Kategória: IMSA

  • A Ligier megbízást kapott egy GTP/LMDh alváz elkészítésére

    A következő generációs prototípusok terén egy érdekes új szereplővel, a Liger-vel bővül az IMSA Weathertech GTP/LMDh osztálya.

    A RACER információ szerint a Ligier – az LMP2, LMP3 karosszériák francia székhelyű építője – felkérést kapott egy autógyártótól egy új GTP/LMDh modell építésére, amely akár már 2024-ben debütálhat.

    Szerdán a Ligier egyik magas rangú képviselője nem kívánt nyilatkozni a témával kapcsolatban.

    Az új IMSA GTP/WEC LMDh autók építésére kötelezettséget vállaló autógyártók közül a Porsche/Audi a kanadai Multimaticot szerződtette erre a célra.

    Az Acura/Honda Performance Development a francia ORECA-t, a BMW és a Cadillac pedig az olasz Dallarával kötött szerződést a saját prototípusuk gyártására.

    A Ligier, legutóbb egy Nissan motoros DPi építésével jelent meg a felső kategóriás prototípusok világában, melyet az Extreme Speed Motorsports-nak készített.

    Melyik gyártók lehetnek a potenciális megbízók?

    Nem világos, hogy melyik márka bízta meg a Ligier-t a hibrid motor hordozásához szükséges alváz és egyedi karosszéria megépítésére.

    A GTP/LMDh programokról jól értesültek szerint a Bentley, a Lamborghini és a McLaren tűnik a legvalószínűbb három jelöltnek.

    A Ligier már az alsóbb kategóriákba bizonyított, itt a Riley Motorsport győztes LMP3-as autója a 2022-es Daytonai 24 óráson
    A Ligier már az alsóbb kategóriákba bizonyított, itt a Riley Motorsport győztes LMP3-as autója a 2022-es Daytonai 24 óráson Fotó: LAT Images Courtesy of IMSA

    A Bentley, program iránti jelenlegi érdeklődése egy korábbi (és mára már megszűnt) magánfinanszírozású ajánlatot követ, és a McLaren is nyíltan elmondta, hogy szeretne csatlakozni a prototípus-háborúhoz, ha sikerül megfelelő motorpartnert találnia.

    Mivel ezen márkák közül egyiknek sincs már meglévő kapcsolata a négy jóváhagyott alvázgyártó egyikével sem, a Bentley és a McLaren szabadon választhatna a lehetőségek közül (Multimatic, Dallara, ORECA).

    A Lamborghini azonban, amelynek a GTP/LMDh program megerősítése már régóta esedékes, érdekes szempontot vet fel.

    A Volkswagen-csoport anyavállalatán keresztül a testvérmárkák, a Porsche és az Audi már megkapták első alvázaikat a Multimatictól, a Porsche Penske Motorsports pedig bejelentette, hogy megkezdte tesztelési programját a V8-as ikerturbós motorral hajtott gépével.

    Úgy vélték, hogy a Volkswagen tulajdonában lévő bármely más márka ugyanahhoz a Multimatic alvázszállítási megállapodáshoz kötődik, de ha az olasz gyártó a Ligierrel szövetkezik, akkor a Lamborghini a GTP/LMDh-ban saját, izgalmas útját járná be.

  • Kéz a kézben folyik az IMSA prototípusok és a közúti autók fejlesztése

    Még napjaink legszerényebb mindennapi autói is tele vannak a világ versenypályáin (Pl. az IMSA-ban) bevezetett és kifejlesztett technológiákkal.

    Legyen szó a visszapillantó tükör első használatáról a Marmon Wasp-on, amelyet Ray Harroun vezetett győzelemre az első Indy 500-as versenyen, a verseny hevében kifejlesztett tárcsafékekről az 1950-es években, a verseny ihlette független felfüggesztésről, a kulcs nélküli gyújtásról, a kompozit anyagokról és számos más példáról, az innováció a versenypályáról a közutakra is eljutott.

    És mégis, a kortárs autóipari technológia olyan ütemben fejlődik, hogy a pálya és a közút közötti kölcsönhatás nagyon is kétirányú.

    Például az ABS (blokkolásgátló fékrendszer), ha nem is volt általános, de a személyautókban széles körben elérhető volt a 80-as években, mielőtt a versenyautókba is bekerült volna.

    Ez részben annak köszönhető, hogy a versenyfelügyeleti szervek nem voltak hajlandóak kivenni az autó irányításának bármely elemét a vezető kezéből (vagy ebben az esetben a lábából) a fedélzeti számítógépek javára.

    Valójában az ABS a mai napig csak az IMSA WeatherTech Sports Car Championship GT Daytona (GTD) és GT Daytona Pro (GTD PRO) osztályaiban engedélyezett.

    Ez azonban nem jelenti azt, hogy az utcai autókon kifejlesztett technológia máshol nem található meg az IMSA rajtrácsán – írja a széria hivatalos weboldala.

    Például a Chevrolet Corvette CR.8-asokon található visszapillantó kamerák az eredetileg az utcai ‘Vette-ek számára kifejlesztett technológián alapulnak.

    És azok a Daytona Prototype International (DPi) Acura ARX-05-ösök, amelyeket a Meyer Shank Racing és a Wayne Taylor Racing használ?

    Az ő 3,5 literes turbófeltöltős V6-osuk a sorozatgyártású „J35” motorból származik, amely számos Honda/Acura sorozatgyártású járműben (pl. a Honda Ridgeline, a Honda Pilot és az Acura MDX) megtalálható.

    A Hyundai viszi a prímet az IMSA Pilot Challange-ben

    A Hyundai nagy sikereket ért el a Veloster N TCR-rel (2020-ban besöpörte az első három Michelin Pilot Challenge TCR-helyet), a márka a tavalyi szezontól kezdve az Elantra N TCR-t is a harcba állította.

    Az Elantra szériagyártású elektromos szervokormányzással és turbó/wastegate rendszerrel egészíti ki a kétliteres, turbófeltöltős I-4-es motorra épülő hajtásláncot, amely szinte teljes egészében szériagyártású.

    Jövőre még több közúti technológia lesz megtalálható a szériában. A hibrid hajtáslánc debütálásával az új Grand Touring Prototype (GTP) osztályban a már elkötelezett gyártók (Acura, Audi, BMW, Cadillac, Porsche) elkerülhetetlenül alkalmazni fogják a tanulságokat és sok esetben az új autók szalonjaiban már elérhető technológiát a prototípusokban.

    És miközben ez a tendencia felgyorsul, ahogy az elkövetkező szezonokban egyre több gyártó csatlakozik a GTP-csapatokhoz, az innováció elkerülhetetlenül a hibrid versenyautókból a jövő hibrid utcai autóiba is vissza fog áramlani.

  • Interjú a Multimatic alapítójával, Larry Holttal

    A Multimatic karakteres alapítója, Larry Holt Daytonában volt a Ford Mustang GT3 bemutatóján, és itt válaszolt kérdésekre.

    A dailysportscar.com interjúja erősen szerkesztett, hiszen Larry Holt legendás, már már művészi szinten tud káromkodni.

    Korábban már készítettek Mustangot, miben lesz ez most más?

    „Igen, korábban két GT3-as Mustangot készítettünk. Az egyiket nagyon rosszul választottuk meg, mert akkor az utcai autónak még merev tengelye volt.”

    És mi a helyzet a Marc VDS Mustanggal?

    „A Marc VDS féle autó felháborítóan rossz volt volt. Egy LMP hátsó része volt azon az autón. Az a gép nagyon jó lehetett volna, de egyszerűen nem volt meg hozzá a kellő fejlesztés.

    Szóval ennek a Mustang GT3-nak a fejlesztése a kezdetekhez vezet vissza Ön és a Multimatic számára?

    Igen. Az első versenyévünk 1992-ben volt a kanadai Firehawk bajnokságban, és egy Ford Taurus SHL-t versenyeztettünk, ami egy családi szedán volt, benne egy hot rod motorral.

    Meg is nyertük azt a bajnokságot. Szóval a kezdetektől fogva Fordosok voltunk. Létezésünk alatt kb. 85%-ban Forddal versenyeztünk.

    ’94-ben, amikor az új Mustang megjelent, mi voltunk az elsők, akik versenyautót készítettünk belőle. Aztán ’98-ban ráncfelvarráson esett át, és utána csináltunk egy új verziót is.

    Aston Martin Valkyrie
    Aston Martin Valkyrie Fotó: Aston Martin

    Tudjuk, hogy sok munkátok van, de az elmúlt egy-két év egyszerűen őrületesnek tűnik!

    És ez nem csak a versenyzésről szól. Az AMG ONE-t csináljuk – most indul, és valójában egész reggel telefonos kapcsolatban voltunk Portimaóval, ahol most tesztelünk. Remélhetőleg áprilisban minden ügyfél megkapja az autóját.

    De nagyon nehéz egy olyan programmal foglalkozni, amely néhány évvel tovább tart, mint eredetileg terveztük, mert ez hatással van az egyéb dolgokra tervezett erőforrásainkra. Ez tehát kihívást jelentett.

    Mi építettük az Aston Martin Valkyrie karosszériáját, most pedig a 002-es autót készítjük, egy trackday változatot, és ez rengeteg időt vett el.

    És akkor ráadásul ott van az LMDh a Porschénak… ők – nagyon tiszteletreméltóan – igényesek, tehát nem adhatunk át nekik egy közepesen jó alvázat.

    Kihívás, de teljesítjük mindig a határidőket. A legnagyobb késésünk egy hét volt, az első verziós sasszéval, de azóta minden az előre tervezett ütemben halad.

  • Christina Nielsen Európa felé veheti az irányt

    Christina Nielsen reméli, hogy a bronz fokozatba való átsorolása segíthet neki abban, hogy teljes szezonos ülést találjon magának Európában.

    Az IMSA történetének legsikeresebb női versenyzője egész szezonra szóló szerződés nélkül maradt, miután a Hardpoint a tavalyi Sebringi 12 órást követően egy autósra csökkentette armadáját.

    A kétszeres GTD bajnok 2021-ben egy kizárólag nőkből álló csapat tagjaként indult a Nürburgringi 24 óráson, a múlt hónapban csak nézőként lehetett ott a Daytonai 24 óráson.

    Ahogy kiesel a belső körből, és nem vagy aktív versenyző, nehéz csapatot találni” – mondta Nielsen a Sportscar365-nek. „Rengeteg jó sofőr van a mezőnyben. Ha nem versenyzel, könnyen elfelejtődsz.

    Annyi minden történik. Azt hiszem, ez nem csak rám jellemző. Általánosságban mindenkire igaz, hogy ha egy kicsit kiesel a versenyzésből, akkor minden nap, ami eltelik, egyre nehezebb lesz visszajutni.

    Ezért voltam ott Daytonában, hogy megmutassam magam, és emlékeztessek mindenkit, hogy itt vagyok, és éhes vagyok a versenyzésre. Készen állok 2022-re.

    Nielsen elmondta, hogy jelenleg még nincs ülése az idei évre, de úgy véli, hogy az új FIA-minősítése segíthet.

    Tárgyalásokat folytattam több csapattal is. Jó pár éve Amerikában vagyok, de rengeteg tapasztalattal rendelkezem Európában is. Szeretném ezt teljes mértékben kihasználni, és a lehető legtöbbet kihozni abból a helyzetből, amiben most vagyok.

    Az elmúlt néhány évben kiszálltam a magasabb szintű versenyzésből, és nem sok GT3-as futamon vettem részt.”

    „Próbálom megtalálni a releváns bajnokságokat, ahol egy jó bronz minősítésű versenyzőként számítanának rám, mert úgy gondolom, kevés jó ilyen minősítésű versenyző van” – magyarázta a dán versenyző.

    Nielsen utoljára a Sebringi 12 óráson indult az IMSA-ban 2021-ben
    Nielsen utoljára a Sebringi 12 óráson indult az IMSA-ban 2021-ben Fotó: LAT Images Courtesy of IMSA

    Irány Európa?

    Christina Nielsen tehát nem zárkózik el attól, hogy búcsút intsen az Egyesült Államoknak, és Európa felé vegye az irányt.

    Az IMSA volt az otthonom. Még mindig szeretek itt lenni, és szeretek az IMSA-ban versenyezni, de ez azon kevés bajnokságok egyike, ahol a bronz és az ezüst minősítés ugyanannyit számít (a GTD osztályban – a szerk.)

    Több figyelmet fordítok azokra a bajnokságokra, ahol nagyobb a különbség. Le Mans, WEC, ELMS, SRO. Elég sok olyan bajnokság van, ahol az ezüst és a bronz között van különbség.

    Határozottan ki vagyok éhezve arra, hogy visszatérjek a GT3-as versenyzésbe, de nyitott vagyok új kategóriák felfedezésére is, mint például az LMP2 vagy az LMP3, ahol szükség van mindig egy jó bronz minősítésű pilótára.

  • A Ford elmondása szerint nagy az érdeklődés a Mustang GT3 iránt

    2024-ben érkezhet a Ford Mustang GT3, az ügyfélcsapatok pedig már sorban állnak azért, hogy felhasználhassák az autót.

    A Daytona 24 óráson bejelentett Ford Mustang GT3 kétautós, gyári csapattal tér vissza az IMSA Sportautó bajnokságba 2024-ben. A Ford Performance igazgatója, Mark Rushbrook szerint a Mustang GT3 bejelentésére érkezett reakciók máris felülmúlták a várakozásokat.

    Azt mondanám, hogy teljesen meglepett minket azoknak az ügyfeleknek a száma, akik szeretnék megvenni az autót, és versenyezni akarnak vele” – mondta Rushbrook a RACER-nek.

    Rengeteg pozitív reakciót kaptunk, még a cégünkön belülről is, nem csak a nagyvilágból… Ez hatalmas büszkeséggel tölt el minket.

    Még a versenytársaink – a többi gyártó – is izgatott, hogy jövünk, hogy versenyezni fogunk velük a GT3-as kategóriában. Mi is izgatottak vagyunk, hogy velük versenyezhetünk.

    Szerintem egy nagyszerű GT3-as autónk lesz a Multimatic karosszériájával és az M Sport motorjaival.

    Úgy gondolom, hogy sok ilyen autót fogunk eladni az ügyfeleknek, és sok Mustang GT3 fog versenyezni a világ minden táján. A rajongók pedig elégedettek lesznek.”

    Hasonlóképpen a Mustang GT3-hoz, a Ford 2016-ban már meglépte egy legendás autó feltámasztását – a versenyzés szempontjából.

    Akkor a Ford GT-t támasztották fel, és a GTE kategória osztályát megnyerték Le Mans-ban, 50 évvel azután, hogy a legendás GT40 győzedelmeskedett.

    Mire a Mustang GT3 készen áll majd a versenyzésre, a Le Mans-i verseny szabályalkotói jó eséllyel engedélyezik a GT3-as autók indulását a 24 órás versenyen, és így a Ford újabb történelmet írhat majd a francia helyszínen.

    A GT visszahozása nagy vállalkozás volt az 50. évforduló alkalmából. Sok szempontból viszont a Mustang versenyautó megépítése ezen a téren ugyanolyan nagy, vagy talán még nagyobb dolog.”

    A Mustang sokat jelent a Ford történelmében. Az, hogy most már sportautózás legnagyobb versenyein is indulhatunk majd ezzel a modellel, az egy nagyszerű lehetőség a vállalat számára.

  • Magnussen nem fog visszatérni egy Forma-1-es középcsapathoz

    Kevin Magnussen azt mondja, hogy visszautasítaná a Forma-1-be való visszatérés ajánlatát, ha az nem egy futamgyőztes csapattól kapná.

    Az egykori McLaren-, Renault- és Haas-pilóta 2020 végén fejezte be F1-es pályafutását, mindössze egy dobogós helyezéssel a neve mellett, miután a Haasnál egy versenyképtelen autóval küzdött.

    Azóta nyert az IMSA-ban, és kétszer is esélyes volt a Daytonai 24 órás győzelemre. Magnussen azt mondja, minden jövőbeli tervét az fogja diktálni, hogy olyan kategóriákban versenyezzen, ahol esélye van a győzelemért harcolni.

    A karrierem hátralévő részében csak a győzelem reményében fogok versenyezni” – mondta Magnussen a RACER-nek. „Bármit is csinálok, soha többé nem igazolok olyan csapathoz, ahol tudom, hogy nem nyerhetek.

    Arra a kérdésre, hogy ez azt jelenti-e, hogy nem menne vissza a középmezőny F1-es versenyzői pozíciójába, ha felajánlanák neki, Magnussen így válaszolt: „Nem, én már voltam ott, ezen már túl vagyok.

    Nagyszerű élmény volt, imádom, hogy versenyezhettem a Forma-1-ben, hiszen kiskorom óta erről álmodtam, szóval tényleg kiváltságosnak érzem magam, hogy beteljesíthettem az álmomat.

    Hét évig voltam ott, és az idő nagy részében élveztem, de sportolóként nem volt elég kielégítő számomra az a pozíció, amiben voltam” – magyarázta a 29 éves sofőr.

    Nagyon jól érzem magam az Egyesült Államokban, és úgy érzem visszanyertem azt a szikrát, ami a versenyzésképességhez szükséges. Minden hétvégére úgy megyek, hogy érzem a vérszagot, és ez ad egyfajta extra energiát, amit már régóta nem tapasztaltam.

    Az IndyCar is szerepel Magnussen terveiben

    A dán versenyző elmondta, hogy IndyCar még mindig a radarján van, miután tavaly egyszer már szerepelt a McLarennél.

    Tudtam, hogy nehéz lesz a tavalyi IndyCar szereplés, mivel nem teszteltem előtte, és az első edzés volt az első alkalom, hogy az autóban ülhettem, ráadásul egy olyan pályán, ahol még sosem versenyeztem.

    Ez egy olyan lehetőség volt, amire nem akartam nemet mondani. Tudtam, hogy nehéz lesz, de úgy gondoltam, miért ne?”

    Kevin Magnussen jövőjében tehát bármi előfordulhat, akár még egy teljesen más széria is.

    Ez a legjobb az életemnek ebben a fejezetében, hogy jól érezhetem magam abban, amit csinálok. Nem vagyok rákötelezve semmire, mindenhol azért indulhatok, mert szeretek versenyezni és jól érzem magam.

    Mindent ki fogok próbálni. Egyik nap lehet, hogy úgy ébredek majd, hogy a Dakaron szeretnék indulni, és akkor majd elindulok ott. Ez a szép benne, a motorsport szórakoztató. Nincs olyan dolog, amit ne szeretnék csinálni, tényleg.

  • Scott Pruett továbbra sem tud leszállni a gázpedálról

    Nem is olyan régen volt egy időszak, amikor Scott Pruett neve egyet jelentett AZ autóversenyzővel.

    A 61 éves versenyzőtől rettegett az egész mezőny, hiszen bármilyen rossz helyzetből, bármilyen autót el tudott vinni a csúcsra.

    Pruett 1985-ben kezdett el profi versenyzéssel foglalkozni, és egy évvel később megnyerte első bajnoki címét, az IMSA GTO bajnokságot.

    Pályafutása során futamokat nyert az International Race of Champions, az IMSA és az IndyCar versenyein is.

    Ezen kívül a NASCAR Cup Series-ben is tiszteletét tette. Összesen 40 alkalommal indult versenyen, pályafutása legjobbjaként 2004-ben egy harmadik helyet jegyez a Sonomai pályán.

    Bár Pruett mindenben gyors volt, igazi otthont a sportautózás jelentett számára. Győzött a Le Mans-i 24 órás versenyen, és kétszer a Sebringi 12 óráson.

    Nem szabad elmenni szó nélkül a Daytonai 24 óráson elért sikerei mellett sem. A legendás eseményt ötször nyerte meg, és az összesített győzelmi listán holtversenyben az élen áll.

    Scott Pruett IMSA GTO 1986, Portland
    Scott Pruett IMSA GTO 1986, Portland Fotó: Jim Culp (CC BY-NC-ND 2.0)

    Pruett azonban elismerte, a közel öt évtizedes versenyzői pályafutása során, nem volt olyan verseny, ami fontosabb lett volna a másiknál.

    Nincs kedvencem, mert mindegyik annyira egyedi” – mondta Pruett az Autoweeknek a Daytonai 24 órás verseny hétvégéjén. „24-szer indultam ezen a versenyen, 10-szer voltam kategória győztes, hétszer pedig második lettem. Szóval sokszor jutottam el a kockás zászlóig.

    Ennyi év alatt rengeteg különböző körülménnyel találkoztam. Volt meleg idő, volt nedves pálya, volt köd. Volt már olyan verseny, ahol hosszú piros zászlós szakasz volt, mert még a pályát sem lehetett látni. Mindegyik a maga nemében nagyszerű küzdelem volt.

    Versenyzés régen, és most

    Scott Pruett ugyanakkor kijelentette, össze sem lehet hasonlítani a 80-as évek Daytonai 24 órásait a mai egynaposokkal.

    Sokat változott a verseny dinamikája. Például amikor egy Porsche 962-essel versenyeztem itt, nem volt kipörgésgátló, nem volt ABS (blokkolásgátló). Úgy értem, vezetni kellett az autót, és óvatosan kellett bánni mindennel.

    Ráadásul a 962-esben minden egyes váltásnál használni kellett a kuplungot, mert szinkronizált váltó volt; felfelé váltás, lefelé váltás. Elképzelheted, mennyivel nehezebb ez a sofőrnek.

    Ez a dinamika ahhoz képest, ami most van, az ABS-szel, a kipörgésgátlóval, a váltófülekkel… a versenyzőknek nem kell annyit gondolkodniuk, mint amit a régi időkben nekünk kellett.

    2012 Road America / Grand Am - DP 01 Chip Ganassi Racing : Scott Pruett / Memo Rojas
    2012 Road America / Grand Am – DP 01 Chip Ganassi Racing : Scott Pruett / Memo Rojas Fotó: Royal Broil (CC BY-SA 2.0)

    Pruett 2017-ben vonult vissza a teljes idejű versenyzéstől, és 2018-ban futotta utolsó versenyét, ami, ahogy illik, a Daytonai 24 órás volt.

    A versenyzés még mindig hiányzik a legendának

    A rekordbajnok azonban nem tétlenkedik, hiszen borászatot üzemeltet, a Lexusnál tanácsadó szerepkörben tevékenykedik, de még a Ganassi Racingnél is segített Jimmie Johnson IndyCaros beilleszkedésében.

    Annyira áldott voltam; hihetetlen karrierem volt, 50 év. Többször is megnyerhettem ezt a versenyt, és hogy ennyi Rolex órám van, az csodálatos.

    De hiányzik, hogy nem ülhetek a volán mögé, hogy mehetek ki a pályára, és nem versenyezhetek ezen a versenyen. Imádom ezt a helyet. Nagyon sokat jelent nekem a Daytonai 24 órás.

    Ha megnézzük mennyi felkészülést, mennyi áldozatot igényel ez a verseny, a csapatok, a versenyzők, a szerelők, szóval mindenki részéről. Aztán amikor nyersz, akkor megoszthatod ezt mindenkivel. Egészen egyszerűen az a legkülönlegesebb érzés.

    Scott Pruett nehezen tesz le a győzelem ízéről - Kevin Kelley Grand Am - VIR 2010
    Scott Pruett nehezen tesz le a győzelem ízéről – Kevin Kelley Grand Am – VIR 2010 Fotó: Kevin Kelley (CC BY-ND 2.0)

    Pruett szeme előtt egy cél lebeghet – ha egy esetleges visszatérésen gondolkodik-, az pedig az, hogy egyedül legyen az örökranglista első helyén.

    Gondoltam már erre. Még mindig minden nap edzek. Egy röpke pillanatra elgondolkodtam rajta, különösen a 6. győzelem lehetősége miatt. Azonban, tudod, a csúcson kell lenned, és most, hogy ennyi éve nem ültem autóban, nehéz lenne” – mondja Scott Pruett.

    Minden percét imádtam annak az 50 évnek, amit itt eltöltöttem, és elképesztő, hogy mennyi minden megadatott nekem. De bármilyen csábító is, nem, nem fogom visszatérni.

  • A BMW Sebring után már csak egy autóval tervez

    A BMW megerősítette a pletykákat: a Sebringi forduló után már csak egy autóval tervezik lefutni a szezonjukat.

    Annyi biztos, hogy BMW M Team RLL zászlaja alatt futó egyik autót az amerikai John Edwards és Connor De Phillippi vezeti majd az áprilisi Long Beach-i 3. fordulótól kezdődően.

    A BMW távozó motorsportfőnöke, Mike Krack szerint nem valószínű, hogy a két másik hosszú távú versenyen, a júniusi Watkins Glenben és az októberi Petit Le Mans-ban két autóval fognak indulni.

    Kifejtette, hogy a közelgő LMDh-program fejlesztési munkálatai miatt a BMW Motorsport és a csapat erőforrásainak gondos kezelésére van szükség.

    Az LMDh projekt kezd beindulni, és limitált mennyiségű emberünk van” – mondta Krack, aki ebben a hónapban távozik a BMW-től, hogy az Aston Martin Forma-1-es istállójának csapatfőnöki szerepét vegye át.

    Krack hangsúlyozta annak fontosságát, hogy minden IMSA fordulón legalább egy M4-es autó ott legyen, miután az RLL a GT Le Mans kategória utolsó évében, 2021-ben csak a négy endurance fordulót futotta le az M8 GTE-vel.

    A Balance of Performance-t ahhoz igazítják, amit a versenypályán mutatsz, és ha nem vagy ott, akkor nem tudsz mit felmutatni” – magyarázta.

    Krack elmondása szerint a Daytonában megrendezett Roar Before the 24 előtti teszt során az M4 teljesítményét egy kicsit megnövelték, majd közvetlenül utána egy 10 kg-os súlynövekedést eszközöltek – az új autó BoP beállítási folyamatának részeként.

    Együtt dolgozunk az IMSA-val, hogy mindent jól csináljunk, de egy új autó esetében ez nem megy egyről a kettőre.”

    A Daytonai 24 óráson folyamatosan küzdött a BMW az autó diffúzorával
    A Daytonai 24 óráson folyamatosan küzdött a BMW az autó diffúzorával Fotó: LAT Images Courtesy of IMSA

    A csapatfőnök szeretne teljes szezont futni

    Rahal számára is fontos, hogy „csapatdinamikai okokból” végig versenyezze a szezont az alakulata.

    Ha csak négy futamot teljesítesz egész évben, akkor nehéz a ritmusban maradni, és folyamatosan élesnek lenni” – magyarázta az RLL tulajdonsa. „Tavaly sikerült elkerülnünk ezt, de idén nem bízhatunk abban, hogy ismét össze fog jönni.

    A BMW nehéz Daytonai 24 óráson van túl: az új M4 GT3 nem debütált jól, hiszen a csapat folyamatosan diffúzor gondokkal küzdött.

    Az Edwards, De Phillippi, Augusto Farfus és Jesse Krohn alkotta #25-ös versenyautó végül a hetedik helyen végzett a GTD Pro kategóriában, míg a Philipp Eng, Marco Wittmann, Nick Yelloly és Sheldon van der Linde által használt #24-es testvérautó a kilencedik pozícióban ért célba.

    Krack úgy véli, a BMW LMDh projektjének indulása miatt megszűnik majd a GTD autók gyári támogatása

    Nem tudom biztosan megmondani, de valószínűleg ezután ügyfélprogram lesz” – mondta. „Egy ügyfél is beszállhat a GTD Pro-ba, ha akar; az osztály nem a gyártók számára van fenntartva.

    Azt, hogy melyik kategóriában indulnak, nekik kell eldönteniük, attól függően, hogy mik a céljaik, de mi támogatni fogjuk őket, bármilyen irányt választanak.

  • Heteken belül kiderülhet, lesz-e Lamborghini LMDh projekt

    A Lamborghini motorsportfőnöke elárulta, hogy az igazgatótanács „heteken, nem hónapokon belül” dönthet a projekt sorsáról.

    Az autó ugyanazt a Multimatic által épített karosszériát és ikerturbós V8-ast használná, mint a Volkswagen-csoport testvérmárkái, a Porsche és az Audi által fejlesztett LMDh-k.

    Ha meghozzuk a döntést, hogy versenyezni kezdünk ebben a kategóriában, akkor 2024-re készen akarunk állni, így az idő lassan lejár. Ez azt jelenti, hogy heteken belül dűlőre kell jutnunk.” – mondta Sanna a Motorsport.com-nak.

    Korábban megírtuk, hogy a Daytonai 24 órás előtti héten a Roar-on, olyan pletykák keringtek, melyek azt sugallták a döntést már meghozta a Lamborghini.

    Ez egy fontos lépés a vállalat számára, hiszen ez lehet az eddigi legnagyobb befektetésünk a motorsportba. Nem csak beruházásról van szó, hanem stratégiáról is, amelyet össze kell kapcsolni a termékcsaláddal.

    Amikor egy ilyen döntést kell meghozni, hogy belépjünk-e egy csúcskategóriába, akkor a terveinket egymáshoz kell igazítani. Az ilyen jellegű döntésekhez időre van szükség.

    A GT3 autónak is új evolúciója érkezik

    A Lamborghini jövőre mutatja be a Huracan GT3 Evo2 modellt, amely a négyéves Evo1-et váltja majd.

    Bár ez az Evo1 frissített változata lesz, a dizájn és az aerodinamika nagyon más lesz, mint a jelenlegi autón.” – mondta Sanna a Sportscar365-nek.

    Az autó nevét megtartjuk, és a váz is ugyanaz marad, szóval ezért hívjuk inkább Evo-nak. De sokat dolgoztunk, és alapvetően egy új autót készítettünk. Megjelenését tekintve egy vadonatúj autónak fog tűnni.

    Sanna megerősítette, hogy a Lamborghini „közel áll” a frissített GT3-as autó bemutatásához, pontos dátumot azonban nem hoztak nyilvánosságra.

    Elmondta, hogy az autó átment a szükséges teszteken, és jelenleg az alkatrészek tartósságát vizsgálják, valamint a rendszerek megbízhatóságának ellenőrzésén dolgoznak.

  • Ha van fölös 24 órád – Íme a teljes 2022-es Daytonai 24 órás – VIDEÓ

    Az IMSA youtube csatornája négy részletben elérhetővé tette az IMSA TV és az IMSA Radio teljes Daytonai 24 órás közvetítését.

    Ha lemaradtál róla, és van egy teljes napod, mindenképp érdemes visszanézni a Daytonai 24 órás teljes közvetítését.

    A DPi kategória utolsó éve hatalmas versenyt hozott az Acura és a Cadillac között. Persze drámákból sem volt hiány, technikai hibák, ütközések sokasága jellemezte a futamot.

    A nevek között ott volt Hélio Castroneves, Jimmie Johnson, Pato O’Ward, Colton Herta, Ricky Taylor, Jordan Taylor és még sok más sztárversenyző.

    A GTLM (GTE autók) eltűnésével kettévált a GT3 kategória, hiszen létrejött a GTD – Pro és a GTD osztály.

    Bár mindkettőben „privát” csapatok készítik fel az autót, előbbiben gyári támogatás is rendelkezésre áll, valamint teljesen profi versenyzők teszik ki a felállásokat.

    Az LMP2 osztálya ismét sem hazudtolta meg magát, hiszen az utolsó körökig izgalmas, körömrágós versenyt szolgáltatott a Daytonai 24 óráson.

    Ez persze a DPi autókra is jellemző volt, hiszen az utolsó percekig négy alakulat is esélyes volt a végső győzelemre.

    A Daytonai 24 óráson egyébként olyan sok incidens volt, hogy a youtube tekerési funkciója könnyíthet majd ezen periódusok átlendülésén.

    Az 500miles.hu pedig indulása óta először adott élő szöveges beszámolót az eseményről, melynek segítségével beletekerhettek kedvenc részeitekhez.

    2. rész (6. órától a 12. óráig)

    3. rész (12. órától 18. óráig)

    4. rész (18. órától a befejezésig)