Kategória: 500miles

  • Óriási baleset után jött a címvédés az IndyCarban (videó)

    Óriási baleset után jött a címvédés az IndyCarban (videó)

    2021 és az előző két szezon után ismét a spanyol Alex Palou lett az IndyCar bajnoka.

    Palou címvédése tulajdonképp csak idő kérdése volt, hiszen az előző 14 futamból 8-at megnyert, és Portlandben a 3. hely elég volt neki ahhoz, hogy matematikailag is bebiztosítsa negyedik összetettbeli sikerét a legrangosabb amerikai formaautós sorozatban.

    A verseny azonban nem csak emiatt lett emlékezetes, hanem egy nagy becsapódással végződő kakaskodás miatt is. Conor Daly és Christian Rasmussen csatája fajult el, miután az első körökben többször beszúrtak egymás mellé, majd a 15. körben Rasmussen túl optimistán akarta a belső ívet, és nagy tempónál kiforgatta Rasmussent, aki a bukótéren átcsúszva a falban landolt. Ez látszik az IndyCar által közzétett videón az előzményekkel együtt, maga a baleset 1:15 után kezdődik.

     

    „Tiszta őrültség szándékosan nekimenni valakinek egy 150 mp/h-s [240 km/h-s] kanyarban. Ez nem versenyzés, és megbocsáthatatlan. Néhányan viccként kezelik a versenyzési elveket” – mondta Daly, aki szerencsére nem sérült meg a balesetben.

    Palou három éve vezethette a McLaren F1-es autóját az egyik nagydíj szabadedzésén, és az eredményeit látva néhányszor felmerült, hogy esetleg a világbajnokság valamelyik csapata leszerződtetheti, de erre gyakorlatilag már nincs esély, hiszen most már 28 éves, és ő maga sem vágyik a váltásra.

  • Lecsúszott az autójáról ünneplés közben, kórházba vitték a fejre eső versenyzőt (videó)

    Lecsúszott az autójáról ünneplés közben, kórházba vitték a fejre eső versenyzőt (videó)

    Bizarr és ijesztő baleset történt szombaton a NASCAR másodosztályának Watkins Glenben rendezett versenye után, amikor Connor Zilisch leesett az autójának tetejéről.

    Az autóversenyzők bármely sorozatban előszeretettel ünneplik győzelmüket az őket a sikerhez hozzásegítő autójukra felállva. Egy formaautó esetében ez könnyebb feladat, hiszen nem kell magasra felkapaszkodni, ám egy zárt karosszériás gépnél már nagyobb biztonsági kockázatot rejt – de persze így is nagyon ritka, hogy valaki megcsússzon a mutatvány közben, és nem is szoktak ebből balesetek adódni.

    A 19 éves Zilisch azonban rendkívül balszerencsésen járt, miután megnyerte az Xfinity Series versenyét a New York államban található, korábban F1-es versenyeknek is otthont adó Watkins Glenben: mivel a NASCAR-autóknak nincs nyitható ajtajuk, a pilóták mindig az ablakon át közlekednek ki-be, Zilisch is így próbált feljutni a Chevrolet-jének tetejére. Egyik lábát az autó tetejére, a másikat az ablak peremére helyezte, amikor utóbbi megcsúszott a leengedett ablakhálón, a versenyzőt pedig innen már semmi nem tudta megakadályozni a zuhanásban.

    A kamera is rögzítette, ahogy a bajnokság tabelláját újoncként is vezető pilóta fejjel a földre zuhant, majd pár másodpercig mozdulatlan maradt, miközben azonnal odafutott hozzá a segítség. Mint kiderült, Zilisch a kulcscsontját törte el a szerencsétlen esésben.

    „Köszönöm mindenkinek, aki megkeresett. Elhagytam a kórházat, és máris egyre jobban vagyok. Szerencsére a CT-vizsgálatok azt mutatják, hogy a fejemben minden rendben. Csak a kulcscsontomat törtem el. Hálás vagyok az orvosi stábnak a gyors beavatkozásért, és örülök, hogy nem történt rosszabb” – írta a versenyző már másnap az X-en.

    Az amerikai a hétvégén a NASCAR Cup Seriesben, az elsőszámú sorozatban is rajthoz állt volna, amitől így természetesen vissza kellett lépnie, de a pályán felkötött karral már megjelent. Egyelőre nem tudni, mikor térhet vissza a pályára. Azzal mindenesetre szerencséje van, hogy a rendkívül sűrű, 33 futamos szezonban a következő hétvégén pont nem rendeznek versenyt, így most van két hete a következő, daytonai forduló előtt.

  • Letartóztatást követelnek a drukkerek, miután egy őrült autóversenyző felborította ellenfelét (videó)

    Letartóztatást követelnek a drukkerek, miután egy őrült autóversenyző felborította ellenfelét (videó)

    Elképesztő képsorokat láthattunk az Egyesült Államokban, amikor a MARS Late Model Championship nevű versenysorozat egyik futamán azért jutott a kizárás sorsára az egyik versenyző, mert fegyvernek használta az autóját.

    A szóban forgó pilóta Bob Gardner, akinél azután csúszott le a redőny, hogy összeakadt Daryn Kleinnel, aki a védőkorlátnak passzírozta őt. Gardner ezután a pályán keresztbe csúszva eltalálta Dylan Thornton autóját, majd egészen döbbenetes dolgot művelt: a szervízútról a pályára visszatérve elindult a menetiránnyal szemben.

    Itt alighanem mindenki azt hitte, hogy Gardner azt hiszi, videójátékban van, és frontálisan belehajt majd bosszúból Kleinbe. Ám mintha az utolsó pillanatban meggondolta volna magát (a mezőny közben a sárga zászló miatt lassított), és inkább a pályán átvágva vette üldözőbe ellenfelét, majd ezután Klein mellé hajtott, és egyszer csak felborította a 10-es rajtszámú autót.

    Gardnert az eset után azonnal kizárták fekete zászlóval, és nem kizárt az eltiltás sem, miközben a sorozat rajongói közül többen a közösségi médiában ennél durvább szankciókat követelnek, mondván életveszélyes megmozdulásáért Gardnert le kellene csukni.

    Videón az eset:

  • Lazaság kimaxolva: dobogója után a nézőtérről kért egy sört az amerikai botrányhős

    Lazaság kimaxolva: dobogója után a nézőtérről kért egy sört az amerikai botrányhős

    Nem mindennapi módját választotta az ünneplésnek és a közönséggel való kapcsolódásnak az IndyCar Road America-i versenyét követően a harmadik helyen befutó Santino Ferrucci.

    Az A. J. Foyt Racing amerikai versenyzője egy bokszutcai lefulladást is átvészelve ért célba harmadikként, ezzel még csak harmadik top 3-as eredményét jegyezve az USA elsőszámú formaautós sorozatában.

    Az IndyCarban kötetlenebb a verseny utáni protokoll, így a leintés után Ferrucci olyasmit tett, amit az F1-ben aligha láthatunk: az egyik lelátóhoz ment, és kért a nézőktől egy sört. Az első doboz a kavicságyban landolt és kinyílt, de a másodikat már elkapta a versenyző – aki nemrég az autósport szándékos balesetokozóiról szóló gyűjtésünkben is feltűnt –, és ugyanúgy féktelenül a szájára öntötte azt, mint az Indy 500 győztesei teszik a tejjel.

    Ferrucci a nyilatkozatában elmondta, hogy nemcsak az önfeledt ünneplés, hanem a tiszteletadás jelképe is volt a különleges gesztus, csapata ugyanis a napokban elhunyt Marlyne Sextont gyászolja, aki az IndyCar berkeiben jól ismert vállalkozó volt, cége pedig az A. J. Foyt Racing egyik szponzora.

    A versenyt a szezonban eddig kimagasló, az Indy 500-at is megnyerő Alex Palou zárta az első helyen Felix Rosenqvist előtt.

  • Időpocsékolás lenne az F1? Így csúszott le a jelenlegi legjobb versenyzőről a McLaren

    Időpocsékolás lenne az F1? Így csúszott le a jelenlegi legjobb versenyzőről a McLaren

    Az idei Indy 500 győztese, Álex Palou ritkán látható dominanciát mutat az IndyCar aktuális szezonjában. Pár éve még csak ugródeszkaként akarta használni az amerikai versenyszférát az F1 felé vezető úton, de a McLarennel elmérgesedett kapcsolatuk után mostanra teljesen letett erről a tervéről.

    A 28 éves spanyol versenyző ebben az évtizedben már három bajnoki címet szerzett az IndyCarban, s egyelőre lehengerlő formában halad a negyedik felé, miután az idei szezon első hat versenyéről öt győzelemmel és egy második hellyel távozott, köztük első alkalommal megnyerve a május végi Indy 500-at is.

    Palou 2021 óta a Chip Ganassi Racing versenyzője, bár kapcsolatuk egy komoly viszályt is megélt, miközben a számára F1-es lehetőséggel kecsegtető McLarennel is felvette a kapcsolatot. 2022-ben a felek egy rejtélyes szerződtetési botrányba keveredtek: előbb a Ganassi jelentette be, hogy a spanyol pilóta a következő évre is velük marad, majd Palou ezt cáfolta, kijelentve, hogy a McLarenhez igazol át (akiknek az IndyCarban is van csapatuk). Később jogi eljárások forgatagában Palou visszakozott, s egy évvel eltolta a csapatváltást, hogy aztán 2023-ban végül már teljesen kihátráljon a McLarennel megkötött megállapodásból, így ekkor Zak Brownék követeltek tőle kártérítést a belé fektetett támogatásért. Palou 2022-ben Austinban F1-es versenyhétvégén is pályára hajthatott a McLaren autójával a szabadedzésen, a privát tesztprogram keretében pedig 2023-ban a Hungaroringen is járt.

    „Örülök, hogy békét tudtam kötni Chip Ganassival az a dráma után, 2023-ra már lezártuk az ügyet. Én tudom, hogy mi történt akkoriban, és el kell fogadnom, hogy már nem csinálhatom vissza. A legjobb válaszokat az autóban adhatom” – emlékezett most vissza arra a viharos időszakra Palou az Auto Motor und Sport interjújában.

    Palou akkor részben azzal indokolta kihátrálását, hogy felismerte, a közben Oscar Piastri és Lando Norris mellett elköteleződő F1-es McLarenben egy ideig nem kaphat versenyzési lehetőséget, s „túl öreg ahhoz, hogy mások sérülésére várjon”. Bár az F1-es paddockban továbbra is nagyra tartják a képességeit, ám az AMuS felemlegette számára a Williams csapatvezetőjének, James Vowlesnak a szavait, aki szerint a spanyolnak egy évnyi tesztelésre lenne szüksége, hogy beletanuljon az F1-es autók sajátságaiba.

    Palou a McLarennel 2023-ban – Fotó: McLaren

    „Nem igazán aggaszt. Sehol nem lennék szívesebben, mint itt – mondta az elszalasztott lehetőségről Palou. – Az IndyCarban egy kiemelkedő csapatnál vagyok, akikkel valami nagyszerűt építhetünk fel közösen. Ráadásul a harc egészen őrületes! Kétségtelen, hogy fantasztikusan kezdtük a szezont, de mindig csak az első edzés után tudjuk meg, hol állunk valójában. Kedvelem ezt a bizonytalanságot és a rendkívül kiegyenlített mezőnyt.”

    „Félreértés ne essék, imádom a Forma–1-et, és az volt az álmom, hogy eljussak oda. De egyszerűen most nem megfelelő az időzítés ehhez. Miért pocsékoljak el három-négy évet egy olyan csapatnál, amely nem képes nyerni? Én nem így gondolkodok a versenyzésről. A győzelmekért akarok harcolni, különösen az olyanokért, mint az Indy 500, na meg bajnoki címekért. Egyedül ez tesz boldoggá.”

    Igaz, hogy az IndyCar eseményei és az ott elért eredmények nincsenek annyira a világ szeme előtt, mintha ezeket a sikereket Palou az F1-ben érné el, ám az Indy 500 májusi megnyerésével az autósport egyik legnagyobb hőstettét így is elérte. És ez sem a teljesség érzetét nyújtotta számára, hanem csak további motivációt nyert belőle ahhoz, hogy továbbra is az Egyesült Államokban építse a karrierjét.

    „Most, hogy megvan az első, csak még tovább akarom folytatni. Győztesként még jobban megértettem, mit is jelent ez az egész ebben a közegben. Ez a siker nélkül valószínűleg mindig megtaláltak volna azzal, hogy nem teljes a karrierem, de ez a teher most lekerült a vállamról!” – mondta Palou, akinek arcképét hamarosan szintén ráfaragják majd az Indy 500 győzteseinek járó Borg-Warner trófeára.

    Síró versenyzők, kigyulladó autó, drámák és balesetek – ilyen volt az idei Indy 500 (videók)

  • 300-nál tört le a kerék az autóról, hatalmas baleset lett belőle (videó)

    300-nál tört le a kerék az autóról, hatalmas baleset lett belőle (videó)

    A legrossszabb, ami egy autóversenyzővel történhet, hogy hatalmas sebességgel egy kanyar felé száguldva elmegy a fékje, vagy azzal egyenértékű módon letörik a kerék az autójáról, ő pedig csak utas az elkerülhetetlen baleset előtt. Louis Fosterrel utóbbi esett meg az IndyCar detroiti versenyén, amiről az érintett utólag fedélzeti kamerás felvételt tett közzé.

    Egy héttel a 109. Indy 500 után Detroitban folytatódott az IndyCar idei szezonja. A szűk, tulajdonképpen egyetlen előzési pontot tartalmazó utcai aszfaltcsíkon rendezett 100 körös futamot Kyle Kirkwood nyerte, amivel az Andretti versenyzője idei második (az első Long Beachen volt), karrierje negyedik győzelmét szerezte (az összeset utcai pályán), ezzel pedig feljött a pontverseny harmadik helyére Álex Palou és Pato O’Ward mögé. Kirkwood mögött a pályafutása legjobb eredményét elérő Santino Ferrucci lett a második, a Will Powert a hajrában megelőző Colton Herta pedig a harmadik.

    A detroiti verseny szokás szerint bővelkedett balesetekben – noha nem volt annyi, mint tavaly, amikor közel a táv felét sárga zászlós körözés tette ki –, a legnagyobb szenzációt pedig kétségtelenül az idén eddig 100%-os dobogós mérleggel rendelkező, hat futamból ötöt megnyerő, egyszer második helyen célba érő Palou kiesése jelentette, a friss Indy 500-győztes ugyanakkor nem tehetett róla, hogy a falban végezte, hiszen a mögötte haladó David Malukas elmért féktávja tette őt oda.

    Amerika Monacójában az sem ér büntetést, ha valaki faltörő kosként tolja maga előtt a riválisát (videó)

    A legnagyobb csattanást azonban nem a Chip Ganassi Racing pilótája, hanem Louis Foster és Felix Rosenqvist volt kénytelen elszenvedni. A futam egyetlen piros zászlós megszakítását hozó balesetében egyik versenyző sem volt hibás, ugyanis a két hellyel Rosenqvist mögött haladó Foster autóján 17 körrel a vége előtt a pálya leggyorsabb pontján, 185 mérföld/órás (296 km/óra) tempónál eltört az első felfüggesztés.

    Foster ettől rögtön a falnak csapódott, majd a közvetlenül előtte haladó autót elkerülve nekivágódott a Meyer Shank Racing autójának, amely ettől nagy erővel a hármas kanyar gumifalába csattant, Foster pedig a bukótérbe szállva az annak végén található gumifalban állt meg. Mindkét pilóta magától szállt ki, de Rosenqvist lábfájdalmakra panaszkodott, ezért hordágyra tették és úgy szállították el kivizsgálásra, miközben a gumifal javításáig félbeszakították a versenyt.

    A baleset lassítva, kívülről:

    „A felfüggesztés egyszerűen megadta magát, amint ráléptem a fékre. Soha nem láttam még ilyet… – nyilatkozta Foster a baleset után. – Fogalmam sincs, hogy a fenébe történthet ilyen. Ez a pálya nevetségesen huplis. Ennek biztosan köze van hozzá, mert annyira ritkán történik ilyen. Most nem sokat tudok mindani, továbbra is próbálom összerakni fejben, hogy mi történt, beszélek s srácokkal és meglátjuk. Nagyon csalódott vagyok.”

    Rosenqvistet végül kiengedték, és szerencsére komoly baja neki sem lett. Ő így értékekelt: „Jól érzem magam, kicsit fáj a térdem, de jól vagyok. Minden vizsgálatot elvégeztek rajtam, és nincs baj, csak keményen bevertem a térdem a kormányba. Még csak nem is láttam, hogy jön, aminek a becsapódás szögéhez van köze. Az ember ott általában a bal oldali tükröt nézi, ő meg jobb oldalról érkezett. Ezért meglepett, mert az ember mindig belepillant a tükrébe bekanyarodás előtt, én pedig nem láttam semmit. Aztán bumm. Valójában az, amikor belém csapódott, nagyobb ütés volt, mint amit utána a fal adott.”

    Hogy mekkora is volt a baleset során elszenvedett ütés, azt leginkább Foster fedélzeti kamerás felvétele adja vissza, amit a verseny után a Rahal Letterman Lanigan Racing pilótája közzétett. Íme:

     

    View this post on Instagram

     

    A post shared by Louis Foster (@louisfosterr)

  • Az év üzlete: belepisilt a versenyautójába, rögtön szerződést kötött vele egy pelenkagyártó

    Az év üzlete: belepisilt a versenyautójába, rögtön szerződést kötött vele egy pelenkagyártó

    A világ legértékesebb pisilésére került sor az Indianapolis 500 múlt vasárnapi versenyén: miután Conor Daly nagy nyilvánosság előtt bevallotta, hogy mire kényszerült a rajt előtt, ő és csapata váratlan helyről kapott szponzori megkeresést.

    Az Indy 500 egyébként is egy hosszú, nagyjából háromórás verseny, idén azonban a szokottnál is tovább ültek az autóikba szíjazva a versenyzők, hiszen nagyjából háromnegyed órás csúszással vette csak kezdetét a rajt a pályát elérő eső miatt.

    Daly, aki a Juncos Hollinger Racing versenyzőjeként a 11. helyről rajtolt, majd 8.-ként zárt a végeredményben, elmondása szerint már ekkor, a startra való várakozás közben arra kényszerült, amit karrierje során eddig még mindig képes volt elkerülni.

    Amerika Monacójában az sem ér büntetést, ha valaki faltörő kosként tolja maga előtt a riválisát (videó)

    „Soha nem könnyítettem még magamon a versenyautóban, egészen most vasárnapig. Ott ültem a rajtrácson, éreztem, hogy ez életem legjobb autója, erre muszáj volt belepisilnem. Nem tudom, hogy a cukorbetegségem miatt történt-e, vagy csak mert öregszek, de tényleg úgy teljesítettem az egész versenyt, hogy közben a saját vizeletemben ültem” – kapott őszinteségi rohamot a 33 éves versenyző az Indy 500-at követő banketen való felszólalása során.

    Az IndyCar ezen a hétvégén Detroit utcáin versenyez, Daly pedig egy közösségi médiás posztban számolt be arról, hogy a hét során csapata szupergyorsan kötött meg egy váratlan szponzori megállapodást, aminek a televíziós adásban elmondott pisilős sztorija ágyazott meg: az amerikai versenyző autóján ugyanis megjelent a felnőttpelenkákat gyártó Depend logója.

    „A Depend megadja számomra (és a mérnökeimnek) a szükséges háttértámogatást erre a hétvégére” – írta Daly, ezzel mindenkinek saját fantáziájára bízva, hogy valóban viseli-e a cég termékét a versenyautóban ülve.

    „Akartam, de nem ment” – versenyzők őszintén az autóban pisilésről

  • Amerika Monacójában az sem ér büntetést, ha valaki faltörő kosként tolja maga előtt a riválisát (videó)

    Amerika Monacójában az sem ér büntetést, ha valaki faltörő kosként tolja maga előtt a riválisát (videó)

    Nekimenni valakinek, majd huzamos ideig tolni magunk előtt alapból igencsak szokatlan megnyilvánulás formaautóval, de az még szokatlanabb, hogy az ezt elkövető versenyző megússza a tettét. Az IndyCarban most ez történt.

    Miközben a Forma–1 a versenyzésre alkalmatlan Monacóból egy rendes pályára, Barcelonába tette át a székhelyét a múlt hétvége után, addig az IndyCar a rendre lélegzetelállító futamokat hozó indianapolisi oválról a Monacóhoz hasonlóan versenyzésre ugyancsak alkalmatlan detroiti utcai aszfaltcsíkra vándorolt. És már az első szabadedzésen olyasmit láthattunk, amit még arrafelé is ritkán.

    A részben az időmérős büntetése és mezőny végére sorolása miatt az Indy 500-at csak a 16. helyen befejező Will Power ugyanis szándékosan nekiment Kyle Kirkwoodnak, majd métereken át tolta maga előtt az Andretti versenyzőjét, akinek az autója (padlólemez, váltóház) az eset következtében megsérült.

    A Penske versenyzője éppen gyorskörön volt, amikor a 90 fokos 5-ös kanyarban utolérte a gyorskörre készülő Kirkwoodot. Mivel a detroiti aszfaltcsík mindössze 9 kanyarból áll, a pilóták már a 6-os kanyar előtt elkezdenek visszalassítva helyet hagyni maguk előtt a gyorskörre. Kirkwood is ezt tette, amivel feltartotta Powert. Azt ugyanakkor aligha indokolja mindezt, hogy utóbbi a 6-os kanyar előtt elkezdte tolni az Andrettit, majd a 6-os kanyaron áthaladva is tolta, miközben elhaladtak az őket elengedő David Malukas mellett.

    Az eset:

    Noha edzéseken ritkábban osztogatnak büntetéseket, még így is meglepő volt, hogy az IndyCar nem foglalkozott az esettel (Lance Stroll ütközésbe torkollló Charles Leclerc-rel szembeni feltartása a monacói első szabadedzésen például egy helyes hátrasorolást ért a kanadainak).

    „Jöttem, ő pedig lelassított a pálya közepén, ezért összeértünk. Úgy voltam vele, hogy akkor most én is kialakítok magamnak némi helyet, ezért eltoltam őt az előttünk levő autó mellett, csak félreraktam őt az útból és így igazán jó kis helyem lett. Ha nem értem volna eleve hozzá… De úgy voltam vele, hogy »Ó, rendben, már hozzáértem, akkor azt is megtehetem, hogy tovább tolom őt, kialakítok magam előtt helyet és szépen fejezem be az etapomat” – ecsetelte nevetve a történteket Power a Fox TV-nek.

    Persze Kirkwood is nyilatkozott, és pajkosan már azelőtt kiabálta a Fox riporterének, hogy „tudom mit fogsz kérdezni”, mielőtt az odaérhetett volna hozzá. „Mindenki lassan megy itt, a pálya nem elég nagy az összes autónak, ő pedig frusztrált lett. De mindegy” – mondta Kirkwood, aki nem akart nagy feneket keríteni az esetnek, amelynek videóját a „Will Plower” felirattal posztolta, ami vicces szójáték Power nevével, hiszen a plower ekét jelent.

    A „tolás” Kirkwood fedélzeti kamerájából:

    Az Andretti versenyzője ezzel együtt nem értett egyet azzal, ahogyan Power kezelte a helyzetet, egy posztban pedig kijelentette: „kétségtelenül a legabszurdabb helyzet, ami valaha versenypályán történt velem.”

    „Hogy [a frusztrációja] feljogosította-e arra, hogy néhány kanyaron keresztül tolja az autómat és kis híján balesetet okozzon? Nem hiszem – mondta a Foxnak Kirkwood. – Malukas közvetlenül ott volt előttem, nem igazán tudtam semmit csinálni, ő pedig csak tolt előre. Mindenki megállt. Nem tudom, nem vagyok dühös, nem érdekel, ez csak ez első edzés volt. Ugyanakkor arra számítok, hogy az IndyCar helyesen cselekszik. Biztos vagyok benne, hogy tenni fognak valamit, de ki tudja, hogy mit, mert ilyesmit soha nem láttam korábban. Az autónk megsérült, talán még kicsit gyorsabbak is lehettünk volna, ki tudja.”

    Az esetről megkérdezték az egészet végignéző Malukast is, aki elsőre azt hitte, Kirkwoodnak elromlott az autója, Power pedig biztonságos helyre tolja őt.

    „Aztán rájöttem, hogy nem ez a helyzet. Úgy éreztem, mintha újra iRacingeznék vagy rFactoroznék. Arra gondoltam, hogy »Igen, egy videojátékban abszolút ugyanezt tenném.« Elég klassz volt nézni, hogy csak tolja. Mindezt a perifériámban láttam, mert [Kirkwood] arrébb ment, aztán Power elviharzott, majd én is elmenten és láttam, ahogy [Kirkwood] a kezével gesztikulál, hogy »Mi a fene folyik itt?«. Érdekes volt látni, nem hittem el.”

    Nem sokon múlt, hogy példátlan módon a győztest kelljen kizárni az Indy 500-ról

    Noha az interjúban nem kért elnézést, Powert látták az Andretti garázsában nevetgélni, a posztot megosztó újságíró szerint pedig ott bocsánatot kért Kirkwoodtól.

    Ezzel együtt Power tette abszolút elítélendő, hiszen még ha nem is direkt ment neki Kirkwoodnak, azt ő is elismerte, hogy ezután szándékosan kezdte el maga előtt tolni a riválisát, amivel őt és Malukast is veszélybe sodorta, hiszen benne volt a pakliban, hogy az eset balesetbe torkollik. Arról nem is beszélve, milyen példát mutatott ezzel a fiatal generációnak.

    Ami pedig a szanckiók (legalábbis jelen állás szerint nem lesznek, hiába várta ezt Kirkwood is) elmaradását illeti, ez csak még jobban felerősítheti azokat, az Indy 500 időmérője után kirobbant botrány hatására már így is nagyon erős hangokat, amelyek független irányító. és szabályellenőrző testület felállítását szorgalmazzák az IndyCarban. Mert ameddig ez nem történik meg, mindig fel fog merülni, hogy az egész sorozatot tulajdonló, ezáltal az összes hivtalos személyt alkalmazó és fizető Roger Penske csapatának versenyzői más elbírálás alá esnek, mint a többiek.

    Az időmérő edzést szombaton, magyar idő szerint 18 órától, a futamot vasárnap 18 óra 30 perctől rendezik.

    A Red Bull és Verstappen kezdte a legjobban az F1 új korszakát Barcelonában

  • A ChatGPT-től kért vezetési tanácsokat a 370-nel falnak csapódó korábbi F1-es pilóta

    A ChatGPT-től kért vezetési tanácsokat a 370-nel falnak csapódó korábbi F1-es pilóta

    Az idei Indy 500 után a 48 éves veterán elárulta, miként vette igénybe a ChatGPT-t ahhoz, hogy a jövőben ne kövessen el olyan hibát, amit az egyik kerékcserénél elkövetett.

    A mesterséges intelligencia térnyerése természetesen az autósportban is tetten érhető, és a különböző csúcssorozatok csapatai előszeretettel használják is, olyasmiről azonban eddig nem hallhattunk, hogy egy pilóta a ChatGPT-től kér tanácsot arra vonatkozóan, hogy mit csináljon másként vezetés közben. A Forma–1-ben 2002 és 2008 között a Jordan, a BAR és a Super Aguri színeiben összesen 90 nagydíjon részt vevő, ezeken egy dobogós helyezést szerző (ezzel ő a három japán egyik, akiknek ez sikerült), majd az IndyCarban ennél sokkal sikeresebb karriert futó (6 győzelem, 14 dobogó, 10 pole, két Indy 500-siker) Takuma Sato azonban most elárulta, ő pontosan ezt tette az idei Indianapolis 500 után.

    Az idei verseny felkészülése során hatalmasat bukó, 375 km/órával falnak csapódó Sato 48 évesen is megmutatta, hogy még mindig képes nagyon magas szintű teljesítményre, hiszen a második helyre kvalifikálta magát a legendás futam 109. felvonására, majd a verseny előtti utolsó edzésen a 2. helyen hangolt. Ezután az Indy 500-at is jól kezdte, és összesen 51 kört töltött az élen (ezzel végül első lett ebben a mutatóban), ám a harmadik bokszkiállását elrontotta, mert túlcsúszott a kerékcserére kijelölt helyen. A szerelőinek ezután vissza kellett tolnia az autót, amivel a japán annyi időt veszített, hogy nem maradt esélye az élmezőnyben végezni, és végül a 11. helyen intették le (ami Marcus Ericssont és Kyle Kirkwood kizárásával 9.-re módosult utólag).

    94 G-s becsapódás 375 km/órával – korábbi F1-es pilóta óriási bukásával indult az Indy 500 felkészülése

    Sato utólag pedig elmondta, a ChatGPT-től két tanácsot, hogy megtudja, mennyivel kellett volna korábban a fékre lépnie a kiállásnál.

    „Az autó igazán jól működött, az első két bokszkiállás is nagyon jó volt, de aztán sajnos a harmadikat elrontottam. Hat lábbal (1,8 méter) túlmentem, az emberek pedig azt gondolhatják, hogy akkor miért nem fékeztél egy másodperccel korábban? Mondtam, hogy ez igaz, de fontosak a részletek. Magamtól nem tudtam kiszámolni, ezért megkérdeztem a ChatGPT-t, hogy ha 60 mérföld/órás bokszutcai sebességnél 6 lábbal mentem túl, akkor mennyivel korábban kellett volna fékeznem? És azt mondta, hogy 0,07 századmásodperccel. Ennyivel kellett volna korábban fékeznem. Majd egy tized a tökéletes kiálláshoz. Ezt mondta, úgyhogy legközelebb megpróbálom” – közölte mosolyogva a japán pilóta az IndyCar on FOX Facebook-oldala által közzétett videóban.

    Nem mintha nem hinnénk Satónak, de próbaképpen mi is feltettük ugyanezt a kérdést, a ChatGPT pedig a számítás levezetése után nekünk is ezt az értéket adta meg: „Kb. 0,068 másodperccel kellett volna korábban elkezdenie a fékezést, hogy pontosan a kijelölt helyen álljon meg, feltételezve egyenletes lassulást és 60 mph sebességet.”

    Ezután megkértük, hogy vegye figyelembe egy IndyCar fékezési teljesítményét is. Megtette, de érdemben ez sem változtatott az eredményen, mert így 0,072 másodperc jött ki.

    Nem sokon múlt, hogy példátlan módon a győztest kelljen kizárni az Indy 500-ról

  • Nem sokon múlt, hogy példátlan módon a győztest kelljen kizárni az Indy 500-ról

    Nem sokon múlt, hogy példátlan módon a győztest kelljen kizárni az Indy 500-ról

    Három versenyzőt, köztük a másodikként befutó Marcus Ericssont is megfosztották a helyezésétől a vasárnapi Indianapolis 500 utáni technikai ellenőrzést követően.

    Ericsson a verseny utolsó bokszkiállásai után végig szorosan követte az élen haladó Álex Palout, előznie azonban nem sikerült, így ahelyett, hogy duplázni tudott volna 2022-es győzelme után, be kellett érnie a második hellyel a spanyol mögött. A svéd láthatóan nagyon csalódott volt az elszalasztott lehetőség miatt az autóból kiszállva, ám az utólagos fejlemények fényében mégis jóval kisebb lehet így a fájdalma, mintha a győzelmet vették volna el tőle utólagosan, miután már megünnepelte azt.

    Síró versenyzők, kigyulladó autó, drámák és balesetek – ilyen volt az idei Indy 500 (videók)

    A technikai átvizsgálások során ugyanis a felügyelők szabálytalanságot találtak az Andretti két autójában, egyaránt a hibrid rendszer (EMS) borításán és annak illesztési pontjain, ami ellentmondott a szabálykönyvben leírtaknak. Emiatt a második helyezett Ericssont és a hatodikként befutó Kyle Kirkwoodot tulajdonképpen kizárták, a 31. és a 32. helyre sorolták őket a végeredményben.

    Szintén erre a sorsra jutott az egyetlen versenyben marad Premával a 13. helyen végző Callum Ilott, az ő autóján az első szárny véglapjának minimális magassága nem érte el a szabályban foglaltakat, így a britet a 33. pozícióba száműzték az eredménylistán.

    Az új végeredmény szerint tehát a győztes Palou mögött David Malukas lett a második, a McLarennel Pato O’Ward pedig a harmadik – aki így már harmadik alkalommal végzett a virtuális dobogón a legendás 500 mérföldes versenyen, de nyernie még nem sikerült.

    A verseny történetében példátlan lett volna, ha történetesen Ericsson ér célba elsőként, majd így jut a kizárás sorsára, hiszen sohasem vettek még el utólagosan győzelmet az Indy 500-on. Egyszer, 1981-ben azonban már közel jártak ehhez, akkor az elsőként befutó Bobby Unsert hétfő reggelre egy körös büntetéssel sújtották, mert sárga zászló alatt több autót is megelőzött a bokszutcából visszatérve, ezzel a második helyre sorolódott vissza az új győztesként kihirdetett Mario Andretti mögé. Unser csapata, a Team Penske azonban fellebbezett a döntés ellen, ami végül sikerrel járt, így visszaállították őt az első helyre.

    Bobby Unser vitatott esete: