Kategória: IMSA

  • Kirúgták az F1-ből, hátat fordított az autóversenyzésnek, most mégis visszatér

    Kirúgták az F1-ből, hátat fordított az autóversenyzésnek, most mégis visszatér

    Egy év leforgása alatt különös karrierutat járt be a 2024-ben Forma–1-es ülését elvesztett versenyző, amibe még egy pálfordulás is belefért.

    Először fog versenyezni Logan Sargeant azt követően, hogy a tavaly augusztusi Holland Nagydíjon a 16. helyen ért célba az F1-ben a Williamsszel. A csapat ezt követően gyenge teljesítménye miatt menesztette őt, Franco Colapintót ültetve a helyére.

    Sargeant ezután feltűnt egy IndyCar-hétvégén is, de végül a 2026-ban a WEC-be beszállni készülő Hyundaijal kötött szerződést, a márka pedig a programra való felkészülésként idén az Európai Le Mans-sorozatban, az IDEC Sport Racing színeiben versenyezteti pilótáit és próbálja ki személyzetét. Sargeant azonban ezt végül nem várta meg, hiszen már a szezonkezdet előtt, februárban váratlanul kiszállt a projektből. A csapat akkor az indoklásban azt írta, az amerikai versenyző eltávolodik a sporttól, hogy más érdeklődéseiben mélyedjen el.

    A versenyzéssel való szakítás azonban nem tartott sokáig, hiszen fél évvel később Sargeant újabb csapattól kapott szerződést: ismét a hosszútávú versenyzésben, de ezúttal az amerikai élvonalban, az IMSA-ban. Itt az LMP2-es géposztályban a PR1 Mathiasen Motorsports Oreca-Gibsonját fogja vezetni Benjamin Pedersen és Naveen Rao társaságában a szezon hátralévő két versenyén, a hatórás indianapolisi és a tízórás Road Atlanta-i fordulón.

    Az új menedzsert is szerző Sargeant azt nyilatkozta, nagyon izgatott a visszatérés miatt.

    „Remek lehetőség, hogy két különleges pályán, Indianapolisban és a Road Atlantán versenyezhetek, és segíthetek jó eredményeket elérni a csapattársaimmal, Bennel és Naveennel. Alig várom, hogy hozzájárulhassak a csapat sikeres két futamához, és megoszthassam a tudásomat és tapasztalataimat mindenkivel. Találkozunk a pályán!”

    A korábbi F3-as és F2-es futamgyőztes, jelenleg 24 éves amerikainak az F1-ben ugyan nem jöttek be a számításai, de most egy év után először újra versenyezni készül – feltéve, hogy ezúttal nem történik egy újabb utolsó pillanatos hátraarc.

  • Óriási Huracan EVO2 armadával érkezik a Lamborghini Daytonába

    Még alig ért véget az IMSA szezon, a Lamborghini máris az új, Huracan GT3 EVO2 autójának bevetésére készül.

    A Lamborghini arra számít, hogy az új Huracan GT3 EVO2 „legalább öt” példánya lesz ott a januári Daytonai 24 óráson.

    Giorgio Sanna, a Lamborghini motorsportfőnöke a Sportscar365-nek nyilatkozva elmondta, hogy az olasz gyártó jelentős számú autót céloz meg a január 28-29-én megrendezésre kerülő IMSA WeatherTech SportsCar Championship szezonnyitó versenyére.

    A 24 órás lesz az első éles bevezetése új Lamborghini Huracan GT3 EVO2-nek, amelyet májusban mutattak be a jelenlegi Huracan GT3 Evo utódjaként.

    Sanna azt is megerősítette, hogy a Lamborghini tervezi, hogy támogat egy nevezést az IMSA legmagasabb GT kategóriájában, a GTD Pro-ban.

    Egy autónk biztosan lesz a GTD Pro-ban, és arra számítok, hogy összességében legalább öt autó indul majd” – mondta Sanna a Sportscar365-nek.

    Sanna a továbbiakban megerősítette, hogy a Lamborghini 20 új Huracan GT3 EVO2-re kapott megrendelést, míg a többi autó a jelenlegi Evo specifikációból lesz továbbfejlesztve.

    Az elmúlt két évben fejlesztett autók esetében lehetőség lesz felújítani, továbbfejleszteni az autót” – mondta Sanna.

    Arra számítunk, hogy jövőre több mint 40 autó fog futni EVO2 specifikációban, világszerte.

    A kihívás most az, hogy időben szállítsuk le az autókat mindenkinek, különösen az amerikai csapatoknak, mert az IMSA csapatok Daytonában indulnak, a GT World Challenge America csapatai pedig márciusban kezdenek.

  • DTM klasszisokkal erősít a BMW a Daytonai 24 órásra

    Két fantasztikus DTM versenyző csatlakozik a BMW LMDh programjához, mely 2023-ban, a Daytonai 24 óráson kezdődik.

    Marco Wittmann és Sheldon van der Linde csatlakozik a BMW M Team RLL IMSA GTP programjához a WeatherTech SportsCar Championship szezonnyitó két endurance futamán.

    Wittmann és van der Linde a januári Daytonai 24 óráson és a márciusi 12 órás Sebringi versenyen vesz részt a két autóval induló BMW csapat tagjaként, ahol már korábban bejelentették Connor De Phillippi, Augusto Farfus, Philipp Eng és Nick Yelloly részvételét.

    Ezen felül a tervek szerint Colton Herta is a csapat versenyzője lesz Daytonában.

    Sheldon van der Linde óriási csatában van a DTM 2022-es bajnoki címéért, és lehet, hogy ezen cikk megjelenésének pillanatában már az is.

    Amerikában versenyezni mindig nagyon különleges” – mondta van der Linde. „Büszke vagyok arra, hogy jövőre a program része lehetek.”

    Daytona egy fantasztikus verseny, hihetetlen történelemmel. Alig várom, hogy ott szerepelhessek a BMW M Team RLL színeiben, immár másodszor egymás után. Az a tény, hogy ezúttal az abszolút győzelem lesz a célunk, még izgalmasabbá teszi a daytonai és a sebringi versenyeket.”

    Bár Marco Wittman idei DTM szezonja nem alakul valami rózsásan, de már kétszer bajnoki második volt a márka színeiben. Ráadásul hozzá kell tenni, hogy Wittman volt a BMW prototípus fő fejlesztő versenyzője.

    Nagyon várom már, hogy a következő szezonban ismét az IMSA sorozatban versenyezhessek, és hogy olyan klasszikusokon vehessek részt, mint a Daytona 24 órás és a Sebringi 12 órás verseny” – jelentette ki Wittmann.

    Néhány napot már teszteltem a BMW M Hybrid V8-assal, és nagyon örülök, hogy egy ilyen projekt részese lehetek.

    Az autónak rengeteg leszorítóereje van, nagy teljesítménye, nincsenek olyan vezetői segédeszközök, mint az ABS, egyszóval egy igazi prototípus.

    A 2023-as Daytonai 24 órás versenyt Január 28-án és 29-én rendezik.

  • Csodálatos látványt nyújt az új Corvette Z06 GT3.R

    A Corvette Racing által közzétett teaser videónak köszönhetően napvilágot láttak az első képek a Chevrolet Corvette Z06 GT3.R-ről.

    Amint azt már a múlt héten megírtuk, az új, 2024-re tervezett GT3-as autó nemrég tette meg első métereit a GM Detroit melletti Milford Proving Grounds nevű tesztpályáján, a gyártó pedig azóta közzétett egy videót a shakedownról.

    A Corvette Racing gyári versenyzője, Antonio Garcia látta el a vezetési feladatokat a Pratt & Miller által épített autóban.

    A GM egyelőre nem közölt további részleteket az autóról azon túl, hogy egy 5,5 literes DOHC V8-as motor hajtja majd.

    Az autó várhatóan a 2024-es Daytonai 24 órás versenyen debütál majd, amelyen valószínűleg két gyári GTD Pro versenyautó és ügyfélautók is részt vesznek majd.

  • Váratlan bejelentés, és csodálatos gépek – Így zajlott a GTP teszt első napja

    Lezajlott az LMDh (IMSA GTP kategória) autók első kollektív tesztje Road Atlantában, ahol nem csak a pályán, de azon kívül is volt látnivaló.

    Kezdjük a nagy bejelentéssel. A BMW után a Wayne Taylor Racing (Acura) is bejelentette jövő évi pilótafelállását.

    Bár a Wayne Taylor Racing megtartja a Ricky Taylor és Filipe Albuquerque alkotta alapcsapatot az IMSA WeatherTech SportsCar Championship GTP bajnoki címért folytatott 2023-as küzdelemhez, de az endurance versenyekre teljesen új párost igazolt.

    Az egyik az eddig LMP2-es kategóriában induló Louis Deletraz-t, aki a szezon összes endurance versenyén el fog indulni, a másik pedig az óriási sportautó tapasztalattal rendelkező Brendon Hartley, aki a Daytonai 24 óráson lesz a csapat tagja.

    Ami Daytonát illeti, el sem tudnék képzelni jobb felállást annál, mint amink van” – mondta Wayne Taylor csapattulajdonos.

    A tesztelések is megkezdődtek Road Atlantában, igaz a BMW-nek nem volt egyszerű megoldania, hogy itt legyen az autójuk egy eddig titkolt, múlt héten történt Watkins Gleni tesztbalesetük után.

    A BMW M Hybrid V8 változó körülmények között került bevetésre, és meg is történt a baj, az autó ugyanis összetört, és eléggé megsérült a karosszéria, a BMW M LMDh projekt vezetője, Maurizio Leschiutta szerint, aki hozzátette; „csodával határos” volt, hogy az autó hétfőn eljutott a Road Atlantára.

    A hétfői teszten két Acura (Meyer Shank Racing, Wayne Taylor Racing), egy Cadillac és egy BMW GTP autó vett részt, míg a Porsche Penske Motorsport autója egyelőre nem gurult pályára.

    Cadillac

    Acura

    BMW

  • A drámai végjáték után még édesebb a győzelem az MSR-nek

    A Meyer Shank Racing (MSR) lett a DPi éra utolsó bajnoka, miután fantasztikus versenyzéssel megnyerték a Petit Le Mans-t,

    Persze sok minden kellett ehhez a bajnoki címhez. Például az, hogy a két Chip Ganassi Racing Caddy elintézze egymást a végén, valamint a Wayne Taylor Racing ütközése egy lekörözött GT autóval.

    Lesipuskásként érkezett az egész évben nagyon stabil Meyer Shank Racing amely Tom Blomqvisttal, és Oliver Jarvissal –  na meg a mostani versenyen kiegészítő emberként beugró Hélio Castroneves-szel –  győzött, és bajnok lett.

    Jó érzés” – mondta Jarvis, miközben Blomqvist a boxutcába hozta az autót. „Hű, micsoda verseny! Úgy tűnt körülbelül egy óra 20 perccel a vége előtt, hogy elszálltak az esélyeink.

    Velünk is megesett már az korábban, mint a 10-es autóval szóval együttérzésem.. Fantasztikus évük volt, úgyhogy minden elismerésem nekik. De hogy Meyer Shank győzelmet és bajnoki címet szerzett, az valami igazán különleges.

    A futam sárga jelzés alatt ért véget, amikor a Winward Mercedes, amely valószínűleg pont a 10-es autóval való ütközésnél sérült meg, a kavicságyban kötött ki.

    Az MSR legénysége már tudta, hogy megnyerték a bajnokságot, így a futamgyőzelmet felszabadultan ünnepelhették.

    Ez volt Jarvis második egymást követő Petit Le Mans győzelme, aki tavaly Jonathan Bomaritóval és Harry Tincknell-lel együtt nyert a Mazda utolsó futamán.

  • VIDEÓ: Furcsa módon „bukta” el a bajnoki címet Juan Pablo Montoya

    Montoya és a DragonSpeed már futam közben lemondott a bajnoki címről, a kolumbiainak viszont nem ez volt a legemlékezetesebb pillanata.

    A verseny előtt már tudni lehetett, hogy csodára lenne szüksége Juan Pablo Montoyának, és a 81-es rajtszámú DragonSpeed autónak, hogy bajnok legyen.

    Bár Sebastian Montoya megpördült, később az LMP2-es kategória élére került a csapata. Két kiesés miatt azonban John Farano (#8 Tower Motorsports) már így is idő előtt megnyerte a kategóriát.

    A Tower Motorsports így is győzelemmel bebiztosította be a bajnoki címét, miközben Montoya és csapattársai a második helyen végeztek – igaz a korábbi Forma-1-es futamgyőztes valószínűleg néhány horzsolással távozik majd a Petit Le Mans-ról.

    Történt ugyanis, hogy utolsó stintje után a kolumbiai versenyző éppen kiszállt az autóból, hogy átadja a volánt fiának, amikor nem vett észre egy földön nyugvó kereket és csúnyán elbotlott.

    Szerencsére a fiatalos Montoya látszólag sérülések nélkül megúszta az esetet.

  • Soha nem volt olyan jó a versenyzés, mint a DPi érában

    Legalábbis a csapattulajdonos és korábbi pilóta Wayne Taylor szerint ez a DPi éra volt az amerikai sportautóversenyzés három évtizede alatt a legszebb.

    Az IMSA WeatherTech SportsCar Championship új, LMDh használó GTP-korszaka már a Petit Le Mans utáni, hétközi közös teszten elkezdődik, és az autók a 2023-as Daytonai 24 óráson mutatkozhatnak be először versenykörülmények között.

    2011 és 2016 között a WTR által használt Corvette DPi 18 futamgyőzelmet szerzett, és 2013-ban megnyerte a bajnokságot.

    2017-től már Cadillac-kel ment a csapat, de ez sem lassította le őket. További kilenc futamgyőzelmet szereztek, három Daytonai 24 órást nyertek, és egy bajnoki címet.

    2021-ben váltott az istálló az Acura ARX-05-re és a WTR ismét megnyerte a Daytonai 24 órásat, míg most, a DPi éra utolsó szezonjában további négy győzelmet szereztek, és vezetik a bajnokságot az utolsó futam előtt.

    Miután 30 éve vagyok itt a sportautóversenyzésben, azt mondanám, hogy a DPi osztály volt a valaha volt legjobb. Csak sajnálatos, hogy a végén olyan kevés autó indult a versenyeken” – mondta Wayne Taylor.

    Ezek DPi autók gyorsak voltak, jól néztek ki, és ehhez képest viszonylag olcsó technikának számítottak.

    Mindannyiunknak tovább kell lépnünk, és az LMDh lesz a legjobb, mert az autók látványosak. De sajnálom, hogy vége van egy olyan érának, amely szerintem autó szempontjából talán az egyik legjobb korszaka volt az amerikai sportautó versenyzésnek.

    Fia, Ricky Taylor 31 sportprototípus-győzelméből 17-et az IMSA DPi korszakában szerzett, 2017-ben apja csapatával a Cadillac-et vezetve, 2020-ban pedig a Team Penske Acurájával szerezte meg a bajnoki címet.

    A karrierem szempontjából ez volt a csúcspont – attól kezdve, hogy apámnak vezethettem, hogy bajnokságot nyerhettem a bátyámmal, és hogy elkezdhettem a kapcsolatomat az Acurával, csodálatos volt” – mondta a bajnokságot vezető WTR autó sofőrje, Ricky Taylor.

    A fénykorában sok különböző gyártó indult, és a versenyzés mindig elképesztő volt.

  • Segítség Ukrajnának, legendás rajtszám a Porschén, és új Corvette – IMSA hírmorzsák

    Road Atlantában zajlik az élet az IMSA Petit Le Mans előtt. A Porsche rajtszámot választott, a Corvette Z06 GT3.R pedig megtette első métereit.

    • Michael Christensen Rolex Daytona órája, amelyet a dán a Porsche gyári pilótájaként még a 2017-es Daytonai 24 órás verseny GTLM osztályának győzteseként nyert, 88 000 euróért kelt el egy árverésen, mely összeget Christensen az ukrajnai Save the Children (Mentsük meg a gyermekeket) számára adományozott. „Ez az óra nagyon közel áll a szívemhez, mivel az egyik legnagyobb és legbüszkébb győzelmem után kaptam. Ugyanakkor az ukrajnai helyzet teljesen szörnyű és szomorú, és a legtöbb ukrajnai gyermek teljesen más körülmények között nő fel, mint én. Ha csak egy kicsit is tudok segíteni, hogy ők egy jobb élet elé nézhessenek, akkor ezt szeretném megtenni” – mondta Michael Christensen.
    • A Porsche Penske Motorsport Porsche 963-asai, amelyek jövőre az IMSA WeatherTech SportsCar Championship GTP osztályában versenyeznek, a 6-os és 7-es számot viselik majd, utalva a két szervezet korábbi sikereire a Porsche RS Spyder programmal és más programokkal.
    • A Chevrolet új, 2024-re tervezett GT3-as versenyautója, a Corvette Z06 GT3.R teljesítette az első kilométereket, miután a hét elején a General Motors Milford-i tesztpályáján megtörtént a shakedown. Az autó a jelenlegi Chevrolet Corvette C8.R GTD-t váltja majd, és várhatóan 2024-től két gyári autóval vesz részt az IMSA WeatherTech SportsCar Championship GTD Pro kategóriájában.
    • Az előrejelzések szerint teljes egészében elkerüli az Ian hurrikán a road atlantai versenypályát, ahol a hétvégén rendezik az IMSA szezonzáró versenyét, a 10 órás Petit Le Mans-t. A hosszútávú száguldás magyar idő szerint 18:00-kor kezdődik majd, és az ingyenes IMSA TV-n lehet majd nézni.
  • A semmiből szerzett pole-t az Acura a Petit Le Mans-on

    Tom Blomqvist és a Meyer Shank Racing Acura ARX-05-öse szerezte meg az IMSA DPi korszakának utolsó pole pozícióját a Petit Le Mans-on.

    A Meyer Shank Racing 60-as autója Cadillac Racing 02-es autóját, melyet a WRT bajnoki éllovas 10-es Acurája követett.

    Tom Blomqvist pole-ja azt jelenti, hogy ezzel csökkentett a Wayne Taylor Racing pontelőnye az IMSA WeatherTech SportsCar Championship utolsó fordulója előtt.

    A harmadik helyezett Ricky Taylor majdnem összetörte az autóját, amikor az 5-ös kanyarban elvesztette uralmát a 10-es számú Acura felett, és a kavicságyon keresztül szánkázott.

    Taylorék mögül indulhat majd a Cadillac armada, sorrendben a JDC-Miller Motorsports, Cadillac Racing 01-es gépe, az Ally Racing 48-as masinája, és végül a Wheelen Engineering 31-es autója.

    Steven Thomas szerezte meg a pole-t az LMP2-es kategóriában, a PR1/Mathiasen Motorsports 11-es rajtszámú Oreca o7 Gibsonjával. Mindössze 0,082 másodperccel előzte meg a High Class Racing versenyzőjét, Dennis Andersent, míg a top 3-at Ben Keating zárta az 52-es számú Orecával.

    Az LMP3-ban Kay van Berlo legyőzte Malthe Jakobsent az osztály pole pozíciójáért folytatott csatában, miután a két pilóta oda-vissza cserélgette a legjobb időt az egész időmérőn.

    Jack Hawksworth GTD Pro pole-ra váltotta a Lexus egész hétvégés dominanciáját, így a Vasser Sullivan Racing 14-es számő autója indulhat majd az élről a szombati Petit Le Mans-on.

    Hawksworth 1:18,835-ös legjobb körével 0,208 másodperccel előzte meg Alex Riberas 23-as rajtszámú The Heart of Racing Aston Martin Vantage GT3-as autóját. A harmadik helyről a BMW M Team RLL 25-ös gépe indulhat majd.

    A GTD kategóriában Madison Snow a Paul Miller Racing versenyzője volt a leggyorsabb, megelőzve a CarBahn with Peregrine Racing 39-es rajtszámú Lamborghinijét, és a 39-es testvérautóját, az NTE/SSR 42-es autóját.

    A Petit Le Mans magyar idő szerint 18:00-kor kezdődik majd, és az ingyenes IMSA TV-n lehet majd nézni.