Kategória: Automobil

  • A „hibrid hajtású autók nem hosszú útra valók” és más téves állítások

    A „hibrid hajtású autók nem hosszú útra valók” és más téves állítások

    Sajtóközlemény: A plug-in hibrid autók itt vannak velünk, és itt is maradnak. Nem csak azt teszik lehetővé, hogy 100% -ban elektromos üzemmódban használják őket,  hanem  két motorjuk kombinációjának köszönhetően ezek több célra használható járművek is. Néhányan azonban úgy vélik, hogy az ilyen hajtású gépkocsik például nem alkalmasak hosszú utakra, mert ha az ember nem talál töltési pontot az úton, akkor az autó megállhat. Mi ezt a téves elképzelést, és más hamis állításokat cáfoljuk Neus Mesalles-szel, a SEAT  mérnökével, a márka első PHEV – plug-in hibrid –  gépkocsiját, a Leon e-HYBRID-et vezetve.

    A 100% -ban elektromos üzemmód csak a városi vezetésre szolgál: Hamis! Ráadjuk a gyújtást Barcelonában. „A jármű eleve úgy van beállítva, hogy amikor csak lehet, elektromos üzemmódban indítsa be a motort,” – magyarázza Neus. A kibocsátás mentes vezetés következtében nem kell aggódni az egyre több városban érvényben lévő légszennyezési korlátozások miatt, és ez az üzemmód olyan előnyöket is kínál, mint az ezeknek a járműveknek fenntartott sávok és parkolási lehetőségek használata.

    Mérnökünk a 25 kilométerre, a SEAT Martorellben lévő munkahelyére  elektromos üzemmódban indul. „A jármű hatótávolsága bőven elegendő az oda- és visszaútra.” A SEAT Leon e-HYBRID hatótávolsága elektromos üzemmódban akár 64 km is lehet. Ezenkívül az akkumulátor a regeneratív, azaz visszatápláló fékrendszeren keresztül is töltődik. „Minden fékezésnél, az infotainment képernyőn zöld és kék nyilak jelennek meg, amelyek jelzik, hogy az energia az akkumulátorba megy. Így tudható, hogy  az energia újratermelődik „– mondja a mérnöknő

    „Csak a városi sebességkorlátozásnál használhatók”: Hamis! A Martorellbe történő ingázás ezt a hamis állítást is cáfolja. „Sokszor az elektromos üzemmód alacsony sebességhez kapcsolódik, ami jellemző a városra; de itt láthatja, hogy a maximális megengedett sebességgel haladunk, jelen esetben 120 km / h-val „– mondja Neus.

     „A hibridek többet fogyasztanak”: Hamis! Miután beért Martorellbe, a  SEAT mérnökének az 50 km-re lévő tesztpályára kell mennie. Ehhez a hibrid módot választja. „Most a két motor, az elektromos és a belső égésű motor automatikusan váltja egymást a maximális energia hatékonyság érdekében” – mondja. Ez a fogyasztás drasztikus csökkenését eredményezi; a SEAT Leon e-HYBRID esetében ez 1,1-1,3 l / 100 km (WLTP) és 18,1 – 19,3 kW / 100 km (WLTP), és egyidejűleg jelentősen csökken a CO2-kibocsátás is. „Gyorsításnál mindkét motor egyszerre működik, maximális teljesítményt nyújtva.”  A Leon e-HYBRID teljesítménye 204 LE (150 kW), amely lehetővé teszi, hogy 0 km-ről 7,5 másodperc alatt érje el a  100 km / h sebességet .

    „A hibrideket nem hosszú utakra szánják”: Hamis! A hibrid üzemmód nem csupán a két motor automatikus kombinálását teszi lehetővé, hanem manuálisan is be lehet állítani őket.  Be lehet programozni úgy, hogy az elektromos töltést később használja fel, vagy az akkumulátor is újratölthető a belső égésű motor használatakor. „A plug-in hibriddel nyugodtan közlekedhet, függetlenül az elektromos hajtás hatótávolságától” – mondja a mérnök. ” Nem kell félni az új dolgoktól. A két technológia, az elektromos és a belső égésű hajtás kombinációja számos előnyt kínál „– zárja a beszélgetést Neus .

    5 érv a Leon e-HYBRID sokoldalúságához

    1. 150 LE (110 kW) Otto ciklusú 1,4 TSI típusú belső égésű motor, 116 lóerős (85 kW) villanymotorral társítva

    2. Maximális kombinált teljesítmény 204 LE (150 kW) erejéig

    3. 0-ról 100 km / h-ra 7,5 másodperc alatt gyorsul

    4. Kombinált fogyasztás 1,1 – 1,3 l / 100 km, a WLTP tanúsítvány szerint (NEDC szerint 1,4 l / 100 km) / 18,1 – 19,3 kW / 100 km (WLTP)

    5. Akár 64 km-es hatótávolsága teljesen elektromos üzemmódban a WLTP-ciklus szerint

  • Hamarosan az utakon lesznek a Toyota önvezető  e-Palette alapú járművei

    Hamarosan az utakon lesznek a Toyota önvezető e-Palette alapú járművei

    Sajtóközlemény: A Toyota e-Palette alapú járművei hamarosan megjelennek a MaaS (Mobility as a Service – azaz mobilitási szolgáltatások) alkalmazásokban: az új autonóm járművek első felhasználási helye a Toyota tökéletes konnektivitású jövő-városa, Woven City lesz, de a rendszer kereskedelmi forgalmazása és közüzemi, nyilvános alkalmazása is megkezdődik már a 2020-as évek elején. A szolgáltatás biztonságának, kényelmének és megbízhatóságának alapja a rendszer Toyota Gyártási Rendszer (TPS) alapú szervezése és működtetése.

    A Toyota bemutatta az akkumulátoros, tisztán elektromos hajtású e-Pallette-re épülő önvezető járművek irányítási és szolgáltatásszervezési rendszerét. Az e-Palette alapú elektromos autók az Autono-MaaS* alkalmazás elemeiként kínálnak majd autonóm szolgáltatásokat. Több partnerrel együttműködésben, az új járművek a tervek szerint a Toyota tökéletes, és teljes konnektivitású minta-városában, a Japánban, a Fuji hegy lábánál elhelyezkedő Woven Cityben működnek majd először, de más, már kereskedelmi alapú alkalmazásuk is a tervek között szerepel a 2020-as évek elejétől.

    Amikor a Toyota elnöke, Akio Toyoda 2018 januárjában, a CES-en (Consumer Electrinics Show, Las Vegas) bejelentette, hogy célja a márka komplex mobilitási szolgáltatóvá fejlesztése, egyben az e-Palette-et is bemutatta, mint a Toyota autókon túlmutató mobilitási szolgáltatásainak majdani alapját. Az önvezető funkciókkal is felvértezett e-Palette a tavalyi Tokiói Autószalonon mutatkozott be először, nyilvános üzemben pedig a jövő évi Tokiói Olimpián szerepel elsőként: az olimpiai és paraolimpiai faluban működő, körforgalmú buszjárat járműveinek alapját adja majd. A koronavírus-járvány alaposan felforgatta mindannyiunk életét, és egyben előhozta a megfelelő távolságtartás iránti igényt a tömegközlekedésben, miközben komolyan megnövelte az árucikkeket kiszállító vállalkozások terhelését is.

    Az öregedő, zsugorodó fejlett társadalmak önmagukban is komoly mobilitási kérdéseket vetnek fel, így a jövőben minden bizonnyal egyre nagyobb szükségünk lesz olyan megoldásokra és szolgáltatásokra, amilyeneket az e-Palette, és az egyéb Autono-MaaS megoldások képesek számunkra nyújtani. A fenti kihívásokra adandó válaszként a Toyota célja a „just-in-time” rendszerű mobilitási szolgáltatások bevezetése, azaz hogy a felhasználók (és az áruk is) akkor és úgy jussanak el úti céljukhoz, ahogyan és amikor az a legmegfelelőbb. Ahhoz, hogy az ilyen rendszerek a kellő rugalmassággal és az elvárható, tökéletes pontossággal működjenek, elengedhetetlen a megfelelő szervezési, szabályozási és irányítási rendszer.

    A vállalat ezért a Toyota Gyártási Rendszer (TPS) alapjaira épülő rendszert dolgozott ki, kifejezetten az e-Palette alapú járművek forgalmának irányítására és működésük szervezésére. Ez a Toyota Mobilitási Szolgáltatások Platform (MSPF)** új szolgáltatásainak formájában jelenik meg, a járművek oldaláról az Autonóm Mobilitásirányítási Rendszer (AMMS) részeként – hogy a járműveket egymással és a rendszerrel összekapcsolja -, és az e-Palette Feladatkiosztási Platform (e-TAP) elemeként az emberek közötti kapcsolatok szervezésében. A cél a várakozási idők minimalizálása, a forgalmi dugók csökkentése, valamint ennek révén a forgalom biztonságosabbá, megbízhatóbbá és kényelmesebbé tétele.

    A lehető legmegbízhatóbb TPS-alapú, valós idejű szolgáltatás érdekében az AMMS akkor és oda küldi az e-Palette alapú elektromos járműveket, amikor és ahol szükség és igény van rájuk. A szolgáltatás – vagyis az e-Palette járművek forgalma – rugalmasan alakítható és időzíthető a pillanatnyi igényeknek megfelelően. Ha az igények növekedésével újabb járművek csatlakoznak a szolgáltatásba, a rendszer automatikusan egyenletesre szabja a követési időket. Az irányítás folyamatosan figyeli valamennyi jármű műszaki állapotát, és ha hibát észlel, a kocsit visszairányítja a telephelyre, majd másikat állít üzembe helyette.

    Vészhelyzetben a járművek távolról is leállíthatók és újra is indíthatók az utasok maximális biztonsága érdekében. A „Jidoka” (emberi automatizálás) szabályozási elv részeként a TPS-t és az e-TAP-ot vizuális funkciókkal is kiegészítették. Ennek révén egy diszpécser egyszerre több autót is felügyelhet és kezelhet. Az esetleges javítási vagy vészhelyzeti információk és utasítások automatikusan érkeznek meg a megfelelő alkalmazottakhoz, nemcsak az irányításban dolgozókhoz, hanem a karbantartást végzőkhöz is. Így az állásidő minimálisra csökken, és kisebb munkaerői létszámmal is biztosítható a szolgáltatás pontossága és magas színvonala.

    „Az elnökünk, Akio Toyoda által a közelmúltban, a cég gazdasági eredményeinek ismertetése kapcsán megfogalmazottak alapján, a Toyota bárki számára elérhető mobilitási szolgáltatóként tekint jövője elé. Hisszük, hogy minden egyes Toyota-alkalmazott a világ és az emberiség boldogsága, boldogulása érdekében tevékenykedik, hiszen ez a küldetésünk. E küldetés beteljesítésének egyik eszköze az e-Palette. A hozzá illeszkedő operációs rendszerrel ez a technikai alap komolyan hozzájárul előbb Woven City, majd az egész világ fejlődéséhez.” – avat be Keiji Yamamoto, a Toyota Connected elnöke.

    A kifejezetten emberközpontúan működő Woven City a Toyota teszt-terepe, méghozzá kimondottan olyan technológiák fejlesztésére, mint az önvezetés, a MaaS, a személyes mobilitási szolgáltatások, a robotika, az okos otthonok és a mesterséges intelligencia. Az e-Palette alapú járművek tökéletesen illenek ebbe a környezetbe. A valós üzemi körülmények között végzett tesztek rengeteg hasznos információval szolgálnak majd a járművek és a teljes üzemeltetési rendszer további finomítása és fejlesztése, kényelme, megbízhatósága és biztonsága szempontjából. A Toyota és partnerei már az e-Palette alapú járművek kereskedelmi forgalmának bevezetésén dolgoznak; a megcélzott határidő a 2020-as évek eleje.

    *Az „autonomous” és a „mobility as a service,” kifejezések kombinációja. A Toyota önvezető autókra épülő szolgáltatásának neve.
    ** Kifejezetten mobilitási szolgáltatók számára létrehozott nyílt platform, több API alapú mobilitási funkcióval.

  • Nem tartja helyesnek az autóipar támogatását az Audi vezérigazgatója

    Nem tartja helyesnek az autóipar támogatását az Audi vezérigazgatója

    (MTI/APA/Reuters) – Nem tartja helyesnek az autóipar állami támogatását a koronavírus-válság miatt az Audi vezérigazgatója, Markus Duesmann.

    „Nem helyeslem az autóipar további támogatását” – fogalmazott az Audi vezérigazgatója a Süddeutsche Zeitung lapnak adott interjúban.

    „A koronavírus-válság megfosztott bennünket teljesen a nyereségünktől. Oké, rendben van. De ezt szinte minden vállalatunk – a gyártókat és a beszállítókat is beleértve – túl fogja élni” – mondta.

    Nem így viszont a vendéglátóiparban és a rendezvényszervezők esetében, ahol nagyon sok cég végleg kénytelen lesz lehúzni a rolót.

    „Ez nagyon bánt engem. Ez egyszerűen tragédia. Az, hogy mi elveszítjük forgalmunk tíz százalékát, az nem tragédia. Túltesszük magunkat rajta és minden megy tovább a régiben.”

  • Ilyen profin még tuti nem díszítettél karácsonyfát!

    Ilyen profin még tuti nem díszítettél karácsonyfát!

    Azt gondolnánk, hogy a karácsonyfa díszítés nem az a téma, aminek bármi köze van az autókhoz, autósporthoz. Nos az alábbi videóban szereplő gyerekek bebizonyítják, hogy igenis sok köze lehet a kettőnek egymáshoz! 😀

  • Kínai gyártású elektromos okosautók érkeznek az európai piacra

    Kínai gyártású elektromos okosautók érkeznek az európai piacra

    MTI: Az Xpeng Motors kínai autógyártó száz darab elektromos okosautót szállít le a héten norvég vásárlóknak, ezzel első alkalommal küldenek ki közvetlenül egyéni vásárlóknak Európába kínai gyártású elektromos okosautót – számolt be internetes oldalán hétfőn a South China Morning Post (SCMP) című hongkongi lap.

    A dél-kínai Kanton (Kuangcsou) városban székelő Xpeng Motors egy hétfőn közzétett közleményben adta hírül, hogy száz darabot szállítanak Norvégiába a G3-típusú utcai terepjárójukból a héten. Hozzátették: a cég aktívan dolgozik az elektromos járművekre felkészült, ezeket támogató kormányzati politikával, valamint a szükséges infrastruktúrával rendelkező egyéb piacokban rejlő lehetőségek felkutatásán. Az Xpeng továbbá az elkövetkező egy év során tervezi Európában is piacra vinni a P7-es típusú elektromos sportautóit.

    A G3-as típusú utcai terepjáró 520 kilométeres hatótávolsággal bír, az Xpeng saját fejlesztésű, XPILOT 2.5 nevű, fejlett gépjárművezetés-támogató rendszerével szerelték fel, illetve automata parkolásos funkcióval rendelkezik.

    A sanghaji székhelyű Aiways volt az első kínai elektromos autó-gyártó, amely Európába exportálta okos utcai terepjáróit. 2019-ben összesen 500 darabot szállítottak az U5-ös típusú járműveikből a Hertz Corse olasz autókölcsönzővel kötött megállapodás részeként. Egyéb kínai gyártó – egyebek mellett a BYD és a SAIC – pedig 2020 közepétől kezdték el hagyományos elektromos autóik európai értékesítését.

    Az Xpeng a NIO és a Li Auto nevű kínai elektromosautó-gyártókkal együtt a New York-i tőzsdén amerikai letéti jegyek (ADR) eladásával igyekeznek új tőkéhez jutni, miközben új modellek kifejlesztésével és az eladások növelésével próbálnak versenybe szállni az amerikai Teslával.

    Kína a világ legnagyobb piacát jelenti az új energiával működő járművek számára, a piac prémium szegmensét pedig jelenleg a Tesla dominálja. A kaliforniai székhelyű autógyártó novemberben 21 604 darabot szállított le a sanghaji óriásgyárában készült Model 3 típusú járművekből.

    Az Xpeng 2019 azonos időszakához képest több mint négyszeresére növelte a forgalmát: 4224 járművet adott el novemberben. A NIO 5291 eladott járművel több mint ötven százalékkal, míg a Li Auto 4646 eladott járművel 25,8 százalékkal bővítette a forgalmát éves bázison a múlt hónapban.

  • Sportos, erős és gazdaságos – Az Audi bemutatja az SQ5 TDI új generációját

    Sportos, erős és gazdaságos – Az Audi bemutatja az SQ5 TDI új generációját

    Még karakteresebb, sportosabb és gazdaságosabb: a továbbfejlesztett Audi SQ5 TDI (üzemanyag-fogyasztás, kombinált (l/100 km)*: 7,0 – 7,0; szén-dioxid-kibocsátás, kombinált (g/km)*: 185 – 185) még magabiztosabbá és meggyőzőbbé vált. Háromliteres, V6-os dízelmotorja 251 kW (341 LE) teljesítményt produkál, s mindvégig harmonikusan és dinamikusan fejti ki tekintélyes erejét. Tovább „élesített” dizájnja a sportos SUV-modell erőteljes karakterét emeli ki. A Q5-sorozat csúcsmodelljéhez** extrafelszerelésként az új, digitális OLED-technikával működő hátsó lámpák is rendelhetők.

    Igazi sikermodell az SQ5 TDI (üzemanyag-fogyasztás, kombinált (l/100 km)*: 7,0 – 7,0; szén-dioxid-kibocsátás, kombinált (g/km)*: 185 – 185), amely már az első generációjával, 2012 őszén megalapozta népszerűségét – mégpedig az Audi első dízelmotoros S modelljeként.

    Legújabb változatában 251 kW (341 LE) teljesítménnyel és 700 newtonméter maximális forgatónyomatékkal** szolgál a háromliteres, V6-os aggregát, utóbbi igen széles, az 1750 és 3250 percenkénti fordulatszám közötti tartományon mindvégig a vezető rendelkezésére áll. A 3.0 TDI** még az eddigieknél is korábban és erőteljesebben építi fel vonóerejét, álló helyzetből mindössze 5,1 másodperc alatt gyorsítva fel 100 kilométer/órás tempóra a Q5 csúcsmodellt (üzemanyag-fogyasztás, kombinált (l/100 km)*: 7,0 – 7,0; szén-dioxid-kibocsátás, kombinált (g/km)*: 185 – 185), a végsebességet pedig elektronika korlátozza 250 kilométer/órára. Akárcsak az első SQ5 TDI** esetében, a kipufogórendszerben ezúttal is aktuátor kölcsönöz telten zengő hangot a V6-os erőforrás számára.

    Háromliteres TDI széleskörű fejlesztésekkel – most még erőteljesebb és gazdaságosabb

    A V6-os 3.0 TDI aggregátot (üzemanyag-fogyasztás, kombinált (l/100 km)*: 7,0 – 7,0; szén-dioxid-kibocsátás, kombinált (g/km)*: 185 – 185) számos részletében átdolgozták. Dugattyúi már nem alumíniumból, hanem kovácsolt acélból készülnek. Az új anyag hatékonyan csökkenti a hőveszteséget, s nagyobb szilárdsága eredményeképpen nem jelent tömegnövekedést az alumíniumdugattyúkhoz képest. A dugattyúban lépcsőzetesen kiformált mélyedés gyorsítja az égésfolyamatot, illetve növeli hatásfokát. Az üzemanyag-befecskendezés mágnesszelepes injektorai mindenkor nagy pontossággal működnek, mivel új piezo-érzékelő felügyeli a tű zárását, s munkaütemenként akár nyolc befecskendezést is végezhetnek, mégpedig még pontosabban meghatározott befecskendezési mennyiséggel. A maximális befecskendezési nyomás 2500 bar.

    A töltőlevegőhűtést a lökhárító mögött elhelyezett levegő-levegő hűtőről a hengersorok közötti V-térben működő, közvetett víz-levegő hőcserélővel váltották fel a tervezők, az így lerövidített levegőcsatornák a töltőnyomás gyorsabb felépülését segítik. A közvetett töltőlevegőhűtő nagyobb teljesítményű, a beszívott levegő felmelegítésével már röviddel a motorindítást követően és hideg környezeti körülmények között is gondoskodva róla, hogy az égésfolyamat gyorsabban elérje optimális hőmérsékletét – ami a hamarabb működésbe lépő kipufogógáz-tisztítás előnyével is szolgál.

    A turbófeltöltőben most kisebb és könnyebb kompresszorkereket alkalmaztak a tervezők, amely különösen gyorsan pöröghet fel – fontos tényező a motor forgatónyomatékának közvetlen és magasra ívelő felépülésében. A kipufogóleömlők hatékonyabb szigetelést kaptak, hidegindítást követően a kipufogógáz ennek köszönhetően is gyorsabban érheti el optimális hőmérsékletét.

    MHEV és EAV – tovább fokozott gazdaságosság és érzékenyebb reakciók

    A 3.0 TDI** két olyan technikát is felsorakoztat, amelyek mérséklik az üzemanyag-fogyasztást és érzékenyebb gázadási reakciókról gondoskodnak. A 48-voltos mild-hibrid rendszer (MHEV) szíjhajtású indítógenerátorból (RSG), köztes tárolóként (puffer) szolgáló lítiumion-akkumulátorból és egy 48/12-voltos feszültségátalakítóból épül fel. Amikor az autó lassul, az MHEV rendszer akár 8 kW teljesítményt is visszatáplálhat. A sport-SUV** akár 40 másodpercig is „vitorlázhat” leállított motorral, ezt követően a nagyteljesítményű szíjhajtású indítógenerátor (RSG) kényelmesen újraindítja a motort. Az MHEV-rendszer akár 0,7 literrel is csökkentheti 100 kilométerenként a valós üzemi üzemanyag-fogyasztást.

    A másik műszaki modul az elektromos hajtású kompresszor (EAV), amely addig támogatja a turbófeltöltőt, amíg a kipufogógáz nem biztosít elegendő energiát meghajtásához. Az ugyancsak a 48-voltos hálózatra csatlakozó, kompakt elektromos motor mintegy 300 ezredmásodperc alatt 65 ezres percenkénti fordulatszámig pörgeti fel az EAV kompresszorkerekét. Az EAV már gyakrabban és a vonatkozó motor-jellegmező nagyobb felületén lép működésbe, elinduláskor és alacsony fordulatszámokról indított gyorsításkor hatékonyan segítve elő a motor érzékenyebb gázadási reakcióit. E hatáshoz az EAV, az MHEV, a turbófeltöltő, maga a motor és a tiptronic sebességváltó optimális együttműködése is nagyban hozzájárul.

    Két SCR-katalizátor összjátéka – a kipufogógáz-utánkezelés

    A kipufogógáz-utánkezelésben az Audi a Twindosing-technikát alkalmazza, amelyben két SCR-katalizátor működik együtt. Az első közvetlenül a leömlők mögött helyezkedik el a kipufogórendszerben és részecskeszűrőként is szolgál, míg a másik a motortól távol, az autó padlózata alatt működik. A két katalizátor kiegészíti egymás hatását, mivel különböző üzemállapotokban és kipufogógáz-hőmérsékleti tartományokban aktívak. Az SCR-katalizátorokat 24 literes tartály látja el az AdBlue karbamidoldat adalékanyaggal. A Twindosing-technikának köszönhetően az SQ5 TDI (üzemanyag-fogyasztás, kombinált (l/100 km)*: 7,0 – 7,0; szén-dioxid-kibocsátás, kombinált (g/km)*: 185 – 185) paraméterei jóval az új Euro 6d ISC-FCM AP szabvány határértékei alatt alakulnak, amelyek a mindennapok valós közúti közlekedési körülményei között is a nitrogén-oxidok (NOx) kibocsátásának erőteljes csökkentését írják elő.

    Gyors és kényelmes kapcsolások – a nyolcfokozatú tiptronic sebességváltó

    Az erőátvitel feladatát gyors és kényelmes működés jellemezte, nyolcfokozatú tiptronic sebességváltó látja el, amelynek fokozatváltási stratégiáját az átdolgozott motorhoz illesztették. Amikor az SQ5 TDI** leállított motorral „vitorlázik”, nyit a váltóműegységben elhelyezett tengelykapcsoló és megszakítja az erőfolyamot.

    Normál menetkörülmények között a quattro állandó összkerékhajtás 40:60 arányban osztja el a forgatónyomatékot az első és a hátsó tengely között, hajtásból eredő megcsúszást  (kipörgés) érzékelve azonban túlnyomórészt a hatékonyabb vonóerőátadású tengelyre irányítja át – akár 70 százalékban előre és akár 85 százalékban hátra. A gyors kanyarvételek során a kerekenkénti forgatónyomaték-szabályzás a belső íven gördülő, így lecsökkent függőleges terhelésű kerekek enyhe fékezési beavatkozásaival javíthatja tovább az irányíthatósági tulajdonságokat.

    Sport-differenciálmű – nagyobb forgatónyomaték, csökkenő alulkormányozottság, fokozott dinamika

    Kívánságra az Audi sport-differenciálművel is felszerelheti a hátsó tengelyt, amely sportos vezetési stílus mellett aktívan szabályozza a kerekek közötti forgatónyomaték-eloszlást. Ennek során a kanyar külső ívén gördülő, kedvezőbb vonóerőátadási képességekkel rendelkező kerékre irányít nagyobb nyomatékot, valósággal a kanyarba préselve az autót és jelentősen mérsékelve alulkormányzottságát. A külső kanyaríven gördülő kerékre a szűk fordulókból kigyorsítva is nagyobb forgatónyomatékot irányít a rendszer, tovább fokozva a jármű menetdinamikai képességeit.

    Precíz működés – a futómű

    Az Audi SQ5 TDI** futóművét az erőteljes dízelmotor képességei jegyében alakították ki a mérnökök. Mind a négy kereket ötkaros felfüggesztés vezeti, a csillapításszabályzással kiegészített S sportfutómű pedig a Q5 modellekéhez képest 30 milliméterrel süllyeszti mélyebbre a karosszériát, különösen széles tartományt nyitva a kényelem és a dinamika között.

    Az extrafelszerelésként rendelhető sport-differenciálművel, a motorral, a kormányzással és a tiptronic sebességváltóval közösen a szabályozott lengéscsillapítók szintén az alapkivitelhez tartozó Audi drive select menetdinamikai szabályzórendszer részei, amellyel a vezető hatféle menetprofil – auto, comfort, efficiency, dynamic, offroad és individual – szerint változtathatja e főegységek alapvető karakterét. Amennyiben az S-specifikus hangolású, szintén extrafelszerelésként rendelhető Adaptív légrugózás (adaptive air suspension) is a felszereltség része, egy hetedik menetprofil, az allroad is rendelkezésre áll. Ez a légrugózás öt fokozatban állítja a pillanatnyi menethelyzethez a karosszéria magassági pozícióját. További extrafelszerelésként kínált főegység a dinamikus kormányzás, amely hullámhajtása segítségével a pillanatnyi sebesség és bekormányzási szög szerint változtatja a kormányzás áttételét, kis sebességnél agilisan közvetlen, míg autópályán kényelmesen hosszú karakterrel.

    A megújult Audi SQ5 TDI (üzemanyag-fogyasztás, kombinált (l/100 km)*: 7,0 – 7,0; szén-dioxid-kibocsátás, kombinált (g/km)*: 185 – 185) 255/45 méretű gumiabroncsokkal szerelt, 20 col peremátmérőjű könnyűfém keréktárcsákkal készül, de kívánságra az Audi és az Audi Sport GmbH 21 colos modelljei is rendelkezésre állnak. Az első kerekek mögött hatdugattyús alumínium féknyergek és 375 milliméter átmérőjű féktárcsák dolgoznak, a feketére vagy opcióként vörösre fényezett féknyergek S logót hordoznak.

    Új stílusjegyek – a külső dizájn

    A felfrissített Audi SQ5 TDI** erőteljes kiállású, s markáns részletek kölcsönöznek számára még robusztusabb fellépést. Első lökhárítója nagyméretű szélső légbeömlő nyílásait függőleges bordák osztják meg, a nyolcszögletű, S-specifikus Singleframe hűtőrácsban pedig karcsú idomok kapcsolják össze a nagy nyolcszögletű méhsejt-motívumokat. Utóbbiak a légbeömlők bordáihoz hasonlóan alumíniumfelülettel készülnek.

    Az újdonság már alapkivitelben LED-technikájú fényszórókkal készül, extrafelszerelésként pedig automatikus távolsági fénnyel működő és dinamikus irányjelzővel kiegészített Matrix-LED fényszórók is rendelhetők. Hátul matt alumínium díszléc húzódik a lökhárító alsó részén, alatta a diffúzorbetét és négy krómozott, ovális kipufogóvégcső tűnik fel. Kilenc külső szín szerepel a palettán, kívánságra pedig a fekete elemek optikai csomagja gondoskodhat plusz sportos stílusjegyekről.

    A legújabb világítástechnika – digitális OLED hátsó lámpák

    A Q5-csúcsmodell** hátsó lámpáihoz az Audi az új digitális OLED-technikát is kínálja. Az OLED hátsó lámpa három mezőben hat-hat szegmensre oszlik. Már megvásárlásakor is háromféle hátsó fénydizájn áll az ügyfelek rendelkezésre, a hazavezető fény (Coming Home & Leaving Home) funkció specifikus animációival, s az Audi drive select menetdinamikai szabályzó rendszer dynamic üzemmódjának aktiválásakor egy további grafika is megjelenik. Az OLED-technikájú hátsó lámpák közelítésérzékelő funkcióval is rendelkeznek: ha a közlekedés más résztvevője két méternél jobban megközelíti az SQ5** hátulját, az összes OLED-szegmens működésbe lép. A digitális OLED hátsó lámpák spektrumát dinamikus irányjelzők teszik teljessé.

    Sportos fekete és szürke – a belső tér

    Az SQ5 TDI (üzemanyag-fogyasztás, kombinált (l/100 km)*: 7,0 – 7,0; szén-dioxid-kibocsátás, kombinált (g/km)*: 185 – 185) belterét a fekete vagy a sötétszürke határozza meg, míg a megvilágított alumínium küszöbléceken S logó tűnik fel. Az S nyomattal díszített, elektromosan állítható sportülésekhez háromféle kárpitozás választható, az alapkivitel a bőr/műbőr kombináció. Extrafelszerelésként a bőr és a Dinamica S-nyomatú kombinációja is rendelhető, ahol az Alcantara helyett kínált, új mikroszálas Dinamica nagyrészt újrahasznosított műanyagból készül. A másik opcionális lehetőség a rombuszmintájú steppeléssel varrott, Magmavörös Feinnappa bőrbevonat. Az üléseken és a kormánykeréken kontrasztárnyalatú díszvarrások húzódnak, kívánságra pedig három programot kínáló masszázsfunkció, illetve ülésszellőztetés is kapható. A dekorbetétek palettáján a széria szálcsiszolt alumínium mellett extraként a szénszálerősítésű műanyag (karbon) két változata, valamint a zongoralakk kínál további alternatívát.

    A hátsó ülés plusz-változatában hosszirányban mozgatható és a háttámla dőlésszöge is állítható. A csomagtér alaptérfogata 520 liter, s a háttámlák lehajtásával 1520 literre bővíthető. Az elektromos mozgatású csomagtérajtó, a nemesacél rakodóperem és az alumínium tetősínek egyaránt az alapfelszereltséget bővítik. A sportos SUV-modell akár 2,4 tonna össztömegű utánfutót is vontathat (12 százalékos emelkedőn, fékezett).

    Kezelés, infotainment és Audi connect

    A műszerfal közepén az MIB 3 modulrendszerű infotainment-koncepció központi elemeként 10,1 col képátlójú MMI-érintőképernyő szolgál kombinált adatbeviteli és megjelenítő eszközként. További kezelési szintként a természetes hangvezérlés és a multifunkciós kormánykerék áll rendelkezésre. A műszeregység 12,3 col átlójú kijelzőfelületén három különböző grafikai elrendezés – Dynamic, Sport és Classic – választható, amelyeket kívánságra Head-up kijelző egészíthet ki.

    Ha több vezető is használja az autót, akár hat különböző egyéni profilban is tárolhatják személyes beállításaikat. Az Audi connect Car-to-X szolgáltatásai segíthetnek az útmenti szabad parkolóhelyek megtalálásában, de olyan veszélyekre is figyelmeztethetnek az útvonal mentén, mint a jeges útfelület vagy a köd. A myAudi alkalmazás a felhasználó okostelefonjával köti össze az autót, míg az Audi phone box a külső antennára csatlakoztatja és akár induktív úton töltheti az okostelefont. Különleges akusztikai élményekkel szolgál az extrafelszerelésként rendelhető, térhangzású Bang & Olufsen Premium Sound System. Az FM, a DAB és az online-stream között a vételi helyzettől függően önműködően átváltó hibridrádió mindenütt biztosítja a kedvenc rádióállomásokat, ahol csak működik a mobil adatátvitel.

    Kényelmes és precíz működés – a vezetői segédrendszerek

    Az SQ5 TDI (üzemanyag-fogyasztás, kombinált (l/100 km)*: 7,0 – 7,0; szén-dioxid-kibocsátás, kombinált (g/km)*: 185 – 185) kínálatában a Q5** összes vezetői segédrendszere megtalálható. A Bekanyarodás-asszisztens (Turn Assist), a Kikerülés-asszisztens (Collision Avoidance Assist) és a Kiszállás-figyelmeztetés (Exit Warning) egyaránt nagyban hozzájárul a biztonság növeléséhez, míg az Adaptív menetasszisztens (Adaptive Cruise Assist) a hosszú utakon a gyorsítások és a lassítások során, valamint az éppen igénybe vett forgalmi sáv tartásában támogatja messzemenőkig a vezetőt. Az Előretekintő gazdaságossági asszisztens (Predictive Efficiency Assist) az üzemanyagtakarékos közlekedés jegyében az előrelátó vezetést segíti.

    * Az üzemanyag-fogyasztási és a szén-dioxid-kibocsátási adatok a megadott tartományban a választott keréktárcsák/gumiabroncsok, illetve felszereltség függvényeként alakulnak.

    ** Az említett és a német piacon elérhető modellek üzemanyag-fogyasztási és szén-dioxid-kibocsátási értékei együttesen a jelen médiainformáció végén található felsorolásban tekinthetők meg.

    Az említett modellek üzemanyag-fogyasztási és szén-dioxid-kibocsátási adatai

    Az üzemanyag-fogyasztási és a szén-dioxid-kibocsátási adatok, illetve gazdaságossági besorolások a megadott tartományban a választott keréktárcsák/gumiabroncsok, illetve felszereltség függvényeként alakulnak.

    Audi SQ5 TDI

    Üzemanyag-fogyasztás, kombinált (l/100 km): 7,0 – 7,0;

    Szén-dioxid-kibocsátás, kombinált (g/km): 185 – 185

    Audi Q5

    Üzemanyag-fogyasztás, kombinált (l/100 km): 7,5 – 4,7;

    Szén-dioxid-kibocsátás, kombinált (g/km): 181 – 123

  • Digitálisan, de mégis lesz idén AMTS!

    Digitálisan, de mégis lesz idén AMTS!

    Sajtóközlemény: A koronavírus okozta leállás idén a rendezvényeket sem kímélte, ez alól pedig az Automobil és Tuning Show sem volt kivétel. Hazánk legnagyobb szezonkezdő autó show-ja azonban nem maradhat el, így megtaláltuk a módját, hogy 2020-ban se maradjatok AMTS nélkül!

    A két ünnep között, december 29-én, az AMTS Online Edition égisze alatt minden korábbi és leendő látogatónk egy egész napos élő műsor keretei között élheti át újra az AMTS-életérzéstaz autó show Youtube csatornáján.

    A reggel 10 órától kezdődő műsor keresztülvezeti a nézőket a rendezvény tematikus kiállításain és versenyein, élő stúdióbeszélgetések, exkluzív autóbemutatók továbbá számos hazai és nemzetközi hírességgel készített interjú kíséretében.

    Az online műsor együttműködő partnere hazánk egyik legnépszerűbb videós csapata, a Speedzone, műsorvezetőként pedig Vályi István kalauzol végig minket az AMTS világán.

    AMTS ONLINE EDITION MŰSOR

    10:00-11:30 14:40-15:30
    Magyarok a Világ Járműgyártásában 

    Magyarok járműipari csodái az Autós Nagy-koalíció elnöke, Knezsik István gondozásában

    Versenysport és Adrenalin

    Drift, Rallye, Offroad, motorsport

    12:40-13:30 15:40-16:15
    Carstyling.hu Tuning Show

    A hazai és a nemzetközi tuning élet gyöngyszemei

    Autó Show & EV GreenTech

    Autómárkák, importőrök és elektromos autók

    13:40-14:35 16:25-16:50
    Classic Automobil Show

    A veterán, HotRod és amerikai autók világa

    Nyereményautó sorsolás

    Az AMTS 2020 fődíja, a Porsche Boxster S kisorsolása

      KISORSOLÁSRA KERÜL A PORSCHE BOXSTER S!

    Ahogyan már szeptemberben megígértük, az AMTS idei nyereményautója – egy gyönyörűen átépített Porsche Boxster S roadster – is kisorsolásra kerül az online show keretei között. A mindenki által talán legjobban várt program délután 16:25-től veszi kezdetét élőben, közjegyző jelenlétében.

    A nyereményjátékon mindenki részt vehet, aki nem váltotta vissza idei belépőjét, vagy december 28-án éjfélig vált jegyet a 2021-es AMTS-re. A sorsolásra regisztrálni a jegyekkel, az erre kialakított online felületen lehetséges.

    Szeretettel várunk mindenkit a monitorok és kijelzők elé december 29-én, valamint természetesen a jövő évi Automobil és Tuning Show-n is, 2021. március 26-28. között a Hungexpón!

  • Váratlanul távozott posztjáról a Ferrari ügyvezető igazgatója

    Váratlanul távozott posztjáról a Ferrari ügyvezető igazgatója

    Hirtelen mondott le posztjáról Louis Camilleri, a Ferrari ügyvezető igazgatója.

    Csütörtök este jelentették be a váratlan hírt, miszerint az amerikai vezető, azonnali hatállyal elhagyja a posztját a Ferrarinál és a Philip Morrisnál. Camilleri még 2018 nyarán, Sergio Marchionne hirtelen halála után, vette át az eddig ellátott szerepkörét a maranellói gárdánál.

    Az olaszoknál töltött ideje alatt, a közúti autók kereskedelmi növekedése köszöntött be, aminek még a koronavírus sem tudott akkora gátat szabni. Mikor átvette a vállalat irányítását, az értékpapír névértéke 113 eurón tendált, míg a napokban ez a szám már 179 eurón mozgott. Camilleri ezen felül nagymértékben támogatta a versenycsapatot is, több futamra kilátogatott, emellett szoros baráti kapcsolatot alakított ki Mattia Binottóval, a Ferrari csapatfőnökével.

    A Scuderia esetében a feladatait John Elkann fogja átvenni egy ideig, míg a Philip Morrisnál André Calantzopoulos fog a helyébe lépni. Camilleri személyes okokra hivatkozva hagyta el a posztjait, bár brit sajtó értesülések szerint egy ideje már a Covid-19-től szenvedett. Az élete nem volt veszélyben, bár pár hetet kórházban kellett töltenie. Mostanra már New York-ba utazott, ugyanis otthonában szeretne a felépülni.

    ,,A Ferrari az életem része, ezért betölteni a vezérigazgatói szerepkört egy nagyszerű kiváltság volt. Nagyon csodálom a Maranellóban lévő rendkívüli férfiakat és nőket, akik szenvedélyt és elkötelezettséget visznek mindenbe amit csinálnak, határokat nem ismerve. Büszke vagyok a vállalat 2018 óta elért eredményeire, miközben tudom azt, hogy a Ferrari legjobb évei még csak most következnek.” -nyilatkozta a távozó vezérigazgató.

    A vörösök elnöke így fogadta a leköszönést:

    ,,Szeretném őszinte köszönetünket kifejezni Loius-nak (Camilleri), azért az elhivatottságért, amivel betöltötte a vezérigazgatói posztot 2018-tól, valamint az igazgatótanácsban elfoglalt helyét 2015-től. A Ferrari iránti szenvedélye nem ismert határokat. Segítségével a vállalat tovább erősítette a pozícióját a világ egyik legnagyobb cégeként, kihasználva egyedi örökségét és a tökéletességre való törekvését. Hosszú és boldog nyugdíjas éveket kívánunk neki, és családjának.” – tette hozzá John Elkann.

  • A Pirelli elismert ágazatvezető a Dow Jones fenntarthatósági indexén

    A Pirelli elismert ágazatvezető a Dow Jones fenntarthatósági indexén

    A Pirelli az első helyre került a Dow Jones Fenntarthatósági Indexén (Dow Jones Sustainability World and Europe indices) az autó- és autóalkatrész-ágazatban. A mutatók éves felülvizsgálatát az S&P Global készítette a SAM felmérése alapján.

    A milánói székhelyű csoport összpontszáma 84 pont volt, szemben az ágazat 35 pontos átlagával.

    Marco Tronchetti Provera, a Pirelli ügyvezető alelnök-vezérigazgatója így nyilatkozott: „A Pirelli világvezető szerepének megerősítése a Dow Jones indexen ismét elismeri a fenntarthatóság értékét vállalatunk fejlesztési stratégiájában. Rendületlen elkötelezettségünk a gazdasági, társadalmi és környezeti teljesítmény javítása iránt a teljes értéklánc mentén, a beszállítók kiválasztásától a munkahelyi egészség és biztonság biztosításáig, a környezet tiszteletben tartásától az új termékek fenntarthatóságáig üzletpolitikánk elengedhetetlen eleme, amelynek célja értéket teremteni valamennyi
    érdekelt számára.”

    Manjit Jus, az ESG Research és a Data di S&P Global vezetője elmondta: „Gratulálunk a Pirellinek, hogy bekerült a Dow Jones Fenntarthatósági Indexbe. A DJSI elismerése azt mutatja, hogy fenntarthatóság terén vezető szerepet tölt be az autóiparban. Tekintettel arra, hogy rekordszámú vállalat vett részt a 2020-as vállalati fenntarthatósági értékelésben, és az idén szigorúbb szabályok vonatkoztak a befogadásra, ez az eredmény kiemeli és megjutalmazza vállalatukat az emberek és a bolygó iránti folyamatos elkötelezettségéért.”

    Az S&P által 1999-ben indított Global Dow Jones fenntarthatósági index a fenntarthatóság szempontjából egyike a világ legjelentősebb tőzsdeindexeinek. Az éves elemzés több mint 7300 vállalatot és a globális piac tőkeértékének mintegy 95%-át fedi le.

  • Nyolcszor a világ körül: Portugáliától Finnországig tart a Goodyear négy évszakos abroncsainak maratoni tesztje

    Nyolcszor a világ körül: Portugáliától Finnországig tart a Goodyear négy évszakos abroncsainak maratoni tesztje

    A négy évszakos abroncsok szegmense gyors ütemben fejlődik: az elmúlt öt évben Európa-szerte mintegy 21%-os növekedés jellemezte. Ebben a szegmensben a járművezetők nagy elvárásokat támasztanak: olyan kiegyensúlyozott terméket szeretnének, amely minden út- és időjárási viszony esetén kiváló teljesítményt nyújt.

    Ezért az abroncsmérnökök számára a négy évszakos gumik kifejlesztése az egyik legnagyobb kihívás. Alexandre Scharis, az EMEA-régió téli és négy évszakos személyabroncsokért felelős műszaki projektvezetője elmondta, hogy csapata azzal a rendkívül nehéz feladattal találta szemben magát, hogy miként fejleszthetnék még tovább a Vector 4Seasons Gen-2 négy évszakos gumit, amely már jelenleg is bármely más márka négy évszakos abroncsánál több díjat tudhat magáénak.

    A munka jól sikerült, az új fejlesztésű Vector 4Seasons Gen-3 több győzelmet is aratott a rangos német magazin, az Auto Bild (2020-39-es szám) és a vezető globális abroncsinformációs magazin, a független Tyre Reviews tesztjein.

    Mi különbözteti meg a négy évszakos abroncsok kifejlesztésének folyamatát más abroncsokétól?

    „A négy évszakos abroncs megalkotása tulajdonképpen abból áll, hogy „összevonjuk” a nyári és téli abroncs fejlesztését. Ez azt jelenti, hogy termékünket az időjárási és útviszonyok széles skáláján kell tesztelnünk. Ebből a célból egész évben rendelkezésünkre állnak tesztpályáink Svájcban, Luxemburgban, Portugáliában, Finnországban, Franciaországban, az Egyesült Államokban, Thaiföldön és Új-Zélandon” – fejtette ki Alexandre Scharis.

    Mindent összevetve tesztvezetőink igazi maratont teljesítenek, hiszen mintegy 320 000 kilométert tesznek meg tesztautóinkkal. Ez olyan, mintha nyolcszor körbevezetnénk a Földet. Ez az egyetlen módja annak, hogy megkapjuk azokat az adatokat, amelyek legmagasabb szintű fejlesztési céljaink eléréséhez szükségesek. Emellett mintegy 36 000 mérnöki munkával töltött órára és 3800 laboratóriumi tesztre van szükség az új abroncs kívánt teljesítményjellemzőinek eléréséhez.

    Mi jelentette a legnagyobb kihívást a fejlesztői csapat számára?

    Az abroncsfejlesztési folyamat során folyamatosan arra törekszünk, hogy összeegyeztessük az egymásnak ellentmondó célokat. Minden teljesítménykritériumnak egyensúlyban kell lennie, és ezt a lehető legmegfelelőbb módon kell elérni. A négy évszakos abroncsokkal kapcsolatos legnagyobb kihívás az, hogy a megszokott egyensúlykereséshez további tényezők is társulnak, hiszen számításba kell vennünk a téli és a nyári teljesítményt is. Arra összpontosítunk, hogy elkerüljük az egyedi kritériumokra vonatkozó gyengeségeket, ugyanakkor elérjük a célzott teljesítmény javulást” – összegezte a szakember.

    Melyek a már vezető termék további fejlesztésének legfontosabb sikertényezői?

    Alexandre Scharis szerint a siker kulcstényezője a teljesítmény megfelelő egyensúlyának megtalálása. „A Goodyear Vector 4Seasons Gen-2 abroncs már eleve páratlan sikereket ért el a független abroncsteszteken. Így a Vector 4Seasons Gen-3 abronccsal a jót még jobbá szerettük volna tenni. Ennek eléréséhez kifejlesztettünk egy új terméket, amely az innovatív anyagoknak és technológiáknak köszönhetően rendkívül kiegyensúlyozott” – tette hozzá.

    Mire a legbüszkébb?

    Alexandre Scharis úgy látja, hogy fejlesztői csapatuk legnagyobb sikere az volt, hogy a projekt végére elérték a teljesítménnyel kapcsolatos célokat. „A Goodyear a négy évszakos szegmens úttörőjeként ismert: ezen a területen nagy múltra tekint vissza, és nagyszerű sikereket tudhat magáénak. Mérnökeink rendkívül büszkék arra, hogy igen nagy mértékben közreműködhettek ennek az új és továbbfejlesztett terméknek a megszületésében” – emelte ki.

    A Vector 4Seasons Gen-3 teljesítményét neves magazinok is elismerték, például a német Auto Bild (2020-39-es szám), amely az abroncsot tesztgyőztesnek választotta a négy évszakos abroncsok tesztjén, valamint az egyesült királysági online Tyre Reviews, amelynek a 17”-os négy évszakos abroncsok 2020-as tesztjén a termék szintén győztesként bizonyított.

    Az Auto Bild az abroncsnak ítélte a rangos „EcoMaster” címet is, díjazva tesztvezető teljesítményét a futásteljesítmény, a gördülési ellenállás és az ár/futásteljesítmény aránya kategóriákban.

    Milyen innovációkat alkalmaztak az új Vector 4Seasons Gen-3 abroncs esetében?

    A termék három fő megoldást ötvöz.

    • Először is a Snow Grip technológiát, amely jobb tapadást biztosít havas úton. A futófelület közepén található speciális lamellák nagy száma az abroncs elődjéhez képest 5%-kal jobb kezelhetőséget tesz lehetővé havas útviszonyok között.
    • Másodszor a Dry Handling technológiát, amely megerősített futófelületet és vállblokkokat jelent. Ezek csökkentik az abroncs torzulását nagy teher alatt, például sportos vezetés esetén száraz úton. Ez más előnyök mellett száraz úton történő fékezésnél 5%-kal jobb teljesítményt nyújt az abroncs előző generációjához képest.
    • Végül pedig az Aqua Control technológiát, melynek köszönhetően a Vector 4Seasons Gen-3 elődjéhez hasonlóan rendkívül jó ellenállást biztosít a vízen felúszással szemben jelentős futásteljesítmény mellett, még a mintamélység csökkenésekor is. Az innovatív mintaárkok optimalizálják a vízkiszorítást az abroncs teljes élettartama során.

    A technológiák ötvözése még jobb egyensúlyt teremt valamennyi teljesítménykritériumot illetően havas, nedves és száraz utakon egyaránt.