Kategória: Automobil

  • Valentino Rossi meghajtotta a Ferrari Pistáját

    Valentino Rossi meghajtotta a Ferrari Pistáját

    Nem más, mint a többszörös MotoGP bajnok, Valentino Rossi tesztelte az új, Ferrari 488 Pistát. Az olasz versenyző Katarban szerzett harmadik helye után látogatott Maranelloba, hogy kipróbálja az autót.

    A nem mindennapi tesztről videó is készült.

  • Megnyílt az Elektromobilitás Látogatóközpont Budapesten

    Megnyílt az Elektromobilitás Látogatóközpont Budapesten

    Megnyílt az Elektromobilitás Látogatóközpont kedden Budapesten a Millenáris B épületében, a Nemzetgazdasági Minisztérium támogatásával létrehozott bemutatóterem az elektromos autózást mutatja be kipróbálható eszközökkel és szemléltető elemekkel.

    A keddi megnyitón Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter hangsúlyozta: az autóipar és a közlekedés átalakulása felmérhetetlen változásokkal jár, ezért ma még nem tudni, hogy a hibrid járműveknek hosszú távon is lesz-e jövőjük, illetve milyen mértékben és milyen gyorsasággal terjednek el az árammal hajtott autók. Hamarosan talán már vezetékre sem lesz szükség az elektromos motorok töltéséhez, ezért lehet, hogy jövőre ilyenkor teljesen más bemutató eszközök fogadják majd a látogatókat – tette hozzá.

    Varga Mihály szerint az intézmény küldetése éppen az, hogy a legújabb fejlesztéseket széles körben használt tudássá tegye, hiszen a közlekedés, a szállítási rendszerek változásával a lakókörnyezet, a mindennapok technológiája is átalakul és hamarosan több elektromos töltő lesz a közterületeken, mint postaláda. A technológiai forradalom nemcsak a környezeti és pénzügyi kultúrát formálja, meghatározza a gazdaság fejlődésének irányait is – tette hozzá.

    kiemelte: az egyetemi tudásbázisoknak és a fejlesztő központoknak köszönhetően biztosítottak a feltételek ahhoz, hogy Magyarország ne csak a járműgyártás mennyiségében, hanem az elektromos és önvezető autók kutatásában is vezető szerepet töltsön be. A kormány továbbra is támogatja az autóipari beruházásokat és különösen fontosnak tekinti a magyar vállalatok, kutatóhelyek bekapcsolását az elektromobilitásba – jelentette ki a miniszter. Ugron Gáspár, a bemutatótermet létrehozó e-Mobi Elektromobilitás Nonprofit Kft. igazgatója ismertette: a megnyitást hónapokig tartó felújítás, fejlesztés és eszközbeszerzés előzte meg a Millenárison. Számos gyártó ajánlott föl interaktív eszközöket, töltőberendezéseket és járműveket a szemléltetéshez. Az Elektromobilitási Látogatóközpont a vállalkozások és fejlesztők számára bemutatkozási lehetőséget, a látogatóknak pedig olyan kiállítóteret nyit meg, ahol többek között tesztautót vezethetnek szimulátoron, kipróbálhatják a 3D nyomtatót és interaktív térképet elemezhetnek – tette hozzá.

  • Idén is Škodát nyerhet a legügyesebben közlekedő család

    Idén is Škodát nyerhet a legügyesebben közlekedő család

    A ŠKODA immár hatodik éve partnere a „Közlekedik a család” közlekedésbiztonsági vetélkedőnek, melyet az ORFK Országos Balesetmegelőzési Bizottság (OBB) és az Autós Nagykoalíció hirdetett meg a biztonságos, balesetmentes közlekedés érdekében. A vetélkedő fődíja egy ŠKODA RAPID FAMILY modell

    A körültekintő, megfontolt és példamutató közlekedés szabályaival a legfiatalabbnak érdemes minél korábban megismerkedniük, az idősebbeknek pedig sosem árt azokat újra és újra átismételniük. Ez a gondolat hívta életre hét esztendővel ezelőtt a Közlekedik a család elnevezésű vetélkedősorozatot, amelyet azóta is az ORFK–Országos Balesetmegelőzési Bizottsága szervez az Autós Nagykoalíció és a Porsche Hungaria ŠKODA márkaképviselete támogatásával.

    2017-ben már közel ezer család küzdött meg egymással a megyei selejtezőkön és végül az országos döntőn a legjobb húsz az értékes nyereményekért, köztük az első helyezettnek járó ŠKODA személyautóért.

    A visszajelzések, az érdeklődők számának folyamatos növekedése arra ösztönözte a szervezőket, hogy jövőre is megrendezzék ezt a versenyt. A 2018 áprilisában induló vetélkedőre bármely magyarországi lakóhellyel rendelkező család benevezhet majd, ha legalább az egyik szülő rendelkezik érvényes „B” kategóriás vezetői engedéllyel, illetve amennyiben hat és tizenhét év közötti gyereket/gyerekeket nevelnek.

    Érdemes lesz ismét elindulni az autós, illetve kerékpáros ügyességi feladatokat felsorakoztató, valamint műszaki és elsősegélynyújtási ismereteket felmérő megmérettetésen, mert az idei, immár hatodik Közlekedik a család erőpróba fődíja, egy ŠKODA RAPID FAMILY típusú személyautó lesz.

    „Az autóinkat úgy tervezzük és gyártjuk, hogy azok valódi védelmet nyújtsanak a benne ülőknek, és minimalizálják a baleseti kockázatokat. Ugyanakkor a legfontosabb mégis az, hogy egyáltalán ne történjen baj az úton, és ez csak úgy lehetséges, hogy ha jobban odafigyelünk egymásra, betartjuk a közlekedési szabályokat és mindig meggyőződünk arról, hogy műszakilag kifogástalan állapotban lévő járművel közlekedjünk. Emiatt is támogatjuk évről – évre a nagysikerű Közlekedik a család vetélkedősorozatot, mert az ORFK–Országos Balesetmegelőzési Bizottsággal, illetve az Autós Nagykoalícióval együtt ezzel a játékos versennyel is szeretnénk felhívni minél több ember figyelmét a biztonságos közlekedés alapvető tudnivalóira.” – hangsúlyozta Németh János, a ŠKODA márkaigazgatója.

    Idén nemcsak a családokat, hanem a legeredményesebb iskolákat is díjazzuk! Az első három, legtöbb résztvevővel rendelkező intézmény, akár 500 000 Ft értékű iskola- és tornaszert nyerhet.

    A 2018-as Közlekedik a család területi versenyeinek időpontjai a következők:

    Április 14. Tatabánya, Békéscsaba
    Április 21. Budapest
    Április 22. Szeged

    Május 12. Cegléd, Győr, Miskolc, Pécs
    Május 26. Szekszárd, Eger, Nyíregyháza, Veszprém
    Május 27. Nyíregyháza, Debrecen
    Június 02. Székesfehérvár, Jászberény, Kecskemét
    Június 09. Szombathely, Kaposvár, Salgótarján, Zalaegerszeg

    A versenyre való jelentkezés módjáról, a pályázati feltételeiről, valamint ütemtervéről a www.kozlekedikacsalad.hu oldalon lehet bővebb információkat találni. Az iskolai nyereményjátékra egy formanyomtatvány segítségével lehet jelentkezni, amit a verseny honlapjáról tölthetnek le! Az intézmények diákjai a kitöltött, az iskola által jóváhagyott formanyomtatványt a vetélkedő helyszínén tudják bemutatni.

  • Visszatekintés a jövőbe: íme a klasszikus Mini, tisztán elektromos meghajtással

    Visszatekintés a jövőbe: íme a klasszikus Mini, tisztán elektromos meghajtással

    A brit prémiumgyártó az örök klasszikus rendkívüli kiadásával készül a 2018-as New York-i Nemzetközi Autószalonra: bemutatkozik a klasszikus Mini károsanyag-kibocsátástól mentes változata.

    A 2018. március 30 – április 8. között megrendezendő New York-i Nemzetközi Autószalonon a brit prémiumgyártó egy forradalmian exkluzív újraértelmezéssel színesíti tovább a zéró emissziójú mobilitás történetét.

    A klasszikus Mini hálózatról tölthető változata a világ közkedvelt kisautójának legendás megjelenését és a holnapok nagyvárosi mobilitásának iránymutató hajtáslánc-technológiáját egyesíti. Az egyedülálló világpremierrel a MINI egyértelmű állást foglal az innovatív, zéró emissziójú járműtechnológia térnyerésére irányuló nemzetközi törekvés mellett, miközben hamisítatlan stílusjegyekkel jelzi, hogy a brit prémiumgyártó által fémjelzett egyedi megoldások a jövőben is a márka meghatározó szimbólumai maradnak.

    A klasszikus Mini hálózatról tölthető változata egy korszakokon átívelő, képzeletbeli utazás szüleménye, amelynek értelmében a klasszikus modell karakterét újabb és újabb, egyre modernebb műszaki megoldásokkal ruházzák fel. A XX. század második felének eredeti kisautója ezzel a környezettudatosság és a hosszú távon fenntartható mobilitás jelenben íródó jövőképének kerekeken guruló nagykövetévé avanzsált.

    A világ nagyvárosainak közúti forgataga hamarosan egy zéró emissziójú, tisztán elektromos meghajtású MINI modell piaci premierjét ünnepli, amelyet a hamisítatlan kisugárzás, az egyedülálló stílus és a vezetés abszolút élménye jár át. A brit prémiumgyártó a 2017-es Frankfurti Nemzetközi Autószalonon mutatta be a MINI Electric tanulmányautót, amelynek elsődleges küldetése volt, hogy irányt mutasson a márka első tisztán elektromos meghajtású modelljének. Az újdonság világpremierjét pontosan a klasszikus Mini megszületésének hatvanadik jubileumán, 2019-ben tartja a gyártó. A háromajtós MINI műszaki alapjaira épülő, károsanyag-kibocsátástól mentes modell már a fejlesztési munkálatok hajrájában jár, sorozatgyártása első ízben a brit prémiumgyártó oxfordi üzemében kezdődhet meg jövőre.

    A hosszú távon fenntartható mobilitás területén a MINI nem csupán a BMW Group háza táján, de az iparágon belül is úttörőnek számít. 2008-ban a gyártó bemutatta a tisztán elektromos MINI első hírnökének tekinthető MINI E modellt, amelynek hatszáz tesztpéldányát valós körülmények közepette, hétköznapi használatban tették próbára az ügyfelek. Az egy évtizeddel ezelőtt felhalmozott tapasztalatok alapvető információkkal szolgáltak a BMW i3 tisztán elektromos prémium kompakt (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 0,0 liter / 100 km; kombinált energiafogyasztás: 13,1 – 13,6 kWh / 100 km; kombinált károsanyag-kibocsátás: 0 gramm / km) kifejlesztése során, a 2013-ban leleplezett újdonság pedig évről évre egyre több rajongó és ügyfél tetszését nyeri el.

    Az elektromos mobilitás korszaka felé vezető úton a MINI ezt követően újabb lépést tett: bemutatkozott a plug-in hibrid hajtáslánccal szerelt MINI Cooper S E Countryman ALL4 modell (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 2,1 – 2,3 liter / 100 km; kombinált energiafogyasztás: 13,2 – 14,0 kWh / 100 km; kombinált károsanyag-kibocsátás: 49 – 52 gramm / km), amelynek belsőégésű erőforrása és elektromos motorja 165 kW / 224 lóerő maximális rendszerteljesítményre képes, az első és a hátsó kerekek kontrollált meghajtása pedig a MINI ALL4 intelligens összkerékhajtás vadonatúj formáját kelti életre. Az ötajtós, ötszemélyes prémium kompakt minden terepen hamisítatlan vezetési élményt garantál. A legintenzívebb gyorsulás érdekében a modell képes egyszerre mindkét erőforrását maximális hatékonysággal működtetni, miközben a tisztán elektromos meghajtás akár 125 km / órás sebességig is fenntartható. Ezen kimagasló tulajdonságainak köszönhetően a MINI Cooper S E Countryman ALL4 modell jelentős mértékben hozzájárult a BMW Group hálózatról tölthető modellpalettájának globális sikertörténetéhez.

    A New Yorkban kiállított, tisztán elektromos meghajtással felszerelt klasszikus Mini eközben minden tekintetben megőrizte egyediségét: a rendkívüli kiadás műszaki alapját a klasszikus Mini Cooper egyik utolsó, gondosan megőrzött példánya adta. A vörös karosszéria-fényezést fehér tető és karakteres motorháztető-csíkok egészítik ki, az eredeti márkaemblémák és keréksapkák helyére pedig citromsárga MINI Electric logók kerültek. A klasszikus Mini zéró emissziójú változata nem csupán megjelenésében, de menettulajdonságait tekintve is hű maradt a márkához. Az elektromos motor azonnali teljesítmény-leadása ráadásul új dimenzióba emeli a legendás kisautóra oly jellemző, gokartosan agilis vezetési élményt, amely világszerte osztatlan népszerűséget szerzett a brit prémiumgyártó eredeti modelljének.

  • A Toyota bepillantást enged abba, hogy autózunk 10 év múlva

    A Toyota bepillantást enged abba, hogy autózunk 10 év múlva

    Az elektromos közlekedés jövőbeli lehetőségeinek feltérképezése jegyében Európában először a Genfi Autószalonon mutatkozott be az az új tanulmányautó-család, amely a Toyota gyors ütemű elektromosjármű-fejlesztési programjának tervezett irányvonalait vázolja. Az akkumulátoros elektromos (BEV) járműveket felvonultató Concept-i tanulmánycsalád és az üzemanyagcellás (FCEV) TOYOTA FINE-Comfort Ride tanulmányautó betekintést engednek abba, hogyan járulhatnak hozzá az új technológiák az egyéni mobilitás kiterjesztéséhez és egy fenntartható társadalom kialakításához.

    A tavalyi év végén a környezetbarát hibrid elektromos (HEV), hálózatról tölthető hibrid elektromos (PHEV), akkumulátoros elektromos (BEV) és hidrogén üzemanyagcellás elektromos (FCEV) technológiák fejlesztésében élenjáró, a Lexus prémium márkát is jegyző Toyota bejelentette, hogy felgyorsítja elektromosautó-fejlesztési folyamatait, és 2030 tájára több mint évi 5,5 millió ilyen gépkocsit szeretne eladni. Ezek közül több, mint egymillió várhatóan zéró károsanyag-kibocsátású, akkumulátoros (BEV) vagy üzemanyagcellás (FCEV) jármű lesz.

    Ez a célkitűzés nagyban segít majd megvalósítani a Toyota Environmental Challenge programban meghirdetett környezetvédelmi célokat (2050-re a 2010-es értékek egytizedére csökkenteni az új járművek globális átlagos károsanyag-kibocsátását), hiszen előírja, hogy 2025-re a Toyota összes modellje elérhető lesz (kizárólagosan vagy választhatóan) elektromos hajtáslánccal. Ennek a számottevő előrelépésnek a megvalósítása érdekében a Toyota a Panasonic Corporation céggel tervezett vegyesvállalatára vonatkozó megvalósíthatósági tanulmányt indított útjára, amely a részben vagy teljesen elektromos járművekbe szánt prizmatikus akkumulátorok teljesítményével, biztonságával, árazásával és megbízható piaci ellátásával kapcsolatos esetleges kihívásokra keresett választ.

    A Toyota által a Genfi Autószalonon bemutatott tanulmányautók betekintést engednek azokba a formai megoldásokba és műszaki fejlesztési tartalmakba, amelyekkel várhatóan maximálisan ki lehet aknázni a jövőbeli elektromos és üzemanyagcellás gépkocsikban rejlő lehetőségeket, amelyek a környezet védelmén túl magukba foglalják a mobilitás biztonságosabbá és elérhetőbbé tételét, különös tekintettel az idős és fogyatékkal élő vásárlók számára.

    A különleges Concept-i széria három elektromos járműből álló tanulmánycsalád, amelyek mindegyikét eltérő felhasználótípus számára, különböző forgalmi környezetekre fejlesztették ki.

    Toyota Concept-i Series i FINE-Comfort Ride Concept
    A TOYOTA FINE-Comfort Ride tanulmány azt vizsgálja, hogyan lehetséges az FCEV technológiák alkalmazásával tágas, rugalmasan variálható belső terű, újszerű formátumú prémium szedánt teremteni. A mesterséges intelligencia alkalmazásával, a nagy adatmennyiségek begyűjtésével és a fedélzeti Segéd alkalmazásával a Toyota azt vizsgálja, hogyan válhat egy autó a gazdája partnerévé, figyelve vezetője hangulatát és kedélyállapotát, ezzel biztosítva a biztonságos, élvezetes utazást.

    A Toyota új Concept-i tanulmányautó-családjának tagjai mesterséges intelligencia (AI) alkalmazásával igyekeznek megérteni vezetőjüket, hogy az autók és gazdáik partnerként tanulhassanak egymástól, és együtt fejlődhessenek. A mobilitás ezen jövőképével először a Genfi Autószalonon találkozhat az európai közönség; az itt bemutatott három Toyota Concept-i tanulmányautó különböző személyes mobilitási szükségeteket hivatott kielégíteni.

    A négykerekű Toyota Concept-i mellett színpadra lép a Concept-i RIDE: egy univerzális, kisméretű jármű, amelyet bárki használhat, beleértve a kerekesszékes vagy idős ügyfeleket; valamint a Concept-i WALK, egy „sétálóutcába” szánt jármű, amelyet kifejezetten a járdán történő, gyalogosok közötti használatra fejlesztettek ki. A Toyota mindig is arra törekedett, hogy modelljeivel megragadja a mobilitás szabadságát és örömét – vagyis hogy olyan járműveket teremtsen, amelyeket a japán vásárlók általában „szeretett” autóként emlegetnek.

    A Toyota Concept-i széria tagjai egy új korszak „szeretett” autóivá válhatnak; követve a „több mint gép: partner” elvét. A Toyota Concept-i szériát megalapozó technológia képes megérteni az embereket (TANULÁS), mesterséges intelligencia segítségével felismerve az emberi érzelmeket, és megjósolva a vezető várható kívánságait. Ehhez kapcsolódnak az önvezető rendszerek, amelyek biztonságot és felszabadultságot biztosítanak (VÉDELEM). Emellett a technológia fejlődésével lehetőség nyílik arra is, hogy a jármű előre megjósolja a vezető érzelmeit, és ezzel a vezetési élmény új távlatait térképezze fel (INSPIRÁCIÓ).

    TOYOTA CONCEPT-I
    Ez a négykerekű modell mesterséges intelligenciával képes az emberek megértésére: a jármű ötvözi az emberek megértésére képes technológiát (TANULÁS) és az önvezető technológiákat, biztonságos és nyugalmas közlekedést (VÉDELEM), valamint új, élvezetes vezetési élményt (INSPIRÁCIÓ) biztosítva, miközben a futurisztikus utastér, a fejlett HMI és a Segéddel történő interakció új felhasználói élményt teremt. A Toyota azt tervezi, hogy már 2020 körül megkezdi Japánban a tanulmányautó bizonyos funkcióival kiegészített járművek közúti tesztjét.

    Technológia, ami képes megérteni az embereket (TANULÁS)
    A vezető kifejezéseiben, akcióiban és hangszínében “olvasva” a Concept-i felméri az érzelmeket és az éberség szintjét. Az általános információkat, például az internetes híreket összeveti a személyes információkkal, például a közösségi oldalakon kifejtett aktivitással, a GPS információkkal vagy az autóban korábban folytatott beszélgetésekkel, és ezek alapján előre felméri az autós várható igényeit. E technológiára építve a Toyota Concept-i sorozat értékes innovációt kínál az olyan területeken, mint a biztonság és a vagyonvédelem (VÉDELEM) és az élvezetes vezetési élmény (INSPIRÁCIÓ).

    Biztonság és nyugalom (VÉDELEM)
    Az embereket megértő technológia segítségével a Concept-i nemcsak az autó, hanem a vezető mindenkori állapotát is figyeli. Ennek alapján előfordulhat, hogy a Concept-i önvezető üzemmódra vált, például amikor az autó állapota kiváló ugyan, de a vezető egy veszélyes vagy stresszes közlekedési helyzetbe kerül. Az autó emellett a vezető érzelmeinek, éberségének és figyelmének ismeretében stimulálja az autós mindegyik érzékét (beleértve a látását, tapintását, sőt akár a szaglását is), hogy még a magasabb szintű stresszt is könnyebben elviselhetővé tegye.

    Élvezetes vezetési élmény (INSPIRÁCIÓ)
    Az autós érzelmeinek és érdeklődésének ismeretében a Concept-i beszélgetést is kezdeményez. Az autó a vezető hangulata alapján érdekes témákat vet fel, egészen újszerű stílusban valósítva meg a kétirányú kommunikációt. A technológia egy “Érzelmi térképet” is készít, rendszeresen mappázva a vezető érzelmeit és GPS-adatait. Az egyéni érzelmek gyűjtésével és azok “big data” adatelemzésével a Toyota Concept-i sorozat járművei felfrissítő élményeket biztosíthatnak azáltal, hogy új, élvezetes útvonalakat javasolnak a napi rutin helyett.

    Az autó dizájnjának izgalmas jellegzetessége az előre erősen elnyújtott utaskabin; az egyszerű kialakítású és levegős belső tér központi eleme a műszerfal közepén elhelyezett Segéd; innen áramlanak kifelé a kabin vonalai, méghozzá egyenesen a karosszéria lemezeire, egységes stílusban egyesítve az autó külső és belső formavilágát. Az ösztönösen használható HMI, a 3D-HUD (head-up display) rendszer és az Segéd interakciója egészen újszerű felhasználói és vezetési élményt nyújt. A Toyota azt tervezi, hogy már 2020 körül megépíti a Toyota Concept-i működő változatát, és megkezdi a tanulmányautó bizonyos funkcióival kiegészített járművek közúti tesztjét.

    TOYOTA CONCEPT-I RIDE
    Kisméretű jármű a “felhasználóbarát városi mobilitás” megvalósítására: felfelé nyíló ajtók, elektromosan csúsztatható, univerzális ülés, a mozgáskorlátozottak számára is könnyen használható joystick-irányítás. Az ülés elhelyezése és az önvezető funkció bárki számára lehetővé teszi a biztonságos közlekedést. Az autómegosztó szolgáltatásokban is elképzelhető az alkalmazása.

    Univerzális kialakítás a kerekes széket használók számára
    A jármű felfelé nyíló ajtói tágas nyílást tárnak fel, és az elektromos mozgatású ülés kicsúszik oldalra, így a kerekes székkel közlekedők – akik számára nehézséget okoz a beszállás – is könnyen használhatják az autót. Ráadásul a felfelé nyíló ajtók a kerekes szék ki- és beemelését is megkönnyítik, ami kényelmesen elfér az utastér hátsó részében. A joystick-alapú irányítás kiváltja a kormánykereket, a fék- és a gázpedált, és nagyon leegyszerűsíti az autó kezelését vezetés és parkolás közben; ez utóbbi műveletet a jármű kis mérete is megkönnyíti.

    Emellett a Toyota Concept-i sorozatban működő Segéd – amely itt a műszerfal nagyméretű kijelzőjében kapott helyet – olyan információkat szolgáltat, amelyek fontosak lehetnek a mozgásukban korlátozott embereknek; például ellenőrzi, hogy a meglátogatni kívánt épületek akadálymentesek-e.

    Biztonság és nyugalom
    Menet közben a vezetőülés középre áll be. A parkolást olyan vezetősegítő funkciók támogatják, mint az automatikus parkolás, illetve a kiszállás utáni önálló parkolás, így bárki – nem csupán a kerekes széket használó, hanem az idős emberek is – biztonságosan és relaxáltan használhatja az autót. A Toyota azt is elképzelhetőnek tartja, hogy a Toyota Concept-i RIDE megjelenik az autómegosztó szolgáltatások kínálatában. Az univerzális mobilitás megosztásával a Toyota arra törekszik, hogy mindenki számára kényelmesen használható és könnyen elérhető közlekedési módot kínálhasson.

    Toyota Concept-i Series i FINE-Comfort Ride Concept
    A Toyota Concept-i RIDE-ról készült videóban azt láthatjuk, hogyan könnyíti meg autója egy mozgáskorlátozott lány mindennapjait:

    TOYOTA CONCEPT-I WALK
    Kompakt méretű, a gyalogos körzetekre tervezett mobilitási eszköz: az önvezető funkció segítségével az eszköz hosszabb távolságokon is biztonságosan használható. A három kerék, a változtatható tengelytávolság, a kormányzási funkció és az alacsony padló révén a jármű könnyen használható, és nem kell hozzá különleges öltözék. Az elképzelés szerint a jármű a megosztó szolgáltatásokban tűnhet fel, illetve a szabadidős sporttevékenységekben és lakott területen kívül is használható.

    Biztonságos közlekedés a járdán és a gyalogos zónákban
    Egy jármű, amely képes megfordulni egy lépésnél rövidebb és egy vállszélességnél keskenyebb területen, és ami nem foglal több helyet, mint egy sétáló ember. A beszélgetések és a kormányrúd érzékelőinek információi alapján a Segéd megérti a vezetőt, és ha menet közben veszélyt észlel, figyelmeztet, majd automatikusan megelőző lépéseket tesz. A három kerék és a tengelytávolságot állító szerkezet mindig az adott sebességhez igazodik, így a jármű álló helyzetben és menet közben egyaránt stabil marad.

    Bárki könnyen használhatja
    A kormányzási funkció bekapcsolásával a felhasználóknak nem a testsúlyuk áthelyezésével kell irányítaniuk a Toyota Concept-i WALK modellt, így bárki könnyen kezelheti a járművet. Az alacsonyabb padlókialakításnak köszönhetően kortól, nemtől vagy ruházattól függetlenül egyszerű a fel- és leszállás. A vállalat elképzelései szerint a Toyota Concept-i WALK kiválóan alkalmas az autómegosztó szolgáltatók számára. A jármű jól használható rövidebb távolságokra, az egyes tömegközlekedési központok közötti rövid utakra, de akár lakott területen kívül is.

    A Toyota Concept-i WALK-ról készült videóban egy fiatalos nagymama vásárol ajándékot unokájának a jármű segítségével:

  • EP: március végétől kötelező az automatikus autós segélyhívó

    EP: március végétől kötelező az automatikus autós segélyhívó

    Automatikus segélyhívóval kell felszerelni minden új gyártású személyautót, kisbuszt és könnyű tehergépkocsit Európában. A szabályozás március 31-től lép érvénybe – közölte az Európai Parlament hétfőn.

    Az uniós palament tájékoztatása szerint minden, a felsorolt járműkategóriába tartozó új gyártású gépkocsinak, amelyet Európában kívánnak forgalomba helyezni, rendelkeznie kell egy olyan szerkezettel, amely közúti baleset esetén automatikusan tárcsázza a határokon átívelő segítségnyújtást biztosító, közös európai 112-es hívószámot.

    Mint elmondták, az életmentést és a súlyos sérülések gyorsabb ellátását lehetővé tevő új, úgynevezett e-segélyhívó rendszer segíteni fogja a közlekedők biztonságának növelését, ugyanis baleset esetén jelentősen csökkentheti a mentőszolgálatok helyszínre érkezésének idejét. Várakozások szerint a rendszer a közutakon 50 százalékkal, a városokban 40 százalékkal gyorsítja meg a mentést, amely évente mintegy 1500-zal csökkentheti a súlyos balesetekben bekövetkező halálos esetek számát.

    Noha a szigorodó közlekedési szabályok az elmúlt egymást követő három évben mintegy 2 százalékos javulás okoztak, a közúti közlekedésbiztonsági statisztikák szerint Európa-szerte évente még mindig mintegy 25 ezer ember hal meg és 135 ezren szenvednek súlyos sérüléseket balesetekben. A közúti balesetek mintegy 55 százalékba a vidéki utakon történik. Az autópályákon átlagosan mindössze 8, a városi területeken pedig 37 százalék a balesetek előfordulásának aránya. A sérültek és áldozatok 46 százaléka az autó vezetője és utasai közül, 54 százaléka főként a gyalogosok, a kerékpárosok és a motorkerékpárosok közül kerül ki.

  • KRESZ-Faktor 2018-ban is – főnyeremény egy Hyundai!

    KRESZ-Faktor 2018-ban is – főnyeremény egy Hyundai!

    A friss jogosítványos, 17-25 év közötti sofőrök közlekedésének biztonságosabbá tételét célozza a tavaly életre hívott, és nagy sikerrel megtartott KRESZ-Faktor vetélkedő, amelyet a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium kezdeményezésére az idén is megszervez a Hungaroring Sport Zrt.

    A vetélkedő első fordulójában a résztvevők online KRESZ-tesztet töltenek ki (a teszt március 27-én reggeltől elérhető a kreszfaktor.hu weboldalon), a második feladat során a versenyzőktől rövid videókat várnak, amelyek témája az FIA által megfogalmazott, biztonságos közlekedéssel kapcsolatos aranyszabályok valamelyike.

    A döntőt június 28-án, a Hungaroringen, ezen belül a Groupama Tanpályán tartják meg, remélhetőleg a tavalyihoz hasonlóan jó hangulatban. Motivációnak legyen elég annyi, hogy a fődíj egy autó lesz, méghozzá egy limitált szériás Hyundai i20.

    A figyelemfelhívó országos vetélkedő-sorozat tehát a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium kezdeményezésére indul útjára, fővédnöke ezúttal is dr. Homolya Róbert közlekedéspolitikáért felelős államtitkár, aki az esemény bemutatkozó sajtótájékoztatóján a következőket mondta:
    „A KRESZ-Faktor vetélkedőnek tavaly nagy sikere volt, ugyanakkor az is kiderült a verseny során, hogy szükség van az effajta szemléletformálásra. S nem csupán azért, mert éppen a 17-25 év közötti, friss jogosítványosok vannak a legnagyobb veszélyben az utakon, hanem azért is, mert a tavaly kitöltött tesztek azt mutatták: van még hova fejlődni. A statisztikák szerint a fiatalok elsősorban a nem megfelelő sebességmegválasztás, manőverezési problémák, illetve irányváltási, előzési problémák miatt szenvednek balesetet. Ezek közül jó néhány adódhat abból, hogy bár megszerezték a jogosítványt, nem ismerik megfelelően a KRESZ-t. Ezért gondoljuk úgy, hogy nem csupán a vezetéstechnikai gyakorlatok fontosak, hanem az elmélet, és a szemléletformálás is. Ebben segíthet a KRESZ-Faktor, amelyet tavaly hagyományteremtő célzattal hívtunk életre. Ezen túlmenően pedig hosszú távon szeretnénk elérni, hogy a közlekedésbiztonságra nevelés, a környezettudatos közlekedésre nevelés a közoktatás része lenne.”

    Gyulay Zsolt, a Hungaroring Sport Zrt. elnök-vezérigazgatója az idén is szívesen látja a döntőbe jutó versenyzőket a mogyoródi Formula–1-es versenypályán:
    „A Hungaroring évekkel ezelőtt elkötelezte magát a biztonságos közlekedésre nevelés mellett, azt szoktuk mondani, inkább a nyílt napokon, biztonságos körülmények között feszegesse valaki a határait, mint a közúton. Vezetéstechnikai tréningjeinken pedig igyekszünk abban segíteni, hogy ha mégis vészhelyzet alakulna ki az utakon, azt a lehető leghatékonyabban ki tudják védeni a sofőrök. Ez, vagyis a biztonságos közlekedésre nevelés a célunk a KRESZ-Faktor vetélkedővel is. Tavaly sikernek ítéltük meg, hogy az online felületen több mint tízezren regisztráltak, s közülük 5366 résztvevő ki is töltötte a tesztet – 62 százalékos átlaggal. Legutóbb kizárólag a Facebookon zajlott az első forduló, most ehhez egy külön weboldalt fejlesztettünk, amelyen elérhetőek a tesztek és a versennyel kapcsolatos legfontosabb információkat.”

    Az értékelést szakmai zsűri végzi, amelynek tagjai között ott lesz túraautó-világbajnoki ezüstérmesünk, Michelisz Norbert is:
    „Hat-hét éve dolgozom együtt a Tanpálya tapasztalt instruktoraival, közösen szervezünk tréningeket, amelyek során rutinos sofőrök és friss jogosítványosok egyaránt próbára tehetik képességeiket. Fontosnak tartjuk ugyanis, hogy az effajta próbatételt ne a közúton tapasztalják meg először a sofőrök. Tapasztalataim szerint a tréningeken azokat éri nagyobb meglepetés, akiknek már van rutinjuk, s túlságosan optimisták a saját tudásukkal kapcsolatban. A friss jogosítványosok között is akad jó néhány ilyen. Ezért is fontos, hogy a KRESZ-Faktor vetélkedő során az ő figyelmüket is fokozottan ráirányítsuk a biztonságos közlekedés fontosságára, s arra, hogy egy apró figyelmetlenség is lehet végzetes, egy kisebb hiba is lehet az utolsó.”

    A kampányt a Közlekedéstudományi Intézettel és az ORFK – Országos Balesetmegelőzési Bizottsággal szoros együttműködésben valósítja meg a Hungaroring. Óberling József rendőr ezredes, rendőrségi főtanácsadó is megerősítette: a friss jogosítványosok a legveszélyeztetettebb réteg:
    „Minden évben százával kerülnek ki az utakra a friss jogosítványosok, így elengedhetetlen, hogy figyelemfelhívás folyamatos legyen. Magyarországon a sofőrök négy-öt százaléka minősül kezdőnek – ők nem mind friss jogosítványosok, de egy-két éve vezetnek –, s a balesetek tíz százalékát okozzák ők, ami azt jelenti, hogy kétszer annyit, mint a tapasztalt sofőrök. A baleseti statisztikák azt mutatják, hogy ebben a korosztályban sajnos előfordulnak alkoholos, esetleg drogos befolyásoltság alatt okozott balesetek – ezekre is rá kell irányítani a fókuszt. A friss jogosítványosok közül ugyanis még teljesen józan állapotban is gyakran előfordul, hogy nem ismerik fel a veszélyt, vagy ha fel is ismerik, nem tudják elkerülni. Ezen próbál változtatni például a KRESZ-Faktor vetélkedő.”

    A KRESZ-Faktor vetélkedő fődíja egy limitált szériás Hyundai i20 lesz, amelyet a Hyundai Holding Hungary Kft ajánlott fel, s a cég képviseletében Fonay Gergely marketing és kommunikációs vezető elmondta, örömmel álltak a jó ügy mellé:
    „Nem gondolkodtunk sokáig azon, hogy támogassuk-e a KRESZ-Faktort, a kezdeményezés üzenete ugyanis azonnal megfogott minket. S nem csupán azért, mert a Hyundai több modellt is gyárt kifejezetten ennek a korosztálynak, hanem mert számunkra is fontos a fiatalok képzése, oktatása. Hiszünk abban, hogy a közlekedési problémákra, veszélyekre igenis fel kell hívni a figyelmet. Így azután örömmel ajánlottuk fel a vetélkedő fődíját a Hyundai i20-at. A verseny győztese egy limitált szériás autót kap, amelyet a labdarúgó-világbajnokságra, speciális felszereltséggel alakít ki az anyavállalat. Bízom benne, hogy a nyertes szeretni fogja.”

    A döntőben résztvevők közül azonban nem csupán a győztes távozhat értékes ajándékkal, hiszen vezetéstechnikai tréningek ugyanúgy gazdára találnak, mint Formula–1-es belépők.
    S ha már Formula–1: a sajtótájékoztató végén Gyulay Zsolt, a Hungaroring Sport Zrt. elnök-vezérigazgatója elárulta, hogy ki lesz a sztárvendég az immár hagyományosan Budapest belvárosában tartandó Nagy Futamon:
    „ A pilóták közül a Red Bull holland fenegyereke, Max Verstappen bemutatózik Budapesten. Ő még nem járt itt, de a többiektől már tájékozódott az eseményről, amelyen bizonyára ő is remekül érzi majd magát. S hogy mekkora igény van a világban az ilyen autósportot népszerűsítő, városi eseményekre, azt jól mutatja, hogy Chase Carey, a Formula-1 elnöke, és a Liberty Media vezetőségének több tagja is elfogadta a meghívásunkat. A paddockot a Bazilikánál építjük fel, a belvárosi felvonulás résztvevői pedig a Károly körúton és a Rákóczi úton végighaladva, a Ferenciek terénél megfordulva bemutatóznak majd a városban.”

  • Az ABB piacra dobja az elektromos járművekhez gyártott leggazdaságosabb töltési megoldását

    Az ABB piacra dobja az elektromos járművekhez gyártott leggazdaságosabb töltési megoldását

    Az ABB otthon és munkahelyeken egyaránt könnyen telepíthető, AC fali töltőkből álló termékcsaláddal bővíti a töltési megoldásokból álló portfólióját.

    Az új AC fali töltőket felsorakoztató, összesen 52 különféle típust átfogó portfólió kiváló minőségű és költséghatékony töltőpontot biztosít a magán és üzleti használatban álló elektromos járművekhez. A termékskála legújabb elemei tovább erősítik az ABB-nek azt az intelligens épületautomatizálási megoldásait tartalmazó, átfogó portfólióját, amely a világítástól a fűtésig, a zenétől a biztonságig és az elektromos autók töltéséig terjed.

    A könnyű kiépíthetőségének és a kompakt kialakításának (50 x 25 cm) köszönhetően az AC fali töltő lakóépületekben vagy irodákban is egyszerűen kiépíthető. Különösen alkalmas olyan vállalatok számára, amelyek – mint például a vendéglátó-ipari cégek – azt tűzték ki célul, hogy éjszakai töltési lehetőséget biztosítsanak az ügyfeleik számára.

    Frank Mühlon, az ABB “Elektromos Járműtöltés” (Electric Vehicle Charging) globális üzletágának vezetője így nyilatkozott: „A hibrid hajtású járművek és az akkumulátorról működő elektromos autók értékesítésének felfutásával párhuzamosan, a vállalatok és a járművezetők körében egyre nagyobb az igény az egyszerű és költséghatékony járműtöltési megoldások iránt.”

    „Véleményünk szerint a járműtöltési folyamatnak nem szabad megszakítani a napi események folyamatát. Ezt a fő szempontot vettük figyelembe, amikor úgy döntöttünk, hogy a portfóliónkat kibővítjük az AC fali töltővel, amely könnyen kiépíthető, és otthon éppúgy használható, mint a munkahelyen. Az autóvezetők mostantól kezdve az autó fali töltőre csatlakoztatásával éjszaka végezhetik el a jármű akkumulátorának feltöltését, így a töltési folyamat nem zavarja többé őket a napi teendőik elvégzésében.”

    A robusztus, bel- és kültéri használatot egyaránt támogató, időjárásálló házzal gyártott fali töltők különböző változatokban kerülnek forgalomba. A termékcsalád 4,6 és 11 kW-os AC töltési teljesítményű megoldásai mellett, 22 kW-os háromfázisú AC töltést biztosító verziót is tartalmaz. Az ABB többi termékéhez hasonlóan, a műszaki támogatási szolgáltatások globális hálózatán keresztül, a fali töltőkhöz is jelentős műszaki támogatást biztosít. A vevőknek csupán egy telefonhívásba kerül, és az ABB szakemberei szakmai támogatást nyújtanak a fali töltők kiépítéséhez és karbantartásához is.

    Az ABB, a nyílt forrású kommunikációs protokollal, az OCPP-vel (Open Charge Point Protocol) kompatibilis, fali töltője jövőbiztos, hitelesítési és terheléskiegyenlítési képességekkel rendelkezik.

    A nagyobb rugalmasság érdekében a fali töltők a csatlakozótípusok széles választékával, köztük 2-es típusú csatlakozóaljzattal, 2-es típusú, fedéllel szerelt aljzattal, illetve 1-es és 2-es típusú kábellel kerülnek forgalomba. Az ABB a fali töltőkhöz különböző tartóállványokat is kínál. Ezeket olyan helyeken célszerű alkalmazni, ahol a töltők falra szerelése nehézségekbe ütközik. A kínálatban szerepelnek egy vagy két töltő telepítésére alkalmas, illetve back-to-back elrendezésű és 90 fokos elforgatással szerelt kéttöltős állványok is. A fali töltők kaphatók fogyasztásmérővel, terheléskiegyenlítéssel, back-office integrálással és UMTS/3G modemmel is. Az ethernetes csatlakozás szinte minden esetben alapfelszereltség.  A rendelkezésre álló főbb opciók a következők: nagyobb biztonságot garantáló rádiófrekvenciás azonosítás (RFID) és kulcshitelesítés, az adatkommunikáció céljait szolgáló SIM-kártyás modellek, a helyi követelményekhez való illeszkedést elősegítő bemeneti áramerősség-korlátozó szoftver, intelligensen vezérelt töltést biztosító kommunikációs interfész, valamint statisztikai, konfigurációs és hozzáférés-kezelési célokat szolgáló webalapú eszközök.

    Frank Mühlon hozzátette: „Az AC fali töltődoboz forgalomba hozatalát követően a vevőink olyan töltési megoldásokat használhatnak, amelyek az épületek infrastrukturális hálózatára csatlakoznak. Az ABB az új fali töltőkkel minden vevője számára – függetlenül attól, hogy hol él vagy hol dolgozik – intelligens, minden igényt kielégítő megoldást kínál.”

    Az ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) úttörő technológiák vezető fejlesztője és szállítója az energetikai termékek, a robotika és hajtások, az ipari automatizálás és az energetikai hálózatok terén. Ilyen termékeket kínál világszerte a közüzemi energiaszektorban, az iparban, a közlekedésben és az infrastrukturális szektorban működő vevőinknek. Az innováció terén több mint 130 éves múlttal rendelkező ABB napjainkban az ipari digitalizálás jövőjét formálja két világos értékajánlatával, amelyek alapján többletértéket biztosító megoldásokat kínál vevői számára a következő területeken: az elektromos energia eljuttatása az erőművektől a fogyasztóig, illetve az ipari vállalatok automatizálása a természeti erőforrások kitermelésétől a késztermékek gyártásáig. A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) által szabályozott, teljesen elektromos hajtású autók számára rendezett versenysorozatot a Formula-E névadó partnereként támogató ABB az e-mobilitás határainak kitolásával jelentősen hozzájárul a fenntartható jövő építéséhez. Az ABB több mint 100 országban működik, és 135 000 főt alkalmaz.

  • Új Ford Mustang: Atletikusabb stílus, továbbfejlesztett motorok, fejlettebb vezetősegítő technológiák

    Új Ford Mustang: Atletikusabb stílus, továbbfejlesztett motorok, fejlettebb vezetősegítő technológiák

    A Ford bemutatja az új Ford Mustang karcsúbb, gyorsabb és modernebb változatát, ami megújult külsővel, továbbfejlesztett hajtásláncokkal és futóművel, fejlettebb vezetősegítő rendszerekkel és még több személyre szabási lehetőséggel nyűgözi majd le a legendás modell európai rajongóit.

    A Fastback és Convertible karosszériaváltozatban egyaránt megrendelhető, jellegzetes megjelenésű, erőteljes Mustang még kifinomultabb aerodinamikai megoldásokkal, LED világítástechnológiával, 11 látványos külső fényezéssel és új könnyűfém keréktárcsákkal nyár elején jelenik meg a hazai Ford márkakereskedésekben.

    Az új Mustang továbbfejlesztett 5.0 V8 blokkja immár 450 lóerőt ad le az új 10 fokozatú automata sebességváltón keresztül, és 4,3 másodperc alatt gyorsítja 100 km/órás sebességre az autót. A hatfokozatú manuális sebességváltót a Ford új fordulatszám-szabályozó technológiája egészíti ki, ami rövid gázfröccsöt ad, amikor a vezető visszakapcsol, hozzáigazítva ezzel a motor fordulatszámát a kiválasztott sebességfokozathoz, hogy a váltás sima és zökkenőmentes legyen.

    Az európai igényeknek megfelelő tuningnak köszönhetően a Mustang eddig is élvezetes vezetési élményét tovább fokozza a kifinomult MagneRide® futómű és a választható Üzemmódok választéka, amelyben az új, személyre szabható My Mode beállítás is megtalálható. Szintén újdonság az Aktív Szelepes Kipufogó, amelynek innovatív Jó Szomszéd üzemmódja jól jöhet kora reggel és késő éjjel.

    A Mustang vezetőjének nyugodt autózását olyan technológiák támogatják, mint a Gyalogosészlelővel kiegészített Ütközésre Figyelmeztető Rendszer és a Sávtartó Asszisztens. A modern stílusban újragondolt kabin leginkább szembe ötlő újdonságai a lágy tapintású anyagok és a 12 colos, digitális műszeregység.

    “Az európai vevők rajongása a Mustang iránt minden várakozásunkat felülmúlta: az automobilizmus egyik legnagyobb legendájából már több mint 33.000 darab fut a kontinens útjain,” mondta el Steven Armstrong, a Ford Motor Company csoportszintű alelnöke és az Európáért, a Közel-Keletért és Afrikáért felelős elnöke. „Nem sok olyan autót találni, ami ilyen tökéletesen ötvözi a hagyományt, a stílust és a teljesítményt. Az új Ford Mustang pedig mindezt még vonzóbb csomagolásban kínálja.”

    Telivér Mustang

    Az új Mustang karosszériája karcsúbb és atlétikusabb lett, ugyanakkor a tervezők ügyeltek arra, hogy megőrizzék az autó első pillantásra felismerhető karakterét, amely a gyártás több mint 50 éve során egyfajta védjeggyé vált. A beépített légbeömlő nyílásoknak köszönhetően a motorháztető laposabb lett; ez, és az áttervezett hűtőrács céltudatosabb, agresszívebb hatást kelt, miközben az autó aerodinamikáját is javítja.

    A Ford mérnökei kiemelt figyelmet fordítottak az orr-rész aerodinamikájára: az itt elhelyezett, nagyobb légterelő megnövelt leszorító ereje érezhetően javítja az autó menetstabilitását. Az első kerékjárati ívek mögül hátrafelé nyújtózó küszöbidomok optimalizálják a Mustang alatti légáramlatokat, mintegy 3 százalékkal javítva az autó légellenállását.

    A Mustang hatásos hátsó részét még mutatósabbá varázsolja az új lökhárító és diffúzor, nem beszélve az 5,0 literes V8-as változat négyszögletes kipufogó végeiről, amelyek erőt és teljesítményt sugallnak. Az új Mustang oldalnézetét egy új, opcionális csomagtartó-légterelő teszi még sportosabbá.

    A fényszórók, a nappali menetfények, az irányjelzők és az ikonikus, hármas osztású hátsó lámpatestek immár a tiszta fényű és energiatakarékos LED technológiával működnek az európai kivitelekben, sőt a vásárlók LED ködfényszórót is rendelhetnek. A fényszórók áttervezett fészkeinek formájában a felső hűtőrács trapéz alakja ismétlődik.

    A Mustang európai vásárlói most még több opció segítségével formálhatják autójukat a saját egyéniségükhöz. A kínálatban három új metálfényezés is megjelent: a Kona Blue, az Orange Fury és a Need for Green, amelyek fehér vagy fekete versenysávokkal is kiegészíthetők. A vevők új, 19 colos kovácsolt könnyűfém keréktárcsákat is rendelhetnek, amelyek mindegyike többféle – Nickel, Ebony Black és Polished Aluminium – felülettel választható.

    Az új Mustang utastere kifejezetten prémium benyomást kelt. Az ajtóbetéteket lágy tapintású anyag borítja, a belső kilincsek alumíniumból készülnek, és a középkonzolt is új, kézzel varrott, kontrasztos színű öltésekkel díszített, lágy tapintású burkolat fedi. A műszeregyüttes keretéhez négy új alumíniumfelület közül választhatnak a vásárlók.

    Az új motorindító gomb már ajtó kinyitásának pillanatától kezdve vörös fénnyel villog – egészen addig, amíg a vezető életre nem kelti a Mustang motorját. Az indítógomb harmincat villan percenként, ami pontosan megegyezik egy nyugodtan pihenő musztáng pulzusával.

    A mindegyik Mustang-változathoz megrendelhető Carbon Sport utastéri csomagban Alcantara ajtó- és ülésbetétek találhatók, valamint karbonszálas műszerfalbetét és váltógomb. A bőrkárpitozású, fűthető és hűthető ülések és a fűthető kormánykerék immár szintén mindegyik változat extralistáján szerepel. A bőrborítású Recaro versenyülések most háromféle (Show Stopper Red, Midnight Blue és Ebony) árnyalatban készülhetnek.

    Lenyűgöző teljesítmény

    A lelkesítő erő és az élvezetes vezetési élmény már a modell 1964-es bemutatása óta bele van kódolva a Mustang génjeibe. Az új modell természetesen ezen a téren is jó néhány újdonságot felvonultat, hiszen megújult a hajtáslánc és felfüggesztés, és a Mustang vezetője még fejlettebb technológiák segítségére számíthat.

    A mérnökök tökéletesítették a Ford 5,0 literes V8-asát, hogy nagyobb teljesítményt adjon le, és minden eddiginél magasabb fordulatszámon működhessen. A blokk csúcsteljesítménye 450 lóerő, nyomatékcsúcsa pedig 529 Nm, amit a Ford új, kettős rendszerű (nagy nyomású közvetlen és alacsony nyomású port) üzemanyag-befecskendező rendszerével sikerült elérni, ami nemcsak a teljesítményt, hanem az alacsony fordulatszám-tartományban leadott forgatónyomatékot is növeli. A blokk a Ford 10 fokozatú automata sebességváltójához kapcsolódik; ezzel a hajtáslánccal az új Mustang üzemanyag-fogyasztása 12,1 l/100 km, CO₂-kibocsátása pedig 270 g/km.*

    Az új Mustang 290 lóerős és 440 Nm forgatónyomatékú 2,3 literes EcoBoost motorjának üzemanyag-fogyasztása 9,0 l/100 km, CO₂-kibocsátása pedig 199 g/km a hatfokozatú manuális sebességváltóval. A blokk sokkal közvetlenebbül reagál a gázparancsra, és a turbótöltő ideiglenes túltöltés funkciójának köszönhetően – ami minden felkapcsolás után extra vonóerőt ad – még lenyűgözőbb vezetési élményt nyújt.

    A mindkét motorváltozathoz megrendelhető 10 fokozatú automata váltó elektronikus vezérlőrendszere optimális teljesítményt állít be az egyes Üzemmódokhoz, és minden helyzetben a megfelelő fokozatot kapcsolja, legyen szó akár kellemes suhanásról, akár gyorsulási versenyről. Természetesen a vezető bármikor átveheti az irányítást a kormánykerék mögé épített váltókarokkal.

    “Köztudott dolog, hogy a fokozatváltással időt veszítünk,” magyarázta el Matthias Tonn, a Ford Európa Mustang-programjának főmérnöke. “A Mustang új 10 fokozatú sebességváltójával a motor a teljesítmény- és nyomatékcsúcson járhat felkapcsoláskor, így a gyorsítás lendületesebb és zökkenőmentesebb.”

    A Ford a hatfokozatú manuális sebességváltót is továbbfejlesztette, hogy az immár strapabíróbb és gyorsabban kapcsoló egység a kéttárcsás tengelykapcsolóval és kettős tömegű lendkerékkel hatékonyabban kezelje az 5,0 literes V8-as blokk erejét. Ezt a sebességváltót a Ford új fordulatszám-szabályozó technológiája egészíti ki, ami a motor elektronikus vezérlésének segítségével rövid gázfröccsöt ad, amikor a vezető visszakapcsol, hozzáigazítva ezzel a motor fordulatszámát a kiválasztott sebességfokozathoz, hogy a váltás sima és zökkenőmentes legyen.

    A maximális tapadásról és az egyenletes gyorsításról a Startvezérlés gondoskodik. Egy másik rendszer, az Elektronikus Startzár mind a V8-ashoz, mind pedig a 2,3 literes EcoBoost motorhoz alapáron jár. A Startzár lényege, hogy álló helyben lefékezi az első kerekeket, miközben a hajtott hátsó kerekek elpörögnek, hogy a gumik átmelegedjenek, s így tökéletesebben tapadjanak a rajt pillanatában.

    A még lelkesítőbb vezetési élmény érdekében a Ford mérnökei tovább tökéletesítették a Mustang menetdinamikáját. Az új kalibrációjú lengéscsillapítók növelik a kanyarstabilitást, a hátsó futómű merevségét pedig egy keresztlengőkar-csatlakozás javítja, ami a kanyarokban mérsékeli a nem kívánatos kilengéseket, s ezzel csökkenti a karosszéria csavarodását. A vastagabb stabilizátorrudak szintén a jobb irányíthatóságot szolgálják, mivel kanyarodás közben hatásosabban kontrollálják a karosszéria oldaldőlését.

    Az új, opcionális MagneRide® lengéscsillapítók villámgyorsan alkalmazkodnak az útviszonyok pillanatnyi változásaihoz. A lengéscsillapítót különleges hidraulikafolyadék tölti ki, s ha ezen a folyadékon áram halad át, a csillapítás mértéke azonnal megváltozik. A rendszert a kerekek mozgását ezredmásodpercenként mérő szenzorok vezérlik.

    Az új Üzemmódok segítségével az autós a mindenkori vezetési körülményekhez igazíthatja az elektronikus stabilitásvezérlés, a gázpedál, az automata sebességváltó, a kormánymű és az Aktív Szelepes Kipufogó beállításait. A Normál, Sport, Versenypálya és Havas/Vizes út beállításokat a következő üzemmódok egészítik ki:

    • A Gyorsulási Verseny üzemmód, amely álló helyből maximális gyorsulást biztosít a hagyományos negyedmérföldes pályán
    • A My Mode beállítás, amelyben az autós a saját ízlése szerint hangolhatja a teljesítményt, a menetdinamikát, sőt még a kipufogóhangot is

    Az új Aktív Szelepes Kipufogó technológia segítségével a vezetők immár a Mustang kipufogóhangjának erősségét is a hangulatukhoz vagy az autózás körülményeihez igazíthatják. Az innovatív Jó Szomszéd üzemmód az előre beprogramozott napszakokban erősen visszafogja a hangerőt, hogy a Mustang ne zavarja a szomszédok pihenését, miközben tulajdonosa kora reggel bemelegíti a legendás 5,0 literes V8-as blokkot.

    Intelligens technológiák a biztonság és a kényelem szolgálatában

    Az európai vásárlók számára kínált új Ford Mustang a vezetősegítő technológiák átfogó kínálatával érkezik, többek közt olyan megoldásokkal, mint a Gyalogosészlelővel kiegészített Ütközésre Figyelmeztető Rendszer, ami mérsékli a frontális ütközések és a gyalogosgázolások súlyosságát, sőt bizonyos esetekben teljesen meg is előzi az ilyen baleseteket.

    A Mustangban most először jelenik meg az Adaptív Sebességtartó Automatika és a Követési Távolságra Figyelmeztető rendszer, ami segít a vezetőnek, hogy megfelelő távolságot tartson a Mustang előtt haladó jármű mögött; illetve a Sávtartó Asszisztens, amely kiegészítő kormányzási nyomatékkal tereli vissza az autót a megfelelő forgalmi sávba. E kifinomult technológiák ahhoz is hozzájárulnak majd, hogy a Mustang még kedvezőbb besorolást kapjon az Euro NCAP biztonsági vizsgálatán.

    A személyre szabható, teljesen digitális, 12 colos LCD műszeregység a Ford GT szupersportkocsihoz hasonlóan az éppen kiválasztott üzemmódnak megfelelően jeleníti meg az információkat. Az adott üzemmód szerint megjelenő műszerek színét a vezető választhatja ki hét árnyalat közül. A Ford tervezői az iparágban elsőként alkalmazták azt a megoldást, hogy az Elektronikus Startzár aktiválásakor egy videojátékra emlékeztető animáció fut le a 12 colos kijelzőn.

    A Mustang tulajdonosai a SYNC 3 kommunikációs és fedélzeti szórakoztató rendszer szolgáltatásait is élvezhetik, amellyel a hangutasításokkal vagy a mobiltelefonokon megszokott mozdulatokkal is használható 8 colos központi érintőképernyőn keresztül kezelhetők a csatlakoztatott okostelefonok és az audio, a navigáció és a klímaberendezés. A rendszer kompatibilis az Apple CarPlay and Android Auto™ rendszerekkel.

    A Mustang kínálatában most egy különleges változat, a Ford Mustang BULLITT is megjelenik, egyfajta tisztelgésként a Warner Bros. legendás „Bullitt”, magyarul „San Franciscoi zsaru” című filmje előtt, amelynek főszereplője, Steve McQueen egy Mustang GT-vel mutatta be minden idők egyik leghíresebb üldözési jelenetét. A Shadow Black vagy klasszikus Dark Highland Green fényezésekkel megrendelhető Mustang Bullitt modellt egy feltuningolt, 5,0 literes V8-as motor hajtja, aminek teljesítménye 464 LE, forgatónyomatéka pedig 526 Nm lesz.**

    „Semmi sem tükrözi jobban a Mustang szellemiségét és energiáit, mint a ‘Bullitt’ legendás üldözési jelenete,” vélekedett Steven Armstrong. „Feltuningolt teljesítményével és olyan új rendszereivel, mint a fordulatszám-szabályozás vagy a B&O PLAY audio, az új Mustang Bullitt ugyanolyan menő lesz, mint annak idején maga Steve McQueen volt.”

  • Véget ért a 2018-as tavaszi AMTS is!

    Véget ért a 2018-as tavaszi AMTS is!

    AMTS, KIA

    Komoly teljesítmény az, ha egy „egyszerű” tuning autó kiállítás évek alatt oda növi ki magát, hogy még az sem rengeti meg különösebben, ha a ma szintén trendinek számító e-sport kedvelőknek szintén ezen a hétvégén rendeznek Budapesten rendezvényt. Az AMTS népszerűsége azonban továbbra is töretlen, és ezt mindig sikerül – sajnos – lemérnem abban, hogy mennyi időt kell dekkolnunk a kiállításra igyekvő forgalomban, hol a Hungárián, hol a Kőbányai úton. Hiába akarsz okos lenni, és majd a következő évben jól kikerülöd a forgalmat: nem lehet. Itt morzsolnék el egy könnycseppet az egykori 29-es és 100-as villamosjáratért…

    AMTS Nos, maga a rendezvény továbbra is bődületesen nagy, a legnagyobb csarnokok koppanásig ki is vannak használva, és tényleg sajtósként némi mazochizmus kell ahhoz, hogy a látogatók által is bejárható napon mentünk mi is megtekinteni, hogy mi az, amire 2018-ban csoroghat a nyálunk. Továbbra is van kifejezetten a „lakótelepi tuning autós” rész, ahol persze már rég nem LADA-k vagy szakadt BMW-k az uralkodók, az amatőr hobbi műfaj is láthatóan előrelépett, és egyáltalán már nem a gagyi, de vicces megoldások az üdvözítőek.

    A magyar autóimportőröknek is gyakorlatilag ez a tavaszi szalonjuk, ahol a legújabb modelljeiket be tudják mutatni. A tematikus magyar közlekedést összefogó területen pedig szép számmal találhattunk akár magyar autóversenyzőket is.

    AMTS, Cupra Akikbe csak úgy simán belebotlottunk, különösebb meghirdetett esemény nélkül, az Balogh Zoltán, aki bemutatta azon új magyar versenycsapatot, akik már rendelkeznek hazai csapatként akár WTCR komplatibilis Cuprával, vagy Michelisz Norbert, akit azért olyannyira nem meglepő mód a Hyundai standján találtuk meg. Különösebb feladat nélkül, civilben lehetett találkozni Kiss Norbert kétszeres kamion Európa-bajnokkal is, kiállítóként pedig volt csapatával, és annak új angol pilótájával, Ryan Smithszel is.

    Ugyan itthon még nagyon gyermekcipőben jár a dolog, de kapott már egy külön részt az elektromos autózás is, köztük magyar építésű elektromos kamionnal, amit elsősorban városi üzemre terveztek. Természetesen a veterán és amerikai autók rajongói is dedikált területen élhették ki a fetisizmusukat, és a drift rajongók is megtalálhatták a számításaikat a csarnokok mögötti kiállítási területeken.

    Nincs is nagyon mit hozzátenni még ehhez, aki eddig még nem volt, látogasson ki 2019-ben. Ha lehet, tömegközlekedés igénybevételével inkább. 😉

    AMTS, rendőr