Kategória: Automobil

  • Meghan hercegné és Harry herceg esküvőjére készült MINI-t árvereznek el

    Meghan hercegné és Harry herceg esküvőjére készült MINI-t árvereznek el

    A brit prémiumgyártó a július 12-15. között megrendezendő Goodwood Festival of Speed második napján árverezi el a Harry herceg és Meghan hercegné májusi esküvőjére készített élményautót.

    A Nagy-Britannia déli részén fekvő Goodwood immáron negyed évszázada ad otthont évről évre a nemzetközi motorsport-naptárak egyik legegyedibb, legtempósabb és legközvetlenebb eseményének. Ez a négykerekű sebesség élményét hirdető Festival of Speed, amelynek idei felvonásán a MINI kalapács alá gurít egy hamisítatlanul egyedi autót. Idén májusban Oliver Heilmer, a brit prémiumgyártó vezető formatervezője és csapata a háromajtós MINI egyszeri, rendkívüli különkiadásával emlékezett meg a nagy-britanniai Sussex megye hercegnéi és hercegi címét viselő Meghan hercegné és Harry herceg esküvőjéről, az egyetlen példányban elkészített MINI-különlegességet pedig most pénteken, a július 12-15. között megrendezendő Goodwood Festival of Speed második napjának nyilvános aukcióján árverezik el. A bevételt teljes egészében a HIV-fertőzött gyermekeket támogató CHIVA alapítványnak (Children’s HIV Association) utalják át.

    Az ifjú pár május 19-i esküvőjét éltető MINI egyediségéről egy sor hamisítatlan részlet gondoskodik. A tető kézzel rajzolt mintázata például Nagy-Britannia zászlajának és az Egyesült Államok nemzeti lobogójának összeolvadását ábrázolja, amely Harry herceg és Meghan hercegné egybekelését szimbolizálja. Az ajtók kinyitásakor az egyedi MINI exkluzív, „Just Married” („Friss házasok”) feliratot vetít ki a földre. „Nagy örömünkre szolgál, hogy a CHIVA alapítvány számára aukcióra bocsáthatjuk ezt a különleges autót a Goodwood Festival of Speed második napján. Szorítunk e nemes célért, hogy a lehető legnagyobb adományt adhassuk az alapítványnak” – nyilatkozta Oliver Heilmer.

    A Goodwood Festival of Speed a MINI két tanulmányautójának is színpadot biztosít

    A Goodwood Festival of Speed minden évben lehetőséget teremt arra, hogy az autóipar és a motorsport legkülönlegesebb képviselői egymás mellé guruljanak – a háború előtti évtizedek legritkább négykerekűitől kezdve, egészen a Forma-1 legmodernebb autócsodáiig. Az esemény középpontjában a sebesség élménye áll (ahogyan azt az elnevezés is jelöli), hiszen itt a látogatók még a vérbeli versenyautók teljesítményét is testközelből élhetik át. A négynapos fesztivál egyik legkedveltebb helyszíne a folyamatosan nyitva álló paddock, ahol a látogatók a motorsport élő legendáival is beszélgetésbe elegyedhetnek. 2018-ban a MINI ráadásul két dizájnkoncepciót is kigurít a Goodwood Festival of Speed színpadára: a MINI Electric tanulmányautó mellett a tavalyi Frankfurti Nemzetközi Autószalonon leleplezett MINI John Cooper Works GP tanulmányautó is teljes életnagyságban megtekinthető lesz.

    A MINI Electric és a MINI John Cooper Works GP tanulmányautók

    A MINI Electric tanulmányautó a jövőbe mutató járműtechnológiai innováció négykerekű hírnöke. A magával ragadó dizájnkoncepció idő előtti betekintést enged a MINI első tisztán elektromos meghajtású modelljébe (amely a tervek szerint 2019-ben ünnepli világpremierjét) és az előttünk álló évtized nagyvárosi mobilitási szokásaiba. A nagyvárosi mobilitás mindig is a brit prémiumgyártó márkaarculatának egyik meghatározó eleme volt, hiszen a klasszikus MINI modellek évtizedek óta a metropoliszokban érzik leginkább otthon magukat. A Goodwood Festival of Speed idei négy napjára kigurított MINI modellek sorát a MINI John Cooper Works GP tanulmányautó zárja: a koncepció a fizika törvényeivel dacoló menetdinamika és a vérpezsdítő vezetés legőszintébb élményét váltja valóra, a márka pontosan fél évszázaddal ezelőtti, Monte Carlo Ralin aratott legendás győzelmének emlékét éltetve.

  • A Nissan Intelligens Mobilitás és a futball találkozása

    A Nissan Intelligens Mobilitás és a futball találkozása

    Az UEFA Bajnokok Ligája 2018-as kijevi döntőjében a Nissan egy innovatív technológiát mutatott be, melynek célja az amatőr futballisták lelkesítése.

    A döntőn mutatkozott be a világnak a Pitch-R, egy önvezető robot, mely a Nissan ProPILOT rendszerének vezetőtámogató technológiáira támaszkodva bármilyen területen képes kijelölni egy futballpályát.

    A négy fedélzeti kamerára, GPS helyzetkövetésre és ütközéselkerülő rendszerekre támaszkodó Pitch-R környezetbarát festéket használ. Fűre, aszfaltra és murvás felületre is képes fehér vonalakat rajzolni. A teljes folyamat kevesebb mint 20 percet vesz igénybe.

    A ProPILOT a Nissan Intelligens Mobilitás – a vállalat válasza az autók meghajtásával, vezetésével és társadalmi integrációjával kapcsolatos kérdésekre – kulcsfontosságú eleme. A Nissan a közelmúltban kezdte el a teljesen elektromos Nissan LEAF kiszállítását Európában. A modell a Nissan Intelligens Mobilitás ikonja.

    A Nissan Kijevben bemutatta a világ első olyan prototípustechnológiáját is, mely lehetővé teszi, hogy az autók tanuljanak vezetőiktől. A vállalatnak az emberi agyat a járművel összekapcsoló rendszere értelmezi a vezető agyhullámait és megjósolja, mi lehet a vezető következő lépése. Például, azáltal, hogy felismeri, hogy a vezető éppen kanyarodni készül, a technológia lehetővé teszi, hogy a jármű 0,2–0,5 másodperccel hamarabb kezdje meg a műveletet. Ez biztonságosabbá és kényelmesebbé teszi a vezetést, és a vezetőket is magabiztosabbá teszi.

    A Nissan amatőr futballban történő részvétele során olyan programokat támogat, melyek azoknak a fiataloknak segítenek, akik nem vesznek részt az oktatásban vagy edzéseken. A cél az, hogy a futball erejét felhasználva igazságosabb társadalmakat hozzanak létre, és szebbé tegyék Európa fiataljainak jövőjét. A program Franciaországban és az Egyesült Királyságban működik, partnerségben az UFEA Foundation for Children alapítvánnyal és a StreetFootballWorld-del.

    A Nissan az UEFA Bajnokok Ligája 2018-as kijevi döntőjével hét fiatalnak nyújtott inspirációt, akik két amatőr szervezettől, a Sports Dans La Ville-től (Franciaország) és a Street League-től (Egyesült Királyság) érkeztek. A Nissan lehetővé tette számukra, hogy részt vegyenek a döntőn, és találkozzanak az UEFA legendás futballistáival.

  • Szépen teljesítettek a magyar csapatok a Shell Eco-marathon Europe versenyen

    Szépen teljesítettek a magyar csapatok a Shell Eco-marathon Europe versenyen

    Július 5-8. között a londoni Queen Elizabeth Olimpiai Park adott otthont a Shell Eco-marathon energiahatékonysági versenynek, amin 147 egyetemi és középiskolás – köztük három magyar – csapat vett részt 27 országból, Európából és azon túlról. A diákok a saját építésű járműveiket tették próbára, hogy kiderüljön, ki tud a legkevesebb energia felhasználásával a legtávolabbra jutni. A magyar diákok megmutatták, hogy fejlesztéseikkel helyük van a jövő mérnökei között, akik a mobilitás legújabb kihívásaira keresnek megoldásokat.

    A Shell Eco-marathon versenyt 34. alkalommal rendezték meg olyan egyetemisták és középiskolások számára, akiket érdekel a jövő mobilitása és az energetikai kihívások megoldása. A diákok nemcsak megtervezik és megépítik saját üzemanyag-takarékos járművüket, de élesben teszik próbára saját fejlesztésüket a nemzetközi mezőnyben.

    A verseny során a csapatoknak egy 945 méter hosszú utcai pályán 15 kört kell teljesíteniük csupán 1 liter üzemanyaggal, vagy 1 kWh villamos energiával, mindezt úgy, hogy közben tartják az előírt 25 km/h átlagsebességet. A cél, hogy kiderüljön, melyik csapat autója tudja a legnagyobb távot megtenni a legkevesebb energiával. Minden kategóriában összesen négy próbálkozásuk lehet a diákoknak a pályán, amelyekből a legjobbat számítják be a végső eredménynél.

    A prototípus kategóriát a francia Microjoule-La Joliverie nyerte, akik 2324 km-t tettek meg a belsőégésű motorral hajtott járművükkel. A városi koncepció kategóriában versenyzőknek kihívást jelentett, hogy az előző évekhez képest rövidebb pályán zajlott a verseny, mert lecsökkent a guulási idő és így többször kellett megállniuk. A francia Paul Sabatier Toulouse Egyetem INSA de Toulouse csapata ennek ellenére megdöntötte a kategóriája rekordját. Ez idén csak nekik sikerült: a diákok városi koncepció kategóriában 188 km-t tettek meg elektromos autójukkal. A Dán Műszaki Egyetemről a DTU Roadrunners csapat nyerte a belsőégésű városi koncepcióautó díját 374 km/l eredménnyel.

    Magyarországról idén három – két egyetemi és egy középiskolás – csapat vett részt a kihívásban. A Széchenyi István Egyetem SZEnergy csapata a városi koncepció kategóriában indult elektromos járművével. Ebben a kategóriában a járművek külsőre a mindennapi autókhoz hasonlítanak, viszont a rendkívüli üzemanyag-hatékonyságuk különlegessé teszi őket. A prototípus kategóriában a Debreceni Egyetem Műszaki Karának hallgatói és a KSZC Kandó Kálmán Szakgimnázium diákjai versenyeztek, akik a jármű tervezésénél az üzemanyaghatékonyság maximalizálását és a légellenállás csökkentését tartották szem előtt.

    A legtapasztaltabb magyar csapat, a győri SZEnergy Team 11. alkalommal vett részt a Shell Eco-marathon Europe kihívásban, és a mezőny elején, 125 km/kWh eredménnyel a hatodik helyen zárta a versenyt. A négy próbálkozás során a diákok folyamatosan javítani tudtak az eredményükön, annak ellenére, hogy időközben motort kellett cserélniük a meghibásodott tengelykapcsoló miatt. „Kihoztuk az autóból a legtöbbet, minden fejlesztést megcsináltunk, ami lehetséges volt. Mindig nagyon izgalmas nemzetközi csapatok között versenyezni és látni, hogy mennyi megközelítése lehet egy feladatnak. Idén olyan csapatokkal is fel kellett vennünk a versenyt, akikkel nem számoltunk, hogy rengeteget fejlődtek az elmúlt időben.” – tette hozzá Pusztai Zoltán, csapatvezető.

    A kecskeméti KSZC Kandó Kálmán Szakgimnázium idén teljesen új csapattal utazott Londonba a versenyre. A középiskolások két vezérléssel készültek, amelyeket a tesztelések és a próbakörök alatt folyamatosan állítottak és javítottak, hogy minél eredményesebb kört futhassanak. A harmadik futamra sikerült megtalálni a legjobb beállítást, amivel végül 347 km/kWh eredmény értek el, így a 13. helyen végeztek. „Még a futam előtt egy órával is dolgoztunk és teszteltük az autót, hogy a legjobb vezérléssel tudjunk a pályára lépni. Fontos volt, hogy mind a négy próbálkozáson mért kört tudjunk menni, és javíthassunk az előző eredményen. Büszkék lehetnek a diákjaink, hogy középiskolás csapatként a középmezőny elején végeztünk” – mondta Borsodi István, csapatvezető.

    A debreceni DE MK Team harmadik alkalommal vett részt a versenyben energiahatékony járművével. A 98 km/kWh eredménnyel a 29. helyen zárta a versenyt kategóriájában. A megmérettetés nem múlt el izgalmak nélkül, az egyik tesztkör alatt összeütköztek egy másik csapattal, de folytatni tudták a versenyt. „Az idén nagyon sok első éves hallgató csatlakozott a csapathoz, akik végig lelkesek voltak és büszke vagyok rájuk, hogy a versenyen is helytálltak. Az, hogy teljesítettük a technikai előírásokat és a pályán is eredményes kört futottunk, valamint, hogy részt vehetünk a következő versenyen, már megérte a befektetett energiát” – mondta Magyari Attila, a debreceni csapat vezetője.

    Shanna Simmons a Shell Eco-marathon technikai igazgatója hozzátette: „Az európai verseny – az új pályának és a londoni forróságnak köszönhetően – nagyobb kihívást jelentett a csapatok számára mint valaha. Azonban a mérnökök ezen a versenyen mindig készen állnak a megmérettetésre, és ez idén sem volt másképp. Tanúi lehettünk annak is, ahogy az első önvezető járművek tesztelték az európai pályát. Jövőre izgalmas verseny vár ránk, amikor elindul ez a kategória is.”

    A Shell Eco-marathon versenyt a Make the Future Live fesztivál keretében rendezték meg, amely a tudomány és innováció fesztiválja, és platformot biztosít a tudományos és mérnöki területen dolgozók következő generációja számára, hogy bemutassák, megvalósítsák és kipróbálják legújabb ötleteiket.

  • II. Albert monacói herceg az Üvegfalú Gyárban ismerkedik az elektromos mobilitással

    II. Albert monacói herceg az Üvegfalú Gyárban ismerkedik az elektromos mobilitással

    II. Albert monacói herceg meglátogatta a Volkswagen Üvegfalú Gyárát Drezdában. Az államfő találkozott Thomas Ulbrichhal, a Volkswagen márka igazgatótanácsának az elektromos mobilitás területéért felelős tagjával, a Volkswagen Sachsen tanácsának szóvivőjével illetve a pénzügyi igazgatóval, Kai Siedlatzekkal és az üzem vezetőjével, Lars Ditterttel. A beszélgetés középpontjában a Volkswagen márkának az elektromos mobilitás felé vezető útja illetve az autóipar átalakulása, a digitalizációs törekvések és az új mobilitási megoldások álltak. II. Albert monacói herceg – akit Drezda polgármestere Dirk Hilbert kísért el a Volkswagen gyárába – a „Taurus” Európai Kulturális Díj átvételére érkezett a szászországi fővárosba, amelyet a Frauenkirche templomában megtartott ünnepségen vehetett át alapítványának képviseletében. Az elismeréssel a világ óceánjainak megóvása érdekében tett erőfeszítéseit díjazták.                          

    Köszöntő beszédében Thomas Ulbrich kiemelte: „Az elektromos mobilitás az autóipar számára az ajtó, amely a jövőbe nyílik. Jelenlegi is azon dolgozunk, hogy a Volkswagen márka elektromos offenzíváját előkészítsük. Ez 2019. végén veszi kezdetét, amikor Zwickauban megkezdjük az I.D. család gyártását, majd onnan lépünk tovább Drezda felé. Szászországi üzemeink úttörő szerepet játszanak ennek a jövőbemutató technológiának az alkalmazásában. Általuk tölthet be a Volkswagen márka vezető szerepet a konszernen belül az elektromos mobilitás technológiája területén.”

    II. Albert monacói herceg az e-Golf gyártásának megtekintése során gyűjtött tapasztalatot arról, milyen úttörő szerepet tölt be az Üvegfalú Gyár a Volkswagen elektromos offenzívájában. A látogatás különleges pillanata volt, amikor a gyár egyik munkatársával közösen illesztették össze, „házasították” a karosszériát és a hajtásláncot. Az államfő megismerkedett továbbá a Wandelbots innovatív, drezdai központtal működő startup vállalatával is, amely az Üvegfalú Gyárral együttműködve dolgozik az Ipar 4.0 és az ember-robot közötti együttműködés kérdésein. A herceg személyesen próbálta ki azt az innovatív érzékelős köpenyt, amely az ipari robotok programozását gyorsabbá és hatékonyabbá teszi a jövőben.

    Az államfő drezdai látogatása során a Frauenkirche templomban vette át az Európai Kulturális Díjat, amelyet a világ óceánjainak megóvásáért tett következetes munkájáért ítéltek oda neki. Egy fiatal drezdai vállalat, a Cloud&Heat Technologies szintén elismerésben részesült a nagyméretű szerverek által kibocsátott hő innovatív és környezetbarát felhasználása kapcsán. A vállalatot a „Következő generáció” díjjal ismerték el, amelyet a Volkswagen AG, a Porsche Leipzig és Drezda város ajánlott fel.

    Az e-Golf 2017. áprilisa óta a drezdai Üvegfalú Gyárban készül, amely egyre inkább a jövő mobilitási központjaként működik. Az ügyfelek és a látogatók egyre többet tudhatnak meg a jövő mobilitási megoldásairól, ebben az e-mobilitással és a digitalizációval való interaktív találkozás segíti őket. Ennek része egy ingyenes tesztvezetés is, amelyet természetesen egy elektromos járművel tehetnek meg Drezdában. Ezen kívül az ügyfeleknek lehetősége van a Volkswagen márka által kínált bármely modellt az Üvegfalú Gyárban átvenni. Az új startup inkubátor program pedig minden évben tizenkét új startup vállalatnak ad lehetőséget, hogy a Volkswagen támogatásával egészen a piackész állapotig fejlesszék mobilitással kapcsolatos ötleteiket.

  • Harmadjára is csúcson a Civic Type R

    Harmadjára is csúcson a Civic Type R

    Harmadik állomásához érkezett a világszerte nagy érdeklődéssel figyelt Type R Challenge – 2018 rendezvénysorozat, melynek részeként már a Magny-Cours GP és a Spa-Francorchamps pályán is megdöntötte az elsőkerék-hajtású, sorozatgyártású autók körrekordját a Civic Type R.

    A Honda nagy teljesítményű modellje ezúttal a Silverstone Circuit kanyarjait gyűrte le kategóriájának legjobbjaként, a kör végén mindössze 2 perc 31,32 másodpercet mutatott a stopper. Érdekesség, hogy a pályacsúcsot a Civic Type R előző generációja tartotta, ami szintén a Honda egyedülálló motorsportban szerzett tapasztalatáról árulkodik.

    A Type R volánjánál a Brit Túraautó-bajnokság háromszoros győztese, Matt Neal ült, aki jelenleg a Halfords Yuasa Racing csapat pilótájaként, egy Honda Civic Type R-rel gyűjti a pontokat a BTCC 2018-as futamain.

    Az 5,89 km-es Silverstone Circuit a világ egyik legizgalmasabb pályája, villámgyors egyenesei és technikás kanyarkombinációi folyamatos összpontosítást követelnek meg a pilótáktól. A rendkívüli tempó abszolút fekszik a 2.0 VTEC TURBO motorral felszerelt Civic Type R-nek, nagy végsebessége az egyenesekben, lenyűgöző gyorsulása pedig a kanyarokból kijövet segítette Nealt a rekorddöntésben.

    A kategóriaelső köridő eléréséhez a fejlett aerodinamikai kialakítás is hozzájárult, tudniillik a Civic Type R a leszorítóerő/felhajtóerő arányt illetően is kategória legjobbja. További különlegessége, hogy ha a pilóta aktiválja a +R üzemmódot, az Adaptív Lengéscsillapító Rendszer vezérlése feszesebbre állítja a futóművet, tehát még nagyobb tempóval vehetők be a kanyarok.

    A rekorddöntés kapcsán Matt Neal elmondta: „Főként a nagy sebességű íveken tudtam kihasználni a Type R előnyeit, az új futómű és a fejlett aerodinamika csomag ugyanis megdöbbentően stabillá teszi az autót. Ennek köszönhető, hogy hihetetlen magabiztossággal vehetők be az olyan kanyarok, mint a Copse vagy a Hangar egyenest záró Stowe. Persze az – elődjéhez mérten minden porcikájában megújult – Type R sikerében más is közrejátszott, a kezelhetőséget és az úttartást például ultramodern, többlengőkaros hátsó felfüggesztés fokozza, és sokat nyom a latban az alacsony súlypont, a közvetlen, precíz visszajelzéseket nyújtó kormánymű és az erőforrás kiszámítható teljesítményleadása is. Ez a modell minden szempontból nagy előrelépés.”

    A Type R Challenge ezzel természetesen nem ér véget, az év hátralévő része további híres pályákat és versenypilótákat tartogat. A sztárcsapat legnevesebb tagja egyértelműen a korábbi F1-világbajnok Jenson Button (Egyesült Királyság), aki jelenleg a japán Super GT szériában versenyez egy NSX GT-vel, mellette sorakozik fel a WTCR-ben induló Tiago Monteiro (Portugália).

    A Silverstone Circuit pályán elért eredmény az új Honda Civic Type R negyedik átütő sikere, 2017 áprilisában például 7 perc 43,8 másodperces csúcsot futott – a fronthajtású szériaautók mezőnyében – a Nürburgring Nordschleifén, majd Esteban Guerrieri WTCR-pilóta 2 perc 01,51 másodperc alatt autózott körbe a franciaországi Magny-Cours-on. Ezt fejelte meg a Spa-Francorchamps-i siker Belgiumban, ahol 2 perc 53,72 másodperces idővel ugrott az elsőkerék-hajtású modellek ranglistájának élére a Civic Type R.

    Az új Civic Type R a Honda nagy teljesítményű ferdehátúinak hagyományát viszi tovább, ennek megfelelően a kategória legdinamikusabban gyorsuló, legnagyobb végsebességű szereplője. A szokás szerint piros H-val jelölt Type R modellt a minden ízében megújult, tizedik generációs Civic fejlesztési programjának részeként dolgozták ki a mérnökök, ez volt a Honda történetének legátfogóbb ilyen jellegű projektre. A vállalat szakemberei azt a célt tűzték ki, hogy a modell közúton és versenypályán is maga mögé utasítsa a kategória többi szereplőjét. Alapját kis tömegű, rendkívül merev, alacsony súlypontú karosszéria adja, ehhez kapcsolódik a kifinomult, dupla függőcsapszeges első felfüggesztés, ami minimalizálja a hajtási befolyást, és nagy sebességnél, valamint csúszáshatáron vett kanyarokban is stabillá teszi az autót.

  • A ŠKODA már a 15. alkalommal lesz a Tour de France fő támogatója

    A ŠKODA már a 15. alkalommal lesz a Tour de France fő támogatója

    A ŠKODA összesen 250 szervező és kísérő járművet biztosít az ide Tour de France versenyre. A ŠKODA így már 15. éve, 2004 óta támogatja a világ egyik leghíresebb kerékpáros versenyét.

    A 250 autó között a ŠKODA OCTAVIA mellett ŠKODA KODIAQ, KAROQ, és SUPERB modellek is ott lesznek a versenyen. A főszerep ismét egy ŠKODA SUPERB modellé lesz, Christian Prudhomme a Tour de France porondmestere ebben az autóban ülve kapja majd az információkat a versenyről, innen oszt rádión keresztül utasítást a szervezőknek.

    A 105. Tour de France július 7-én indul majd Noirmiutier-en-Ile-ről, a három hétig tartó futam alatt 176 kerékpáros versenyez majd 21 szakaszon, 3351 kilométeren át. A célvonalt Párizsban, a Champs-Elysées-n szakítja majd át a legjobb kerékpáros július 29-én.

  • Elhunyt Finta László, az Ikarus 200-as sorozat formatervezője

    Elhunyt Finta László, az Ikarus 200-as sorozat formatervezője

    84 éves korában elhunyt Finta László, a legendás Ikarus 200-as sorozat megálmodója. A magyar buszgyártás csúcsa volt ez a termék, és mai napig a világon legnagyobb példányszámban eladott autóbusztípusa volt a „kocka” Ikarus. A típust egyébként 1969-ben mutatták be Nizzában, ahol a luxus kategóriában el is hozta egyből a szépségdíjat. 1971-ben Monte-Carlóban a hercegség Ezüstserleg-nagydíját is elnyerte.

    Temetése 2018. július 12-én lesz Pomázon 11:00-kor, szülővárosa református temetőjében.

  • Egy bajnok digitális központja

    Egy bajnok digitális központja

    A motorsport világában a versenyek a pályák mellett a műhelyekben dőlnek el. Ezen belül is kulcsfontosságú szerepet tölt be az elektronika területe, amely lehetővé teszi a mérnökök számára, hogy számottevő adathoz jussanak modelljeik működésével kapcsolatban. A legmagasabb kategóriákban szereplő versenyautók és motorkerékpárok elektronikus vezérlőegységei igazi digitális agyként funkcionálnak. A CUPRA (Martorell, Spanyolország) és a Ducati (Bologna, Olaszország) gyáraiban utánajártunk, hogyan is működnek ezek a valóságban:

    – Telemetria, a nyerő eszköz: minden CUPRA TCR versenyautót 55 szenzorral szerelnek fel, amely a legkülönbözőbb paraméterekkel kapcsolatban továbbít információt a mérnököknek. Ilyen például a sebesség, a gumik hőmérséklete vagy a motor működése. A Ducati Desmosedici GP esetében akár 80 érzékelő rögzít mindent, ami a pályán történik. A folyamatos mérés alapvető fontosságú mindkét csapat számára: „Célunk, hogy versenyzőinknek a lehető legjobb versenyzési feltételeket biztosítsuk, amely maximális teljesítmény mellett a biztonságukat is garantálja.” – nyilatkoztat Roberto Canè, a Ducati Corse elektronikai rendszerek területéért felelős igazgatója.

    – 16 millió utasítás másodpercenként: a CUPRA TCR négy vezérlőegységei külön-külön ilyen feldolgozási kapacitással bírnak. Két egység található a motorban és két másik a pilótaülésnél. „Egymással összekapcsolva, párhuzamosan dolgoznak a motor, az elektromos rendszer, a fedélzeti számítógép és a sebességváltó irányításán.” – részletezi Xavier Serra, a CUPRA kutatás és fejlesztés területéért felelős vezetője. Ehhez hasonlóan a Ducati Desmosedici GP vezérlőegysége képes akár 10 000 paraméter rögzítésére, hogy a pályán haladó motorkerékpár teljesítményéről folyamatos legyen az információk rendelkezésre állása. Például mérhető lesz a hátsó kerék viselkedése a pálya felületének vagy az időjárási körülményeknek a változásakor.

    – Versenyelektronika hétköznapi használatra: „A sorozatgyártású CUPRA modell elektronikai rendszere adja a versenyautókban található rendszerek alapját.” – hangsúlyozza Xavier Serra. A vezérlőegységet ellátják a pályaversenyekhez szükséges funkciókkal, mint amilyen például „a verseny közben megjelenő sárga zászló esetén szükséges sebességhatároló” – tette hozzá Serra.

    – Különböző szabályok, mégis ugyanaz a cél: a MotoGP sorozatban minden csapat egy közös fővezérlő egységre támaszkodhat a motor, a sebességváltó és a gázkar irányításánál. A versenyautóktól eltérően a motorkerékpárok beállításait minden verseny előtt megváltoztathatják. „Úgy programozzuk, hogy több erő álljon rendelkezésre az egyenesekben és finomabb legyen a teljesítmény a kanyarokban. Igazán széles a beállítási lehetőségek tárháza.” – állítja Canè. Másrészről azonban az új túraautó bajnokság szabályai igen szigorúak az elektronikát és a motorvezérlést illetően.

    Kipörgésgátló használata tilos, az ABS alkalmazása pedig kizárólag megbízhatósági versenyeken megengedett, mint amilyen például a nürburgringi 24 órás viadal.

    – A munka nem ér véget a verseny leintésével: minden egyes versenyhétvégén közel 25 GB mennyiségű információt rögzítenek a mérnökök, amelyeket utána részletes vizsgálatnak vetnek alá. „Meg kell várnunk a verseny végét az adatok letöltéséhez és utána kezdhetjük azt vizsgálni, hogyan tehetjük még jobbá a versenyautónkat.” – mondja Xavier Serra. „Számunkra az igazi verseny hétfőn kezdődik” – teszi hozzá Canè.

  • Az Eau Rouge-hoz ért a 2018-as Type R Challenge

    Az Eau Rouge-hoz ért a 2018-as Type R Challenge

    A japán SuperGT sorozatban versenyző belga Bertrand Baguette körrekordot döntött a Spa-Francorchampson.

    Alig egy hónappal a Magny-Cours-ban futott pályacsúcsot követően ismét nagyot villantott a Honda Civic Type R. A nagy teljesítményű hot hatch ezúttal a belga Spa-Francorchamps íveit fűzte páratlan gyorsasággal, ahol 2 perc 53,72 másodperces eredményével minden idők legfürgébb fronthajtású autójának bizonyult. Volánjánál a FIA WEC sorozat LMP2 osztályának világbajnoka, Bertrand Baguette ült, aki jelenleg a Nakajima Racing színeiben, egy Honda NSX-GT-vel versenyez a japán Super GT szériában.

    A 7004 méteres Spa-Francorchamps a sorozat egyik leghosszabb és legnehezebb pályája. Végtelennek tűnő, elképesztő tempójú egyeneseit villámgyors ívek és lassú, technikás kanyarok szabdalják, valamint a jelentős szintemelkedések, illetve -csökkenések is megnehezítik a pilóták dolgát. A gyorsulás és végsebesség tekintetében egyaránt kategóriaelső Civic Type R-nek ez az optimális környezet, ahol messze átlagon felüli képességeit a fordulókban és a nagy sebességű szakaszokon is kihasználhatta Baguette.

    Az összetett aerodinamikai csomag nyújtotta kiváló teljesítmény ugyancsak nagyban hozzájárult a sikeres rekordöntéshez, ami nem csoda, hiszen a Civic Type R szinte teljesen sík padlólemez-borítással, légfüggönyt generáló orr-résszel, karcsú hátsó szárnnyal és hatékony diffúzorokkal gördül ki a gyárkapun. Ha a pilóta aktiválja a +R üzemmódot, az Adaptív Lengéscsillapító Rendszer vezérlése feszesebbre állítja a futóművet, így az autó még gyorsabbá válhat a pálya olyan kritikus részein, mint a híres Eau Rouge kanyar vagy a Kemmel egyenes.

    A rekorddöntést követően Bertrand Baguette elmondta: „Mikor elsőkerék-hajtású kocsit vezet az ember, mindig alulkormányozottságra számít, de a Civic Type R hihetetlenül kiegyensúlyozott autó. A kiszámíthatóság és a kormány nyújtotta pontos visszajelzések roppant magabiztossá teszik az embert, különösképp +R üzemmódban. Nagy előny, hogy a karosszéria roppant merev, és igazán fejlett felfüggesztés kapcsolódik hozzá.

    A hátsó futómű nemes egyszerűséggel atombiztos, az első pedig hihetetlen tapadást garantál, szabályosan falja a kanyarokat. Az aerodinamikai csomagnak főként nagy sebességnél van jelentősége, és bizony remekül teljesít, végsebesség közelében is kiváló a tapadás.

    Nekem, mint autóversenyzőnek egyértelmű volt, hogy a Type R versenypályára született, az viszont engem is meglepett, milyen kezes és kényelmes hétköznapi használat során. Jól esik beülni, és az átlátható karosszériának, illetve a kevés holttérnek köszönhetően egyszerű és biztonságos a közlekedés.”

    A Civic Type R előző generációja 2016-ban ejtette ámulatba a motorsport szerelmeseit és a vásárlóközönséget a Spa-Francorchampson. Belga pályacsúcsa nem az egyetlen volt abban az évben, Estorilban, a Hungaroringen és Silverstone-ban szintén javított a legjobb köridőn. A 2018-as Type R Challenge ugyancsak ezeken a pályákon folytatódik majd, így igencsak izgalmas nyárnak nézünk elébe, pláne, hogy csupa sztárpilóta vezeti majd a Civicet. A csapat legnevesebb tagja egyértelműen a korábbi F1-világbajnok Jenson Button (Egyesült Királyság) lesz, aki jelenleg a japán Super GT szériában versenyez egy NSX-GT-vel. Mellette sorakozik fel a WTCR-ben induló Tiago Monteiro (Portugália) és a BTCC-legenda Matt Neal (Egyesült Királyság).

    A Spa-Francorchampson elért eredmény az új Honda Civic Type R harmadik sikere, tudniillik, 2017 áprilisában 7 perc 43,8 másodperces csúcsot futott – a fronthajtású szériaautók mezőnyében – a Nürburgring Nordschleifén, a múlt hónapban pedig 2 perc 01,51 másodperc alatt gyűrte le a Magny-Cours-i aszfaltcsíkot, s ezzel ismét kategóriaelsőséget szerzett.

    Az új Civic Type R a Honda nagy teljesítményű ferdehátúinak hagyományát viszi tovább, ennek megfelelően a kategóriájában az elsőkerék-hajtásúak között a legdinamikusabban gyorsuló, legnagyobb végsebességű szereplője.

    A szokás szerint piros H-val jelölt Type R modellt a minden ízében megújult, tizedik generációs Civic fejlesztési programjának részeként dolgozták ki a mérnökök, ez volt a Honda történetének legátfogóbb ilyen jellegű projektre. A vállalat szakemberei azt a célt tűzték ki, hogy a modell közúton és versenypályán is maga mögé utasítsa a kategória többi szereplőjét. Alapját kis tömegű, rendkívül merev, alacsony súlypontú karosszéria adja, ehhez kapcsolódik a kifinomult, dupla függőcsapszeges első felfüggesztés, ami minimalizálja a hajtási befolyást, és nagy sebességnél, valamint csúszáshatáron vett kanyarokban is stabillá teszi az autót.

  • A Nissan legkeményebb pickupjával segít megtisztítani Európa legeldugottabb partjait a műanyaghulladékoktól

    A Nissan legkeményebb pickupjával segít megtisztítani Európa legeldugottabb partjait a műanyaghulladékoktól

    A Nissan legkeményebb pickupja önkéntesként tűnik fel egy új filmben – a film a 2018-as Óceánok Világnapjára (június 8, péntek) készült, és azokat a közösségi hősöket ünnepli, akik felveszik a küzdelmet a partokon összegyűlő műanyaghulladékkal szemben.

    A filmben a Navara OFF-ROADER 32 egy a kampányban résztvevő apa-lánya pároshoz csatlakozik, hogy segítse őket a legnagyobb kihívást tartogató parttisztító projektjük során.

    Minden évben több mint nyolcmillió tonna műanyag kerül a világ óceánjaiba, és ez katasztrofális hatással van a tengeri élővilágra, a halászati vállalkozásokra és a turizmusra.

    Ezen a nyáron a Nissan arra kéri az európai közösségi csoportokat, hogy nevezzenek meg nehezen elérhető helyeket, hiszen a Navara pickupok már készen állnak a feladatokra. Mindemellett, arra bíztatja európai munkavállalóit, hogy vegyenek részt a cég saját, Days of Change nevű programjában és csatlakozzanak a helyi partok megtisztítását célzó projektekhez, ahol csak lehetőségük van rá.

    A projekthez az inspirációt egy tengerbiológiai kutató, Emily Stevenson és édesapja Rob által alapított közösségi csoport, a Beach Guardian adta, amely a közösségi médiában jelentetett meg segítségkérést.
    Otthonukhoz közeli partokat tisztítanak meg a műanyaghulladéktól, azonban nehézséget okoz számukra az eldugott helyek megközelítése, és családi autójuk nem alkalmas a nehéz feladatok elvégzésére.

    A Nissan felajánlotta nekik az új Navara OFF-ROADER AT32 változatát, mely magasra épített szívócsővel van felszerelve, és a legextrémebb terepek leküzdésére tervezték. Segítségével a Beach Guardian-csapat elboldogult a sziklás terepen is, és olyan hulladékokat is eltávolított, mint a mélyen a homokba ágyazódott műanyaghálók.

    Ken Ramirez, a Nissan Europe értékesítésért és marketingért felelős alelnöke elmondta: „A Navara OFF ROADER AT32 tökéletes társa a Beach Guardiannek. Kialakításának köszönhetően képes megbirkózni a legnagyobb kihívást jelentő körülményekkel is, mint a nedves homok vagy a sziklák, továbbá magasan kivezetett szívócső segíti haladását a vízben, tehát ideális társ a nehezen megközelíthető partokon végzett munka során.”

    Hozzátette: „Közösségünk olyan hősei, mint amilyen Emily és Rob, saját szabadidejüket áldozzák a változás érdekében és mindannyiunk számára inspirációt jelentenek.”

    A Beach Guardian ötlete a 21 éves Emily és az 50 éves Rob fejéből pattant ki. Immár 10 éve gyűjtik a szemetet Cronwall partjainál, az Egyesült Királyságban Miután felismerték, hogy a műanyagok okozta probléma egye súlyosbodik – és csak önkéntesek valóságos hadseregével küzdhető le – úgy döntöttek, hogy életre hívnak egy közösségi csoportot.

    Rob elmondta: „Azok a partok, ahová az emberek kijárnak fagyizni és homokvárat építeni gyermekeikkel, csak a probléma egy részét jelentik. Rengeteg az olyan, nehezen megközelíthető és rejtett partszakasz, ahová eljutni még az önkéntesek számára is kihívás, illetve ahol szükség lenne megfelelő eszközre a nagyobb tárgyak mozgatásához.”

    Rob hozzátette: „Általában családi autóinkat és a saját magunk készítette eszközöket használjuk. „A Nissan OFF-ROADER AT32 segítsége nélkül soha nem lettünk volna képesek kiszabadítani az évek óta a homokba temetett hálókat.”

    https://www.youtube.com/watch?v=e8IEtb3274k