Kategória: 500miles

  • Így szerepelt a figyelemreméltó kijelentést tevő Mick Schumacher első IndyCar tesztjén

    Így szerepelt a figyelemreméltó kijelentést tevő Mick Schumacher első IndyCar tesztjén

    Túl van első tesztnapján egy IndyCar-autóval Mick Schumacher. A hétszeres Forma–1-es világbajnok Michael Schumacher fia Indianapolisban kóstolt bele az első számú tengerentúli formaautós sorozatba a Rahal Letterman Lanigan Racinggel, de nem a legendás pálya oválján, hanem az IndyCar-versenyeknek is otthont adó, 2,4 mérföld hosszú, 14 kanyarból álló „road course”-on tette mindezt.

    Az összesen 7 pilóta részvételével zajló teszt első órájában a célegyenesben levő eredményjelző hibája hátráltatta a versenyzőket és limitálta a körözést, később azonban minden rendben zajlott. A 12 órakor kezdődő ebédszünetig Schumacher 18 kört tett meg, a legjobb ideje pedig 1:11,78 volt, noha ez az időmérés hibája miatt nem jelent meg a monitorokon. Ezzel a 26 esztendős versenyző a 2016-os Indy 500-győztes Alexander Rossi (1:11,50) és az Indy NXT idei bajnoka, Dennis Hauger mögött (1:11,69) a 3. helyet foglalta volna el.

    Schumacher végül a napot is ezen a helyen zárta az 1:10,768-ra javító Hauger és az 1:10,858-ra gyorsuló Rossi mögött. A Haas korábbi F1-es pilótájának legjobb ideje 1:10,980 lett. A további sorrend: Caio Collet (1:11,048), Lochie Hughes (1:11,354), Christian Rasmussen (1:11,493), James Roe (1:11,600).

    Elképzelhető a folytatás

    Az IndyCart még soha korábban nem vezető, az indianapolisi pályát is csak szimulátorból ismerő (apja az erre a vonalvezetésre nyomokban hasonlító egykori F1-es körön ötször nyert) Schumacher az ebédszünetben a média rendelkezésére állt és elmondta, hogy a Rahal Letterman Lanigan Racing nagyon alaposan felkészítette őt a tesztre; az autó vezetése nem volt olyan nehéz, mint várta; a jövőjét pedig el tudja képzelni az IndyCarban versenyezve.

    „Mindig van jelentősége, bármikor is ülsz autóba, nem igaz? A lehetőség az RLL-lel jött, és nagyon örülünk neki. A csapat nagyszerűen készített fel a mai napra. Eléggé kiterjedt felkészülést végeztünk, de ez az, amit akarsz, amit látni szeretnél, mert ez ad teljes képet arról, hogy milyen lenne itt versenyezni” – mondta Schumacher, aki múlt hét pénteken a szimulátorban gyakorolt, majd szombaton a csapat központjában ismerte meg az autót és a futási tervet; vasárnap pedig golfozott. A hétfői tesztet Schumacher édesanyja és barátai is a helyszínről követték.

    Mick Schumacher, IndyCar
    Fotó: Penske Entertainment: Joe Skibinski

    „Mindenki elmondta, [fizikailag] mennyire nehéz vezetni, de én könnyebbnek találtam, mint vártam, ami pozitív, nem? Szóval szerintem ez jó – felelte a szervokormány hiányát firtató kérdésre. – Az autót szórakoztató vezetni. Igazán lehet vele birkózni a kanyarokban, és szerintem ez az, amit az ember vár egy versenyautótól. Teljes erőbedobással a maximumon nyomni. Úgyhogy ez pozitív. És még egyszer mondom, a felkészülés, amin átestem, igazán felkészített erre, és örülök, hogy együtt dolgozhatok a csapattal, miközben végigmehetek az ő tervükön, biztosítva, hogy megkapják a teszttől, ami hasznos nekik.”

    Az idén már főállásban a WEC-ben, az Alpine pilótájaként versenyző (tavalyig a Mercedes tartalékja volt, így olykor vezethetett korábbi F1-es Mercedest) Schumacher legutóbb közel öt hónappal ezelőtt ült formaautóban, amikor egy korábbi McLarennel körözött, így ebből a szempontból is vissza kellett rázódnia. Miközben hangsúlyozta, hogy elsősorban élvezni akarja a napot, annak nyilván a jövőjére is nagy hatással volt, hiszen nem zárta ki, hogy jövőre az IndyCarban versenyezzen. Hogy ez mennyire fontos lenne a szériának és az RLL-nek is, azt mi sem mutatja jobban, mint az, hogy David Letterman, a csapat egyik tulajdonosa is ott volt Indianapolisban, míg teszten szinte soha nincs jelen.

    „Természetesen. Az IndyCart komolyan kell venni. Együléses sorozat, 17 verseny van egy évben, és szerintem ez minden, amit egy versenyző akarhat – felelte Schumacher a jövőbeli lehetőségeit firtató kérdésre. – Nyilvánvalóan nincs semmilyen kötelezettségem másfelé, így tényleg tudok haladni ezzel az úttal. És az is, hogy a saját autómban lehetek, ezt imádom, és imádom az együléses versenyautókat. Ezt már korábban is mondtam. Szóval igen, mindenképpen egy nagyszerű lehetőség, amit érdemes megfontolni, és el tudom képzelni, hogy itt versenyezzek. De előbb zárjuk le ezt a napot, aztán meglátjuk, mit hoz a jövő.”

    Mick Schumacher, IndyCar
    Fotó: Penske Entertainment: Joe Skibinski

    „Az INDYCAR áll a legközelebb ahhoz, amiben még mindig versenyezhetek – folytatta. – Nem térhetek vissza a Forma–2-be (amit 2020-ban megnyertem), mert már megnyertem egy bajnokságot. Az IndyCar egy jó lehetőség lehet. Nyilvánvalóan az elmúlt néhány évben az volt a célom, hogy visszatérjek a Forma–1-be, de ez az opció idén, illetve az előző években sem nyílt meg igazán. Szóval egy ponton újra szeretnék együléses autókkal versenyezni, és ebből a szempontból ez egy jó lehetőség.”

    Teljes szezont menne

    Schumacher a WEC-ben olyanokat faggathatott ki az IndyCarról, mint Sebastien Bourdais vagy Mike Conway, az F1-es paddockban pedig James Hinchcliffe véleményét is kikérte, és mindannyian nagyon pozitívan beszéltek a sorozatról. Ami a német pilótának különösen tetszik az IndyCarban, hogy „itt az emberek valóban élik a motorsportot”, emellett imponáló neki „az a mentalitás is, hogy a pilóta a csapat központi eleme, és ő hajtja előre a csapatot.”

    Ami pedig figyelemreméltó a részéről, az az, hogy sok Európából érkező versenyzővel ellentétben az oválversenyzés sem riasztja el, és bár jelenleg nem tervez oválpályás tesztet, elmondta, hogy nyitott lenne rá. „Mindenképpen érdekelne, hogy kipróbáljam, és lássam, miről is szól. Miért is ne? Hiszen ez is része a sorozatnak, és szerintem hiba lenne, ha csak a futamok egy részében indulnék. Ha elköteleződnék, akkor teljes mértékben szeretnék.”

  • Piastri lett a fő téma a McLaren és az IndyCar-bajnok bírósági vitáján

    Piastri lett a fő téma a McLaren és az IndyCar-bajnok bírósági vitáján

    A pár éve még az F1-be tartó Alex Palou egyértelműen Oscar Piastri McLaren általi leigazolására vezette vissza, miért bontotta fel a wokingiakkal meglévő szerződését, amivel kapcsolatban szerinte Zak Brown hazugságokkal hitegette.

    Továbbra is zajlik a pilóta és a csapat közötti szerződésszegésről szóló tárgyalás a londoni Legfelsőbb Bíróságon, amelynek történéseit a Motorsport Magazine részletesen dokumentálja. Mint ismeretes, a McLaren 2022-ben leszerződtette a ma már négyszeres IndyCar-bajnok Palout az F1-es programjába, ami tesztlehetőségeket, szabadedzéseken való részvételt is tartalmazott egy későbbi versenyzői ülés ígéretével. 2023 nyarán azonban a spanyol versenyző kihátrált a szerződésből, és maradt az IndyCarban a Chip Ganassi Racingnél, ahol azóta is versenyez. A McLaren 20 millió dollár körüli kártérítést követel Paloutól a szerződésszegés miatt őket ért veszteségekért.

    Ekörül zajlik a tárgyalás, ami várhatóan novemberben zárulhat csak le, és amelynek fejleményeiből már közöltünk egy részletet, amelyben Brown, a McLaren vezérigazgatója tagadta, hogy bizonyítékokat semmisített volna meg Palou ügyével kapcsolatban.

    Az elmúlt napokban a spanyol versenyző is többször szót kapott a tárgyaláson, szavaiból pedig kiderül, elsősorban amiatt érezte, hogy a McLaren cserbenhagyta őt, mert a csapat 2022 őszén a következő szezonra leigazolta Oscar Piastrit Lando Norris mellé. Palou így riválist kapott az F1-es ülésért folyó harcban, aki ráadásul azonnal jobb helyzetbe is került, mint ahonnan ő indult, ez pedig szerinte nem volt összhangban azzal, amiben Brownnal megállapodtak.

    Norris: A McLaren minden más csapat fölé nőtt

    „Nagyon dühös lettem és aggódni kezdtem, amikor a McLaren egy másik újonc versenyzőt szerződtetett le. Megkértem az MIM-et [a menedzsmentjét], hogy beszéljenek Zakkel és kérdezzék meg tőle, hogy mi folyik itt. Szeptember 22-én megtörtént a beszélgetés, és Zak azt mondta nekik, hogy szükségük volt valakire, aki gyors tud lenni 2023-ban, de ennek semmi hatása nincs az én F1-es esélyeimre.”

    „Később elmentem vacsorázni Zakkel Beaverbrookban, az MTC közelében. Zak akkor azt mondta, hogy nem az ő döntése volt Oscar leigazolása, hanem a csapatfőnöké, Andreas Seidlé. Zak azt is mondta, hogy a 2024-es szezon előtt Piastri teljesítményét összemérik majd az enyémmel, és hogy az ő nézőpontja szerint Oscar érkezése nem befolyásolja az én F1-es esélyeimet. Én azonban tudtam, hogy minden megváltozott. Onnantól kezdve afelé hajlottam, hogy a CGR-rel maradjak a továbbiakban.”

    A pilóta által hivatkozott Andreas Seidl a McLaren előző csapatfőnöke volt, 2022 decemberében azonban távozott az istállótól, a posztot azóta Andrea Stella tölti be.

    Egy másik felszólalásban aztán így fogalmazott:

    „Úgy gondoltam, jogom van kilépni egy megállapodásból, ami hazugságokon és hamis megérzéseken alapult.”

    „Hogyan lehet, hogy Oscar neve korábban sohasem került elő a beszélgetéseink során? Miért igazoltak le egy másik újoncot? Egy tapasztalt versenyző érkezését még megértettem volna. Még el is hihetném, hogy az egész Andreas ötlete volt, és ennek nem lesz hatása az én esélyeimre, de az alapján, amit az elmúlt napokban hallottam, a jelek szerint ő [Brown] áll az összes döntés mögött. Nekem viszont nem ezt mondta.”

    Válaszolt az F1 a túlzott barátnő-mutogatós kritikára

    Noha a Chip Ganassi Racing és a McLaren között született egy megállapodás arról, hogy az amerikai csapat állja a tárgyalás költségeit és kártérítést is fizet, Palou egyik felszólalásában arról beszélt, hogy ezeket az összegeket valójában most is ő állja, hiszen csapata az ő fizetéséből vonja azt le. Nem beszélve a 20,7 millió dollárról, amit akkor kellene előteremtenie, ha a tárgyalás végén a McLarennek adna igazat a törvényszék.

    „Ezzel a nagy összeggel, ami a követelésben szerepel, én nem rendelkezem. Még az a költség sem áll redelkezésemre, ami ahhoz kellett, hogy egyáltalán itt legyek ma. Tudom, hogy nem keresek annyit, mint más versenyzők, nem vagyok a három legjobban fizetett versenyző között, és belátható időn belül nem is leszek. Az alapfizetésemből kell mindezért fizetnem a jövőben, amit már el is kezdtem” – beszélt az ügy őt sújtó anyagi vonzatáról Palou.

  • Bízonyítékokat semmisíthetett meg a McLaren vezére, hogy „mentse az irháját”?

    Bízonyítékokat semmisíthetett meg a McLaren vezére, hogy „mentse az irháját”?

    Komoly váddal kellett szembenéznie Zak Brownnak, a McLaren vezérigazgatójának az Alex Palou ellen a pilóta szerződésszegése miatt indított bírósági tárgyaláson.

    A múlt héten kezdődött meg a McLaren és Palou ügyének tárgyalása a londoni Legfelsőbb Bíróságon – a keresetet az IndyCarban is szereplő istálló indította, miután a ma már négyszeres bajnok spanyol versenyző 2023-ban visszatáncolt a csapattal megkötött szerződéséből, ami F1-es elköteleződésről is szólt, s maradt a Chip Ganassi Racinggel az IndyCarban. A McLaren több mint 20 millió dollár kártérítést követel Palou szerződésszegése miatt.

    Zak Brown a hétvégén még a McLaren F1-es csapatának konstruktőri címvédését ünnepelte Szingapúrban, pár nappal később azonban neki is jelenése volt a bírósági tárgyaláson, ahol szorult helyzetbe hozta őt Palou ügyvédi csapata, amit Nick De Marco vezet.

    Időpocsékolás lenne az F1? Így csúszott le a jelenlegi legjobb versenyzőről a McLaren

    A spanyol pilóta védői a birtokukba került korábbi WhatsApp-üzenetekkel igyekeztek bizonyítani, hogy Brown az ezen a platformon küldött üzenetek eltűntetésére szólította fel az IndyCar-csapat tagjait – egy olyan funkció használatát megkövetelve, amely egy bizonyos idő után automatikusan törli a korábbi csevegéseket. Minderről a Motorsport Magazine számolt be.

    A védelem a korábbi csapatmenedzser, Gavin Ward telefonjáról készül képernyőképeket mutatott be. Az egyik szerint 2023. augusztus 3-án (néhány nappal azelőtt, hogy Palou döntése nyilvánossá vált) Brown az alábbi üzenetet küldte az IndyCar-csapat egyes tagjainak:

    „Tartsatok mindent a WhatsAppon, majd töröljétek. Itt reagálok bármilyen változásra.”

    De Marco ennek nyomán kendőzetlenül megvádolta a McLaren vezérigazgatóját:

    „Ezt azért mondta, mert el akarta tűntetni a Palouval kapcsolatos bizonyítékokat, mivel már tudott róla, hogy ki fog lépni a szerződésből.”

    Az ügyvéd rámutatott, Brown a felszólítás ellenére cselekedett így: „Miután a jogászok azt mondták önnek, hogy ne kapcsolja be az üzenetek törlését, mégis így járt el, és erre szólította fel a személyzetet is.”

    Brown erre azzal reagált, hogy eleget tett a bizonyítékok megőrzéséről szóló felhívásnak, ugyanakkor „néha magától bekapcsolódik” a rendszer, ami törli az üzeneteket.

    Egy másik bemutatott üzenetet maga Ward küldött 2024 novemberében, a csapattól való távozása után egy kanadai újságírónak, ami megerősíti, hogy létezett az üzenetek eltűntetésére vonatkozó protokoll.

    „Haver, egészen felszabadító érzés, hogy kikapcsolhatom a hét nap után eltűnő üzeneteket, amit a McLaren kötelezővé tett.” Majd a hitetlenkedő visszakérdezésre így folytatta: „Igen, azért, hogy mentsék az irhájukat egy perben.”

    Ezt követően Browntól saját ügyvédje kérdezte meg, tényleg azért használták-e az üzenetek eltűntetését, hogy „mentsék az irhájukat”. Erre a McLaren vezérigazgatója határozottan felelt: „Nem.”

    A tárgyalásnak koránt sincs vége, a fejleményeket eddig részletesen dokumentáló Motorsport Magazine szerin várhatóan csak novemberben zárul majd le.

  • Mick Schumacher szavai nagy visszatérésre utalnak, sportautózni pedig lesz még ideje

    Mick Schumacher szavai nagy visszatérésre utalnak, sportautózni pedig lesz még ideje

    Mióta tavaly szakított a Mercedesszel, hogy 100%-ban a versenyzésre koncentrálhasson, Mick Schumacher nem vezetett formaautót, ám ez hamarosan megváltozik, hiszen október 13-án az Indianapolis Motor Speedway „utcai” (Road Course) változatán kipróbálja a Rahal Letterman Lanigan Racing autóját egy privát teszten.

    Ez lesz az első alkalom, hogy a 26 esztendős német IndyCar-autót vezet, és nyilvánvalóan azzal a céllal teszi, hogy mérlegelje egy esetleges kategóriaváltás lehetőségét. A Haas színeiben 2021-ben és 2022-ben összesen 43 F1-es nagydíjon induló Schumachernek az idei a második szezonja a hosszú távú sportautó-világbajnokságban (WEC), ám miközben az Alpine-nal ott versenyez és szerzett már három dobogós helyezést, folyamatosan aktívan keresi az F1-es visszatérés lehetőségét.

    Ehhez tavaly a Saubernél, a Williamsnél és az Alpine-nál is kopogtatott, az idén pedig a Cadillachez próbált bejutni, mind sikertelenül, így nagyon is elképzelhető, hogy ezzel örökre lezárult az F1-es karrierje. Ám mint azt most elmondta, a formaautóktól nem akar elszakadni.

    „Száz százalékig – idézi az Autosport azon kérdésre adott válaszát, miszerint még mindig érzi-e a vágyat, hogy formaautóval versenyezzen. – Mindig is formaautókkal akartam versenyezni. A sportautózás szórakoztató, de a formaautók azok, amikért élek-halok, amiket szeretek, és izgatott vagyok, hogy visszatérhetek hozzájuk.”

    Ami az IndyCar-ba igazolást illeti, ezen szavak után nem lenne meglepő, ha ez 2026-ban megtörténne, ráadásul Schumacher „remek lehetőségnek” nevezte a szériát, ahol „sok a tehetséges versenyző, a futamok szórakoztatóak, és rengeteg csata zajlik a pályán”

    „Emellett sok olyan srác is ott van, akikkel együtt versenyeztem a junior kategóriákban – érdekes lesz újra látni őket. Szeretném kipróbálni magam különböző kategóriákban is.
    Ez egészen más lesz, mint a Hypercar-versenyzés a WEC-ben, de azt hiszem, más lesz az F1-hez képest” – tette hozzá Schumacher, aki egy esetleges váltás esetén úgy véli, bőven lesz még ideje sportautózn a jövőben, mert még „még mindig elég fiatal vagyok.”

  • Megkezdődött a McLaren által beperelt bajnok bírósági tárgyalása

    Megkezdődött a McLaren által beperelt bajnok bírósági tárgyalása

    A mai napon állt először bíróság elé a McLaren által beperelt négyszeres IndyCar-bajnok Alex Palou, számolt be róla az Associated Press.

    A Chip Ganassi Racing utóbbi három szezonban egyaránt bajnoki címet nyerő, az idén pályafutása során először az Indy 500-at is behúzó pilótája polgári peres eljárás keretében kellett megjelenjen a londoni Kereskedelmi Bíróságon, miután a McLaren beperelte őt szerződésszegésért.

    A McLaren hiú ábrándba csalta pilótáját, ezért tört ki botrány vele

    Mint ismert, a spanyol versenyző 2022-ben szerződést kötött a McLarennel, hogy annak IndyCar-csapatánál versenyezzen, ám eközben a Chip Ganassi Racingnek opciós joga volt arra, hogy 2023-ra is megtartsa őt. Ezt végül sikerült rendezni és az az egyezség született, hogy Palou 2024-ben csatlakozik a McLarenhez, a Ganassi pedig engedélyezte, hogy 2023-ban a McLaren F1-es tartalékja legyen. Ám Palou végül nem ment a McLarenhez, hanem maradt a Ganassinál, előbbi csapat így perre vitte az ügyet, a jogi huzavona pedig azóta is tart.

  • Ezt a megoldást találta ki az F1 a rajongókat felháborító ütközésre

    Ezt a megoldást találta ki az F1 a rajongókat felháborító ütközésre

    A Forma–1 nemcsak a sprinthétvégék helyszíneinek felforgatását, hanem a 2026-os kezdési időpontokat is bejelentette a minap, amiből kiderült, továbbra sem lesz reménytelen, hogy a motorsport-rajongóknak ne kelljen választania az F1 és az Indy 500 között.

    Amikor bejelentették a 2026-os versenynaptárt, nagy felzúdulást okozott, hogy jövőre az Indianapolis 500 nem a Monacói Nagydíjjal, hanem a kanadai versennyel lesz párban, azaz jó eséllyel nem lehet majd anélkül nézni, hogy az ember ne maradjon le az F1-ről, vagy fordítva. A The-Race értesülései szerint azonban a Liberty Media egyeztetett az IndyCarral és megpróbálta megtalálni a lehető legjobb megoldást.

    Ez végül az lett, hogy a Kanadai Nagydíj az idei évvel ellentétben jövőre két órával később rajtol, azaz helyi idő szerint 14 óra helyett 16 órakor alszanak majd ki a lámpák Montrealban. Mivel a két esemény ugyanabban az időzónában lesz májusban, és az Indy 500-at hagyományosan 12 óra 45 perckor indítják el, 3 óra és 15 perc lesz a két futam rajtja között. Mivel az idei futam is kevesebb mint 3 órás volt, elméletben ez elegendő lehet arra, hogy ne legyen ütközés, ám a legkisebb csúszás is megborítja ezt a tervet.

    Mivel az Indy 500 az idén is fél órával később kezdődött a tervezettnél az eső miatt, bőven benne van, hogy az F1 eleje és a legendás viadal vége már fedésben lesz, de így is ez volt a legjobb kompromisszum, mivel a Kanadai Nagydíj kezdését sem lehet akármeddig tolni a sötétedés miatt, hiszen abban az időszakban Montrealban este fél 9-kor megy le a nap.

    Persze a legjobb az lenne, ha egyáltalán nem kellene a rajongóknak választani a két esemény között, az F1 azonban jövőre már szerette volna elkerülni, hogy az egész cirkusznak kétszer is csak egy-egy verseny miatt kelljen elrepülnie az amerikai kontinensre, így párba rakta a miami és a kanadai versenyt. Jóllehet, a kettő között lesz egy három hetes szünet, amit a legtöbben aligha fognak Amerikában eltölteni, de a felszerelést legalább Miamiból közvetlenül Montrealba lehet majd reptetni.

  • Zacskóba gyűjtötték a lábainak darabjait, vérének 75%-át elvesztette – 24 éves Alex Zanardi horrorbukása

    Zacskóba gyűjtötték a lábainak darabjait, vérének 75%-át elvesztette – 24 éves Alex Zanardi horrorbukása

    24 évvel ezelőtt következett be a CART-sorozat történetének egyik, ha nem a leghíresebb balesete, amelyben az F1-et is megjárt Alex Zanardi mindkét lábát elveszítette. Az olasz pilóta a csodával határos módon túlélte a horrorisztikus bukást, az elkövetkező években pedig lépten-nyomon bizonyította, hogy milyen elképesztő fából faragták. Alább testvéroldalunk, a Rallycafe cikkét közölve tekintünk vissza a megrázó eseményekre:


    Zacskóba gyűjtötték a leszakadt lábainak darabjait, vérének 75%-át elveszítette, majd másfél héttel később már ő öntött lelket korábbi csapattársába. 2001. szeptember 15-én Alex Zanardi élete örökre megváltozott, de ahelyett, hogy magába roskadt volna, mindenkinek példát mutatott élni akarásból. Pedig a sors azóta sem kegyes hozzá, és akkor még finoman fogalmaztunk…

    Az egész világgal egyetemben a motorsport-közösség is még a szeptember 11-i terrortámadások hatása alatt állt, amikor a németországi Lausitzban kis híján újabb tragédia történt. 2001. szeptember 15-én ugyanis akkor még EuroSpeedway Lausitz néven ismert (ma már Lausitzring) komplexum két mérföldes oválpályáján rendezték az első európai CART-versenyt, amely eredetileg a German 500 nevet viselte, de a négy nappal korábbi szörnyűségek hatására a CART American Memorialra keresztelte át az eseményt.

    Miután egy ideig az is kérdéses volt, hogy lesz-e verseny, az első edzésnapot az eső miatt törölték, de utána már minden a tervek szerint haladt, és úgy tűnt, Amerika első számú formaautós bajnoksága zökkenőmentesen debütál az öreg kontinensen. A 154 körös futam 143. körében azonban bekövetkezett minden versenyző rémálma. A széria kétszeres bajnoka, az 1999-es balul sikerült Forma–1-es visszatérés után 2001-től ismét a CART-ban versenyző Alex Zanardi a 142. körben az élről állt ki kereket cserélni és tankolni, majd amikor visszatért a pályára, a bokszutcából kigyorsítva az autója megcsúszott, és a pályát a bokszkijárattól elválasztó fűsávon végigpattogva egyenesen a versenytempóban érkezők útjába sodródott. Miután Patrick Carpentier még valahogy kikerülte, Alex Taglianinak már esélye sem volt erre, és 320 km/órás sebességgel telibe találta az olaszt.

    A baleset:

    Zanardinak a becsapódás következtében mindkét lába leszakadt (a bal teljesen, egészen a csípőjétől, a jobb pedig térdtől), illetve eltört a medencéje és agyrázkódást szenvedett. A közvetítésben szerencsére ez nem látszott, a rendező pedig nem mutatott közeli képet a roncsról, de a pálya zárt láncú kamerarendszerének felvételein már pontosan kivehető, milyen állapotban volt, amikor a Reynard-Hondája végül megállt a védőfal tövében.

    A CART állandó mentőcsapata természetesen abban a pillanatban elindult a leginkább repülőgép-szerencsétlenségre hasonlító baleseti helyszín felé, de először azt sem tudták, hol keressék a sérült versenyzőt. Mikor látták, hogy Zanardi a versenyautóban van, Dr. Terry Trammell a mentőjárműből kiugorva futva indult el felé, de rögtön elcsúszott. Először azt hitte, hogy olajon, de aztán látta, hogy a pilóta vére az, ami patakokban folyik le a döntött oválon…

    Embed from Getty Images 

    Az orvosi csapat igyekszik menteni Zanardi életét a baleset után 

    „Nem tudtuk, hogy mi történhetett, hogy baleset volt-e vagy bomba. A látottak alapján bomba is lehetett” – idézi Trammellt a The Seattle Times 2019-es cikke, rávilágítva az emberek négy nappal a szeptember 11-i terrortámadások utáni félelmeire..

    „Odaértem, és azt kérdeztem, »Hol vannak Alex lábai?« – folytatta a visszaemlékezést az orvos. – Az elméd gondol valamit, a szemed pedig mást lát. Látod, hogy valami egyszerűen nincs rendben. A lábai nem voltak ott, és az egész mintha lassított felvételben játszódott volna le halálos csendben. Tökéletes csend volt, semmi zaj.”

    Zanardi lábainak nagy része szanaszét, cafatokban hevert a pályán (a balesetről készült leghíresebb, csak erős idegzetűeknek javasolt fényképen már közvetlenül a becsapódás után látszik, hogy nem csak törmelék repül a levegőben…), a csonkokból pedig dőlt a vér, így a mentőcsapatnak nagyon gyorsan kellett cselekednie, különben a Mo Nunn Racing versenyzője ott vérzett volna el az autóba szíjazva.

    A versenyzőtársak nem tudtak semmit

    A futamot nem szakították félbe, hanem a maradék 12 kört sárga zászló alatt teljesítette a mezőny. Kenny Bräck nyert, de ez senkit sem érdekelt igazán, mert mindenki Zanardiért aggódott. „Azt mondták, hogy elment. Rosszul mondták – mondta Jimmy Vasser, Zanardi korábbi csapattársa és barátja 2019-ben az AP-nek. – Tony Kanaan és én is azt hittük, hogy nagyon hamar meghalt.”

    Embed from Getty Images

    Kenny Bräck nem örült látványosan a győzelemnek

    De nemcsak Vasser, hanem a kis híján végzetes nap több szereplője is visszatekintett a történtekre.

    „A 9-11 miatt az egy kemény és sötét időszak volt mindannyiunk számára. Nem tudtunk hazamenni a családunkhoz, a versenyzés pedig nem volt valami fontos – mondta a négyszeres Indy 500-győztes, a főállású IndyCar-versenyzéstől a 2023-as szezon végén visszavonult Helio Castroneves. – Sötét felhő volt fölöttünk és mindenki borzasztóan érezte magát, senki nem akart versenyezni. De amint lendült a zöld zászló, mindannyian koncentráltunk, a pálya pedig nagyon nehéz volt.”

    „Amint hallottam a rádióban, hogy »sárga«, majd áthaladtam a baleset helyszínén, láttam Alex autóját, és azt hiszem, Tony [Kanaan] csapattársa volt, úgyhogy kíváncsi voltam rá, hogy ki az, ezért rendesen megnéztem az autót, majd nyilván láttam, hogy nincs meg az eleje. Rémisztő volt. Láttam a lábának a darabjait az aszfalton. Akkor nem tudtam, hogy mi az, mert rengeteg volt a törmelék, de éreztem, hogy valami nem oké. Később jöttem rá, hogy mit láttam.”

    „A legdurvább a másnap volt, az újság címlapja és a kép, amin mindent látni lehetett, a cipőjét a levegőben, a testrészeit mindenfelé. A legtöbb országban szerintem nem engedték volna kinyomtatni azt a képet – mondta már Scott Dixon, az IndyCar hatszoros bajnoka, utalva a fentebb említett fotóra. – Fiatal voltam és nem sok ilyet láttam korábban, ezért nem értettem, hogy mit jelent. Az volt az első évem, és soha nem láttam még semmi ehhez foghatót.”

    „Az egészet láttam a pálya széléről – mondta már a Zanardihoz hasonlóan szintén az F1-ben is versenyző Christian Fittipaldi. – Zanardi annyira, de annyira súlyos állapotban volt. Tagliani telibe találta, majd még vagy 200 métert csúszott, de az ő autójánál nem volt senki, mert valószínűleg az egész biztonsági csapat Zanardival foglalkozott. Emlékszem, láttam némi vért, és arra is, hogy csak a visszapillantó tükrökig volt meg az autója… Mind azért vagyunk, hogy show-t csináljunk, és mind profik vagyunk, de ugyanakkor szórakozni is akarunk. Nem háborúba megyünk, de akkor úgy tűnt, hogy mégis. Az embert az ilyesmi egy csomó dologgal kapcsolatban elgondolkoztatja. Tényleg megéri? Tényleg ezt kell csinálnom?”

    Embed from Getty Images

    A mentőcsapat, amely megmentette Zanardi életét  

    Zanardi nemcsak túlélte, de rögtön megmutatta elképesztő mentális erejét

    „Sikerült nyomókötést csinálnom a tűzálló overáljából a jobb lábára, hogy elszorítsam azt, majd az övvel elszorítottam a bal csonkot, de azt nem tudtam rajta tartani. Olyan volt, mintha az ember egy tölcsérre próbálna szalagot kötni. El kellett juttatnunk a helikopterhez. Amikor odaértünk Berlinbe, valaki a kezembe nyomott egy műanyag zacskót és azt mondta, »Itt van, amit kért.« Én pedig: „Én kértem?«. A lábai voltak benne, az összes darab. A zacskót megröntgenezték, aztán elvitték a hullaházba. Az volt az első alkalom, amikor ennek az egésznek a szörnyűsége mellbe vágott. Amikor láttam a zacskóban a testrészeinek darabjait, amelyek már többé már nem voltak az ő részei” – adott brutális leírást a baleset után történtekről Dr. Trammell.

    Zanardi esetének hatására egyébként ezután rendszeresítettek egy, csak „Zanardi Kitnek” nevezett csomagot a CART, ma már IndyCar mentőcsapatának autóira, amellyel az ehhez hasonló sérüléseket tudják ellátni már a helyszínen. Ez a csomag menthette meg például James Hinchcliffe életét, aki a 2015-ös Indy 500 edzésén szenvedett balesetet, amelyben megsérült az egyik combartériája.

    Zanardi végül a vérének 75%-át elveszítette és az utolsó kenetet is feladták neki, de a berlini baleseti klinikán három órás műtét során sikerült stabilizálni az állapotát és megmenteni az életét. Ezután még napokig mélyaltatásban tartották.

    Embed from Getty Images

    2002 júliusában a torontói CART-futamon Alex Taglianival, akit még a berlini kórházból felhívott, hogy elmondja neki, ő semmiről nem tehet

    „Ott voltunk Berlinben, de nem volt ébren, nekünk pedig mennünk kellett versenyezni (egy héttel a német verseny után már az Egyesült Királyságban volt jelenése a CART-nak – a szerk.) – emlékezett Jimmy Vasser. – Elmentünk Angliába, versenyeztünk, aztán vissza Berlinbe. Addigra felébredt, és amikor odaértem, éppen befejezte a zuhanyzást, az első zuhanyt, és a haját szárította. Fésülte és szárította, én pedig arra gondoltam, »Akkor ettől olyan dús a haja«. Kevesebb mint 10 nap telt el a baleset óta, én pedig odamentem, hogy ott legyek neki, de rájöttem, hogy ő volt ott nekem. Attól a naptól fogva, hogy arra sétáltam be, hogy hajat szárít, az én gyógyulásomról szólt az egész, és nem az övéről.”

    Zanardi végül egy speciálisan átalakított CART-tal a 2003-as German 500 előtt lefutotta az American Memorialból hátralevő 13 körét (legjobb idejével 5. lett volna az az évi futam időmérőjén) és a versenyzéssel sem hagyott fel. Ugyanebben az évben részt vett a túraautó Európa-bajnokság monzai fordulóján és a balesete utáni első versenyén a 7. lett, majd 2004-re teljes szezonra írt alá a 2005-től világbajnoki rangra emelkedő sorozatba. 2009 végi visszavonulásáig 105 futamon állt rajthoz, melyek közül négyet megnyert, és egy pole pozíciót is szerzett. De az újabb bajnoki cím sem maradt el, 2005-ben ugyanis a Team BMW Italy színeiben 12 futamból 8-at megnyerve bajnok lett az olasz Superturismo-bajnokságban.

    Embed from Getty Images

    2003-ban, pillanatokkal azelőtt, hogy újra CART autóval körözött a balesete helyszínén

    Noha együléses versenyautóval többé nem versenyzett, nemcsak CART-ot, hanem 2006-ban F1-es autót is vezethetett, miután 1992-ben, 1993-ban, 1994-ben és 1999-ben összesen 41 versenyen állt rajthoz a királykategóriában. A lehetőséget a BMW adta meg neki Valenciában, amiről ITT írtunk bővebben.

    A versenyzéssel teljesen azonban 2009 után sem hagyott fel. 2014-ben és 2015-ben a Blancpain GT Sprint Series-ben ment egy BMW Z4 GT3-mal, 2018-ban egy hétvége erejéig belekóstolt a német túraautó-bajnokságba (DTM), 2019-ben pedig részt vett a Daytonai 24 óráson.

    Az újabb baleset, amiből már lehet, hogy soha nem épül fel

    Zanardi életét a 2001-es bukása után nemcsak az autóversenyzés töltötte ki, hiszen parasportolóként még ennél is maradandóbbat alkotott. A 2007-es New York-maratonon mindössze egy hónapos felkészüléssel 4. lett parakerékpárral, ami után elkezdett versenyszerűen parakerékpározni (2011-ben, negyedik nekifutásra végül megnyerte a New York-maratont) azzal a céllal, hogy bekerüljön a 2012-es paralimpiára készülő olasz válogatottba. Végül nemcsak, hogy bekerült, hanem két egyéni számban aranyérmet, a váltóval pedig ezüstérmet nyert és a 2012-es paralimpia legjobb férfi atlétájának választották.

    De nem volt megállás, a 2016-os riói paralimpián a váltóval is felért a csúcsra, míg egyéniben nyert egy újabb aranyat és egy ezüstöt, azaz mostanra négyszeres paralimpiai bajnoknak mondhatja magát, miközben nyert 12 világbajnoki aranyat, öt ezüstöt és egy bronzot is.

    Embed from Getty Images

    A riói paralimpián 

    Több kerékpárversenyen azonban valószínűleg már soha nem fog indulni, 2020 januárjában ugyanis egy olasz bajnoki parakerékpár-versenyen frontálisan ütközött egy teherautóval. A csodával határos módon ezt a balesetet is túlélte, de súlyos arc- és koponyasérüléseket szenvedett, ami után számos arcrekonstrukciós műtétet hajtottak végre rajta, 2020 szeptemberében pedig méd mindig „súlyosnak” minősítették az állapotát.

    Decemberre aztán visszanyerte a látását és a hallását, és szavak nélkül már képes volt a kommunikációra, majd egy újabb műtét után 2021 januárjában már arról lehetett olvasni, hogy ismét tud beszélni. Végül 2021 decemberében, 18 hónappal a baleset után térhetett haza, de 2022 júliusában megint kórházba került, miután tűz ütött ki az otthonában, és megrongálta a felépüléshez használt orvosi berendezéseket. Másodjára „csak” 76 napot kellett kórházban töltenie, 2022 szeptemberében jöhetett ki. Azóta nem igazán hallani róla, vélhetően folytatja a küzdelmet azért, hogy minél teljesebb életet élhessen.

    Ha valaki, akkor ő képes rá, hogy innen is visszaküzdje magát.

  • A mezőny sereghajtója lecsapna a Verstappen következő csapattársának kikiáltott sztárra?

    A mezőny sereghajtója lecsapna a Verstappen következő csapattársának kikiáltott sztárra?

    Max Verstappen helyére az érintettek szerint nem megy, de egy másik csapat is érdeklődhet a négyszeres IndyCar-bajnok Alex Palou iránt.

    A napokban robbant a hír, hogy a Red Bull kiszemelte a négyszeres IndyCar-bajnok Alex Palout Max Verstappen következő csapattársának, majd az IndyStar értesüléseit maga Palou, majd Chip Ganassi, a spanyol pilótát foglalkoztató Chip Ganassi Racing tulajdonosa is cáfolta, az F1-Insider vitt némi csavart a történetbe, ugyanis arról írt, hogy Flavio Briatore, az Alpine F1-es istállóját különleges tanácsadóként irányító olasz üzletember nyitott lenne Palou visszahozatalára Európába.

    A szaklap Briatore „őszinte érdeklődéséről” ír, mivel Briatore aktívan keresi, hogy kire cseréheti le az alulteljesítő Franco Colapintót 2026-ra. Miután Valtteri Bottas és Sergio Pérez aláírt a Cadillachez, ők kikerültek a képből, Palou pedig amolyan fekete lóként bekerült. A spanyol versenyző korábban elmondta, hogy versenyezzen bárhol, ő győzelmekért akar küzdeni, ezért nem érdekelte a Cadillac, ami alapján a jelenleg a konstruktőri 10. helyen álló Alpine sem jöhetne szóba a számára.

    Hamarosan derékba törhet a Hungaroringen balesetet szenvedő F1-es pilóta karrierje

    A francia istálló a 2026-os szezontól azonban a várhatóan az új szabályrendszert a legjobb erőforrással rendelkező gyártóként kezdő Mercedes motorjaira vált, amivel ugrásszerűen nőhet a versenyképessége. Persze ettől még nagy kérdőjel, hogy miként tudna alkalmazkodni a Forma–1-hez Palou. A képességeit persze nem lehet megkérdőjelezni, miként az is biztos, hogy ha vált, akkor annak most lenne a legnagyobb értelme, hiszen a jövő évi autókat teljesen máshogyan kell majd vezetni, mint a mostaniakat, így bizonyos mértékig mindenki a nulláról indul.

  • Sokkoló győzelem és egy váratlan felemelkedés – új sztár született a tengerentúlon

    Sokkoló győzelem és egy váratlan felemelkedés – új sztár született a tengerentúlon

    Váratlan győztes hozott az idei IndyCar-szezon utolsó előtti versenye, noha az előzmények ismeretében annyira nem meglepő, hogy eljött ez a pillanat.

    Christian Rasmussen megszerezte első győzelmét az IndyCarban a Milwaukee-ban rendezett oválversenyen, miközben csapata, az Ed Carpenter Racing 2021 óta először ünnnepelhetett. Miután a dán újonc már a futam előtt is a harmadik legjobb átlageredménnyel rendelkezett oválokon az idén, a sikere még ha váratlan is, egyáltalán nem mondható előzmény nélkülinek.

    Rasmussen a 9. helyről rajtolt és a verseny nagy részét a legjobb 10-ben autózva töltötte, a győzelemre azonban ekkor még nem sok esélye mutatkozott. A valamivel több mint 40 körrel a leintés előtt érkező sárga zászlós fázis azonban megnyitotta előtte az utat, az első három helyezett (Alex Palou, Scott McLaughlin, Josef Newgarden) ugyanis kénytelen volt kint maradni, míg a mögöttük levőknek megvolt a lehetősége, hogy új gumit vételezve agresszív stratégiát válasszanak.

    Így tett Rasmussen is, aki végül nemcsak nyert, hanem mindezt egy szenzációs, külső íves előzéssel tette az idei bajnoki címét az előző fordulóban bebiztosító Alex Palou ellen. Az IndyCarban második évét és első teljes szezonját taposó dán ezután agresszív lekörözésbe kezdett, hogy leszakítsa magáról a spanyolt, majd megnyerte a versenyt Palou előtt.

    Az elképesztő előzés a regnáló bajnok ellen, 15 körrel a vége előtt:

    Rasmussen tavaly Indianapolisban versenyzett először oválon IndyCarral és 12. lett, ami elsőre remek teljesítmény, majd Ed Carpenter csapattulajdonos az előzetes tervekkel ellentétben a szezon végi oválversenyekre átadta neki az autóját, hogy az istállónak legyen esélye megszerezni az egymillió dolláros pénzdíjat, ami végül össze is jött. A dánt ezek után az idén már a 6. helyen intették le Indianapolisban, majd a 8. fordulóban oválpályán szerezte első top 3-as eredményét, amikor 3. lett, most pedig az első győzelem is megérkezett.

    Azt ugyanakkor érdemes megjegyezni, hogy európai létére ő nem az öreg kontinensen, hanem az Egyesült Államokban nevelkedett, így már nagyon fiatalon megismerkedhetett az oválversenyzéssel, ami meg is látszik rajta. És nemcsak az eredményein, hanem a versenyzésén is, rendkívül agresszív stílusa ugyanis számos rajongót szerzett már neki mind az előzések, mind a hatalmas mentések terén.

    Itt alighanem sokan összetörték volna az autót:

    Rasmussen jelenleg 15. helyen áll az összetettben jóval nevesebb csapattársa, a McLarentől érkező Alex Rossi előtt, és jelen állás szerint jövőre is az Ed Carpenter Racing tagja lesz. Viszon, ha így folytatja, egyáltalán nem lenne meglepő, ha hamarosan valamelyik topcsapatban találná magát.

  • Kirúgták az F1-ből, hátat fordított az autóversenyzésnek, most mégis visszatér

    Kirúgták az F1-ből, hátat fordított az autóversenyzésnek, most mégis visszatér

    Egy év leforgása alatt különös karrierutat járt be a 2024-ben Forma–1-es ülését elvesztett versenyző, amibe még egy pálfordulás is belefért.

    Először fog versenyezni Logan Sargeant azt követően, hogy a tavaly augusztusi Holland Nagydíjon a 16. helyen ért célba az F1-ben a Williamsszel. A csapat ezt követően gyenge teljesítménye miatt menesztette őt, Franco Colapintót ültetve a helyére.

    Sargeant ezután feltűnt egy IndyCar-hétvégén is, de végül a 2026-ban a WEC-be beszállni készülő Hyundaijal kötött szerződést, a márka pedig a programra való felkészülésként idén az Európai Le Mans-sorozatban, az IDEC Sport Racing színeiben versenyezteti pilótáit és próbálja ki személyzetét. Sargeant azonban ezt végül nem várta meg, hiszen már a szezonkezdet előtt, februárban váratlanul kiszállt a projektből. A csapat akkor az indoklásban azt írta, az amerikai versenyző eltávolodik a sporttól, hogy más érdeklődéseiben mélyedjen el.

    A versenyzéssel való szakítás azonban nem tartott sokáig, hiszen fél évvel később Sargeant újabb csapattól kapott szerződést: ismét a hosszútávú versenyzésben, de ezúttal az amerikai élvonalban, az IMSA-ban. Itt az LMP2-es géposztályban a PR1 Mathiasen Motorsports Oreca-Gibsonját fogja vezetni Benjamin Pedersen és Naveen Rao társaságában a szezon hátralévő két versenyén, a hatórás indianapolisi és a tízórás Road Atlanta-i fordulón.

    Az új menedzsert is szerző Sargeant azt nyilatkozta, nagyon izgatott a visszatérés miatt.

    „Remek lehetőség, hogy két különleges pályán, Indianapolisban és a Road Atlantán versenyezhetek, és segíthetek jó eredményeket elérni a csapattársaimmal, Bennel és Naveennel. Alig várom, hogy hozzájárulhassak a csapat sikeres két futamához, és megoszthassam a tudásomat és tapasztalataimat mindenkivel. Találkozunk a pályán!”

    A korábbi F3-as és F2-es futamgyőztes, jelenleg 24 éves amerikainak az F1-ben ugyan nem jöttek be a számításai, de most egy év után először újra versenyezni készül – feltéve, hogy ezúttal nem történik egy újabb utolsó pillanatos hátraarc.