Kategória: Automobil

  • Amikor sok pénzért veszel egy Porschét, de észt azt nem

    Amikor sok pénzért veszel egy Porschét, de észt azt nem

    Sok mindent meg lehet vásárolni pénzért, de észt és gondolkodást aligha. Ezt példázza az alábbi videó is. A sofőr az elektromos Porsche Taycan gyorsulását teszteli, azzal azonban nem számolt, hogy „eléugrik” egy körforgalom. Azt pedig több, mint 180 km/h-s tempóval nem sikerült emberüknek bevennie. Nahát.

    A legolcsóbb Taycan modell ára is közel 32 millió forint, így az autó javítása minden bizonnyal igencsak zsebbe nyúlós lesz…

    https://www.youtube.com/watch?v=2mk1-Oq5FLo&feature=emb_title

  • A tengeri műanyaghulladék felszámolását célzó innovatív kezdeményezés a Suzukitól

    A tengeri műanyaghulladék felszámolását célzó innovatív kezdeményezés a Suzukitól

    Sajtóközlemény: A Suzuki kifejlesztette a világ első mikroműanyag-gyűjtő eszközét hajómotorokhoz A Suzuki Motor Corporation kifejlesztette a világ első*, hajómotorokra szerelhető mikroműanyag-gyűjtő eszközét. A tengereket szennyező műanyaghulladék az utóbbi években jelentős környezetvédelmi problémává vált, mivel a nem megfelelően gyűjtött hulladék nagy része az óceánokba kerül. A természetes környezetben azután ez a szennyeződés mikroműanyagokká bomlik le, az ökológiai rendszerre gyakorolt hatása pedig egyre drámaibb mértékű. A Suzuki által fejlesztett új eszköz használatával pusztán a hajó üzemeltetésével is összegyűjthetők a vízfelszín közelében úszó mikroműanyagok. A tervek szerint 2021-től vezetik be az eszközt választható kiegészítőként, amely később már szériatartozék lesz. A Suzuki Motor Corporation már tíz éve törekszik arra, hogy megtisztítsa a vizeket, a mikroműanyag-gyűjtő eszköz pedig a Clean Ocean Project, a tengeri műanyaghulladék felszámolását célzó új Suzuki kezdeményezés első lépése.

    Saját megoldása kidolgozásakor a vállalat szakemberei a külmotorok szerkezetét vették alapul, amely a motor hűtése érdekében több tonna tengervizet szivattyúz át a rendszeren, majd juttat vissza az óceánba. A cég olyan gyűjtőeszközt fejlesztett ki, amely a visszajuttatott víz felhasználásával a mikroműanyagokat is összegyűjti.
    Az eszköz egyszerűen felszerelhető a visszavezető ágra, és nem befolyásolja a motor teljesítményét, mivel csak a motor hűtése után visszatérő vizet használja fel. A Japánban végzett kutatás szerint a szűrőben fennakadó anyagok között mikroműanyagok is voltak. A kutatást más országokban is folytatják, ezek eredményei alapján további fejlesztések is várhatók. A tervek szerint 2021-től opcionálisan választható kiegészítőként vezetik be az eszközt, a jövőben viszont szériatartozék lesz.

    Mikroműanyag-gyűjtő eszköz

    A kutatás során begyűjtött mikroműanyag-hulladék

    Nemzetközi önkéntesség és a műanyagfelhasználás csökkentése
    A Suzuki Motor Corporation már tíz éve törekszik arra, hogy megtisztítsa a vizeket. 26 országból összesen több mint 8000 önkéntes vett már részt tengerek, folyók és tavak megtisztításában, melyeken hajómotorokat használnak. A kezdeményezés 2010-ben, Hamamatsuban indult és 2011-től kezdve, fokozatosan vált nemzetközi szintű programmá.
    A Clean Ocean Project, a tengeri műanyaghulladék felszámolását célzó új kezdeményezés keretében a vállalat tovább folytatja kampányát, mindemellett a csomagoláshoz használt műanyagok mennyiségének csökkentésén is dolgozik. Ennek eredményeképp a Suzuki Marine üzletág 2020. júniusában gyártott némelyik termékének esetében már alternatív csomagolóanyagokat alkalmaz. Jelenleg a piaci visszajelzések kiértékelése zajlik.

    2,3 tonnával kevesebb műanyag
    2020. októberértől kezdődően a vállalat az eredeti Suzuki Marine-alkatrészek esetében folyamatosan papíralapúra cseréli a csomagolóanyagokat a korábbi műanyagról. Azzal, hogy az összes eredeti alkatrészt környezetbarát anyagok felhasználásával csomagolják, a Suzuki Marine üzletág évente körülbelül 2,3 tonnával kevesebb műanyagot fog felhasználni.

    Az eredeti Suzuki Marine-alkatrészekhez használt hagyományos csomagolás

    papírcsomagolás

     

  • A valódi büntetés nem csekken érkezik – plakátkampánnyal küzd a felelőtlenség ellen a Heineken és az ORFK-OBB

    A valódi büntetés nem csekken érkezik – plakátkampánnyal küzd a felelőtlenség ellen a Heineken és az ORFK-OBB

    Hosszú évek erőfeszítéseinek köszönhetően folyamatosan csökken az ittasan okozott személyi sérüléses balesetek száma, ám a koronavírus alatti időszak statisztikája szerint az ittas vezetőknek van egy keménymagja. Kerékpárral és gyalog is lehet ittasan balesetet okozni: a friss adatokból kiderül, hogy minden második, személyi sérüléssel járó, ittasan elkövetett balesetet autósok okoznak, minden negyediket kerékpárosok. A HEINEKEN Hungária és az ORFK Országos Balesetmegelőzési Bizottság ezért közös plakátkampányt indított, amely azt üzeni: ha vezetsz, soha ne igyál!

    Az ittasan okozott személyi sérüléses balesetek száma az elmúlt öt évben (2015-2019) 11,4 százalékkal csökkent, és ez a tendencia folytatódott 2020 első nyolc hónapjában is, derül ki az ORFK-OBB adataiból. Ugyanakkor az ittasan okozott balesetek aránya idén január és augusztus között 10 százalék volt, vagyis tíz balesetből egyet ittasan okoztak. Ez a tavalyi arányhoz képest jelentős, 16,3 százalékos emelkedés, amely még akkor is veszélyes tendenciát mutat, ha egyébként az ittasan okozott balesetek darabszámában csaknem 3 százalékos csökkenés figyelhető meg.

    Mivel a koronavírus-járvány 2020-ban a gépjárműforgalom mérséklődésével is együtt járt, arányosan csökkent a közúti közlekedési balesetek száma, ugyanakkor az ittas állapotban okozott balesetek aránya lényegében nem változott. Ez rávilágít arra, hogy további erőfeszítéseket kell tenni az ittas vezetés ellen, hiszen az adatokból az is következik, hogy stabil számban vannak olyanok, akik továbbra is notóriusan ittasan vezetik járműveiket, veszélyeztetve ezzel maguk és mások épségét.

    Az elmúlt évek statisztikáiból az is kiderült, hogy a személygépkocsi-vezetők az ittasan okozott balesetek 53-55 százalékáért felelősek, őket második legnagyobb arányban a kerékpárosok követik: az esetek csaknem egynegyedét a bringások okozzák. A robogósok is hajlamosak alkohollal a szervezetükben nyeregbe pattanni, az ittasan okozott baleset között évről évre 8-10 százalék között mérhető az arányuk. Az alkoholos befolyásoltság alatt álló gyalogosok az esetek három százalékáért felelősek.

    Bár a számok összességében nem mutatnak kedvezőtlen tendenciát, a HEINEKEN Hungária – társadalmi felelősségvállalási céljaival összhangban – az ittas vezetés visszaszorításáért dolgozik és a felelős alkoholfogyasztásra biztatja vásárlóit. Ezért az elmúlt öt év sikeres, ORFK-OBB-val közös együttműködését folytatva, most szintén közös plakátkampányt hirdet azzal az üzenettel, hogy „Ha vezetsz, soha ne igyál”. A plakátok célja, hogy felhívják a figyelmet e veszélyes jelenségre.

    „A HEINEKEN a felelősségteljes alkoholfogyasztást népszerűsíti, ennek fontos része az ittas vezetés elleni küzdelem. Nemzetközi és helyi kampányokban is részt veszünk az ittas vezetés visszaszorítása érdekében. Az ORFK-OBB és a HEINEKEN Hungária évek óta elkötelezett szakmai partnerként dolgoznak azért, hogy ne vezessen senki járművet ittasan, legyen az autó, motorkerékpár vagy bicikli. Tavaly az Intim Torna Illegál zenekarral közös dalt írtunk és klippet forgattunk. Nemzetközi platformunk segítségével évről évre bevonjuk a kommunikációba a Forma-1 sztárjait, mint David Coulthard vagy idén Keke és Nico Roseberg” – mondta az induló együttműködés kapcsán Geert Swaanenburg, a HEINEKEN Hungária vezérigazgatója.

    „Az ORFK-OBB legfőbb küldetéseinek egyike az ittas vezetés elleni küzdelem, hiszen az alkoholos befolyásoltság alatti járművezetés hatalmas balesetveszélyt rejt magában és súlyos felelőtlenséget jelent, amellyel a járművezető a maga- és mások testi épségét is veszélyezteti. Bódultan semmilyen járművet nem szabad vezetni, annak ellenére sem, hogy a törvény nem tiltja az alkoholfogyasztás utáni kerékpározást. A legjobb megoldás továbbra is a teljesen tiszta vezetés, bármilyen járműről is legyen szó” – mondta Óberling József ezredes, az ORFK-OBB ügyvezető elnöke.

  • A Lada 50 éves évfordulóját ünneplik szombaton az Aeroparkban

    A Lada 50 éves évfordulóját ünneplik szombaton az Aeroparkban

    A Lada 50 éves évfordulóját ünneplik szombaton az Aeroparkban, az eseményen látható lesz többek között rendőrségi, tűzoltósági, repülőtéri és versenyekre készült Lada is, a résztvevők élményautózásra és Zsiguli szépségversenyre is számíthatnak – közölte a Légiközlekedési Kulturális Központ hétfőn az MTI-vel.

    Idén 50 éve, 1970-ben gördültek le az első Ladák a gyártósorról, ezt követően az olasz Fiat segítségével készült – a szovjet belső piacon Zsiguliként forgalmazott – autók meghódították a keleti blokk országait. A különböző változatokból 17 millió darabot adtak el, Magyarországon több mint 1 millió példány került forgalomba. A típusnak mind a mai napig óriási a rajongótábora – olvasható a közleményben.

    Mint írják, a különféle Ladák a Ferihegyi repülőtér életében is meghatározóak voltak, évtizedeken át a forgalmi előtér állandó tartozékainak számítottak, különféle földi szolgálatok használták ezeket az autókat a repülőgépek kiszolgálásakor.

    Szombaton több mint félszáz Ladát és Zsigulit láthatnak az érdeklődők a ferihegyi repülőmúzeumban, ahová például magángyűjtők, autószerelők, restaurátorok, rajongók, civil szervezetek, intézmények viszik el kedvenc járműveiket. Az Aeropark Lada Talkshow-val, járműszépségversennyel, felvonulással, élményautózással, autóbemutatókkal, reptérlátogatással, nyitott pilótafülkékkel és mesélő pilótákkal készül az eseményre. Egész hétvégén üzemel a múzeum új A320Neo szimulátora.

    A programon kiállított járműveket, valamint a repülőgépek fedélzetét a Magyar Turisztikai Ügynökség útmutatásai alapján takarítják és folyamatosan fertőtlenítik. Zárt térben csak meghatározott létszámú látogató tartózkodhat egyszerre.

    A programot az Aeropark repülőmúzeum a Veterán Zsiguli Egyesülettel együttműködésben szervezi – áll az összegzésben.

  • Tehergépjármű szerviz, ahol gyorsan, és minőségi munkát végeznek!

    Tehergépjármű szerviz, ahol gyorsan, és minőségi munkát végeznek!

    Mindenki tudja, milyen bosszantó tud lenni, mikor járművünk meghibásodik. Ez fokozottan problémát jelent akkor, ha az a jármű nem csupán arra szolgál, hogy elvigye gazdáját A pontból B-be, hanem az egyben munkaeszköz is.

    Azok számára, akik furgonnal, vagy kamionnal fuvaroznak, szállítanak házhoz, stb., nem lehet megoldás a tömegközlekedés, munkájukhoz elengedhetetlen, hogy járművük kifogástalanul működjön és ne hagyja cserben őket.

    Bizonyára eleged van a kókány, nem megfelelő javításokból. A több hetes várólistákból és abból, hogy nem tudsz előre tervezni a javítási költségekkel. Azt gondolhatja az ember, hogy jó és megbízható szerviz talán nincs is. De van!

    Az M0-s mellett, Szigetszentmiklóson, a Camion Express Szerviz Kft. színvonalas, tiszta szervizzel, szakképzett munkatársakkal, minőségi munkával és express gyorsasággal áll az ügyfelek rendelkezésére! Akár bejelentkezés nélkül, azonnal neki is látnak a járműved javításának, hogy az mielőbb újra munkába állhasson! Szükség esetén árajánlat is kérhető (minden előre tervezhető, előre látható tételről)!

    Míg járműved „gyógyul”, neked sem kell unatkoznod. Kávézhatsz (ingyen) az ügyfélváróban, ahol tévé és Wifi is van!

    A Camion Express főbb szolgáltatásai:

    • haszongépjármű szerviz
    • műszaki vizsgáztatás
    • tachográf illesztés
    • emelőhátfal javítás
    • klíma és állófűtés javítás

    Keresd őket bizalommal az alábbi elérhetőségeken!

  • A tavalyihoz hasonló eladásokra számít az idén a BMW Magyarországon

    A tavalyihoz hasonló eladásokra számít az idén a BMW Magyarországon

    A koronavírus-járvány ellenére, amennyiben nem romlanak tovább a gazdasági körülmények, megközelítheti 2019-es eladási eredményeit Magyarországon a BMW – mondta Maciej Galant, a BMW Group Magyarország ügyvezető igazgatója a márka 5-ös sorozatának bemutatóján.

    Az ügyvezető közlése szerint a BMW plug-in hibrid modelljeinek értékesítése az első nyolc hónapban 58 százalékkal bővült a tavaly azonos időszakihoz képest, az eladott 281 plug-in hibrid BMW egyre jelentősebb részarányt képvisel az eladásaik között.

    A BMW most megújult 5-ös sorozata a márka egyik pillére a globális értékesítésben, így Magyarországon is. Az idén az év első 9 hónapjában 2536 BMW-t adtak el Magyarországon és az éppen frissülő 5-ös modell a legnépszerűbbek között volt (3-as sorozat: 368 db, X5: 332 db, X3: 253 db, 5-ös sorozat: 249 db) – tette hozzá.

    Várakozásaik szerint a mostani megújulás további lendületet adhat a modell értékesítésének. Az új 5-ös BMW új plug-in hibrid hajtáslánccal, megújult külsővel és számos vezetést támogató rendszerrel kívánja megszilárdítani pozícióját a prémium üzleti szegmensben.

    Maciej Galant arról is beszámolt, hogy a BMW Motorrad üzletáguk az idei nehéz gazdasági körülmények ellenére is rekordot ért el az első 9 hónapban, összesen 493 darab nagy motorkerékpárt értékesítettek az 500 köbcenti feletti kategóriában, 26 százalékos bővülést elérve a tavalyi azonos időszakhoz képest.

    A teljes BMW Motorrad kínálatot tekintve 557 darab a mérleg, amellyel 15 százalékot fejlődött a márka a 2019-es első három negyedévhez képest – mondta el Maciej Galant.

  • Rekordszámú autót adott át a Tesla a harmadik negyedévben

    Rekordszámú autót adott át a Tesla a harmadik negyedévben

    Rekordszámú, az elemzők által vártnál több elektromos autót szállított ki a Tesla a harmadik negyedévben, de részvényárfolyama így is jelentősen csökkent az amerikai elnök megbetegedésének híre által kiváltott tőzsdei eladási hullámban.

    Az amerikai autógyártó a honlapján pénteken nyilvánosságra hozott tájékoztatójában közölte, hogy 139 ezer 300 autót adott át, aminek túlnyomó részét, 124 ezer 100 darabot tették ki a Model 3 és Y típusok. A Model S és a Model X autókból 15 200 darabot adtak át a harmadik negyedévben.

    Elemzők ennél kevesebb, mintegy 134 ezer 720 jármű leszállítására számítottak. A „tömegterméknek” szánt Model 3 és Y típusok esetében viszont erősebb számot, 128 ezres adatot vártak az elemzők.

    Július-szeptemberben a Tesla 145 ezer 36 autót gyártott, ebből 128 ezer 44 volt Model 3/Y, a Model S/X autók száma pedig 16 ezer 992-re rúgott.
    A Tesla a tavalyi harmadik negyedévben 96 ezer 115 autót gyártott és 97 ezret szállított ki, míg az idei második negyedévben 82 ezer 272 járművet állított elő és 90 ezer 650-et adott át.

    Az idei első kilenc hónapban a Tesla mintegy 318 ezer autót szállított le megrendelőinek, ami azt jelenti, hogy a negyedik negyedévben közel 182 ezer járművet kellene átadnia ahhoz, hogy teljesüljön az idei évre kitűzött ambiciózus cél, a félmilliós szám.

    A Nasdaqon jegyzett Tesla 6,20 százalékos mínuszban, 420,37 dolláros árfolyamon állt zárás előtt két órával pénteken, ami így is több mint 800 százalékkal nagyobb az egy évvel korábbi árfolyamnál. Az elmúlt 52 hét alatt 45,61 dollár és 502,49 dollár között mozgott az árfolyam.

    A Tesla október második felében teszi közzé harmadik negyedéves gyorsjelentését. Ha ezúttal is profitot termelt, már az ötödik egymást követő negyedévben lehet nyereséges a vállalat. A június végén zárult három hónapban a Tesla adózott eredménye 104 millió dollár lett az egy évvel korábbi 408 millió dollár jutó veszteség után.

  • A Hyundai Motor kifejlesztette azt a Hyundai Soapbox versenyjárművet

    A Hyundai Motor kifejlesztette azt a Hyundai Soapbox versenyjárművet

    Sajtóközlemény: A Hyundai Motor bemutatta azt a Hyundai Soapbox versenyjárművet, amelyet kisgyermekes családok vagy baráti társaságok építhetnek meg együtt. A ‘szappanosládát’ a Hyundai Motor Europe műszaki központjában (HMETC) dolgozó mérnökök és formatervezők fejlesztették ki, könnyen és olcsón beszerezhető alapanyagok felhasználásával. Mivel a projekttel az volt a Hyundai célja, hogy lehetővé tegye a tartalmas, minőségi időtöltést ügyfelei, családok és baráti társaságok számára, az építési útmutatót szabadon elérhetővé tették az interneten, így a jármű akár otthon is megépíthető.

    „Az elmúlt hónapokban megtanultuk értékelni azt az időt, amit családtagjainkkal töltünk együtt. Egy olyan, szórakoztató projektet kívántunk létrehozni, amelyen örömmel dolgozhatnak együtt családtagok vagy baráti társaságok.” – mondta Andreas-Christoph Hofmann, a Hyundai Motor Europe marketingért és termékekért felelős alelnöke. „Fontos volt persze, hogy a Hyundai Soapbox ne kerüljön sokba, ezért mérnökeink úgy tervezték meg a járművet, hogy a hozzávalók könnyen beszerezhetők legyenek bármely barkácsáruházból.”

    Tartalmas időtöltés családtagokkal és barátokkal

     Most, amikor Európa egyes térségeiben még mindig zárva tartanak az iskolák, a családok pedig a szokásosnál több időt töltenek együtt, a Hyundai felismerte a jelentőségét annak, hogy az emberek tartalmasan töltsék el az időt családtagjaikkal, és létre akart hozni egy olyan projektet, amelyben a szülők és a gyerekek egyaránt örömüket lelik. Mobilitási szolgáltató lévén magától értetődő volt, hogy valami autókhoz kapcsolódót kellene alkotni – így született meg a Hyundai Soapbox gondolata.

    A Hyundai szakértői által megtervezett Hyundai Soapbox egy motor nélküli, viszonylag könnyen megépíthető jármű. A HMETC formatervezői és mérnökei a vállalat műhelyében álmodták meg a járművet, majd elkészítettek egy prototípust, hogy lássák, megépíthető-e a szerkezet. A projekt megvalósíthatósága érdekében a HMETC csapata kizárólag olyan alapanyagokkal dolgozott, amelyek egy átlagos barkácsáruházban könnyen beszerezhetők. Külön figyelmet fordítottak az anyagok árára, hogy a projekt megfizethető legyen.

     A résztvevő mérnökök és tervezők szerint különösen izgalmassá tette a projektet számukra, hogy a szokásostól eltérő kreativitást követelt meg tőlük.

    „Az autóiparban hozzászokunk ahhoz, hogy bizonyos sémákon belül gondolkodjunk, ezúttal azonban nem voltak korlátok” – mondta Thomas Bürkle, a Hyundai Europe Design Center vezetője. „Ebben a projektben szabadjára engedhettük kreativitásunkat és képzelőerőnket.”

    Így készült a Hyundai Soapbox

    A Hyundai Soapbox-ot ugyanúgy tervezték, mint egy hagyományos gépkocsit. Először a mérnökök megépítették a vázat és a futóművet. Aztán a formatervezők elkezdtek vázlatokat készíteni, előbb papíron, majd háromdimenziós, számítógépes modell formájában. Kiválasztottak egyet a számos különböző formaterv közül, majd hozzáfogtak a megépítéséhez. Mindeközben egy külön csapat dolgozott a színeken és burkolatokon.

     Az építés során a karosszériát tervező csapat felismerte, hogy eredeti elképzelésük túlságosan bonyolult volt. Olyan, duplán ívelt felületekben gondolkodtak ugyanis, amelyeket átlagos szerszámok és építőanyagok felhasználásával nehéz lett volna megvalósítani. Ezért elölről kezdték a tervezést.

     „A Hyundai Soapbox tervezése során fontos szempont volt a megvalósíthatóság.” – mondta Eduardo Ramirez, a HMETC külső formatervező csapatának vezetője. „Nem szerettük volna megnehezíteni a szülők dolgát csak azért, hogy ne kelljen lemondanunk az eredeti elképzelésekről. Amikor túl bonyolulttá vált a dizájn, elengedtük, hátrébb léptünk, és újragondoltuk.”

     Amikor létező Hyundai modellekben kerestünk ihletet, egyrészt az egyenes vonalakból, geometrikus formákból építkező ’45’ tanulmányautó, másrészt a Hyundai ‘érzéki sportosság’ formanyelve jutott eszünkbe. A ’45’ adta a fejlesztés általános irányát, illetve a ’szappanosláda’ végső formatervének ihletét. A ’45’ tanulmányautó egyes részletei jól felismerhetők a Soapbox karosszériafelületének kialakításán, a sík panelektől kezdve az ék alakú sziluettig.

     A tervezők kétdimenziós vázlatok alapján építették meg a modellt; a felületek átlós találkozását papírlapok hajtogatásával dolgozták ki. Így született meg a jármű szögletes, geometrikus megjelenése.

     „A ’45’ tanulmányautó nagyon könnyen megjegyezhető formát kapott. A grafika, az alakzatok beivódnak az emlékezetünkbe.” – mondta Bürkle. „Ezért is gondoltuk, hogy jó kiindulási alap lesz a ’szappanosládához’, hiszen azt szeretnénk, ha a gyerekek felnőtt korukban is emlékeznének arra, milyen is volt a szüleikkel együtt megépíteni a járművet.”

     A fejlesztők arra törekedtek, hogy a Soapbox versenyjármű egyszerre legyen egyszerű és előremutató. Hagyományos kormánykerék helyett ezért a Prophecy tanulmány botkormányos kormányművét alkalmazták. A házilagos megvalósíthatóság érdekében azonban a botkormányokat hétköznapi csavarhúzókból alakították ki.

     Hyundai Soapbox műszaki adatok

     A Hyundai Soapbox fából, fémrudakból, valamint összekötő és rögzítőanyagokból (bilincsek, csavarok) áll. A kerekek talicskáról származnak. Irányítására botkormány szolgál, a fékberendezés egyszerű, mechanikus. A Hyundai környezetbarát mobilitási megoldások iránti elkötelezettségével összhangban a Hyundai Soapbox elsősorban környezetbarát anyagokból, pl. fémből és fából készült.

     Noha a ’szappanosládát’ gyermekekre méretezték, az átgondolt fejlesztésnek köszönhetően akár egy felnőtt testtömegét is elbírja.

     A HMETC prototípusa élénk sárga színű, ami egyrészt a gyermeki örömöt és optimizmust jelképezi, másrészt tisztelgés a Kona előtt, amelynek egyik bevezetéskori színe éppen a sárga volt.

     A Hyundai Soapbox összeszerelt állapotban 1 méter széles és 1,76 méter hosszú. Fontos fejlesztési szempont volt, hogy a versenyjármű elférjen egy átlagos személyautó csomagtartójában, mert így a családok domboldaltól domboldalig szállíthatják a ’szappanosládát’. A végleges szerkezet elfér az i30 kombi csomagtartójában.

     A ‘szappanosláda’ műfajához híven nincs hajtáslánc – vagy ahogy Bürkle fogalmazott, „Az erőforrás maga a gravitáció, a pilóta motivációja, és két lábának az ereje, amint feltolja a szerkezetet a dombtetőre.”

     A ’szappanosláda’ vezethető így, azaz egy domboldalon legurulva, vagy egymást is tologathatják benne az ügyfelek – ahogy a HMETC csapat tagjai is tették a tesztelés során.

     Noha elméletileg lehetséges volna hajtásláncot vagy motort szerelni a Soapbox-ba, a Hyundai tervezői úgy döntöttek, ragaszkodnak a műfaj eredeti koncepciójához – legalábbis egyelőre.

     Teret ad a kreativitásnak és a vezetési élménynek

     A Hyundai Soapbox építési útmutatója csupán kiindulási alap: a Hyundai arra bíztatja a szülőket és gyerekeket, hogy bátran módosítsák, kedvük szerint csinosítsák ki saját ’szappanosládájukat’. És bár a konstrukciót eredetileg kisgyermekes családoknak szánták, tulajdonképpen bárki megépítheti.

     „Nem gondolnám, hogy úgy helyes, ha az emberek pontról pontra követik a tervrajzokat, és amikor készen vannak, befejezettnek tekintik a projektet.” – mondta Bürkle. „A gyermekek tele vannak kreativitással és képzelőerővel. Teret kell adnunk ennek a fantáziának.”

    Akárhogy alakul is a végeredmény, egy dolog bizonyos: ha ’szappanosládát’ építünk, garantált a vezetési élmény.

     Ha szeretné megépíteni saját ’szappanosládáját’, az útmutatást itt megtalálja.

     A Hyundai Soapbox megalkotásában többek között az alábbi személyek vettek részt

    •  Thomas Bürkle – vezető formatervező, a Hyundai Europe Design Center vezetője
    •  Eduardo Ramirez – ügyvezető igazgató, a külső formatervezésért felelős csapat vezetője
    • Manuel Schoettle – a Soapbox projekt vezető formatervezője
    • Sven Wittke – a műszaki fejlesztő csapat vezetője
    • Chloé Zaoui – a Soapbox projekt főmérnöke
    • Michael Bohl – a modellező csapat vezetője
    • Tayo Osobu – a színekért és felületekért felelős csapat vezetője
    • Matthias Uhlig – a CAS csapat vezetője
    • Armand Nowak – a projekt tervezési és koordinációs részleg vezetője
  • Lehullott falevelek, eső és köd: őszi kihívások az autózásban

    Lehullott falevelek, eső és köd: őszi kihívások az autózásban

    Az ősz a színek évszaka. A táj sárga, narancssárga és barna árnyalatai csábító hétvégi kiruccanásokat tesznek lehetővé. Ugyanakkor, ez egyúttal a legnagyobb kihívást jelentő évszak a gépkocsivezetőknek, mivel utakra hullott levelekkel, hidegebb időjárással, esővel és hosszabb sötét napszakokkal kell szembenézniük. Mindezek megkövetelik, hogy időnként ellenőrizze a gépkocsiját, és az évszakhoz igazítsa a vezetését. Az alábbiakban 10 jó tanács található a gondtalan őszi vezetéshez.

    1. Milliméterek az elővigyázatosságért. Az út felszíne ősszel hideg és nedves, ezért elengedhetetlen a gumiabroncsok ellenőrzése. A futófelület mélysége és a gumi nyomása nagymértékben befolyásolja a tapadást és a fékezési képességet. Ezért a szakértők azt javasolják, hogy a futófelület legyen 2 mm-nél mélyebb és soha ne legyen kevesebb, mint 1,6 mm, mivel 90 km / h sebességgel nedves felületen haladva a gumiabroncs teljesen elveszítheti a tapadását. Mindezek mellett havonta egyszer ellenőrizze, hogy megfelelő-e a gumiabroncs nyomása.
    2. A lehullott levelek ugyanolyan csúszósak, mint a hó. Az úton levő levelek kellemes látványt jelentenek, de amikor nedvesek, ugyanolyan csúszóssá teszik a felszínt, mint amikor havon vezet az ember. Ezért a tapasztalt gépkocsivezető és versenyző, Jordi Gené rendkívüli óvatosságot javasol azokon a területeken, ahol a levelek befedik az úttestet, ott mindig kerülni kell a hirtelen fékezést. „Ha egy kanyar kellős közepén találja magát ebben a helyzetben, ne végezzen hirtelen kormánymozdulatokat, és ha gumiabroncsok elveszítik tapadásukat, addig ne próbálkozzon a kormányzás erőltetésével, amíg vissza nem szerzi az irányítást a gépkocsi felett” – teszi hozzá.
    3. Láthatóság, előttem haladó jármű és sebesség. Ha köd van, és például csak 50 méterre lát el, akkor ez a biztonsági távolság: ezt kell tartania minden Ön előtt haladó járműhöz képest, és sebessége ne haladja meg az 50 km / órát. „Így biztosíthatja, hogy elegendő fékútja legyen vészhelyzet esetén” – magyarázza Jordi. A Front Assist automata fékasszisztens nagyon hasznos, mivel az ellenőrzi a gépkocsija távolságát a többi járműhöz képest, és szükség esetén automatikusan fékez.
    4. Előzze meg a vakító hatást. Egy másik jó tanács, hogy ködlámpákkal növelje az láthatóságát. Jordi arra figyelmeztet, hogy „soha ne használja a távolsági fényszóróit, mivel azok olyan hatás keltenek a párás szélvédőn, amely megakadályozza Önt abban, hogy láthassa az előtt álló járművek körvonalait”.
    5. Jó láthatóság esőben. Szakértők szerint a rossz állapotban lévő ablaktörlők 20-30% -kal csökkenti a láthatóságot. Ezeket évente egyszer cserélni kell, különösen ősszel, mivel általában ez a legesősebb évszak. A tiszta szélvédő és ablakok megnehezítik a páraképződést, amit megakadályozhat az is, ha a forró levegő fúvókákat a szélvédőre irányítja. A sávtartó asszisztens is hasznos akkor, ha rossz a láthatóság, mivel figyelmeztet akkor, ha letér a sávból, sőt, még kisebb kormány-korrekciókat is végrehajt.
    6. Kettőzze meg a követési távolságot. Nem kell feltétlenül eső ahhoz, hogy az úttest síkos legyen, a páralecsapódás és az alacsony hőmérséklet is meglepő dolgokat okozhat. „Ezért különösen óvatosnak kell lennie, amikor árnyékos szakaszokon halad, főleg a kanyargós szakaszokon kell figyelni” – mondja Jordi. Nedves úton vezetve kétszer akkora biztonsági távolságot kell tartani, és tanácsos időről időre finoman a fékezni, hogy “kiszárítsa” a fékbetétek nedvességét és ellenőrizze azok hatékonyságát.
    7. A vízátfolyásnál felejtsük el a fékeket. A heves esőzések gyakoriak ősszel, így fennáll a veszélye a vízátfolyásnak. „Ebben a helyzetben soha ne fékezzen erősen addig, amíg a kerekek nem érintkeznek ismét a burkolattal, majd a kormánykerék kíméletes mozdulataival korrigálja a kormányzást” – mutat rá a szakember.
    8. A kormánykerék stabil tartása szeles időben. Az erős szél kihívást jelenthet az autópályán történő vezetés közben. Csökkentse sebességét és tartsa szilárdan a kormányt, amikor teherautókat előz meg, mivel a szél hirtelen megváltoztathatja autója kormányzási képességét.
    9. Nyugodtan kapcsolja be a fényszórókat. A világosabb napszakok után ősszel a napok rövidülnek, és többet vezetünk sötétben. Ezért a megfelelő fényszórók fontosak, mivel Európában az összes baleset 30% -a éjszaka történik. Kisebb láthatóságú alacsonyabb rendű utakon ajánlják a fényszóró használatát amíg nincs köd, de „sok gépkocsivezető nem használja őket attól tartva, hogy elkápráztatja a szembejövő forgalmat. Itt jön nagyon jól a távolsági fényszóró-asszisztens” – magyarázza Maite París, aki a SEAT-nál a fényszórók fejlesztéséért felel. Ez a rendszer mindkét irányban érzékeli a járművek jelenlétét, és ennek megfelelően automatikusan visszakapcsol országúti fényre.
    10. Figyeljen a vadon élő állatokra. Ősszel sok vadon élő állat mozog, így nagyon fontos, hogy lassítson, ha olyan utakon halad, ahol a környéken élő állatokra figyelmeztető táblák vannak.
  • Majd száz éve nyitotta meg kapuit a Ford első hivatalos márkakereskedése, Makón

    Majd száz éve nyitotta meg kapuit a Ford első hivatalos márkakereskedése, Makón

    Ford Magyarország sajtóközlemény: Makó város híres szülötte Galamb József világhírű gépészmérnök konstruktőr (Ford-T modell) és feltaláló (bolygómű). A világhírű mérnök és lelkes lokálpatrióta nevét, és emlékét Makón múzeumi kiállítás, iskola is őrzi. A méltó emlékhelyek sorába most a Galamb család által alapított, és 1921-ben elindított első hivatalos Ford márkakereskedés is csatlakozott, melynek felújított homlokzatát múlt pénteken leplezték le Makón ünnepélyes keretek között.

    Galamb József konstruktőri munkáját dicséri az 1908 októberében a Ford Motor Company szerelőcsarnokból első alkalommal kigördült Ford T-modell, a világ első népautója, melyből évtizedek alatt több mint 15 millió „Bádog Böske” készült, ahogy akkor becézték a szalagszerű szereléssel és gyártással készült gépkocsit.

    1915-től Farkas Jenővel elkészítette a Fordson-traktor, az első sorozatgyártású mezőgazdasági jármű terveit. Elsősorban nőknek szánták, hogy férjük helyett dolgozhassanak a farmon, amíg azok a fronton szolgálnak. A világháború után, 1921-ben Galamb József Makóra küldött hat darab Fordson traktort a családi vállalkozás megindítására. Makón testvérei nem csak dolgoztak a traktorokkal, hanem egyúttal propagálták is a Ford-járműveket, és családi céget alapítottak majd 1922 őszén Makó első salakbeton épületében megnyitották Magyarország első Ford márkakereskedését. a két szintes, ma is látható épület alsó szintjén voltak a szerelőállások, az emeleten pedig az alkatrész raktárak.

    A telephely Makón a Deák Ferenc utca sarkán állt. Az épület homlokzatát, melyen még mindig kivehetőek voltak az eredeti Ford kereskedés feliratai és színes grafikái 1921-ből, idén a nagy konstuktőr munkássága előtt is tisztelegve felújíttatta a makói városvezetés. A korabeli képek alapján rekonstruált és gyönyörűen helyreállított homlokzatot múlt héten ünnepélyes keretek között adták át Makón.

    Magyarország első Ford kereskedésében autókat, traktorokat, alkatrészeket forgalmaztak, amik Fiumén keresztül érkeztek ide. A növekvő kereslet hatására később Békéscsabán is lerakatot alapítottak, ahol 35 szerelő dolgozott. A Galamb és Farkas Jenő tervei alapján készült Fordson traktor Magyarországon a 20-as években gyorsan terjedt, 1945-ig a mezőgazdasági traktorok vezértípusa volt.

    Galamb József igazi lokálpatriótaként 1921-ben ösztöndíjat alapított olyan makói, szegény sorsú diákoknak, akik felső ipari iskolában kívántak tanulni.*

    *Forrás: Dr. Halmágyi Pál a makói József Attila Múzeum nyugalmazott igazgatója

    Képek:Mágori Dániel fotógráfus és Galamb József gyűjtemény – József Attila Múzeum Makó