Kategória: Automobil

  • Hogyan vigyázzunk egymásra? – Egy úton az autósok, motorosok és biciklisek

    Hogyan vigyázzunk egymásra? – Egy úton az autósok, motorosok és biciklisek

    Sajtóközlemény – Egyre többen választják a kétkerekű járműveket ahelyett, hogy autóba üljenek. Nem minden város rendelkezik megfelelő mennyiségű bicikliútvonallal, így sok biciklis az autók között tud csak tekerni. Sokak azonban nem rendelkeznek kellő rutinnal a motoros, kerékpáros közlekedéshez, így akár könnyen veszélybe sodorhatják a saját és mások testi épségét is. A Europcar Autókölcsönző összegyűjtötte, mikre kell odafigyelnünk az utakon autóvezetőként, milyen gyakori hibákat vétünk, és hogyan kerülhetjük el a baleseteket.

    Mire figyeljünk autóvezetőként?

    • A két keréken közlekedők nagy része a felezővonalhoz közel szeret haladni, és persze ott van még az autók közötti lavírozás is. Méretükből adódóan sokkal nehezebb észrevenniőket és gyorsabban tudnak irányt is váltani, mint az autósok.
    • A motorosok legálisan használhatjáka buszsávot, valamint a piros lámpánál a vonalig előregurulhatnak a kocsisorok között, ezért ha nagyobb kocsisor van és látjuk, hogy mindenki félre húzódik, mi is kövessük a példájukat, ne álljuk el az utat szánt szándékkal, hogy a motoros ne férjen el mellettünk.
    • Fontos, hogy a balesetmentes közlekedés érdekében próbáljunk türelmesek maradni,és a sávon belüli mozgásoknál is nézzünk bele a visszapillantó tükrökbe, hogy meggyőződjük, nincs-e mellettünk motoros vagy biciklis.
    • Legyünk előzékenyebbekvelük szemben! A „már csak azért sem” hozzáállásnak sokszor baleset lesz a vége. A motoros és biciklis személyi sérülések kockázata sajnos átlagon felül van, mivel a két keréken közlekedőket nem védi semmilyen passzív biztonsági eszköz, míg az autóban gyakran nem történik személyi sérülés, csak a járműben esik károsodás.

    Gyakori hibák, amiket autóvezetőként elkövetünk: ha nincs nagy forgalom, hajlamosak vagyunk a gyors sávváltásokra. Még ha bele is nézünk ilyenkor a visszapillantó tükörbe, a motorosok gyakran a tükör holtterébe kerülnek, ezért sávváltások alkalmával mindig jól nézzük körül, mert ha nem figyelünk eléggé, könnyen elsodorhatjuk őket. Balos kanyarok esetében hasonló a helyzet: ha gyorsabban megyünk és nincs forgalom, a lassítás mellőzésével gyakran átsodródhatunk a szembejövők sávjába. Azonban ha hirtelen feltűnik szemben egy motoros, akinek emiatt már csak kevés helye van a saját sávjában, máris megvan a frontális balesetveszélyes helyzet. Ezért mindig figyeljünk rá, hogy a kanyarokat ne vágjuk le, és inkább lassítsunk előtte. A motor jobban gyorsul és lassul, mint egy autó, ezért ne tapadjunk rá a motorosra, mert ha hirtelen fékez vagy megáll, az autóval már nem biztos, hogy biztonságosan meg tudunk állni mögötte.

    A bicikliseknél szintén hasonló a helyzet: mozgásuk sokszor kiszámíthatatlan, és a bicikliseknek általában nincs visszapillantó tükrük sem, így könnyen balesetveszélyes helyzetbe kerülhetnek. Mi, autósok extra odafigyeléssel és türelemmel segíthetjük őket, és megóvhatjuk a közlekedés összes résztvevőjét egy súlyosabb kimenetelű balesettől.

  • Elkészült a tízmilliomodik MINI

    Elkészült a tízmilliomodik MINI

    A brit prémiumgyártó rajongói az elmúlt hatvan esztendő hatvan különböző évjáratú négykerekűjét konvojba állítva ünnepelték a jubileumi modellt a Bristolban megrendezett Nemzetközi Mini Találkozón.

    Idén nyáron számos lehetőség és megannyi alkalom kínálkozik a MINI rajongói előtt, hogy megünnepeljék a brit prémiumgyártó immár hat évtizedre visszanyúló történetét. És most érkezett egy újabb: a márka oxfordi üzemében, amely már az 1959-től gyártott klasszikus Mininek is otthont adott, a napokban a tízmilliomodik MINI gurult le a gyártósorról. A jubileumi modell egy MINI 60 Years Edition, amelyet a különleges esemény apropóján a márka első legyártott kisautójával is szemtől szembe gurítottak a rajongók: az 1959-es évjáratú klasszikus Minihez ötvennyolc darab, egyre fiatalabb ikon csatlakozott, amelyek a tízmilliomodik MINI-vel kiegészülve, konvojban érkeztek meg a nagy-britanniai Bristolba, ahol a hétvégén megrendezett Nemzetközi Mini Találkozó több ezer rajongója négy napon át ünnepelte a világ legnagyobb születésnapi partiját.

    A MINI fennállásának hatvanadik évfordulójára készített különkiadás és a sorozatgyártásban kínált tízmilliomodik gépkocsi a brit prémiumgyártó osztatlan népszerűségét igazolja. 1959-ben a klasszikus Mini feltalálója, Sir Alec Issigonis az autógyártás meghatározó mérföldkövét álmodta valóra: hatvan esztendővel ezelőtt a keresztben beépített orrmotor, az alá tervezett váltó, a karosszéria sarkaiba kitolt kerekek és a csapott hátú karosszéria-kialakítás forradalmi koncepciója a minimális területen felépíthető maximális helykínálat ígéretét hozta el a jelenbe. Az úttörő kialakítás egyúttal sportautósan agilis vezethetőséget kínált, a modernkori kis- és kompakt autók iránymutató műszaki alapjával ajándékozva meg a vezetés szerelmeseit. Az ezredfordulóig világszerte több mint 5,3 millió darab klasszikus Mini talált gazdára.

    A márka globális sikertörténete egy évvel később, 2001-ben tovább folytatódott. A koncepció feltámasztása óta a MINI a prémium minőségű kis- és kompakt járműkategória abszolút megteremtőjének és meghatározó képviselőjének számít: az utánozhatatlan dizájn, a szegmensben egyedülálló, páratlan vezetési élmény és a hamisítatlan stílus nem csupán az emberek kisautó-kategória iránti rajongását ébreszti fel, de olyan mértékű hajtóerővel ruházza fel a MINI-t, amellyel a márka a prémium kompakt szegmensben is újabbnál újabb célcsoportokat ejt rabul. A sikertörténet következő fejezete pedig pont most kezdődik: 2019 novemberében beindul az első tisztán elektromos meghajtású MINI tömegtermelése – ugyancsak Oxfordban. A MINI Cooper SE (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 0,0 liter / 100 km; kombinált energiafogyasztás: 14,8 – 16,8 kWh / 100 km; kombinált károsanyag-kibocsátás: 0 gramm / km)* zéró emisszió mentén váltja valóra a márkára jellemző vezetési élményt és egyediséget.

    2018-ban a MINI száztíz országban közel 400 ezer darab új autót értékesített, amely azt jelenti, hogy a modern MINI modellek iránti érdeklődés az évtizedek múlásával mit sem lankadt. A háromajtós MINI, az ötajtós MINI és a MINI Clubman modellváltozatai a mai napig Oxfordban készülnek, naponta hozzávetőlegesen ezer példány. A MINI Cabrio és a MINI Countryman eközben a brit prémiumgyártó holland partnerénél, a VDL NedCar üzemében lát napvilágot.

    „A tízmilliomodik MINI oxfordi születése minden munkatársunkat büszkeséggel töltötte el. Vannak olyan munkatársaink, akiknek családtagjaik még a klasszikus Mini gyártásán dolgoztak anno ugyanitt” – mondta Peter Weber, a MINI oxfordi gyárának igazgatója. „A márka történetének egy káprázatos fejezetéhez érkeztünk. Büszke vagyok rá, hogy munkatársaim szenvedéllyel gondolnak azokra a termékekre, amelyeket nap mint nap gyártunk” – tette hozzá.

    A tömegtermelési jubileum előtti hetekben a MINI arra kérte a közösségi médiában jelenlévő rajongóit, hogy osszák meg személyes történeteiket az elmúlt hatvan esztendőből. A felkérést övező hatalmas népszerűség lehetővé tette, hogy a szervezők kiválasszák az elmúlt hat évtized hatvan olyan, különböző évjáratú négykerekűjét, amelyek Oxfordban készültek és készek csatlakozni a jubileumi MINI 60 Years Edition ünnepli konvojához. A sor élén a legendás 621 AOK forgalmi rendszámú, valaha készült legelső Mini gurult, amelyet időrendben követtek Bristolba az 1960 és 2019 között gyártott modellek, leghátul a napokban született különkiadással. A konvoj Oxfordból indult Bristolba, ahol 2019. augusztus 11-én, vasárnap közösen ünnepelték a márka több ezer rajongójával a MINI fennállásának hatvanadik évfordulóját.

    *Az átlagos üzemanyag-fogyasztásra és kombinált károsanyag-kibocsátásra vonatkozó értékeket a valós körülmények közötti legdinamikusabb járműhasználat eredményeit vizsgáló, globális szabvány szerint működő tesztciklus (WLTP – Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure) mérései szerint számolták ki, majd az adatokat a legmodernebb autók menetteljesítményét vizsgáló EU-ciklus (NEDC – New European Driving Cycle) megegyező értékei szerint konvertálták át. Az adatok a gumiabroncs-típusoktól is függnek.

  • Csúcsteljesítmény a biztonság szolgálatában: a BMW M8 MotoGP™ Safety Car

    Csúcsteljesítmény a biztonság szolgálatában: a BMW M8 MotoGP™ Safety Car

    A kétkerekű versenysportok királykategóriájának új felvezető autóját az augusztus 9-11. közötti hétvégén megrendezett futamon mutatta be a BMW.

    A BMW M GmbH az augusztus 9-11. közötti hétvégén, a MotoGP™ Red Bull Ringen megrendezett nagydíján rántotta le a leplet a sorozat biztonságiautó-flottájának új vezérmodelljéről. A 625 lóerős BMW M8 MotoGP™ Safety Car műszaki alapjait az a BMW M8 Competition Coupé adta (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 10,5 – 10,6 liter / 100 km; kombinált károsanyag-kibocsátás: 238 – 242 gramm / km)*, amelynek világpremierjét a BMW Group idén június végén, a BMW Weltben megrendezett #NEXTGen fesztiválon tartotta.

    A sebesen száguldó motorkerékpár-versenyzők abszolút biztonságát szolgáló csúcsteljesítmény okán a BMW M GmbH immár több mint húsz éve a MotoGP™ futamait szervező Dorna Sports hivatalos autóipari partnere, amelynek égisze alatt „a MotoGP™ hivatalos biztonságiautó-flottáját” is biztosítja. A müncheni központú vállalatcsoport 1999 óta a MotoGP™ szerves része, a BMW M8 MotoGP™ Safety Car pedig a csúcsteljesítményű felvezető autók legújabb példányaként érkezett meg az élvonalba.

    „A BMW M8 sportmodellt és a BMW M8 GTE versenyautót párhuzamosan fejlesztettük, a motorsport élvonalában edzett géneknek köszönhetően így a BMW M8 minden területen kiemelkedik a mezőnyből” – fogalmazott Markus Flasch, a BMW M GmbH elnöke. „Logikus lépés volt tehát, hogy a MotoGP™-ben dolgozó biztonságiautó-flottánk élére a BMW M8 Competition személyében új vezérmodellt helyezzünk. A nagyteljesítményű sportautó már sorozatgyártásban kínált formájában is tökéletesen alkalmas a versenypályás használatra, az innovatív technológiai felszereltségekkel azonban még inkább megpróbáltuk kitolni a határait. Rendkívüli izgatottsággal tölt el bennünket, hogy a BMW M8 MotoGP™ Safety Car személyében egy vadonatúj, erőteljes vezérmodellt guríthatunk a kétkerekű versenysportok királykategóriájának élére” – tette hozzá.

    BMW M8 MotoGP™ Safety Car (2)
    Fotó: BMW PressClub Magyarország

    A BMW M8 MotoGP™ Safety Car motorházteteje alatt a BMW M GmbH sorozatgyártásban kínált eddigi legerősebb motorja dolgozik. A BMW M TwinPower Turbo technológiával szerelt, kivételesen magas fordulatszám-tartományig kalibrált V8-as szív maximális teljesítménye 460 kW / 625 lóerő. Az erőforráshoz egy Drivelogic-kal dolgozó, nyolcfokozatú BMW M Steptronic automataváltó kapcsolódik, amely a BMW M xDrive intelligens összkerékhajtáson keresztül továbbítja a kerekekhez a motorból érkező teljesítményt és forgatónyomatékot. Az újdonság egyik leginnovatívabb megoldása azonban a BMW M-specifikus integrált fékrendszer, amely kétféle pedál-visszajelzési lehetőséget kínál.

    A hajtáslánc, a futómű-technológia és az aerodinamika mérnökien precíz együttműködését a BMW Group dél-franciaországi tesztpályáján, a svédországi Arjeplog sarkvidéki tesztközpontjában, a Nürburgring Nordschleife aszfaltcsíkján és sok más versenypályán hangolták tökéletesre a tervezők. A munkában a BMW M8 GTE versenyautóval szerzett tapasztalatok is fontos szerepet kaptak. Az erőforrás, a váltó és a futómű-technológia teljesítmény-központú egységével az új BMW M8 Competition Coupé 3,2 másodperc alatt gyorsul fel álló helyzetből 100 km/órás sebességre.

    A BMW M GmbH mérnökei fáradhatatlan munkával készítették fel a BMW M8 MotoGP™ Safety Car technológiai arzenálját a világ leggyorsabb motorkerékpár-versenysorozatára. A munkálatok során a fejlesztők számos olyan BMW M Performance alkatrésszel fűszerezték meg a modellt, amelyeket a bajor prémiumgyártó ügyfelei a BMW M8 sportmodell-kvartett opcionális extrafelszereltségi palettájáról is megrendelhetnek. Az utólagosan felszerelhető tételek azon túlmenően, hogy tovább fokozzák a biztonsági autó sportos megjelenését, az aerodinamika, a hűtés és a könnyűszerkezetes járműépítés terén is fontos szerepet játszanak. A BMW M8 Competition Coupé biztonsági autóvá alakítását számos versenysport-technológiai és biztonságtechnikai felszerelés tette teljessé.

    A BMW M8 MotoGP™ Safety Car főbb módosításai:

    • Titánból készült BMW M Performance sport kipufogórendszer**
    • Szénszálból készült BMW M Performance kipufogóvégek**
    • BMW M Performance szőnyegek
    • Szénszálból készült BMW M Performance motorborítás
    • Szénszálból készült BMW M Performance diffúzor
    • BMW M Performance Pro sportkormány (szénszálból készült BMW M Performance kormánybetéttel és BMW M Performance váltófülekkel)
    • Szénszálból készült BMW M Performance Air Breathers légkivezető nyílások
    • Szénszálból készült BMW M Performance küszöbtoldatok
    • BMW M Performance matricák
    • Gyorszáras motorháztető
    • Áramtalanító berendezés
    • Villogó ikergyűrű-motívum az első fényszóró-párban
    • LED-technológiás fényhíd a tetőn
    • LED-technológiás villogók az első lökhárítóban
    • RECARO kagylóülések Schroth biztonsági övekkel
    • Bukókeret
    • Tűzoltó készülék
    • Michelin Cup gumiabroncsok
    • Vörösre fóliázott hűtőrács-keret
    • Frozen Black árnyalatúra fényezett első koptató
    • Úszó BMW kerékagy-sapkák
    • BMW M logóval ellátott BMW szelepsapkák
    • Hátsó légterelő szárny a BMW M8 GTE versenyautóról
    • Feketére fóliázott küszöbtoldatok
    • MotoGP™ karosszéria-fóliázás
    • Szénszálból készült egyedi légterelő lapok
    • Teljes fénytechnika-vezérlés

    A MotoGP™ hivatalos biztonságiautó-flottájáról és a BMW M GmbH MotoGP™-szerepvállalásának részleteiről további információkat talál a www.bmw-m.com és a www.bmw-m-safetycar.com weboldalon.

    A BMW M divízió

    A BMW M divízió (BMW M GmbH) a BMW AG teljes körű leányvállalata. Öt területre kiterjedő termék- és szolgáltatáskínálatával (BMW M modellek, BMW M Performance modellek, BMW Individual, M Sports Opciók és Csomagok, illetve BMW Group Driving Experience), valamint biztonsági, veszélyhelyzet-kezelési és speciális célú járműveivel a BMW M divízió azon ügyfelek különleges igényeinek kielégítésére törekszik, akik sem a teljesítmény, sem az exkluzivitás, sem pedig az egyénre szabhatóság terén nem kötnek kompromisszumot. A vállalatot 1972-ben alapították Münchenben, BMW Motorsport GmbH néven. Az M betű azóta világszerte a versenysportban elért sikerek és a közutakra tervezett nagyteljesítményű sportautók szimbólumává vált.

    *A menetteljesítményre, átlagos üzemanyag-fogyasztásra és kombinált károsanyag-kibocsátásra vonatkozó adatok előzetes értékek.

    **Európában nem elérhető

  • Az 50 éves Ford Capri: nagy idők tanúja

    Az 50 éves Ford Capri: nagy idők tanúja

    1969 volt az az év, amikor ember lépett a Holdra, amikor megrendezték a híres Woodstock fesztivált, és amikor felszállt a legelső Boeing 747. És igen, ez volt az az év, pontosan fél évszázaddal ezelőtt, amikor Európa útjain megjelent a Ford vadonatúj kupéja, a Capri.

    Bemutatásakor a Capri reklámszlogenje így szólt: “Az autó, amit megígért magának” – és ezt az ígéretet több mint 1,8 millió ember váltotta valóra. A Caprit 17 éven és három modellgeneráción át gyártották Kölnben, a Ford németországi üzemében, egészen 1986-ig. Azóta is számtalan autós vágyik arra, hogy birtokolhassa, vezethesse és élvezhesse Európa egyik legnépszerűbb sportkocsiját.

    A modell 50. születésnapjára a Ford egy új videót készített, amelyben egy ritkaságnak számító RS2600 Capri hosszú nosztalgia-túrára indul: szülőhelyéről először az Eifel-hegység erdőibe vezet az útja (itt tesztelték az autó prototípusát), majd a belgiumi Spa és a holland Zandvoort versenypályák következnek, ahol a Caprik legendás győzelmeket arattak.

    “A Capri volt az az autó, amivel az átlagember is valóra válthatta az álmait,” mesélte el Steve Sutcliffe újságíró, aki végigvitte a klasszikus Fordot ezen az emléktúrán. “Elég volt beülni a volánja mögé, és az ember máris jól érezte magát – és ez azóta sem változott. Ez az autó tényleg a vezetés vegytiszta örömét kínálja.”

    A filmben szereplő Capri a Ford saját, gyári gyűjteményéből származik; a V6-os motorral hajtott autó több mint 700 kilométert tett meg a hatnapos forgatás alatt, sőt pár kört még a Zandvoort pályán is lefutott. A 47 éves gép egyszerűen lenyűgözte a stábot.

    “Beleszerettem ebbe az autóba, totál belezúgtam,” vallotta meg Sutcliffe, beismerve, hogy a Capri még ma is pontosan az a gép, amire egy igazi autórajongó vágyik.

  • Exkluzív fényképek ünneplik Andy Warhol guruló műalkotásának jubileumi születésnapját

    Exkluzív fényképek ünneplik Andy Warhol guruló műalkotásának jubileumi születésnapját

    A negyven esztendővel ezelőtt megálmodott BMW Art Car egy kölni gyárépületben pózolt a BMW Group Classic közösségimédia-versenyét megnyert Stephan Bauer fényképezőgépének.

    „Imádom ezt az autót. Sokkal sikeresebb, mint maga a műalkotás” – így vélekedett Andy Warhol, miután festőecsetével egyedivé varázsolta a BMW M1 sportautót. És noha a BMW Art Car kollekció negyedik tagja kevesebb, mint fél óra alatt készült el, a középmotoros egyéniséget övező rajongás még negyven év távlatából is töretlen. Az Egyesült Államokban született, világhírű Pop Art művész a kor autórajongóinak szenvedélyében osztozott, guruló műalkotásának varázsa így időtlen klasszikusként ejti rabul a vezetés szerelmeseit. A rajongók többsége Andy Warhol munkáját tekinti a BMW Art Car kollekció legfényesebb pontjának, nem csoda hát, hogy álmai témájaként a müncheni gépkocsi-fotográfus, Stephan Bauer választása is erre a BMW M1 modellre esett. A huszonkilenc éves művész tavaly a BMW Group Classic „Shootout 2018” elnevezésű közösségimédia-versenyének győzteseként tűnt fel, megnyerve a negyedik számú BMW Art Car exkluzív fotózásának lehetőségét. A fényképek, amelyek merőben új megvilágításba helyezik a BMW modelltörténetének legendás négykerekűjét, az Andy Warhol munkásságát dicsérő BMW M1 negyvenedik születésnapját ünneplik.

    Andy Warhol BMW M1
    Fotó: BMW PressClub Magyarország

    A BMW Group Classic, a BMW Culture, a BMW Motorsport, a BMW M GmbH és a BMW leányvállalatai világméretű közösségimédia-versenyt hívtak életre tavaly az Instagramon „Shootout 2018” elnevezéssel, amelyre öt fotóművész nevezte be klasszikus BMW modellekről készített legjobb alkotásait. A látványos fordulókkal a bajor prémiumgyártó a BMW elmúlt száz évének legsikeresebb motorsport-sikereit és kimagasló rekordjait helyezte a fiatal közösségimédia-felhasználók figyelmének középpontjába. A verseny győztese egy exkluzív fotózás lehetőségét nyerte, amelynek témájául a művész a BMW Group Classic bármelyik modelljét választhatta. Stephan Bauer választása a 470 lóerő maximális teljesítményre képes benzinmotorral szerelt BMW M1 versenyautóra esett: négy évtizeddel ezelőtt a modell nem csupán a Procar sorozatba, de Andy Warhol munkájának köszönhetően a Pop Art művészeti irányzat történelemkönyvébe is benevezett.

    Andy Warhol BMW M1
    Fotó: BMW PressClub Magyarország

    Az exkluzív fotózás helyszínéül szolgáló kölni gyárépület kiválasztásával Stephan Bauer látványos kontrasztot hozott létre a rikító színekkel megálmodott BMW Art Car és az elhagyatott épület fakó szürkesége közé, egy későbbi kültéri fotózáson pedig lézerfényekkel burkolta misztikus környezetbe a BMW M1 sportautót. A legendás négykerekű mindkét beállításban egy eddig ismeretlen oldalát fedte fel a fényképezőgép előtt. A végeredmény a BMW Group Classic Facebook-oldalán (https://www.facebook.com/BMW.Classic/) és Instagram-oldalán (https://www.instagram.com/bmwclassic/) is megtekinthető.

    Andy Warhol guruló műalkotásának fényképezése egy valóra vált álomnak bizonyult Stephan Bauer számára. Annál is inkább, mert a modell elkészültekor maga az alkotó is jelentősen megnehezítette a fotóriporterek dolgát: a negyedik BMW Art Car bemutatásakor a fényképezőgépek jóformán még be sem kapcsoltak, mire Andy Warhol már végzett is a szivárvány színeiben pompázó alkotással. Mint azt egy későbbi interjúban elmondta, rendkívüli munkatempójával a művész a műalkotás üzenetét kívánta nyomatékosítani. „Arra törekedtem, hogy munkámmal visszaadjam a sebesség élményét, hiszen amikor egy autó gyorsan megy, a vonalak és a színek is elmosódnak” – fogalmazott Andy Warhol.

    Az utolsó ecsetvonás után nem sokkal a guruló műalkotás valódi körülmények között is bizonyíthatta sebességét: 1979. júniusában a 76-os rajtszámmal felvértezett BMW M1 rajthoz állt a Le Mans-i 24-órán megmérettetésen. A német Manfred Winkelhock, a francia Hervé Poulain és honfitársa, Marcel Mignot végül kategóriája második helyére és az abszolút tabella hatodik fokára hozta be a negyedik BMW Art Car modellt.

  • SEAT: Milyen étel illik a vezetéshez?

    SEAT: Milyen étel illik a vezetéshez?

    A szabadságolások időszaka alatt sokan indulnak el hosszú autóútra, és a könnyed vezetés érdekében oda kell figyelnünk arra, hogy mit eszünk elindulás előtt és a túra alatt. Nem megfelelő étel fogyasztása álmosságot, fáradtságot és gyomorpanaszokat okozhat, amelyek befolyásolják a koncentrációs képességet, s ez jelentősen megnöveli egy baleset kockázatát. Dr. Mari Carmen López, a SEAT CARS orvosi központjának munkatársa szavaival: „Nem elég azt mondania magának, hogy hamarosan el fog múlni; teljeskörűen kell tudnia irányítani karjait és a lehető legkomfortosabban kell éreznie magát, és ehhez szükség van a megfelelő táplálkozásra is.”

    Kilokalóriák a kormánynál: A vezetés egy olyan tevékenység, amely során 1 000 – 1 350 kcal energiát égetünk el naponta, ami hasonló a pihenés energiafelhasználásához. Emiatt a vezetőnek nincs szüksége nagy mennyiségű bevitelre, inkább korlátoznia kell az étkezést napi 2 000/2 500 kilokalóriára. „Nem szabad azonban üres gyomorral a kormányhoz ülni, mert a vércukorszint lecsökkenhet és szédülés jelentkezhet! Az éhség továbbá csökkenti a vezető figyelmét, mert másra koncentrál”- magyarázza Dr. López.

    Kis mennyiségek, szabályos időközönként: A nagyobb étkezések álmosságot, hasi fájdalmakat, gyomorégést és felfúvódást okozhatnak, és ezek a tünetek csökkentik a koncentrációs képességet. Kimutatták, hogy például vacsora után, a teljesítmény 10 százalékkal csökken. Dr. López ajánlása szerint „álljunk meg gyakran, együnk kisebb mennyiségeket, és a főétkezés után sétáljunk 15 percet, vagy aludjunk egy keveset, hogy kitisztuljon a fejünk!”

    Kerülendő ételek: Az olajban sült, fűszeres ételek, és mártások akadályozhatják a biztonságos vezetést. A legjobb, ha elkerüljük a rizst, a babféléket és a tésztát. Mivel a vezetés egy olyan tevékenység, amely nem igényel nagy kalóriabevitelt, a legjobb, ha nem eszünk sok szénhidrátot, mert az puffadást okoz. Ezen kívül gyorsan emészthető, így a vezető hamarosan újra éhes lesz. A citrusfélék, a hagyma és a paradicsom fogyasztása bár egészséges, de savas emésztési zavarokat okozhat, így kerüljük ezeket, ha hosszú út előtt állunk!

    H2O, a megfelelő üzemanyag: Egy, a Loughborough Egyetem (Anglia) és az Európai Hidratációs Intézet által kiadott tanulmány szerint, a nem megfelelően hidratált vezetők hasonló hibákat követnek el, mint azok, akiknek a vérében 0,8 g/l alkohol van, mintha megittak volna 4 pohár bort. A leggyakrabb hibák az önkéntelen sávelhagyás, a kései fékezés és a vállak lelazulása. Dr. López szerint, „a dehidratáció szédülést, vagy hányást, legsúlyosabb esetben eszméletvesztést okozhat.” Ezért elengedhetetlen a folydékfogyasztás minden megálláskor, különösen meleg időben. A legjobb ilyenkor a víz, de lehet gyümölcslével, vagy más üdítőitallal keverve fogyasztani. Ami a koffeint illeti, Dr. López rámutat, „néhány kávé, vagy tea elfogyasztása segítheti a figyelem fenntartását, de a túlzott koffeinfogyasztás idegességet okoz.” Az energiaitalok fogyasztása határozottan kerülendő.

    Szabad enni, vagy inni vezetés közben? A legtöbb európai vezetési szabályzat nem kifejezetten tiltja ezt, de bármelyik elvonhatja a figyelmet a vezetésről és korlátozhatja a mozgás szabadságát. A Leeds-i Egyetem (Anglia) tanulmánya szerint a reakcióidő evés közben 44 százalákkal csökken. Spanyolországban például az evésen, vagy iváson ért vezetőknek 200 euró bírságot kell fizetniük; Angliában 100 fontot, és még 3 pontot is levonnak tőlük. Ezért ajánlatos a pihenőhelyeken enni és inni.

    Menü vezetőknek:

    • Reggeli: Két szelet pirítós, főtt sonkával, vagy sajttal
      Egy darab gyümölcs
      Kávé, vagy tea
    • Főétkezések között: Vegetáriánus szendvics és víz
    • Ebéd: Saláta
      Grillezett, vagy sült hús, vagy hal
      Gyümölcs
      Víz és kávé, vagy tea
    • Tízórai: Gyümölcs, joghurt és víz

    Dr. López ezt a menüt ajánlja, mert „tartalmazza a szükséges tápanyagokat és elég könnyű ahhoz, hogy ne okozhasson emésztési problémákat és hasfájást.”

  • Elektromos önjáró taxikkal lehetne csökkenteni a városokban az üvegházhatású gázok kibocsátását

    Elektromos önjáró taxikkal lehetne csökkenteni a városokban az üvegházhatású gázok kibocsátását

    Elektromos önjáró taxiflotta használatával a hagyományos gépkocsikéhoz képest akár 87 százalékkal csökkenthető lenne az üvegházhatású gázok kibocsátása a városokban – vélik a Michigani Egyetem szakemberei által vezetett tanulmány készítői.

    A Transportation Research Part D: Transport and Environment című folyóiratban bemutatott tanulmányukban az amerikai egyetem és a Ford Motor autógyártó cég kutató- és innovációs központjának kutatói kimutatták, hogy elektromos önjáró taxiflotta bevezetése 60 százalékkal csökkentené az üvegházhatású gázok kibocsátását a jelenleg magántulajdonban lévő, ember vezette gépkocsikkal szemben. A taxiflotta önjáró természetéből adódóan azonban akár 87 százalékos is lehet a csökkenés.

    Önjáró gépkocsiflottával olyan előnyre teszünk szert az üvegházhatású gázokkibocsátását illetően, amely egy hagyományos taxiflottával nem létezik. Az önjáró flotta olyan képességei, mint a gépkocsik egyenletesebb gyorsulása, a gépkocsik közötti kommunikáció és az infrastruktúra fokozzák ezt az előnyt – idézte Gregory Keoleiant, a tanulmány egyik szerzőjét a Phys.org tudományos-ismeretterjesztő hírportál.

    Ráadásul egy önjáró taxiflotta további fenntartható javulásokat is hozhat olyan közvetlen hatásain keresztül, mint a flotta nagysága, a parkolási és az akkumulátortöltő infrastruktúra.

    „Ha nagyobb a gépkocsik kihasználtsága, többen utaznak általa, a flotta nagyságát csökkenteni lehet, csakúgy, mint a parkolási terheket és a flottát rendszeresen meg lehet újítani újabb hatékony technológiákat alkalmazva” – tette hozzá Jim Gawron, a tanulmány társszerzője.

    A kutatók egy szimulált elektromos önjáró gépkocsiflotta használatát vizsgálták a texasi Austinban, amely kiszolgálná a jelenlegi utazási kereslet 10 százalékát 2020 és 2050 között. Azzal számoltak, hogy a flottát használó utasoknak 10 percet kellene várakozniuk egy autóra. Tanulmányuk számításaihoz kilenc különféle forgatókönyvet vetettek össze.

  • Majdnem 2000 lóerős az elektromos Lotus

    Majdnem 2000 lóerős az elektromos Lotus

    A Lotus Cars többségi tulajdonosa 2017 óta a kínai Geely, mely már bekebelezte a Volvót is. A vásárlás óta azonban nem is nagyon hallottunk a Lotusról. Egészen mostanáig.

    Érkezik ugyanis a legújabb Lotus, melynek neve szokás szerint E betűvel kezdődik: Evija. Az Evija a héber „Eve” név lett megfelelője, jelentése „lélegezni”.

    Lotus Evija

    Az Evija a Lotus első teljesen elektromos autója lesz. Szénszála kasznit kap, mely 129 kilót nyom, így az autó összsúlya 1680 klió.

    Az akkumulátor a Williams Advanced Engineering-től érkezik, mely a Forma-1-es csapat leányvállalata és az első generációs Formula E autók számára is ők szállították az akksikat, illetve az Extreme E számára is ők fogják.

    A Lotus szerint az Evija akkumulátorának teljesítménye 2000 kW. Az autó négy motorgenerátorral bír, egy-egy jut mindegyik kerékre. Minden motor 493hp (368kW) teljesítméynre képes, nyomatéka 425 Nm. Az autó 1971 lóerős és nulláról 300 km/h-ra kevesebb, mint 9 másodperc alatt gyorsul. A Lotus szerint 100-ről 200-ra kevesebb, mint három másodpercre van szüksége az autónak, 200-ről 300-ra pedig kevesebb, mint négy másodpercre.

    Lotus Evija

    „A Lotus Evijával egy rendkívül hatékony elektromos hajtáslánc csomagunk van, mely úgy képes az úton az erőkifejtésre, ahogy azt még soha nem láttuk.” – mondta Matt Windle, a Lotus Cars sportautós részlegének ügyvezetője. „Az akkumulátorunk, az elektromotorok és az erőátvitel minden esetben 98%-os hatékonyságú.”

    A gyártás jövőre kezdődik, és 130 autót terveznek, mivel az Evija „munkaneve”: Lotus Type 130. Egy Evija ára 2,1 millió dollár lesz nyitásként, ez kb 610 millió forint, előrendelni pedig 310 177 dollár (~90 millió forint) előled befizetésével lehet.

  • A Hungaroring Classic egyik sportszakmai közreműködője életét vesztette a rendezvényen

    A Hungaroring Classic egyik sportszakmai közreműködője életét vesztette a rendezvényen

    Tragikusan elhunyt a Hungaroring Class rendezvény egyik sportszakmai közreműködője a mai napon. A pálya a következő közleményt adta ki a tragédiával kapcsolatban:

    „A Hungaroringen rendezett autóverseny vasárnapi napján tragikus rosszullét után a főépületben elhunyt a verseny egyik sportszakmai közreműködője. A mentők néhány percen belül a helyszínre érkeztek a pályakórházból, ám kétórás küzdelem árán sem tudták helyreállítani a 39 éves sportszakember keringését. A Hungaroring mélyen együttérez a családdal, kollégákkal és barátokkal. Az elhunyt munka iránti elkötelezettségét példának tekintjük, állandó vidámságát örökre megőrizzük.

    A Racingline.hu minden munkatársa nevében szeretné részvétét kinyilvánítani a tragikusan elhunyt sportszakember gyászoló családjának.

  • Igényesen restaurált 1948-as ŠKODA SUPERB OHV a ŠKODA Múzeum új különlegessége

    Igényesen restaurált 1948-as ŠKODA SUPERB OHV a ŠKODA Múzeum új különlegessége

    Már a harmincas években is az akkori ŠKODA-kínálat csúcsmodelljét jelölte a SUPERB típusjelzés, a hathengeres sorozat „koronája” pedig a háború utáni igen ritka SUPERB OHV volt. 1946 és 1949 között mindössze 158 példány készült belőle, mégpedig egyaránt különösen igényes kivitelben. E modellek egyike, egy Kvasinyban épült karosszériával szerelt, 1948-as évjáratú példány, hároméves felújítást követően most megtekinthető a ŠKODA Múzeumban.

    Andrea Frydlová, a Mladá Boleslav-i ŠKODA Múzeum igazgatója kiemelte: „Ez a ŠKODA SUPERB 1968-ban az első veterán járművek közé tartozott, amelyeket a ŠKODA Múzeum megvásárolt. Az autó azonban hiányosan és már nem az eredeti kárpitozásával érkezett hozzánk. Az elmúlt három év során múzeumi műhelyünk a legnagyobb gondossággal és teljeskörűen restaurálta ezt az egyedi különlegességet, gyakorlatilag újkori állapotát állítva vissza. Az autó immár a tekintélyes SUPERB modellsorozat a ŠKODA Múzeumban kiállított idősebb tagjainak körét bővíti.”

    A SUPERB típusjelzés az idén ünnepli 85. jubileumát, a 640 SUPERB formájában ugyanis 1934. október 22-én mutatta be a ŠKODA első modelljét, amely ezt a nevet viselte. A felsőkategóriájú csúcsmodell központi csővázra épült, s négy független kerékfelfüggesztéssel, hidraulikus fékrendszerrel és erőteljes hathengeres motorral készült – akkoriban kimondottan korszerű konstrukcióként. A 2492 köbcentiméteres aggregát 55 lóerőt (40,5 kW) teljesített. Az első SUPERB sorozatgyártása 1935 nyarán vette kezdetét, a háború előtti további négy év során pedig a nagy ŠKODA limuzin az elegáns, dinamikus, kényelmes és igényes autó szinonimájává vált. A ŠKODA csaknem minden egyes modellévben erősebb motorral szerelte fel, illetve bővítette felszereltségét és tovább finomította dizájnját. Több mint hatszáz oldaltszelepelt (SV) példányt követően 1938-ban az utolsó fejlesztési lépcsőként megjelent a már felülszelepelt SUPERB 3000 OHV. Soros hathengeres erőforrása 3137 köbcentiméter összlökettérfogatával és felül elhelyezett szelepeivel 85 lóerőt (62,6 kW) produkált. E modellből azonban 1939-ig mindössze 113 példány készült, amelyek egyikét – egy fekete limuzint, impozáns 5,2 méter hosszúsággal és 3,3 méter tengelytávval – már évek óta számos bel- és külföldi oldtimer-rendezvényen és kiállításon bemutatta a ŠKODA Múzeum. A Mladá Boleslav-i gyűjtemény tagja a korlátozott darabszámú SUPERB 4000 sorozat egyetlen máig megőrzött képviselője is, amely a nagyobb V8-as motorral 1940-ben készült.

    A háború utáni években a ŠKODA folytatta a reprezentatív SUPERB OHV gyártását, s 1946 és 1949 között 158 alváz készült Mladá Boleslavban. Közülük csupán tizenegy kapta meg karosszériáját is a cseh autógyártó székhelyén, míg 103 alvázat a prágai Uhlík és a Vysoké Mýto-i Sodomka karosszériakészítő „öltöztetett fel”, a további 44 önjáró SUPERB alváz pedig minimális ideiglenes felépítménnyel lábon érkezett a több mint 120 kilométerre fekvő Kvasinyba. Az ott készített karosszériák a sárvédőkbe süllyesztett fényszórókkal és számos polírozott alumíniumelemmel készültek, amely dizájn az ŠKODA 1101 „TUDOR” akkori belépőmodellt is jellemezte.

    A 81587 motorszámú önjáró alváz 1948. április 15-én, csütörtökön indult útnak Mladá Boleslavból Kvasinyba, ahol végül megkapta karosszériáját. Még ugyanezen év szeptember 2-án átadták vásárlójának, a karlsbadi Egyesített Szálloda- és Szálláshely-igazgatóságnak, vagyis a közismert gyógyüdülőhely turisztikai hivatalának. Húsz esztendőn át teljesített itt szolgálatot a ŠKODA SUPERB OHV, leselejtezését követően pedig a Mladá Boleslav-i autógyár frissen alapított múzeuma szerezte meg. Az autó sok alkatrésze hiányzott és az üléskárpitok sem voltak már eredetiek.

    Az egyedi darab restaurálása 2017-ben vette kezdetét. A ŠKODA Múzeum csapata részletes állapotfelmérést és a rendelkezésre álló archív források intenzív kutatását követően sikerrel szerezte be az újjáépítéshez szükséges alkatrészeket, s a Mladá Boleslav-i restaurátorok újkori állapotát a lehető legjobban közelítve állították helyre a SUPER OHV e példányát. Restaurálását követően az impozáns jármű immár a ŠKODA Múzeum újabb „gyöngyszeme”, ahol elsőként a szeptember 1-ig tartó „Kvasiny – 70 év a szárnyas nyíl jegyében” időszaki kiállításon tekinthető meg.

    A tekintélyes SUPERB név – eredete a latin „superbus”, aminek jelentése „szép”, „kiemelkedő” vagy „pompás” – 2001-ben jelent meg ismét a ŠKODA palettáján, amikor több mint ötven év múltán a Frankfurti Autószalonon (IAA) újra egy SUPERB modell mutatkozhatott be. A kizárólag Kvasinyban gyártott újdonsággal a márka immár visszatért a középkategóriába, s 2001 és 2008 között mintegy 136 ezer darabot szállított ki belőle ügyfeleinek. A második generáció, amely 2008 és 2015 között gördült le a szerelőszalagról, első ízben SUPERB COMBI és összkerékhajtású változatot is kínált, s több mint 600 ezer kiszállított példányával nagy sikert aratott. A 2015 óta készülő harmadik nemzedéket épp most modernizálta széleskörűen a ŠKODA, s rövidesen – elsőként a cseh autógyártó története során – hálózatról tölthető (plug-in) hibridhajtású kivitelben is megérkezik a piacra. A SUPERB iV hajtásrendszerében 85 kilowattos elektromos motor egészíti ki a 115 kW (156 LE) teljesítményű 1.4 TSI benzines erőforrást, így e modell a WLTP-szabvány szerint akár 55 kilométert is megtehet tisztán elektromos üzemben.