Már csak vasárnap lesz nyitva a nagy tavaszi autós-motoros seregszemle, az AMTS. Így is, úgy is mentünk volna, hiszen ez az esemény nekünk szinte kötelező, de többen is direkt meghívtak minket, hiszen ki a saját veteránautós rendezvényét promótálta, mások pedig versenyautókat lepleztek le, vagy akár új versenyzőikkel ismertették meg a publikumot.
Az AMTS is egyre jobban elkülöníti szerencsére a felhozatalt, így van a klasszikus tuningos „elmebeteg” rész, a veterán autós, és egyre nagyobb területet követelnek meg maguknak az elektromos járgányok is. A gyártók és a hazai importőrök is jelen vannak szép számmal, bár közel sem a teljes palettával, és jó lenne, ha ez abba az irányba haladna, hogy esetlegesen egy autószalon méretét elérné majd újra a dolog, ahogy volt az régebben, és ciki lenne kimaradni. Kint a szabadban természetesen driftautózás zajlott, illetve további látványos bemutatók, valamint a gasztro élményekre sem lehetett panasz a kitelepült árusoktól.
Jó volt látni például Hatvan városának a megjelenését, akik a tuning- és veteránautó találkozójukat ajánlották mindenki figyelmébe, amely május 4-én kerül majd megrendezésre, immáron a negyedik alkalommal. Ötletes megoldás volt, a régi faros Ikarus buszban berendezett kvázi helytörténeti kiállítás, amelyekhez kiválóan passzolt Horváth Richárd polgármester úr két saját gyönyörűen felújított „kocka” Ladája is. Megmutatták, hogy kis alapterületen is lehet egyszerű eszközökkel is érdekeset mutatni. A sajtónapon az ő meghívásuknak eleget téve Kiss Norbert kamionversenyző is megtartotta gyakorlatilag az első „félhivatalos” 2019-es sajtótájékoztatóját is.
Hogy mennyire kezd komolyabbá válni ez a rendezvény, azt mo sem bizonyítja jobban, hogy már kénytelenek egymásra szervezni a nagyobb hírverést készíteni kívánók, és mint Genfben a felsereglett média is rohangált a standok között a fix időpontokra. Ezen a téren érdemes lenne még tanulni a svájciak pontosságáról, ők ezt úgy oldják meg, hogy a nagyteremben az óramutató járásával megegyezően valaki elkezdi a maga showját egy adott időpontban, és a következő nagy durranás utána jöhet, és alig kell csak egy két-standnyit menni, majd így tovább.
Michelisz Norbert is jelen volt, ő értelemszerűen a Hyundai standjánál volt megtalálható, ahol a M1RA csapat idei festése lett bemutatva, amelyből kiderül az, hogy egyre gyártó közelibbé válik a magyar csapat. Nagy Dániel is jelen volt, ahogy a csapatvezető Bári Dávid is, az alakulat pedig hamarosan élesben is menni fog a Hungaroringen, hiszen megkezdik az idei tesztjüket is.
A Genger Racing és elmondhatjuk, hogy kitett magáért, hiszen bővült is a csapatuk, és komoly reményekkel, több formaautós szériában is tervezik az indulást. Hazai viszonylatban így is alulreprezentált a kategória, üdítő látni azt, ha valakik összeszedetten, akár a nemzetközi porondon is vállalják a megmérettetést. Ilyen lesz például az alig 14 éves Szomszéd Lajos Balázs is, aki a hazai lehetőségek mellett kipróbálná magát az olasz F4-ben is, ami a legalsó lépcsőfoka lehet annak a létrának, amely a Forma-1-be vezethet, bár ő inkább a Formula E-be vágyik.
Kedvcsinálónak pedig itt van egy rövid kis videónk, azoknak is, akik még gyorsan kimennek, illetve az otthon maradottaknak:
A technológia lehetővé teszi, hogy tényleges kulcs nélkül kinyissuk, beindítsuk és használjuk a gépkocsit.
A digitális kulcs azonosítja a felhasználót, a jármű automatikusan módosítja a személyes beállításokat. Ez elősegíti az autómegosztást.
A technológia már idén megjelenik új Hyundai és Kia modellekben.
A Hyundai Motor Group bejelentette, hogy olyan ‘digitális kulcsot’ fejleszt, amely segítségével a felhasználók okostelefonjukon keresztül képesek kinyitni és beindítani autójukat. A hagyományos, kézzel fogható kulcs helyébe lépő, új digitális kulcsot egy alkalmazáson keresztül lehet letölteni, azt akár négy, engedéllyel rendelkező személy használhatja.
A digitális kulcs okostelefonos alkalmazással tölthető le a felhasználó okostelefonjára. Amennyiben olyan okostelefon kerül a jármű ajtaja közelébe, amelyre engedélyezett digitális kulcsot telepítettek, azt NFC technológia ismeri fel.
Az ajtózár oldására szolgáló NFC antenna a vezető és utasoldali első ajtók kilincseiben található, míg a motorindítást engedélyező antennát a vezeték nélküli töltőaljzatba építették be.
Az ajtó nyitása után a felhasználónak nincs más dolga, mint a padlókonzolon kialakított, vezeték nélküli töltőaljzatra helyeznie telefonját, és megnyomni a műszerfalon elhelyezett motorindító gombot.
A jármű tárolja a felhasználó kedvenc járműbeállításait. Amint a rendszer azonosítja a kulcsot, automatikusan ahhoz igazítja az érintett beállításokat, a visszapillantó tükrök helyzetétől kezdve az üléseken át a kormánykerék állásáig; az audio-, video- és navigációs rendszerek kezelőfelületét, valamint a head-up kijelzőt.
A Hyundai digitális kulcsa bizonyos fedélzeti rendszerek okostelefonról történő távvezérlését is lehetővé teszi. A felhasználók kis energiájú Bluetooth (BLE) kommunikáció segítségével reteszelhetik vagy oldhatják az ajtózárakat, bekapcsolhatják a riasztóberendezést, vagy beindíthatják a motort. Ezen kívül, amint forgalomba kerülnek az autonóm parkolásra képes gépkocsik, a várakozások szerint a rendszer ezen funkciók távvezérlésére is alkalmas lesz.
Az egyes járműrendszerekhez való hozzáférés szintje felhasználónként, illetve időszakosan szabályozható. A jármű tulajdonosa előre meghatározhatja például a gépkocsi használatának engedélyezett időtartamát, vagy a használatot bizonyos funkciókra korlátozhatja, például amikor kölcsönadja járművét. A szolgáltatás segítségével például egy futár kinyithatja a gépkocsi csomagtartóját, hogy abban elhelyezze a küldeményt.
Az autómegosztás gyakorlatának széles körű elterjedésével a digitális kulcs további funkciókkal is felruházható. Lehetővé teheti például az egyszerű autóbérlést: a tulajdonosnak és a felhasználónak nem is kell találkoznia; elég, ha az előbbi okostelefonos alkalmazáson keresztül továbbítja a digitális kulcsot.
Amellett, hogy nagyban leegyszerűsíti a Hyundai gépkocsik autómegosztó programban történő felhasználását, a digitális kulcs a jövőben további szolgáltatásokra is képessé tehető: például riasztást küldhet egy előre beprogramozott sebességhatár átlépése vagy egy meghatározott földrajzi terület elhagyása esetén.
Olyan helyzetekre, ahol a digitális kulcs átadása nem megoldható (például parkolószolgálat igénybe vétele esetén vagy szervizlátogatáskor), a rendszer hagyományos intelligens kulccsal és kulcskártyával is rendelkezik.
A Hyundai Motor Group célja, hogy új bevezetésű sorozatgyártású típusainál fokozatosan, már az idei évtől kezdve bevezesse a technológiát.
Az NFC magas fokú adatbiztonságot nyújtó rádiófrekvenciás kommunikációs (RFID) rendszer. Az NFC vezeték nélküli kommunikáció kizárólag akkor épül fel, amikor az eszköz és a leolvasó néhány centiméter távolságra helyezkednek el egymástól.
„A digitális kulcs a jövőben Hyundai ügyfelek széles köre számára biztosít praktikus előnyöket, továbbá az autómegosztás innovatív új módjait teszi lehetővé.”– mondta Ho Yoo, a Hyundai Motor Group elektronikai fejlesztési csoportjának csoportvezetője.„Folyamatosan tanulmányozzuk, hogyan tudjuk a csatlakoztatott járműtechnológiákat felhasználva még értékesebbé és tartalmasabbá tenni az autóhasználatot és a tulajdonosi élményt.”
Elektromos autót fog vezetni James Bond a legújabb filmjében, hogy kidomborítsák a brit titkos ügynök környezetbarát karakterét – adta hírül szerdán a The Sun című brit bulvárlap.
A film rendezője, a környezetvédő Cary Fukunaga azt akarja, hogy Daniel Craig az Aston Martin első elektromos gépkocsiját, a Rapide E-t vezesse – olvasható a brit lapban.
A korlátozott számban készülő Rapide E ára 250 ezer font és csupán 155 darabot fognak gyártani belőle.
„Fukunaga közvetlenül együtt dolgozik az Aston Martinnal, hogy elektromos autójuk egyikét megszerezze a forgatáshoz” – mondta el egy bennfentes a lapnak.
„A gépkocsi egy hihetetlenül akciógazdag jelenetsor középpontjában fog állni. James Bondról köztudott, hogy pompás autókat vezet, ebben sem fog csalódni. Minden csúcstechnológiás kütyü benne lesz, ez az, amiért Cary harcolt, és Daniel valamint a producerek kiállnak mellette… Valamennyien hiszik, hogy eljött az idő arra, hogy Bond nulla kibocsátású gépkocsira váltson” – tette hozzá.
Az új Bond-filmet Shatterhand munkacímmel többszörös halasztás után a jövő hónapban kezdik forgatni.
A közlekedésbiztonság globális szakértőjeként a Volvo Cars felhívja a figyelmet a gyorshajtás veszélyeire, és a 2020 tavaszától gyártandó autóiban 180 km/órában korlátozza azok végsebességét.
A vállalat Vision 2020 célkitűzése, amelynek értelmében az autógyártó 2020-ra nullára kívánja csökkenteni az új Volvo gépkocsiban súlyos vagy halálos balesetet szenvedő utasok számát, a globális autóipar egyik legambiciózusabb biztonsági programja. Felismerve azonban, hogy a technológiai fejlesztés önmagában nem elegendő ennek a célnak az eléréséhez, a Volvo Cars most a vezetőkre és a vezetési stílusra is kiterjeszti figyelmét.
A Volvo Cars által végzett kutatások három olyan tényezőt azonosítottak, amelyek ‘hiányosságként’ gátolhatják, hogy az autógyártó teljes mértékben felszámolja a súlyos és halálos balesetek kockázatát. Ezek egyike a gyorshajtás.
„A Volvo vezető szerepet tölt be a közlekedésbiztonság terén. Ez így volt eddig, és így lesz a jövőben is.” – mondta Håkan Samuelsson, a Volvo Cars elnök-vezérigazgatója „Kutatásaink egyértelműen rámutattak, hogy léteznek olyan problémás területek, amelyek gátolhatják a súlyos és halálos kimenetelű balesetek kockázatának teljes és végleges felszámolását. A sebességkorlátozás természetesen nem nyújt végleges megoldást, ám ha egyetlen életet is megmenthetünk vele, megéri.”
A végsebesség korlátozásán túlmenően a vállalat azt is vizsgálja, az intelligens sebesség-szabályozás és a virtuális kerítés (geofencing) technológia segítségével a jövőben hogyan tudná automatikusan csökkenteni a járművek sebességét kórházak és iskolák közelében.
„Párbeszédet kívánunk kezdeményezni arról, hogy az autógyártóknak jogában áll-e – vagy esetleg egyenesen kötelessége-e – olyan technológiákat beépíteni autóikba, amelyek az autóvezetők magatartását megváltoztatva veszik fel a harcot az olyan jelenségekkel, mint a gyorshajtás, az ittas vezetés vagy a figyelemelterelés.” – tette hozzá Samuelsson úr. „Nem rendelkezünk határozott válasszal erre a kérdésre, de úgy véljük, ideje, hogy vezető szerepet vállaljunk a vitában, és úttörőként lépjünk fel.”
A gyorshajtást az teszi veszélyessé, hogy bizonyos sebességek felett a fedélzeti biztonsági technológiák és az intelligens infrastruktúra sem képes arra, hogy baleset esetén megakadályozza a súlyos vagy halálos sérüléseket. A legtöbb nyugati országban ezért vezettek be sebességkorlátozásokat. Ennek ellenére a sebesség túllépése általános jelenség, és a mai napig a halálos kimenetelű közlekedési balesetek egyik leggyakoribb oka.
Évente több millió autóvezetőt bírságolnak meg gyorshajtás miatt, a nemzeti közlekedés-biztonsági szervezet (NHTSA) baleseti statisztikái szerint az Egyesült Államokban 2017 során bekövetkezett összes, halálos kimenetelű közlekedési baleset 25 százalékát gyorshajtás okozta.
„Az emberek nem fogják fel, micsoda veszélyekkel jár a sebesség.” – mondta Jan Ivarsson, a Volvo Cars egyik vezető biztonsági szakértője.
„Tudjuk, hogy veszélyesek a kígyók, a pókok, tisztában vagyunk a magasság kockázatával. A sebességgel járó veszélyekről azonban gyakran megfeledkezünk.” – folytatta Ivarsson úr. „Az emberek gyakran hajtanak gyorsabban, mint ami egy adott forgalmi helyzetben optimális volna, és rosszul mérik fel a pillanatnyi forgalmi helyzetnek, illetve saját vezetői képességeiknek megfelelő sebességet. Támogatnunk kell egy kedvezőbb magatartás kialakítását, segítenünk kell az embereknek, hogy felfogják: a gyorshajtás veszélyes.”
A gyorshajtás mellett két további problémakör is akadályozza a Volvo közlekedésbiztonsági célkitűzésének megvalósítását. Az ittas vezetés legalább olyan nyilvánvaló probléma, mint a gyorshajtás – és legalább olyan nehéz felszámolni. A világ legtöbb országában tilos alkoholos vagy kábítószeres befolyásoltság hatása alatt vezetni, a jelenség mégis meghatározó kiváltó oka a súlyos vagy halálos kimenetelű közlekedési baleseteknek.
A másik ilyen probléma a figyelemvesztés. Az autóvezetésre mobiltelefon vagy más zavaró tényezők miatt csak részben koncentrálni képes autóvezetők ugyancsak jelentős hányadban felelősek a halálos kimenetelű balesetekért. Ez a jelenség sok szempontból ugyanolyan veszélyes, mint az ittas vezetés.
A Volvo Cars március 20-án, egy Göteborgban (Svédország) szervezendő, különleges biztonsági rendezvényen ismerteti az ittas vezetés és a figyelemelterelés problematikájára kidolgozott megoldási javaslatait.
Bátorság, függetlenség és a legjobbakkal való versengés, korábban járatlan utakon – ez maga a BMW Group, 1916. március 7-e óta. A BMW Group Classic most néhány meghatározó eseménnyel, rekordot jelentő teljesítménnyel és úttörő innovációval tekint vissza az elmúlt száz évre, az 1919-ben meghódított abszolút magassági rekordtól kezdve, a klasszikus Mini hatvan évvel ezelőtti megszületésén át, egészen a modernkori SAV modellek 1999-es feltalálásáig. És a sor még csak most kezdődik…
2019. március 7-én a BMW Group megalapítása százharmadik évfordulóját ünnepli. Az elmúlt évszázad során a repülőgép-hajtóművekre specializálódott kisüzemből a világ elsőszámú prémiumautó- és motorkerékpár-gyártó vállalata lett, a fejlődés mérföldkövei pedig nem csupán a márka értékrendjét, de a sikert kovácsoló kulcsemberek szemléletét is kiválóan tükrözik. A BMW Group történetét az innovációkat éltető bátorság, a fejlődésre való törekvés, a legjobbakkal megvívott versenyek és a legkülönfélébb kihívások leküzdését segítő képesség hajtja előre, 2019 hajnalán pedig a BMW Group Classic visszatekint néhány olyan eseményre, kimagasló teljesítményre és úttörő innovációra, amelyeket ezen alapelvek inspirálták.
100 évvel ezelőtt: rekord magasságban a BMW – fennállása során először
1919. június 17-én egy tapasztalt tesztpilóta, Franz Zeno Diemer segítette hozzá a BMW néven induló kisvállalkozást fennállása első világrekordjához: a müncheni Oberwiesenfeld repülőtérről felszállva szenzációs magasságba emelte a Deutsche Flugzeugwerke BMW IV hajtóművel dolgozó repülőgépét. A 230 lóerős motort kifejezetten extrém magasságok meghódítására tervezték, Diemer pedig másfél órás repülőútja során egészen 9 760 méteres magasságig jutott vele. A nyitott légterű pilótafülkében a rekordernek nem csupán a mínusz 50 Celsius fokig süllyedő hőmérséklet kihívásaival, de a fokozatosan csökkenő oxigénszinttel is meg kellett küzdenie. Korábban egyetlen másik repülőgép sem volt képes ilyen magasságba emelkedni.
90 évvel ezelőtt: bemutatkozik az első négykerekű, a BMW 3/15 PS
Tíz esztendővel később a BMW portfólióján már a motorkerékpárok is jelen voltak, ideje volt hát továbblépni: a vállalat igazgatótanácsa úgy döntött, hogy beszáll az autóiparba. Az elnöki székben még ekkor is az a Franz-Josef Popp foglalt helyet, akivel a vállalat korábban kitört a repülőgép-hajtóművek piacáról. „A motorkerékpár-gyártás területén felhalmozott szaktudásunk lehetővé teszi számunkra, hogy a népszerű piacnak ígérkező kisautók tömegtermelésébe is belevágjunk. Ezen szemléletet követve, fel is vásároltuk a Fahrzeugfabrik Eisenach autógyártót” – jelentette be Popp a vállalat évértékelő ülésén. 1929. március 22-én így legördült a berlini gyártósorról az első BMW 3/15 PS modell, amelyből 1932-ig mintegy 16 000 példány látott napvilágot.
60 évvel ezelőtt: íme a klasszikus Mini
A legendás tervezőmérnök, Alec Issigonis egy szalvétára rajzolta fel a forradalmi kisautó első skicceit, mígnem 1959. április 4-én az első klasszikus Mini elhagyta a birminghami Longbridge-ben működő Austin-gyárat. 3,05 méteres karosszériahosszúsága ellenére a kisautó négy embernek és csomagjaiknak is elegendő helyet biztosított. Issigonis egy merőben új járműtervezési megoldást eszelt ki, elsőkerék-meghajtással, keresztben beépített négyhengeres orrmotorral és aláépített váltóházzal. Eme forradalmi járműszerkezet megteremtette a legjobb előfeltételeket a kreatív helykihasználás és a vérpezsdítő agilitásban rejlő vezetési élmény kettőséhez, amely mind a mai napig a brit prémiumgyártó modelljeinek műszaki alappillére. A technológiát ezt követően gyakorlatilag az összes autógyártó vállalat átemelte saját portfóliójába.
Fotó: BMW AG
60 évvel ezelőtt: áttörés a kompakt BMW 700 modellel
Az 1950-es években a vállalat a BMW Isetta és az abból kifejlesztett BMW 600 modellekkel jelentős mértékben hozzájárult a fiatal Német Szövetségi Köztársaság úthálózatának benépesítéséhez. Az ügyfelek igényei azonban tovább nőttek, az egyre csökkenő értékesítési mutatók pedig egy hagyományos felépítésű kisautó után kiáltottak. Az áttörés ötletével a bécsi BMW-importőr, autótervező és korábbi autóversenyző, Wolfgang Denzel állt elő, aki bemutatta a BMW igazgatótanácsának a kétajtós lépcsőshátú modell koncepcióját, az olasz formatervező, Giovanni Michelotti keze munkáját dicsérve. Ez a prototípus szolgált az 1959. június 9-én bemutatott BMW 700 modell műszaki alapjául. 1965-ig a gépkocsiból több mint 190 000 darab látott napvilágot, meghozva az áttörést a vállalatnak.
60 évvel ezelőtt: a kisrészvényesek kivívják a BMW további függetlenségét
Az autóipart és a motorkerékpár-gyártást egyaránt sújtó értékesítési problémák az 1950-es években komoly gazdasági nehézségek elé állították a vállalatot. A BMW 1959. december 9-én megtartott évértékelő ülésén napirendre került, hogy a Daimer-Benz AG felvásárolja a céget, az esetleges tulajdonosváltást követő, felvázolt szerkezeti változtatások azonban a legtöbb kisrészvényes érdekével szembementek. A heves hangulatú egyeztetések közepette Friedrich Mathern ügyvéd így megtámadható pontokat keresett a hivatalos tervezetben és kimutatta, hogy a BMW 700 modell fejlesztésének teljes költsége az 1958-as pénzügyi kiadások között szerepel, indokolatlanul. Megtámadta továbbá a hivatalos tervezet azon pontját is, amely aránytalanul alacsonyra taksálta a BMW márka és a vállalat munkaerejének értékét. Az ülést végül berekesztették, a stuttgarti gyártó vételi ajánlatának határideje pedig lejárt. Jóllehet, a BMW független vállalat maradt, a gazdasági krízis azonban ekkor még nem oldódott meg. A megoldást Herbert Quandt főrészvényes fokozott elköteleződése jelentette, aki biztosítékot adott a folytatásra és 1960-ban egy olyan szerkezeti változtatást eszközölt, amely a kisrészvényesek érdekeit is figyelembe vette.
50 évvel ezelőtt: új korszak virrad a motorkerékpár-gyártásban
Az 1930-as évektől kezdve, egészen a II. világháború utánig, a BMW égisze alatt gyártott repülőgép-hajtóművek, illetve gépkocsi- és motorkerékpár-alkatrészek Berlinben készültek. 1969-ben a motorkerékpárokat termelő teljes gyártósort is Münchenből Berlinbe költöztették, és ezzel párhuzamosan kezdetét vette a BMW /5 modellsorozat gyártása. „Semmi kétség afelől, hogy immár évek óta a BMW készíti a világ legjobb, legfejlettebb motorkerékpárjait. Célunk, hogy ez a jövőben is így legyen” – mondta a berlini gyár akkori műszaki igazgatója, Helmut Werner Bönsch. És igaza volt: a BMW 50/5, a BMW R 60/5 és a BMW R 75/5 modellek a leginnovatívabb járműszerkezeti megoldások szerint megtervezett, sportos túramotorok voltak, teleszkópos első villával és változó hátsókerék-felfüggesztéssel. Sőt mi több, a motorkerékpár-gyártás történetében először, a bajor prémiumgyártó ügyfelei eltérő fényezésű modellváltozatok között válogathattak.
40 évvel ezelőtt: versenypályára gurul a BMW M1
A középmotoros sportautóként megálmodott BMW M1 már álló helyzetben is lélegzetelállító jelenség volt, vérpezsdítő karakterét azonban leginkább a versenypályán csillogtatta meg – túlnyomó többségében a modell számára alapított BMW M1 Procar sorozatban. A Forma-1 európai betétfutamaként híressé vált szériát Jochen Neerpasch, a BMW Motorsport GmbH igazgatójának kezdeményezésére hívták életre 1979-ben és 1980-ban. A 470 lóerős autók volánja mögött a száguldó cirkusz és a túraautó-világbajnokság profi pilótái versenyeztek egymással. Az első futamot 1979. május 12-én rendezték a belgiumi Zolder aszfaltcsíkon, amelyet tizenhat további megmérettetés követett.
20 évvel ezelőtt: a BMW X5 világpremierje
Egy sokoldalú, összkerékhajtású gépkocsi, amely nem csupán az épített utakon túl képes lebilincselő menetteljesítményt nyújtani, de az aszfalton is dinamikus sportossággal büszkélkedhet – így harangozta be a BMW 1999 őszén a világ első Sports Activity Vehicle (SAV) modelljét, a BMW X5-öt. Néhány hónappal később az elképesztő teljesítménnyel felvértezett, kísérleti járműként megépített BMW X5 Le Mans is megszületett, amelynek V12-es benzinmotorja több mint 700 lóerőt préselt ki magából. A koncepcióból Hans-Joachim Stuck autóversenyző 309 km/órás végsebességet autózott ki a Nürburgringen. Most, az első SAV modell világpremierje után húsz évvel, a BMW X modellcsalád már hét tagot számlál, amelyek 2018-ban a BMW globális értékesítési teljesítményének 37,3 százalékát tették ki.
20 évvel ezelőtt: megszületik a kerekekre rajzolt szépség, a BMW Z8
1999-ben a BMW a roadsterek történetében is mérföldkövet állított fel: a dán tervező, Henrik Fisker munkáját dicsérő BMW Z8 a Frankfurti Nemzetközi Autószalonon ünnepelte világpremierjét. A magával ragadó kétüléses elegáns vonalvezetése a legendás BMW 507 formanyelvét idézte, luxus minőségű utastere pedig mind a mai napig rabul ejti a vezetés szerelmeseit. A klasszikus arányok mögött innovatív technológia bújt meg: önhordó alumínium alváz és 400 lóerő maximális teljesítményre képes V8-as benzinmotor. A 2000 és 2003 között gyártott BMW Z8 roadsterből mindössze 5 703 darab készült Münchenben, kifejezetten a típusnak létrehozott gyártósoron.
2019-ben a BMW Group Classic számos eseménnyel és kiadvánnyal tiszteleg a BMW Group 103 évének mérföldkövei előtt.
Tegnap a Genfi Autószalonon a Red Bull Racing és az Aston Martin bemutatták az első teljes mértékben működő Aston Martin Valkyrie-t.
A Valkyrie hiperautó érdekessége, hogy az F1-es tervező, Adrian Newey tervezte. 6,5 literes V12-es, Cosworth fejlesztésű motorja pedig 1000 lóerőre képes.
A bemutatón Newey és a Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner is jelen volt.
Ezt gondolják a magyar fiatalok a hatékony mobilitásról
Az Energiahatékonyság Nemzetközi Világnapját március 6-án tartják világszerte, hogy felhívják a figyelmet az ésszerű energiafelhasználásra. Mivel egyre több energiára van szükségünk, ami felmelegíti a lakásokat, meghajtja a járműveket vagy előállítja a termékeket, az energia egyre értékesebbé válik, s még inkább igény mutatkozik az energiatakarékos megoldásokra mind az otthonainkban, mind pedig a közlekedésben. Fiatal magyar, műszaki tanulmányokat folytató diákokat kérdeztünk arról, hogy ők milyen kihívást látnak az energiahatékony mobilitásban.
Az energia számos formában található meg, ami a hétköznapokban sokszor fel sem tűnik, a hiányát viszont annál inkább megérezzük. A világ energiaigénye növekszik, ami egyaránt a gyarapodó népességnek és a fejlődő életkörülményeknek köszönhető. A szakértők szerint 2050-ben dupla annyi energiát fogunk használni, mint az évezred elején, és az autók száma is megduplázódik: akár 2 milliárd jármű lehet használatban a mai 1 milliárddal szemben. Eközben az üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentése is egyre sürgetőbb. A kihívások kezelésében a technológiai fejlesztések jelenthetik a megoldást, amelyek úgy segítenék az energiahatékonyság növelését, hogy közben kielégítik a növekvő energiaigényt és környezetkímélő megoldást is jelentenek.
Energiaipari szereplőként a Shell szakemberei folyamatosan keresik a választ ezekre a kihívásokra, bevonva ebbe a legfiatalabb tehetségeket. A jövő mérnökeire nagy feladat vár, hogy egyrészt szem előtt tartsák az energiahatékonyságot a termék egész életciklusa alatt – a tervezéstől a gyártásig – másrészt, hogy megoldást találjanak a még több, de környezetkímélő energiafelhasználásra.
„A világ egyik első számú energiavállalataként fontosnak tarjuk, hogy még több és tisztább energiát biztosítsunk az embereknek. A fiatalokat arra szeretnénk inspirálni, hogy az innovatív gondolkodásmód mellett, az energiahatékonyság határait is folyamatosan feszegessék a mobilitásban, ezért is rendezzük meg idén immár 35. alkalommal a Shell Eco-marathon nemzetközi, energiahatékonysági versenyt” – mondta Bujdosó Andrea, a Shell Hungary Igazgatóságának elnöke. A kihívásra a diákok a tudományok, a technológia, a mérnöki tudományok, és a matematika területéről kapnak meghívást, hogy energiahatékony járművet tervezzenek és építsenek, amit aztán a pályán próbálhatnak ki élesben.
Azok a magyar fiatalok, akik a Shell Eco-marathonra építenek energiahatékony járműveket, jelenleg inkább az elektromos hajtású személyautók elterjedésében látják a jövőt. A győri Széchenyi István Egyetem csapata szerint a mobilitásban az energiahatékonyság fontos szempont a motorfejlesztésnél, és kiemelt szerepe van a károsanyag-kibocsátás csökkentésében is. „Az elektromos járműveknél az energiahatékonyság még nagyobb szerepet játszik, hiszen a mai akkumulátor és töltéstechnológiák esetén nem elhanyagolható szempont, hogy a tárolt energia mekkora hatótávot jelent. A hatótávot egyrészt lehet növelni az akkumulátor kapacitásának növelésével, másrészt pedig a jármű fogyasztásának csökkentésével” – mondta el Pusztai Zoltán, a SZEnergy Team csapatvezetője.
A Debreceni Egyetem Műszaki Karának csapata is hasonlóan látja a problémát. „Szerintünk a jövőben a legnagyobb kihívás a mobilitásban, és azon belül is az elektromos járműveknél, hogy hogyan tudják az energiát hosszú távon tárolni és maximálisan kihasználni úgy, hogy a legkisebb veszteséggel számoljanak” – tette hozzá Magyari Attila, csapatvezető.
A kecskeméti Kandó Kálmán Szakgimnáziuma és Szakközépiskolájának diákjai a legfiatalabb generáció, akik Magyarországról energiahatékony járművet építettek. Szerintük – figyelembe véve a mai technológiákat – az energiahatékonyság talán az egyetlen válasz a környezeti problémákra. Habár a tananyagban egyáltalán nem foglalkoznak az energiahatékonyság kérdésével, a tanórákon kívül és a szakkörökön előkerül a téma. „Mindenképp megemlítendő az elektromos autózás fejlődése, azonban a jelenlegi közlekedésünk még nagyrészt a fosszilis üzemanyagokon alapul, az elektromos energia tárolása még nem tökéletes a technológiai fejlettség miatt. Viszont úgy gondoljuk, hogy ennek a technológiának a folyamatos fejlődésének hatására egyre inkább át fogunk állni az elektromos energiára, ahogy az a személyi közlekedésben már tapasztalható” – mondta Tóth István, aki a szoftverfejlesztésért felel a csapatban.
A Shell Eco-marathon verseny
A Shell Eco-marathon verseny olyan programot biztosít a középiskolás és egyetemista diákcsapatok számára, amelynek keretében energiahatékony mobilitási megoldások fejlesztése mellett a csapatban történő együttműködés területén is személyes tapasztalatot szerezhetnek. Arra szeretnék ösztönözni az egyetemistákat, hogy a tanulmányaikban használt ismereteket átültessék a gyakorlatba és minél energiahatékonyabb járművet építsenek, amivel a még innovatívabb mobilitáshoz is hozzájárulhatnak a jövőben. A verseny lényege, hogy melyik csapat járműve használja a legkevesebb energiát, és így ki tudna a legtávolabbra jutni. Már a tervezésnél figyelembe veszik, hogy milyen lesz a karosszéria vagy a futómű kialakítása, hogy minél kevesebb energiát veszítsenek mozgás közben. A vezérléssel vagy az egyedi telemetriai rendszerrel pedig optimalizálni tudják a jármű energiafelhasználását.
A korábbi éveknél hangsúlyosabban jelennek meg az elektromos autók és az új technológiák a 89. Genfi Nemzetközi Autókiállításon, amely kedden a sajtónappal vette kezdetét.
A szervezők közlése szerint 70 kiállító több mint száz világ és európai premiert tart a világ egyik legfontosabb autókiállításán. Több gyártó is jubileumát ünnepli: a Bentley 100, a Fiat 120 éves fennállása alkalmából különleges szériákat, tanulmányokat mutat be.
Az elmúlt években kisebb hangsúlyt kaptak a jövő formai és technológiai megoldásait bemutató koncepció autók, idén azonban számos nagy autógyártó készített tanulmányautót. A Fiat a Centoventi, az Alfa Romeo a Tonale, a Citroen a Citroenist, a Honda az Urban EV-vel, a Seat a Cupra Formentorral, a Skoda a Vision IV-vel mutatja be, hogy milyen elképzelései vannak a jövőről.
A Magyarországon gyártókapacitással rendelkező konstruktőrök közül az Audi és a Suzuki nem mutatott be újdonságot, a Mercedes a Kecskeméten gyártott CLA 250 Shooting Brake modellt mutatta be világpremier keretében.
A sajtónapokat megelőzően, hétfőn jelentették be, hogy Év autója díjat a Jaguar I-Pace nyerte el. Az Alpine A110 modellje az első szavazáson ugyanannyi pontot kapott mint a végső nyertes, ezért a 60 tagú zsűrinek külön kellett döntenie az első helyről.
A kiállítás a nagyközönség előtt március 7-től 17-ig lesz nyitva a genfi Palexpo területén.
A 2019-es Genfi Autószalonon lép a nagyközönség elé a Dacia Techroad / Ultimate limitált széria. A teljes választékon áthúzódó különleges felszereltség a következő modelleket érinti majd: Duster, Logan, a Stepway modellek (Sandero, Logan MCV, Dokker) és két új színt is felvonultat; az Izzó Vöröst és a Highland Szürkét.
Kitűnő alkalom ez arra is, hogy bemutatkozzanak a 130 és 150 LE-s 1.3 TCe FAP erőforrások, amelyek az Alliance legújabb fejlesztéseit vonultatják fel, így megfelelnek a legmagasabb megbízhatósági és tartóssági elvárásoknak is.
Karakteres design, piros-szürke kontrasztpárok a betét-elemeken, egyedi kárpitozás – minden, ami ahhoz kell, hogy az új Dacia modellek elcsavarják a fejeket.
A Techroad limitált széria piros karosszériaelemei (oldalsó védőelemeken, tükörházakon) csakúgy, mint az ajtóbetétek, légbeömlő-keretek, a különleges kárpitozás, vagy a szőnyegezés, merész színvilágba kalauzolják el a vásárlókat. Az utastér kényelmes, otthonos érzést kelt, a világosszürke és a piros színek váltakozásával, és ezek a színek kiválóan rímelnek a műszerfal sötét karbon színvilágára.
A 16”-os (Dusteren 17”-os) ezüstszürke/tompa szürke kéttónusú felniket a piros középső elem koronázza meg. Ez amellett, hogy különleges esztétikai hatást kelt, gazdaságos, és könnyen karbantartható.
A teljes választékon megjelenő limitált széria olyan hasznos és már jól ismert technológiai elemeket is megkapott, mint a tolatókamera és a tolatóradar, automata klíma, Automata Dacia kulcs, és a Dusterhez elérhető a City Plus csomag is, holttérérzékelővel, multi-view kamerával, és az Android Autoval® és Apple Car Play® -el valamint Media Nav Evolutiönnel. Január óta a szalonokban van, de legkésőbb március közepéig elérhető lesz a mind a 44 országban, ahol a Dacia jelen van.
Ionut Gheorghe a Dacia értékesítési- és marketing-igazgatója szerint: „Ez a kezdés roppant ígéretes a 2019-es év számára egy olyan 2018-as európai rekordév után, amely a Sandero és az új Duster sikerét hozta magával, a maga 20,5%-os értékesítési növekedésével.”
A két német prémiumgyártó hosszú távú stratégiai együttműködésének első eredményei már a következő évtized közepén megjelennek az utakon, minden korábbinál fejlettebb vezetést támogató rendszerekkel és az autópályákon aktiválható, nagymértékben automatizált járművezetés innovációival varázsolva könnyebbé az ügyfelek mindennapjait.
A BMW Group és a Daimler AG egyesíti az automatizált járművezetés technológiai újításainak kifejlesztésére fordított erőit. A két német prémiumgyártó első körben a vezetést támogató rendszerek, az autópályákon aktiválható vezetésautomatizálás és a különféle parkolási megoldások következő generációjának megvalósítására koncentrál, amelyeket a jövő mobilitásának zálogaként egy közösen aláírt egyetértési megállapodás is nyomatékosít. A BMW Group és a Daimler AG hosszú távú stratégia együttműködésként tekint az iránymutató partnerségre, amelynek célja, hogy a következő generációs technológiákat széles körben elérhetővé téve, már a következő évtized közepén sorozatgyártásba küldje.
„Vállalati stratégiáink következő logikus lépése, hogy a járműtechnológia területén úttörőnek számító két gyártó iránymutató szaktudását egyesítsük. A BMW Groupnál valljuk, hogy egy rugalmasan előállítható, több modellosztályban is alkalmazható, nem kizárólagos platform kifejlesztésére épülő, hosszú távú együttműködés az automatizált járművezetés tömegtermelésének beindítása szempontjából döntő jelentőséggel bírhat. A két vállalat szaktudásának egyesítésével mindkettőnk innovációs erőssége nő, amely a technológia fejlődését is felgyorsítja” – mondta Klaus Fröhlich, a BMW AG igazgatótanácsának járműfejlesztésért felelős tagja.
„Az automatizált járművezetés megvalósítása napjaink egyik legforradalmibb kihívása, amelyen az egész Daimler Group nagyon keményen dolgozik” – vette át a szót Ola Källenius, a Daimler AG igazgatótanácsának vállalati kutatásokért és a Mercedes-Benz gépkocsik fejlesztéséért felelős tagja. „Mint ahogyan eddig is, a Daimler-nél a biztonság az elsődleges szempont. Az exkluzív, kivételes technológiai megoldások helyett olyan megbízható, teljes körű rendszer kifejlesztését tartjuk szem előtt, amely érezhető hozzáadott értékkel fokozza ügyfeleink életminőségét. A legkiválóbb partnerekkel dolgozunk azon, hogy jelentős mértékben növeljük a járműtechnológia teljesítményét és mindezt biztonságos módon kínáljuk fel ügyfeleinknek” – tette hozzá.
A tervezett együttműködés számos egyértelmű előnyt tartogat a BMW Group és a Daimler AG számára: a partnerek szaktudásának egyesítésével és a több modellosztályban is alkalmazható járműszerkezeti megoldások kifejlesztésével a technológia jövőbeni generációinak megvalósulása felgyorsul, amelynek következtében az újítások hamarabb megjelennek az utakon, az innovációs átfedések pedig lerövidülnek. A gépkocsi utasainak és a forgalom többi résztvevőjének biztonsága mindkét gyártó stratégiájában abszolút elsődleges szempont, az iránymutató együttműködés kulcspontja éppen ezért a közösen kidolgozott rendszer megbízhatósága. A két német prémiummárka továbbra is gőzerővel dolgozik azon, hogy megőrizze iránymutató pozícióját a járműfejlesztés területén.
A közös járműfejlesztés első kézzelfogható eredménye egy több méretosztályban is alkalmazható, az automatizált járművezetés számos szintjén rendszerbe állítható járműszerkezet tömegtermelése lesz, amely az intelligens vezetést támogató rendszerekre épülő és az autópályán aktiválható, nagymértékben automatizált járművezetés innovációit magába foglaló struktúra követelményeinek egyaránt maximálisan megfelel. A két gyártó ráadásul már azon lehetőségekről is tárgyalásokat tervez, hogy a járműautomatizálás magasabb szintjeit is közösen kidolgozott együttműködés kereteiben váltsák valóra, legyen szó akár az autópályákon, akár a belvárosi forgatagokban aktiválható technológiai megoldásokról. Ezek az elképzelések a BMW Group és a Daimler AG közötti iránymutató együttműködés hosszú távon fenntartható mivoltát erősítik, amelynek elsődleges célja a több méretosztályban is alkalmazható, automatizált járművezetésre alkalmas platform kifejlesztése. A két német prémiumgyártó partnersége nem befolyásolja az aktuális járműtechnológiák fejlesztési munkálatait és a folyamatban lévő, más partneri együttműködéseket. A BMW Group és a Daimler AG továbbra is keresi a legkiválóbb technológiai vállalatokkal való együttműködési lehetőségeket és nyitott azon autógyártó vállalatok közreműködésére, amelyek ötleteikkel hozzájárulhatnak a közösen kidolgozandó platform sikeréhez.
Automatizált járművezetés a BMW Groupnál
A BMW Group 2006 óta dolgozik a nagymértékben automatizált járművezetés kifejlesztésén, sorozatgyártásra érett, nem kizárólagos platformja megvalósításában pedig számos technológiai specialistával, beszállítóval és alvállalkozással működik együtt. 2017 óta a bajor prémiumgyártó az ezen a területen tevékenykedő divíziókat a München melletti Unterschleißheim városában felépített, automatizált járművezetésre szakosodott innovációs központban egyesíti, a technológia tömegtermelésbe és több modellosztályba való integrálását pedig számos partner segíti. Az innovációs központban egy vadonatúj szoftverfejlesztő részleg támogatja az automatizált járművezetésre kifejlesztett platform technológiai felgyorsulását, amely új iparági mércét is jelent. A csúcstechnológia újabbnál újabb innovációit a BMW Group világszerte több mint hetven gépkocsival teszteli közúton, ahol a tervezőmérnökök hétköznapi szimulációk és a legextrémebb vezetési szituációk közben fejlesztik a járművekben dolgozó mesterséges intelligenciát. A vállalatcsoport technológiai zászlóshajója, a BMW iNEXT, amely az automatizált járművezetés 3. szintjét sorozatgyártásban kínálja majd fel a bajor prémiumgyártó ügyfeleinek, 2021-ben érkezik meg a piacra, amikor is a következő, 4. szintet képviselő járműtechnológiai innovációk is már kísérleti projektekként jelennek meg az utakon.
Automatizált járművezetés a Daimler AG-nél
A Daimler AG párhuzamosan dolgozik az automatizált járművezetés több szintjének megvalósításán. Az aktív biztonsági rendszerek hosszú ideje piacvezető gyártójaként a vállalat a kezdetek óta házon belül fejleszti saját technológiáit. 2019-ben a Daimler AG beindítja San José-ban első, a Bosch-sal közösen kidolgozott kísérleti projektjét, amely a nagyvárosok forgatagában teszteli az önmagát vezető járműtechnológia 4. és 5. szintjét. A program útnak indítása mindkét gyártó történetében jelentős mérföldkőnek számít, az iránymutató együttműködés pedig a tervek szerint tovább folytatódik. A következő évtized hajnalán a Daimler nem csupán a nagymértékben, de a teljes mértékben automatizált járművezetés lehetőségét is ügyfelei kezébe kívánja adni. A technológia a tervek szerint minden vezetési szituációban, minden járműkategóriában maximálisan megbízható működésre lesz képes, legyen szó akár gépkocsikról, kisteherautókról, teherautókról vagy buszokról.