Kategória: Automobil

  • Az igazság pillanata – Lucas di Grassi Formula-E pilóta teszteli a szériaközeli RS e-tron GT prototípust

    Az igazság pillanata – Lucas di Grassi Formula-E pilóta teszteli a szériaközeli RS e-tron GT prototípust

    Sajtóközlemény: Késő nyári nap, Neuburg an der Donau: az Audi Versenysport-kompetenciaközpontjának épülete előtt négy férfi gyűrűjében egy szériaközeli RS e-tron GT áll. Lucas di Grassi, az Audi Sport ABT Schaeffler csapat Formula-E pilótája és a 2016/17-es szezon bajnoka épp az e-tron GT három fejlesztőjével értekezik: Dennis Schmitz az Auditól, Jaan-Mattes Reiling az Audi Sport GmbH-tól, míg Christian Schröder az Audi leányvállalatától, a PSW fejlesztőpartnertől érkezett.

     Lucas di Grassi vérbeli profi – a volán mögött és a pályán kívül egyaránt. A brazíliai születésű, ma Monacóban élő szakember 2012 óta az Audi pilótája, s 2014-ben ő nyerte az akkor még új Formula-E sorozat első futamát, három évvel később pedig az Audi Sport ABT Schaeffler csapat színeiben már a bajnoki cím következett. Harminckétszer állhatott fel di Grassi az elmúlt hat évben az Audi versenyzőjeként a dobogóra, amivel az elektromos versenysorozat legsikeresebb pilótája.

    Ugyancsak kiemelkedő teljesítmény jellemzi az RS e-tron GT prototípust, amely egyéni stílusú Gran Turismo modellként egészen különleges menetteljesítményekkel szolgál RS-változatában. A szériaközeli RS e-tron GT a márka prémium-mobilitásának kiváló példája, amely maradéktalanul megfelel az ügyfelek High Performance igényeinek. Dinamikája, precizitása és magasfokú hatékonysága a márka jövőjét meghatározó, karakteres előfutárrá avatja.

    A profi pilóta szintén jóval a versenysporton túlmutatóan gondolkodik. Lucas di Grassi a tiszta levegő nemzetközi ENSZ-nagykövete, aki számára a műszaki fejlesztés és a hosszú távon fenntartható klímavédelem magától értetődően tartozik össze. A monacói technika-rajongó természetesen az Audi következő elektromosautó-projektje, vagyis az e-tron GT iránt is érdeklődik. Neuburgban lehetősége nyílt a tisztán elektromos hajtásrendszerű prototípust már RS-modellként a tesztpályára vinni, ami Dennis Schmitz, Jaan-Mattes Reiling és Christian Schröder fejlesztők számára az igazság pillanata. Sikerrel valósítja meg a versenyző véleménye szerint a szériaközeli RS e-tron GT azon célokat, amelyekre törekedtek vele?

    Dennis Schmitz: Nos, Lucas, mit szólsz hozzá az első öt kör után?

    Lucas di Grassi: Élvezetes autó! Egy ilyen Gran Turismo természetesen egészen más, mint a versenyautó, mégis sok a hasonlóság, különösen az intenzív gyorsulás, ami nálunk már régóta teljes mértékben rendelkezésre áll. Nulláról százra egyértelműen négy másodperc alatt, még az ötödik körben is – hogy csináltátok ezt?

    Christian Schröder: Te is tudod, hogy az erőteljes és reprodukálható teljesítményleadáshoz hatékony hőmenedzsment szükséges. Az e-tron GT két külön hűtőfolyadékkört tartalmaz az eltérő hőmérsékleti szinteken működő műszaki komponensei számára. A kisebb hőmérsékletű a nagyfeszültségű akkumulátort temperálja, míg a melegebb az elektromos motorokat és a teljesítményszabályzó elektronikákat látja el. Emellett az utastér számára is rendelkezésre áll egy-egy hűtő- illetve fűtőkör, amelyek a versenyautódban valószínűleg nincsenek.

    Dennis Schmitz: Ezt a négy folyadékkört szelepek segítségével rugalmasan kapcsolhatjuk össze, például a beltér magas hatásfokú hőszivattyújaként. A legmagasabb igényeket azonban kétségkívül a nagyfeszültségű alkatrészek nagy terhelés melletti, valamint az akkumulátor egyenáramú gyorstöltés alatti hűtése támasztja. Végül is 270 kW teljesítményről beszélünk, ami tekintélyes mennyiségű hőt termel.

    Di Grassi: Kifinomult megoldások! Ennyi csúcstechnikával az e-tron GT hűtése még innovatívabb, mint a Formula-E versenygépem. A hőmérsékletek természetesen még extrémebbek a Formula-E-ben, ezért hűtjük töltéskor az akkumulátort szárazjéggel is aktívan a külső hőmérséklet alá. Verseny közben így nagyobb mozgástér állhat rendelkezésünkre a rendszer-hőmérséklet tekintetében, ott ugyanis a teljes terhelés és a rekuperáció közötti állandó váltásokkal igencsak megterheljük a hajtásrendszert, ami természetesen felhevíti az akkumulátort és energiát von el. Minél szélsőségesebbek a körülmények, annál jobban kell figyelnem a hatékonyságra és úgy osztani be az áramellátást, hogy az utolsó körökre is maradjon elegendő energia.

    Jaan-Mattes Reiling: Az előrelátás nálunk is fontos, még ha más szinten is. Különleges funkciót alkalmazunk annak biztosítására, hogy a vezető a lehető legnagyobb teljesítménnyel tölthessen útjai során. Amikor az autó nagy távolságot tesz meg aktív navigációval, az e-tron útvonaltervező javaslatokat tesz a töltés helyére. Nagyjából fél órával a kiválasztott töltőállomás elérése előtt a hőmenedzsment megkezdi az akkumulátor előzetes temperálását, pontosan pillanatnyi töltöttségi szintjének és a töltőpont teljesítményének megfelelően.

    Az Audi e-tron GT szokatlanul rövid fejlesztési folyamat során született. Formaterve már nagyon korán véglegessé vált, részben azért is, mert az Audi a fizikai modelleket messzemenőkig virtuálisakkal váltotta fel. A fejlesztés folyamata kimondottan egyszerű volt, a döntéseket gyorsan és rövid úton hozták meg. Az Audi vezetése alatt a PSW végezte a munka számos fontos szakaszát, míg az Audi Sport GmbH a futóműhangolásért felelt, amit Lucas di Grassi különösen megdicsért.

    Di Grassi: Különösen tetszenek az irányíthatósági tulajdonságok. Azt mondjátok, hogy az autónak Gran Turismo modellként is színvonalas kényelemmel kell szolgálnia, versenyzőként azonban ez nem igazán téma számomra. Ám a vonóerőátadási képességek és a pontosság, amellyel az autó a kanyaríveken halad – nos, ez már valóban mély benyomást kelt.

    Reiling: Köszönöm Lucas, ennek örülök! A fejlesztés során minden erősségünket egyfajta harmonikus összképpé próbáltuk összeállítani, a technikák tekintetében pedig igazán bőséges kínálatból válogathattunk. Az itt alkalmazott háromkamrás légrugózás például a legszínvonalasabb megoldás a maga területén, amely lágy alaprugózást tesz lehetővé, nagy szabadságot biztosít a hangoláskor, a karosszéria pedig különböző magasságokba állítható be vele. Mindenekelőtt azonban tökéletesen együttműködik a szabályozott lengéscsillapítókkal. Mindkét rendszert a központi futómű-szabályzóegység irányítja, s az Audi drive select menetdinamikai szabályzórendszer segítségével többféle üzemmódban is működtethető. Neked természetesen a „legélesebb” programot állítottuk be.

    Schmitz: Ügyfeleink gyakorlatilag a ma rendelkezésre álló összes korszerű technikát megkapják az e-tron GT révén. Ezek közé tartozik az összkerékkormányzás is, amely kis sebességnél a dinamika növelése érdekében az elsőkkel ellentétes irányba, míg nagyobb tempónál a stabilitás szolgálatában az első kerekekkel megegyező irányban fordítja be a hátsó kerekeket. Az első kerekek kormányzása sportosan közvetlen, de nem túl „hegyesre” áttételezett, mivel ez is Gran Turismo filozófiánk jellemzője.

    Di Grassi: Az RS e-tron GT prototípus emellett nagyon jól is fékezhető, erőteljesen és pontosan adagolhatóan. Egy ekkora elektromos autónál ezt bizonyosan nem volt könnyű kifejleszteni …

    Schröder: Te a szénszálerősítésű kerámia féktárcsákkal szerelt, szériaközeli RS-modellt vezetted, amelynek fékei a jelenleg elérhető legjobbak közé tartoznak. Az e-tron GT alapkivitelében acél féktárcsákkal készül, extrafelszerelésként pedig a fékteljesítményt növelő, volfrámkarbid-bevonatú tárcsák is rendelhetők. Emellett pedig az Audi által valaha kínált legszebb könnyűfém keréktárcsákat szereltük rá, a magam részéről vonzó dizájnja és igényes gyártástechnológiája okán a nagyméretű, 21 colos modellt találom a legizgalmasabbnak. Aerodinamikailag a 20 colos dizájn a legjobb, míg az első kerekek 19 colos tárcsái egyenként mintegy 12,5 kilogrammot nyomnak csupán, valódi előnyökkel szolgálva az irányíthatósági tulajdonságok, ám mindenekelőtt a fogyasztás és a hatótáv tekintetében.

    Energiafogyasztás – kulcsszó, amely iránt Lucas di Grassi is mindig érdeklődik, s korántsem csupán hivatásos Formula-E versenyzőként, hanem a műszaki fejlesztés támogatta klímavédelem képviselőjeként is. E téren ugyanazt a filozófiát képviseli, mint az AUDI AG: az elektromos mobilitás a helyes út a hosszú távon fenntartható mobilitás jövője felé – ha a felhasznált elektromos áram megújuló energiaforrásokból származik. Az ENSZ szervezetében di Grassi a tiszta levegő nagykövete, míg Brazíliában vállalkozóként is elkötelezett az új technológiák iránt. Szülővárosában, São Paulóban, a „Zero Summit” technológiai kongresszust hívta életre.

    Di Grassi: A 2010-es évek elején a Formula-E elindításában is segédkeztem, mivel egyértelmű volt számomra, hogy az elektromos autóké a jövő – utcán és versenypályán egyaránt. S minél előrébb halad e fejlődés, annál inkább önmagáért beszél.

    Reiling: Immár évek óta ugyanazon sikertörténet részesei lehetünk. 2017-ben az első német gyártóként jelentünk meg gyári háttérrel a Formula-E sorozatában, hogy megmutassuk, milyen dinamikus, lenyűgöző és érzelemdús is lehet az elektromos autózás.

    Schmitz: A versenysportból szériajárműveink fejlesztése is profitál, ahol az átalakulás élén szeretnénk járni. 2025-ig az Audi összesen mintegy harminc új, tisztán elektromos és hálózatról tölthető hibrid (Plug-in Hybrid) modellel jelenik meg a piacon, miközben minden modellsorozatában kínál majd elektromos változatot. Természetesen csakis a „tiszta árammal” táplált elektromos mobilitás tartható fenn valóban hosszú távon. A hosszú távú fenntarthatóság egyfelől alapvető megközelítésünk, másfelől további sikereink alapfeltétele.

    Schröder: Lucas, sokat járod a világot és más kontinensek környezeti problémáit is ismered. 2019-ben az Egyesült Nemzetek Szervezete képviseletében voltál Új-Delhiben, ahol a „The Race for Clean Air” című dokumentumfilmet forgattad. Miről szólt?

    Di Grassi: Egyfajta gondolatébresztőnek szántam, mindannyiunk ösztönzésére. Új-Delhi azon városok egyike, ahol a legmagasabb a levegőszennyezés, s ha ott sikerül megoldásokat találni, illetve alkalmazni a környezet hatékonyabb védelmére, akkor mindenhol lehetséges. Szilárd meggyőződésem, hogy a hosszú távú fenntarthatóságnak a technikán és az innováción kell alapulnia, mert csakis akkor érvényesülhetnek a hosszú távon fenntartható megoldások, ha nem kompromisszumot, hanem jobb megoldást jelentenek.

    Öt megállapítás az RS e-tron GT modellről Julius Seebachtól, az Audi Sport ügyvezető igazgatójától

     „Az Audi Sport a High Performance képviselője, a versenysportban és az utcán egyaránt. Egyértelmű elektromos startégiát követünk a nagyteljesítményű modellek piaci szegmensében, a szériaközeli Audi RS e-tron GT pedig az Audi e-offenzívájának sportos és technikai csúcsa.”

    „A hajtásrendszerek elektromossá alakítása jövőbemutatóvá teszi portfoliónkat és magával ragadja ügyfeleinket! Az Audi e-tron GT a márka érzelmekben rendkívül gazdag imázshordozója, egyben első tisztán elektromos High-Performance modellünk alapja.”

    „A szériaközeli Audi RS e-tron GT mérföldkő számunkra – belépés a tisztán elektromos RS-világba és egyértelmű állásfoglalás a szén-dioxid-klímacélokról.”

    „Az RS-modellek az Audi legsportosabb és érzelmekben leggazdagabb modelljei. Egyaránt a legerősebb motorok, a legmagasabb fokú dinamika és a legélvezetesebb vezetés jellemzi őket – s mindez abszolút mindennapos használhatóság mentén. Az RS e-tron GT prototípussal immár az elektromos korszakba emeljük át e különleges karaktert, egyfajta forradalomként itt nálunk, a High Performance szegmensben.”

    „Számunkra, az Audi Sportnál, a szériaközeli Audi RS e-tron GT jelenti a belépést a tisztán elektromos RS-világba, amellyel ugyanakkor azon ígéretünket is beváltjuk, hogy a jövőbeni RS-változatok időben gyorsabban követik az alapmodelleket. Ez a High Performance – a csapatban és a termék tekintetében egyaránt!”

  • A téli gumi csak az első lépés – erre figyeljen, ha biztonságosan akar vezetni a hidegben

    A téli gumi csak az első lépés – erre figyeljen, ha biztonságosan akar vezetni a hidegben

    Akár jeges utakkal kell megbirkóznia a reggeli ingázás során, vagy sárban és esőben kell hosszabb távolságokat megtennie, fontos, hogy minden eshetőségre felkészüljön az ősz és a tél beköszöntével. Még ha nincs is hó és jég, akkor is meggyűlhet a baja a nyirkos aszfalttal, avaros kanyarokkal és a rossz látási viszonyokkal. Ne várjon a hóra azzal, hogy autóját felkészítse a télre! A Goodyear tippjei segítenek, hogy szembe tudjon szállni a zord időjárással.

    Ügyeljen a sebességre!

    A nedves és jeges utakon csökken a tapadás, így sokkal nehezebb irányítani az autót,. Mivel az eső, a jég és a hó megnövelheti a féktávolságot, fontos lassabban menni és nagyobb követési távolságot tartani. A fék finom kezelése szintén segíthet abban, hogy le tudjon lassulni, de ne felejtse el használni a sebességváltót sem! Alacsonyabb fokozatban biztonságosabban lassíthat, és kisebb lesz a kockázata, hogy blokkolnak a kerekek vagy megcsúszik az autó.

    Ellenőrizze az abroncsait!

    Fontos ellenőrizni, hogy az abroncsok mintamélysége a jogszabályi limiten belül van-e. Ha rendszeresen vezet téli körülmények között, a téli abroncsokkal a féktávolság is csökkenthető. Akkor is javasolt az évnek ebben a szakaszában téli abroncsot használni, ha nem vezet hóban és jégben. A Goodyear UltraGrip Performance+ abroncsok kitűnő kezelhetőséget biztosítanak minden időjárási viszony esetén.

    Legyen tisztában azzal, hogyan szabadulhat ki szorult helyzetekből!

    Télen az is előfordulhat, hogy elakad a sárban vagy a hóban. Ha ez megtörténik, fontos tudnia, mi a teendő. Nem hozza meg a kívánt eredményt, ha rálép a gázra, hogy megpróbáljon kikerülni a szorult helyzetből, mert így csak még jobban „megfeneklik”, ahogy a kerekek kipörögnek. Ehelyett kapcsolja járművét magasabb sebességfokozatba és próbáljon lassan odébb húzódni. Az alacsonyabb nyomaték segíti a jobb tapadást, anélkül, hogy kipörögnének a kerekek.

    Ügyeljen a jégre!

    A hidak jobban ki vannak téve a jegesedésnek, mint az út többi része, ezért óvatosan közelítse meg a hidakat, lassítson le, és vezessen egyenletesen. Ez segíteni fog, ha esetleg egy jeges útszakaszra hajt.

    Legyen felkészült!

    Amennyiben hosszú útra készül és az időjárás rossznak ígérkezik, érdemes lehet felszerelnie autóját néhány alapvető dologgal, ha esetleg elakad vagy várnia kell az autómentőre. Fontolja meg, hogy magával viszi az alábbiakat:

    • Meleg ruházat és takarók
    • Harapnivaló és víz
    • Elakadásjelző háromszög
    • Láthatósági kabát vagy mellény
    • Elemlámpa
    • Autós töltő
    • Tűzoltó készülék
    • Elsősegélydoboz

    Ezek közül néhányat a törvény is előír – például a láthatósági mellényt, az elakadásjelző háromszöget és az elsősegélydobozt – attól az országtól függően, amelyben vezet, ezért nézzen utána a helyi törvényeknek, hogy legalább a minimális eszközöket biztosan magával vigye.

    Vizsgáltassa át autóját!

    Bármely, háttérproblémával rendelkező jármű nagyobb valószínűséggel robban le a hideg idő beálltával. Fontos, hogy átvizsgáltassa autóját – az abroncsokon kívül is –, különösen akkor, ha hosszabb utat fog megtenni a tél során. Mindenképp ellenőrizze az alábbiakat:

    • Az akkumulátor fel van töltve
    • Minden lámpa megfelelően működik
    • Jó minőségű ablaktörlőkkel rendelkezik, amelyek nem sérültek vagy repedtek
    • Az ablakmosótartály fel van töltve fagypont alatti hőmérséklethez megfelelő folyadékkal

    Ne engedje, hogy eltereljék a figyelmét!

    A téli vezetés mindennél jobban megköveteli az éberséget és a figyelmet. A rossz látási viszonyok és gyakran a veszélyes körülmények kezeléséhez minden figyelmére szükség van, hogy biztonságosan elérhesse úticélját.

  • 10 éves a hazai motorizációt bemutató magyarjarmu.hu!

    10 éves a hazai motorizációt bemutató magyarjarmu.hu!

    A magyar autó- és motorkerékpárgyártás egy-egy szeletével számos könyv, újságcikk és weboldal foglalkozott már, a teljes történet online feldolgozása azonban váratott magára.

    10 évvel ezelőtt Hajdú Csaba, a Pragmamedia vezetője és dr. Négyesi Pál autótörténész egy hiánypótló, hiteles, a teljes történetet átfogó weboldal és adatbázis építésébe kezdett. A magyarjarmu.hu az elmúlt években a hazai közúti motorizáció iránt érdeklődők számára az egyik legfontosabb forrássá vált.

    A magyarjarmu.hu a hazai autó- és motorkerékpárgyártás, a gépjármű-kereskedelem, a
    motorsport s a kapcsolódó társasági események történetét, illetve a témához kapcsolódó,
    Magyarországon és külföldön tevékenykedő szakemberek életrajzait dolgozza fel korabeli
    újságcikkek, levéltári iratok, egykori szemtanúk és szakkönyvek segítségével.
    Az egyes bejegyzéseket izgalmas, több esetben korábban még nem publikált fotó-, video-
    illusztrációk fűszerezik. A honlap a hazai technika- és ipartörténet eme méltatlanul elhanyagolt szeletét kívánja jobban feltárni. A magyarjarmu.hu célja, hogy levéltári forrásokkal alátámasztott, hiteles képet adjon a hazai közúti motorizáció történetéről.

    A 10 éves jubileumhoz kapcsolódóan örömmel mutatjuk be a magyarjarmu.hu oldalon olvasható legfrissebb, az 1899-1949 között működő hazai autóbusz-vállalkozókra koncentráló összeállítást. A hazai autóbusz-közlekedés múltjának e feltáratlan szelete számos érdekességet rejt. Az 1920-as évek közepétől a Posta, majd a MÁV által üzemeltetett helyközi járatok mellett, azokat kiegészítve számos kisebb-nagyobb vállalkozó, illetve néhány esetben a városi önkormányzat a tömegközlekedés elősegítésére buszjáratokat működtetett. A térképpel és táblázattal megtámogatott összeállítás itt olvasható: https://magyarjarmu.hu/autobusz-vallalkozok-oldal/

    A készítőkről:
    Dr. Négyesi Pál újságíróként és autótörténészként közel harminc éve kutatja a hazai közúti motorizáció történetét. 2018-ban a University of Leicester, School of Museum Studies szakán kapott doktori címet a „How the Motor Museum Saw the Motorcar” (Hogyan látta az autómúzeum a gépkocsit?) dolgozatáért. 2017-ben a Magyar Autóklub a hazai gépjárműtörténet feltárásáért végzett munkáját Szent Kristóf érdemkeresztet adományozott neki. Magyarországon rendszeresen publikál a Veterán Autó és Motor című szaklapban, illetve óraadó tanár az Óbudai Egyetem Bánki Donát karán meghirdetett Veterán Gépjármű-restaurátor szakmérnöki képzésen.

    Hajdú Csaba, az oldal ötlet- és rendszergazdája, a Pragmamedia vezetője, rádiós szerkesztő-műsorvezető, marketing szakember, az Aba-Novák Agóra Kulturális Központ marketing főmunkatársa. Korábbi munkája: A hazai motorizáció centenáriuma alkalmából A magyar autó- és motorkerékpárgyártás története című multimédia DVD (2006), autós rendezvények műsorvezetője, autós műsorok és marketing anyagok szerkesztője.

    Elérhetőségek:
    web: www.magyarjarmu.hu
    Facebook: www.facebook.com/magyarjarmu
    Instagram: https://www.instagram.com/magyarjarmu.hu/

  • A Volkswagen-csoport és Görögország minta szigetet hoz létre a klíma-semleges mobilitás megteremtésére

    A Volkswagen-csoport és Görögország minta szigetet hoz létre a klíma-semleges mobilitás megteremtésére

    Sajtóközlemény: A Volkswagen-csoport és Görögország megállapodtak abban, hogy úttörő jellegű mobilitási rendszert hoznak létre a földközi-tengeri Astypalea szigeten. Ennek érdekében a sziget jelenlegi közlekedési rendszere át fog térni az elektromos járművekre és a megújuló energia termelésére. Hosszú távon Astypalea a klíma-semleges mobilitás minta szigetévé válik. Erről írt alá szándéknyilatkozatot Wolfsburgban és Athénban Konstantinos Fragogiannis, a gazdasági diplomáciáért és nyitottságért felelős görög külügyminiszter-helyettes és Dr. Herbert Diess, a Volkswagen-csoport vezérigazgatója. Az új mobilitási szolgáltatások, mint például a gépkocsi- vagy a telekocsi megosztás segíteni fognak a forgalom csökkentésében és optimalizálásában. Az energiát elsősorban helyi zöld energiaforrásokból, például nap- és szélenergiából fogják előállítani. A projekt kezdeti időtartama hat évet fog át.

    Dr. Herbert Diess, a Volkswagen csoport vezérigazgatója elmondta: „A politikának, az üzleti életnek és a társadalomnak közös felelőssége, hogy korlátokat szabjon a klímaváltozásnak. A mi hosszú távú célunk az klíma-semleges mobilitás mindenki számára történő megteremtése. Az Astypalea projekttel azt kutatjuk, hogy miképpen valósíthatjuk meg már ma ezt a jövőképet. Az e-mobilitás és az intelligens mobilitás javítja az életminőséget, miközben hozzájárul a szén-dioxid-semleges jövőhöz.”

    A Görög Köztársaság miniszterelnöke, Kyriakos Mitsotakis kijelentette: „Nagyon hiszek a partnerségben, mert a kormányok nem tudnak önállóan mindent megtenni, és a magánszektor sem jelent választ minden kérdésre. Éppen ezért ez az ambiciózus terv a görög állam és a Volkswagen-csoport szoros partnerségének eredménye. A Volkswagen-csoport világelső az autóiparban, amelynek célja, hogy 2050-ig járműparkját és vállalatát szén-dioxid-semlegessé tegye. Ez a vállalat most együttműködik egy európai nemzettel egy teljes átalakulási modell keretében.

    Konstantinos Fragogiannis, a görög külügyminiszter helyettese elmondta: „A mai nap nagyszerű nap Astypalea, a Dodecanese régió, az Égei-tenger és egész Görögország számára. Ma elindítjuk hazánkban az első „Intelligens Zöld Sziget” projektet, amely jelentős változást jelent kilátásainkban. Az elektromos közlekedés, valamint az egységet alkotó, zöld és fenntartható cselekvési terv pozitív hatással lesz a sziget lakosainak mindennapi életére. Az úttörő jellegű tömegközlekedési rendszerrel kombinálva a futurisztikus ötleteket valósággá váltjuk. Ma Görögország megmutatja, hogy kész olyan úttörő jellegű, innovatív és élenjáró beruházások befogadására, amelyek a társadalmat az összekapcsoltság, az intelligens fenntarthatóság és a használhatóság egy másik szintjére emelik. ”

    A projekt középpontjában egy teljes egészében új, élvonalbeli közlekedési rendszer áll, amely digitális mobilitási szolgáltatásokat tartalmaz, ideértve egy teljesen elektromos, egész évben üzemelő telekocsi szolgáltatást, amelynek célja a jelenlegi nagyon korlátozott helyi buszjáratok szolgáltatásának új, magasabb szintre emelése. A helyi partnerekkel együttműködve a hagyományos gépkocsi kölcsönző üzletágat olyan jármű megosztó szolgáltatássá alakítják át, amely az elektromos autók mellett a csoport SEAT márkájú e-robogóit és e-kerékpárjait is kínálja. Ez önmagában jelentősen segít csökkenteni a járműparkot a szigeten, mert a program során 1000 elektromos járművel cserélnek le 1500 belső égésű motorral működő járművet.

    A Volkswagen most kezdte el az elektromos ID gépkocsi-család bevezetését a piacra, és számos új modell bevezetését tervezik a következő néhány évben, a kompakt autó ID.3 (1) és a szabadidő autó (SUV) ID.4 (2) mellett. A helyi vállalkozások haszonjárműveit, valamint a szigeten található közhasználatú gépjárműveket – például rendőrautókat, sürgősségi segélyszolgálatokat és a közszféra flottáit – szintén elektromos járművekké fogják alakítani. A Volkswagen a szigetre telepíti az Elli töltőit, hogy átfogó töltési infrastruktúrát biztosítson, amellyel mintegy 230 magán- és több nyilvános töltési pontot kínál.

    A projektet határozottan támogatja a Volkswagen független Fenntarthatósági Tanácsa, mivel ez a Volkswagen dekarbonizációs stratégiájának terveként szolgál. Margo T. Oge, a Fenntarthatósági Tanács tagja és az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynökségének (EPA) Közlekedési Levegőminőségi Irodájának volt igazgatója ezzel kapcsolatban kijelentette: „Az éghajlatváltozás egzisztenciális veszélyt jelent az emberiségre. Az elektromobilitás a megújuló energiákkal együtt segíteni fog csökkenteni az éghajlatváltozás legsúlyosabb hatásait. Van egy arisztotelészi mondás: „A legsötétebb pillanatokban kell összpontosítanunk arra, hogy lássuk a fényt.” Az Astypalea projekt fénysugár a sötétségben, és segít bemutatni a tiszta mobilitás jövőjét. ”

    Astypalea az Égei-tenger déli részén fekvő, mintegy 100 négyzetkilométeres sziget. Lakossága kb. 1300 fő, és a szigetet évente mintegy 72 000 turista látogatja meg. Astypalea jelenleg csak nagyon korlátozott tömegközlekedési szolgáltatásokkal rendelkezik, két busszal, amelyek csak a sziget egy kis területén közlekednek. Jelenleg az energiaigényt szinte teljes egészében fosszilis tüzelőanyag-források elégítik ki. A sziget az elkövetkező években a fenntartható turizmus úttörőjévé kíván válni, ezért támogatja a fenntartható mobilitást. A Görög Köztársaság a Nemzeti Energia- és Éghajlati tervének keretében támogatja ezt az átalakulást.

    A Volkswagen-csoport elkötelezett a Párizsi Megállapodás céljai mellett. A Csoport célja, hogy 2050-re klíma-semlegessé váljon, és e cél elérése érdekében kidolgozta a „goTOzero” fenntarthatósági stratégiáját. A stratégia középpontjában az autóipar legnagyobb elektromobilitási lépése áll: a csoport az elkövetkező öt évben mintegy 33 milliárd eurót fektet be az e-mobilitásba, és 2029-ig mintegy 75 új elektromos modellt dob piacra. A Volkswagen kompakt ID.31 amely nemrégiben került forgalomba, ez az első ilyen e modellek között.

    Az Astypalea-ra vonatkozó projekt a „goTOzero” stratégia szerves része, és tervként szolgál a mobilitás teljes CO2 mentesítéséhez. A Volkswagen-csoport égisze alatt számos márka vesz részt e tevékenységben, így például a Volkswagen, a SEAT, a Volkswagen Haszonjárművek, az energiaszolgáltató Elli és az Urban Mobility International a We Share márkával.

  • Az ABB okos töltési technológiájával az e-járművek energiát tudnak visszatáplálni a hálózatba

    Az ABB okos töltési technológiájával az e-járművek energiát tudnak visszatáplálni a hálózatba

    Az ABB „Vehicle-to-Grid” technológiára épülő, legújabb, 11 kW-os töltőállomása globális referenciaként szolgálhat a kétirányú töltési megoldások számára.

    Az ABB kétirányú töltési technológiát szállít egy francia Vehicle-To-Grid (V2G) partnerségi projekthez, s ezáltal tovább erősíti az e-mobiltás terén kivívott globális vezető szerepét.

    A szerződés keretében az ABB a legújabb, V2G rendszerekhez tervezett, 11 kW-os kétirányú töltési technológiáját szállítja a franciaországi DREEV, az Électricité de France (EDF) és a Nuvve vegyesvállalata számára, amely e-járművek intelligens töltési rendszereire szakosodott.

    Az ABB-nek a DREEV szoftvertechnológiájával kombinált megoldásával az e-járművek vezetői a többletenergiát vissza tudják tölteni a villamosenergia-hálózatba. Az villamos energia hálózatba történő visszatöltésével a vezetők járművenként akár havi 20 eurós bevételhez juthatnak, így a V2G technológiával csökkenteni lehet a tulajdonlási költségeket, valamint tovább lehet erősíteni az e-járművek elfogadását és térnyerését. A kétirányú töltők további előnye, hogy segítenek kiegyenlíteni azokat az ingadozásokat, amelyek a megújuló energiaforrások, így például a nap- vagy szélenergiára támaszkodó áramtermelésben esetlegesen fellépnek.

    Frank Muehlon, az ABB E-mobilitási Infrastruktúra-Megoldások globális üzletágának vezetője így nyilatkozott: „Az ABB világszinten is vezető szerepet tölt be a villámtöltési megoldások terén. Nagy örömünkre szolgál, hogy a berendezések szállításával támogatni tudjuk a DREEV-et, hogy a V2G technológia alkalmazásával rugalmasabbá tegye a villamosenergia-hálózatot. A DREEV-vel kialakított együttműködésünk világszinten is az egyik legjelentősebb erőfeszítés a tényleges V2G technológia gyakorlati megvalósítására.”

    Az együttműködés keretében az ABB V2G technológián alapuló, kétirányú töltő-kioszkokat szállít Franciaországba. A tervek szerint ilyen berendezések telepítésére kerül sor az Egyesült Királyságban, Olaszországban, Belgiumban és Németországban is.

    A könnyű, kompakt kialakítású, 11 kW-os töltő gyors és rugalmas töltést biztosít, és teljesen kompatibilis a jelenlegi és a jövőbeni e-járművekkel. A töltő kielégíti a legszigorúbb hálózati megfelelési követelményeket is. A töltőt úgy tervezték, hogy globális referencia legyen a V2G töltési megoldások számára.

    Muehlon így folytatta: „Ezen intelligens kétirányú töltési megoldás kifejlesztése kulcsfontosságú szerepet játszik abban, hogy az e-mobilitási ökoszisztémánk következő szintre léphessen, és fontos mérföldkő az ABB fenntarthatósági stratégiájában.”

    Eric Mevellec, a DREEV vezérigazgatója így nyilatkozott: „A V2G olyan technológia, amelyhez innovációra és ipari képességre is szükség van. Az ABB-vel kialakított együttműködésnek köszönhetően a megoldásainkat a következő szintre fejlesszük. Ezzel az együttműködéssel készen állunk arra, hogy felgyorsítsuk a kereskedelmi fejlesztést.”

    A V2G-t jelenleg kevés e-jármű támogatja, azonban a várakozások szerint öt év múlva ez lesz a domináns technológia. Mivel az előrejelzések szerint 2040-re már 559 millió e-jármű fut majd az utakon, és a világ járműállományának 33% elektromos hajtású lesz1, ezért e nagymérvű átalakulás támogatása érdekében a világ energetikai ökoszisztémáját is fejleszteni kell.

    Az ABB V2G a tervek szerint kulcsfontosságú szerepet játszik a vállalat további üzleti fejlődésében, és jól illeszkedik a vállalat portfóliójába is. Az elektromos járművek töltési technológiája terén kivívott vezető szerepe mellett az ABB fontos piaci szereplő a közműcégeknek nyújtott szolgáltatások terén is. A V2G jól ötvözi a cég e két technológiai területen meglévő kiemelkedő szaktudását, és konkrét választ kínál a hálózatüzemeltetők előtt álló energetikai kihívásokra is.

  • Irodalmi kalandokkal teszi teljessé az autóvezetés élményét a Volvo

    Irodalmi kalandokkal teszi teljessé az autóvezetés élményét a Volvo

    Közös podcasttel jelentkezik a Volvo Autó Hungária, a Radnóti Színház és a Magvető Kiadó! A Kortárs Felbeszélések a kortárs magyar novellák kortárs hangoskönyve, azaz irodalom és hangoskönyv: újratöltve. A sorozatban 18 kortárs magyar író 27 novelláját mutatják be a színház művészei, kiegészítve Nyáry Krisztián rövid írásaival, melyek térben és időben helyezik el a történeteket. A műsorvezető Till Attila. 

    A Kortárs Felbeszéléseket a Volvo Autó Hungária és a Radnóti Színház hívta életre együttműködésben a Magvető Kiadóval, hogy a biztonságos és fenntartható vezetési élmény inspiráló, elgondolkodtató irodalmi kalandokkal legyen teljes. A sorozatban a kiadó és a színház által válogatott, sokszínű, izgalmas, a kortárs magyar irodalmi világot reprezentáló novellákat a Radnóti színészei és vendégművészei keltik életre, és az ő előadásukban hallhatók a Nyáry Krisztián tollából megszülető, különleges kedvcsinálók is.

    „Nagyon büszkék vagyunk erre az együttműködésre, óriási öröm ilyen értékes és különleges tartalom megszületésében aktívan részt vállalni. Külön-külön a csapat nagy részével az elmúlt években már dolgoztunk együtt, de ez volt az első alkalom, hogy mindannyian egy közös alkotáson munkálkodunk. Jó érzéssel tölt el, hogy mindenki szívét-lelkét beleadta, szinte süt minden hangból a lelkesedés a produkcióért, ez rögtön kiderül, ha utazás közben vagy a nagyvárosi csúcsforgalomban ülve csak egyetlen novellába is belehallgatnak” – fejtette ki Sztárcsevity Andrea, a Volvo Autó Hungária marketingigazgatója.

    Bodor Ádám, Cserna-Szabó András, Darvasi László, Dragomán György, Grecsó Krisztián, Harag Anita, Háy János, Jászberényi Sándor, Krusovszky Dénes, Mán-Várhegyi Réka, Parti Nagy Lajos, Rakovszky Zsuzsa, Schein Gábor, Szabó T. Anna, Szaniszló Judit, Tar Sándor, Tóth Krisztina és Vida Gábor novellái Bálint András, Börcsök Enikő, Gazsó György, Kováts Adél, László Zsolt, Lovas Rozi, Martin Márta, Martinovics Dorina, Pál András, Porogi Ádám, Rusznák András, Schneider Zoltán és Sodró Eliza előadásában hallhatók. Az ajánlókat Baki Dániel, Mészáros Blanka és Nagy Márk tolmácsolja.

    Kováts Adél, a Radnóti Színház igazgatója szerint, egy ilyen rendhagyó munkafolyamat olyan egy színház életében, mint a forgatás egy színészében. „Kirándulás, kitekintés, ami egészen más energiákat hoz be a megszokottak mellé, mindezt fokozza a jó érzés, hogy együttesen ilyen míves dolgot alkottunk. Vezetőként rendkívül inspiráló volt a hangoskönyv megszületésében, kitalálásában részt vállalni a kreatív munkafolyamat és az energiák szempontjából, ráadásul az együttműködés során megismerhettem a partnerek más-más működését is. Egyfajta vezetői tapasztalatgyűjtést is végeztem.” – fűzte hozzá a Kossuth- és Jászai Mari-díjas színésznő.

    A Kortárs Felbeszélések stratégiai tervezője és megvalósításának koordinátora Kozma Noémi vezetésével a Mindshare. ,,A Volvo törekszik arra, hogy ne csak a biztonságos és fenntartható utazásban legyen megbízható társ, hanem az ezzel járó, sokszor holtidőként megélt percek, órák lehető legélményszerűbb eltöltésében is. Ez az insight hívta életre a Kortárs Felbeszéléseket, amellyel a célunk kettős: egyfelől az utazás, a zsúfolt utakon araszolás idejének értékes tartalommal való megtöltése, másfelől a Volvo kulturális érzékenyítő aktivitásainak sorába illeszkedően a kortárs magyar novellák minél többekkel való megismertetése és megszerettetése.”

    A podcast gyártója a BETONE Stúdió, Román Balázs kreatív producer úgy fogalmaz, hogy „egyedülálló formátum született meg az együttműködésnek köszönhetően. Nagyon imádtuk, ahogy megelevenednek a különböző kortárs történetek, és megszületik ez a podcast.”

    A Kortárs Felbeszélések sorozatban 18 magyar író 27 novellája érhető el a Spotify-on, az Apple és a Google Podcasten október 17-től. A műsor felvételvezetője Dósa Márton, a gyártásvezető Grőger Dia, a zenei- és utómunka-szerkesztő Szűts Dániel, a kreatív producer Román Balázs, a producer pedig Hampuk Richárd. A válogatást Báthory Orsolya és Schaffler Sarolta készítette, a novellák hangfelvételét Báthory Orsolya rendezte, hangmérnökök: Gábor Dániel, Jacsó Bence és Tóth Péter Ákos.

    A Margó Irodalmi Fesztivál és Könyvvásár megbízásából Kováts Adél főszereplésével Grosan Cristina rendező készített kisfilmet Háy János Egy férfi című novelláját alapul véve, így helyezve mozgóképes történetbe a Kortárs Felbeszélésekben hallható, László Zsolt által felolvasott novellát. A podcast-sorozat hivatalos bemutatóját a Margó keretében, október 17-én tartják a Várkert Bazárban Dragomán Györggyel, Kováts Adéllal és Till Attilával.

  • Engedélyt kapott a közúti közlekedésre a holland repülő autó!

    Engedélyt kapott a közúti közlekedésre a holland repülő autó!

    A holland Pal-V nevű vállalat nagy eredményt ért el Liberty nevű járművével. Ez lett ugyanis a világ első sorozatgyártású repülő autója.

    Ez egy nagy teljesítményű trike, vagyis három kerekű jármű, ami girokopterré tud alakulni. A jármű pedig EU-s engedélyt kapott a közúti közlekedésre, hivatalos rendszámot is kap.

    Közúti módban 160 km/h-ra képes, és kevesebb, mint 9 másodperc alatt gyorsul nulláról, 100 km/h-ra.

    Repülési üzemmódban a kétüléses girokopter, rendelkezik egy 200 lóerős motorral ellátott tolókarral és egy nagy felső rotorral.
    Mindössze 330 méter „kifutópályára” van szükség a felszálláshoz. Levegőben, 3500 méter magasan 180 km/h-ra képes.
    100 literes üzemanyag tankja van, és 4,2 órát, kb 500 km-t képes egy teli tankkal repülni.
    Földi üzemmódban ez km 1315 km.

    Utcaiból repülő módba pedig pár perc alatt át tud alakulni.

    Azonban még mindig sok munka vár a vállalatra. 1200 tesztjelentésre van szükség az utolsó 150 óra tesztrepülés előtt. Ez várhatóan legalább 2022-ig eltart.

    Amint azonban minden teszt sikerrel zárul, a Pal-V elkezdi szállítani a járműveket ügyfeleinek, akiknek nem csak autós vezetői engedélyre, de egyfajta helikopteres engedélyre is szükségük lesz. Az első vevők már el is kezdték a repülési tréninget a céggel.

  • Nő vs. lóerő: 600 lovas autó mellett pózol Ocon barátnője

    Nő vs. lóerő: 600 lovas autó mellett pózol Ocon barátnője

    Esteban Ocon barátnőjéről, az üzleti menedzsmentet tanuló Elenáról gyönyörű fotók születnek, az Instagram tanulsága szerint.

    Legutóbbi fotózásáról videó is készült. Elena egy pompás haute couture ruhában pózolt egy ATS RR Turbo mellett.

    De a retróbb stílus is jól illik a lányhoz:

     

  • Automotive Hungary 2020 – az ipar napjai

    Automotive Hungary 2020 – az ipar napjai

    A koronavírus-járvány miatt a megszokottnál kevesebb kiállító és látogató ellenére pozitívan értékelték a részvevők a most véget ért IPAR NAPJAI szakkiállítást, amelyet ezúttal az AUTOMOTIVE HUNGARY Nemzetközi járműipari beszállítói szakkiállítással egy időben rendeztek a HUNGEXPO Budapest Kongresszusi és Kiállítási Központban. Az üzleti partnerek egyetértettek abban, hogy a gazdaság újraindítása azon is múlik, hogy a cégek a járvány idején is megtalálják-e a mostani eseményhez hasonló kapcsolatteremtési lehetőségeket. A kiállítás szervezői a helyzethez igazodó rendkívül szigorú egészségügyi és higiéniás intézkedéseket vezettek be, amelyek betartása minimalizálta a fertőzés kockázatát.

    COVID-19 vírus okozta több mint fél éves kényszerszünet után október 19—22. között rendezte a HUNGEXPO az IPAR NAPJAI szakkiállítást és vele egy időben a 8. AUTOMOTIVE HUNGARY Nemzetközi járműipari beszállítói szakkiállítást, amely így együtt – a világjárvány okozta nehézségek ellenére – ezúttal az ipar és a járműgyártás hazai és nemzetközi beszállítóinak és szolgáltatóinak találkozási pontja volt, és amelyen több mint 100 kiállító vett részt. A részvevők a megszokottnál kisebb kiállítói- és látogatói létszám ellenére pozitívan értékelték a kiállítást.

    A koronavírus rendkívül gyors alkalmazkodásra kényszerít mindenkit, így a gazdaságot, az ipart is – mondta a kiállítás megnyitójára küldött videóüzenetében Palkovics László ipari és technológiai miniszter. A tárcavezető szerint a változások jelentőségét jól mutatja, hogy „egyes előrejelzések szerint a mostani iskolások nagyrészt ma még nem létező munkakörökben fognak majd dolgozni.” A kormánynak ebben a helyzetben nem csupán követnie, hanem alakítania is kell az innovációs környezetet – tette hozzá a miniszter.

    Dr. Nagy Ádám, a tárca iparági stratégiákért és szabályozásért felelős helyettes államtitkára a kiállítás idejére szervezett konferencia megnyitóján arról beszélt, hogy a járvány nem csupán az egészségügyet állította kihívás elé, hiszen biztosítani kellett a vállalatok működőképességét, a munkahelyeket és a gazdasági eredmények megőrzését is.

    A HUNGEXPO vezérigazgatója a vállalati együttműködések szerepét emelte ki. Ganczer Gábor szerint a gazdaság újraindítása részben azon is múlik, hogy a cégek a járvány idején is megtalálják-e a kapcsolatteremtés lehetőségeit. Mint mondta, a kiállítás legnagyobb eredménye az, hogy a baljós előjelek ellenére sikerült megrendezni. „Aki idén eljött, az a jövőbe, a saját növekedésébe fektetett be” – mondta a vezérigazgató.

    Sikeres volt a hagyományos B2B Beszállítói Fórum, amely egyedi üzleti lehetőségeket nyújtott a beszállítóknak és beszerzőknek kapcsolatteremtésre és üzletkötésre. A zártkörű fórumon az előzetes minőségi szűrőn már átesett, de a beszerzők számára korábban ismeretlen beszállító cégeket ismerhettek meg a partnerek. A Beszállítói Fórumon 50 beszállító több mint 110 találkozót bonyolított le 10 nagyvállalat beszerzőivel a kiállítás idején, és a visszajelzések alapján számos jelentős üzlet is köttetett.

    Hetedik alkalommal rendezték a kiállításon a Techtogether Automotive Hungaryt, a mérnökhallgatók országos versenyét. A 12 csapat 270 hallgatója a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, az Eötvös Loránd Tudományegyetem, a Széchenyi István Egyetem, a Neumann János Egyetem, a Miskolci Egyetem, a Szegedi Tudományegyetem, valamint az Óbudai Egyetem mérnöki képzését képviselte. A feladatok, amelyek komoly mérnöki kihívás elé állították a csapatokat ismert nemzetközi vállalatoktól és a magyar gép-és járműipar kiváló középvállalataitól érkeztek. A verseny helyszíni zsűrijét ebben az évben is a Gépipari Tudományos Egyesület biztosította. A versenyt az Arrabona Racing Team nyerte, a második helyen a Szombathelyi Gépész – StudentTechLab végzett, a harmadik idén a BME Formula Racing Team lett. Az idei esemény különlegessége volt, egyidejűleg zajlott az online térben és a helyszínen.

    A HUNGEXPO ezúttal is mindent megtett, hogy minimalizálja a járványügyi kockázatot a rendezvények lebonyolítása során. Az elmúlt hónapokban összeállított egy POST COVID kézikönyvet, valamint létrehozta a Kiállítási Központ területére vonatkozó belépési szabályzatot. A kialakított koncepció tartalmazza a központilag előírt, alapvető higiéniai szabályokat, segíti ezek betartását, és jelentősen csökkenti a fertőzés kockázatát.

    Az intézkedések közé tartozott, hogy a beléptetés során a résztvevők testhőmérsékletét ellenőrizték a fogadócsarnokokban kihelyezett hőkamerás kapuval, mely egyúttal fertőtlenített is. A zsúfoltság elkerülése érdekében a HUNGEXPO szélesebb járófelületekkel, haladási irányok kijelölésével, előzetes online tárgyalási időpont foglalási lehetőséggel segítette a részvevőket. A kiállításnak helyet adó pavilonokat előzetesen fertőtlenítették, vírusmentesítették speciális fertőtlenítő gép segítségével. A négy nap alatt rendszeresen végeztek fertőtlenítő takarítást virucid és baktericid anyagokkal. (További részletek itt.)

    A HUNGEXPO – ahogy az egy héttel korábban rendezett CONSTRUMA kiállításon – ezúttal is platformot biztosított a részvevőknek, hogy a lehető legbiztonságosabb módon, virtuálisan találkozzanak a látogatókkal. Ezzel a lehetőséggel 25 kiállító élt.

    A jelenlegi helyzetben a szervezők számára különösen fontosak a kiállítók és a látogatók visszajelzései, mert ezek alapján tervezhetik a jövő évi kiállításokat – mondta a kiállítás zárásaként Ganczer Gábor. „A most rendelkezésre álló adatok alapján van ok az optimizmusra: már eddig is több mint 60 kiállító jelezte részvételét a 2021-es Ipar Napjai MACH TECH kiállításra” – tette hozzá a vezérigazgató.

  • Nézni is fáj, mikor így törnek össze egy McLaren 570GT-t

    Nézni is fáj, mikor így törnek össze egy McLaren 570GT-t

    Csúnya módon törtek össze egy 157 000 fontos (63 millió forint) McLaren szupersportautót, egy parkolóban.

    A McLaren 570GT Coupe a Sainsburys áruház parkolójában állt Sevenoaksban, mikor az eset történt.

    Egy fiatal férfi egy Audival próbált beparkolni a McLaren mellé, de elszámolta autója szélességét és au Audi elkezdett felmászni az alacsony építésű McLarenre. Ennek ellenére ment tovább előre, mígy nem az Audi az oldalára is borult.

    A sofőrt tűzoltók hámozták ki az Audiból. A McLarenben senki sem tartózkodott.

    Két másik parkoló autó is megsérült.

    A rendőrség szerint személyi sérülés nem történt. Az Audi sofőrjét szabálysértéssel nem vádolják, az esetet polgári ügyként kezelik.