Kategória: Automobil

  • Hidrogén-üzemanyagcellás autóbusz közlekedik Pakson

    Hidrogén-üzemanyagcellás autóbusz közlekedik Pakson

    Három napon át közlekedik demonstrációs jelleggel egy hidrogén üzemanyag-cellás autóbusz Pakson, a magyar hidrogén völgy központjában, a JIVE-2 projekt részeként, mely az eddigi legnagyobb uniós társfinanszírozású hidrogénbusz program Európában. A január 16. és 18. közötti programon hidrogén busz konferenciát, szakmai és pályaorientációs napot is szerveznek ahhoz kapcsolódóan, hogy a busz ebben az időszakban részt vesz Paks közösségi közlekedésében, az 1-es vonalon. Az utasok díjmentesen vehetik igénybe a HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt., a Magyar Hidrogén és Tüzelőanyag-cella Egyesület, a Toyota–CaetanoBus, a Messer Hungarogáz Kft. és a Paksi Közlekedési Kft. együttműködésében közlekedő hidrogénüzemű buszt.

    A zéró lokális emisszióval és nagyon csekély zajkibocsátással üzemelő, Portugáliában gyártott, háromajtós Toyota–Caetano H2.City Gold típusú busz érkezik Paksra január 13-án, amelybe a Toyota üzemanyagcellás technológiáját szerelték. A jármű egy töltéssel 400 kilométer megtételére képes, a tankolás mindössze 9 percet vesz igénybe. Az üzemanyagcella teljesítménye 60 kW, amelyet kiegészít egy beépített (44 kWh kapacitású, LTO) akkumulátor is, így a járművet meghajtó villanymotor 180 kW leadására képes. A belső tér optimalizálása érdekében a hidrogéntartályokat és az üzemanyagcella-köteget a jármű tetején helyezték el. A tartályokban összesen 37,5 kilogramm hidrogéngázt lehet tárolni 350 bar nyomáson. A Toyota–Caetano H2.City Gold típus 10,7 vagy 12 méteres változatban érhető el; Pakson a hosszabb változat közlekedik, amely – az ülő és állóhelyekkel együtt számítva – 85 utas szállítására képes.

    A demonstrációs mintaprojekt magyarországi koordinátora a Magyar Hidrogén és Tüzelőanyag-cella Egyesület, a program hazai mobilitási partnere pedig a HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. A Messer Hungarogáz Kft. technológiai támogatást nyújt, a hidrogén-töltőállomást és az üzemanyagot biztosítja. A Paksi Közlekedési Kft. üzemelteti a járművet a közösségi közlekedésben Az EU társfinanszírozásával a Közép- és Kelet-Európában útjára indított JIVE-2 (Közös Kezdeményezés a Hidrogénjárművekért Európa-szerte) program az eddigi legnagyobb üzemanyagcellás busz projekt Európában, melynek célja, hogy előmozdítsa a hidrogén meghajtású buszok kereskedelmi forgalomba hozatalát és a kapcsolódó hidrogéntöltő-infrastruktúra kiépítését. A teljes európai ellátási láncot lefedő Európai Hidrogén Egyesület szintén részt vesz a demonstrációs mintaprojektben.

    – Nagy lehetőségek állnak a hidrogén előtt, az üzemanyagcellás hajtáslánc a buszközlekedésben is kiemelkedő szerepet kaphat majd a jövőben. Mindent megteszünk azért, hogy ez a környezetbarát megoldás mielőbb elterjedjen hazánkban és a HUMDA által koordinált Zöld Busz Programmal együtt hozzájáruljon a 2050-es klímacéljaink eléréshez. Ez a különleges busz a legjobb helyen itt Pakson, a magyar hidrogén völgy központjában van. Értékes tapasztalatokat szerezhetünk a mintaprojekt során arról, hogy a közösségi közlekedésben miként hasznosítható a legjobban ez a technológia – emelte ki Deli Daniella, az Energiaügyi Minisztérium helyettes államtitkára.

    – Kiemelt célunk, hogy a közösségi közlekedésben csökkentsük a szén-dioxid-kibocsátást. Ebben nagy szerepe van a – 2021-ben elfogadott, Nemzeti Hidrogénstratégia részét képező – Zöld Busz Programnak, amelynek részeként a tavaly februári budapesti demonstrációs mintaprojekt után már második alkalommal vesz részt a közösségi közlekedésben üzemanyag-cellás autóbusz Magyarországon. A hidrogén hosszú távon az energia tárolására is jó megoldást jelent, emellett egyértelműen ez a jövő egyik hatékony hajtáslánca – hangsúlyozta Weingartner Balázs, a HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. elnök-vezérigazgatója.

    – A hidrogént eddig szinte kizárólag vegyipari, petrolkémiai célokra használtuk, de a jövő közlekedésében is fontos szerepet kap majd. A világ számos fejlett országában e tendencia megindult, és a közlekedési célú közvetlen hidrogénfelhasználás mellett az energetikában, és az ipar több szegmensében kap majd egyre fontosabb szerepet a tiszta hidrogén – reményeink szerint ez Magyarországon is így lesz. A városi közösségi közlekedésben a közeljövő egyik perspektivikus alternatív megoldását jelentik a hidrogén üzemanyag-cellás járművek – tette hozzá Mayer Zoltán, a Magyar Hidrogén és Tüzelőanyag-cella Egyesület titkára.

    – A Magyarországon elsőként bemutatott hidrogén üzemanyagcellás elektromos személyautó, a Toyota Mirai forgalmazójaként nagy öröm számunkra, hogy ez a Caetanobusszal közös demonstrációs projekt a hazai szervezőknek hála megvalósulhatott, és bízunk benne, hogy ez csupán az első, ámbár rendkívül fontos mérföldköve lesz az abszolút zöld, hidrogén alapú, emissziómentes hazai tömegközlekedés kialakításának. Az egyes városokban megvalósuló hidrogén alapú tömegközlekedés megteremtheti azt a kritikus minimum forgalmat és megtérülést, amely előfeltétele annak, hogy az egyes szolgáltatók magyarországi töltőállomások létesítése mellett döntsenek – fogalmaz László Richárd, a Toyota Central Europe – Hungary országigazgatója.

    – Zöld hidrogént, azaz megújuló energiával előállított üzemanyagot biztosítunk a paksi demonstrációhoz. Célunk, hogy a technológia iránt érdeklődő közösségi közlekedés szolgáltatók megismerjék az üzemanyag-cellás buszt, és tapasztalatot szerezzenek a hidrogéntöltés terén. Az üzemanyagcellás busz hidrogén-tankolása a Messer által telepített nagyteljesítményű hidrogéntöltő állomáson történik – emelte ki Bohner Zsolt, a Messer Hungarogáz Kft. ügyvezető igazgatója.

    – Paks egyik jelentősége abban áll, hogy a település a Paksi Atomerőmű Zrt. otthona. Mivel a város a magyar hidrogén völgy központjában található, a térségben kiemelkedő fontosságú, és folyamatosan fejlődő energetikai központ, elengedhetetlen, hogy a paksi tömegközlekedés szolgáltatásának színvonala, minősége a várossal együtt fejlődjön – mondta Tavi Tamás, a Paksi Közlekedési Kft. ügyvezető igazgatója.

    – A hidrogéngazdaság ma még az energetikai piacnak csak egy kis részét képezi, de nagyon gyorsan általánosan elfogadottá és széles körben használttá kell tenni. Támogatásunkkal a JIVE projekt lehetővé teszi az üzemanyagcellás buszok piaci méretének növelését Európában, és hozzájárul a teljes értéklánc árának csökkentéséhez, miközben felhívja a figyelmet a hidrogéntechnológiákra és azok előnyeire is – fűzte hozzá Bart Biebuyck, a Clean Hydrogen Partnership (Tiszta Hidrogén Szövetség) ügyvezető igazgatója.

    A hidrogén, mint energiahordozó, kiváló potenciállal rendelkezik a gazdaság számos ágazatának szén-dioxid-mentesítésére, különösen ott, ahol az akkumulátorok műszakilag nem alkalmazhatók hatékonyan, vagy drágább megoldást jelentenek. Az egyik ilyen szektor a városi tömegközlekedés, ahol az üzemanyagcellás buszokban használt hidrogén nagy teljesítményt és jobb komfortérzetet biztosít az utasoknak, üvegházhatást okozó és egyéb légszennyező anyagok, részecskék és zaj kibocsátása nélkül.

    A Toyota–CaetanoBus a Toyota Caetano Portugal és Mitsui & Co vállalatok részeként, egy portugáliai székhelyű busz- és alvázgyártó. A vállalat járműkínálata főként városok és repülőterek számára ideális. A Toyota–CaetanoBus 1980 óta foglalkozik az elektro-mobilitással. A Toyota és Caetano együttműködése értelmében a H2.City Gold városi buszt közös márkanéven forgalmazzák.

  • Ma 110 éve született meg az Aston Martin – videóval

    Ma 110 éve született meg az Aston Martin – videóval

    Az Aston Martin múltja, jelene és jövője előtt tiszteleg az ikonikus brit márka a 110. évfordulójának egy éven át tartó ünneplésével.

    Január 15-én, vasárnap lesz pontosan 110 éve, hogy az alapítók, Lionel Martin és Robert Bamford hivatalosan is megalapították az első Aston Martin autót létrehozó társulást. Ez több mint egy évszázadnyi intenzív autóipari tevékenységet, élvonalbeli brit innovációt és nagy sikerű versenyeket eredményezett.

    Az Aston Martin a versenypályán született, és az alapítókat versenyzés iránti szenvedélyük ihlette. A londoni Henniker Mews kis műhelyében, szerény kezdetekből emelkedett a világ egyik leghíresebb autómárkájává. Már ekkor az ötletes formatervezés, a fényűző kézművesség, az izgalmas teljesítmény és a ritka exkluzivitás szinonimájává vált.

    Az évforduló alkalmából kiadott fotókon az Aston Martin 110 éves vérvonalának két legikonikusabb és leginnovatívabb modelljét hozták össze. Ezzel is kiemelve a márka elkötelezettségét a teljesítmény határainak feszegetése és a Grand Prix versenyzésből származó mérnöki tudás közúti alkalmazására.

    aston martin
    Fotó: Aston Martin Media

    A képen a márka egyik legrégebbi fennmaradt versenyautója. Az 1923-as rekordot felállító Razor Blade mellett a kompromisszumokat nem tűrő Valkyrie hiperautó látható. Az egyik legkorábbi, kifejezetten az aerodinamikát szem előtt tartva tervezett autó, amelyet egy Aston Martin Grand Prix specifikációjú motor hajtott. Az úttörő Razor Blade számos osztályrekordot döntött 1923-ban Brooklandsben. Mindez, egy évvel az Aston Martin TT1-es – a „Zöld Borsó” becenévre hallgató – nagydíjon való debütálása előtt.

    Egy évszázaddal később a brit márka továbbra is folytatja az innovációt izgalmas, nagy teljesítményű modelljeivel, és a korszakalkotó Valkyrie révén a modern Forma-1-es technikát hozza el az utakra.

    A márka történelmi 110. évfordulóját egy új, erősen limitált, exkluzív modell bevezetésével ünnepli, amelyet még idén bemutatnak. Ez a mérföldkő az idei Brit Nagydíjon Silverstone-ban, a Goodwood Festival of Speeden, a Pebble Beach Concours d’Elegance és az Aston Martin kulcsfontosságú régióiban megrendezésre kerülő egyéb jelentős események középpontjában is áll majd. Mindez az „Intensity: 110 Years in the Making” (Intenzitás: 110 év a gyártásban) című globális marketingkampányuk részeként.

    2023 monumentális évnek ígérkezik, hiszen az Aston Martin felkészül a várva várt következő generációs sportautói első példányának a bemutatására. Ezek tovább erősítik az ultra-luxus, nagy teljesítmény és intenzív vezethetőség iránti elkötelezettségét. Amedeo Felisa, az Aston Martin Lagonda vezérigazgatója így fogalmazott:

    „1913-ban Lionel Martint és Robert Bamfordot a közös víziójuk kötötte össze a versenyautókról és a versenypályán szerzett tapasztalatok felhasználásáról, hogy az autóipari innováció határait feszegessék. 110 évvel és valamivel több mint 110 000 autóval később a szellemiségük továbbra is él. A 110. évünk ugyanolyan izgalmasnak ígérkezik, mint az első. Új fejezetet nyitunk az Aston Martin történetében a sportkocsik következő generációjának a bemutatásával és egy rendkívüli különleges modell debütálásával még ebben az évben, amellyel ezt az egyedülálló mérföldkövet ünnepeljük.”

    A 110. évforduló egyike az Aston Martin 2023-as évének számos nevezetes mérföldkövének. Az év a DB vérvonal 75 éves fennállását, az ikonikus DB5 modell 60 éves fennállását és az Aston Martin Gaydon-i központjának 20 éves fennállását is jelent egyben. Utóbbi a világszínvonalú sportautó-tervezés és -mérnökség kiválósági központjaként szolgáló, erre a célra épített létesítmény.

    Az Aston Martin növelte az árfolyamot, hogy nehezítse a Geely dolgát

     

  • 90%-ban fenntartható anyagokból készült gumiabroncs-koncepciót mutatott be a Goodyear

    90%-ban fenntartható anyagokból készült gumiabroncs-koncepciót mutatott be a Goodyear

    Akár 70%-ban fenntartható anyagokból készült abroncs gyártását és forgalmazását tervezi a vállalat 2023-ban.

    BUDAPEST, Magyarország, 2023. január 11. – A Goodyear Tire & Rubber Company 90%-ban fenntartható anyagokból készült gumiabroncs-koncepciót mutatott be. A koncepció minden előírt hatósági vizsgálaton átesett, és sikerrel teljesítette a Goodyear belső vizsgálatait is.

    A tesztekből kiderült az is, hogy az új gumi gördülési ellenállása alacsonyabb a hagyományos anyagokból készült referenciaabroncsénál. Alacsonyabb gördülési ellenállása révén az abroncs kisebb üzemanyag-fogyasztást és széndioxid-kibocsátást tesz lehetővé.

    A koncepcióabroncs mellett a Goodyear egy 70%-ban fenntartható anyagokból készült, kereskedelmi abroncs gyártását is bejelentette. A vállalat jelenleg partnereivel és szállítóival dolgozik a termék 2023-as bevezetésén. Az abroncs megvásárlása iránt érdeklődők a Goodyear.com/SustainableMaterialTire oldalon regisztrálhatnak legfrissebb híreinkért.

    Egy 90%-ban fenntartható anyagokból készült abroncs bevezetéséhez további együttműködésre lesz szükség a vállalat beszállítóival, hogy elegendő mennyiségben tudják beszerezni a nagy volumenű gyártásához szükséges alapanyagokat.

    „Jó úton járunk afelé, hogy 2030-ra bevezessük az ágazat első, 100%-ban fenntartható anyagokból álló abroncsát – mondta el Chris Helsel, a Goodyear globális műveletekért felelős alelnöke és műszaki igazgatója. – Az elmúlt év döntő fontosságú volt célunk eléréséhez. Új technológiákat kutattunk és fejlesztettünk ki, lehetőségeket teremtettünk további együttműködésre, és csapatunk kitartásának köszönhetően nem csupán bizonyítottuk, hogy képesek vagyunk előállítani egy 90%-ban fenntartható anyagokból álló abroncsot, de le is gyártottunk egy 70%-ban fenntartható anyagokból készült változatot. Csapatunk töretlenül bizonyítja innovációs képességeit és elkötelezettségét egy jobb jövő megteremtése mellett.”

    Nagyításhoz kattints a képre!
    Nagyításhoz kattints a képre! | Fotó: WS Hungary

    A 90%-ban fenntartható anyagokból készült koncepció 17 különleges összetevőt tartalmaz az abroncs 12 különböző komponensében, köztük az alábbiakkal:

    • Az abroncsok futókeverékének erősítésére és élettartamuk növelésére használt ipari korom előállítása hagyományosan különböző olajtermékek égetésével történik. A Goodyear 90%-ban fenntartható anyagokból készült gumiabroncs-koncepciója négyféle típusú ipari kormot tartalmaz, amelyeket metánból, szén-dioxidból, növényi eredetű olajból és elhasználódott abroncsokból kinyert pirolízisolajból állítanak elő. Az ipari korommal kapcsolatos új technológiák célja a karbonkibocsátás csökkentése, a körkörösség erősítése, és a biológiai alapú szén felhasználása, megőrizve a gumiabroncs nagy teljesítményét.
    • A gumiabroncs koncepcióban felhasznált szójaolaj segít megőrizni az abroncs gumikeverékénekrugalmasságát hőmérsékletváltozások esetén. A szójaolaj növényi eredetű nyersanyag, amelynek alkalmazása csökkenti a Goodyear által felhasznált olajtermékek mennyiségét. Míg a szójafehérjének közel 100 százaléka élelmiszer- és takarmányipari alkalmazásokban kerül felhasználásra, jelentős mennyiségű felesleges olaj áll rendelkezésre ipari alkalmazásokhoz.
    • A szilícium-dioxid (kova) gyakran használatos összetevő az abroncs tapadásának fokozására és az üzemanyag-fogyasztás csökkentésére. A gumiabroncs-koncepció kiváló minőségű kovát tartalmaz, amelynek előállítása a rizsfeldolgozás melléktermékeként keletkező, és gyakran hulladéklerakóba kerülő rizsháncs maradékából történik (RHA szilícium-oxid).
    • A gumiban használt poliészter újrahasznosított palackokból készül, amelyeket alapvegyületeire bontanak, majd az abroncsok kordszálaiban használatos, technikai minőségű poliészterré alakítanak vissza.
    • A gyanta az abroncs tapadásának fokozására szolgál. A gumiabroncs-koncepcióban a hagyományos, kőolaj alapú gyantákat biológiai úton megújuló fenyőgyanta helyettesíti.
    • A radiális abroncsok szerkezetét peremhuzal és acél kordszálak erősítik. A gumiabroncs koncepcióban használt peremhuzal és acél kordszálak anyaga nagyrészt elektromos ívkemencékben (EAF) végzett újrahasznosításból származik. Az EAF eljárás csökkenti az acélgyártás energiaigényét, és növeli az újrahasznosított acél arányát a termékben. A kohókban végzett acélgyártáshoz képest az EAF eljárás csökkentheti az üvegházhatású gázok kibocsátását.
    • Az abroncs bio- és bio-cirkuláris takarmányokból származó polimereket is tartalmaz, amelyek tömegmérlegét ISCC tanúsítvány igazolja.

    A fenntartható anyagokra való átállás jól kivehető a Goodyear egy-egy termékcsaládjában. Jelenleg nyolc termékcsalád tartalmaz szójaolajat, ahogy egyes versenyabroncsok is. A Goodyear ezen felül 2018 óta több mint kétszeresére növelte az RHA szilícium-dioxid felhasználását termékeiben. Az akár 70%-ban fenntartható anyagokat tartalmazó abroncs bemutatásával a Goodyear tettekkel is alátámasztja elkötelezettségét egy jobb jövő megteremtésére, ezt a célt szolgáló piaci megoldásokkal.

    *Fenntartható anyagnak a biológiai alapú/megújuló vagy újrahasznosított anyagok, valamint azon összetevők minősülnek, amelyek gyártása megvalósítható az erőforrások megőrzését és/vagy a kibocsátások csökkentését szolgáló egyéb fenntartható gyakorlatokkal.

    **A 90%-ban fenntartható anyagokat tartalmazó abroncs gumiabroncs koncepcióként lett kifejlesztve, vagyis a Goodyear igazolta, hogy képes egy jelentős mértékben fenntartható anyagokból álló, fogyasztói abroncs gyártására.                                            

  • Az Aston Martin növelte az árfolyamot, hogy nehezítse a Geely dolgát

    Az Aston Martin növelte az árfolyamot, hogy nehezítse a Geely dolgát

    Az Aston Martin lépéseket tett annak érdekében, hogy megakadályozza, hogy a Geely túl olcsón jusson nagyobb részesedéshez.

    Az Aston Martin ügyvezető elnöke, Lawrence Stroll és Yew Tree befektetési csoportja 28,29%-ra növelte részesedését a cégben. Ez korábban 19% volt. Az elmúlt hónapokban 50 millió font értékű befektetést eszközöltek. Ennek az a célja, hogy megakadályozzák a kínai autógyártó Geely általi agresszív felvásárlást – gyanítja az Autocar.

    A Geely kezében van már többek között a Lotus, a Volvo és a Lynk & Co is.

    Háromnegyed évszázados idén Colin Chapman életműve, a Lotus

    A legutóbbi befektetsére akkor került sor, amikor a brit sportautógyártó részvényeinek árfolyama a novemberi 90 penny-s mélypontról mára 1,70 font körüli szintre emelkedett. Az Aston Martin értéke így jelenleg 1,2 milliárd font, nohaa 2018-as tőzsdei bevezetéskor még 4 milliárd font volt.

    Ha a Yew Tree részesedése elérné a 29,99%-ot, akkor a felvásárlási szabályzat értelmében kötelező ajánlatot kell tennie a fennmaradó részvények megvásárlására.

    A bennfentesek azonban határozottan tagadják, hogy tervben lenne a vállalat újbóli magánkézbe adása.

    „Befektetői csoportként osztjuk azt a szilárd meggyőződést, hogy az Aston Martin alulértékelt, és hogy a közelmúltbeli ellátási láncbeli kihívások ellenére a vállalat jól áll ahhoz, hogy folytassa növekedési pályáját az ultraluxus, nagy teljesítményű autóiparban” – mondta nemrégiben Stroll.

    „Az üzletág közép- és hosszú távú sikerébe vetett közös bizalmunkat a rendelésállomány erőssége, a piacra kerülő új termékek izgalmas portfóliója és az Aston Martin hihetetlen globális márkaismertsége táplálja.”

    Mindezek arra utalnak, hogy a társtulajdonosok megpróbálták megakadályozni, hogy a cég 7,6%-át birtokló Geely további részvényeket szerezzen, amíg az ár ilyen alacsony. A Bloomberg értesülései szerint ugyanis a Geely 10%-ra tervezi emelni részesedését a cégben.

    A Geely korábban mintegy 66 millió fontért szerzett részesedést az Aston Martinban, amikor a brit sportautógyártó további részvényeket bocsátott ki. A részvénykibocsátás célja az adósságok törlesztése volt, és kamatfizetési terhek csökkentése. További jelentős részvényesek még az Astonlá a szaúdi állami befektetési alap (18,7%) és a Mercedes-Benz (9,7%).

    Az Alpine oldalán visszatérhet a Lotus az F1-be

  • Munkába álltak a Győri Balett táncművészei az Audi Hungariánál

    Munkába álltak a Győri Balett táncművészei az Audi Hungariánál

    Különleges helyszínen kezdte meg a felkészülést a Győri Balett a 2023-as szezonra: a társulat januárban és februárban összesen négy hétre beköltözik az Audi Hungariához.

    A társulat és a vállalat együttműködése keretében a táncművészek a vállalat rendezvényközpontjában tartják próbáikat, valamint látványos előadásokkal kedveskednek az Audi Hungaria érdeklődő munkatársainak.

    A társulat és a négykarikás vállalat hosszú közös múltra tekintenek vissza, hiszen az Audi Hungaria és a Győri Balett 2022-ben ünnepelte együttműködésük 25. évfordulóját.
    Az Audi Hungaria a társadalmi felelősségvállalás jegyében 1993-as alapítása óta aktívan támogatja a régió kulturális életét, valamint számos közösségi és szociális kezdeményezést indít az itt élők életszínvonalának további növelése érdekében.

    Audi, Balett
    A kép közepén balról jobbra: Kiss János, a Magyar Művészeti Akadémia alelnöke, Németh Kinga, az Audi Hungaria személyügyért és szervezetért felelős igazgatósági tagja és Velekei László, a Győri Balett igazgatója a Győri Balett táncművészeivel – Fotó: Audi
  • A Bugatti feketelistára tette Tom Cruise-t és Jenson Buttont

    A Bugatti feketelistára tette Tom Cruise-t és Jenson Buttont

    Hogy szép autókat gyárt-e vagy sem, arról megoszlanak a vélemények, de hogy a Bugatti a világ egyik legexkluzívabb autómárkája. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint hogy akkora a kereslet a francia márka autóira, hogy könnyedén megtehetik azt is, hogy aki bármi okból nem szimpatikus nekik [a Bugatti márkának], annak nem adnak el autót.

    Akkor sem, ha az illető történetesen hollywoodi világsztár, vagy Forma-1-es világbajnok.

    A nemkívánatos vásárlókról feketelistát vezetnek, és olyan nevek szerepelnek rajta, mint Jenson Button, 2009 F1-es bajnoka, a bokszlegenda Floyd Mayweather, az X-Faktor kitalálója Simon Cowell, vagy épp a Mission Impossible és a Top Gun sztárja, Tom Cruise. Ők például már nem vásárolhatnak Bugattit. Vajon kisbetűvel is van felírva a nevük, mint Nemecsek neve a Pál utcai fiúkban?

    Tom Cruise még 2005-ben, több mint egymillió dollárért vásárolt egy Bugatti Veyront, majd a Mission: Impossible III című film premierjén be is mutatta azt. A „bemutató” kivitelezése azonban nem tetszett az autógyárnak. Amikor Cruise megpróbálta kinyitni az utasoldali ajtót partnerének, az nem sikerült. Több mint fél percbe telt, mire Cruise ki tudta nyitni a Veyront, és volt felesége, Katie Holmes végre kiszállhatott.

    Míg a többség jót mosolygott és mókásnak találta a jelenetet, addig a Bugatti egyáltalán nevetett az eset láttán, hanem egyenesen PR-katasztrófának minősítette azt. Azóta a Top Gun sztárja nemkívánatos személy a francia luxusmárkánál.

    Embed from Getty Images

    Jenson Button pedig állítólag azzal sértette meg a márkát, hogy saját példányát, nem sok kilométer megtétele után el is adta, ez pedig azt sugallta, hogy talán nem volt elégedett a Bugatti termékével.

    Epikus szezon vár ránk 2023-ban Button szerint

  • 8 millió kilométer 2022-ben: ismét duplázott a SHARE NOW

    8 millió kilométer 2022-ben: ismét duplázott a SHARE NOW

    Egy év alatt duplázódtak a megtett kilométerek, továbbá az ügyfélszám, a flottaméret és a szolgáltatási terület szempontjából is kimagasló növekedést produkált 2022-ben a SHARE NOW. Az autómegosztó felhasználóinak alapízlése ebben az évben sem változott; a városi utakhoz az elektromos MINI és a Peugeot e208 volt legnépszerűbb autó, míg a többnapos vezetésekhez a minden igényt kielégítő Mercedes A osztályt választották a legtöbben. A jelentős növekedéshez szinte minden korosztály hozzájárult, mivel az autómegosztó legidősebb budapesti felhasználója például már 80 éves is elmúlt.

    A SHARE NOW legaktívabb felhasználója 2022-ben 35 ezer kilométert gurult összesen az autómegosztó járműveivel, de akadt olyan felhasználó is, aki 1290-szer választotta a szolgáltatást. Bármennyire is meglepő azonban, nem ezek voltak az elmúlt év legnagyobb rekordjai, hanem például a SHARE NOW autóival összesen levezetett csaknem 8 millió kilométer: ez egyfelől duplája a megelőző évinek, másfelől pedig ennyiből hússzor lehetne eljutni a Földről a Holdra.

    A felhasználók tábora tavaly elérte a 80 ezer főt, ami jókora elmozdulás az egy évvel korábbi 55 ezerhez képest. „A magáncélú használatnál még nagyobb mértékben nőtt a szolgáltatás üzleti célú használata, miközben tíz perccel, 97 percre emelkedett az átlagos utazási idő, ami jól mutatja, hogy az autómegosztás valós közlekedési alternatívát jelent minden autós élethelyzetben” – fogalmazott Koralewsky Márk, a SHARE NOW digitális szolgáltatásfejlesztési igazgatója. Ez a dinamika az eredeti elképzeléseiket is felülmúlta, és tettek egy újabb, határozott lépést afelé, hogy a szolgáltatás a városi mobilitás központi elemévé váljon. További bővítéssel és fejlesztésekkel sem tétlenkedett a cég 2022-ben: a flottaszám átlépte a félezres rekordszámot, és két új típus is megjelent a mezőnyben, a benzines, valamint az elektromos Peugeot e208. Az utóbbi a legnépszerűbb autóért járó virtuális díj versenyében megszorongatta a SHARE NOW elektromos MINI-jeit: a két kisautó bizonyult a legnépszerűbbnek a városi utaknál, fej fej mellett. Eközben nem változott a helyzet 2021-hez képest, a többnapos vezetéseknél: a legtöbbször csomagdíjjal foglalt autó ismét a Mercedes A osztály lett.

    Az immár a 100 km2-t is meghaladó szolgáltatási területhez új, a városmagtól távolabb eső részek csatlakoztak külső zónaként, és – Budakalász, Budaörs és Dunakeszi után – Érden is létrejött egy hasonló. A bővítéssel annak a tesztelése is megkezdődött, hogy lehetséges-e bekapcsolni a szolgáltatásba ezzel az üzleti modellel az agglomerációt. Az Allee bevásárlóközpontban is dedikált parkolók teszik költséghatékonyabbá a SHARE NOW felhasználók életét, akik tavaly novembertől már közvetlenül a Liszt Ferenc nemzetközi repülőtér Holiday parkolójában is lezárhatják az útjuk a flotta autóival, amikor repülővel indulnak külföldre, vagy éppen haza – hiszen a reptéri termináltól egy pár perces sétával érhetik el a megosztott kocsikat. Eközben a szolgáltató sokat dolgozott az elektromos modellek hosszabb távú használatának elérhetővé tételéért is: már minden elektromos modellben találnak töltőkártyát a felhasználók, amivel a teljes országot lefedő hálózaton tölthetnek az ügyfelek, így a töltés költsége is a csomag része egy hosszabb út során, ahogy ezt a benzines modellek esetén már megszokhatták.

    A SHARE NOW továbbra is a carsharing szorosabb integrációját szeretné elérni a fővárosi közlekedési rendszerbe, többek között olyan speciális szolgáltatásokkal, mint az autók előre foglalását lehetővé tevő Pre-booking szolgáltatás, vagyis a hosszabb útra induló felhasználó által előre kiválasztott kategóriájú jármű kiszállítása a megadott időpontban és helyszínre, mindössze pár kattintással intézve az applikációból. Koralewsky Márk szerint a felhasználók igényeire szabott, költséghatékony mobilitási alternatívának egyre nagyobb szerepe lesz a városok élhetőbbé tételében, hiszen egy megosztott autó akár 10 saját használatú járművet is kiválthat a városi forgalomban. „A fenntarthatóbb városi közlekedéshez továbbra is szükség van rá, hogy minél több városlakó ismerje meg a megosztáson alapuló autós mobilitás előnyeit és költséghatékonyságát” – szögezi le a szakember.

  • Ennyiért lehet a tiéd Vettel limitált Nissan GT-R-je

    Ennyiért lehet a tiéd Vettel limitált Nissan GT-R-je

    Ha szeretnél, tiéd lehet egy Nissan GT-R Black Edition Sebastian Vetteltől, bár sokba fog kerülni.

    Az autó a négyszeres világbajnok magángyűjteményébe tartozott, mielőtt eladásra kínálták, minimális használattal – mindössze 145 megtett kilométerrel, annak ellenére, hogy az autó 10 éves.

    A GT-R online hirdetése szerint – az autó ára 250.000 euró – használaton kívüli állapota miatt „kinézetre és technikailag is egy teljesen új jármű, ami egyedülálló lehetőséget jelent a gyűjtők számára, különösen a tulajdonos története miatt”.

    A Black Edition több, mint a korabeli R35-ös Nissan GT-R szabványos változata, mivel számos további extrát tartalmaz az autó; többek között elegáns, piros-fekete Recaro versenyüléseket, szénszálas spoilert és 20 colos könnyűfém Rays keréktárcsákat – valamint azt, hogy ez a bizonyos változat egy többszörös Forma-1-es világbajnok tulajdonában volt, ami magas eszmei értéket (és magas árcédulát) ad az autónak.

    A motorháztető alatt a GT-R egy 3,8 literes, duplaturbós V6-os motorral büszkélkedhet, amely 545 lóerős, és mindössze 2,7 másodperc alatt képes 0-100-ra gyorsulni.

    Vettel az elmúlt években nem először válik meg valamelyik autójától; 2021 elején már nyolc autót bocsátott árverésre magángyűjteményéből – többek között több Ferrari-modell, így egy 2016-os LaFerrari, egy 2004-es Enzo, egy 1996-os F50-es és egy 2015-ös 458-as is eladásra került.

    A Forma-1 lelkes történésze egy Williams FW14B-t is megvásárolt, amelyet Nigel Mansell 1992-es domináns, címvédő szezonjában vezetett, és amelynek orrán az ikonikus piros 5-ös szám díszeleg. A 2022-es Brit Nagydíj hétvégéjén saját autójával egy bemutató kört is teljesített Silverstone-ban.

    (Horváth Janka fordítása)

    Vettel nézetei nem mentek nyugdíjba, már új platformot keres nekik

  • Sportos családi kombi a fődíj az idei AMTS-en!

    Sportos családi kombi a fődíj az idei AMTS-en!

    Immáron hagyományosan, ismét egy autó lesz a fődíj Magyarország legnagyobb szezonkezdő autós kiállításán és show-ján, az AMTS-en, mely 2023-ban újra a megszokott időpontban, tavasszal várja az érdeklődőket a teljesen megújult Hungexpón!

    A szervezők választása ezúttal leginkább a családos látogatóknak kedvez: a show történetében először, egy impozáns kombi kerül átalakításra, majd kisorsolásra. A gyárilag is tökéletes állapotú SEAT Leon ST FR-t az AMTS bármely látogatója megnyerheti, ha felnőtt, családi, vagy VIP jegyet vásárol a rendezvényre.

    Az AMTS Autó Show szakemberei számos exkluzív járművel birkóztak már meg pályafutásuk során. Tavaly egy limitált kiadású Mazda MX-5 NC roadster, 2021-ben egy különleges Mini Cooper Coupé, az azt megelőző években pedig egy Porsche Boxster S, valamint egy Ford Mustang épült át az AMTS égisze alatt – de volt már dolguk Audi TT-vel, BMW Z4 Roadsterrel, Volkswagen Sciroccoval és EOS-szal is. A Leon immáron a 11. jármű, amit a nagyszabású show keretei között kisorsolnak a látogatók között!

    A sportos, FR szériájából származó kombit 1.4 TSI erőforrás hajtja, 2018-as gyártási évével pedig az AMTS valaha látott legfiatalabb és legfelszereltebb nyereményautója lesz, melyhez ráadásul 1 évnyi, teljes körű Das Weltauto garancia is jár. A Leon így önmagában sem mindennapi nyeremény, de természetesen ez alkalommal sem gyári állapotában kerül az egyik szerencsés látogatóhoz. Az AMTS hagyományos élő autóépítése most is jóval a rendezvény előtt lezajlik, ahol egyedülálló élő show keretei között, mindössze néhány nap leforgása alatt megy végbe a teljes átalakulás!

    Seat Leon, AMTS
    Fotó: AMTS

    A programra idén is a Westend bevásárlóközpont szívében felállított standon kerül sor, február 2-6. között, a pontos módosítások listája pedig hamarosan megtalálható lesz az AMTS hírei között.

    A rendezvényre, mely hat pavilonban és hatalmas külső területen kerül megszervezésre – a tuning autóktól kezdve az autóimportőrökön és veteránokon át az elektromobilitásig mindent felölelő tematikákban – a szervezők rengeteg újdonsággal és itthon még soha nem bemutatott látványossággal készülnek. 

    Az AMTS időpontja 2023. március 17-19. A show szervezése már hónapok óta gőzerővel folyik, a látogatók pedig az akciós elővételi időszakban jelentős kedvezményekkel válthatják meg a jegyeiket a rendezvényre az év elején.

    További információk:
  • Ennyibe kerül Alonso új 2023-as céges közúti verdája, el van ájulva tőle

    Ennyibe kerül Alonso új 2023-as céges közúti verdája, el van ájulva tőle

    Fernando Alonso céges autót kapott az Aston Martintól, miután január 1-jén csatlakozott az istállóhoz.

    A spanyol egy több mint 110 millió forintos DBX 707-et vett át, az autógyár luxus SUV-ját, amelyet egy négyliteres, duplaturbós Mercedes V8-as motor hajt, 700 lóerős, és 315 km/órás végsebességgel büszkélkedhet.

    https://www.youtube.com/watch?v=GiN7wi9EVP8

    A közösségi médiában annyit írt róla, hogy „az elvárásait felülmúlta”, valamint hogy „álomautó”.

    Alonso már a csapattal tartott 2023 előtt az Abu Dhabi szezon utáni teszten, ahol elmondta, hogy „100 százaléknál is jobban” érezte magát, miután kipróbálta a tavalyi autójukat.

    A csapatfőnök, Mike Krack arról is beszámolt, hogy Alonso a csapatában való szereplésével „újra szikrákat vetne” az Aston Martinnal.

    Alonso már zöldben, bemutatkozott az Aston Martinnál