Kategória: Automobil

  • AUTOMOTIVE HUNGARY 2019, még két napig!

    AUTOMOTIVE HUNGARY 2019, még két napig!

    Hetedik alkalommal rendezik meg az AUTOMOTIVE HUNGARY Nemzetközi járműipari beszállítói szakkiállítást 2019. október 16–18. között a HUNGEXPO Budapest Kongresszusi és Kiállítási Központban. Az esemény, valamint a vele egy időben rendezett Autótechnika-Autodiga szakkiállítás a régió egyetlen olyan fóruma, amelyen az autógyártás teljes spektruma jelen van, a formatervezéstől, a gyártáson át a szervizig.

    Az AUTOMOTIVE HUNGARY ezúttal is bemutatja a járműiparra jellemző úgynevezett ágazati mátrixot, amelyben megtalálhatók az elektronika, számítástechnika, szoftver-, gép-, műanyag-, üveg-, vegyipar, és kompozit ipar elemei. Az autógyárak mellett megjelennek az alkatrészgyártók, a gyártási folyamatok és beszállítói szolgáltatások képviselői, a gépjárműipari egységek és rendszerek-, üzemi gyártó berendezések gyártói, forgalmazói, rendszerintegrátorok, valamint az iparághoz kapcsolódó szolgáltatók képviselői.

    A napjainkban zajló digitális forradalom olyan szinten alakítja át a vásárlói szokásokat, a gyártást, valamint a gyártók és beszállítók közötti információáramlást, hogy ezek a folyamatok egyedül már nem menedzselhetők.  Ráadásul a nyugat-európai autóiparban tapasztalható negatív tendenciák és ezek magyarországi hatásai miatt is különösen fontos, hogy a szakma szereplői rendszeresen találkozzanak egymással; ezeknek a találkozásoknak immár hét éve a legjelentősebb fóruma az AUTOMOTIVE HUNGARY.

    Idén 15 ország 200 kiállítója mutatja be termékeit, innovációit. A négy magyarországi autógyár – Audi, Mercedes, Opel és Suzuki – mellett számos, a saját területén meghatározó cég; beszállítók, az iparághoz kapcsolódó szolgáltatók, állami szervezetek és a szakmát képviselő szövetségek 2019-ben is jelen lesznek a kiállításon.

    A kiállítók teljes listája a http://automotivexpo.hu/hu/kiallitoi-lista-2019 oldalon olvasható.

    A tervezett programok között szerepelnek mérnöki továbbképzések (több témában), MAGE – HIPA beszállítói fórum és a mérnökhallgatók számára szervezett hagyományos TechTogether verseny.

    Az Innovációs és Technológiai Minisztérium konferenciát szervez „Innovatív utakon az autóipar” címmel, melyen szó fog esni az Ipar 4.0 integrálásáról, szinergiák kihasználásáról, egyetemi – ipari együttműködésekről, tudástranszferről és az ellátási láncban szereplő tudásalapú beszerzési irányokról, piacokról.

    A Portfolio és a MAGE Ipar 4.0 konferenciát rendez a kiállítás ideje alatt többek között a digitalizáció, a fejlesztési projekt tervezése és megvalósítása, a smart factory, a horizontális és vertikális integráció tematikában.

    A Külgazdasági és Külügyminisztérium, Baden-Württemberg Gazdasági Minisztériuma és az am-LAB Digital Innovation Hub közös konferenciáján elsősorban a német autóipar helyzetéről, a Volvoról (mint kiemelkedő globális autógyártóról), valamint a robotokkal történő munkavégzésről lesz szó.

    A szakmai programokról és konferenciákról részletesen itt olvashat: http://automotivexpo.hu/hu/programok-2019

    Az esemény mögött ezúttal is széles körű szakmai és állami támogatás áll, ami magas színvonalú szakmai programok megvalósítását teszi lehetővé. A kiállítás szakmai partnerei a Magyar Gépjárműipari Egyesület (MAGE), a Magyar Járműalkatrész-gyártók Országos Szövetsége (MAJOSZ) és a Nemzeti Befektetési Ügynökség (HIPA). A kiállítás fővédnöke: Dr. Palkovics László innovációs és technológiai miniszter.

    Az AUTOMOTIVE HUNGARY társrendezvénye, az Autótechnika-Autodiga Nemzetközi járműfenntartó-ipari szakkiállítás, amelyet 28. alkalommal rendeznek meg. A hazai autójavító és -fenntartó ipar legjelentősebb szakmai fórumán a diagnosztika, a garázsberendezések és a gépjárműalkatrészek, valamint a szolgáltatások kínálatát egy fedél alatt tekinthetik meg a gépjárműjavító szakma szereplői.

    Másodszor hirdette meg a Hungexpo Zrt. az AUTOMOTIVE HUNGARY Innovációs Termékdíj pályázatot. Idén is számos, rendkívül színvonalas pályázati anyag érkezett a szakmai zsűrihez, melynek tagjai: Kilián Csaba, a MAGE főtitkára, Szammer István az autopro.hu ügyvezetője és dr. Takács János, a GTE elnöke három Nagydíjat és két Különdíjat hirdetett.

    Innovációs Nagydíjban részesült

    a TRUMPF Hungary Kft. a TrueLaser Station 5005 TrueDisk Pulse 421 zöld lézeres megmunkáló celláért;

    a Varinex Informatikai Zrt. az AUTODESK Fusion 360 újgenerációs terméktervezői platformért;

    az ABSOLUT CNC Kft. a Hanwha Precision Machinery kollaboratív robotért.

    Különdíjban részesült

    a HIGH QUALITY SUPPORT AND CONSULT KFT. az Company Operations System rendszerért;

    a PROPRERUS Kft. az Oilex olajfelszedő anyagért.

    Általános információk

    Látogatói belépés: III-as kapu, a kiállítás az A pavilonban tekinthető meg

    Nyitva tartás: 2019. október 16-18.  9.00 – 17.00

    Látogatói parkoló: P5 belső parkoló

  • Negyven év után hazatért egy legenda: a felújított BMW 530 MLE

    Negyven év után hazatért egy legenda: a felújított BMW 530 MLE

    A BMW Group Rosslyn-i gyárában október 8-án leplezték le az 1970-es években épült versenyautó-legenda, a BMW 530 Motorsport Limited Edition egyetlen fellelt közúti példányát, amelyet egy éven át újítottak fel.

    2019. október 8-án hazatért egy legenda: az 1970-es években épült BMW 530 MLE egy minden részletre kiterjedően felújított példánya begurult a BMW Group Rosslyn-ban működő dél-afrikai gyárába, ahol több mint negyven évvel ezelőtt látott napvilágot. Az ikonikus négykerekű ráadásul a gyár azon négy munkatársával is találkozhatott, akik anno megszületésénél is ott voltak: William Mokwape, Walter Mahlangu, Jacob Matabane és Cassie Calaca már a ’70-es években is a BMW Group Rosslyn-i gyárában dolgozott, így amikor a dél-afrikai Custom Restorations restauráló mestere, Luis Malhou felkereste őket, önzetlenül segítettek a legendás versenyautó felélesztésében.

    „Nem csupán a BMW 530 MLE az egyetlen legenda, amely nálunk látott napvilágot” – mondta Johan Mouton, a BMW Group Rosslyn-i gyárának technikai és logisztikai igazgatója a felújított versenyautó leleplezése alkalmából megrendezett eseményen. „A BMW 3-as sorozat E30 kódnéven ismert, második generációja, a Gusheshe – különösképpen a 325iS és a kizárólag Dél-Afrikának készült 333i – is itt gurult le a gyártósorról, immár több mint harminc évvel ezelőtt. Olyan vállalat vagyunk, amely a jövőbe tekint, de ettől még óriási büszkeséggel tölt el minket az, ahonnan jöttünk” – tette hozzá Johan Mouton.

    „A BMW 530 MLE kiválóan bizonyította, hogy a versenypályán zajló események mekkora hatást gyakorolnak a motorsport-rajongó közönségre: a kiélezett versenysorozatokban tökéletesen megmutatkozott a sorozatgyártásban kínált újdonságok teljesítménye. Akkoriban a BMW 530 MLE az „Aki szombaton nyer, az hétfőn elkel” vásárlói filozófia iskolapéldája volt. A modell ráadásul egy csapásra olyan sportos márkává emelte a régióban a BMW Dél-Afrikát, hogy komoly riválisként számoltak vele a versenypályákon. Az M mind a mai napig a világ legerősebb betűje” – fogalmazott Tim Abbott, a BMW Group Dél-Afrika elnök-vezérigazgatója.

    BMW 530 MLE
    Fotó: BMW PressClub Magyarország

    Legenda születik

    Amikor az 1970-es évek közepén a BMW Dél-Afrika elhatározta, hogy beszáll a motorsport élvonalába, az első útja a világhírű pilótához, a BMW Motorsport igazgatójaként dolgozó Jochen Neerpasch-hoz vezetett. Nem sokkal később a BMW 5-ös sorozat első generációjának (E12) két képviselője rajthoz állt a sorozatgyártásban kínált, ámde némileg módosított gépkocsik dél-afrikai etalon megmérettetésén (Modified Production Series): 1976-ban a BMW 530 Motorsport Limited Edition (MLE) a tizenöt egymást követő futam mindegyikét megnyerte, három év alatt pedig három abszolút bajnoki címet bezsebelt. Az 1985-ben visszavonult BMW 530 MLE mind a mai napig a BMW 5-ös sorozat történetének legsikeresebb versenyautója.

    A modell motorsport-kvalifikációjához azonban elengedhetetlen feltétel volt, hogy a BMW Dél-Afrika minimum száz darab sorozatgyártásban kínált verziót adjon el belőle. A közútra engedett limitált széria tagjait a BMW Motorsport fejlesztette ki és a BMW Group Rosslyn-ban működő gyára készítette el – az 1976-os első felvonás során 110, az 1977-es második felvonás során pedig további 117 példányt. A motortérben a 3.0 liter hengerűrtartalmú, soros hathengeres benzinmotor 147 kW / 196 lóerő maximális teljesítményű és 277 Nm csúcs forgatónyomatékú verziója dolgozott, amellyel a BMW 530 MLE 208 km/órás végsebességre és 9,3 másodperc alatt abszolvált 0-100 km/órás sprintre volt képes. A modell a BMW versenyautó-alapokra épített, közútra finomított modellsorozatainak sikertörténetét is megalapozta.

    A 100-as sorszámú autó

    A BMW Dél-Afrika több éven át tartó kutatómunka után talált rá 2018-ban az egyetlen olyan BMW 530 MLE modellre, amely túlélte a ’70-es évek extázisát. A 100-as sorszámú autó Peter Kaye-Eddie versenyautó-pilóta garázsában állt, az eredetileg összeszerelt motorral.

    A Rosslyn-ban gyártott BMW 530 MLE versenyautókon egyedülálló súlycsökkentő intézkedéseket tettek a készítők: több helyen kézzel kifúrták a karosszériát és a pedálokat, kézzel működtethető ablakokat építettek be légkondicionáló berendezés nélkül, Mahle keréktárcsákkal.

    Dél-Afrikában hosszú évtizedekre visszanyúló hagyománya van a ritka és különleges BMW limitált szériáknak. 1973-ban a Rosslyn-i üzem az első Németországon kívüli BMW-gyárként kezdte meg működését, ahol 1990-ig számos speciális, helyi piacra gyártott modell látott napvilágot. A rákövetkező években a BMW módszeresen felújította ezen különlegességek egy-egy példányát, így többek között egy BMW 333i modellt is.

  • Az Audi elkészítette az autonóm vezetés felhasználói tipológiáját és érzelmi térképét

    Az Audi elkészítette az autonóm vezetés felhasználói tipológiáját és érzelmi térképét

    A gyanakvó vezetőtől a technológiában otthonosan mozgó utasig: a „Az autonóm vezetés ritmusa – The Pulse of Autonomous Driving” reprezentatív online felmérésén az Audi kialakított egy, az autonóm vezetéshez kapcsolódó felhasználói tipológiát. Az „&Audi” kezdeményezés keretében az Audi mobilitási vállalatként az Ipsos piackutató intézettel együttműködve kérdezett meg 21 000 embert három földrészen, kilenc országban (Kínában, Dél-Koreában, Franciaországban, Németországban, Olaszországban, Japánban, Spanyolországban, az Egyesült Királyságban és az Egyesült Államokban). Az eredmények azt mutatják, hogy a fiatal, jól kereső és képzett „státusz-orientált divatteremtők” és a „tech rajongó utazók” várják leginkább az önvezető járműveket. A „gyanakvó vezetők” körében – akik jellemzően inkább idősebbek, alacsony jövedelemmel és iskolázottsággal – inkább a bizalmatlanság a meghatározó. A „biztonságra törekvő vonakodó” akkor élne az autonóm közlekedés lehetőségével, ha a többiek már tapasztalatot szereztek a technológiával kapcsolatban. A legnagyobb felhasználói csoportot azonban az „érdeklődő másodpilóták” alkotják, akik alapvetően nyitottan állnak az önvezetéshez, amíg az biztosítja, hogy bármikor magukhoz vehetik az irányítást.

    „Ez a tanulmány több, mint csupán egy hasznos kiegészítés az önvezetés jelenségével kapcsolatos eddigi tudásanyagunkhoz.” – nyilatkozta Dr. Luciano Floridi, az Oxford Egyetem Digitális Etika Laboratóriumának igazgatója és a információfilozófia- és etika professzora, az „&Audi” kezdeményezéshez kapcsolódó tudós hálózat tagja. „Ez egy szükséges lépés minden olyan politikai és törvényhozói döntéshez, minden olyan kutatási és fejlesztési illetve vállalati stratégiához, amely proaktívan és tájékozottan szeretne lépéseket tenni egy jobb világ felé.” Az Audi 2015. óta vizsgálja az autonóm vezetés társadalmi elfogadottságát. A tanulmányban részletezett kezdeményezés feltárja, hogy a racionális érvek, érzelmek, értékek és életstílusok hogyan alakítják az autonóm közlekedéssel kapcsolatos vélekedést. Az eredmény pedig egy érzelmi térképből, humán felkészültségi indexből (Human Readiness Index – HRI) és felhasználói tipológiából álló hármas. 

    Nagyfokú kíváncsiság mellett aggodalmak övezik az önvezető autókat

    Az autonóm közlekedés érzelmi térképe igen összetett képet mutat. Egyrészről nemzetközileg igen erős érdeklődés (82 százalék) és kíváncsiság (62 százalék) övezi magát az önvezetést. A válaszadók az új technológiában mind az egyén, mind a társadalom számára lehetőséget látnak a mobilitáshoz való egyszerűbb hozzáférésre (76 százalék), a kiváló kényelemre (72 százalék) és a még nagyobb biztonságra (59 százalék). A válaszadók több, mint fele szeretné kipróbálni az autonóm vezetést. Másrészről azonban tisztán érzékelhető a megkérdezettek aggodalma is annak kapcsán, hogy elvesztik az irányítást (70 százalék) és tartanak az elkerülhetetlen technológiai kockázatoktól (66 százalék) is. A válaszadók 41 százaléka bizalmatlan a technológiával szemben és harmaduk (38 százalék) inkább aggódó. Az irányítás átadására a legnagyobb hajlandóságot az autonóm parkolás illetve az autópályán a forgalmi dugóban való araszolás esetén mutatták a megkérdezettek. Az autonóm közlekedéssel kapcsolatos ismeretek igen hiányosnak tűnnek, mindössze nyolc százalékuk állította, hogy ki tudná fejteni a lényegét.

    Eufórikus öröm a kínaiak, a fiatalok és a jól keresők körében

    A humán felkészültségi index (Human Readiness Index – HRI) betekintést nyújt az autonóm vezetéssel kapcsolatos hozzáállás illetve a szociodemográfia összefüggéseibe. Az eredmények azt mutatják, hogy minél fiatalabb, minél magasabb jövedelemmel rendelkezik illetve minél iskolázottabb a válaszadó, annál pozitívabban ítéli meg az autonóm közlekedést. Egyértelmű különbségek vannak a vizsgált országok között. A kínaiak eufórikusan (HRI + 5,1), a dél-koreaiak (HRI + 1,2) az átlagosnál pozitívabban vélekednek a technológiáról. Európában a spanyolok és az olaszok állnak a mezőny élén (mindkét HRI + 0,7). A németek és a franciák inkább zárkózottak (mindkét HRI – 0,7), csakúgy, mint az egyesült államokbeli, japán és brit megkérdezettek (mindegyik HRI – 0,9). A HRI egyesíti az önvezető autókról szóló tudást, az azzal kapcsolatos érdeklődést, érzelmeket illetve a vezetési hajlandóságot, ezt pedig egy – 10 és + 10 közötti mutatóval jelzi.

    Autonóm vezetés Audi
    Nagyobb méretért klikkelj a képre! / Kép: Audi

    Az autonóm vezetéshez való viszonyulás és az életstílus összefüggése

    Ha az autonóm közlekedéshez való hozzáállást az emberek életével összefüggésben vizsgáljuk, a felhasználói tipológia megmutatja, milyen jelentős különbségek léteznek. Az elemzés az eredmények alapján öt felhasználói típust különböztet meg. A „gyanakvó vezető” szeret a már meglévő dolgokhoz ragaszkodni és akkor használná az autonóm vezetést, ha az már teljesen kiforrott. A „biztonságra törekvő vonakodó” inkább tartózkodóan viszonyul az önvezetés témaköréhez. Úgy gondolja, hogy az önvezető autókat először éveken át tesztelni kellene, mielőtt az utakra engednék őket. Az „érdeklődő másodpilóták” a technológia előnyeit látják és a vállalatok, a politika és a tudomány területeitől várják, hogy az autók biztonságos használatának feltételeit megteremtsék. A „státusz-orientált divatteremtők” igen lelkesek az önvezető autókat illetően, mivel ezek jól tükrözik progresszív életstílusukat. A „tech rajongó utazók” bíznak a technológiában és támogatják minél szélesebb körű bevezetését.

    „Az automatizált és autonóm vezetésben benne van a lehetőség, hogy alapjaiban fejlessze a mobilitásunkat.” – nyilatkozta Thomas Müller, az Audi automatizált vezetésért felelős vezetője. „Az ehhez vezető úton – a műszaki fejlesztés mellett – döntő fontosságú az emberek meggyőzése. Az elemzés részleteseb betekintést enged abba, ahogy az emberek jelenleg az autonóm vezetéshez viszonyulnak és láthatjuk, hogyan tudjuk az új technológiával kapcsolatos megfelelő társadalmi elvárásokat megteremteni.”

    A tanulmánnyal kapcsolatos további információ a www.audi.com/pulse-of-autonomous-driving oldalon érhető el.

  • A francia főváros volt a színhelye az első, nagy magasságban szervezett gyorsasági autóversenynek

    A francia főváros volt a színhelye az első, nagy magasságban szervezett gyorsasági autóversenynek

    A CUPRA Tavascan tanulmányautónak a frankfurti Nemzetközi Autószalonon (IAA) történt bemutatása után a CUPRA Párizs felé vette útját, és egy nagyon különleges autós eseményen vett részt. A márka egy párizsi épület tetején rendezett be egy versenypályát, és az egyedülálló eseményre „CUPRA: A TETŐN VEZETÉS ÉLMÉNYE ” néven került sor.

    A Párizsban a Porte de Versailles-nál lévő Kiállítások Palotájának teteje volt a helyszíne a francia fővárosban megrendezett első gyorsasági pályaversenynek. Minden vendégnek lehetősége volt kipróbálnia a CUPRA Ateca 300 lóerejét, míg az egyedülálló és magával ragadó élményt az Eiffel-toronyra nyíló panoráma jelentette. Ezzel a rendezvénnyel a CUPRA Párizs városában új magasságokba emelte versenyzői identitását.

    A kétnapos rendezvényen a márka öt modellje és prototípusa volt jelen – a Leon CUPRA, a CUPRA Ateca, a CUPRA e-Racer, valamint a CUPRA Formentor és a CUPRA Tavascan tanulmány autó. Ezúttal a márka új nagykövete, Mattias Ekström sem akart lemaradni a sebesség ünnepéről, és a párizsi fellegekben szelídítette meg a CUPRA Ateca-t 247 km / h maximális sebességét.

    A növekvő márka
    Alig másfél év alatt a CUPRA az egyik leggyorsabban növekvő autómárkává vált Európában, és 2019 első nyolc hónapjában 17.100 autót értékesített, ami 70%-os növekedést jelent a megelőző év azonos időszakával összevetve.

    A CUPRA vezérigazgatója, Wayne Griffiths a sikerhez vezető útról elmondta, hogy: „Az első CUPRA modell, a CUPRA Ateca piaci megjelenése óta közel 7.500 autóval növelte a márka értékesítését. Európai offenzívánk sikeresnek bizonyul, és Franciaország kiváló példa erre, mert ott eladásaink 2019-ben a megelőző évhez képest megkétszereződtek.”

    2019 első nyolc hónapjában a CUPRA 166 %-os értékesítési növekedést mutatott Franciaországban, ezáltal Franciaország lett a márka öt leggyorsabban növekvő piacának egyike. Németország több mint 7.200 eladott autóval továbbra is a CUPRA fő piacainak élén áll, míg a német piacot az Egyesült Királyság és Spanyolország követi az értékesítési sorrendben. Mindezen túl Svájc és Ausztria az eddig mutatott három számjegyű növekedésével szintén kiemelkedő eredményt ért el ebben az évben.

    A globális stratégia
    A márka európai jelenlétének erősítésén túl a CUPRA egyik célja 2019-ben az volt, hogy kifejlessze a márka specifikus értékesítési pontok széles körű hálózatát, az úgynevezett CUPRA sarkok hálózatát. Ma az új márkának már 235 ilyen bemutatóterme van a világ minden táján, köztük 18 Franciaországban.

    A CUPRA miután kialakította vezetői csapatát, és bejelentette új székhelyének jövő évi megnyitását, most bővíti jelenlétét Észak-Afrika és Latin-Amerika stratégiai régióiban, különös figyelmet fordítva Mexikóra.

    A márka erejét és a benne rejlő lehetőségeket az FC Barcelonával és a Padel Világbajnoksággal az utóbbi időben megvalósított együttműködése is mutatja. A márka mindkét intézmény hivatalos autóipari partnere. Ezenkívül a CUPRA nemrégiben bejelentette, hogy Mattias Ekström integrálódik csapatába, mint a CUPRA e-Racer, a világ első teljesen elektromos túraautójának hivatalos versenyzője, és egyben a márka elektromos verseny stratégiájának vezetője.

  • A Mercedes-Benz megkezdte az AMG Performance modelljeinek gyártását Kecskeméten

    A Mercedes-Benz megkezdte az AMG Performance modelljeinek gyártását Kecskeméten

    A Mercedes-Benz kecskeméti gyárában idén harmadszor indul új modellek sorozatgyártása, ezúttal háromféle Mercedes-AMG Performance gyártása kezdődött meg – tájékoztatta a német autógyártó pénteken az MTI-t.

    A kecskeméti üzemben februárban kezdték meg a CLA Coupé második generációjának gyártását, majd néhány hónappal később, júniusban az új CLA Shooting Brake első sorozatban gyártott példánya gördült le a szalagról. A kecskeméti gyárban az AMG-típusok gyártásának előkészületei már 2018-ban megkezdődtek: az összeszerelő üzemben található tanulószigeteken a munkatársakat hónapokon keresztül képezték az egyedi munkafolyamatokra. Az új Mercedes-AMG család sportos tagjainak újonnan fejlesztett 2,0 literes turbómotorja a 285 kilowattos (387 lóerő), illetve S-verzióként 310 kilowattos (421 lóerő) teljesítményével a legerősebb nagyszériás négyhengeres hajtómű a világon.

    A kecskeméti Mercedes-Benz gyár mintegy 4700 munkatársat foglalkoztat. Első modellként 2012-ben a B-osztály gördült le a szalagról, ezt követte 2013-ban a négyajtós kompakt CLA, majd 2015-ben a CLA Shooting Brake. A két utóbbi modellt kizárólag itt gyártják a világpiacokra. Tavaly májusa óta a termékpalettát az új A-osztály is kiegészíti. A Mercedes 2018-ban több mint 190 ezer Mercedes-Benz kompakt autót gyártott magyarországi üzemében. A társaság tavaly júniusban megkezdte meglévő gyárának bővítését is Kecskeméten.

  • Egyetlen ütéssel nyert autót a magyar golfozó

    Egyetlen ütéssel nyert autót a magyar golfozó

    Véget ért Stuttgartban a 30. jubileumát ünneplő MercedesTrophy World Final, a világ legnagyobb meghívásos golfversenyének döntője. Az egyetlen magyar induló, Fekete Márk, a versenysorozat döntőinek történetében először egyetlen ütéssel ütötte be a labdát (hole-in-one ütés) az egyik pályaszakaszon október 4-én, megnyerve az ezért járó Mercedes-Benz CLA Shooting Brake személyautót. A versenyt az argentin csapat nyerte, a Nemzetek Kupáját (Nations Cup) a Mercedes-Benz márkanagykövete, Bernhard Langer adta át a győzteseknek.

    Fekete Márk egyedüli magyar indulóként, a Central&Eastern Europe csapat tagjaként jutott be a Mercedes-Benz által szervezett 30. jubileumát ünneplő MercedesTrophy World Final versenybe. Márk igazi győztesként írta be magát a versenysorozat történetébe, hiszen a döntők 30 éve alatt elsőként vihette haza a hole-in-one (egy ütéssel a lyukba) díját, ami ebben az évben egy új Mercedes-Benz CLA Shooting Brake volt. Ez a modell kizárólag a Mercedes-Benz kecskeméti gyárában készül, így a magyar golfjátékos révén végül visszakerül Magyarországra. A szerencsés ütésre a döntőnek helyt adó Stuttgarter Golfclub Solitude 10., 191 yardos (közel 175 méteres) szakaszán került sor.

    A MercedesTrophy idei szezonjában 60 ország közel 60 000 versenyzője vett részt. A Stuttgartban megrendezett háromnapos döntő végén az argentin csapat végzett az élen, megelőzve Észak-Ázsia és Kanada csapatát. A Nemzetek Kupáját (Nations Cup) a Mercedes-Benz márkanagykövete, a német golflegenda Bernhard Langer adta át a győzteseknek. A sportszerűségért és a kiemelkedően barátságos viselkedésért járó Team Spirit díjat a dán csapat kapta.

  • A Ford elsőként mutatta be Plug-In Hybrid modelljeit az 1 tonnás haszonjármű kategóriában

    A Ford elsőként mutatta be Plug-In Hybrid modelljeit az 1 tonnás haszonjármű kategóriában

    A Ford az első autógyártó, amely plug-in hibrid technológiát – ezzel együtt pedig nulla károsanyag-kibocsátású fuvarozási lehetőséget – kínál az 1 tonnás haszongépjárművek szegmensében az új Transit Custom Plug-In Hybrid modellel.

    A kategóriaelső Transit Custom Plug-In Hybrid áruszállító akkumulátora a hálózatról tölthető, amivel az autó akár 56 kilométert is megtehet tisztán elektromos hajtással (NEDC ciklusban mért adat); ezáltal jelentősen csökken a jármű helyi kibocsátása, és az autóval fuvarokat lehet végezni azokban a belvárosi zónákban is, ahová csak az ultra-alacsony emissziójú járművek hajthatnak be. Ez többek közt azért is fontos szempont, mert Európa nagyvárosaiban egyre növekszik az ilyen körzetek száma.

    A Transit Custom Plug-In Hybrid első kerekeit kizárólag egy 92,9 kW teljesítményű elektromotor hajtja, amit a 13,6 kWh kapacitású lítium-ion akkumulátor lát el árammal. A hatótávolság kiterjesztéséről a Ford többszörösen díjnyertes 1,0 literes EcoBoost benzinmotorja gondoskodik, menet közben töltve az akkumulátort. A benzinmotor rásegítésével 500 kilométerre nő az autó hatótávolsága, miközben üzemanyag-fogyasztása 2,7 l/100 km, CO₂-kibocsátása pedig 60 g/km. (NEDC ciklusban mért adat)*

    Az új áruszállító 1.130 kg hasznos teherbírást és 6.0 m3 rakodóteret kínál; ez utóbbi érték annak ellenére is változatlan maradt, hogy a kompakt akkumulátor-csomag a raktérpadló alatt kapott helyet. Az autót üzemeltető vállalkozások biztonságérzetét növeli, hogy az akkumulátor-csomagokra alapáron nyolc éves/160.000 kilométeres garancia vonatkozik.**

    “Vásárlóink szeretnének elektromos hajtású autókat használni, de tudjuk, hogy fenntartásaik vannak az infrastruktúra és a hatótávolság miatt. A Transit Custom Plug-In Hybrid kompromisszumok nélküli használati értéket kínál, hiszen a nulla károsanyag-kibocsátással működő elektromos hajtás mellett is szabadon használható a hosszabb fuvarokhoz,” nyilatkozta Ian Porter, a Ford Európa Transit Custom-programját vezető főmérnök.

    A novembertől megrendelhető új Transit Custom Plug-In Hybrid praktikus megoldást kínál a vállalkozások számára, amelyek szeretnék támogatni a nagyvárosok levegőtisztasági törekvéseit, ugyanakkor olyan hatótávolságú áruszállítókra van szükségük, amit eddig csak a hagyományos, belsőégésű motoros modellek kínálatában találtak meg.

    Az alapáron kínált FordPass Connect fedélzeti modem-technológia segítségével az üzemeltetők maximális hatékonysággal használhatják ki járműveiket. A 2020 tavaszán bevezetendő – és az addig eladott autókba utólag is beszerelhető – új Geofencing modul automatikusan átvált a nulla károsanyag-kibocsátású EV Most üzemmódra, amikor a jármű egy alacsony emissziós belvárosi zónába ér. A technológia segítségével a vállalkozások képesek lesznek megfelelni az előírásoknak és elkerülni a bírságokat.

    A Ford az áruszállító változat mellett az új Tourneo Custom Plug-In Hybrid nyolcüléses személyszállítót is bemutatja, amit ugyanezzel a fejlett hajtáslánc-technológiával szerel fel. A szegmensben egyedüliként egymással szembefordítható hátsó üléssorokat is kínáló Tourneo Custom Plug-In Hybrid ideális a személyszállító vállalkozások számára, amelyek így olyan helyekre is vállalhatnak fuvarokat – például belvárosokba vagy repülőterekre –, ahol a helyi hatóságok igyekeznek mérsékelni a levegőszennyezést.

    Nulla emisszió. Nulla aggodalom

    Az első lökhárítóba épített töltőcsatlakozó használatával a Transit Custom Plug-In Hybrid 240 voltos, 10 amperes háztartási elektromos hálózatról is feltölthető (a teljes töltés 4,3 órát vesz igénybe), illetve professzionális 2 AC töltőre is csatlakoztatható (a feltöltés ideje ilyenkor 2,7 óra). Az akkumulátort menet közben is árammal látja el a lassításkor vagy fékezéskor működésbe lépő regeneratív töltés.

    A vezetőnek négy választható EV üzemmód áll rendelkezésére, hogy eldönthesse, hogyan és mikor szeretné hasznosítani az akkumulátorban tárolt energiát:

    • EV Auto: a teljesítmény és a takarékosság optimális kombinációjára hangolt beállítás. A jármű vezérlő algoritmusa figyeli az energia szintjét és az aktuális forgalmi helyzetet (pl. hogy a jármű autópályán vagy éppen araszoló forgalomban halad), és ennek alapján dönti el, hogy aktiválja-e a hatótáv-hosszabbító benzinmotort
    • EV Most: az emissziómentes haladás érdekében ez a beállítás az akkumulátorban tárolt energia használatát tekinti prioritásnak, és csak akkor indítja be a hatótáv-hosszabbító benzinmotort, ha az akkumulátor töltöttségi szintje már a minimumra csökkent
    • EV Később: ebben a beállításban a rendszer arra törekszik, hogy megőrizze az akkumulátor töltöttségi szintjét, ezért a hatótáv-hosszabbító benzinmotor használatát és a regeneratív töltést tekinti prioritásnak, hogy az elektromos hatótávolság később teljes mértékben kihasználható maradjon
    • EV Töltés: ebben a beállításban a hatótáv-hosszabbító benzinmotor használata az elsődleges, hogy a rendszer teljesen feltöltse az akkumulátort egy későbbi EV Most üzemmódhoz

    A választókar Drive vagy Low fokozatba kapcsolásával a vezető kiválaszthatja a regeneratív töltőrendszer energiavisszanyerési vagy fékezési szintjét is. A Low fokozatban a gázpedál felengedésekor erőteljesebben érvényesül a lassító hatás, és a féklámpa automatikusan felvillan, figyelmeztetve a mögöttes forgalmat. Az erőteljesebb lassítással nagyobb mennyiségű mozgási energia alakul át elektromos árammá, amit az akkumulátor tárol, meghosszabbítva ezzel az elektromos hatótávolságot.

    Az utastérben a hagyományos fordulatszámmérő helyén egy hajtás/töltés műszer kapott helyet. A Ford egy éven át tesztelte London sűrű forgalmában a Transit Plug-In Hybrideket, és a résztvevők visszajelzései alapján tökéletesítette a műszert, ami már egyértelműen, valós időben mutatja az energia-visszanyerés mértékét, hogy a vezető a lehető legjobban kihasználhassa az autó elektromos hatótávolságát.

    A motor hőfokmérője helyén egy kisebb műszer látható, ami az akkumulátor töltöttségi állapotát mutatja. A fedélzeti számítógép funkcióit kifejezetten a hibrid hajtáslánchoz konfigurálták, így a képernyőn olyan információk is megjelennek, mint az EV üzemmód-kijelző, az esedékes karbantartás időpontja, illetve egy figyelmeztető jelzés, ha a jármű éppen csatlakoztatva van egy feltöltő ponthoz. A rendszer mind az akkumulátor kimerüléséig, mind pedig az üzemanyagtartály kiürüléséig kiszámítja és megjeleníti a még megtehető távolságot.

    Az alapáron beszerelt FordPass fedélzeti modemhez járó FordPass okostelefon-alkalmazás segítségével a vezető a távolból is ellenőrizheti az akkumulátor töltöttségi szintjét. A Ford 2020 tavaszán a FordPass Pro alkalmazást is bevezeti – kifejezetten a kisebb cégek és az egyszemélyes vállalkozások számára –, amivel maximum öt autó töltöttsége ellenőrizhető.

    A Ford emellett egy új okostelefon- és tablet-alkalmazást is bemutat majd, ami megkönnyíti a plug-in hybrid autók tulajdonosai és operátorai számára a töltőpontok megtalálását és a fizetést. A NewMotion céggel kialakított együttműködésnek köszönhetően a Ford az egyik legszélesebb európai lefedettségű feltöltő hálózathoz biztosít csatlakozási lehetőséget. Az új alkalmazással a Ford ügyfelei 30 ország több mint 118.000 töltőpontjára számíthatnak.

    A Ford nemrégiben jelentette be, hogy a fali töltőberendezések felszerelésére és a zöld energiatarifákra hat piacvezető áramszolgáltatóval köt szerződést Európában – például a Centrica vállalattal az Egyesült Királyságban és Írországban. A Ford falra szerelhető töltődoboza 50 százalékkal magasabb töltési teljesítményt biztosít, mint a szokványos háztartási konnektorok, így a Ford plug-in hybrid modelljeinek vásárlói akár harmadannyi idő alatt is feltölthetik járműveik akkumulátorát.

    Vállalkozásbarát felszereltség

    A Transit Custom Plug-In Hybrid L1 H1 (rövid tengelytávolságú, standard tetőmagasságú) Van (dobozos áruszállító) és Kombi (üvegezett személyszállító) kivitelben lesz kapható. A Van modell egyaránt megrendelhető a Base, a Trend és a legmagasabb szintű Limited felszereltséggel. Minden autóban alapfelszereltség lesz a kabin klímaberendezése és a fűthető szélvédő, a választható tételek listáján pedig a SYNC 3 kommunikációs és fedélzeti szórakoztató rendszer is szerepel, amit a vezető egyszerű hangutasításokkal, vagy a kétujjas csippentés és a végigsimításos mozdulatokkal is használható8 colos érintőképernyőn keresztül kezelhet.

    A jövő év tavaszától ugyancsak az alapfelszereltség része a FordPass Connect beépített modem-technológia, ami lehetővé teszi a vállalkozások számára, hogy javítsák járműveik kihasználtságát, és optimalizálják az üzemeltetési költségeket. Ennek hatásos eszköze két új termék: a jövőre érkező Ford Telematika és Ford Adatszolgáltatás, valamint az Európában nemrégiben bemutatott új FordPass Pro alkalmazás, mely Magyarországon 2020 második felében lesz elérhető.

    A rendelhető vezetéstámogató technológiák közt olyan rendszerek szerepelnek, mint az Aktív Parkolóasszisztens és a Sávelhagyásra Figyelmeztető rendszer, amelyek működését a szintén alapáras elektromos szervokormány teszi lehetővé; ez utóbbit arra optimalizálták a Ford mérnökei, hogy segítse a zsúfolt ipari vagy városi környezetben történő manőverezést.

    2020 tavaszától két új, praktikus és fontos fejlesztés is elérhető lesz a Transit Custom Plug-In Hybrid vásárlói számára.

    Az egyik ilyen megoldás az új, alapáras Geofencing modul, ami automatikusan átvált a nulla károsanyag-kibocsátású EV Most üzemmódra, amikor a jármű egy alacsony emissziós belvárosi zónába ér, vagy belép egy olyan körzetbe, amit a felhasználó előre meghatározott.

    A modul egy alkalmazással kezelhető, és a rendszer titkosított információkat tárol arról, hogy a jármű a megadott zónákban tisztán elektromos hajtással haladt, és ezeket biztonságos adatforgalmon keresztül meg is lehet osztani a helyi hatóságokkal, így igazolva, hogy a vállalkozás betartotta a zónákra vonatkozó előírásokat. A Geofencing használatával elkerülhető, hogy az autó véletlenül a benzinmotort is használva lépjen be egy ilyen zónába; ezzel csökkenthető a vezetőt terhelő stressz, és elkerülhetők a bírságok.

    A másik fejlesztés az opcióként megrendelhető 12 voltos Epower Csomag lesz, ami lehetővé teszi, hogy a nagy fogyasztású elektromos eszközök (pl. szerszámgépek vagy külső világítótestek) a jármű nagyfeszültségű akkumulátoráról kapjanak áramot. Ehhez egy maximálisan 6 kW teljesítményű, könnyen elérhető csatlakozás áll rendelkezésre.

    Tourneo Custom Plug-In Hybrid

    Ugyancsak még az év vége előtt lesz megrendelhető a Tourneo Custom Plug-In Hybrid személyszállító, amelyben szintén a Transit Custom Plug-In Hybrid modellből ismert fejlett hibrid hajtás működik. A 3,1 l/100 km üzemanyag-fogyasztású, 70 g/km CO₂-kibocsátású és 53 km tisztán elektromos hatótávolságú (NEDC ciklusban mért adat) Tourneo Custom Plug-In Hybrid akkumulátor-csomagjára is a Ford 8 éves/160.000 kilométeres garanciája vonatkozik.

    A gazdag Titanium felszereltséggel árusított új, nyolcüléses Tourneo Custom Plug-In Hybrid kimagasló kényelmet és kifinomult működést kínál – különösen akkor, amikor tisztán elektromos üzemmódban halad. Az autó tágas utasterének belső méretei pontosan ugyanolyanok, mint a 2,0 literes EcoBlue dízelmotoros változat esetében, így ideális választás lehet a személyszállító vállalkozások számára.

    A Tourneo Custom Plug-In Hybrid ráadásul egy olyan képességgel is bír, ami egyedülálló a szegmensben: a két hátsó üléssor szembe fordítható egymással, hogy a ‘konferencia’ elrendezésű kabinban kényelmesebb legyen a beszélgetés, de az üléssorok úgy is beállíthatók, hogy a három-három hátsó ülés a menetirányba nézzen.

    “Az új Tourneo Custom Plug-In Hybrid nemcsak egyedülállóan innovatív és sokoldalú, hanem az az előnye is megvan, hogy behajthat az alacsony emissziójú autók számára fenntartott zónákba,” mondta Porter. “Akár reptéri transzferre, akár nagycsaládok utazására használják, a Tourneo Custom Plug-In Hybrid nyugalmas és kifinomult környezetet biztosít utasainak, közben pedig a zsúfolt nagyvárosok levegőminőségének javításához is hozzájárul.”

    A felhasználók tesztelték

    A Ford egy éven át vizsgálta valós körülmények között a Transit Custom Plug-In Hybrid modellek működését Londonban, és az eredmény azt sugallja, hogy a plug-in hibrid hajtású haszongépjárművek jelenthetik a legpraktikusabb és legkézenfekvőbb lehetőséget arra, hogy az üzleti vállalkozások is hozzájáruljanak a nagyvárosok levegőminőségének javításához.

    A kísérletben részt vevő 20 darab Ford Transit Custom Plug-In Hybrid áruszállító-prototípus több mint 240.000 kilométernyi távot teljesített 12 hónap alatt. A kísérlet célja az volt, hogy a résztvevő vállalatok kis környezeti terhelésű járművekkel oldják meg az eddig tipikusan dízelautókkal végzett napi feladatokat, és közben a lehető legjobban kihasználják a nulla károsanyag-kibocsátású, tisztán elektromos üzemmód előnyeit.

    A program során a flotta London belvárosában a teljes futásteljesítmény 75 százalékát, a Greater London nevű körzetben pedig futásteljesítménye 49 százalékát teljesítette tisztán elektromos hajtással. Ez az eredmény jól mutatja, hogy bár az elektromos járművek feltöltő hálózatának teljes kiépítése még csak későbbre várható, a hibrid haszongépjárművek már így is drámai mértékben mérsékelhetik a belvárosi áruszállítással járó kipufogógáz-szennyezést, hiszen benzinüzemű kiegészítő hajtásuk csak akkor indult be, amikor arra szükség volt – például a hosszabb utak alkalmával.

    Kölnben és Valenciában is folynak hasonló kísérletek, amelyek hasznos adatokkal szolgálnak az eltérő piaci szokásokról, városi körülményekről és felhasználó-típusokról; ezekben a projektekben egyaránt szerepelnek Transit Custom Plug-In Hybrid áruszállítók és Tourneo Custom Plug-In Hybrid személyszállítók.

    A Ford nemrégiben jelentette be, hogy a vadonatúj, tisztán elektromos hajtású Ford Transit áruszállító várhatóan 2021-ben jelenik meg a Transit-család kínálatában. A vállalat azt is közzétette, hogy ezentúl minden új személyautójához kínál majd valamilyen elektromos opciót (mild hybrid, full hybrid, plug-in hybrid vagy tisztán elektromos hajtást), hogy európai vásárlói az egyik legátfogóbb ilyen palettáról választhassanak.

  • A Goodyear UltraGrip Performance+ abroncsa végzett az élen az AUTO MOTOR UND SPORT téli gumitesztjén

    A Goodyear UltraGrip Performance+ abroncsa végzett az élen az AUTO MOTOR UND SPORT téli gumitesztjén

    – A nagy múltú és elismert német autósmagazin, az AUTO MOTOR UND SPORT az idei első téli tesztjén az új Goodyear UltraGrip Performance +-t minősítette a legjobb téli gumiabroncsnak, amely havas féktávon is csoportelső lett.

    Az AUTO MOTOR UND SPORT értékelése szerint a Goodyear UltraGrip Performance+ a legjobb téligumiként kiváló tapadással rendelkezik, mind havas, mind nedves felületeken. Az abroncs dicséretet érdemel a terhelésváltozás esetén mutatott megbízhatóságáért és a könnyű irányíthatóságáért. Az UltraGrip Performance + jól kezeli a havas és nedves útfelületeket. Kiváló a száraz felületeken történő fékezés esetén, és kiegyensúlyozottan működik együtt az elektronikus járműdinamikai rendszerrel (VDC). Mindez 10-ből 8.9-es összpontszámot eredményezett, amivel a Goodyear UltraGrip Performance + lett a tesz győztese.

    Az AUTO MOTOR UND SPORT az Észak-Németországban és a finnországi Ivaloban végzett tesztek során 11 gumiabroncsot vizsgált egy Volkswagen T-Roc segítségével. A tesztek számos szempontot vizsgáltak, mint például a fékezést, az aquaplaninget, a kezelhetőséget, a sávváltást és a zajt. Öt tesztet havas és 12 másikat pedig száraz és nedves felületeken végeztek. Az UltraGrip Performance + verhetetlen volt a havas teszteken, 10-ből 9,7-es pontszámot kapott.

  • Bravúros szökés egy BMW Isetta motorterében

    Bravúros szökés egy BMW Isetta motorterében

    A berlini fal leomlása után harminc évvel a BMW újra elmeséli a szabadság iránti vágy, az emberi leleményesség és a mérnöki szaktudás történetét: a „The Small Escape” című kisfilm 2019. október 2-án debütált a bajor prémiumgyártó YouTube-csatornáján és közösségimédia-felületein.

    A berlini Friedrichstraße-n álló The Wall Museum több ezer kiállított relikviát őriz az egykoron kettéosztott város, az elnyomás szimbólumaként emelt vasfüggöny és a szigorúan őrzött ellenőrzőpontok történetéről. A múzeum felső szintjén, a fal leghíresebb berlini ellenőrzőpontjaként ismertté vált Checkpoint Charlie-ra néző ablak mellett áll a valaha használt legkisebb szöktető autó: a BMW Isetta. Klaus-Günter Jacobi (79) idegenvezetőként kíséri végig a látogatókat a múzeum termein, azt azonban kevesen tudják róla, hogy nem csupán számos szökési kísérlet történetét ismeri, de a BMW Isetta motorterében végrehajtott sikeres szöktetés ötletét is ő eszelte ki. A berlini fal leomlása után harminc évvel a BMW újra elmeséli Klaus-Günter Jacobi, barátja, Manfred Koster és a kilenc ember szabadságát jelentő, legendás kisautó történetét: a „The Small Escape” című kisfilm 2019. október 2-án debütált a televízióban, valamint a BMW Group YouTube-csatornáján és közösségimédia-felületein.

    A mozifilmekhez hasonló részletességgel és minőségben kidolgozott alkotás 1964-be kalauzolja vissza a nézőt. Klaus-Günter Jacobi családja már három évvel a fal felépítése előtt, 1958-ban elköltözött a város keleti feléből, így amikor régi barátja, Manfred Koster megkérte, hogy segítsen neki megszökni az NDK-ból, merész ötlettel állt elő – főszerepben kisautójával, a BMW Isetta-val. Remélte, hogy az autó mindössze 2,3 méteres hosszúsága és 1,4 méteres szélessége nem kelt gyanút a berlini fal ellenőrzőpontjain szolgálatot teljesítő katonákban, és valljuk be: gyakorlatilag még ma is lehetetlen küldetésnek tűnik, hogy bárkit is elrejtsünk egy BMW Isetta belsejében, hiszen az autó kétszemélyes, meglehetősen szűkös ülőlapja közvetlenül az első ajtó mögött húzódik. A rejtekhelyet így az autószerelőként végzett Klaus-Günter Jacobi az üléssor mögött, a motor mellett képzelte el, korábbi, a berlini Reinickendorf kerületben álló gyakorlóműhelyében pedig eszerint át is alakította négykerekűjét: nyílást vágott az üléssor mögött húzódó kárpitba, megemelte a kalaptartót és kiszerelte a pótkereket, a fűtést, valamint a légszűrőt. A gyárilag 13 literes üzemanyagtartályt egy mindössze 2 literes tartályra cserélte, így teremtve minimális méretű rejtekhelyet egy ember számára.

    A „The Small Escape” a BMW Isetta átalakítását és a kockázatos határátkelés történetét mutatja be. Az izgalmas történelemórát Alex Feil rendezte, az operatőri munkát Khaled Mohtaseb vállalta el, a díszlettervező Erwin Prieb pedig a hollywoodi kasszasikerek stílusában álmodta meg a forgatás környezetét. A ’60-as évek Berlinjét a kellékek, a jelmezek és a járművek mellett Budapest utcái elevenítették fel: a teljes kisfilmet a magyar fővárosban forgatták. A készítők felépítették a berlini fal egy részletét, az ellenőrzőpontot és a határsávot is, a kellően nyomasztó hangulat pedig az első másodperctől kezdve fokozódik. „Feltalálásuk óta az autók mindig is a szabadság és az önmegvalósítás szimbólumai voltak. Az autók összehozzák az embereket. Ez a momentum határozza meg a kisfilmben felidézett helyzetet is. A BMW Isetta motorterében véghezvitt szökés története az autók felbecsülhetetlen értékét és a személyes mobilitás jelentőségét szimbolizálja. Az egész a szabadságról, a függetlenségről és az álmokról szól. Kisfilmünkben azt a tüzet és azt a bátorságot idézzük fel, amely sikerre vitte ezt a lehetetlennek tűnő szökési kísérletet” – fogalmazott Jens Thiemer, a BMW márkamenedzsmenti részlegének vezetője.

    1964. május 23-án, röviddel az ellenőrzőpont éjféli zárása előtt a Klaus-Günter Jacobi által átalakított BMW Isetta átgurult a nyitott sorompó alatt. A sikeres szökés után az alkotó kisegítette barátját a rejtekhelyről és szorosan megölelte. Ez volt Klaus-Günter Jacobi egyetlen szöktetése a BMW Isetta volánja mögött, sikeres küldetése azonban számos embernek adott ihletet. A rákövetkező években további nyolc embernek sikerült hasonló módon megszöknie az NDK-ból, a legendás BMW Isetta pedig még ma is a berlini The Wall Museum emeletén áll. A „The Small Escape” című kisfilm a múzeum látványos szökési kísérletekről szóló, állandó kiállításának állandó darabjává válik.

  • A SEAT egy új európai projektben vállal szerepet, mely biometánt állít elő hulladékból

    A SEAT egy új európai projektben vállal szerepet, mely biometánt állít elő hulladékból

    A SEAT 2023-ig vesz részt az Európai Bizottság által nemrég jóvá hagyott Life Landfill Bioüzemanyag projektben, amelynek célja megújuló gáz előállítása az önkormányzati hulladéklerakókból. A cél a hatékonyabb gazdálkodás elérése azáltal, hogy biometánt nyernek egy helyi, bőséges energiaforrásból. A projektet más partnerekkel együtt fejlesztik az elkövetkező négy évben, és teljes költségvetése 4,6 millió euró, amelynek 55% -át az Európai Bizottság finanszírozza.

    Andrew Shepherd, a SEAT megújuló gázokkal kapcsolatos projektjeinek felelőse hangsúlyozta, hogy „ez a projekt lehetővé teszi számunkra, hogy előrelépést tegyünk a biometán mint üzemanyag fejlesztésében és kutatásában. Végső célunk, hogy a járművek teljes életciklusa alatt a CO2-kibocsátás szempontjából nulla környezeti hatást lehessen garantálni.”

    A körforgásos gazdaság, az energiahatékonyság és a kibocsátás csökkentésének fellendítése érdekében a SEAT jelenleg a Life Methamorphosis projekten dolgozik, hogy biometánt nyerjen a korábban szétválogatott hulladékokból és állati iszapból egy Lleidában található farmon. Az új Life Landfill bioüzemanyag-projekt egy lépéssel tovább megy, mivel a nyersanyag közvetlenül a hulladéklerakóból származik, előzetes szétválasztás nélkül.

    Az Európai Unió 2035-ig 10% -ra korlátozza a hulladéklerakókban lerakható kommunális hulladék mennyiségét. A hulladékok járművekben használható bioüzemanyaggá történő átalakítása lehet a megoldás erre a környezetvédelmi kihívásra. Az új projektben részt vevő egyéb szervezetek közé tartozik az FCC, az IVECO, a Granadai Egyetem, a CARTIF Alapítvány, a SYSADVANCE és a Gasnam. Ezenkívül a SEAT az Aqualia-val egy hasonló projektben a szennyvíz bioüzemanyaggá történő átalakítását is kifejlesztette.

    A fenntartható gazdasági fejlődés lehetősége

    Közel félmillió hulladéklerakó található Európában, így a hulladékból történő biometán kinyerésére szolgáló működési eljárások fejlesztése és kutatása üzleti lehetőséget kínál a hulladék energiaforrássá történő átalakításával, amely ugyanakkor hozzájárul a környezeti kibocsátások csökkentéséhez.

    Ebben az értelemben nagy a lehetőség a biometán előállítására vonatkozó származási tanúsítványok létrehozásában. Ez a rendszer megkönnyítené az ipar fejlődését Spanyolországban, ahogyan ezt más Európai Unió országaiban is megvalósítják, és ha ezeket a tanúsítványokat át lehetne adni az ágazatok között, az számos lehetőséget nyitna a közlekedési ágazat számára.

    A sűrített földgáz (CNG) szerepe

    A SEAT rendelkezik az európai autógyárak között a legszélesebb sűrített földgázzal (CNG) működő jármű kínálattal. A vállalat Martorell-i gyárában négy modellt gyártanak: a Leon, a Leon Sportourer, az Ibiza és az Arona, ami az egyetlen CNG-vel hajtott SUV a világon. 2018-ban a társaság megháromszorozta a CNG járművek értékesítését, és 6 millió eurós beruházást jelentett be a Martorell-i gyár kapacitásának bővítésére. Ezzel a SEAT  gázüzemű járművek napi termelési mutatóját 90-ről 250-re növelte. Ezidáig a társaság CNG járműveinek eladása Európában 13% -kal nőtt az előző évhez képest, 11.800 gázhajtású autó értékesítésével. Ezenkívül a SEAT lett a Volkswagen-csoporton belüli fejlesztő központ a sűrített földgáz alternatív üzemanyagként történő technológiai fejlesztésében.