Kategória: 500miles

  • Interjú a Multimatic alapítójával, Larry Holttal

    A Multimatic karakteres alapítója, Larry Holt Daytonában volt a Ford Mustang GT3 bemutatóján, és itt válaszolt kérdésekre.

    A dailysportscar.com interjúja erősen szerkesztett, hiszen Larry Holt legendás, már már művészi szinten tud káromkodni.

    Korábban már készítettek Mustangot, miben lesz ez most más?

    „Igen, korábban két GT3-as Mustangot készítettünk. Az egyiket nagyon rosszul választottuk meg, mert akkor az utcai autónak még merev tengelye volt.”

    És mi a helyzet a Marc VDS Mustanggal?

    „A Marc VDS féle autó felháborítóan rossz volt volt. Egy LMP hátsó része volt azon az autón. Az a gép nagyon jó lehetett volna, de egyszerűen nem volt meg hozzá a kellő fejlesztés.

    Szóval ennek a Mustang GT3-nak a fejlesztése a kezdetekhez vezet vissza Ön és a Multimatic számára?

    Igen. Az első versenyévünk 1992-ben volt a kanadai Firehawk bajnokságban, és egy Ford Taurus SHL-t versenyeztettünk, ami egy családi szedán volt, benne egy hot rod motorral.

    Meg is nyertük azt a bajnokságot. Szóval a kezdetektől fogva Fordosok voltunk. Létezésünk alatt kb. 85%-ban Forddal versenyeztünk.

    ’94-ben, amikor az új Mustang megjelent, mi voltunk az elsők, akik versenyautót készítettünk belőle. Aztán ’98-ban ráncfelvarráson esett át, és utána csináltunk egy új verziót is.

    Aston Martin Valkyrie
    Aston Martin Valkyrie Fotó: Aston Martin

    Tudjuk, hogy sok munkátok van, de az elmúlt egy-két év egyszerűen őrületesnek tűnik!

    És ez nem csak a versenyzésről szól. Az AMG ONE-t csináljuk – most indul, és valójában egész reggel telefonos kapcsolatban voltunk Portimaóval, ahol most tesztelünk. Remélhetőleg áprilisban minden ügyfél megkapja az autóját.

    De nagyon nehéz egy olyan programmal foglalkozni, amely néhány évvel tovább tart, mint eredetileg terveztük, mert ez hatással van az egyéb dolgokra tervezett erőforrásainkra. Ez tehát kihívást jelentett.

    Mi építettük az Aston Martin Valkyrie karosszériáját, most pedig a 002-es autót készítjük, egy trackday változatot, és ez rengeteg időt vett el.

    És akkor ráadásul ott van az LMDh a Porschénak… ők – nagyon tiszteletreméltóan – igényesek, tehát nem adhatunk át nekik egy közepesen jó alvázat.

    Kihívás, de teljesítjük mindig a határidőket. A legnagyobb késésünk egy hét volt, az első verziós sasszéval, de azóta minden az előre tervezett ütemben halad.

  • Harvick szerint a legkiszámíthatatlanabb szezon következik

    Harvick szerint a legkiszámíthatatlanabb szezon következik

    A 21. királykategóriás szezonját kezdő Kevin Harvick szerint a valaha volt legkiszámíthatatlabbb NASCAR-szezon elé nézünk. A Stewart-Haas Racing versenyzője szerint mindez az új autóval kapcsolatos rengeteg kérdőjelnek köszönhető.

    A Busch Light Clash-sel múlt vasárnap megkezdődött a Next Gen autók korszaka a NASCAR-ban. Bár a verseny speciális mivolta miatt sok közvetkeztetést nem érdemes levonni az ott látottakból, Kevin Harvick szerint megmutatkozott, hogy mennyire kiszámíthatatlan lesz a 2022-es év.

    „Az idei évben döntő fontosságú lesz, hogy ki hogyan tud adaptálódni a változásokhoz. Az új autóval kapcsolatosan nagyon sok az ismeretlen, és éppen ezért menet közben akár drasztikus változtatásokra is el kell szánnunk majd magunkat. Úgyhogy úgy gondolom, ennek az évnak a kulcsa az alkalmazkodás lesz.” – nyilatkozta Harvick.

    „Legyen szó edzésekről, kvalifikációról, vagy versenyről, minden teljesen más lesz. Nyitottnak kell lenned ahhoz, hogy képes legyél alkalmazkodni a környezetedhez, és az adott helyzethez. Nem szabad túlságosan felhúznod magad valamin, mivel a következő héten lehet, hogy ugyan az teljesen máshogy fog működni.”

    „Nyilván sosem tudhatjuk, hogy pontosan mire számítsunk, de talán soha nem kezdtem még neki úgy szezonnak, hogy ennyi bizonytalanság vett volna körbe. Nagyon sokban különbözik ugyanis az autó az eddigitől, és rengeteg a kérdőjel vele kapcsatban. Azt gondolom, a türelem fontos szerepet fog játszani.”

    A szezon előtt elég kevés lehetőségük volt a csapatoknak Daytonában tesztelni, a Stewart-Haas Racing pedig a legutóbbi tesztet ki is hagyta. A csapat egyetlen superspeedway-tapasztalata így még szeptemberből származik, amikor Cole Custer vihette pályára az azóta már rengeteg változtatáson átesett autót.

    Harvick számára az első lehetőség így a gyakorlásra jövő héten kedden lesz, amikor a Daytona 500 első két szabadedzésére kerül sor.

  • Christina Nielsen Európa felé veheti az irányt

    Christina Nielsen reméli, hogy a bronz fokozatba való átsorolása segíthet neki abban, hogy teljes szezonos ülést találjon magának Európában.

    Az IMSA történetének legsikeresebb női versenyzője egész szezonra szóló szerződés nélkül maradt, miután a Hardpoint a tavalyi Sebringi 12 órást követően egy autósra csökkentette armadáját.

    A kétszeres GTD bajnok 2021-ben egy kizárólag nőkből álló csapat tagjaként indult a Nürburgringi 24 óráson, a múlt hónapban csak nézőként lehetett ott a Daytonai 24 óráson.

    Ahogy kiesel a belső körből, és nem vagy aktív versenyző, nehéz csapatot találni” – mondta Nielsen a Sportscar365-nek. „Rengeteg jó sofőr van a mezőnyben. Ha nem versenyzel, könnyen elfelejtődsz.

    Annyi minden történik. Azt hiszem, ez nem csak rám jellemző. Általánosságban mindenkire igaz, hogy ha egy kicsit kiesel a versenyzésből, akkor minden nap, ami eltelik, egyre nehezebb lesz visszajutni.

    Ezért voltam ott Daytonában, hogy megmutassam magam, és emlékeztessek mindenkit, hogy itt vagyok, és éhes vagyok a versenyzésre. Készen állok 2022-re.

    Nielsen elmondta, hogy jelenleg még nincs ülése az idei évre, de úgy véli, hogy az új FIA-minősítése segíthet.

    Tárgyalásokat folytattam több csapattal is. Jó pár éve Amerikában vagyok, de rengeteg tapasztalattal rendelkezem Európában is. Szeretném ezt teljes mértékben kihasználni, és a lehető legtöbbet kihozni abból a helyzetből, amiben most vagyok.

    Az elmúlt néhány évben kiszálltam a magasabb szintű versenyzésből, és nem sok GT3-as futamon vettem részt.”

    „Próbálom megtalálni a releváns bajnokságokat, ahol egy jó bronz minősítésű versenyzőként számítanának rám, mert úgy gondolom, kevés jó ilyen minősítésű versenyző van” – magyarázta a dán versenyző.

    Nielsen utoljára a Sebringi 12 óráson indult az IMSA-ban 2021-ben
    Nielsen utoljára a Sebringi 12 óráson indult az IMSA-ban 2021-ben Fotó: LAT Images Courtesy of IMSA

    Irány Európa?

    Christina Nielsen tehát nem zárkózik el attól, hogy búcsút intsen az Egyesült Államoknak, és Európa felé vegye az irányt.

    Az IMSA volt az otthonom. Még mindig szeretek itt lenni, és szeretek az IMSA-ban versenyezni, de ez azon kevés bajnokságok egyike, ahol a bronz és az ezüst minősítés ugyanannyit számít (a GTD osztályban – a szerk.)

    Több figyelmet fordítok azokra a bajnokságokra, ahol nagyobb a különbség. Le Mans, WEC, ELMS, SRO. Elég sok olyan bajnokság van, ahol az ezüst és a bronz között van különbség.

    Határozottan ki vagyok éhezve arra, hogy visszatérjek a GT3-as versenyzésbe, de nyitott vagyok új kategóriák felfedezésére is, mint például az LMP2 vagy az LMP3, ahol szükség van mindig egy jó bronz minősítésű pilótára.

  • Újabb tradíciónak int búcsút a NASCAR

    Újabb tradíciónak int búcsút a NASCAR

    A NASCAR Kupa sorozatban idén debütáló új autó, pontosabban annak hiánya egy újabb tradíciót tör meg. A Next Gen korszak első győztes autója ugyanis a versenyt követően visszakerül a csapathoz.

    Régóta fennálló tradíció, hogy a NASCAR legrangosabb futama, a Daytona 500 győztes autója múzeumban folytatja életét. A győzelmi ünneplést, és a kötelező technikai ellenőrzéseket követően ugyanis az autót rendszerint a Daytona-i pálya melett található Motorsports Hall of Fame of America nevezetű kiállítócsarnokba szállítják, ahol az érdeklődők egészen a következő évi versenyig testközelből is megcsodálhatják az autót.

    Arra azonban, hogy egy győztes Next Gen autó is bekerüljön a múzeumba, egy kicsit még várni kell. Az új generációs autókkal ugyanis az elmúlt hónapokban számos probléma volt, melyek közül egyet eddig még nem sikerült megoldani. Ez pedig az eléggé limitált darabszám. Szinte minden csapat autóhiánnyal küzködik, ami miatt korábban többen is kiemelték, hogy egy esetleges daytonai totálkár akár a nyugati parti versenyek kihagyását is eredményezhetnék.

    Mivel az alkatrészhiány kivétel nélkül minden csapatot érint, a NASCAR úgy döntött, az idei évre szakít a tradícióval, és nem „foglalja le” a győztes autót. Üresen azért persze nem állhat a Daytona 500 győztes autó helye a múzeumban, így a szervezet egyfajta replikát fog kiállítani majd a valódi autó helyett. A tervek szerint a futam után a győztes festést – rajta a konfettikkel és az ünneplés, valamint a verseny során rákerült egyéb „szennyeződésekkel” – lemásolják, és rápingálják a korai Next Gen tesztek során használt prototípusra. A múzeumba pedig végül ez az autó kerül be.

    A korai alkatrészhiány a NASCAR és a csapatok reményei szerint év közben megoldódik, így a 2023-as évtől kezdve visszaállhat az 1996 óta tartó tradíció.

  • A Ford elmondása szerint nagy az érdeklődés a Mustang GT3 iránt

    2024-ben érkezhet a Ford Mustang GT3, az ügyfélcsapatok pedig már sorban állnak azért, hogy felhasználhassák az autót.

    A Daytona 24 óráson bejelentett Ford Mustang GT3 kétautós, gyári csapattal tér vissza az IMSA Sportautó bajnokságba 2024-ben. A Ford Performance igazgatója, Mark Rushbrook szerint a Mustang GT3 bejelentésére érkezett reakciók máris felülmúlták a várakozásokat.

    Azt mondanám, hogy teljesen meglepett minket azoknak az ügyfeleknek a száma, akik szeretnék megvenni az autót, és versenyezni akarnak vele” – mondta Rushbrook a RACER-nek.

    Rengeteg pozitív reakciót kaptunk, még a cégünkön belülről is, nem csak a nagyvilágból… Ez hatalmas büszkeséggel tölt el minket.

    Még a versenytársaink – a többi gyártó – is izgatott, hogy jövünk, hogy versenyezni fogunk velük a GT3-as kategóriában. Mi is izgatottak vagyunk, hogy velük versenyezhetünk.

    Szerintem egy nagyszerű GT3-as autónk lesz a Multimatic karosszériájával és az M Sport motorjaival.

    Úgy gondolom, hogy sok ilyen autót fogunk eladni az ügyfeleknek, és sok Mustang GT3 fog versenyezni a világ minden táján. A rajongók pedig elégedettek lesznek.”

    Hasonlóképpen a Mustang GT3-hoz, a Ford 2016-ban már meglépte egy legendás autó feltámasztását – a versenyzés szempontjából.

    Akkor a Ford GT-t támasztották fel, és a GTE kategória osztályát megnyerték Le Mans-ban, 50 évvel azután, hogy a legendás GT40 győzedelmeskedett.

    Mire a Mustang GT3 készen áll majd a versenyzésre, a Le Mans-i verseny szabályalkotói jó eséllyel engedélyezik a GT3-as autók indulását a 24 órás versenyen, és így a Ford újabb történelmet írhat majd a francia helyszínen.

    A GT visszahozása nagy vállalkozás volt az 50. évforduló alkalmából. Sok szempontból viszont a Mustang versenyautó megépítése ezen a téren ugyanolyan nagy, vagy talán még nagyobb dolog.”

    A Mustang sokat jelent a Ford történelmében. Az, hogy most már sportautózás legnagyobb versenyein is indulhatunk majd ezzel a modellel, az egy nagyszerű lehetőség a vállalat számára.

  • Magnussen nem fog visszatérni egy Forma-1-es középcsapathoz

    Kevin Magnussen azt mondja, hogy visszautasítaná a Forma-1-be való visszatérés ajánlatát, ha az nem egy futamgyőztes csapattól kapná.

    Az egykori McLaren-, Renault- és Haas-pilóta 2020 végén fejezte be F1-es pályafutását, mindössze egy dobogós helyezéssel a neve mellett, miután a Haasnál egy versenyképtelen autóval küzdött.

    Azóta nyert az IMSA-ban, és kétszer is esélyes volt a Daytonai 24 órás győzelemre. Magnussen azt mondja, minden jövőbeli tervét az fogja diktálni, hogy olyan kategóriákban versenyezzen, ahol esélye van a győzelemért harcolni.

    A karrierem hátralévő részében csak a győzelem reményében fogok versenyezni” – mondta Magnussen a RACER-nek. „Bármit is csinálok, soha többé nem igazolok olyan csapathoz, ahol tudom, hogy nem nyerhetek.

    Arra a kérdésre, hogy ez azt jelenti-e, hogy nem menne vissza a középmezőny F1-es versenyzői pozíciójába, ha felajánlanák neki, Magnussen így válaszolt: „Nem, én már voltam ott, ezen már túl vagyok.

    Nagyszerű élmény volt, imádom, hogy versenyezhettem a Forma-1-ben, hiszen kiskorom óta erről álmodtam, szóval tényleg kiváltságosnak érzem magam, hogy beteljesíthettem az álmomat.

    Hét évig voltam ott, és az idő nagy részében élveztem, de sportolóként nem volt elég kielégítő számomra az a pozíció, amiben voltam” – magyarázta a 29 éves sofőr.

    Nagyon jól érzem magam az Egyesült Államokban, és úgy érzem visszanyertem azt a szikrát, ami a versenyzésképességhez szükséges. Minden hétvégére úgy megyek, hogy érzem a vérszagot, és ez ad egyfajta extra energiát, amit már régóta nem tapasztaltam.

    Az IndyCar is szerepel Magnussen terveiben

    A dán versenyző elmondta, hogy IndyCar még mindig a radarján van, miután tavaly egyszer már szerepelt a McLarennél.

    Tudtam, hogy nehéz lesz a tavalyi IndyCar szereplés, mivel nem teszteltem előtte, és az első edzés volt az első alkalom, hogy az autóban ülhettem, ráadásul egy olyan pályán, ahol még sosem versenyeztem.

    Ez egy olyan lehetőség volt, amire nem akartam nemet mondani. Tudtam, hogy nehéz lesz, de úgy gondoltam, miért ne?”

    Kevin Magnussen jövőjében tehát bármi előfordulhat, akár még egy teljesen más széria is.

    Ez a legjobb az életemnek ebben a fejezetében, hogy jól érezhetem magam abban, amit csinálok. Nem vagyok rákötelezve semmire, mindenhol azért indulhatok, mert szeretek versenyezni és jól érzem magam.

    Mindent ki fogok próbálni. Egyik nap lehet, hogy úgy ébredek majd, hogy a Dakaron szeretnék indulni, és akkor majd elindulok ott. Ez a szép benne, a motorsport szórakoztató. Nincs olyan dolog, amit ne szeretnék csinálni, tényleg.

  • Túl van Alex Zanardi az első rehabilitációs kezelésén

    Alex Zanardi 2020-as súlyos balesete után megkezdte rehabilitációs folyamatának első ciklusát, Ravennában.

    Zanardit 2020 júniusában, egy Siena melletti jótékonysági kézikerékpárverseny lejtős szakaszán érte a baj, amikor egy teherautóval ütközött, és súlyos agysérüléseket szenvedett.

    Csodával határos módon túlélte, és mesterséges kómába került. 2021 decemberében írtunk róla, hogy hazaengedték a kétszeres CART bajnokot.

    A Corriere di Bologna arról számolt be, hogy a ravennai hiperbár központban kezelték a folyamatban lévő felépülése részeként, és idén tavaszra tervezik a második ciklust.

    A központ igazgatója, Pasquale Longobardi elmondta, hogy az első ciklus jól sikerült.

    Alex Zanardi jobban van, és a javulás egyértelmű. Nagy munkakedvvel érkezett ide. Ez egy kimerítő hónap volt számunkra, de különösen neki, a végén érthető módon haza akart menni” – mondta Longobardi a Corriere di Bolognának.

    Most egy otthoni pihenő- és rehabilitációs program vár rá, majd tavasszal visszatér hozzánk.

    Zanardi a 2012-es londoni és a 2016-os riói paralimpián hat érmet nyert Olaszországot képviselve.

    Élete első olimpiáján, Londonban diadalmaskodni tudott a férfi H4-es országúti időfutamban és a H4-es országúti versenyszámban, négy évvel később pedig aranyérmet szerzett a férfi H5-ös országúti időfutamban és a vegyes csapatváltó országúti kerékpáros versenyszámban.

    1997-ben és 1998-ban bajnoki címet szerzett a CART-ban. A szériába 2001-ben tért vissza, azonban egy lausitzringi baleset után mindkét lábát amputálni kellett.

    Alex Zanardi
    Fotó: BMW AG

    Hogyan működik a Hiperbár Kamra?

    A hiperbár kamra a környezetéből nyeri az oxigént és ezt koncentráltabb oxigénné változtatja. A levegő folytonosan kering a kamrán keresztül (bejön az új, kimegy a régi) és így a levegő nem állott.

    A kamrában előállítható túlnyomás 1,3 bar, mely, ha a víz felszínéhez viszonyítjuk, 3 méteres mélységnek felel meg. Összehasonlítás céljából, a Földön 1 bar nyomás alatt vagyunk.

    Ez a terápia ma egyike a legminőségibb természetes kezeléseknek, ami mindjárt látható, viszont nem ideiglenes, hanem tartós eredményekkel büszkélkedhet.

    Alap vagy kiegészítő kezelésként használják minden olyan esetben, amikor hiány merült fel az oxigénszállításban.

    A hiperbár kamrában lévő megnövekedett környezeti nyomás következtében, az oxigén lehetővé teszi, hogy a tüdő háromszor nagyobb mennyiségű oxigénhez férjen hozzá, mint amikor az ember normális nyomás alatt lélegzik.

    Eképpen ösztönzi a „növekedési faktor“  és az őssejtek termelését, amik hozzájárulnak a gyógyuláshoz és a normális biokémiai és energetikai folyamatok visszaállításához a szervezetben – írja a HBCS honlapja.

  • Óriási siker lesz a Clash Kevin Harvick szerint

    Óriási siker lesz a Clash Kevin Harvick szerint

    A szombati edzéseket követően a Stewart-Haas Racing versenyzője, Kevin Harvick biztosra veszi, nagy sikert fog aratni a Los Angeles-i Clash.

    Szombaton végre kezdetét vette a 2022-es NASCAR szezon hivatalos programja. A Los Angeles-i Coliseumba költöztetett verseny első edzéseit követően elégedetten nyilatkoztak a versenyzők. Elégedettségének a Stewart-Haas Racing versenyzője, Kevin Harvick is hangot adott. Az 58-szoros futamgyőztes elmondta, nem gondolja, hogy bármi a siker útjába állhatna.

    „Ezen a ponton azt gondolom, esély sincs arra, hogy elrontsuk a dolgot. Megérkeztünk, birtokba vettük a pályát, túlvagyunk egy jól sikerült edzésen, és senkinek nem voltak gondjai a kanyarok bevételével. Az előzésekkel sem volt gond, és ahogy Jim Hunter barátom szokta mondtani: »Ahhoz, hogy nyerni tudj, olyan autóra van szükséged, amivel előzni lehet«” – nyilatkozta Harvick.

    „Ha megnézzük az előjeleket, hogy mennyi jegyet adtak el, mekkora az érdeklődés a nézők és a média által, azt gondolom, nem lehet kérdés a siker.”

    A 78 ezer néző befogadására képes futballstadionba 60.000 nézőt várnak. Bár valószínűleg ennél több jegyet is el tudtak volna adni, biztonsági okokból egy szektor lezárása mellett döntöttek a szervezők.

    Harvick ha a körítésnek örült is, az eredmények már kevésbé adtak erre okot. A szabadedzést még ugyan Chase Elliott mögött a második helyen zárta, a kvalifikáció nem sikerült neki túl jól. 23. helyének köszönhetően csak a 6. helyről kezdheti a 3. előfutamot.

  • „Ki gondolta volna, hogy két Kaliforniai így tud menni a hóban” – Johnson

    A kaliforniai napsütés láthatóan jól felkészítette Jimmie Johnsont és Colton Hertát a havas útviszonyokra, a USA duója második lett a Race of Champions nemzetek kupáján.

    Johnson és csapattársa, Colton Herta – aki az utolsó pillanatban ugrott be a sérült Travis Pastrana helyére -, a norvég apa-fiú párostól, Petter Solbergtől és fiától Olivertől kapott ki a döntőben.

    Ki gondolta volna, hogy két kaliforniai srác itt lesz havon és jégen, és második helyen végez a Race of Champions Nations Cupon” – mondta a hitetlenkedő Johnson egy közösségi médiás videóban.

    Félelmetes nap mindkettőnk számára. Azt hiszem, megleptük magunkat. Mégis úgy gondolom, hogy volt reális esélyünk a döntőben.

    Volt egy műszaki hibám, ami az első körben elvette a lehetőségemet. Visszajöttem és nyertem a Porschéval. Colton nagyszerűen ment, de egy picivel kikapott Solberggel szemben.

    Egyszerűen szuper jó nap volt. Túlszárnyaltuk a várakozásokat, és alig várom, hogy ma este jól érezzük magunkat.

    15 év után ez volt az első ROC szereplés Johnson számára, aki második nemzetek kupája győzelmét arathatta volna.

    Jimmie Johnson jól ment a hóban is
    Jimmie Johnson jól ment a hóban is Fotó: Courtesy of Race of Champions

    A NASCAR Cup Series hétszeres bajnoka 2002-ben nyerte meg korábban ezt az eseményt a spanyolországi Gran Canarián (földes terepen) a Hendrick Motorsports csapattársával, Jeff Gordonnal és a MotoGP-ben versenyző Colin Edwards-szal felálló Team USA számára.

    Johnson és Herta a Race of Champions elődöntőjébe a németek – négyszeres Forma-1-es bajnok Sebastian Vettel és Mick Schumacher – csapatának legyőzésével jutott be.

    Ezt követően a döntőbe jutásért a finn csapatot (Mika Hakkinen, Emma Kimilainen) múlták felül. Herta az első fordulóban a négyszeres Indy 500-győztes Helio Castroneves ellen is megmérkőzött.

    A lenyűgöző eredményt annak ellenére érték el, hogy csak kevés időt tudtak gyakorolni az autóikkal, miután a hóvihar miatt a pálya pénteken nagyrészt járhatatlanná vált.

    Egy Twitter-videóban Johnson elmondta, hogy a versenyen használt négy járműből kettőben is csak néhány kört tudott megtenni.

    Fordulópont volt legyőzni a négyszeres világbajnokot

    A Race of Champions előtt mindketten versenyeztek a múlt hétvégi a Daytonai 24 óráson ahol Colton Herta megszerezte második kategória győzelmét. Az IndyCar legfiatalabb futamgyőztese most a negyeddöntőt tartotta a fordulópontnak.

    A Németország elleni győzelem nagy fordulópont volt” – mondta Herta. „Tudtuk, hogy Sebastian nagyon gyors lesz, de azt is, hogy Mick a múltban csinált már valamilyen jégen autózós dolgot. Szóval jó érzéke volt a körülményekhez.

    Miután legyőztük őket, hittünk benne, hogy eljuthatunk a végéig. Aztán ránéztünk a csoportbeosztás másik részére, és aztán azt mondod, ó, ezek azok a srácok, akik miatt tényleg aggódnunk kell, ha egyszer odaérünk a fináléba!

    A technika is beleszólt a Team USA döntőjébe
    A technika is beleszólt a Team USA döntőjébe Fotó: Courtesy of Race of Champions

    A WRC-ben versenyző Oliver Solberg sem ment el szó nélkül az Egyesült Államok párosa mellett.

    Hatalmas gratulációt kell mondanom a Team USA-nak! Jimmie Johnson és Colton Herta igazán lenyűgöző volt, és fantasztikus volt ellenük küzdeni a döntőben!” – írta a fiatal norvég versenyző egy twitter üzenetben.

    Johnson vasárnap ismét a „Bajnokok Bajnoka” címért fog versenyezni az egyéni ROC kategóriában.

  • Scott Pruett továbbra sem tud leszállni a gázpedálról

    Nem is olyan régen volt egy időszak, amikor Scott Pruett neve egyet jelentett AZ autóversenyzővel.

    A 61 éves versenyzőtől rettegett az egész mezőny, hiszen bármilyen rossz helyzetből, bármilyen autót el tudott vinni a csúcsra.

    Pruett 1985-ben kezdett el profi versenyzéssel foglalkozni, és egy évvel később megnyerte első bajnoki címét, az IMSA GTO bajnokságot.

    Pályafutása során futamokat nyert az International Race of Champions, az IMSA és az IndyCar versenyein is.

    Ezen kívül a NASCAR Cup Series-ben is tiszteletét tette. Összesen 40 alkalommal indult versenyen, pályafutása legjobbjaként 2004-ben egy harmadik helyet jegyez a Sonomai pályán.

    Bár Pruett mindenben gyors volt, igazi otthont a sportautózás jelentett számára. Győzött a Le Mans-i 24 órás versenyen, és kétszer a Sebringi 12 óráson.

    Nem szabad elmenni szó nélkül a Daytonai 24 óráson elért sikerei mellett sem. A legendás eseményt ötször nyerte meg, és az összesített győzelmi listán holtversenyben az élen áll.

    Scott Pruett IMSA GTO 1986, Portland
    Scott Pruett IMSA GTO 1986, Portland Fotó: Jim Culp (CC BY-NC-ND 2.0)

    Pruett azonban elismerte, a közel öt évtizedes versenyzői pályafutása során, nem volt olyan verseny, ami fontosabb lett volna a másiknál.

    Nincs kedvencem, mert mindegyik annyira egyedi” – mondta Pruett az Autoweeknek a Daytonai 24 órás verseny hétvégéjén. „24-szer indultam ezen a versenyen, 10-szer voltam kategória győztes, hétszer pedig második lettem. Szóval sokszor jutottam el a kockás zászlóig.

    Ennyi év alatt rengeteg különböző körülménnyel találkoztam. Volt meleg idő, volt nedves pálya, volt köd. Volt már olyan verseny, ahol hosszú piros zászlós szakasz volt, mert még a pályát sem lehetett látni. Mindegyik a maga nemében nagyszerű küzdelem volt.

    Versenyzés régen, és most

    Scott Pruett ugyanakkor kijelentette, össze sem lehet hasonlítani a 80-as évek Daytonai 24 órásait a mai egynaposokkal.

    Sokat változott a verseny dinamikája. Például amikor egy Porsche 962-essel versenyeztem itt, nem volt kipörgésgátló, nem volt ABS (blokkolásgátló). Úgy értem, vezetni kellett az autót, és óvatosan kellett bánni mindennel.

    Ráadásul a 962-esben minden egyes váltásnál használni kellett a kuplungot, mert szinkronizált váltó volt; felfelé váltás, lefelé váltás. Elképzelheted, mennyivel nehezebb ez a sofőrnek.

    Ez a dinamika ahhoz képest, ami most van, az ABS-szel, a kipörgésgátlóval, a váltófülekkel… a versenyzőknek nem kell annyit gondolkodniuk, mint amit a régi időkben nekünk kellett.

    2012 Road America / Grand Am - DP 01 Chip Ganassi Racing : Scott Pruett / Memo Rojas
    2012 Road America / Grand Am – DP 01 Chip Ganassi Racing : Scott Pruett / Memo Rojas Fotó: Royal Broil (CC BY-SA 2.0)

    Pruett 2017-ben vonult vissza a teljes idejű versenyzéstől, és 2018-ban futotta utolsó versenyét, ami, ahogy illik, a Daytonai 24 órás volt.

    A versenyzés még mindig hiányzik a legendának

    A rekordbajnok azonban nem tétlenkedik, hiszen borászatot üzemeltet, a Lexusnál tanácsadó szerepkörben tevékenykedik, de még a Ganassi Racingnél is segített Jimmie Johnson IndyCaros beilleszkedésében.

    Annyira áldott voltam; hihetetlen karrierem volt, 50 év. Többször is megnyerhettem ezt a versenyt, és hogy ennyi Rolex órám van, az csodálatos.

    De hiányzik, hogy nem ülhetek a volán mögé, hogy mehetek ki a pályára, és nem versenyezhetek ezen a versenyen. Imádom ezt a helyet. Nagyon sokat jelent nekem a Daytonai 24 órás.

    Ha megnézzük mennyi felkészülést, mennyi áldozatot igényel ez a verseny, a csapatok, a versenyzők, a szerelők, szóval mindenki részéről. Aztán amikor nyersz, akkor megoszthatod ezt mindenkivel. Egészen egyszerűen az a legkülönlegesebb érzés.

    Scott Pruett nehezen tesz le a győzelem ízéről - Kevin Kelley Grand Am - VIR 2010
    Scott Pruett nehezen tesz le a győzelem ízéről – Kevin Kelley Grand Am – VIR 2010 Fotó: Kevin Kelley (CC BY-ND 2.0)

    Pruett szeme előtt egy cél lebeghet – ha egy esetleges visszatérésen gondolkodik-, az pedig az, hogy egyedül legyen az örökranglista első helyén.

    Gondoltam már erre. Még mindig minden nap edzek. Egy röpke pillanatra elgondolkodtam rajta, különösen a 6. győzelem lehetősége miatt. Azonban, tudod, a csúcson kell lenned, és most, hogy ennyi éve nem ültem autóban, nehéz lenne” – mondja Scott Pruett.

    Minden percét imádtam annak az 50 évnek, amit itt eltöltöttem, és elképesztő, hogy mennyi minden megadatott nekem. De bármilyen csábító is, nem, nem fogom visszatérni.