bír az a tény, hogy az áruk hatékony továbbítása pozitív hatással van a forgalom folyamatosságára és az alacsonyabb károsanyag-kibocsátásra. Ez az egyetlen módja, hogy a városok a gyorsan növekvő szállítási volumeneket kezelni tudják.

    Alternatív hajtásrendszerek minden helyzetre

    Az áruforgalom növekedésével, az egyre fejlődő, növekvő városokkal és a virágzó online értékesítéssel egyre nagyobb jelentősége lesz a városi területek levegőminőségének javításának, amelyben az alternatív hajtásrendszerek óriási segítséget jelenthetnek. Igazán jelentős fejlődést jelenleg éppen az alternatív hajtásrendszerek területén tapasztalhatunk. Az úgynevezett „utolsó mérföld” (a szállítás utolsó szakasza), például a csomag kiszállítása az ügyfélnek, egyre inkább elektromos hajtásrendszer alkalmazásával történik. Dr. Eckhard Scholz, a Volkswagen Haszonjárművek igazgatótanácsának elnöke kifejtette: „Az eCrafter egy nagy teljesítményű kisáruszállító, amely akár 200 kilométeres hatótávolságra is képes. A járművet a kiválasztott ügyfelek 2017. év végén kaphatják meg. Jelenleg is dolgozunk a teljesen elektromos kompakt kisáruszállító VW I.D. Buzz Cargo modellen, amely formatervét és a hétköznapokban nyújtott praktikumát illetően a nagy klasszikus VW Bullit idézi.” A modell piacra lépése 2022-ben várható.

    A Volkswagen Truck & Bus a városi buszok és a nehéz illetve közepesen nehéz járművek esetében is dolgozik az elektromos megoldásokon és nemsokára elektromos járművek teljes kínálatával rendelkezik az európai piacon. A közös fejlesztésű e-hajtáslánc alkotja minden elektromos felépítmény alapján a jövőben. Ezt az elektromos hajtásláncot úgy alakítják ki, hogy a Volkswagen Truck & Bus márkái által gyártott tehergépjárművek és városi buszok is univerzális moduláris alkotóelemként használhassák. A Volkswagen egyesült államokbeli stratégiai partnere, a Navistar is ezt a platformot használja majd a 2019. után érkező elektromos tehergépjárműveihez. A MAN már jó úton halad elektromos tehergépjárművének fejlesztésével. „Terveink szerint az első kilenc darab teljesen elektromos teherautót 2017. év végén adjuk át osztrák ügyfeleinknek, akik között megtalálhatók nagy élelmiszer áruházláncok, sörgyárak és szállítmányozó cégek. Az elektromos hajtás és a szállítmányozás együtt tökéletes párost alkot: a hajtás csendes, nincs károsanyag-kibocsátás és tökéletesen megfelel az ügyfelek elvárásainak. Ennek megfelelően a kereslet ezek iránt a járművek iránt emelkedőben van. Az első kisebb sorozatunkkal várhatóan 2018. év végén lépünk majd piacra.” – hangsúlyozta Joachim Drees, a MAN Truck & Bus vezérigazgatója.

    e-Delivery: az elektromos tehergépjármű világpremierje Hamburgban

    A feltörekvő gazdaságok egyre nagyobb száma arra sarkallta a Csoportot, hogy egy másik elektromos hajtású tehergépjárművet fejlesszen ki, amely a Volkswagen e-Delivery elnevezést kapta. Ez a modell az Innovációs Napon tartotta világpremierjét Hamburgban. Az e-Delivery egy korszerű teherautó, amely a városon belüli áruszállítás fenntarthatóságát hivatott segíteni. A modell a Volkswagen Caminhões e Onibus brazíliai gyárában készül majd 2020-tól. Roberto Cortes, a MAN Latin America vezérigazgatója így kommentálta a modellt: „Az e-Delivery egy újabb mérföldkő a Volkswagen Caminhões e Onibus történetében. Egy teljesen új, Brazíliában fejlesztett platform, amely új mobilitási lehetőségeket kínál a nagyvárosok számára.”

    Mind a MAN, mind a Scania egy akkumulátoros elektromos városi busz sorozatgyártás előtti változatán teszteli majd hétköznapi használatban a modult számos európai nagyvárosban. A sorozatgyártása ezeknek a buszoknak várhatóan 2020. előtt indul majd. Azonban mindkét márka már most átfogó tanácsadást képes nyújtani az elektromos mobilitási megoldások alkalmazása kapcsán. Ilyenek például a busz üzemeltetők és a közösségek számára kiemelten fontos töltési feltételek. A tanácsadás során a hangsúly a különféle lehetőségeken van, ilyen például a buszok éjszakai állomáshelyén való töltése vagy az útközbeni, buszmegállókban történő „tankolása”.

    A nehéz tehergépjárműveket illetően a hosszabb távokra történő áruszállítás kapcsán a jelenlegi akkumulátortechnológiának még jelentős akadályokat kell leküzdenie. A szükséges energiamennyiség biztosítása aránytalanul lecsökkentené a teherszállítási kapacitást. Azonban alternatívák így is léteznek. Ilyenek például a gázzal vagy biodízellel hajtott belsőégésű motorok. A cseppfolyósított földgázzal (Liquefied Natural Gas – LNG) üzemelő erőforrások óriási potenciállal bírnak a hosszú távú szállítmányozás területén. A jövő igen rózsásan fest ezen technológia számára, hiszen az LNG magas energiasűrűségének köszönhetően figyelemre méltó, 1000 kilométeres hatótávolságra képes. A Scania első, Euro 6 szabványt teljesítő LNG teherautóját 2014-ben mutatta be, 2017. szeptemberében pedig a Volkswagen Csoport logisztikai részlegével közösen új LNG kampányt indított.

    Természetesen számos, további megoldásokra irányuló kezdeményezés is indult azzal a céllal, hogy a nehéz tehergépkocsik hatótávolságát és szállítási kapacitását sikerüljön a hosszabb távra történő szállítás igényeinek megfelelően összehangolni. Ennek a fejlesztési területnek az „e-út” a hívószava, amely a vasutakhoz hasonlóan az elektromos felsővezetékek használatára koncentrál. A felsővezetékekből nyert energiával működő tehergépkocsik nulla károsanyag-kibocsátással közlekedhetnek, ezzel együtt pedig számos akkumulátor feltöltésére van lehetőségük attól függően, hány kilométer nulla emissziós út áll még előttük. Az elektromos Scania teherautók számára már létezik tesztútvonal Svédországban, de Németországban is döntés született ilyen utak kialakításáról.

    A jövő hajtásrendszerei nem lesznek egyformák, hiszen a céljuk, hogy egy intelligens átmenetet biztosítsanak a dízel erőforrások illetve az alternatív hajtásrendszerek és üzemanyagok között. „A Volkswagen Truck & Bus már kijelentette: első kíván lenni az alternatív hajtásrendszerek területén.” – nyilatkozta Andreas Renschler. „A vállalat már most igen átfogó és sokoldalú termékpalettával rendelkezik, amely tökéletes alapot biztosít ehhez a küldetéshez.”

    Átlátható felépítés, egyértelműen megfogalmazott célok, gazdag tapasztalat és úttörő technológia: a Volkswagen Truck & Bus jó úton halad, hogy hamarosan világbajnok gyártóvá váljon. Az önvezető szállítmányozás, a digitális szolgáltatások és a környezetbarát alternatív hajtásrendszerek hármasa csökkenti a költségeket, kezelhetővé teszi az egyre bővülő szállítási mennyiségeket és óvja a környezetet. Ezzel a megközelítéssel a Csoport és márkái új mércét állítanak és képesek lesznek minden ügyfélnek a megfelelő, egyénre szabott megoldást kínálni.

  • Idős, külföldi autóval jár a magyarok jelentős része

    Idős, külföldi autóval jár a magyarok jelentős része

    Öt év alatt 360.000 tíz évnél idősebb gépkocsit importáltak a hazai vásárlók.

    Továbbra is sok magyar vásárló dönt külföldi autó mellett, ennek köszönhetően még mindig emelkedik a használt autó import – derült ki a Datahouse statisztikáiból. Januártól szeptember végéig 115.396 gépkocsi érkezett határon túlról, ami 7,8 százalékos növekedést jelent a tavalyi évhez hasonlítva. A 2012-es import boom óta már 600.000 külhoni kocsit vettek a magyar vásárlók, aminek hatvan százaléka tíz évnél idősebb volt, így ez idő alatt 360.000-nél több kérdéses állapotú négykerekű jött be az országba.

    A számtalan rossz tapasztalat ellenére változatlanul emelkedik a használt autó import, a korábbi esztendő, hasonló időszakához képest az első háromnegyed év során 7,8 százalékkal nőtt a behozott gépkocsik száma 2017-ben. Idén szeptember végéig már összesen 115.396 személyautót vásároltak magyar vevők határon túlról, így várhatóan megdőlhet a tavalyi 142.000-es rekord. A Datahouse statisztikái szerint a 2012-es import boom óta szeptemberben érkezett meg hazánkban a 600.000. importált személyautó. Ezeknek a kocsiknak átlagosan 60 százaléka 2007 előtti volt, azaz öt év alatt közel 360.000 rossz állapotú, idős jármű érkezett hazánkba.

    Év 2017 2016 2015 2014 2013 2012
    Autó import (db) 115396 142003 122620 96747 70700 53531
    2012.01-2017.09. összesen 600997

    Személyautó import 2012.01-2017.09. Forrás: Datahouse Kft.

    A használt kishaszonjárművek importja ennél visszafogottabban teljesített: 2017 első kilenc hónapjában 10.602 gépkocsi jött külföldről ebben a szegmensben, ami 1,5 százalékkal haladja meg a 2016 eredményeket. E területen jobb a helyzet a korosztályokat illetően: 46 százalékot ért el a tíz évnél idősebb autók aránya.

    A személykocsik esetében az alsó-közép (30.165 autó) és a felső-középkategóriás (23.051 autó) modellek számítottak leginkább népszerűnek, de sokan vásároltak SUV-t (20.618 autó) is. A márkák sorrendjében a Volkswagen (14.054 autó) végzett az élen, az Opel (12.525 autó) és a Ford (11.332 autó) előtt. Az import piacot jól mintázza, hogy közvetlenül utánuk a BMW (7.878 autó), az Audi (7.468 autó) és a Mercedes (7.049 autó) zárt a 4-6. helyen.

    A típusok rangsorában az Opel Astra (4.333 autó) áll első helyen a Ford Focust (4.155 autó) és a Volkswagen Passatot (3.973 autó) megelőzve. A legkedveltebb húsz jármű között három Audi (A3, A4, A6), két Mercedes (A-osztály, C-osztály) és két BMW (3-as, 5-ös) is szerepel.

    A kishaszonjárműveknél a Ford, Volkswagen, FIAT triumvirátus vezet háromnegyed év után, a legnépszerűbb modellnek ez idő alatt a Ford Transit, a FIAT Ducato és a Volkswagen Transporter bizonyult.

    A legtöbben Budapesten (19.634 autó) és Pest megyébe (17.904 autó) döntöttek az import mellett, de sokan vettek Bács-Kiskun megyében (7.069 autó) és Győr-Moson-Sopron megyében (6.987 autó) is külföldről származó autót.

    „Az autóimport alapvetően hathatna kedvezően is a hazai piacra, amennyiben fiatal négykerekűt hoznának a vásárlók, hiszen az frissítené a magyar kínálatot. A valóságban azonban alapvetően idős, külföldön már levetett gépkocsik érkeznek Magyarországra, az eladók pedig gyakran visszaélnek az álomautójukat kereső vevők jó szándékával. A járgányok nagy részénél visszatekerik a kilométerórát, előfordul, hogy darabokból összerakott, ámde hiba nélkülinek hirdetett kocsit árulnak a nepperek, akik a vevőkkel nagy százalékban biankó szerződést iratnak alá, így az újdonsült tulajdonos a későbbiekben nem tudja érvényesíteni a szavatossággal kapcsolatos igényeit” – hívta fel a figyelmet Frank György, a Das WeltAuto márkaigazgatója.

    Frank György hozzátette, hogy érdemes minden esetben meggyőződnünk arról, hogy milyen forrásból vásárolunk autót, és a szerződéskötés előtt vigyük el a kiszemelt gépkocsit egy teljes átvizsgálásra egy márkaszervizbe, ahol a hibák mellett a kocsi múltjáról is kaphatunk információt. Kizárólag Magyarországon már forgalomba helyezett gépet vegyünk meg, s magyar szerződést írjunk alá, mert egyébként pórul járhatunk. A márkavezető végezetül elmondta, hogy a használt gépjárművek esetében is nő a finanszírozási kedv, így 1-2 éves futamidővel akár fiatalabb, jobb állapotú kocsikhoz is hozzájuthatnak a vásárlók.

  • Nő és Férfi együtt: Így teljes az Alfa Romeo

    Nő és Férfi együtt: Így teljes az Alfa Romeo

    Itália a világtörténelem legnagyszerűbb műalkotásainak szülőföldje, természeti és ember alkotta csodák otthona. A szépség és a művészet pedig mindig kétpólusú: erő és érzékiség, gyengédség és határozottság, kalandvágy és biztonság, férfi és nő együtt teremti meg a teljességet. Ez a teljesség, az ellentétek egysége nyilvánul meg az olasz autóépítés csúcsát képviselő Alfa Romeo modelleiben is: a kifinomultság és a nyers erő, a céltudatosság és a kezesség, az ösztönös élvezet és az intelligens precizitás folyamatosan változó, de mindig jelenlévő egyensúlya teszi ellenállhatatlanná, utánozhatatlanná és nélkülözhetetlenné a prémium autópiac legkívánatosabb szereplőit.

    Ugyanerre az egyensúlyra törekedett az Alfa Romeo magyarországi képviselete is, amikor a márka hazai nagyköveti pozíciójára keresett hiteles szereplőket. Elsőként Rákóczi Ferencre találtak rá: a közismert műsorvezetőt évtizedes szerelem fűzi az Alfa Romeóhoz, garázsában ott pihen a márka egy féltve őrzött, klasszikus típusa, sőt, még élete párját is egy Alfás találkozás során ismerte meg.

    „Tapasztalatom szerint egyetlen más márka esetében sem alakul ki olyan szoros érzelmi kapcsolat autó és tulajdonosa között, mint az Alfánál. Szerencsém, hogy a márka nagyköveteként csupa olyan programon kell részt vennem, ahová magamtól is örömmel mennék.” – árulja el Rákóczi Ferenc.

    Szerencsére Feri ellenpólusát sem kellett sokáig keresni: a fiatal, mégis sikeres, céltudatos, a sportokért és az autókért egyformán rajongó, ragyogó szépségű nő ideálját mintha pont Kiss Ramónáról mintázták volna. A műsorvezető és színésznő nem riad vissza a tengerek mélyétől, sem a motorsport világától, így az sem esik nehezére, hogy mostantól Ferivel vállvetve képviselje az Alfa Romeo márkát annak hazai eseményein.

    „Mindig is sportos vezető voltam, így amikor az Alfa Romeo megkeresett, hihetetlen boldogság ért, hiszen az Alfa Giulia fantasztikus vezetési élményt nyújt. A munkámból kifolyólag rengeteg időt töltök autóban, a Giuliával pedig valódi élmény az utazás.” – áradozik új autójáról Kiss Ramóna, az X-faktor és a reggeli műsor vezetője.

    Első közös fellépésük éppen most, az Alfa Romeo sajtórendezvényén volt, ahol két jövőbeli legenda: a kecses, de lehengerlően sportos Alfa Romeo 4C és a márka valaha volt legerősebb utcai modellje, egyben a világ leggyorsabb sorozatgyártású négyajtós szedánja*, a Giulia Quadrifoglio bizonyítja a résztvevőknek, hogy a váratlan kontrasztok, meglepő ellenpontok tökéletes harmóniája az, ami megteremti az Alfa Romeo varázsát. Ha nem is a Quadrifoglio változattal, de Kiss Ramóna és Rákóczi Ferenc is az Alfa Romeo legújabb modelljével, a legendás múltra visszatekintő Giuliával járnak.

    „Az Alfa Romeo neve 107 éve jelent egyet a sebesség művészetével, a szépséges olasz formatervezéssel, és a csodálatos vezetési élménnyel. Feri született Alfista, aki egy fél emberöltő óta rajong márkánkért, Ramóna pedig maga a testet öltött Alfa Romeo: gyönyörű, szenvedélyes, sportos, stílusos és sikeres Nő.” – köszöntötte a márka nagyköveteit Alberto de Aza, az Alfa Romeo anyavállalatának, az FCA CEE regionális ügyvezető igazgatója.

  • Játszótere a város: az Allee-ban mutatkozik be a megújult elektromos hajtású smart család

    Játszótere a város: az Allee-ban mutatkozik be a megújult elektromos hajtású smart család

    2017 nyarán három új modellel bõvült a smart autók választéka; már hazánkban is elérhetõ a teljesen elektromos hajtású smart forfour electric drive, a smart fortwo cabrio electric drive, valamint a smart fortwo electric drive. Ezzel pedig a smart lett a világ elsõ autógyártója, mely teljes modellkínálatát belsõ égésû motorokkal és tisztán elektromos hajtású rendszerekkel is elérhetõvé tette a vásárlók számára. A városi használatra tervezett negyedik generációs smart modelleket ráadásul október 26-ig az Allee földszintjén található smart electric zONe-ban mindenki közelebbrõl is megismerheti és ingyenesen ki is próbálhatja.

    A smart modellek városi használatra tervezett autók, melyeknek célja – az élményteli vezetés mellett – a fenntartható városi közlekedés biztosítása, melyet az az intelligens vezetéstámogató és biztonsági rendszerek, valamint a kis fordulókör és a vidám megjelenés egyaránt biztosít. Mindezek mellett a megújult smart modellek minden tekintetben megfelelnek a környezetbarát közlekedési formákat támogató pályázati feltételeknek, így a smart autók vásárlására is igénybe vehetõ az állam által nyújtott finanszírozási kedvezmény.

    A smart azonban nem csak teljes mértékben elektromos autóival tesz a környezetünkért: az Allee-ban október 26-ig megtalálható smart electric zONe-ban kihelyezett gigantikus smart megoldások társasjátékkal felnõttek és gyermekek egyaránt sok újdonságot tanulhatnak a környezetvédelemrõl. A 10 méteres játékban a résztvevõk nemcsak az elektromos autózásról tudhatnak meg többet, hanem arról is, hogy a mindennapok során hogyan csökkenthetik saját ökológiai lábnyomukat, és részvételükkel megnyerhetik a játék fõdíját is, egy smart fortwo electric drive-ot egy teljes hétvégére.

    Október 21-én és 22-én pedig a gyakorlatban is bárki megtapasztalhatja a smart által nyújtott egyedülálló vezetési élményt; ugyanis az Allee mellett található smartmobile stationnél lehetõség nyílik az autók ingyenes tesztvezetésére is.

    A hétvégéken további programok várják a kilátogatókat; a kreatív zONe-ban a Mittersisters tervezõinek kézmûves workshopján az érdeklõdõk újrahasznosított alapanyagokból alkothatnak kiegészítõket, például karkötõket, vagy kulcstartókat. Ahogy a smart zONe, úgy a kreatív zONe is a környezettudatosságra és az újrahasznosításra épül, a workshop fõ alapanyaga a táskakészítés során feleslegessé vált bõr, amelyekbõl apróbb kiegészítõk készíthetõk. A hulladékgazdálkodás divatos újragondolásával is a smart electric drive céljához kerülünk közelebb: egy élhetõbb, fenntarthatóbb városhoz és környezethez.

  • Új fejezet kezdődik: bemutatkozik a BMW Active Hybrid elektromos kerékpár

    Új fejezet kezdődik: bemutatkozik a BMW Active Hybrid elektromos kerékpár

    A bajor prémiumgyártó modelljeit megillető, erőteljes hajtás energiaellátásáról az alumínium vázba tökéletesen integrált nagy teljesítményű akkumulátor, míg az elektromos kerékpározás kényelmes, környezetbarát, egyszersmind biztonságos formájáról az exkluzív fejlesztésű, innovatív nyeregtechnológia gondoskodik.

    A BMW Active Hybrid elektromos kerékpár világpremierjével a bajor prémiumgyártó ismét az innovatív technológia és a kifinomult dizájn lélegzetelállító egységét gurítja reflektorfénybe, amellyel a hatalmas népszerűségnek örvendő BMW Kerékpár Kollekció sikertörténetében új fejezet veszi kezdetét.

    BMW Active Hybrid elektromos kerékpárErőteljes hajtásrásegítés rövid és hosszú távon egyaránt

    A BMW Active Hybrid elektromos kerékpárt a mérnökök a hagyományos pedálrendszer mellett egy minden részletében továbbfejlesztett, gépesített hajtáslánccal is felszerelték, amely a korábban bemutatott változatokhoz képest immáron jelentősen nagyobb erejű elektromos rásegítésre képes. Az elektromos motort a hajtó minden kerékpározási szituációban igény szerint aktiválhatja és a rásegítés mértékét is a hajtás sajátosságaihoz igazíthatja. A Brose rendkívül fejlett erőforrása 250 wattos teljesítményre és maximum 90 Nm forgatónyomaték leadására képes, amelynek köszönhetően a BMW modelljeit megillető dinamikával és agilitással ruházza fel a kerékpárt. Az elektromos motor energiaellátásáról – akár több mint 100 kilométeren keresztül – egy 504 wattórás, nagy teljesítményű akkumulátor gondoskodik, amely kivehető, feltöltés után pedig tökéletesen a vázszerkezetbe illeszthető. A bajor prémiumgyártó ügyfele egy apró kijelzőn állíthatja be az elektromos hajtásrásegítés mértékét; a +50%-os támogatást kínáló ECO és a +275%-os rásegítés nyújtó TURBO módok között négy különböző teljesítményszint aktiválható, egészen 25 km/órás sebességig. Az okostelefonok mikro USB-aljzaton és Bluetooth-kapcsolaton keresztül is csatlakoztathatók a kerékpárhoz.

    Tökéletesen integrált elektromos hajtáslánc az elegánsan sportos megjelenésért

    Innovatív alkatrészeivel és magabiztos formanyelvével a BMW Active Hybrid elektromos kerékpár már első ránézésre lebilincseli az aktív életmódot kedvelő rajongókat. Az elektromos motor és a nagy teljesítményű akkumulátor tökéletesen illeszkedik az alumíniumból készült, hidroformált vázszerkezetbe, amellyel a kerékpár elegánsan sportos sziluettjét nyomatékosítja. A hamisítatlan BMW-s megjelenésről ezúttal is a bajor prémiummárka kerékpárvázainak jellegzetes „Bikanyak”-kialakítása gondoskodik, amely energiát és innovációt sugároz, miközben a Frozen Black mélyfekete és Arctic Silver halványezüst árnyalatú fényezések az exkluzivitást hirdetik.

    A BMW Active Hybrid elektromos kerékpár sárvédői ugyancsak a legapróbb részleteket is átható innováció látványos bizonyítékai. Az alumíniumból készült hátsó sárvédőbe integrált LED-es lámpa nem csupán a kerékpározás biztonságát, de az újdonság hamisítatlan stílusát is fokozza.

    Kényelmes tekerés a forradalmi „eZone” nyeregtechnológiának köszönhetően

    Az utánozhatatlan, egyszersmind biztonságos élmény érdekében az elektromos kerékpárok rendkívül fejlett nyerget igényelnek, a kivételesen megbízható kerékpárnyergeket gyártó Selle Royale éppen ezért összefogott a BMW Group leányvállalataként működő, dizájntervezésre szakosodott Designworks műhellyel, hogy közösen elkészítsék a világ első, kifejezetten elektromos kerékpárokhoz kifejlesztett nyergét. Az „eZone” névre keresztelt technológia (amely idén szeptembertől már kereskedelmi forgalomban is elérhető) egy több részre osztott, kifinomult üléskoncepció alapjaira épül, az elektromos kerékpárok hajtási sajátosságai és az ülési anatómia szempontjai szerint. A rövid orr, a hátsó rész emelkedő ülőfelülete és a dinamikus oldalszárnyak együtt stabil üléspozíciót garantálnak, miközben az elektromos kerékpárok jellegzetes gyorsulása és fékezése közben még tovább segítik az egyensúlyozást. A forradalmi „eZone” nyeregtechnológia tökéletes kényelméről a Selle Royale, a Designworks, a 3D Skingel és a Royal Gel együttműködéséből megszületett háromzónás bélés gondoskodik. A nyereg alsó felének üvegszálas markolata eközben a könnyebb hordozhatóságot segíti elő, hiszen a gépesített hajtáslánc többletsúlya miatt az elektromos kerékpárok rendre nehezebbek hagyományos, szimpla pedálrendszerrel felszerelt társaiknál.

    A BMW Active Hybrid elektromos kerékpár már megrendelhető a BMW kijelölt márkakereskedéseiben és a bajor prémiumgyártó egyes viszonteladó partnereinél, miközben a BMW Kerékpár Kollekció teljes palettája és a kiegészítő felszerelések a www.shop.bmw.com weboldalon is várják az érdeklődőket.

    A BMW Active Hybrid elektromos kerékpár (BMW Active Hybrid e-bike) ajánlott kiskereskedelmi ára 3 400 euró.

  • Év végén érkezik a BMW X5 Special Edition és a BMW X6 M Sport Edition

    Év végén érkezik a BMW X5 Special Edition és a BMW X6 M Sport Edition

    A Sports Activity Vehicle kategória és a Sports Activity Coupe szegmens éllovasainak sportautósan magabiztos kiállását és minden szituációban kimagasló vezetési élményét idén decembertől két csúcsminőségű felszereltségi csomag és számos exkluzív tétel nyomatékosítja.

    Az álló helyzetben is letaglózó, magával ragadó kisugárzás és a bármilyen útfelületen átélhető, határtalan vezetési élmény a BMW X5 (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 3,3 – 9,6 liter / 100 km; kombinált károsanyag-kibocsátás: 77 – 224 gramm / km) és a BMW X6 (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 6,9 – 9,7 liter / 100 km; kombinált károsanyag-kibocsátás: 183 – 225 gramm / km) modellpáros közös védjegye. A Sports Activity Vehicle (SAV) kategória és a Sports Activity Coupe (SAC) szegmens éllovasainak portfóliója ráadásul hamarosan két új, rendkívül vonzó különkiadással bővül, amelyek egyedi stílusjegyekkel fokozzák tovább a fejedelmi modellduó exkluzivitását és sportos karakterét. A 2017 decemberétől elérhető BMW X5 Special Edition és BMW X6 M Sport Edition csúcsminőségű felszereltségi tételekkel kényezteti a bajor prémiumgyártó ügyfeleit.

    A BMW X5 Special Edition egyik exkluzivitása a Dakota bőrkárpittal és fűthető első ülésekkel kiegészített M Sport felszereltségi csomag, amelyhez az ügyfelek extra költség nélkül választhatnak antracit és fekete árnyalatú Alcantara-borítást, illetve bőrözést, az üléseken BMW M emblémákkal. A különkiadáshoz az opcionális extrafelszereltség részeként a BMW Individual részleg öt különböző színű Merino bőrkárpitozása is elérhető. Sőt mi több, a BMW X5 Special Edition hő- és napálló üvegezést, valamint multifunkciós műszerfali kijelzőt is kap (a BMW X5 xDrive40e iPerformance plug-in hibrid modell kivételével). A kizárólag Németországban elérhetővé váló Special Edition különkiadás a BMW X5 modellpalettájának összes motorváltozatához megrendelhető lesz, a BMW X5 M50d modell kivételével.

    A BMW X6 modell M Sport Edition felszereltségi csomagjának leglátványosabb eleme a Long Beach Blue fantázianévre keresztelt metál karosszéria-fényezés, valamint az utastér szénszálból készült dekorbetétjei. A Long Beach Blue metál fényezés alternatívájaként a Carbon Black metál és a Mineral White metál árnyalat is elérhető a modellhez. Az M Sport Edition ezen felül az M Sport felszereltségi csomag tételeit és az eltérő méretű defekttűrő abroncsokkal szerelt, 20” méretű, duplaküllő-dizájnú BMW M könnyűfém keréktárcsákat is magában foglalja. Az opcionális extrafelszereltség részeként a különkiadás alá 21” méretű BMW M könnyűfém keréktárcsák is megrendelhetők, ugyancsak duplaküllő-dizájnú változatban, eltérő méretű defekttűrő abroncsokkal szerelve. 2017 decemberétől az M Sport Edition a BMW X6 összes motorváltozatához elérhetővé válik, a BMW X6 M50d modell kivételével.

  • Vision Mercedes-Maybach 6 Cabriolet: Magyarországra érkezett a dizájn jövője

    Vision Mercedes-Maybach 6 Cabriolet: Magyarországra érkezett a dizájn jövője

    A Mercedes-Benz Design Nap fénypontjaként Gorden Wagener, a Daimler AG vezető formatervezője mutatta be Magyarországon először a lenyűgöző koncepcióautót, a Vision Mercedes-Maybach 6 Cabrioletet. Az eseménynek hazai felsőoktatási vonatkozása is van: a Mercedes-Benz és a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem 15 éves együttműködésének keretében a német dizájner szakmai konzultációt tartott a MOME Járműtervezési szakirányának hallgatóival, akik gyakorlati képzésüket a csillagos márka formatervező kollégáinak együttműködésével végzik.

    A hazai Mercedes-Benz Fashion Weeket megelőző Mercedes-Benz Design Napot a prémium márka vezető tervezője, Gorden Wagener nyitotta meg. Az Iparművészeti Múzeumban megrendezett rendhagyó sajtótájékoztatón a vezető formatervező betekintést nyújtott a Mercedes-Benz formatervének jelenébe, valamint jövőbe mutató dizájnstratégiájába. Mindezek mellett a dizájner Magyarországon is bemutatta a nagyközönségnek a jelenkor legújabb, lélegzetelállító megtestesítőjét és egyben a formatervezés csúcsát, a Vision Mercedes-Maybach 6 Cabriolet tanulmányautót is.

    Az 5,7 méter hosszú járművet először tekinthette meg a magyar közönség a Design Nap során, ahol a résztvevők testközelből is szemügyre vehették a teljes mértékben elektromos hajtású modellt. Az egyedi autó mintegy 750 lóerő teljesítmény leadására képes, és mindössze 4 másodpercre van szüksége a 100 km/órás sebesség eléréséhez. A különleges elektromos töltési teljesítménynek köszönhetően pedig 5 perc alatt 100 kilométer megtételére képes töltést vehet fel az akkucsomag.

    Az autóipari dizájn csúcsát képviselő modellben a belső fapadlót alumínium betétek díszítik, a bársonykék színben tetszelgő koncepcióautó kétszemélyes ülésrendszere pedig fejedelmi kényelmet biztosít. A klasszikus, vintázs hangulatot idéző formák mellett a jármű belsejében a legmodernebb infotainment rendszerek kaptak helyet. A hagyományos értelemben vett nyomógombok helyett érintéssel, vagy akár hangutasítással is kommunikálhatunk az autóval.

    Vision Mercedes-Maybach 6 Cabriolet
    Fotó: Mercedes-Benz Hungária

    A márka sikerében nem csupán a folyamatos fejlesztések, hanem a hosszútávú és inspiráló együttműködések, valamint a fiatal tehetségek támogatása is jelentős szerepet játszik. A Mercedes-Benz és a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem immár 15 éve töretlenül erősíti egymás munkáját. A jubileumi évforduló apropójából a Design Napon Gorden Wagener személyre szabott konzultációt tartott a MOME Járműtervezési szakirány hallgatóinak.

    Lendület, haladás, sebesség – mindez már 15 éve jellemzi az együttműködést a Daimler Design és a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem között. Idén 15 éve, hogy a MOME partnerre lelt a Daimler Design világszínvonalú szakértői közösségében, támogatva a csúcstechnológia meghonosítását az egyetemen, továbbá az oktatási program nemzetközi színvonalának emelését. És ugyancsak 15 év telt el azóta, hogy a Daimler Design felismerte a MOME-n azt a tervezői potenciált, mellyel a fiatal alkotók munkája és az általuk képviselt újgenerációs, friss szemléletmód hozzájárulhat a márka folyamatos megújulásához.

  • Egy norvég páros új világrekordja: Több mint ezer mérföld egy pickuppal – egyetlen tankkal!

    Egy norvég páros új világrekordja: Több mint ezer mérföld egy pickuppal – egyetlen tankkal!

    Tegnap este két norvég férfi, Knut Wilthil és Henrik Borchgrevink új világrekordot állított fel, több mint 1000 mérföldet autózva újratankolás nélkül. A páros lenyűgöző távolságra, 1616 kilométerre, azaz 1004,35 mérföldre jutott el egyetlen tanknyi gázolajjal.

    A rekordot egy Ford Rangerrel, az idei év legkelendőbb európai pickupjával állították fel Oslóból elindulva, majd Svédországon és Finnországon át majdnem az Északi-sarkkörig autózva.

    Sorozatgyártású Ford Ranger XLT modelljüket egy 2,2 literes, 160 lóerős motor hajtotta, és végül egy Kautokeino nevű falutól 51 kilométerre, Norvég-Lappföld fagyos fennsíkján fogyott ki autójukból az üzemanyag.

    Modern technológia és gondos előkészületek

    “Természetesen nagyon örülünk annak, hogy több mint 1000 mérföldet tudtunk autózni egy tank üzemanyaggal,” mondta Borchgrevink. “A Ford Ranger modern technológiái elképesztő hatótávolságot kínálnak: az autónk 5 liternél is kevesebbet fogyasztott 100 kilométeren, méghozzá olyan körülmények közt, amit semmiképp sem nevezhetnénk optimálisnak. Lenyűgöző adat ez egy ekkora és ilyen erős pickuptól!”

    A 30 órán át tartó, 1616 kilométeres úton tegnap este 7 óra körül fogyott el az utolsó csepp gázolaj.

    Wilthil szerint a siker titka a gondos előkészítés és a jó autóválasztás volt, na meg az, hogy út közben helyes döntéseket hoztak.

    Nem túl kedvező körülmények

    Egy 160 lóerős motorral felszerelt, 4×4-es hajtású, kézi sebességváltós Ford Ranger üzemanyag-fogyasztása 6,5 liter/100 km.

    “A tesztjeink során kiderült, hogy optimális útviszonyok közt az autó sokkal kevesebbet is fogyaszthat,” magyarázta el Borchgrevink. “Csakhogy út közben nulla fok alatti hőmérsékletbe és komoly ködbe is belefutottunk, amikor éjszaka átautóztunk Svédországon. Ez kissé növelte a fogyasztást, de már nem mérgelődünk rajta. Most nagyon boldogok vagyunk, mert elértük a célunkat!”

    Mustang világrekord

    A két srác már korábban is felállított néhány világrekordot, például amikor egy 317 lóerős, 2,3 literes EcoBoost motoros Mustanggal 1249 kilométert, azaz 776 mérföldet autóztak egyetlen tank benzinnel.

    Ahhoz, hogy a Rangerrel hasonló, sőt komolyabb távot sikerüljön megfutni, már komolyabb tervezésre és előkészületekre volt szükség.

    “A lehető legkevesebbszer álltunk meg, és akkor csak a lejtős utakon,” árulta el Wilthil. “Ezzel értékes üzemanyagot spóroltunk, mert így könnyebb volt újra felgyorsítani az autót. Folyamatosan ügyeltünk arra, hogy ne veszítsünk sebességet, ezért gondosan megterveztük a kereszteződések és a körforgalmak megközelítését, és persze a vezetőváltásokat is. Megpróbáltunk olyan útvonalat kijelölni, ahol minél kevesebb a kötelező elsőbbségadás, a forgalmi lámpa és a csúcsforgalom.”

    1000 mérföld, amire az egész világ felfigyel

    “Csak gratulálni tudok Knut Wilthilnek és Henrik Borchgrevinknek. Több mint 1000 mérföld egy Ford Rangerrel, egyetlen tank üzemanyaggal – ez tényleg olyasmi, amire a világon mindenütt sokan felkapják a fejüket. Újra megtették azt, amit a legtöbb ember lehetetlennek tart, mi pedig nagyon büszkék vagyunk rá, hogy a Fordot választották, amikor új rekordjukra készültek. Jó bizonyíték ez motorjaink minőségére és arra, hogy vásárlóinknak a legjobb és legtakarékosabb autókat szeretnénk kínálni,” mondta Per Gunnar Berg, a Ford Norway vezérigazgatója.

  • A gumiabroncsok DOT szám jelöléséről

    A gumiabroncsok DOT szám jelöléséről

    Mi a gond a nem az adott évben gyártott gumiabroncsokkal? – teszik fel sokan a kérdést.

    A hazai sajtóban az elmúlt években rendszeresen ellentmondásos információk láttak napvilágot a gumiabroncsok oldalán található DOT jelölésről. A Szövetség fontosnak tartja ismét tisztázni a DOT mögött lévő számsor jelentését, illetve ezzel összefüggésben azt is, hogy meddig vásárolható meg, illetve használható egy abroncs biztonságosan.

    1. A DOT szám utolsó 4 karaktere árulja el a gyártás időpontját. Ebből az utolsó 4 számjegyből az első kettő a gyártási év adott hetét, a második kettő a gyártási évet jelöli. Sokan az „idei” abroncsot keresik, pedig a gumiabroncs nem gyorsan romló áru, hasznos tulajdonságait éveken keresztül, változatlan formában és minőségben képes megőrizni!
    2. A gumiipari szakemberek egyetértenek abban, hogy az abroncsok élettartama 10 év. Ugyanakkor nagyon lényeges, hogy az előírt körülmények között tárolt, és még fel nem szerelt gumiabroncsok 5 éven keresztül teljes mértékben megőrzik azokat a tulajdonságaikat, amelyek a gyártás időpontjában is fennálltak. Vagyis, egy nem használt 5 éves gumiabroncs felszerelése és értékesítése semminemű műszaki veszéllyel nem jár. Lényeges azonban megkülönböztetni az új és a frissen gyártott kategóriát. Utóbbival azokat az abroncsokat jelölik, amelyeknél a gyártástól számítva legfeljebb 3 év telt el. A maximum három éve gyártott abroncs a „frissen gyártott”, míg a 3-5 éve gyártottnál használható az „új” megnevezés.
    3. Miért számít újnak egy öt esztendős abroncs? Az öregedést különböző kémiai és fizikai folyamatok váltják ki. Annak érdekében, hogy ezekkel szemben megvédjék a termékeket, a gyártás során olyan speciális adalékanyagokat vegyítenek a gumikeverékbe, amelyek meggátolják az oxigénnel és ózonnal történő, az abroncs teljesítményét csökkentő kémiai reakciókat. Ezeknek az adalékoknak köszönhető, hogy a szakszerűen tárolt abroncs akár több évig sem veszít felhasználhatóságából, képességei pedig megegyeznek a gyárból frissen kikerült társaiéval.
    4. A használattól öregszik. A gumiabroncsok kémiai-fizikai változásai a használattal együtt járó hőmérséklet-ingadozás, légnyomás, úttal történő érintkezés miatt következnek be. A nem használt, de megfelelően tárolt gumiabroncsok öregedése elhanyagolható mértékű és gyakorlatilag láthatatlan.
    5. Az abroncsok élettartama 10 év. Egy jó állapotú 6 éves abroncs is értékesíthető, azzal a megjegyzéssel, hogy még 4 évig javasoljuk használni.
    6. A garancia érvényes! A garancia a vásárlás napjától érvényes, nem a gumiabroncs gyártási idejétől. Ha több évvel korábban gyártott, korábban nem használt abroncsot találunk jó áron, megbízható kereskedőnél, nyugodtan vegyük meg, nem fogunk rossz üzletet kötni!
    7. A lényeg röviden. A gumiabroncs:
    •    Frissen gyártott: 3 éves korig
    •    Új: 5 éves korig. Ez azt jelenti, hogy egy legfeljebb 5 éven át szakszerűen tárolt abroncs megfelel egy új abroncs specifikációinak, és nem veszít a felhasználhatóságából!
    •    Élettartama: 10 év. Jelenleg nincs olyan jogszabály, ami szabályozná, hogy mikor kell a gumiabroncsokat véglegesen lecserélni, de a HTA szakembereinek véleménye szerint 10 évnél idősebb – akár még nem használt – abroncsokat ne vásároljunk meg, és ne is használjunk már!

    A hivatalos szakszervizek készségesen adnak felvilágosítást az általuk forgalmazott abroncsokkal kapcsolatban felmerülő bármilyen, a gyártásra, szerelésre, javításra, tárolásra vonatkozó kérdésre