Kategória: 500miles

  • Danica Patrick kezdi nagyon kihúzni a gyufát az F1-rajongóknál

    Danica Patrick kezdi nagyon kihúzni a gyufát az F1-rajongóknál

    A Mexikóvárosi Nagydíj alatt is részesülhetnek a Sky Sports nézői Danica Patrick szakértelmet sok esetben nyomokban sem tartalmazó megszólalásaiban.

    Danica Patrick korábbi IndyCar és NASCAR-pilóta a múlt hétvégi USA Nagydíjon tért vissza a Sky Sports F1-et közvetítő stábjába, a részvételében pedig továbbra sincs sok köszönet. A 42 éves IndyCar-futamgyőztes sokakat magára haragít azzal, hogy nyíltan és rendszeresen kiáll Donald Trump mellett – elmondása szerint soha életében nem szavazott még, de most elment és Trumpra voksolt az amerikai elnökválasztáson –, de nyilván erre mondhatjuk, hogy mindenki azt támogat, akit akar, noha 42 évesen szavazni először azért nem kis teljesítmény…

    Arra már nehezebb magyarázatot találni, hogy egy podcastban olyan dolgokról beszélt az idén, minthogy Justin Bieber és Adele gyíkemberek; az 5G veszélyes, az űrlények emiatt hordanak védőruhát, és már a földi ruhagyártók is készítenek sugárzástól védő ruhákat; vagy hogy Elon Musk korunk Da Vincije, és segít csatlakoztatni bennünket a Galaktikus Föderációhoz. De még ezen is túlléphetünk, lévén az F1-es közvetítésekben nem szokott ilyesmiről értekezni, és hát amúgy is, mindenki abban hisz, amiben szeretne.

    Elon Musk beléptet a Galaktikus Föderációba, Justin Bieber gyíkember: meghülyült a korábbi női autóversenyző?

    Az viszont már probléma, hogy a 2009-es Indy 500 3. helyezettjének felkészültsége finoman szólva is hagy kívánnivalót maga után. Már jó ideje internetes mémek százainak szolgáltat muníciót az, amikor Jenson Buttonnal együtt szakértenek a Sky-on és 2009 F1-es világbajnoka sok esetben nagyon nehezen tudja csak elrejteni negatív reakcióit Danica szavai hallatán – miközben esetenként Martin Brundle-ön vagy Damon Hillen is látszik a hitetlenkedés –, a nézők pedig rendszerint a közösségi médiában követelik, hogy távolítsák el a stábból az amerikai hölgyet.

    Patrick a múlt heti austini versenyhétvége után azonban jelenleg Mexikóban is a stáb tagja, a pénteki szabadedzések során pedig folytatta áldásos tevékenységét. A Redditen az egyik felhasználó amiatt fakadt ki, hogy Patrick „semmit nem tesz hozzá a közvetítéshez és közben lejáratja magát”, amit egy példával is alátámasztott: az első tréning második felében feldobták neki a lehetőséget, hogy kommentálja Carlos Sainz gyorskörét, amire több másodpercen át tartó csönd volt a „válasz”, majd Patrick annyit tudott mondani, hogy „Hosszú egyenes vezet az egyes kanyarig…ez nyilván…ez egy… gyors szakasz.”

    Itt a Patrick-al együtt közvetítő Karun Chandhok is érezte (vagy a fülére szóltak), hogy nem kellene ezt erőltetni, így átvette a szót és kimentette kollégáját a kínos szituációból.

    Persze még ezt is betudhatnánk pillanatnyi lefagyásnak, de a tágabb képet nézve nyilvánvalóvá válik, hogy nem az volt, és tökéletesen beleillik az olyan, felszínes, mélyebb betekintést nélkülöző megnyilvánulások sorába, mint hogy „nézzék ezeket a szárnyakat, légterelőket és dolgokat…”, vagy „tudják… ezek az autók gyorsak, rengeteg mechanika és ööö… aerodinamika játszik szerepet.”

    Mindezek után kijelenthető, hogy a Sky aligha a szakértelme miatt alkalmazza Patrickot, miközben korábbi pilótákból olyanokat foglalkoztat, mint Martin Brundle, Jenson Button, Nico Rosberg vagy Damon Hill, és női szakértőként a stábot erősíti például Bernie Collins, az Aston Martin korábbi stratégája, akinek meglátásait össze sem lehet hasonlítani Patrick-éval. Hogy meddig kell még a brit és más nemzetiségű, a Sky adását követő nézőknek kibírnia a volt IndyCar és NASCAR-pilótával, egyelőre nem lehet tudni.

    Alonso az idén is megkereste a Red Bullt, hogy átülhessen Pérez helyére

  • Indianapolisban vált autóversenyzővé a Mátrix sztárja (videó)

    Indianapolisban vált autóversenyzővé a Mátrix sztárja (videó)

    Noha korábban már indult autóversenyen, az elmúlt hétvégén Keanu Reevesből valódi autóversenyző vált Indianapolisban.

    A legendás indianapolisi pályán folytatta rövidke autóversenyzői pályafutását a világszerte ismertté a Mátrix című film Neójaként vált Keanu Reeves. A 60 esztendős színészről köztudott, hogy él-hal a motorsportért, így nem meglepő, hogy az amatőr versenyzőknek létrehozott, az elmúlt hétvégén az Indianapolisi 8 órás betétfutamaként rendezett Toyota GR Cupban indult Indianapolisban, ahol az első versenyre a 35 nevezőből a 31. rajtkockát szerezte meg, majd miután elkerült egy első körös balesetet, feljött a 21. helyre. A 45 perces futam féltávja után nem sokkal azonban megpördült, így végül a 25. helyen, a célba érők közül utolsóként végzett.

    Videón a megforgás:

    A színész a második futamot a 29. helyről kezdte, 6 másodperccel lassabb körrel a pole pozíciót elérő versenyző idejénél, majd a 24. helyen zárt. Ő volt az utolsó olyan versenyző, aki nem körhátrányban ért célba.

    „Nem tudom, szórakoztató. A versenyzés szórakoztató. Mindenki ezt mondja, és tényleg az” – összegezte röviden a sorozat közösségi média csatornáin közzétett interjúban, hogy miért vett részt a széria idei szezonjának utolsó állomásán. Autóversenyzőként azonban nem most debütált, hiszen 2009-ben részt vett az IndyCar Long Beach-i versenyének celebfutamában egy első kerék hajtású Scion TC Coupéval – és nyert –, annak az autónak a teljesítménye ugyanakkor jóval elmaradt a GR-kupás Toyotáétól, így a mostani részvétel már inkább volt valódi autóversenyzésnek tekinthető.

    Az első futam ITT, a második pedig ITT nézhető vissza.

  • Alonso a kora miatt mondhat le az Indy 500 megnyeréséről

    Alonso a kora miatt mondhat le az Indy 500 megnyeréséről

    Fernando Alonso újra lát esélyt arra, hogy a következő években a Forma-1-es világbajnoki címért harcoljon, egy másik különleges eredmény eléréséhez viszont már túlkorosnak tartja magát.

    A spanyolról közismert, hogy a Forma-1-es karrierje a Ferraritól való 2014 végi távozása után hosszú időre félresiklott. Komoly célokkal tért vissza a McLarenhez, ám a Honda-motorral való küszködés lett a vége, ami négy évre a legjobb napokon is a középmezőnybe taszította vissza Alonsót. Ezt az F1-ből való kétéves kiszállás követte, amely alatt több más versenysorozatban is megmártózott, mielőtt 2021-ben visszatért volna az Alpine-nal, hogy aztán újra egy bajnoki ambíciókat dédelgető csapatnál, az Aston Martinnál köteleződjön el hosszabb távra.

    Alonso a mclarenes szenvedés éveiben keresett magának új célokat, és kiszemelte a tripla koronát, a három legnagyobb presztízsűnek gondolt, nagyon eltérő autóverseny megnyerését, ám az IndyCarban sem járt sikerrel a McLarennel.

    „Van ez a nagyon vonzó dolog, megnyerni a Monacói Nagydíjat a Forma-1-ben, megnyerni Le Manst-t az endurance versenyzésben, és megnyerni az Indy 500-at oválpályán, amit az autóversenyzés tripla koronájának neveznek. Háromszor próbálkoztam az Indy 500-zal, de nem sikerült, ez az egy dolog hiányzik” – mondta Alonso egy szponzoreseményen az indiai Chennaiban, amit a Racefans idéz. A tripla koronát az autósport történetében eddig egyedül Graham Hillnek sikerült teljesítenie.

    „Jelenleg azonban nem szerepel a terveim között. A következő két-három évben nagyon a Forma-1-re koncentrálok, mert meg akarom nyerni a harmadik világbajnoki címet. Most ez számomra az első és egyetlen prioritás. Ezt követően viszont, 45-46 éves koromban szerintem már kicsit nehéz lesz megtalálnom azt az elhivatottságot, amit az Indy 500 megkövetel, hiszen rengeteg újratanulással járna. Jelenleg legalábbis ezt gondolom, hogy az már túl sok lenne nekem, de persze nem tudhatom 100%-osan.”

    Alonso Monacóban 2006-ban és 2007-ben, Le Mans-ban 2018-ban és 2019-ben nyert, az Indy 500-on pedig első, 2017-es próbálkozása volt a legígéretesebb kései kieséséig, két évvel később a saját csapatot felállító McLarennel azonban már kvalifikálni sem tudott. Legutóbb 2020-ban állt ott rajthoz, de akkor távol állt a győzelemtől, az F1-es visszatérése óta viszont már nem tett újabb kísérletet, már csak azért sem, mert az Indy 500 időmérője vagy versenye mindig ütközött egy nagydíjhétvégével.

    Van azonban még egy különleges státuszú verseny az autósportban, a szintén semmihez sem fogható kihívást tartogató Dakar Rali. Alonso itt is tett már egy próbát 2020-ban, amikor a 13. helyen végzett a Toyota gyári versenyzőjeként, és elmondása szerint ebben az életkorban már észszerűbb, ha inkább a terepralizás felé tekint.

    „Vannak más céljaim is az életben. A következő nagy kihívásom szerintem a Dakar Rali lesz. Annak megnyerését szintén nagy sikerként élném meg, hiszen ha a Forma-1, Le Mans és Daytona után raliban is győzni tudnék, az versenyzőként sokat jelentene számomra.”

    https://500miles.hu/indycar/kiszeretett-az-indycarbol-fernando-alonso/

  • Kyle Larson történelmi győzelmének árnyékában derült ki, ki jut be a rájátszás második körébe

    Kyle Larson történelmi győzelmének árnyékában derült ki, ki jut be a rájátszás második körébe

    Kyle Larson hihetetlenül domináns teljesítménnyel nyerte meg a bristoli éjszakai futamot. Vele ellentétben Ty Gibbs, Martin Truex Jr., Brad Keselowski és Harrison Burton nem jutott be a rájátszás második körébe.

    Magyar idő szerint vasárnap hajnalban rendezték meg a NASCAR Cup Series neves bristoli éjszakai futamát, amely egyben a rájátszás első körének utolsó fordulója is volt. A pole pozícióból Alex Bowman vághatott neki a viadalnak. A verseny azonban nem róla, hanem az egyik csapattársáról, Kyle Larsonról szólt. A 2021-es Cup-bajnok ugyanis mindkét szakaszt, majd magát a futamot is megnyerte, amivel az idei ötödik győzelmét jegyezhette fel ebben a sorozatban.

    Larson ezt ráadásul hihetetlenül dominánsan vitte végbe, az 500 körből ugyanis 462-őt az élen töltött. Cale Yarborough 1977-es diadala óta egyetlen pilóta sem vezetett ennyi kört Bristolban, úgy, hogy az sikert eredményezett. A 2024 elején elhunyt legenda egyébként akkor 495-ötször látta meg elsőként a célvonalat.

    https://500miles.hu/nascar/elhunyt-a-haromszoros-bajnok-nascar-legenda-cale-yarborough/

    „A csapat az egész hétvégén remekül teljesített – emelte ki Larson. – Itt jól kell kvalifikálni, mi pedig pont ezt tettük [a második helyről rajtolt – a szerk.]. Egyszerűen remek volt az autó. Köszönöm az egész csapatnak. Ők a legjobbak ebben a szakmában. Sok versenyt kontrollálunk, de nem biztos, hogy mindet meg is nyerjük, szóval nagyon jó érzés, hogy most sikerült győznünk. Egyszerűen fenomenális volt az autó, mindent végig az irányításom alatt tudtam tartani.”

    Larson a győzelmének köszönhetően a tabella első helyén várja a rájátszás második körét, amelyben Ty Gibbs, Martin Truex Jr., Brad Keselowski és Harrison Burton már nem lesz ott a bajnoki címért küzdők között. Keselowskinak és Burtonnek egyáltalán nem volt meg a tempója a továbbjutáshoz, utóbbit ráadásul még a szervokormány meghibásodása is hátráltatta. Truex és Gibbs sokáig jól mutatott, de aztán mindkettőjüket megbüntették a bokszutcában való gyorshajtásért, ami megpecsételte a sorsukat.

    A Bass Pro Shops Night Race teljes végeredményét ezen a linken, a rájátszás állását pedig ezen az oldalon találhatják meg.

  • Chris Buescher „kibelezte” Shane Van Gisbergent a rájátszás pilótáinak vesztőhelyén, Watkins Glenben

    Chris Buescher „kibelezte” Shane Van Gisbergent a rájátszás pilótáinak vesztőhelyén, Watkins Glenben

    Chris Buescher nyerte meg a Cup Series legutóbbi futamát, amihez a hajrában Shane Van Gisbergent kellett lenyomnia. A Watkins Glenben tartott viadal a rájátszásban érdekelt pilóták küszködését hozta.

    Magyar idő szerint vasárnap este rendezték meg a NASCAR Cup Series idei második rájátszásbeli futamát. A Watkins Glen Internationalen Ross Chastain indulhatott a pole pozícióból, majd ő nyerte meg a második szakaszt. A kettő között Martin Truex Jr. volt a legjobb, hiszen a szezon végén visszavonuló versenyző húzta be az első etapot.

    A viadal végére az a helyzet kristályosodott ki, hogy a győzelemre Chris Bueschernek van a legnagyobb esélye. Viszont egy baleset miatt a leintés előtt újra összerázódott a mezőny, majd a hosszabbítás első kanyarjában Shane Van Gisbergen átvette a vezetést. Azonban Van Gisbergen az utolsó körben hibázott a Buszmegálló nevű szekciónál, Buescher pedig nagyon agresszívan bement mellé, és újra élre állt. Az új-zélandi pilóta ezután még utolérte, de az aszfaltcsík legvégén megcsúszott, így már nem tudott veszélyt jelenteni az idei első győzelmét arató texasi versenyzőre, aki ekkor diadalmaskodott először épített pályán.

    „Tudtam, hogy Chris tényleg be fogja dobni a kocsit, és ha már mellettem van, akkor meg fog lökni – mondta erről a jövőre teljes Cup-szezont futó Van Gisbergen. – Ahogy befordultam, egy kicsit megcsúsztam, és hozzáértem a belső falhoz.”

    https://500miles.hu/nascar/hivatalos-vegre-megerkezik-a-legmagasabb-szintre-a-kiwi-raadasul-egy-legendas-rajtszammal/

    „Ez kibelezett – tette hozzá. – Az autóm nagyon jó volt. Nagyszerű versenyt futottunk Rossszal, Chrisszel és a többiekkel a végén. Szomorú vagyok, hogy nem tudtuk megszerezni a győzelmet. A futam során nagyon jól éreztem magam, de most eléggé mérges vagyok magamra.”

    A viadal Buescher győzelme mellett a rájátszásban érdekelt pilóták küszködése miatt marad emlékezetes. Ehhez a számtalan baleset is hozzájárult, amelyek miatt Ryan Blaney és William Byron sem jutott el a célvonalig, de rajtuk kívül is többen – például Brad Keselowski és Denny Hamlin – szintén megtörték az autójukat. Végül a legjobb tízbe is csak ketten tudta bekerülni, Chase Briscoe a hatodik, Austin Cindric pedig a tizedik helyen zárt.

    A Go Bowling! At the Glen teljes végeredményét ezen az oldalon, a rájátszás állását ezen a linken találhatják meg.

  • Meggondolta magát az ütközéssel kapcsolatban az argentin csapatfőnök

    Meggondolta magát az ütközéssel kapcsolatban az argentin csapatfőnök

    Nem volt egyszerű dolga a Juncos Hollinger Racingnek a szezonzárás után sem. Miután két pilótájuk az utolsó versenyen ütközött Laguna Secában, a közösségi médián keresztül gyakorlatilag zaklatták az egész szezonban jobban teljesítő Callum Ilottot.

    A csapat argentin tulajdonosa, Ricardo Juncos honfitársának szerzett idén egy ülést, Agustín Canapino érkezésével kezdetét vette Argentínában az IndyCar-láz, az alakulat rengeteg követőt szerzett a dél-amerikai kontinensen. Könnyű elképzelni, hogy az érzelmek gyorsan a „nem argentin” csapattárs, Callum Ilott ellen fordulnak egy kétes helyzetben, történt ez például a Long Beach-i utcai versenyen, amikor a különböző stratégiával éppen egymást akadályozta a két pilóta.

    https://500miles.hu/indycar/halalos-fenyegeteseket-kapott-a-csapattarsat-akadalyozo-pilota/

    Laguna Secában már össze is értek, ami ugyan nem járt végzetes körülményekkel – hiszen Canapino végül megszerezte a komoly pénzdíjhoz szükséges pontokat – de a csapatfőnök így sem volt boldog, és – bár igyekezett lenyugtatni a kedélyeket – honfitársa mellett állt ki.

    A csapat végleges felállásáról decemberben terveznek bejelentést tenni, minden valószínűséggel annak függvényében, hogy sikerül-e megteremteni a támogatást Canapino autójához is.

    „Úgy egyeztünk meg Callum Ilott-tal, hogy 2024 végéig velünk lesz. Tavaly több csapat is érdeklődött iránta, de mivel anno hároméves szerződést írtunk alá, ezért maradni fog” – árulta el Juncos a RACER-nek – „A probléma csak annyi, hogy az utolsó hétvége után szinte rátámadtak az emberek a médián keresztül, és ez felnagyította a dolgot. Viszont nem befolyásolja a döntésemet, hogy folytatni fogjuk együtt.”

    https://500miles.hu/indycar/csapattarsa-szurkoloi-az-interneten-zaklattak-az-indycar-pilotat/

    Ilott azóta nem használja a közösségi médiát, így Juncos maradt az utolsó, aki hozzászólt az ügyhöz, egyészen idáig. Bár akkor nem igazán nyugtatta le a kedélyeket, most kifejezetten brit pilótáját támogatta. Amikor arról kérdezték, megtiltotta-e, hogy egymással versenyezzenek, – és ezáltal Ilott lenne a hibás, hogy megpróbálkozott az előzéssel – így felelt:

    „Egyáltalán nem. Annyit mondtunk a verseny előtt, hogy próbáljunk a legjobb 22 közé bejutni Agustínnal is az Andretti és a többiek előtt.

    Mi sosem mondtuk azt, hogy ne előzzék meg egymást. Agustín egész évben elengedte Callumot, mert ő csak egy kezdő, Callum viszont az elsőszámú pilótánk. Kár, hogy 20 körrel a vége előtt összeértek, ezt csapattulajdonosként sosem akarod látni. De nem mondtam sosem, hogy ne előzzön, ez hamis állítás.”

    Miután volt ideje a belső kamerás felvételeket leellenőrizni és beszélt a pilótákkal is, Juncos elismerte, túl korán alkotott véleményt a verseny után. Akkor úgy tűnt, Ilott nem hagyott helyet, viszont kiderült, igazából Canapino csúszott bele a cspattársába.

    „Ha ezt az esetet nézzük, Agustín hibája volt. Nem gondolta volna, hogy Callum kívülről fog elmenni mellette, egyszerűen nem hitte el, hogy amikor van még 22 kör, amikor az egyenesben simán megelőzheti, akkor miért próbálkozna valami ilyesmivel. Agustín amúgy is üzemanyagot spórolt, így nem tudta volna tartani Callum tempóját, így azt gondolta, majd nem teszi nehézzé a dolgát.

    Így meglepetésként érte a manőver, innentől pedig Agustín hibája volt a dolog.”

    Agustin Canapino & Callum Ilott, Juncos Hollinger Racing, IndyCar
    Fotó: Chris Jones/Penske Entertainment

     

  • A probléma, amely az F1-et és az IndyCart ugyanúgy érinti

    A probléma, amely az F1-et és az IndyCart ugyanúgy érinti

    Ugyan a technika nagyon nagy vonalakban hasonló, a McLaren jelenlétén kívül kevés közös pontot lehetne találni a két sorozat között. Idén azonban mégis van egy.

    Az F1 idén rekordhosszúságú naptárral készült, és bár már a bejelentéskor kérdőjel került Kína mellé, igyekeztek lenyugtatni mindenkit, hogy van B-terv. Amikor pedig kiderült, hogy sorozatban harmadik éve nem lesz Kínai Nagydíj, végül mégis maradt az egy hónapos szünet a menetrendben.

    Az óceán túloldalán is volt egy ehhez hasonló malőr, de itt a tervezéskor követték el a hibát? Egész egyszerűen a versenynaptár előállításakor hagytak ki egy hónapot az idénynyitó st. petersburgi futam, és a sorban második Texas között.

    Bár az Egyesült Államokban az időjárás miatt nem mindegyik pálya lenne arra alkalmas, hogy ebben az időpontban versenyt rendezzen, a NASCAR példája megmutatja, akár hetente lehet helyszínt találni egy futamra.

    Az IndyCar a múltban több oválversenyt rendezett egy évben, mint a jelenlegi négy, és a pilóták kívánsága is az, hogy ez a szám bővüljön a jövőben.

    A szezon elején mindkettő probléma beszüntetésére jó lehetőség lenne Homestead vagy Phoenix például. Miami – Homestead városa – például ugyanúgy Floridában van, mint az idénynyitó St. Petersburg vagy a teszthelyszínként népszerű Sebring.

    Phoenix pedig a sivatag közepén van, így az időjárás nem kérdéses, de a NASCAR is ugyanebben az időszakban látogat el a pályára, ami bezavarhat a képbe.

    Míg az F1-ben megszokott a négyhetes kihagyás, ha a nyári szünetről van szó, az IndyCar esetében pont ezek a legsűrűbb hónapok. Egészen májustól kezdve rendszeresen vannak futamok egészen szeptember végéig, hogy befejezzék a szezont, mielőtt az Egyesült Államokban kezdődik a kosaras szezon.

    Emiatt fontos, hogy ne kelljen sokat utazni két-két verseny között (kivéve Toronto), ezzel viszont nagyjából mindig ugyanabban a régióban vannak a versenyek, a szezon eleji déli, illetve a szezonvégi nyugati futamokon kívül.

    Ha Penske-ék nem akarnak kimozdulni ebből a földrajzi környezetből, akkor Chicagoland illik a képbe, ha viszont új piacok után néznének, akkor New Hampshire lehet jó lehetőség. Egy másik opció Nashville lehet, ahol lejár az utcai pálya szerződése. Bár a versenyek nem voltak a legjobbak, a helyszín népszerűsége töretlen, így lenne igény egy futamra a városban.

    Hogy végül ebből mennyi valósul meg, meglátjuk, mindenesetre a Penske- érában eddig nem történtek gyökeres változások.

  • Most először nem a tankolás határozza meg a kiállások hosszát Daytonában

    Most először nem a tankolás határozza meg a kiállások hosszát Daytonában

    Nem a kerékcsere, a tankolás hossza vagy a pilóták ki- és beszállása határozhatja meg ezúttal a kiállások hosszát, hanem az elektromos energia mennyisége, ami elhasználtak, vagy amennyit a következő etapra magukkal akarnak vinni a csapatok.

    Daytona lesz az első verseny, ahol a hibrid meghajtású LMDh autók élesben is megmérettetnek, méghozzá a GTP kategóriában. Az újfajta meghajtás a stratégiára is kihatással lehet.

    Az IMSA 920 megajoule-ban határozta meg az egy etap alatt elhasználható energia mennyiségét, a büntetés pedig ennek átlépéséért 100 másodperc jár, legalábbis elsőre. Aztán viszont fokozatosan egyre súlyosabb büntetések következnek.

    Hiába lenne még üzemanyag az autóban, ha egyszer kifogynak az energiából, a csapatoknak ki kell jönniük a boxba.

    „Ez egy virtuális energiatartály. Az IMSA tudja, mennyi energia került az autóba, így tudják, mennyit használtunk el.” magyarázza Brandon Fry, a BMW M Team RLL igazgatója.

    „Az energia el fog fogyni az etapok alatt, itt ezt 920 megajoule-ban határozták meg. Minden egyes körrel több energiát használunk el, így amikor kiállunk, ezt is újra kell tölteni. Végérvényben az történt, hogy az autót már nem benzinnel, hanem energiával töltjük fel.”

    „Ha egy etap alatt elhasználjuk az összes energiát, akkor 40 másodperces lesz a kiállás, ha csak a felét, akkor pedig 20 másodperc is lehet.”

    Emellett pedig még egy fontos vonulata is lesz a kiállásoknak, ami eddig nem létezett: az idő, amíg veszélyes megérinteni az autót. Az elektromos rendszerek miatt – ez már a Forma-1-ben is így van – meg kell győződni róla, hogy minden el van szigetelve, így a szerelők is hozzányúlhatnak a járműhöz.

    A csapatok eddigi tapasztalatai alapján azonban eddig nem sokszor fordult elő, hogy a kiállásnál nem zölden világítottak volna az erre kijelölt lámpák. Amennyiben mégsem ez lenne a helyzet, Daytona a boxutca bejáratánál alakított ki egy helyet, ahol el lehet végezni majd a szükséges lépéseket.

    https://500miles.hu/imsa/igy-bombolnek-az-autocsodak-az-ev-elso-nagy-versenye-elott/

  • Váratlan fordulat: Mégis Amerikában landolhat Ricciardo?

    Az ESPN amerikai televíziós csatorna a hétvégén hosszabbította meg F1-es szerződését, és Ricciardo-t is szeretnék leigazolni.

    Az ausztrál az év végén távozik a McLarentől, és már megerősítette, hogy nem a Haas megüresedett helyét fogja betölteni, ehelyett úgy tűnik, hogy tartalékversenyző lesz valamelyik csapatnál.

    A RACER információ szerint az ESPN azt fontolgatja, hogy Ricciardót is felkérik majd szakértőnek az F1-es versenyek közvetítéseihez.

    Nyilvánvalóan óriási személyiség, akit nagyon szeretnek a rajongók, különösen ebben az országban” – mondta Burke Magnus, az ESPN programozásért és eredeti tartalmakért felelős elnöke szombaton. „Szóval semmi konkrétum nincs, de nem hiszem, hogy túlzás lenne azt állítani, hogy erősen érdeklődünk iránta.

    Magnus elmondta, hogy a fő cél az lesz, hogy az ESPN más tulajdonságaival is megpróbáljon keresztbe-kasul együttműködni a műsorszolgáltató új szerződésének következő három évében.

    Az ESPN-nél rengeteg sportközvetítés joga ott van, így nem kizárt, hogy az ausztrál versenyző több dologban is kipróbálhatná magát

    Tavaly csináltunk egy riportot, amelyben kiemeltük Daniel Ricciardo barátságát Josh Allennel, a Buffalo Bills játékosával – aki az NFL egyik legjobb irányítója jelenleg.

    Tehát az F1-et a tartalom kreatív bemutatásának kreatív módjain keresztül próbáljuk integrálni a teljes portfóliónkba, ami mindenképpen a legfontosabb számunkra.

    Daniel Ricciardo korábban kijelentette, hogy nem szeretne IndyCarozni, mert fél az oválversenyzéstől – ez pedig nyilvánvalóan kizárja a NASCAR lehetőségét is.

  • Brutális balesetek, melyeknek a felvételeit soha nem adták le TV-ben

    Az évek során olyan balesetek történtek a NASCAR és az IndyCar világában, melyeknek a felvételei soha nem láttak napvilágot.

    A versenyzés veszélyes sport, és néha bizonyos incidensekről készült felvételeket elzárnak a nyilvánosság elől a durva mivoltuk miatt. A listát

    1985: Az atlantai ARCA 500 (KÖZVETÍTÉS)

    A USA Network, azt tervezte, hogy 1985 júniusában az Atlanta International Raceway-en megrendezett ARCA futamot késleltetéssel közvetíti majd, de ezt el kellett vetni, miután egy súlyos baleset egy versenyző életét követelte.

    A versenyt meglehetősen rangos eseményként reklámozták, meglehetősen magas pénzdíjjal és a NASCAR alapítója, Bill France is tiszteletét tette rajta.

    A 32. körben az új-zélandi Stuart Lyndon teljes sebességgel kipördült a kettes kanyarból, és a belső földfalnak csapódott.

    Az acél- és betonkorlátoknak van némi hajlékonyságuk, különösen az acélnak, és az autók szükség esetén gyakran lepattannak róluk.

    A jól tömörített földnek egyáltalán nincs „engedése”. Amikor az autók földfalaknak ütköznek, a szögtől függően vagy teljesen megállnak, vagy átugranak a földfal tetején. Lyndon esetében az ütközés olyan brutális volt, hogy a bukókeret összetört, és Lyndon átrepült a szélvédőn. A helyszínen meghalt. A verseny folytatódott, és Davey Allison nyerte meg, de a közvetítést lefújták.

    2020 nyarán valaki feltöltött a YouTube-ra körülbelül három órányi versenyfelvételt, és vele együtt néhány utólagos felvételt Lyndon balesetéről, amelyet a pálya elejéről filmeztek. A gyenge minőségű felvételen kb. 41 percnél látható a baleset – vagy legalábbis annak utózöngéi.

    1990: ARCA 200 (KÖZVETÍTÉS)

    Az ESPN azt tervezte, hogy az 1990-es ARCA 200-at csúsztatott élőben adja le, de végül úgy döntött, hogy nem teszi meg, miután egy kegyetlen baleset történt a versenyen.

    Öt körrel a vége előtt a negyedik kanyarban egy több autóból álló tömegkarambol történt. Slick Johnson kapta a legnagyobb ütést. Több mentős is odarohant a balesetben érintett versenyzőkhöz, hogy lássák, milyen segítséget tudnak nyújtani.

    Bob Keselowski, a 2012-es NASCAR Cup Series bajnok Brad édesapja éppen a baleset mellett haladt, amikor az autója balra csattant, és megpördült a padkán. Bob autója Kevin Gundaker autójának ütközött, ami Gundaker autóját Mike Staley-nek, a Gundakert segítő mentősnek ütötte. A verseny nem ért véget, de már nem lengették meg a zöld zászlót, és a hátralevő távot sárga alatt tették meg.

    Szerencsére Staley teljesen felépült, azonban Slick Johnson súlyos fejsérüléseket szenvedett, és nem élte túl a balesetet. Három nappal később, 41 éves korában meghalt.

    Néhány évvel később a Rescue 911 sorozat készítői elkérték az ESPN-től a felvételt, egy Mike Staley túléléséről szóló szegmenshez. A kérésüket elfogadták, és a felvételek könnyen elérhetők az interneten. Magát az adást azonban soha nem mutatták be, valószínűleg emiatt a baleset miatt.

    **A videó megtekintését csak erős idegzetűeknek ajánljuk**

    1995: Az 1995-ös Sportsman 100 (KÖZVETÍTÉS)

    Russell Phillips a kilencvenes évek elején-közepén az akkor még létező Sportsman Seriesben versenyzett. 1995-ben egy Charlotte-i versenyen azonban életét vesztette a stock car versenyzés történetének egyik leghorrorisztikusabb balesetében.

    Phillips Steven Howard autójával érintkezett, majd a levegőbe repült, és a kerítés gyakorlatilag leborotválta az autó tetejét, és sajnos Phillips felső testét is. Az első helyszínre érkező mentős rosszul lett a látványtól, és a közvetítést soha nem adták le tévében, de a felvételek megtalálhatóak az interneten.

    A Sportsman Series-t 1995 után lezárták, bár 1996-ban még futott néhány rövid pályán, kis mezőnyökkel és még kisebb érdeklődéssel.

    **A videó megtekintését csak erős idegzetűeknek ajánljuk**

    1996: Elmer Trett halálos balesete

    1996. augusztus 31-én Blaine Johnson, az NHRA Top Fuel Dragster pontversenyének vezetője 4,612 másodperc alatt futotta le az Indianapolis Raceway Park negyedmérföldes dragstripjének hosszát, ami pályarekordot jelentett.

    Közvetlenül a célvonal átlépése után valami eltört a dragsteren, és az balra csapódott. Johnson megpróbálta menteni a menthetőt, de mindhiába. A dragster a falon lévő nyílásnak ütközött, és sajnos pont ott csapódott be, ahol a pilótafülke volt. A 32 éves Johnson még aznap, a műtét során elhunyt.

    https://www.youtube.com/watch?v=vaJYgOhQdps

    Másnap, szeptember 1-jén az 53 éves Elmer Trett, a motoros dragversenyzés veteránja 230 mérföld/órás sebességgel leesett a motorjáról, és a pálya végén lévő homokcsapdába csúszott. A versenyző azonnal szörnyethalt, miután a helyszíni beszámolók szerint a teste majdnem teljesen eltorzult a szaltóktól, amelyeket a teste a homokcsapdába csapódva produkált.

    A balesetről pontosan egy visszajátszást mutattak be a pálya nagyképernyőjén, és ezután a balesetet soha többé nem mutatták be sehol.

    2002: Az Irwindale 150 (BROADCAST)

    Annak ellenére, hogy ultrabiztonságos pályaként reklámozták, az Irwindale Event Center a kezdeti időkben halálpalota volt: 1999-ben, a nyitó versenyen egy halálos áldozatot követelt, még abban az évben még egy versenyző meghalt, majd 2001 végén egy harmadik. Csak egy negyedik haláleset után, 2002-ben tettek valamit a pálya tulajdonosai.

    A 2002. június 8-i 150 körös NASCAR Southwest futam 37. körében John Baker és Sean Woodside a kettes kanyarban történt ütközése miatt Baker autója egy nyílásnak csapódott, a versenyző pedig halálos sérüléseket szenvedett. A felvételek soha nem kerültek napvilágra.

    2003: Tony Renna halálos balesete

    2003. október 22-én az Indy Racing League gumi-tesztet tartott az Indianapolis Motor Speedway-en. Ezen az gyakorláson a Chip Ganassi Racing legfrissebb szerzeménye Tony Renna már a csapat színeiben vett részt.

    Renna kb. 350 km/h sebességnél pördült meg, az autó a kerítésbe csapódott, és a versenyző szinte azonnal belehalt a súlyos belső sérülésekbe. A balesetet egy biztonsági kamera rögzítette a hármas kanyarban.

    A biztonsági kamerák felvételei persze ritkán kerülnek nyilvánosságra, hacsak nem a rendőrség teszi közzé őket, és ez alól Renna balesete sem volt kivétel. A pletykák szerint Tony George mindent elkövetett, hogy minden fényképet és biztonsági felvételt lefoglaljon, sőt, még a szalagokat is elrabolta egy közeli benzinkútról.

    2008: Jeff Gordon hatalmas balesete (BELSŐ)

    A 2008-as Las Vegas-i NASCAR Sprint Cup Series futamon Jeff Gordon a pálya belső falának ütközött, ahol nem volt SAFER fal, miközben megpróbálta kikerülni a megpördülő Matt Kenseth-et – akit egyébként ő pörgetett ki.

    Ez volt pályafutása legsúlyosabb ütközése, de a NASCAR évek során végrehajtott számos biztonsági fejlesztésének köszönhetően Gordon megúszta a balesetet.

    Gordonnak három fedélzeti kamerája volt, egy az autó elején, egy az autó hátulján, egy pedig az autó belsejében, Gordon felé nézve.

    A közvetítő stáb az ütközést több külső szögből, valamint az autó elejéről és hátuljáról mutatta, de az ütközést belülről soha nem mutatta.

    Az autó belsejéből mutatták az utóhatást, ahogy Gordon összeszedi a gondolatait és kicsatolja az öveit, de magát az ütközést nem, nyilvánvalóan azért, mert Gordon teste olyan módon mozgott az ütközés során, amit a stáb zavarónak talált.

    Néhány nappal később Jeff Gordon azt kérte, hogy láthassa az ütközés felvételét az autó belsejéből. Ekkor játszották le utoljára – ekkor is privát keretek között – a videót.

    2011: Dan Wheldon halálos balesete (BELSŐ)

    Dan Wheldon 2011-ben Tony Rennához kísértetiesen hasonló balesetben veszítette életét. Aznap Wheldon autóján volt egy fedélzeti kamera, azonban ezt lekapcsolták abban a pillanatban, amikor autója a levegőbe emelkedett.

    A teljes felvétel létezik, sőt néhány rajongó élőben látta is ezt, hiszen az IndyCar előfizetéses mobil applikációján már akkor meg lehetett ezt tekinteni.

    Ez a fedélzeti kamerás videó azonban soha nem szivárgott ki. Egy kanadai csoport kérte, hogy a visszatartott felvételek egy részét felhasználhassa az IndyCar világbajnokságra való felkészülésről és Dan Wheldon haláláról szóló dokumentumfilmhez, és engedélyt is kapott rá, azonban ők sem kapták meg a teljes anyagot.

    https://500miles.hu/indycar/11-eve-hunyt-el-dan-wheldon-az-indycar-tortenetenek-legborzalmasabb-tomegbaleseteben/

    2013: Jason Leffler halálos balesete

    2013-ban a népszerű feltörekvő NASCAR-pilóta, Jason Leffler életét veszítette a New Jersey-i Bridgeport Speedwayen futott salakos versenyen, amikor nagy erővel a négyes kanyar falának csapódott.

    A piros zászlót lengetve a mezőny azonnal megállt, mivel a New Jersey-i szabályok szerint a versenyzőknek ott kell megállniuk, ahol éppen vannak, amikor piros zászlót lengetnek.

    Leffler viselt egy olyan rögzítőt, amely segít megvédeni őt a frontális ütközések okozta sérülésektől, de nem volt rajta olyan, amely az oldalirányú ütközéseknél segíthetett volna. Ez a baleset az utóbbi volt.

    A mentők kórházba szállították Lefflert, de már nem lehetett megmenteni. A versenyt azonnal lefújták.

    Magáról az ütközésről nem áll rendelkezésre felvétel. Egy néző videója egy körrel az ütközés előtt ér véget, és több utólagos felvétel is rendelkezésre áll. Úgy tűnik, hogy mindenki, aki felvételt készített, úgy döntött, hogy vagy átadja azt a hatóságoknak, vagy nem teszi közzé.