Nem ez az első alkalom, hogy ritka tanulmányok és koncepciók, vagy akár legendás versenygépek jelenjenek meg hazánk legnagyobb éves autómustráján, az Automobil és Tuning Show-n. Az idei felvonás e tekintetben különösen izgalmas lesz, hiszen a kiállításra érkezik a világ egyik legdurvább elektromos versenyautója is!
Hazánk legnagyobb autókiállítása és show-ja, az AMTS idén május végén tér vissza a teljesen felújított Hungexpo falai közé. A több mint 100.000 négyzetmétert elfoglaló járműipari ünnepre – a tuning autóktól kezdve a veteránokon és hot-rodokon át az autóimportőrökig – az autós szcéna minden szegmense nagy erőkkel készül, a kiállítást pedig látványos drift verseny, off-road show és rengeteg program kíséri.
Először Magyarországon a világ egyik legjobb elektromos versenyautója!
A show felhozatalának egyik legkülönlegesebb darabja vitathatatlanul egy hazánkban és a környező országokban eddig soha nem látott, mindössze egyetlen példányban létező versenyautó, a Volkswagen ID.R! Az ID.R az ID-széria fejlesztése során született, minden porcikájában a Volkswagen csúcstechnológiáját viselve magán. A tisztán elektromos versenygép 670 lóerős és mindössze 2.25 mp alatt gyorsul 0-ról 100 km/h-ra!
Az autó sorra döntötte meg az elmúlt években a híres versenypályák, szakaszok rekordjait:
2018 óta az ID. R a Pikes Peak International Hill Climb versenynek otthont adó coloradói hegyi pálya abszolút (azaz belső égésű autóknál is jobb időt futó) csúcstartója, az ID. R volt ráadásul az első autó, amely 8 percen belül teljesítette a szakaszt!
2019-ben a Nürburgring Nordschleife teljes szakaszán állított fel rekordot, 6 perc 5 másodperces idejével a legjobb elektromos autó által futott időt autózta Romain Dumas az ID. R volánja mögött, ezzel minden idők második legjobb eredményét érte el a pályán az ID. R-rel.
Szintén 2019-ben a Goodwood Festival of Speed hill climb pályáján újabb pályarekordot ért el, 39.9 másodperces futamával nem csupán a valahova volt legjobb időt futotta Romain Dumas az ID. R-rel, hanem ez volt az első alkalom is, amikor egy autó 40 másodperc alatt teljesítette a szakaszt.
2020-ban pályacsúcsot autózott az ID. R-rel Dieter Depping, aki a hannoveri Bilster Bergen állított fel új, abszolút csúcsot, 1:24.2-es idővel
Az Volkswagen ID. R komoly apropóból született
A gyártó elkötelezett híve az elektromobilitásnak. Nem titkolt céljuk, hogy 2050-re a Volkswagen Csoport teljes mértékben klímasemleges működésre álljon át, ennek pedig szerves része az elektromos autók arányának növelése. A tervek szerint 2030-ra a márka európai értékesítésének legalább 70 százalékát már tisztán elektromos autók fogják adni.
A kiállított ID. R versenyautóval a Volkswagen azt kívánja megmutatni, hogy az elektromos meghajtás nem jár teljesítménybeli kompromisszummal, hiszen képesek voltak megalkotni egy olyan tisztán elektromos versenyautót, ami több ízben is lekörözte a belső égésű motorral felszerelt különleges, versenycélra épített modelleket!
Nem csak ez lesz az egyetlen nagy dobás!
A Volkswagen ID. R az idei Automobil és Tuning Show-n, a Hungexpo „E” pavilonjában, a márka saját standján kerül kiállításra május 27-29. között. Az első és talán az egyszeri alkalom, hogy hazánkban, több mint 1.000 autócsoda társaságában, élőben is megcsodálhassa a nagyközönség!
Sőt, a Volkswagen egy további nagy dobással is készül az AMTS-re: egy új, tisztán elektromos modellel bővül a márka hazánkban elérhető modellpalettája, melynek bejelentésére – és persze az új modell bemutatása – május 27-én pénteken, 11:30-kor kerül sor, szintén a márka standján.
Az ABB Robotics a nyolcéves indiai csodagyerekkel, Advait Kolarkarral és a dubai székhelyű Illusorr digitális tervezői kollektívával együttműködve létrehozta a világ első robotfestésű “art car” autóját. Az ABB díjnyertes PixelPaint technológiája emberi beavatkozás nélkül, tökéletesen rekonstruálta Advait kavargó, monokróm dizájnját, valamint az Illusorr háromszínű geometriai mintáit.
A nyomtatófejben 1000 fúvókával felszerelt ABB IRB 5500 festőrobotjai kevesebb mint 30 perc alatt tudták elkészíteni a rendkívül összetett műalkotásokat. A PixelPaint technológia példátlan pontosságot és sebességet nyújt, és olyan bonyolult, kidolgozott részleteket rögzít, amelyeket kézzel lehetetlen lenne elérni. A világelsőnek számító teljesítményt bemutató film itt tekinthető meg.
Sami Atiya, az ABB Robotika és Gyártásautomatizálás üzletágának vezetője így nyilatkozott: „Az ABB PixelPaint technológiája több mint evolúció – forradalomi újítás! Nagyszerű példája annak, hogy a robotautomatizálás és a RobotStudio® szoftverünk nemcsak a fenntarthatóbb gyártás útját kövezheti ki, hanem tökéletesen reprodukálhatja azokat a kifinomult műalkotásokat, amelyek az emberi alkotó szellem eredetiségét és szépségét tanúsítják. Egy olyan időszakban, amikor a fogyasztók egyre inkább személyre szabott termékeket szeretnének, a PixelPaint drasztikus változást hoz, és lehetővé teszi, hogy bármilyen dizájnt fenntartható és megfizethető módon másoljanak le.”
Fotó: ABB Magyarország
Az ABB úttörő PixelPaint technológiája újragondolja a festékfelhordási folyamatot, és tükrözi a fenntartható személyre szabhatóság iránti növekvő igényt az autóiparban, különösen a külső festés esetében. A többszínű autófestés hagyományosan fáradságos és költséges folyamat, amely a maszkolás és maszkleszedés több fázisával jár, de az ABB technológiája lehetővé teszi bármilyen dizájn részletes, színes és pontos másolását.
A gondosan ellenőrzött folyamat során a festék gyorsan, egyetlen fázisban felvihető. Ez az áttörés a festési folyamat automatizálásában megnyitja az utat a speciális és személyre szabott designok előtt az autógyártás piacán.
Ian Callum, az Aston Martin Vanquish és nemrégiben az innovatív Jaguar I-Pace tervezéséért felelős, befolyásos autóipari formatervező így nyilatkozott: „Az autó nagyon különleges tárgy. Az emberek érzelmileg kötődnek hozzá, és a személyre szabás fontossága egyre erősebbé válik. Olyan ügyfelekkel dolgozom, akik valójában az egész autót személyre szabottan szeretnék megterveztetni. Tehát ez a fényezési mód – a személygépkocsiknál az egyedi tervezés mindenféle új lehetőségével – egyszerűen hihetetlen!”
A PixelPaint technológia a gyártás fenntarthatóságát is javítja, mivel nincs szükség maszkolóanyagokra és extra szellőztetésre, ami csökkenti a károsanyag-kibocsátást, miközben javítja a víz- és energiafelhasználási mutatókat. A cég RobotStudio szoftvere által koordinált festőfej nagyon szorosan követi a jármű karosszériáját, így biztosítva, hogy a festék 100 százalékban, a levegőben képződött festékköd nélkül kerüljön fel az autóra. A különböző festékszínek gyorsan felhordhatók, a termék csak egyszer fut át a festőműhelyen. Az autógyártók számára ez megfelezheti a gyártási időt, és akár 60 százalékkal csökkentheti a költségeket.
Az art car megalkotásához az ABB felújított egy Volkswagen terepjárót, amely 2021 nyarán, a németországi katasztrofális árvízben megsérült. Az autó újrahasznosítása is az ABB fenntarthatóság iránti elkötelezettségét tanúsítja.
Az ABB támogatja az autóipari gyártás átalakítását
Az ABB élen jár a globális autóipart támogató intelligens gyártási elvek és technológiák fejlesztésében, amely napjainkban a történetének egyik legjelentősebb átalakulási időszakán megy keresztül. Az átalakulás több robot alkalmazásához vezet, amelyeket más technológiákkal kombinálnak, köztük az autonóm mobil robotokkal (AMR). Mindez lehetővé teszi majd az ABB autóipari ügyfelei számára, hogy optimalizálják az alkatrészek szállítását létesítményeikben, és összekapcsolják az integrált, skálázható, moduláris gyártócellákat, mint például a PixelPaint, így biztosítva a szükséges rugalmasságot a változó igények kielégítéséhez.
Sami Atiya hozzátette: „Az autóipar történetében egy jelentős évtized közepén, de egyben egy új korszak kezdetén járunk. Az autógyártóknak új munkamódszereket kell figyelembe venniük az elektromos járművekre való átállás érdekében. Azon dolgozunk, hogy támogassuk az iparágat ebben az átmenetben, és biztos vagyok abban, hogy a rugalmas automatizálással a fenntartható közlekedés gyorsan valósággá válik.”
A mindössze nyolcéves Advait Kolarkar festészete nemzetközileg is elismert. A fiatal tehetség kaleidoszkópszerű és absztrakt jellegű műveket alkot. Különböző formákat, bonyolult mintákat és egymásba fonódó vonalak merész foltjait alkalmazza. Advait 2022. május 12. és 22. között a londoni Gagliardi Galériában kiállítást rendez összegyűjtött műveiből. A kiállításon részben látható lesz az ABB robot által festett art car is.
Illusorr
Az Illusorr egy globális digitális tervezői kollektíva, amelynek székhelye Dubaiban található. Az alkotókból álló csapat az építészet és a design avantgárd területéről érkezik. Digitális terveiket a természet és a sci-fi keveréke ihlette.
Ian Callum
Ian Callum (a Brit Birodalom Rendje lovagi cím birtokosa) brit autótervező, aki a Fordnak, a TWR-nek, az Aston Martinnak és a Jaguar Land Rovernek dolgozott. Húsz évig volt a Jaguar Land Rover formatervezési igazgatója, ahol többek között az X-Type, XJ, S-Type, F-Pace és I-Pace modelleket tervezte. 2006-ban a Királyi Művészeti Társaság a Royal Designer for Industry (RDI) díjjal tüntette ki. Callumot a brit autóiparnak tett szolgálataiért 2019-ben, a születésnapján a Brit Birodalom Rendjének parancsnoka (CBE) címmel tüntették ki.
2019-ben Ian Callum megalapította a nevét viselő, saját autó- és terméktervező cégét, a CALLUM-ot.
Az ABB Robotika és Gyártásautomatizálási üzletága
Az ABB Robotika és Gyártásautomatizálás üzletága úttörő szerepet tölt be a robotikában, a gépautomatizálásban és a digitális szolgáltatásokban. Innovatív megoldásokat szállít az iparágak széles köre számára, az autógyártástól az elektronikán át a logisztikáig. A világ egyik vezető robotikai és gépautomatizálási szállítójaként már több mint 500 000 robotikai megoldást szállítottunk világszerte. Segítünk vevőinknek, hogy javítsák a létesítményeik termelékenységét, rugalmasságát, folyamataik egyszerűsítését, és fokozzák a termékeik minőségét. Támogatjuk átállásukat a jövő gyárára, amelyet a kollaboratív robotika és a hálózatra kapcsolt eszközök jellemeznek majd. Az ABB Robotika és Gyártásautomatizálás üzletág több mint 11 000 főt alkalmaz a világszerte 53 országban működő több mint 100 egységében. www.abb.com/robotics
Az ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) egy vezető globális technológiai vállalat, amely ösztönzi a társadalom és az ipar átalakulását egy hatékonyabb és fenntarthatóbb jövő megvalósítása érdekében. Az energetikai, robotikai, automatizálási és hajtás portfólióinak különböző szoftverekkel való összekapcsolásával az ABB kitolja a technológia határait, hogy ezzel a teljesítményt új szintre emelje. A kiválóságáról több mint 130 éve jól ismert ABB sikerességét a világ több mint 100 országban foglalkoztatott 105 000 munkatársa garantálja. www.abb.com
Magyarországi vállalata, az ABB Kft. 1991-ben alakult, és azóta az egyik vezető szállítóként van jelen a hazai közmű, valamint energetikai szektorban.
Az első (vagy második) autója – vagy amit először a saját maga által megkeresett pénzből vett – mindenki számára meghatározó, függetlenül attól, hogy az menő autó volt-e, vagy egy ütött-kopott tragacs.
Minden bizonnyal az is furcsa élmény, ha az ember sok-sok év után ismét meglátja az utakon egykori autóját, főleg ha nem egy tragacsról van szó, hanem egy szépen karbantartott járműről.
Így járt Ralf Schumacher is, aki második autójával „futott össze” és nem tudott neki ellenállni: visszavásárolta. Esetében egy Ford Escort Cabrio XR 3i-ről beszélünk.
„Majdnem 28 év után véletlenül újra láttam (az autót), és muszáj volt megszereznem. 🥰Ez volt a második autóm akkoriban. 100 000 km (van benne) de mintha új lenne!!!! Egyszerűen hihetetlen.” – írta Instagramon.
Nem ez az első alkalom, hogy híres tervezők, autóépítők, vagy akár versenycsapatok gépei jelennek meg hazánk legnagyobb éves autómustráján, az Automobil és Tuning Show-n. Az idei felvonás e tekintetben különösen nagyot üt majd, hiszen a kiállításon a – szó szerint értett – világ egyik legszebb és legismertebb épített autója is megtekinthető lesz!
Hazánk legnagyobb autókiállítása és show-ja, az AMTS idén május végén tér vissza a teljesen felújított Hungexpo falai közé. A több mint 100.000 négyzetmétert elfoglaló rendezvényre – a tuning autóktól kezdve a veteránokon és hot-rodokon át az autóimportőrökig – az autós szcéna minden szegmense nagy erőkkel készül, a kiállítást pedig látványos drift verseny, off-road show és rengeteg program kíséri.
A show felhozatalának egyik ékköve vitathatatlanul egy hazánkban és a környező országokban eddig soha nem látott autócsoda, a Powered By Johan műhelyének legdurvább építése, a Charger RTR lesz, ami egyenesen Svédországból érkezik hozzánk!
A legendás építés egy utolsó csavarig egyedi, 1968-as Dodge Chargert takar, ami 5 év alatt belefektetett, több mint 15.000 munkaóra eredményeként született meg. Első nagy debütálása kontinensünkön a 2018-as European Tuning Showdown keretei között történt, ahol Európa legszebb tuning autójának választották. Azóta pedig számos komoly rendezvényen, köztük a világ legnagyobb épített autós seregszemléjén, az amerikai SEMA Show-n is szerepelt, komoly kultuszt építve maga köré: az autóhoz többek között a jelenlegi amerikai elnök, Joe Biden és az egyik legnagyobb kinti autómogul, Jay Leno is személyesen gratulált!
Mindez nem is csoda, hiszen felfoghatatlan, mennyi és milyen minőségű munka van ebben az autóban. A karosszéria minden egyes eleme át lett alakítva alakítva, magával az alvázzal együtt: nyújtva, szélesítve, peremezve, újragyártva, hogy a levegős futómű tökéletesen rá tudja engedni a bódét a hihetetlen méretű (elől 11×22, hátul 15,5x 24 colos!!!) kerekekre. A felnik teljesen egyediek, nincs még egy ilyen szett a világon!
Hihetetlen maga a motor is: nemcsak, hogy egy Dodge Viper V10-es szívét kapta az autó, de az erősített alkatrészek mellett két óriási Borg Warner turbóval is megtoldották, alaphangon négyszámjegyű lóerő-adatokat produkálva. Az őrület odabent is folytatódik, teljesen egyedi műszerfal, műszerek, kormány és ülések formájában, melyeket – a szintén egyedi bukócsővel együtt – minőségi bőrbevonat fed. A csomagtérben pedig egy műalkotásokat megszégyenítően szép hifi-installáció kapott helyet.
A koronát pedig a makulátlan vörös, fekete, ezüst és arany árnyalatokból egyedileg kevert „Viking Blood” fényezés teszi fel a teljesen letisztult kasztnira, mely minden fényviszony mellett más-más színt biztosít a gépnek.
A Charger RTR az idei Automobil és Tuning Show-n, a Hungexpo „A” pavilonjában kerül kiállításra május 27-29. között. Az első és talán az egyszeri alkalom, hogy hazánkban, több mint 1.000 autócsoda társaságában, élőben is megcsodálhassa a nagyközönség!
A TikTok-on sokszor találni érdekes tartalmakat, olyat viszont kevésbé, amitől tényleg leesik az ember álla. Nos ez a kamion olyan.
Sok infót nem tudunk a dologról, de az biztos, hogy egy kamion hátuljára egy igazi sugárhajtású motort szereltek.
A TikTok feltöltője szerint kb. 20 percig csinálták az előkészületeket, hogy egyáltalán létrejöhessen ez a mutatvány – mutatvány, mert jobb szót nem tudunk rá találni.
Ha az időmérő nem hazudik, akkor ez a több tonnát nyomó kamion 7,3 tized másodperc alatt tette meg a negyedmérföldet – a szokványos gyorsasági verseny távot – és eközben 176 mp/h-val közlekedett, ami kb. 280 km/h-s sebességet jelent.
De beszéljen a szavak helyett a videó, melyet holymatrimoses töltött fel TikTok csatornájára.
Egyre elterjedtebbé válik az elektromos autózás: a 2021-ben Európában értékesített új autók közel 30%-át legalább részben elektromos járművek (teljesen elektromos és hibrid együttvéve) tették ki; és szinte az összes fő autógyártó termékkínálatában található elektromos jármű (1).
Ehhez a gumigyártóknak is alkalmazkodniuk kell: a Goodyear legújabb abroncsa a hatótáv növelése és a gördülési zaj csökkentése mellett arra is alkalmas, hogy megbirkózzon a nagy teljesítményű villanyautók nyomatékával is.
Abroncs elektromos autózáshoz tervezve
A Goodyear kínálatában megtalálható valamennyi abroncs felszerelhető elektromos autókra, a Goodyear Eagle F1 termékcsaládja pedig már régóta a hagyományos autók szerelmeseinek első számú választása. A termékcsalád legújabb tagját, az Eagle F1 Asymmetric 6-ot viszont kifejezetten az elektromos járművek (EV-k) követelményeit szem előtt tartva alkották meg.
A közelmúltban számos sportos modell piacra dobásával jelentősen bővült az olyan elektromos autók listája, amelyek számos szuperautónál jobban gyorsulnak. A Goodyear tapasztalt a nagy teljesítményű elektromos járművek abroncsainak fejlesztésében, hiszen olyan autókhoz szállít első szerelésű abroncsot, mint az Audi e-tron GT quattro és RS e-tron GT, a Porsche Taycan és több Tesla-modell.
Az elektromos járművek, illetve az autó- és motorsportban szerzett tapasztalatának köszönhetően az FIA a Goodyeart bízta meg azzal, hogy alkossa meg az Eagle F1 versenygumi-változatát elektromos túraautó-bajnoksága, az FIA ETCR számára. A gyártó egyedülálló mintázatú abroncsot fejlesztett ki a 670 lóerős versenyautók számára, az így szerzett ismereteket pedig kamatoztatták a közúti gumik legújabb generációjának – mint például az Eagle F1 Asymmetric 6 – kifejlesztésekor.
Fotó: Goodyear
A hatótáv növelését támogató technológia
A Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 újításai közé tartozik az abroncs kisebb össztömege2 és az aerodinamikus oldalfal-kialakítás, amely elősegíti a turbulencia, valamint az abroncs körüli és a jármű oldalánál jelentkező légáramlás elvezetését. A futókeverék új technológiája révén csökken a gördülési ellenállás, ami hozzájárul a hatótáv növeléséhez2.
Villanyautókban utazva a gördülési zaj sokkal észrevehetőbb, ezért a Goodyear olyan zajcsökkentő mintázatot vezetett be, amely a teljes termékcsalád esetén 1 dB-lel, bizonyos méreteknél pedig 2 dB-lel csökkenti a zajszintet. További előrelépést jelent az Asymmetric 5 abroncséhoz képest keskenyebb lamellakialakítás, valamint az innovatív, lekerekített radiális mintaárok, amelyek szintén hozzájárulnak az alacsonyabb zajszinthez (2).
Jobb kormányozhatóság, dinamikusabb vezetési élmény
A nagy teljesítményű elektromos autók sofőrjei nem csupán hatótávot és csendesebb futást várnak el, hanem dinamikus vezetési élményt is, kihasználva a villanyautók azonnali nyomaték- és teljesítményleadását. A Goodyear nagy hangsúlyt fektetett az adaptív érintkezési felület és az üreg optimalizált kialakítására, hogy azok megfelelőek legyenek a nehezebb és erősebb járművekhez.
Laurent Colantonio, az EMEA-régió személygépjármű abroncsok területének műszaki igazgatója így nyilatkozott: „Célunk, hogy készen álljunk a nagy teljesítményű autók következő generációjára. A hipererős elektromos autók teljesítményleadását, kezelhetőségét és tapadását támogató innovációk révén a Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 – a kedvező hatótáv mellett – lenyűgöző vezetési élményt nyújt. A gördülési ellenállás jelentősen alacsonyabb szintje a kisebb energiafogyasztás révén kedvezően hat az akkumulátor hatótávolságára. Az oldalfalak kialakítása pedig nagy sebességnél támogatja az aerodinamikát. Elektromos autót vezetni igazán élvezetes. A jobb gyorsulási teljesítmény gyakran gyorsabb kormányozhatósággal és általában véve dinamikusabb vezetési élménnyel párosul. A pontos kormányozhatóságra és kezelhetőségre nagy hangsúlyt fektető kialakításának köszönhetően az Eagle F1 Asymmetric 6 készen áll arra, hogy az elektromos autók világában is bemutatkozzon.”
(1) https://www.ev-volumes.com
(2) Elődjéhez, az Eagle F1 Asymmetric 5 abroncshoz képest kisebb gördülési ellenállás, tömeg és zajkibocsátás.
Az autós világ 2012-ben ezen a napon veszített el egy óriást, amikor Carroll Hall Shelby 89 éves korában elhunyt a texasi Dallasban.
Shelby leginkább a Shelby AC Cobra és az 1960-as évek Shelby Mustangjainak megalkotásában játszott szerepéről ismert, de karrierje évtizedeken átívelő versenyzői, mérnöki és gyártási bravúrokat is felölelt.
Shelby sebesség iránti szenvedélye már az 1930-as években is jelen volt, amikor a texasi középiskolában egy átalakított Willyssel járta a várost – írja az Automotive History.
Érettségi után a második világháborúban a légierőnél szolgált, ahol tesztpilótaként és repülésoktatóként szerzett magának kitüntetéseket.
Leszerelése után az olajmezőkön és egy baromfifarmon dolgozott, mielőtt végre lehetőséget kapott arra, hogy tényleg az autóversenyzéssel foglalkozzon.
Shelby korai versenyzői karrierje néhány nagyon megbízható barátjának köszönhetően indult be, akik kölcsönadták neki autóikat a pályán töltött napokra.
Ezek közé tartozott egy MG TC és egy Cad-Allard, amelyeket különböző amatőr versenyeken indított.
Az 1950-es évek végére sikerei révén meghívást kapott az Aston Martin és a Maserati gyári csapataihoz.
Hogy csak a felszínt karcoljuk meg a vezetőülésben elért eredményei közül, megemlíthetjük, hogy Shelby 16 nemzetközi sebességrekordot állított fel a Bonneville Speed Flats-en egy módosított Austin Healey-vel, Mount Washington Hillclimb rekordját, és hogy 1956-ban és 1957-ben a Sports Illustrated az év versenyzőjének választotta őt.
A Cobra hadosztály, mely dominálta az USA versenypályáit Fotó: Shelby.com
Shelby azonban egyszer azt mondta, hogy versenyzői pályafutása legnagyobb eredménye az 1959-es Le Mans-i 24 órás verseny megnyerése volt csapattársával, Roy Salvadori-val.
Ezen a versenyen figyelt fel az angol AC Ace kiemelkedő teljesítményére, éppen arra az autóra, amely az első olyan gép alapja lett, amely az ő vezetéknevét viselte.
Shelby a versenyzés után megváltoztatta a történelmet
Egészségügyi problémák miatt 1959 októberében visszavonult a versenyzéstől, de a pályán való közreműködése még korántsem ért véget. Hamarosan megalapította a Shelby-American nevű cégét, amely speciálisan épített AC autók importálásával foglalkozott.
Megkérte az AC mérnökeit, hogy módosítsák úgy a járművét ami lehetővé teszi egy Ford V8-as beépítését a motorháztető alá. Tisztességes fejlesztés a Bristol sorhatoshoz képest, amivel általában felszerelve érkezett. Az amerikai erő dübörgésével 1962-ben megszületett a Cobra.
Míg a Cobra 1965-ig a vállalat egyik fő támasza volt, Shelby a Ford GT40 megalkotásában is nagy szerepet játszott, amely 1966-ban az első amerikai építésű autó lett, amely a Le Mans-i 24 órás verseny összesített győzelmét szerezte meg.
Carroll Shelby élete – és legfőképp a Ford GT-s munkássága – főszerepbe került a 2019-es Ford vs. Ferrari című filmben is.
Shelby főszerepet játszott a Ford GT Le Mans-i sikereiben Fotó: Shelby.com
Ugyanebben a korszakban gördült ki a raktárából a Mustang-alapú GT350 és GT500, amelyek a legendás autóépítő legkeresettebb alkotásai közé tartoznak.
Shelby a későbbiekben saját márkája alatt, valamint a Dodge-dzsal és az Oldsmobile-lal kötött partnerségek révén is épített autókat, de kevés volt olyan igéző, mint azok, amelyek az 1960-as években uralták a versenypályákat.
Az International Motorsports Hall of Fame 1991-ben iktatta be őt, majd 1992-ben az amerikai Motorsports Hall of Fame, 1992-ben az Automotive Hall of Fame, 2013-ban pedig az SCCA Hall of Fame-nek lett a tagja.
Fokozatosan hódítja meg az agglomerációt a különlegesség kategóriától eltávolodva mostanra óriási utat bejárt carsharing, amely a fővárosi mindennapok részévé vált. A piac egyik meghatározó szereplőjének számító SHARE NOW ügyfelei például 8 millió kilométert gurultak Magyarországon a cég piacra lépése óta eltelt három évben, egyre hosszabb ideig és egyre több élethelyzetben használva a sétatávolságon belül található megosztott autókat.
Legyen szó bevásárlásról, ügyintézésről vagy munkába járásról, a carsharing a városi mobilitás számos helyzetében jelent optimális választást. Noha a szolgáltatást legrendszeresebben használók jellemzően 25 és 34 év közötti férfiak, egyre szélesebb körben válik népszerűvé: a hároméves születésnapját ünneplő SHARE NOW ügyfélkörében például 80 éves felhasználó is akad. A SHARE NOW megosztott autói összesen közel 8 millió kilométert futottak az elmúlt három évben, amelyből a legutóbbi 12 hónapra jutott több mint ötmillió. „Ez jól mutatja a szolgáltatás erőteljes és gyorsuló bővülési ütemét még azzal együtt is, hogy a 2020-as korlátozások és a pandémia miatt megváltozott életmód drasztikusan hatott a keresletre” – véli Buday Bence, a SHARE NOW magyarországi ügyvezető igazgatója. Még árulkodóbb a dinamikát illetően az egy autóútra eső átlagos utazási időtartam: ez az indulás évében mindössze 28 perc volt, mára viszont már 90 percre emelkedett. Közben gyorsan nőtt a felhasználók tábora is, ráadásul a jelenlegi 60 ezer ügyfél között közel 3 ezer egyéni vállalkozó, kis-, közép- és nagyvállalat is akad. „Az autómegosztás itthoni népszerűségének növekedése folyamatos, olyannyira, hogy az idei év áprilisa volt a vállalat valaha volt legsikeresebb hónapja mind a felhasználók számát, mind a cég bevételét tekintve” – teszi hozzá Buday Bence.
Fotó: Share Now
A hangsúlyt a folyamatos növekedésre és az agglomeráció felé történő bővülésre helyező SHARE NOW 63 négyzetkilométeres saját zónával indult (ez az a terület, ahol el lehet kezdeni és be lehet fejezni az utat, miközben az autókkal az egész ország bejárható) 2019-ben. Ez mára meghaladja a 100 négyzetkilométert, és ezzel a legfiatalabb, harmadikként a budapesti piacra lépő carsharing szereplő működik a legkiterjedtebb területen a fővárosban és egyre több külső zónában is. Időközben az induláskori,8 modellből és 220 autóból álló járműpark méretét megduplázták, így jelenleg már 440 autó és 13 különböző modell érhető el a felhasználóknak, köztük a magyar piacon kuriózumnak számító MINI cabrio, ami különösen népszerű a nyári időszakban, legyen szó városon belüli közlekedésről vagy többnapos utakról például a Balatonra.
„Az idei első félévben több mint 50 új autót helyeztünk forgalomba, az év végéig pedig további 200 új autóra van visszaigazolt rendelésünk a gyártóktól” – foglalta össze az idei növekedési terveket Buday Bence, aki szerint az autómegosztást még szorosabban kellene integrálni a közösségi közlekedésbe. Például dedikált, szigetszerű parkolóhelyek kialakításával, ahol minden közösségi és megosztott mobilitási eszköz elérhető, hogy a felhasználó egyszerűbben tudjon váltani a mobilitási eszközök között. Ehhez a szakember elengedhetetlennek tartja a mindezt támogató szabályozási környezet további, a fővárossal közös fejlesztését.
Fotó: Share Now
A Stellantis tulajdonában lévő Free2move nemrég bejelentette, hogy megállapodást írt alá a SHARE NOW autómegosztó felvásárlásáról. A szolgáltatást Magyarországon üzemeltető Wallis csoport kíváncsian várja a tervezett felvásárlással járó fejleményeket és az ezzel járó lehetőségeket, hiszen a felhasználók számára Budapesten jelenleg elérhető 440 autó között már most nagy számban találhatóak Fiat és Peugeot modellek. Mindeközben a SHARE NOW Magyarország töretlenül dolgozik a szolgáltatás további fejlesztésén egyértelmű növekedési célokkal és a magas szolgáltatási színvonal megtartásával.
Fotó: Share Now
A végcél a városi közlekedés még fenntarthatóbbá tétele, amelyhez kiváló eszköz a 7-10 magántulajdonú autó kiváltására képes carsharing: a megosztott autókat átlagosan hatszor gyakrabban használják, mint a magánjárműveket, így nem kellenek újabb és újabb parkolóhelyek. Egyes prognózisok szerint 2025-re 273 millióra fog emelkedni az európai személygépkocsik száma a jelenlegi 263 millióról. Ehhez – hiszen elődeikhez hasonlóan ezek is idejük 95 százalékát állva várakozással töltik – több mint 115 km² újabb parkolóhelyre lesz szükség, ami nagyságrendileg egy Dublin méretű területnek felel meg. Ezzel szemben egy tisztán megosztott mobilitású város beérheti akár a magántulajdonú járműpark kevesebb mint 10 százalékával is, ami a torlódások megszűnéséhez és a közterületi parkolás iránti igény radikális csökkenéséhez vezetne ezzel értékes területeket adva vissza a városlakóknak, miközben a széndioxidkibocsátás is harmadával esne vissza.
Az elmúlt hétvégén rendezték meg a Formula-1-es Miami Nagydíj első futamát, amely egyike a két állandó amerikai versenynek a versenynaptárban, és hamarosan egyike lesz a háromnak az Egyesült-Államokban.
A versenyt az vadiúj, épített Miami International Autodrome-on rendezték, egy ideiglenes pályán. Ez a Miami Dolphins Hard Rock Stadion körül húzódik, és ebben a videóban első kézből, egy McLaren Artura szuperautó volánja mögül élvezhető a látvány.
A „sofőr” Bruno Senna, a korábbi F1-es és Formula E pilóta, valamint az F1-es legenda, Ayrton Senna unokaöccse. A 3,36 mérföldes pálya mind a 19 kanyarján végigvezet minket, és beszél a 671 lóerős Artura teljesítményéről. Ezen akció valójában a plug-in hibrid szuperautó észak-amerikai dinamikus bemutatkozása volt. Így nyilatkozott az autóról Senna:
„Az Artura egy olyan autó, amely nagyon adja, különösen pályán; sima és kifinomult, de van benne egy agresszív én is, amely csak arra vár, hogy felfedezzük, ahogy az elektromotort az erős V6-os motorral kombinálva használjuk.”
Az Arturát egy 2,9 literes, duplaturbós V6-os motor és egy villanymotor hajtja, melynek a sebességváltóba, jelen esetben egy 8 fokozatú duplakuplungos automatába van integrálva. Ez igen elmarad a mechanikailag hasonló, 818 lóerős Ferrari 296 GTB-től, de a McLaren szénszálas kasznival büszkélkedhet, míg a Ferrari ragaszkodik az alumíniumszerkezethez. A teljesítménybecslések szerint a 0-60 métföld/órás sebesség 3,0 másodperc, a 0-124 métföld/órás sebesség 8,3 másodperc, a 0-186 métföld/órás sebesség pedig 21,5 másodperc alatt érhető el, a 205 métföld/órás végsebességre korlátozva. A negyed mérföldes idő 10,7 másodperc.
Az Aston Martin megerősítette, hogy Tobias Moers vezérigazgató távozik a cégtől, helyét pedig Amedeo Felisa – aki korábban a Ferrari vezérigazgatója volt, jelenleg pedig az Aston Martin vezetője – veszi át 2022. június 1-től.
„Amedeo a vállalat folyamatos stratégiai célkitűzéseinek, pénzügyi céljainak és az elektrifikáció felé vezető útitervének megvalósítására fog összpontosítani. E célok elérése érdekében Amedeo egy új szervezeti struktúrát fog bevezetni és irányítani, amelynek középpontjában a műszaki csapat kibővítése áll, a belső tehetségek előléptetésével, valamint a következő hetekben azonosított és bejelentésre kerülő stratégiai külső alkalmazottak hozzáadott szakértelmével együtt” – áll az Aston Martin közleményében.
Felisa kinevezésével párhuzamosan Roberto Fedeli – aki korábban a Ferrarinál és a BMW-nél dolgozott, és „a Ferrari LaFerrari megalkotójának tekinthető” – műszaki vezérigazgató lesz, hogy „a következő generációs sportautókat szállítsa, és mutassa az utat a elektromos irány felé”.
„Először is szeretném kifejezni köszönetemet és elismerésemet mindazért, amit Tobias elért” – mondta Lawrence Stroll, az Aston Martin Lagonda ügyvezető elnöke egy nyilatkozatban. „A vállalat számára kritikus időszakban csatlakozott az Aston Martinhoz, és jelentős fegyelmet hozott a vállalat működésébe. Ezeknek az intézkedéseknek az előnye egyértelműen megmutatkozik a vállalat javuló működési teljesítményében és a nagyszerű új termékbevezetéseinkben.”
„Szükség van arra, hogy az üzletág a növekedés új szakaszába lépjen, új vezetői csapattal és struktúrával, hogy biztosítsuk céljaink elérését. Új szervezeti keretünk támogatni fogja a vállalatot abban, hogy, elősegítse a nagyobb együttműködést, különösen stratégiai partnereinkkel, köztük a Mercedes-Benz AG-val, és tovább gyorsítsa a technológiaátadási programokat az Aston Martin Aramco Cognizant Formula One csapattal.”
„Rendkívül örülök, hogy Amedeo beleegyezett a vezérigazgatói szerepkör betöltésébe. Mind az Aston Martin üzleti tevékenységét, mind a tágabb értelemben vett autóipart széleskörűen ismeri, kiváló hozzáértéssel és korábbi tapasztalatokkal rendelkezik egy jelentős, ultraluxus autógyártó vezetésében.”
Felisa hozzátette: „Nagyon izgalmas számomra, hogy átvehetem ezt a szerepet az Aston Martinnál, miközben a vállalat növekedésének következő szakaszába lépünk. Nagyon bízom Lawrence víziójában, és hálás vagyok neki és az igazgatótanácsnak a vezetésembe vetett bizalmukért.”
Moers és Stroll nem értettek egyet?
A vállalathoz közeli forrásokra hivatkozva az Autocar azt állítja, hogy a Mercedes-AMG korábbi vezetője (Moers) összeütközésbe került Lawrence Stroll ügyvezető elnökkel a vállalat irányvonalát illetően. Állítólag nem értettek egyet abban, hogy az Aston Martin hogyan igazodjon a résztulajdonos és technológiai szolgáltató Mercedes-Benzhez.
Míg Moers a német autóóriással való kapcsolatokat akarta erősíteni, Stroll állítólag az ex-Ferrari tehetségeket szemelte ki az olaszországi autófejlesztéshez.
A Ferrari korábbi műszaki igazgatója, Roberto Fedeli júliusban veszi át a vezérigazgatói posztot, miután befejezte a kínai Silk-FAW autógyártónál vállalt kötelezettségeit.
Arra a kérdésre, hogy Tobias Moers még mindig az Aston Martin vezérigazgatója-e, a márka szóvivője a Drive-nak így nyilatkozott: „Nem kommentálhatjuk a spekulációkat”.
Moer 2020-ban lett a brit prémiummárka vezérigazgatója, miután több projekt is balul sült el és távozott a korábbi vezető, Andy Palmer.
Kétéves hivatali ideje alatt ő felügyelte az Aston Martin DBX SUV és a Valkyrie hiperautó, valamint a Mercedes-AMG által hajtott Valhalla szuperautó újratervezését.
Moers vezetése alatt az Aston Martin is a motorsport csúcsára ért egy Forma-1-es licencszerződés révén – bár ezt Lawrence Stroll és a korábbi Racing Point (az előtt pedig Force India) csapat tulajdonosa tette lehetővé.