Franciaországban megtette első kilométereit az Acura ARX-06, az autó 2023-as IMSA Sportautó Bajnokságban való bemutatkozására készülve.
A Honda Performance Development gyári pilótája, Ricky Taylor, valamint mérnöke, Matt McMurry pénteken a Paul Ricardban tette először próbára a turbófeltöltős LMDh-s autót, a szombatra tervezett Magny-Cours-i teszt előtt.
Az Acura a harmadik LMDh-gyártó, amely pályára vitte a 2023-ra tervezett új autóját, a Porsche és a Cadillac után, amelyek jelenleg egy ötnapos teszten vesznek részt a Sebring International Raceway-en.
A HPD egy videót bocsátott rendelkezésre a tesztről (alább), amely korlátozott szögből mutatja be az ORECA karosszériájú autót.
A motor részleteit a gyártó még nem erősítette meg, bár feltételezhetően a DPi autójuk duplaturbós V6-os belsőégésű motorjának továbbfejlesztett változata lesz, a platform specifikus hibrid hajtásláncával párosítva.
A Sportscar365 értesülései alapján az Acura a tervek szerint még ebben a hónapban megkezdi az amerikai tesztelést, többek között Sebringben is.
A Porsche és a Cadillac GTP autói első alkalommal voltak egyszerre a pályán, a helyszín pedig nem volt más, mint Sebring.
A Porsche 963-as és a még név nélküli Cadillac GTP egy többnapos teszten vesz részt Sebringben, ami a német gyártó első fellépését jelenti az új autóval amerikai földön, a Cadillac gépe pedig az első jelentős kilométert teszi meg.
A Cadillac a múlt héten fejezte be az autó shakedownját Earl Bamberrel a Putnam Parkban, míg a Porsche eddig több mint 6000 kilométert futott európai tesztjei során.
A Porsche 963-as a pályán:
Az Acura, amely az előzetes tervek szerint szintén csatlakozott volna a két rivális LMDh-gyártóhoz az ARX-06-os autójával, végül más menetrendet választott új autójának tesztelésére.
A 2023-as GTP szezon negyedik LMDh-gyártója, a BMW a BMW M Hybrid V8-as modellel még ebben a hónapban szeretné megkezdeni a tesztelést Európában.
A héten Sebringben a célok között szerepel a Bosch frissített MGU-alkatrészeinek validálása, miután az első tétel megbízhatósági aggályai miatt kizárólag a Porsche 963-as modellel tesztelték eddig a pályán.
A Cadillac GTP autója a pályán:
A következő hónapokban további csoportos teszteket terveznek a csapatok, amelyek az IMSA által koordinált két LMDh-teszt közül az elsőhöz vezetnek majd.
Ezek közül az elsőre október 3-5-én kerül sor Road Atlantán, a WeatherTech SportsCar Championship szezonzáró futamát követően.
A második IMSA teszt, amely kötelező minden olyan LMDh-gyártó számára, amely részt kíván venni a Daytonai 24 óráson, december 6-7-én kerül megrendezésre a Daytona International Speedway-en.
Sebastián Montoya sűrű időszakon van túl. Amellett, hogy állandó résztvevője Formula Regional EU sorozatnak, az IMSA-ban is indult.
Az 500miles.hu stábja ott volt az International GT Open hungaroringi állomásán, melyen a Formula Regional European Championship mezőnye is részt vett. Ebben a mezőnyben pedig ott volt Sebastián Montoya is.
A mindössze 17 éves Montoya ebben a szériában a 10. helyen áll 44 ponttal, a legjobb eredménye pedig egy 4. hely volt a szezonban.
Számunkra azonban érdekesebb, hogy Montoya idén már kétszer is elindult az IMSA Sportautó bajnokság két fordulóján is, Sebringben és Watkins Glenben is, édesapjával, Juan Pablo Montoyával egy csapatban, a Dragonspeednél.
Lássuk exkluzív interjúnkat Sebastián Montoyával.
Kérdés: Hogy tetszett az IMSÁ-ban versenyezni két futam erejéig?
Sebastián Montoya: Nagyon jó móka volt. Sebring egy valóra vált álom volt, nem igazán tudtam még a verseny után sem felfogni az egészet. Számomra nagyszerű volt, hogy a második helyről az élre álltam, és utána Henrik [Hedman] is nagyszerű munkát végzett a volán mögött.
Az első körben csak arra tudtam gondolni, hogy ne ütközzek, mert egy hosszú versenyről van szó. De nagyon élveztem, gyorsak voltunk, bár a befejezés csalódást keltő volt.
Aztán jött Watkins Glen. Az a pálya is nagyon király, sok gyors kanyarral. Kicsit olyan, mint amikoz az új F1 22-t vezeted először, és ráeszmélsz, mekkora a tempó. Na, pont olyan volt, csak élőben.
Nagyon élvezem az ilyesmit, ez jó tapasztalat nekem és megtanulok vele bizonyos leckéket.
Sebastián Montoya a Dragonspeed csapatával indult Sebringen és Watkins Glenben Fotó: LAT Images Courtesy of IMSA
K: Pilótaként mi a legnagyobb különbség a prototípusok és a formaautók között?
SM: Nagyon különböző. Az LMP2-ben sokkal nagyobb a motorerő és a tapadás, de ugye teljesen fedett a pilótafülke, sosem engeded le a sisakrostélyt, amit itt mindig meg kell tenni. Van néhány fontos különbség, de mindkettő tetszik: a formaautó mozgékonyabb, de nehéz, míg a prototípusoknál egy kicsit lazábbak a dolgok.
Sokkal később lehet fékezni, aztán máris újra a gázon vagy. A gumik mások, így sokkal agresszívabb lehet az ember. Teljesen más a kettő vezetési stílusa, de rettenetesen élvezem.
K: Azt is megfontolnád, hogy átnyergelj teljes mértékben az endurance szakághoz?
SM: Nem, szívem szerint örökké a formaautóknál maradnék, de legalábbis, amíg lehetőségem van rá. Persze részmunkaidőben szívesen kipróbálom magam továbbra is hosszabb versenyeken, ez nagyon érdekes számomra.
Az a jó Daytonában és Le Mans-ban, hogy nem a csapattársad ellen kell menni, hanem vele együtt. Minél jobb a csapattársad, annál jobb lesz az autó, és ezáltal te is. teljesen más közeg, mint a formaautóknál.
Balról jobbra: Juan Pablo Montoya, Sebastián Montoya, Henrik Hedman Fotó: LAT Images Courtesy of IMSA
K: Hogyan sikerült ezt megbeszélni, amikor pont az apád csúszott ki az autóval?
SM: Nyilván nagyon csalódott voltam, de nem tudsz sokat tenni így kívülről. Persze mindig ott van a „ha”, de ilyenkor ez téged is magával ránt, de megtörténik az ilyen. Eleinte persze dühös voltam, de ez van, ezt kell szeretni.
Nehéz verseny volt, 49 autóval a pályán, szóval valami ilyesminek előbb-utóbb történnie kell. Egészen addig nagyon tiszta versenyünk volt, addig túléltük.
K: Jó, hogy egy családtag is van a csapatban?
SM: Igen, mert az apám engem tanított mindig, bármi kétségem merülne is fel, rögtön fordulhatok hozzá. Mivel ugyanazt az autót vezetjük, eléggé egyszerű megbeszélni a dolgokat. Például, ha változtatunk valamin, akkor meg tudja mondani, mi lesz a különbség, és amikor kipróbálom, akkor már tudom, mire számítsak. Ha nem azt éreztem, akkor pedig meg tudjuk beszélni a különbségeket az elvárás és a valóság között.
Interjúnk második részét a Racingline.hu oldalon olvashatjátok el szerdán.
Kamui Kobayashi jövője kétséges, miután az Action Express bejelentette, jövőre csak egy autót indít a Daytonai 24 óráson.
Kamui Kobayashi elmondta, hogy más kategóriákban is szívesen versenyezne azért, hogy maradhasson az IMSA Sportautó bajnokságban.
Mivel valószínűleg a GTP kategóriában nem kap majd lehetőséget – az LMDh gyártók és a Toyota Hypercar FIA World Endurance Championship meglévő programja közötti „verseny” miatt – ezért akár az LMP2, akár a GT3 osztályban is hajlandó lenne szétnézni.
A japán sztár, csapat nélkül maradt, miután az Action Express Racing jövőre – valószínűleg – csak egy autót indít a GTP kategóriában, és a Daytonai 24 órás versenyen biztosan nem indítja el a 48-as Ally Cadillacet, melynek Kobayashi is tagja.
A Toyota Gazoo Racing WEC-programjában betöltött megnövekedett vezetői szerepe ellenére – csapatfőnökként is szolgál – Kobyayashi a Sportscar365-nek elmondta, hogy még mindig van ideje és kedve folytatni a versenyzést az Endurance Cup futamain.
Kobayashi a múlt hétvégi Chevrolet Nagydíjon debütált a GTD Pro osztályban a Canadian Tire Motorsport Parkban, ahol a sérült Jack Hawksworth helyére ugrott be Vasser Sullivan Lexus RC F GT3-asával.
„Az IMSA endurance versenyek és a WEC szezonja között biztosan nincsenek ütközések, mivel sok versenyző ugyanazokat a futamokat teljesíti” – mondta Kobayashi.
„Azt hiszem, a mi oldalunkon az a nagyobb probléma, hogy jövőre az IMSA-ban az LMDh lesz a top kategória, mi pedig a WEC-ben a Toyotával a Hypercarral versenyzünk, szóval szerintem ez a legnagyobb probléma.”
„Nyilvánvalóan nem az én leterheltségemről van szó, sokkal inkább arról, hogy hogyan zajlik a verseny a WEC és az IMSA között.”
„Azt hiszem, még mindig nyitott a dolog. Vannak lehetőségek a GT3-ban, sok minden van az LMP2-ben is. Szerintem sok minden történhet. Mégis, a szezon közepén vagyunk, és még túl korai lenne a jövő évről beszélni.„
Érdekesen alakult az amerikai autósport közvetítések nézettsége, köszönhetően annak, hogy a NASCAR és a Forma-1 kábelen ment.
A NASCAR Cup Series első alkalommal futott az NBC társcsatornáján, a kábeles USA Network-ön. Ez a várakozásoknak megfelelően nézettségcsökkenést hozott, de mégsem volt elég ahhoz, hogy ne a széria vigye el a nézettségi versenyt.
A NASCAR Cup Series Road Americából sugárzott közvetítése a Racer.com információ szerint átlagosan 1,15-ös Nielsen nézettséget és 1,930 millió nézőt ért el. Ez elmaradt a tavalyi 1,79/3,078 milliós nézettségtől, amikor az NBC közvetítette ezt a versenyt. A legutóbbi kábeles Cup-futam – a múlt hónapban az FS1-en közvetített sonomai épített pályás futam – átlagosan 1,30/2,235 millió nézőt hozott.
A Forma-1 Brit Nagydíját a szintén kábeles ESPN2 közvetítette, de még így is a második helyen végzett az autósport események nézettségét tekintve. Az élő közvetítés átlagosan 0,64/1,239 millió nézőt ért el, ami egészséges növekedés a tavaly ilyenkor tartott Osztrák GP 0,57/980 ezer nézőjéhez képest, annak ellenére, hogy az a verseny az ESPN-en volt látható.
A NASCAR Xfinity Seriesszombati, Road Americából az USA Network-ön sugárzott eseményei átlagosan 0,53/881,000-et nézettséget értek el. Tavaly ezt a futamot az NBC adta, és 0,80/1,307 milliós átlagot ért el, de az e heti számok javultak a sorozat USA-beli bemutatkozásához képest Nashville-ből (0,50/796,000).
Az NTT IndyCar Series Mid-Ohio-i fordulója, amelyet az NBC sugárzott, és amely a NASCAR futam egy részével ütközött, 0,57/877 ezres átlagot ért el. Ez elmaradt a tavalyi 0,87/1,298 milliós értéktől, amelyet szintén az NBC közvetített.
Idén az IndyCar NBC közvetítése az IMSA WeatherTech SportsCar Championship futamát vezette fel a Canadian Tire Motorsports Parkban. A háromórás közvetítés átlaga 0,28/420 000 volt néző volt.
A McLaren Racing közelgő debütálása az FIA Formula E sorozatában nem lesz hatással arra, hogy a vállalat indít-e LMDh programot.
„Nem, biztosan nem” – mondta Zak Brown, a McLaren vezérigazgatója határozottan a RACER-nek nyilatkozva. „Egyértelműen nem tettünk le róla!”
A Formula E-be való belépést megelőzően Brown arról beszélt, hogy a két lehetőség között kell választani, és mivel a csapat a 2022-2023-as Formula E bajnokságban részt fog venni, csökkentek a hírek arról, hogy a vállalatnak érdeke egy olyan hibrid prototípus építése, amely az IMSA WeatherTech SportsCar Championshipben és az FIA World Endurance Championshipben is képes lenne versenyezni.
A McLaren csatlakozása az LMDh/GTP gyártók egyre növekvő táborához – amely a formula 2023-as indulásakor az Acurát, a BMW-t, a Cadillacet és a Porschét, 2024-ben pedig a Lamborghinit foglalja majd magában – hat gyártóra növelné a kategóriát, ha és amennyiben a brit márka elkötelezi magát a projekt mellett.
„Nagyon aktívak a tárgyalások az LMDh/GTP program elindításáról” – mondta Brown. „Az érdeklődés nagyon nagy. Inkább az a kérdés, hogy mikor, mint az, hogy ha. Szóval ez nem egy ‘igen’, és még semmi sem végleges, hogy megcsináljuk, de a dolog a jó irányba halad.”
Érdekes lesz majd látni, hogy a McLaren versenyzőinek szerződése milyen irányba fog tendálódni, ha elindul az LMDh projekt. Félix Rosenqvist nyitott szerződést írt alá, tehát bárhol indulhat majd, ahol a McLaren részt vesz.
Minden jel arra mutatott, hogy Watkins Glen után az IMSA CTMP-n rendezett fordulóján is Acura dominancia lesz. Bourdais-ék nem így gondolták.
Bombajó versennyel tért vissza az Egyesült Államok határán túlra az IMSA.
2019 óta először rendezett versenyt a széria az USA határain túl, az első hely sorsa pedig 10 perccel a futam vége előtt dőlt el, amikor Renger van der Zande a hármas kanyarban átvette a vezetést a 60-as rajtszámú Meyer Shank Acurától.
Van der Zande merész húzása miatt a Meyer Shank Racing Acura párosa, Tom Blomqvist és Oliver Jarvis zsinórban ötödször kényszerült beletörődni a második helyezésbe.
A jó hír a brit páros számára az, hogy ez elég volt ahhoz, hogy ismét a pontverseny élére kerüljenek, miközben már csak két futam van hátra a bajnokságból a DPi kategória számára.
A pole-ból induló Blomqvist nem vesztegette az időt, hogy a verseny körrekordját is megfussa, és az első hét körben már 2,3 másodperces előnyre tett szert Ricky Taylor hasonló Konica Minolta Acurájával szemben.
Az IMSA CTMP-n tartott versenyén több rövid sárga zászló következett ezután. Az egyiket Taylor autójáról levált gumiabroncs okozta, ami a délután hátralévő részében is hátráltatta csapatát.
Az egyik sorsdöntő pillanat a 96. körben, körülbelül fél órával a vége előtt következett be, amikor a 02-es Cadillacet vezető Earl Bamber megpördítette Taylort az ötös kanyarban.
Taylor a mezőny végéről folytatta a versenyt, majd később újabb incidensbe keveredett Pipo Derani 31-es számú Cadillacjével, míg Bamber áthajtásos büntetése miatt a negyedik helyre estek vissza.
Sebastien Bourdais el volt ragadtatva csapattársa teljesítményétől Fotó: LAT Images Courtesy of IMSA
Van der Zande az IMSA leköröző királya
Van der Zande váltotta az egész hétvégén küszködő Bourdaist, és a vezérletével nyert a 01-es Cadillac. Egy aspektusában a versenynek nem csak a közönséget, de csaptársat is lenyűgözte.
„Egyszerűen fantasztikus volt a forgalomban” – folytatta Bourdais. „Megcsinálta a dolgát. Ember, fogalmam sincs, mit csinált ott, de le a kalappal. Igazán lenyűgöző volt.”
A Jon Bennett/Colin Braun páros zsinórban második IMSA LMP3-as kategóriagyőzelmét szerezte meg a Core Autosport számára, míg a Porsche gyári pilótái, Mathieu Jaminet és Matt Campbell nyerte a meg a GTD Pro kategóriát a Pfaff Motorsport számára.
A kanadai Roman De Angelis és a belga Maxime Martin szintén zsinórban második győzelmét szerezte a GTD kategóriában a Heart of Racing Aston Martin csapat számára.
Kamui Kobayashi óriási kihívással találja szemben magát a hétvégi IMSA fordulón, hiszen egy olyan autóba kell ülnie, amit még sosem vezetett.
Kobayashi a sérült Jack Hawksworth-öt helyettesíti majd a 14-es számú Vasser Sullivan Lexus RC F GTD PRO versenyautóban, amellyel életében először fog versenyezni.
Ráadásul egy olyan pályán – a Canadian Tire Motorsports Parkban – amelyen még soha nem versenyzett.
És, bár a múlt héten Watkins Glenben ott volt a 48-as számú Cadillac DPi autóval, közben vissza kellett utaznia Európába, így túl későn érkezett a csütörtök délutáni pályabejáráshoz. Az egyetlen tapasztalata a szimulátoron van.
„Vezettem pár kört a szimulátoron Charlotte-ban” – mondta Kobayashi. „Természetesen vezettem az RC F GT3-as autót, és eléggé ismerősnek éreztem. Vezettem már GTD-ben a Ferrarival és az AMG-vel, és bár ez volt az első alkalmam az RC F-ben, de a GT3-at elég jól ismerem, szóval ez megkönnyítette a dolgomat.”
„A legnagyobb kihívás a pályán lesz – csináltam egy pályabejárást a szimulátoron, de mégis, egy igazi autóval egy igazi pályán más lehet. Igyekszem a legjobbat kihozni belőle, de az biztos, hogy szükségem lesz a csapat támogatására”
Tekintettel a Lexus Toyotával való kapcsolatára, logikus választás volt Kobayashi Hawksworth helyettesítésére.
Kobayashi a nehézségek ellenére készen áll a kihívásra, és bevallja, hogy rajong a GT-autókért.
„A nyílt kasztnis autókon nőttem fel – a Forma-1-ben versenyeztem, aztán jöttek a sportautók, és most már jobban ismerem a sportautókat” – mondja a 2021-es Le Mans-i 24 órás verseny győztese. „Amikor bepattanok egy GT-autóba, az más. Rengeteg jó versenyző van a GT-mezőnyben. Nyilvánvalóan nem könnyű egyből gyorsnak lenni, de azt hiszem, ez olyasmi, amit egyszer majd hosszabb távon is ki kell próbálnom.”
„Szerintem ez egy nagyon fontos és izgalmas kategória.„
Az IMSA felfüggesztett eltiltást adott Fabio Scherer és Dylan Murry LMP2-es pilótáknak, amiért balesetet okoztak Watkins Glenben.
Az incidens Watkins Gleni 6 órás utolsó szakaszában történt, amitől a Jeff Westphal által vezetett 39-es rajtszámú CarBahn with Peregrine Racing Lamborghini Huracan totálkárosra tört.
Az IMSA döntése alapján Scherer és Murry az incidens során elkövetett cselekményeik miatt próbaidőre került a következő négy IMSA-futam erejéig, amelyen részt vesznek.
Scherer a 20-as High Class Racing ORECA-val a Murry kezében lévő 29-es Racing Team Nederland ORECA-nak ütközött, miközben a második helyért küzdöttek az LMP2-ben.
Scherer ezután elrántotta a kormányt, és nekiment a 39-es rajtszámú Lamborghininek, amely a szalagkorlátnak csapódott, és totálkárosra tört.
Az IMSA versenyigazgatója, Beaux Barfield és a felügyelőtisztek, Simon Hodgson, Mark Raffauf és a versenyzői tanácsadó, Johannes van Overbeek megállapították, hogy a két versenyző megosztozott a felelősségen az incidensért.
Az LMP2 kategória nem indul az e heti Chevrolet Nagydíjon a Canadian Tire Motorsports Parkban. Mivel már csak két futam van hátra az ő kategóriájukban, a próbaidő a következő szezon első két versenyére is érvényes lesz.
Az IMSA továbbá felhívta a versenyzők figyelmét arra, hogy továbbra is figyelemmel kíséri a pályán tanúsított viselkedést, és ennek megfelelően következetesen fog eljárni, amennyiben a vezetési magatartás további romlása tapasztalható.
Az endurance és a többkategóriás versenyzés az IMSA versenyzésének megtestesítője, és mindenkor kölcsönös tiszteletet és együttélést követel meg minden versenyzőtől – állt a széria közleményében.
Az IMSA VP Racing SportsCar Challenge-en LMP3-as és GT4-es (egy versenyzős) autók fognak indulni, 45 perces sprintfutamokon.
Egy új, több kategóriás sprintverseny-sorozat debütál 2023-ban, mivel az IMSA illetékesei július 1-jén bemutatták az IMSA VP Racing SportsCar Challenge nevet, amelyet a VP Racing Fuels szponzorál.
A sorozatban homologizált Le Mans Prototype 3 (LMP3) és Grand Touring 4 (GT4) versenyautók vesznek majd részt 45 perces sprintversenyeken, amelyeken autónként egy pilóta indul.
A tervek szerint a sorozat öt fordulóból álló, 10 futamos menetrendet tartalmaz, amely a jelenlegi IMSA Prototype Challenge sorozatot váltja fel.
Az IMSA Michelin Pilot Challenge a hagyományos endurance formátumban folytatódik, a Grand Sport (GT4) és a Túraautó (TCR) osztályok 10 fordulóból álló versenynaptárral.
Az IMSA VP Racing SportsCar Challenge minden versenyhétvégéjén lesz egy időmérő edzés, amelyen a leggyorsabb kör határozza meg az első futam rajtrácsát.
Az autók második leggyorsabb kvalifikációs köre pedig a második futam rajtrácsát teszi majd ki. A futamok során nem lesz boxkiállás (tehát pilótacsere sem lesz), és minden versenyautó Michelin gumiabroncsokon fog versenyezni.
Az IMSA VP Racing SportsCar Challenge első szezonjának menetrendjét a széria éves State of the Sport prezentációjának részeként fogják bemutatni, amelyet augusztus 5-én, szombaton tartanak a Road Americán.